مدیریت مالی چیست؟

مدیریت مالی

فهرست مطالب

اگر به سرمایه گذاری یا مدیریت ثروت علاقه‌مند هستید، باید درک کاملی از مدیریت مالی و هوش مالی داشته باشید. توانایی مدیریت هوشمندانه پول می‌تواند یک مزیت بالقوه برای همۀ افرادی باشد که به دنبال به جریان انداختن دارایی‌ها شخصی خود هستند.

این موضوع را می‌توان به کسب و کارهای کوچک و بزرگ و مدیران آنها نیز تعمیم داد. درحقیقت، مدیریت مالی موضوعی مربوط به همۀ انسان‌ها در هر نوع موقعیت شغلی، خانوادگی یا شخصی است. در این مقاله توضیح می‌دهیم که مدیریت مالی چیست و هدف و کارکردهای اصلی آن چه چیز‌هایی هستند؛ با ذهن همراه باشید.

مدیریت مالی چیست؟

مدیریت مالی چیست؟

مدیریت مالی عبارت است از «رسیدگی مؤثر به پول از طریق برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل وجوه در یک شرکت یا برای یک شخص». مدیر مالی برای رسیدن به اهداف سرمایه گذاری از نسبت‌ها، سهام و بدهی‌ها استفاده می‌کند. این تلاش‌ها ممکن است به مدیریت یک نمونه کارها، توزیع سود سهام، جمع آوری و تخصیص سرمایه، بودجه ریزی، نظارت بر ارز خارجی و پیروی از چرخه‌های محصول متمرکز باشد. در داخل یک شرکت، مدیریت امور مالی عملکردی است که معمولاً توسط بالاترین سطح مدیران شرکت انجام می‌شود. با این حال، این اصطلاح ممکن است به مدیریت سبد سرمایه گذاری یک فرد نیز اشاره داشته باشد.

مدیریت مالی انواع مختلفی دارند، به عنوان مثال، مدیریت دارایی شامل نحوه تعامل امور پولی با مدیریت کلی شرکت است. یکی دیگر از تخصص‌های مربوط به امور مالی شرکت‌ها، مطالعه نحوه تخصیص پول توسط یک شرکت است. زمینه تخصصی دیگر، نحوه عملکرد فنآوری اطلاعات به عنوان بخشی از استراتژی مدیریت مالی است. این زمینه شامل اختصاص منابع IT برای رسیدن به اهداف تجاری است.

هدف از مدیریت مالی

هدف از مدیریت مالی

مدیریت سرمایه شامل تجزیه و تحلیل پول و سرمایه‌گذاری برای تصمیم‌گیری درست برای اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت است. اهداف بسته به اینکه شما با یک کسب و کار کار می‌کنید یا یک فرد متفاوت هستند.

مدیریت مالی شرکتی

در اینجا برخی از اهداف مدیریت دارایی در یک شرکت بیان شده‌اند:

  • حداکثر سود: وقتی هزینه نهایی با درآمد حداکثر برابر شود، سازمان به حداکثر سود رسیده است. این یکی از اهداف اصلی مدیریت مالی است.
  • به حداکثر رساندن ثروت: هنگامی که یک شرکت به حداکثر سود برسد، هدف بعدی رشد ثروت سهامداران است. یک طرح سرمایه گذاری موفق به طور قابل توجهی به تجارت کمک می‌کند.
  • بقای شرکت: مدیریت دارایی به شرکت کمک می‌کند تا از ورشکستگی خود جلوگیری کند و موجودیت خود را حفظ کند، به این معنی که کارمندان همچنان به کار خود ادامه می‌دهند و محصولات و خدمات به بازار ارائه می‌دهند.
  • نگهداری جریان نقدی: در حالی که این هدف کوتاه‌مدت مدیریت مالی است، اما مدیریت جریان نقدی پول را برای هزینه‌های روزانه از جمله خرید مواد اولیه برای تولید کالاها و پرداخت آب و برق و حقوق در دسترس نگه می‌دارد. نگه داشتن پول نقد به اندازه کافی برای پرداخت به موقع صورتحساب‌ها و سایر تعهدات برای اعتبار شرکت امری ضروری است.
  • به حداقل رساندن هزینه سرمایه: افزایش سرمایه شامل صرف پول برای بهره، کارمزد و سایر هزینه‌ها است. تحت کنترل نگه داشتن این هزینه‌ها مستقیماً به سود کمک می‌کند.
  • برآورد وجوه: مشاغل باید بهترین برآورد را از میزان پول مورد نیاز برای فعالیت در کوتاه‌مدت و بلند‌مدت انجام دهند.
  • تعیین ساختار سرمایه: ساختار سرمایه نحوه تأمین مالی فعالیت و رشد تجارت از طریق منابع مختلف را مشخص می‌کند. مدیران مالی ترکیب درستی از بدهی و حقوق صاحبان سهام را برای این کار تعیین می‌کنند. مدیریت سرمایه فعال برای یک شرکت شامل برنامه‌ریزی برای میزان پول مورد نیاز شرکت، محل تأمین اعتبارات و نحوه استفاده از آن‌ها است. داده‌های مدیر مالی به تصمیم گیری صحیح، افزایش سودآوری، ارزش بیشتر سهامداران و بهبود ثبات مالی کمک می‌کند.

مدیریت مالی شخصی

به آن دسته مدیران مالی که بیشتر از شرکت‌ها با افراد کار می‌کنند، برنامه‌ریز مالی یا مشاور مالی گفته می‌شود. آن‌ها به مردم کمک می‌کنند تا از نظر مالی برای آینده خود آماده شوند. یک برنامه مالی خوب برای یک فرد، شامل برخی از عناصر مشابه برنامه مدیریت مالی شرکتی است. به عنوان مثال، دقیقاً مانند یک شرکت، یک برنامه‌ریز مالی به شخص کمک می‌کند تا محاسبه کند که چه مقدار پول برای آینده برای رسیدن به اهداف شخصی‌اش مورد نیاز است و چه ساختاری باید ایجاد کند.

وظایف مدیر مالی

افرادی که وظایف مربوط به مدیریت مالی را انجام می‌دهند، مدیران مالی نامیده می‌شوند. در اینجا برخی از عملکردهای روزانه مدیران مالی آورده شده است:

  • برآورد هزینه‌ها و فروش
  • نظارت بر دو طرف ثابت (کارخانه، دارایی و تجهیزات) و جاری (پول نقد یا معادل پول نقد) ترازنامه
  • مشاهده عملکرد سرمایه گذاری‌هایی مانند سهام و اوراق قرضه
  • تهیه و ارائه ورودی به سیاست‌های مالی
  • مشاوره در زمینه رعایت مقررات مالی
  • تهیه گزارش‌های دقیق مالی برای تیم مدیریتی شرکت
  • برنامه‌ریزی مناسب برای مالیات تا اطمینان حاصل شود که شرکت بیش از آنچه لازم است پرداخت نمی‌کند.

دو عملکرد مهم مدیر مالی، ایجاد کنترل‌های مالی و تصمیم‌گیری در مورد سرمایه است که در پایین به تفصیل شرح داده می‌شود:

کنترل‌های مالی

کنترل مالی یکی از مهمترین اهداف مدیریت صحیح مالی است، زیرا به مدیر اطلاع می‌دهد که آیا شرکت اهداف تجاری خود را برآورده می‌کند یا خیر! در اینجا برخی از عناصر کنترل مالی آورده شده‌اند:

  • نظارت بر کلیه دارایی‌های شرکت، امنیت آن‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها
  • ارزیابی عملکرد تیم مدیریت همانطور که مربوط به بهترین منافع مالی شرکت و سهامداران آن است.
  • تصمیم گیری مناسب در مورد سرمایه گذاری و تأمین مالی، توزیع سود یا فروش سهام جدید

در بعضی از صنایع، نهادهایی وجود دارند که فقط بر کنترل‌های مالی تمرکز می‌کنند. به عنوان مثال، سرویس مدیریت مالی که به کنترل مالی دولت کمک می‌کند.

تصمیم گیری سرمایه

تیم مدیریت با توجه به سود و هزینه باید بدانند که شرکت برای کار به چه میزان بودجه نیاز دارد. در اینجا برخی از عناصر تصمیم‌گیری سرمایه به عنوان بخشی از مدیریت سرمایه آورده شده‌اند:

  • تشکیل ساختارهای سرمایه‌ای با استفاده از تجزیه و تحلیل بدهی و حقوق صاحبان سهام برای آینده فوری و بلند مدت
  • سرمایه گذاری به روش‌های مطمئن اما سودآور
  • تخصیص سود و تعیین آنچه از طریق سود سهام برای سهامداران انجام می‌شود و آنچه که حفظ می‌شود.
  • مدیریت پول نقد در دست برای پوشش هزینه‌ها و بدهی‌ها

هر نهادی که از پول استفاده می‌کند از جمله مشاغل بزرگ و کوچک، سازمان‌های غیر انتفاعی، افراد و خانواده‌ها، به یک برنامه مدیریت مالی مناسب نیاز دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید