فهرست مطالب

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ معرفی روش‌های مختلف آن


دیجیتال مارکتینگ چیست؟ معرفی روش‌های مختلف آن

بازاریابی همیشه به دنبال راه‌هایی برای برقراری ارتباط با مخاطبان در مکان و زمان مناسب بوده است. امروزه، این موضوع به این معناست که باید با مشتریان خود در جایی که بیشترین زمان خود را صرف می‌کنند، ارتباط برقرار کنید: یعنی در اینترنت

نزدیک به ۵ میلیارد نفر در سراسر جهان برای خرید، یادگیری، سرگرمی ‌و حتی کار به اینترنت مراجعه می‌کنند. اگر می‌خواهید به این  افراد دسترسی پیدا کنید، یادگیری و درک دیجیتال مارکتینگ برایتان ضروری است.

شاید فکر کنید یک فروشگاه محلی دارید، بنابراین نیازی نیست نگران بازاریابی دیجیتال باشید. اما اشتباه می‌کنید. به گفته گوگل، ۸۸ درصد از افرادی که در گوشی هوشمند خود جستجوی محلی انجام می‌دهند، در هفته بعد به فروشگاه مرتبط مراجعه می‌کنند.

دیجیتال مارکتینگ همچنین دسترسی به داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌های بیشتری را در مورد مشتریان، نحوه هدایت چرخه خرید و آنچه که می‌خواهند، فراهم می‌کند. با دانستن این موضوعات راحت‌تر می‌توانید در کسب‌و‌کار خود موفق شوید.

حتی اگر کسب‌و‌کاری ندارید، یادگیری بازاریابی دیجتال و نحوه استفاده از ابزارهای آن می‌تواند به شما کمک کند تا شغلی با درآمد مناسب پیدا کنید. زیرا بازار دیجیتال مارکتینگ هر روز در حال گسترش است و شرکت‌ها به متخصصان بیشتری در این زمینه نیاز دارند.

به همین جهت در این مقاله مقدماتی در مورد دیجیتال مارکتینگ و نحوه استفاده از ابزارهای مختلف آن را بررسی می‌کنیم. با این مقاله همراه شوید.

فهرست

فصل ۱

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟


دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال

بازاریابی به هر فعالیتی اطلاق می‌شود که یک شرکت برای تبلیغ محصولات و خدمات خود و بهبود سهم بازار خود از آن استفاده می‌کند. به طور سنتی، شرکت‌ها بر بازاریابی از طریق رسانه‌های چاپی، تلویزیون و رادیو متمرکز بودند.

اگرچه این گزینه‌ها هنوز هم وجود دارند، اما ظهور اینترنت منجر به تغییر در نحوه دسترسی شرکت‌ها به مشتریان شد. در اینجا بود که دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال وارد عمل شد.

 درواقع اصطلاح دیجیتال مارکتینگ به استفاده از کانال‌های دیجیتال برای بازاریابی محصولات و خدمات به منظور دستیابی به مخاطبان بیشتر و هدفمندتر در بازار دیجیتال اشاره دارد.

این نوع بازاریابی شامل استفاده از وب سایت‌ها، دستگاه‌های تلفن همراه، رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و سایر کانال‌های مشابه است.

بازاریابی دیجیتال به کسب‌وکارها این امکان را داده است که منابع بازاریابی خود را از طریق کانال‌های مناسب به مجموعه مناسبی از افراد اختصاص دهند. این امر استفاده بهینه از منابع و نرخ تبدیل بالاتر را تضمین می‌کند. بنابراین، امروزه دیجیتال مارکتینگ به بخشی جدایی ناپذیر از انواع مشاغل تبدیل شده است.

توجه داشته باشید که بازاریابی دیجیتال همان اهداف بازاریابی سنتی را دارد، تنها تفاوت آن در رسانه‌ای است که برای انتقال پیام بازاریابی استفاده می‌شود.

به همین جهت شرکت‌ها تکنیک‌های بازاریابی سنتی و دیجیتال را در استراتژی‌های خود ترکیب می‌کنند و دیجیتال مارکتینگ اغلب به عنوان روشی جدید برای شرکت‌ها جهت نزدیک شدن به مصرف کنندگان و درک رفتار آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

استفاده از بازاریابی دیجیتال به خصوص از زمان همه‌گیری کرونا و استفاده بیشتر از اینترنت به یک ضرورت تبدیل شده است. زیرا در این زمان، دیجیتال مارکتینگ یکی از مؤثرترین راه‌ها برای دستیابی به بازار هدفی بود که در خانه گیر کرده بودند و زمان زیادی را در اینترنت می‌گذرانند.

همچنین با توجه به اتصال دنیای آفلاین و آنلاین و متصل شدن دستگاه‌های سنتی مانند یخچال‌ها، اجاق‌ها به اینترنت استفاده از دیجیتال مارکتینگ هر روز افزایش پیدا می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که شرکت‌ها به متخصصان دیجیتال مارکتینگ نیاز بیشتری پیدا کنند و درنتیجه، بازار کار این رشته به شدت در حال رشد است.

فصل ۲

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ


تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

اکنون که معنای اصلی بازاریابی دیجیتال را فهمیدیم، اجازه دهید منشا آن را ردیابی کنیم و پیشرفت آن را تا به امروز دنبال کنیم. به همین جهت در این بخش نگاهی کوتاه به تاریخچه دیجیتال خواهیم داشت.

عصر دیجیتال با ظهور اینترنت و بستر وب ۱.۰ آغاز شد که کاربران را قادر به یافتن اطلاعات می‌کرد. با این حال، هیچ گزینه‌ای برای به اشتراک گذاری این اطلاعات وجود نداشت.

در این مرحله، بازاریابان در مورد استفاده از پلتفرم دیجیتال برای بازاریابی محتاط بودند، زیرا خود اینترنت به طور گسترده گسترش نیافته بود.

در دهه ۹۰، افراد شروع به کار در اینترنت کردن، به ویژه هنگامی‌که در سال ۱۹۹۱ وب جهانی در دسترس عموم قرار گرفت و استفاده از رایانه‌های شخصی گسترش پیدا کرد.

این دهه شروع کار موتورهای جستجو بود. سال ۱۹۹۸ نقطه عطفی برای بازاریابی دیجیتال بود، زیرا در این سال گوگل ایجاد شد و علاوه بر این، مایکروسافت موتور جست‌و‌جوی MSN و یاهو جستجوی آنلاین یاهو خود را معرفی کردند.

در دهه اول ۲۰۰۰ موتورهای جست‌وجو تغییراتی را در رفتارهای مشتریان به وجود آوردند. زیرا، بسیاری از مشتریان قبل از خرید، اقدام به تحقیق آنلاین در مورد محصولات می‌کردند. این باعث شد بسیاری از بازاریابان گیج شوند زیرا نمی‌توانستند رفتار خرید مصرف‌کنندگان را کاملاً درک کنند. در دهه ۲۰۰۰ همچنین شاهد رونق در سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی بودیم که بستر جدیدی را برای بازاریابی ایجاد کرد.

در دهه ۲۰۱۰ تغییرات سریعی در نحوه عملکرد مشتریان به صورت آنلاین مشاهده شد. همچنین این دهه بود که تلفن‌های هوشمند محبوب شدند و به مصرف کنندگان امکان دسترسی آسان‌تر به اینترنت، سیستم عامل‌های اجتماعی آن‌ها و در نتیجه بازاریابی آنلاین را می‌دادند.

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات دهه ۲۰۱۰، وابستگی جامعه به تلفن همراه بود. افراد ساعت‌ها را با تلفن‌های همراه سپری می‌کردند، چه برای برقراری ارتباط با دوستان، گرفتن عکس، پرداخت صورت‌حساب یا چک کردن ایمیل‌ها.

 ظهور اپلیکیشن‌ها برای هر جنبه‌ای از زندگی به این معنی بود که مردم زمان زیادی را صرف گوشی‌های هوشمند خود می‌کنند. این به نوبه خود باعث شد تا بازاریابان تمرکز بیشتری بر بازاریابی آنلاین داشته باشند.

در این دهه همچنین شاهد هجوم بازاریابی محتوا بودیم. از اینفلوئنسرهای اینستاگرام و موضوعات توییتر گرفته تا اسنپ چت، استوری‌های اینستاگرام و استوری‌های فیس بوک.

این امر باعث شد تا بازاریابان در رویکرد خود به محتوا تجدید نظر کنند و بیشتر بر روی توسعه استراتژی‌هایی برای ارسال محتوای آنلاین خود تمرکز کنند.

با شروع دهه ۲۰۲۰ دیجیتال مارکتینگ در اوج خود قرار گرفت. به همین دلیل کسب‌وکارها باید مطمئن شوند که از شیوه‌های جدید مانند استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی گرفته تا استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای خدمات مشتری، بازاریابی بینش و داده‌محور و همچنین سئوی چند زبانه به خوبی استفاده کنند تا از رقبای خود عقب نمانند.

فصل ۳

مزایا و معایب دیجیتال مارکتینگ


مزایا و معایب دیجیتال مارکتینگ

مزایای دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا از طریق روش‌های سنتی به مخاطبان بیشتری نسبت به آنچه که می‌توانید دسترسی داشته باشید و بالقوه‌هایی را که احتمال خرید محصول یا خدمات شما را دارند هدف قرار دهید.

علاوه بر این، اغلب مقرون به صرفه‌تر از تبلیغات سنتی است و به شما امکان می‌دهد موفقیت را به صورت روزانه اندازه‌گیری کنید و آن‌طور که مناسب‌تر می‌دانید، حرکت کنید.

به طور خلاصه چند مزیت اصلی دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

۱. رسیدن به یک مخاطب جهانی

یکی از بزرگترین مزایای بازاریابی دیجیتال این است که موانع جغرافیایی را از بین برده است. زیرا وقتی تبلیغی را به صورت آنلاین ارسال می‌کنید، مردم می‌توانند آن را بدون توجه به جایی که هستند ببینند.

این باعث می‌شود تا دسترسی به بازار کسب‌وکارتان را افزایش دهید و با مخاطبان بیشتری در کانال‌های دیجیتال مختلف ارتباط برقرار کنید.

می‌توانید درهای خود را به روی کشورهای خارجی باز کنید و خدمات خود را به مشتریانی که کیلومترها دورتر زندگی می‌کنند ارائه دهید و برای افرادی که در غیر این صورت شانسی برای دانستن وجود شما نداشتند، آگاهی ایجاد کنید.

۲.بازاریابی برای مخاطب هدف

اگر تبلیغی را در تلویزیون، مجله یا بیلبورد قرار دهید، کنترل محدودی بر روی افرادی که آگهی را می‌بینند دارید.

دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می‌دهد که با پیام‌های بازاریابی شخصی‌شده، مخاطبان بسیار خاص را شناسایی و هدف قرار دهید. هدف‌گذاری مخاطب به معنای دسترسی به افرادی است که با معیارهای شما مطابقت دارند.

هنگامی‌که در پلتفرم‌های دیجیتال تبلیغ می‌کنید، می‌توانید مخاطبان را بر اساس ویژگی‌هایی که با مخاطب هدف شما مطابقت دارد فیلتر کنید و سپس تبلیغات را اجرا کنید.

برای مثال، می‌توانید مکان را به‌عنوان ایران فیلتر کنید، سپس آن‌ها را به‌عنوان زنان بین گروه سنی ۲۵ تا ۴۰ سال فیلتر کنید و سپس آن‌ها را به‌عنوان زنان شاغل فیلتر کنید.

این کار باعث بالا رفتن نرخ تبدیل تبلیغات و بهره‌وری بیشتر منابع می‌شود.

۳. کاهش هزینه‌ها

دیجیتال مارکتینگ نه تنها نسبت به بازاریابی سنتی به مخاطبان بیشتری دسترسی دارد، بلکه هزینه کمتری نیز دارد.

هزینه‌های سربار برای آگهی‌های روزنامه، تبلیغات تلویزیونی و دیگر فرصت‌های بازاریابی سنتی می‌تواند بالا باشد. اما با دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید تنها ۱ قطعه محتوا ایجاد کنید که تا زمانی که وبلاگ شما فعال است، بازدیدکنندگان را به سمت آن جذب کند.

به علاوه، با بازاریابی دیجیتال، کنترل کاملی بر جایی که می‌خواهید پول خود را خرج کنید، دارید. شاید شما به جای پرداخت هزینه برای کمپین‌های PPC، برای ایجاد محتوای اینستاگرام با قابلیت تبدیل بالا، برای نرم ‌افزار طراحی هزینه می‌کنید.

دیجیتال مارکتینگ به شما امکان می‌دهد به طور مداوم چرخش کنید و این اطمینان را به شما می‌دهد که هرگز پول خود را برای کانال‌هایی که عملکرد خوبی ندارند هدر ندهید.

به طور کلی، بازاریابی دیجیتال راه‌حل مقرون به صرفه‌تری است و فرصت‌های منحصر به فردی را فراهم می‌کند تا اطمینان حاصل شود که بیشترین سود را به دست می‌آورید.

۴. نتایج قابل ردیابی و اندازه‌گیری

اگر نتوانید عملکرد خود را اندازه‌گیری کنید، هر استراتژی اتلاف وقت و هزینه است. برخلاف اکثر تلاش‌های بازاریابی سنتی، بازاریابی دیجیتال به بازاریابان اجازه می‌دهد تا نتایج را به صورت دقیق و در زمان واقعی مشاهده کنند.

با بازاریابی دیجیتال، نظارت بر نتایج ساده است. با دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید روندها و الگوهای رفتار افراد قبل از رسیدن به مرحله نهایی خریدارشان را شناسایی کنید، به این معنی که می‌توانید تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد نحوه جذب آن‌ها به وب‌سایت خود در بالای قیف بازاریابی بگیرید.

این هوشمندی به شما کمک می‌کند بر اساس تعداد افرادی که از کانال‌های مختلف وارد وب‌سایت شما می‌شوند، اولویت‌بندی کنید که برای کدام کانال‌های بازاریابی هزینه بیشتر یا کمتری صرف کنید.

توانایی اندازه‌گیری اثربخشی هر تاکتیک به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌های بهتری ایجاد کنید. اصلاح مداوم روش‌های خود، نرخ تبدیل شما را بهبود می‌بخشد. سرمایه‌گذاری در بازاریابی آنلاین تضمین می‌کند که همه چیز برای بیشترین میزان تبدیل بهینه شده است.

۵. امکان رقابت با برندهای بزرگ در فضایی یکسان

اگر در یک کسب‌وکار کوچک کار می‌کنید، احتمالاً رقابت با برند‌های اصلی در صنعت‌تان، که بسیاری از آن‌ها هزینه زیادی را صرف کمپین‌های تبلیغاتی می‌کنند، برایتان دشوار است.

خوشبختانه، فرصت‌های زیادی وجود دارد تا از طریق ابتکارات بازاریابی دیجیتال از این بازیگران بزرگ پیشی بگیرید.

به عنوان مثال، می‌توانید از کلمات کلیدی طولانی برای ایجاد محتوای با کیفیت بالا استفاده کنید و در موتورهای جستجو رتبه خوبی به دست آورید.

موتورهای جستجو اهمیتی نمی‌دهند که کدام برند بزرگ‌تر است، بلکه به اولویت‌بندی محتوایی اهمیت می‌دهد که بهترین کاربرد را برای مخاطبان هدف داشته باشد.

۶. امکان تغییر آسان‌تر استراتژی بازاریابی دیجیتال

کار زیادی برای توسعه یک استراتژی بازاریابی انجام می‌شود. به طور کلی، آن استراتژی را تا زمان تکمیل دنبال خواهید کرد، اجازه می‌دهید اثرگذار شود و سپس نتایج آن را قضاوت کنید.

با این حال، همیشه ممکن است نتایج طبق برنامه پیش نرود. ممکن است در نیمه راه متوجه شوید که یک مسئله را محاسبه نکرده‌اید، یک فرض نادرست بوده است، یا مخاطبان آن‌طور که انتظار می‌رود واکنش نشان نداده‌اند.

اینکه بتوانید استراتژی را در طول مسیر تغییر دهید یا تنظیم کنید بسیار سودمند است زیرا دیگر نیازی به شروع مجدد از ابتدای کار نخواهید داشت.

اینکه بتوانید استراتژی خود را به‌راحتی تغییر دهید، یک مزیت بزرگ بازاریابی دیجیتال است. انطباق یک استراتژی بازاریابی دیجیتال بسیار ساده‌تر از سایر اشکال سنتی بازاریابی مانند پست الکترونیکی یا تبلیغات بیلبورد است.

به عنوان مثال، اگر یک تبلیغ آنلاین مطابق انتظار ارائه نمی‌شود، می‌توانید به سرعت آن را تنظیم کنید یا آن را متوقف کنید تا نتایج بهتری حاصل شود.

۷. افزایش تعامل و مشارکت با مشتریان

دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می‌دهد که با مشتریان خود در زمان واقعی ارتباط برقرار کنید. مهم‌تر از آن، به آن‌ها اجازه می‌دهد با شما ارتباط برقرار کنند.

همه چیز دیجیتال مارکتینگ در مورد تعامل دو طرفه است. در این روش بازاریابی برندها با مخاطبان هدف خود تعامل دارند تا منحصر به فرد بودن خود را از طریق کمپین‌های مختلف بازاریابی دیجیتال به تصویر می‌کشند.

به نوبه خود، مشتریان نیز با یکدیگر تعامل می‌کنند، درگیر می‌شوند و علاقه خود را به آن برند خاص مطرح می‌کنند. چنین مزیتی از بازاریابی دیجیتال در روش‌های سنتی به ندرت قابل مشاهده است.

مقایسه مزایا و معایب دیجیتال مارکتینگ

معایب دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال در کنار مزایای بسیار زیادی که دارد، معایبی نیز دارد. برخی از معایب و چالش‌های بازاریابی دیجیتال که باید از آن‌ها آگاه باشید عبارتند از:

مهارت‌ها و آموزش -شما باید اطمینان حاصل کنید که کارکنان شما از دانش و تخصص مناسب برای انجام موفقیت‌آمیز بازاریابی دیجیتال برخوردار هستند. ابزارها، پلتفرم‌ها و روندها به سرعت تغییر می‌کنند و به روز نگه داشتن شما بسیار مهم است.

وقت‌گیر بودن -کارهایی مانند بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین و ایجاد محتوای بازاریابی می‌تواند زمان زیادی را به خود اختصاص دهد. مهم است که نتایج خود را اندازه‌گیری کنید تا از بازگشت سرمایه اطمینان حاصل کنید.

رقابت بالا -در حالی که می‌توانید با دیجیتال مارکتینگ به مخاطبان جهانی دست پیدا کنید، در مقابل رقبای جهانی نیز هستید. ایستادگی در برابر رقبا و جلب توجه در میان پیام‌های متعددی که مخاطبان آنلاین هستند، می‌تواند چالشی باشد.

شکایات و بازخورد -هرگونه بازخورد یا انتقاد منفی از برند شما می‌تواند از طریق رسانه‌های اجتماعی و وب سایت‌های بررسی برای مخاطبان قابل مشاهده باشد. انجام خدمات موثر به مشتریان آنلاین می‌تواند چالش برانگیز باشد. نظرات منفی یا عدم پاسخگویی موثر می‌تواند به اعتبار برند شما آسیب برساند.

مسائل امنیتی و حریم خصوصی – تعدادی ملاحظات قانونی در مورد جمع‌آوری و استفاده از داده‌های مشتری برای اهداف دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. مراقب باشید که قوانین مربوط به حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها را رعایت کنید.

فصل ۴

انواع بازاریابی دیجیتال


انواع بازاریابی دیجیتال

همان‌طور که گفته شد در دهه گذشته، بازاریابی دیجیتال به یک جزء حیاتی در استراتژی بازاریابی کلی یک سازمان تبدیل شده است.

این روش  به شرکت‌ها اجازه می‌دهد پیام‌ها را برای دستیابی به یک مخاطب خاص تنظیم کنند و این امکان را فراهم می‌کند که مستقیماً برای افرادی که احتمالاً به محصول آن‌ها علاقه دارند، بازاریابی کنند.

بازاریابی به طور سنتی از طریق چاپ (روزنامه‌ها و مجلات) و تبلیغات پخش (تلویزیون و رادیو) انجام می‌شد. این‌ها روش‌هایی هستند که هنوز هم وجود دارند.

اما  روش‌های دیجیتال مارکتینگ تکامل یافته‌اند و همچنان به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. در ادامه چند مورد از رایج‌ترین راه‌هایی که شرکت‌ها می‌توانند برای تقویت تلاش‌های بازاریابی دیجیتال خود در پیش بگیرند را بررسی خواهیم کرد.

به خاطر داشته باشید که شرکت‌ها برای رسیدن به نتایج مطلوب ممکن است از چندین کانال در برنامه دیجیتال مارکتینگ خود استفاده کنند.

فصل ۵

بازاریابی محتوا


بازاریابی محتوا در دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی محتوا به محتوای اطلاعاتی و ارزشمند مانند پست‌های وبلاگ، ویدیوهای آموزشی و سایر مطالب آموزشی اشاره دارد که به جای پیام تبلیغاتی، برای مخاطبان شما ارزش می‌افزاید.

 این نوع بازاریابی به شما کمک می‌کند تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و به سوالات آن‌ها پاسخ دهید. همچنین می‌تواند به ایجاد سرنخ و فروش کمک کند.

بازاریابی محتوا یک راه عالی برای افرادی است که از نوشتن و یا تولید ویدیو و صدا لذت می‌برند. در این روش محتوا معمولاً در یک وب‌سایت منتشر می‌شود و سپس از طریق رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا حتی کمپین‌های PPC تبلیغ می‌شود.

ابزارهای بازاریابی محتوا شامل وبلاگ‌ها، کتاب‌های الکترونیکی، دوره‌های آنلاین، اینفوگرافیک‌ها، پادکست‌ها و وبینارها هستند.

اثرات بازاریابی محتوا بلندمدت است و مخاطبان هدف شما را به وسیله اطلاعات آماده می‌کند تا اقدام مورد نظر شما را انجام دهند.

کلید یک استراتژی بازاریابی محتوا موثر، ایجاد روابط با مخاطب هدف است.

برای انجام بازاریابی محتوا می‌توانید از مراحل زیر پیروی کنید:

  1. ۴-۵ موضوع اصلی که می‌خواهید روی آن تمرکز کنید، سپس  نقطه‌ای که بین خواسته‌ها و نیازهای مشتری ایده‌آل شما و آنچه که برندتان می‌خواهد ارائه دهد ارتباط برقرار کند.
  2. فرمت‌هایی که می‌خواهید استفاده کنید را مشخص کنید (ویدئو، صدا، مقالات و غیره)؛
  3. سپس کانال‌هایی که می‌خواهید در آن هر قسمت از محتوا را پست کنید، تعیین کنید (در وب‌سایت خود، در کانال‌های اجتماعی خاص و غیره)
  4. ساده شروع کنید – اگر نویسنده قوی هستید، شاید با یک پست وبلاگ معمولی بروید، یا اگر به دوربین اعتماد دارید، به صورت هفتگی یک ویدیو ضبط کنید.

صرف نظر از اینکه چه محتوایی ایجاد می‌کنید، محتوایی که می‌سازید باید از نظر گرامری صحیح، بدون خطا، آسان برای درک، مرتبط و جالب باشد تا موثر واقع شود.

توجه داشته باشید که محتوا باید به طور منظم با در نظر گرفتن مخاطب هدف منتشر شود. در حالت ایده‌آل، با این کار برند شما با انتشار محتوای باکیفیت و قابل اعتماد، به صدای قابل اعتمادی در صنعت تبدیل می‌شود.

جوانب مثبت بازاریابی محتوا

  • هزینه کمی‌دارد و فقط کافی است یک بار برای آن هزینه کنید.
  • محتوا همه‌کاره است و می‌تواند به شما در ساختن برندتان در عین حال آموزش، سرگرمی‌‌و الهام بخشیدن به مخاطبان‌تان کمک کند.
  • محتوا چیزی است که انواع دیگر بازاریابی دیجیتال مانند بهینه‌سازی موتورهای جستجو، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و غیره بر مبنای آن عمل می‌کنند.

معایب بازاریابی محتوا

  • رقابت زیاد است، زمان زیادی برای رتبه‌بندی ارگانیک برای کلمات کلیدی هدف نیاز است.با توجه به اهمیت محتوا و انتشار پست‌های وبلاگ، ویدیوها و هر چیز دیگری، همه افراد اکنون متوجه اهمیت محتوا شده‌اند، فضای این حوزه بسیار درهم‌تنیده شده است که باعث می‌شود شناخته شدن در آن دشوار باشد.
  • برای مؤثر بودن، باید محتوای ثابت و با کیفیتی ارائه دهید که نیازهای مشتریان را برآورده کند و در عین حال نشان‌دهنده برند شما و دستیابی به اهداف تجاری‌تان باشد.

برای آشنایی بیشتر با بازاریابی محتوا و نحوه انجام آن خواندن مقاله زیر را به شما توصیه می‌کنیم.‎

چطور بازاریابی محتوا را حرفه‌ای و موفق اجرا کنیم؟

اگر صاحب کسب‌و‌کار هستید و میخواهید بازاریابی موفقی داشته باشید، باید با مفهوم بازاریابی محتوا آشنا شوید. با ما همراه باشید.

‎اکنون بخوانید‎

فصل ۶

بهینه سازی موتورهای جستجو ( سئو)


سئو در دیجیتال مارکتینگ

صفحات بی‌شماری وجود دارد که سعی در ارائه محتوا برای کلمات کلیدی و جستجوهای یکسان دارند. گوگل باید همه این صفحات را با هم مقایسه کند تا تصمیم بگیرد کدام یک را کجا نشان دهد.

این موضوع از این جهت اهمیت بسیار زیادی دارد که طبق مطالعات وب‌سایت‌هایی که رتبه اول صفحه جست‌وجو را دارند در حدود ۳۳% سهم ترافیک و رتبه های دوم و سوم به ترتیب سهم ترافیک ۱۵% و ۹% را دارند. این نتایج برای وب‌سایت‌هایی با رتبه ۵ و بیشتر به شدت افت پیدا می‌کند. همچنین حداقل ۷۵% از کلیک‌ها مربوط به صفحه یک می‌باشد.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)، فرآیندی در دیجیتال مارکتینگ است که در آن محتوا به گونه‌ای ارائه می‌شود که توسط موتورهای جستجو مانند گوگل خوانده شود و در صفحه نتایج موتور جستجو رتبه خوبی کسب کند.

هدف اصلی سئو کمک به یک وب‌سایت برای قرار گرفتن در رتبه بالاتر در نتایج جستجو و دریافت ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو است. با سئوی مناسب، کسب‌وکارها می‌توانند در رتبه‌بندی صفحات خود بهبود پیدا کنند.

سئو اغلب در سه دسته به شرح زیر دسته بندی می‌شود:

الف) سئوی درون صفحه

چیزی نیست جز بهینه‌سازی یک صفحه وب برای هدف قرار دادن یک جستجوی خاص و کسب رتبه بالا در موتورهای جستجو. می‌توان با انجام فعالیت‌هایی مختلف مانند تحقیق درمورد کلمات کلیدی، تولید محتوا و بهینه‌سازی کلمات کلیدی به آن دست یافت.

ب) سئوی خارج از صفحه

این نوع سئو برای ایجاد شهرت یک صفحه وب با پیوند دادن آن با وب‌سایت‌های با کیفیت انجام می‌شود. این امر باعث افزایش اعتبار صفحه وب شما در موتورهای جستجو می‌شود. این فرآیند تولید بک لینک از طریق اتصال محتوای صفحه وب‌تان با سایر وب‌سایت‌های با کیفیت، لینک‌سازی نامیده می‌شود.

ج) سئو فنی

این نوع سئو بر روی باطن وب‌سایت شما و نحوه کدگذاری صفحات تمرکز دارد. فشرده‌سازی تصویر، داده‌های ساختاریافته، سازگاری با موبایل، خزیدن، ساختار سایت و نمایه‌سازی سایت همگی اشکال سئوی فنی هستند که می‌توانند سرعت بارگذاری وب‌سایت شما را افزایش دهند. این موارد یک فاکتور مهمِ رتبه‌بندی در چشم موتورهای جستجو مانند گوگل هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سئو مقاله زیر را مطالعه نمایید.‎

سئو سایت چیست؟ آموزش سئو به زبان ساده

بعید است که در دنیای بازاریابی محتوا کار کرده باشید اما از سئو چیزی ندانید. اگر دوست دارید با سئو و تمام مفاهیم تخصصی آن آشنا شوید با ما همراه باشید.

‎اکنون بخوانید‎

 

جنبه‌های مثبت سئو

  • رایگان است!
  • هنگامی‌که نام تجاری شما در نتایج جستجوی ارگانیک ظاهر می‌شود، در نظر مشتریان شما “معتبرتر” و عینی‌تر است.
  • باعث افزایش دیده شدن برند می‌شود.
  • در مقایسه با PPC و بازایابی موتورهای جست‌وجو مقرون‌به‌صرفه است.

جنبه‌های منفی سئو

  • سئو به محتوا و فناوری بستگی دارد.
  • تغییر الگوریتم‌های گوگل ممکن است باعث شود تمام تلاش‌های‌تان بی‌فایده شوند.
  • سئو به زمان نیاز دارد.

توجه داشته باشید که گوگل از الگوریتم‌های خاصی استفاده می‌کند تا تصمیم بگیرد چقدر صفحه شما با کلمات کلیدی مورد جستجوی کاربر مرتبط است. این الگوریتم‌ها اغلب به‌روزرسانی می‌شوند و استراتژی‌های سئو باید به همان میزان تغییر کنند تا مؤثر باقی بمانند. برای کسب اطلاعات بروز در مورد سئو می توانید به سایت های MOZ و ahrefs مراجعه کنید.

فصل ۷

بازاریابی موتورهای جست‌وجو


بازاریابی موتورهای جست وجو در دیجیتال مارکتینگ

رسیدن به بالای رتبه بندی جستجوی ارگانیک تنها راه بازاریابی کسب و کار شما از طریق موتورهای جستجو نیست.

علاوه بر رتبه بندی بر مبنای سئوی ارگانیک، موتورهای جستجو به شرکت‌ها اجازه می‌دهند برای تبلیغاتی که در بالای صفحات نتایج نشان داده می‌شوند نیز هزینه پرداخت کنند.

این آگهی‌های تبلیغاتی بسیار ارزشمند هستند، زیرا اغلب در بالای نتایج، قبل از فهرست‌های ارگانیک (بدون پرداخت پول) ظاهر می‌شوند.

این نوع بازاریابی دیجیتال که به عنوان بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) شناخته می‌شود، بخش بزرگی از بودجه دیجیتال مارکتینگ در بسیاری از سازمان‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

SEM شبیه به سئو است زیرا کسب و کار شما را از طریق موتورهای جست و جو به مشتریان معرفی می‌کند. اما تفاوت اساسی بین این دو وجود دارد و تفاوت اصلی بین بازاریابی موتورهای جستجو و سئو در این است که SEM بر تبلیغات پولی تمرکز دارد.

یکی از رایج ترین اشکال بازاریابی موتورهای جستجو ، پرداخت به ازای کلیک (PPC) است. با استفاده از این مدل تبلیغاتی، پس از اینکه شخصی روی یک تبلیغ کلیک کرد، کسب و کار به پلتفرم تبلیغاتی (گوگل) برای بازدیدکننده هزینه ای را پرداخت می‌کند.

زمانی که از کمپین‌های SEM به درستی استفاده شود، می‌تواند راهی عالی برای ایجاد آگاهی از برند و یافتن مشتریان جدید باشد.

توجه داشته باشید که ساخت یک استراتژی SEM در امتداد همان استراتژی کمپین سئو شروع می‌شود. ابتدا باید بدانید که مخاطب هدف شما از چه کلمات کلیدی استفاده می‌کند. هنگامی‌که اهداف کلیدواژه خود را شناسایی کردید، می‌توانید شروع به راه اندازی حساب تبلیغاتی خود کنید.

بازاریابی موتورهای جستجو شامل فعالیت‌های مختلفی مانند تنظیم تبلیغات، بهینه سازی تبلیغات، تعیین بودجه و از همه مهمتر قرار دادن تبلیغات است.

SEM را می‌توان در موتورهای جستجوی مختلف انجام داد اما عمدتاً در گوگل انجام می‌شود. گوگل از تبلیغات پولی در موتور جستجو و شرکای خود به نام Google Ads پشتیبانی می‌کند.

جنبه‌های مثبت

  • دستیابی سریع به رتبه برتر کمک می‌کند.
  • از نظر زمانی بسیار کارآمد است.

جنبه‌های منفی

  • هدف قرار دادن کلمات کلیدی محبوب اغلب می‌تواند گران باشد.
  • اکثر مردم نسبت به تبلیغات در نتایج جستجو شک دارند و ترجیح می‌دهند به نتایج جستجوی طبیعی اعتماد کنند.

فصل ۸

ایمیل مارکتینگ


ایمیل مارکتینگ در دیجیتال مارکتینگ

حتی با ظهور رسانه‌های اجتماعی، برنامه‌های کاربردی تلفن همراه و سایر کانال‌ها، ایمیل هنوز یکی از موثرترین تکنیک‌های بازاریابی است.

این روش می‌تواند بخشی از یک استراتژی بازاریابی محتوا باشد، ارزشی را برای مصرف‌کنندگان فراهم کند و در طول زمان مخاطب را به مشتری تبدیل کند.

بسیاری از افراد ایمیل مارکتینگ را با پیام‌های ایمیل اسپم اشتباه می‌گیرند، اما واقعیت این است که  این نوع بازاریابی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که با مشتریان بالقوه و هر کسی که به برند آن‌ها علاقه‌مند است، در تماس باشند.

درواقع شرکت‌ها ‌می‌توانند از بازاریابی ایمیلی به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده کنند.

ایمیل اغلب برای تبلیغ محتوا، تخفیف‌ها و رویدادها و همچنین هدایت افراد به سمت وب‌سایت کسب‌وکار استفاده می‌شود. انواع ایمیل‌هایی که ممکن است در کمپین بازاریابی ایمیلی ارسال کنید عبارتند از:

  • خبرنامه‌های اشتراک وبلاگ.
  • ایمیل‌های پیگیری به بازدیدکنندگان وب‌سایتی که چیزی را دانلود کرده‌اند.
  • ایمیل‌های خوش‌آمدگویی به مشتری
  • تبلیغات تعطیلات برای اعضای وفادار برنامه
  • نکات یا ایمیل‌های سری مشابه برای پرورش مشتری

بازاریابی ایمیلی با لیست مشترکین ایمیل شما شروع می‌شود و به پایان می‌رسد. قبل از اینکه بتوانید کمپین‌های خود را شروع کنید، به لیستی از افرادی نیاز دارید که برای آن‌ها بازاریابی کنید.

بهترین راه برای رشد لیست ایمیل این است که فرم‌های ثبت‌نام را در وب‌سایت خود قرار دهید. می‌توانید این فرم‌ها را در صفحات خود جاسازی کنید و با قرار دادن جایزه‌ای مانند یک کتاب الکترونیکی به ایمیل افراد دست پیدا کنید.

بسیاری از بازاریابان دیجیتال از سایر کانال‌های بازاریابی دیجیتال برای اضافه کردن افراد به لیست ایمیل‌های خود استفاده می‌کنند و سپس از طریق ایمیل مارکتینگ، قیف‌های جذب مشتری ایجاد می‌کنند تا این افراد را به مشتری تبدیل کنند.

نحوه استفاده از ایمیل مارکتینگ

  1. یک نرم‌افزار ایمیل مانند ConvertKit، GetResponse یا Mailchimp را انتخاب کنید.
  2. ایمیل‌های مشتری هدف خود را جمع‌آوری کنید.
  3. به آن‌ها دلیلی برای انتخاب نامه‌های خود بدهید، مانند ارائه راهنمای گام‌به‌گام پی‌دی‌اف و قالب‌های طراحی رایگان.
  4. به مقررات توجه کنید.
  5. ثبات را حفظ کنید و به طور منظم از طریق خبرنامه هفتگی با لیست خود تماس بگیرید. به جای تبلیغات و پیام‌های فروش، به محتوای خود ارزش بیافزایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایمیل مارکتینگ خواندن مقاله زیر را به شما توصیه ‌می‌کنیم.

آموزش ایمیل مارکتینگ و ضرورت آن در کسب‌وکارهای امروزی

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ است که از ایمیل به عنوان ابزاری برای ارسال پیام‌های تجاری و فروش استفاده می‌کند.

‎اکنون بخوانید‎

جنبه‌های مثبت

  • داشتن یک لیست ایمیل به این معنی است که می‌توانید مستقل از هرگونه الگوریتم تغییری با دنبال‌کنندگان خود در ارتباط باشید.
  • ارتباط منظم با لیست ایمیل خود به شما کمک می‌کند تا روابط خود را با مشتریان تقویت کنید و زمانی که آن‌ها آماده خرید هستند شما را در ذهن داشته باشند.

جنبه‌های منفی

  • بسیاری از ایمیل‌ها باز نمی‌شوند، بنابراین باید عناوین موضوعی قوی ایجاد کنید تا توجه افراد را از صندوق‌های ورودی به هم ریخته‌شان دور کنید.
  • باید راهی بیابید که به ارزش افزوده ادامه دهید تا آن‌ها به شما بچسبند و اشتراک خود را لغو نکنند.

فصل ۹

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی


شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ

با توجه به این‌که میلیاردها نفر وقت خود را صرف تعامل در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی می‌کنند، تمرکز بر بازاریابی رسانه‌های اجتماعی می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی شکلی از دیجیتال مارکتینگ است که در آن کسب‌وکارها از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای تعامل با مخاطبان خود و یافتن مشتریان جدید استفاده می‌کنند.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی به معنای هدایت ترافیک و آگاهی از برند با درگیر کردن افراد در بحث آنلاین است. می‌توانید از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برای برجسته کردن برند، محصولات، خدمات، فرهنگ و موارد دیگر استفاده کنید.

درواقع رسانه‌های اجتماعی یک فرصت منحصر به فرد برای شما ایجاد می‌کنند تا با مشتریان خود گفت‌وگوی دو طرفه داشته باشید.

کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی بیشتر بر ویژگی‌های مخاطب متمرکز است تا کلمات کلیدی. شما می‌توانید مخاطبان هدف خود را با معیارهای مختلفی از جمله سن، جنسیت، مکان و علایق و موارد دیگر تعریف کنید.

اینکه از کدام پلتفرم رسانه اجتماعی استفاده خواهید کرد به نوع مخاطبی که می‌خواهید به آن دسترسی پیدا کنید، بستگی دارد. به عنوان مثال، طبق تحقیقات، اینستاگرام برای دستیابی به مخاطبان ۲۵ تا ۲۹ ساله بهترین است.

پلتفرم‌هایی که می‌توانید در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید عبارتند از:

  • فیس‌بوک
  • توییتر
  • لینکدین
  • اینستاگرام
  • اسنپ ​​چت
  • پینترست

هر پلتفرم مجموعه‌ای از قوانین خاص خود را برای بازاریابی محصول یا خدمات شما دارد و به یک رویکرد و استراتژی منحصر به فرد نیاز دارد.

توجه داشته باشید که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز شامل هر دو روش ارگانیک و پولی می‌شود. روش ارگانیک شامل ارسال فعال محتوا و تعامل با جامعه برای ایجاد دنبال‌کننده است. روش پولی شامل اجرای اشکال مختلف تبلیغات برای هدایت افراد به وب‌سایت‌تان است، قبل از اینکه آن‌ها را به مشتری تبدیل کند.

مراحل استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

  1. استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی محتوایی خود در نظر بگیرید.
  2. درباره ایجاد محتوا، قالب و کانال‌های اجتماعی مورد نظر خودتصمیم بگیرید.
  3. برای داشتن یک بازاریابی موثرتر در شبکه‌های اجتماعی، تقویم محتوا ایجاد کنید و در آن روزهای ارسال محتوا در یک کانال خاص و روزهای ارسال در کانال دیگر را مشخص کنید.
  4. از آن‌جایی که رسانه‌های اجتماعی یک پلتفرم تعاملی هستند، شما باید علاوه بر انتشار محتوای با کیفیت، به مشتریان خود نیز پاسخ دهید. گفتگوهای واقعی به جلب اعتماد و بهبود وفاداری به برند کمک می‌کند.

جنبه‌های مثبت

  • نرخ تبدیل بالایی دارد.
  • وقتی مردم محتوای شما را دوست دارند، نظر می‌دهند و به اشتراک می‌گذارند، تلاش‌هایی که انجام می‌دهید به سرعت بازخوردی جند برابر پیدا می‌کند.
  • تبلیغات فیس بوک/اینستاگرام به شما این امکان را می‌دهد که بخش‌های خاصی از مشتریان را هدف قرار دهید و پیام خود را به افراد مناسب منتقل کنید.

جنبه‌های منفی

  • استفاده از رسانه‌های اجتماعی چالش برانگیز است زیرا الگوریتم آن‌ها هر از چند گاهی تغییر می‌کند.
  • همچنین پلت ‌فرم‌ها و فرمت‌های محتوایی جدید به طور مکرر معرفی می‌شوند. به همین جهت باید خود را مرتبا به روز کنید.
  • اگرچه پست کردن در رسانه‌های اجتماعی ساده به نظر می‌رسد، اما برای انجام مداوم و کارآمد آن به برنامه‌ریزی استراتژیک و اختصاص زمان کافی نیاز دارید.

فصل ۱۰

بازاریابی وابسته


بازاریابی وابسته در دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی وابسته یکی از قدیمی‌ترین انواع دیجیتال مارکتینگ است که با افزایش استفاده از اینترنت رشد قابل توجهی داشته است.

بازاریابی وابسته به معنای برون‌سپاری بازاریابی به افراد یا شرکت‌های دیگر است که محصولات شما را در ازای دریافت کمیسیون تبلیغ می‌کنند. شرکت وابسته محصول شما را در وب‌سایت خود تبلیغ می‌کند و اگر مشتری روی لینک تبلیغاتی کلیک و خرید خود را تکمیل کند، شرکت وابسته اعتبار فروش را دریافت می‌کند. آن‌ها سپس هر میزان پورسانتی را که در توافقنامه بر روی آن توافق شده است را دریافت می‌کنند.

مقدار پورسانت می‌تواند مبلغی ثابت یا درصدی از ارزش سفارش باشد و اندازه آن بسته به برنامه و نوع محصول فروخته شده بسیار متفاوت است.

بسیاری از شرکت‌های معروف مانند آمازون برنامه‌های بازاریابی وابسته مشخصی دارند و ماهانه میلیون‌ها دلار به وب‌سایت‌هایی که محصولات‌شان را می‌فروشند پرداخت می‌کنند.

هنگام طراحی استراتژی بازاریابی دیجیتال خود، باید بازاریابی وابسته را به عنوان راهی برای مشارکت سایر افراد در معرفی برند خود و فروش محصولات خود در ازای پورسانت در نظر بگیرید.

افراد مشارکت‌کننده در بازاریابی وابسته، پورسانت را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند، اما مزایای آن برای شما به عنوان یک ارائه‌دهنده بسیار بیشتر است.

زیرا شرکت‌های وابسته نه تنها باعث فروش بیشتر می‌شوند، بلکه می‌توانند بهترین نمایندگان برند شما شوند و به طور مثبت بر سایر افراد برای خرید یا ارتباط با شرکت شما تأثیر بگذارند.

نکته‌ای که در مورد بازاریابی وابسته باید به آن توجه داشت باشید این است که اکثر برنامه‌های بازاریابی وابسته مدت زمان کوکی دارند. این مدت زمانی است که یک بازدیدکننده باید پس از کلیک روی پیوند، خرید خود را انجام دهد تا شرکت وابسته با فروش پاداش دریافت کند.

به عنوان مثال، فرض کنید شما بخشی از یک برنامه بازاریابی وابسته هستید که مدت کوکی ۳۰ روزه دارد. اگر کسی بخواهد ۲۷ روز پس از کلیک روی پیوند از آن خرید کند، کمیسیون دریافت خواهید کرد. اما اگر ۳۱ روز پس از کلیک روی لینک خرید را تکمیل کنند، کمیسیونی دریافت نمی‌کنید..

جنبه‌های مثبت

  • شرکت‌های وابسته کار سخت بازاریابی و فروش را برای شما انجام می‌دهند!
  • هیچ هزینه اولیه‌ای وجود ندارد. زیرا فقط زمانی پرداخت می‌شود که شرکت وابسته موفق عمل کند و شخصی واقعاً از شما خرید کند.

جنبه‌های منفی

  • شما کنترل ۱۰۰% بر برند خود نخواهید داشت و باید به شرکت‌های وابسته در مورد هویت برند و پیام‌هایی که می‌خواهید منتقل شود آموزش دهید.
  • فقط نمی‌توانید بازاریابی وابسته را برون‌سپاری کنید و بس، بلکه شما باید برای پیگیری و نظارت بر شرکت‌های وابسته خود وقت بگذارید.

فصل ۱۱

اینفلوئنسر مارکتینگ


اینفلوئنسر مارکتینگ در دیجیتال مارکتینگ

یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتال که این روزها با گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، اسنپ چت یا یوتیوب بیشتر مورد توجه قرار گرفته است اینفلوئنسر مارکتینگ می‌باشد.

در این روش نیز مانند بازاریابی وابسته، اینفلوئنسرها یا فردی با طرفداران زیاد در ازای تبلیغی که انجام می‌دهند، هزینه‌ای را دریافت می‌کنند.

توجه داشته باشید که لازم نیست اینفلوئنسر، یک سلبریتی باشد، بلکه صرفاً باید فردی با اقتدار در یک جایگاه خاص و توانایی تأثیرگذاری بر تصمیمات دیگران باشد.

زیرا امروزه بسیاری از افراد به اینفلوئنسرها نگاه می‌کنند و پس از دیدن تبلیغات این افراد، سریعاً به خرید اقدام می‌کنند. اینفلوئنسر مارکتینگ برای شرکت‌های B2B و B2C که می‌خواهند به مخاطبان جدیدی دست یابند، خوب عمل می‌کند.

با این حال، همکاری با اینفلوئنسرهای معتبر بسیار مهم است زیرا آن‌ها به نماینده برند شما تبدیل خواهند شد. اینفلوئنسر اشتباه می‌تواند اعتماد مصرف‌کنندگان به کسب‌وکار شما را خدشه‌دار کند.

مراحل استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ

  1. در مورد آن‌چه می‌خواهید از کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود به دست آورید، تصمیم بگیرید.
  2. فهرست کوتاهی از اینفلوئنسرهای احتمالی تهیه کنید که مخاطبان مناسبی دارند. انتخاب فرد مناسب فقط به تعداد مخاطبان مربوط نیست، بلکه در مورد این است که دنبال کنندگان آن‌ها چه کسانی هستند و چقدر با برند شما هم‌خوانی دارند.
  3. سپس با آن‌ها تماس بگیرید و ببینید بر روی چه چیزی می‌توانید با آن‌ها مذاکره کنید. می‌توانید انتخاب کنید که به اینفلوئنسر مقداری ثابت را به ازای هر پست یا استوری بپردازید یا بر اساس نتایجی که به ارمغان می‌آورد، مبلغی پرداخت کنید.
  4. زمانی که اینفلوئنسر محصولات شما را برای فالوورهای خود تبلیغ می‌کند، باید حجم خوبی از ترافیک وب را مشاهده کنید. در این مرحله مشابه بازاریابی وابسته، ردیابی نتایج مهم است. این کار به شما امکان می‌دهد هر گونه فروش و تبدیلی را به کمپین اینفلوئنسر خود نسبت ندهید و بتوانید نتایجی که این نوع بازاریابی ایجاد می‌کند را روشن کنید.

جنبه‌های مثبت

  • شما از امتیاز مخاطبان موجود اینفلوئنسر برخوردار هستید. بنابراین، لازم نیست منتظر بمانید تا خودتان به تعدادی مخاطب دست پیدا کنید.
  • ارتباط با یک شخصیت محبوب به شما این امکان را می‌دهد که دنبال کنندگان و مشتریان واقعی را راحت‌تر به دست آورید.

جنبه‌های منفی

  • استفاده از این روش دیجیتال مارکتینگ فقط به معنای پرداخت مبلغی بالا برای شراکت با اینفلوئنسرها نیست. بلکه باید بر اساس مخاطبان و برند خود در مورد اینفلوئنسر مناسب تصمیم بگیرید و راه‌های معتبری برای مشارکت با آن‌ها بیابید.
  • بی‌اعتمادی به اینفلوئنسرها در حال افزایش است و شما باید در پرداخت هزینه تبلیغات به آن‌ها بسیار با دقت عمل کنید.

فصل ۱۲

بازاریابی ویدئویی


بازاریابی ویدئویی در دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی ویدیویی چیزی نسبتاً جدید است اما اخیراً آنقدر محبوب شده است که نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید. در دنیای سریع امروزی، ویدئوهای کوتاه در جذب مشتری سریع‌تر از متن عمل می‌کنند.

محتوای ویدیویی زنده یا از پیش ضبط شده، چه آموزشی باشد چه سرگرم کننده، یک گزینه دیجیتال مارکتینگ قابل اعتماد است.

امروزه بیش از ۲ میلیارد نفر در هر ماه در یوتیوب به دنبال چیزی می‌گردند و یوتیوب به دومین موتور جست‌وجوی محبوب تبدیل شده است. بسیاری از کاربران قبل از تصمیم‌گیری برای خرید، یادگیری چیزی یا فقط برای استراحت کردن به یوتیوب مراجعه می‌کنند.

اما یوتیوب تنها یکی از رسانه‌هایی است که می‌توانید بازاریابی ویدیویی را اجرا کنید. تعداد زیادی پلتفرم‌های دیگر مانند ویدیوهای فیسبوک، اینستاگرام و ویمیو برای اجرای کمپین بازاریابی ویدیویی وجود دارند.

این روش یک فرصت امیدوارکننده برای دستیابی به مشتریان جدید است و استراتژی‌های بازاریابی ویدیویی نتایج را در سراسر قیف بازاریابی هدایت می‌کند.

ویدئوها می‌توانند چندین مورد از جمله تبلیغات، آموزش مشتریان بالقوه یا افزایش تعامل با برند را ارائه دهند. در اینجا برخی از انواع ویدیوهایی که می‌توانید بسازید آورده شده است:

ویدئوهای تبلیغاتی– می‌توانید ویدیوهای کوتاه و سریعی ایجاد کنید که محصولات یا خدمات خود را به نمایش بگذارند. سپس می‌توانید این ویدیوها را در کمپین‌های فیسبوک، اینستاگرام یا یوتیوب نمایش دهید.

ویدیوهای آموزشی – می‌توانید ویدیوهایی ایجاد کنید که دانش مفیدی را در مورد موضوعی که برای آن‌ها ارزشمند است به مخاطبان خود ارائه دهد. شما می‌توانید این فیلم‌ها را در وب سایت خود یا در یک پلتفرم رایگان مانند یوتیوب نمایش دهید.

ویدیوهای آزمایشی– می‌توانید ویدیوهایی بسازید که نحوه استفاده از محصولات یا خدمات خود را توضیح می‌دهد. این می‌تواند شامل ویدیوهای توضیحی ساده‌ای باشد که در صفحه ویژگی یا محصول فهرست می‌کنید یا یک آموزش گام‌به‌گام در مورد یک موضوع خاص برای مشتریان فعلی.

وبینارها و آهنرباها – می‌توانید یک وبینار را به عنوان آهنربای اصلی ضبط کنید و سپس در ازای اشتراک آن را به بازدیدکنندگان ارائه دهید.

بهترین راه برای استفاده از ویدیوها این است که آن‌ها را در کمپین‌های بازاریابی سئو، بازاریابی محتوا و رسانه‌های اجتماعی خود ادغام کنید.

توجه داشته باشید که اجرای کمپین‌های ویدیویی مستقل می‌تواند پرهزینه باشد و همیشه بازده سرمایه‌گذاری مثبتی ایجاد نمی‌کند، اما زمانی که ویدیو به عنوان بخشی از کمپین‌های دیگر شما استفاده می‌شود، بازگشت سرمایه قابل توجیه است.

روش کار ویدئو مارکتینگ چگونه است؟

  1. مانند هر نوع دیگری از بازاریابی دیجیتال، بازاریابی ویدئویی با یک استراتژی آغاز می‌شود.
  2. ابتدا باید اهدافی را که می‌خواهید با ویدیوهای خود به دست آورید مشخص کنید. باید در نظر داشته باشید که چگونه می‌خواهید از ویدئو در مراحل مختلف قیف بازاریابی خود استفاده کنید.
  3. همچنین باید قبل از شروع ساختن ویدیوها ، مخاطب هدف خود را به خوبی بشناسید. این کار به شما بینشی در مورد نحوه طراحی ویدیوهای جذاب و معنادار می‌دهد.
  4. پس از اینکه مخاطبان خود را مشخص کردید، می‌توانید شروع به ساخت ویدیوها کنید. این فرآیند چقدر طول می‌کشد به نوع ویدیویی که می‌سازید بستگی دارد. اگر فقط به یک ویدیوی کوتاه نیاز دارید، فرآیند ضبط خیلی طول نخواهد کشید.
  5. همچنین باید بودجه ویدیوهای خود را در نظر بگیرید. انواع مختلف ویدیوها و ویژگی‌ها هزینه‌های متفاوتی دارند، بنابراین مهم است که برای آنچه می‌توانید هزینه کنید، برنامه‌ریزی کنید.

جنبه‌های مثبت

  • ویدئو می‌تواند در انتقال پیام بسیار موثر عمل کند زیرا ارتباط عاطفی با مخاطب ایجاد می‌کند و بسیار به یاد ماندنی‌تر از یک متن یا حتی یک تصویر است.
  • همه کانال‌های اصلی – فیس‌بوک، اینستاگرام، لینکدین – اکنون ویدیو را پوشش می‌دهند. محتوای ویدیوی شما با کسب  دسترسی و مشارکت بیشتر در این پلتفرم‌ها می‌تواند در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری کسب کند.

جنبه‌های منفی

  • به علت توجه کم مخاطبان امروزی، ویدئوی شما باید بتواند توجه افراد را فقط در چند ثانیه به خود جلب کنید – در غیر این صورت آنها به سراغ موارد بعدی خواهند رفت.

اگرچه هر کسی می‌تواند یک ویدیوی کم‌هزینه بسازد، اما ایجاد محتوای ویدیویی با کیفیت بالا و جذاب نیاز به زمان، مهارت و هزینه دارد

فصل ۱۳

شرکت‌های کوچک چگونه می‎‌توانند برای دیجیتال مارکتینگ خود برنامه ریزی کنند؟


برنامه دیجیتال مارکتینگ شرکت های کوچک

دیجیتال مارکتینگ فرصت‌های بسیار انعطاف‌پذیری را برای رشد مستمر به کسب‌وکارها ارائه می‌کند. اما این به کسب‌وکارها بستگی دارد که چگونه از آن بهره ببرند.

بسته به مرحله‌ای که کسب ‌وکار شما در آن قرار دارد، استراتژی‌های مختلف بازاریابی دیجیتال متفاوتی ممکن است برای شما بهتر باشد. همچنین انتخاب بهترین استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌و‌کار می‌تواند دشوار باشد و ممکن است نیاز به آزمون و خطا داشته باشد.

به همین دلیل است که ما یک راهنمای گام‌به‌گام به شما ارائه می‌کنیم که می‌تواند به شما در ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتالی واقعاً مؤثر کمک کند. چه تا به حال کاری در زمینه دیجیتال مارکتینگ انجام نداده باشید و چه کمی ‌تجربه داشته باشید.

۱.اهداف خود را مشخص کنید

زمانی که بازاریابی دیجیتال را شروع می‌کنید، اولین کاری که باید انجام دهید شناسایی و تعریف اهداف‌تان است، زیرا استراتژی خود را بر مبنای آن‌ها می‌سازید.

تعیین اهدافی مشخص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، مرتبط و به موقع (SMART) برای هر استراتژی بازاریابی بسیار مهم است. ممکن است اهداف زیادی وجود داشته باشد که بخواهید به آن‌ها برسید، اما سعی کنید فقط روی آن‌هایی تمرکز کنید که شما را به جلو می‌برند.

در هر صورت، پس از تعیین بزرگ‌ترین اهداف شرکت، شکل دادن به یک استراتژی بازاریابی دیجیتال ساده‌تر است. اگر تعیین اهداف مشکل دارید، خواندن مقاله زیر را به شما توصیه می کنیم.‎

هدف‌گذاری و تکنیک‌های آن

با درک اهمیت هدف‌گذاری و یادگیری تکنیک‌های آن ‌می‌توانید راه‌تان به سمت موفقیت را هموار کنید. این راهنما همه چیز درمورد هدف‌گذاری را به شما می‌آموزد.

‎اکنون بخوانید‎

۲. مخاطبان خود را شناسایی کنید

قبلاً به این موضوع اشاره کرده‌ایم که یکی از بزرگترین مزایای دیجیتال مارکتینگ، فرصت هدف قرار دادن مخاطبان خاص است. با این حال، اگر ابتدا مخاطبان هدف خود را شناسایی نکرده باشید، نمی‌توانید از این مزیت استفاده کنید.

قبل از شروع هر کمپین بازاریابی، بهتر است مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید. مخاطبان هدف شما گروهی از افرادی هستند که می‌خواهید کمپین را بر اساس ویژگی‌های مشابه آن‌ها مانند سن، جنسیت، جمعیت‌شناسی یا رفتار خریدشان تشکیل دهید.

داشتن درک خوب از مخاطبان هدف می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید از کدام کانال‌های بازاریابی دیجیتال استفاده کنید و بفهمید چه اطلاعاتی را باید در کمپین‌های خود قرار دهید.

البته، مهم است که توجه داشته باشید که مخاطبان هدف شما ممکن است بسته به کانال یا اهدافی که برای یک محصول یا کمپین خاص دارید، متفاوت باشند.

اگر می‌خواهید توجه مخاطبانی را که اطلاعات زیادی در مورد صنعت دارند به خود جلب کنید، محتوای اطلاعاتی عمیق، ارزش ایجاد می‌کند و آن‌ها را جذب می‌کند.

اگر در تلاش برای دستیابی به مخاطبان جوان هستید، یکی از مفیدترین ابزارهای موجود در دسترس شما رسانه‌های اجتماعی است. دریابید که کدام نوع از پلتفرم‌های بازاریابی دیجیتال در بین مخاطبان هدف شما محبوب‌ترین هستند و بازاریابی را از آن‌جا شروع کنید.

به هر حال محتوای خود را طوری تهیه کنید که برای این مخاطبان هدف متفاوت، جذاب باشد.

۳. کانال‌های دیجیتال مارکتینگ خود را انتخاب کنید

از بازاریابی محتوا گرفته تا کمپین‌های PPC و موارد دیگر، کانال‌های بازاریابی دیجیتال زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها به نفع خود استفاده کنید. اینکه از کدام کانال‌های بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنید اغلب به اهداف، مخاطبان و بودجه شما بستگی دارد.

در کسب‌وکارهای جدیدی که به دنبال گسترش دامنه مخاطبان خود هستند، بازاریابی موتورهای جست‌وجو، رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی وابسته/اینفلوئنسر می‌توانند کمک کنند تا به سرعت به مخاطبان جدید برسید.

هنگامی‌که مخاطب ایجاد کردید، روی ایجاد محتوای ارزشمند و افزایش وفاداری به برند از طریق کانال‌هایی مانند بازاریابی ایمیلی تمرکز کنید. این محتوا را با در نظر گرفتن سئو ایجاد کنید تا وب‌سایت شما همچنان به جذب ترافیک ارگانیک جدید ادامه دهد.

کانال های مختلف دیجیتال مارکتینگ

۴. برای هر کانال دیجیتال مارکتینگ بودجه تعیین کنید 

بودجه شما به عناصر بازاریابی دیجیتالی که استفاده می‌کنید بستگی دارد. اگر روی تکنیک‌های ورودی مانند سئو، رسانه‌های اجتماعی و تولید محتوا برای یک وب‌سایت تمرکز می‌کنید، خبر خوب این است که اصلاً به بودجه زیادی نیاز ندارید.

فقط کافی است محتوای باکیفیت ایجاد کنید که مخاطبان‌تان مایل به مصرف آن هستند، در این مورد تنها سرمایه‌گذاری که نیاز دارید، زمان‌تان است.

استفاده از تکنیک‌های مانند بازاریابی موتورهای جست‌وجو و خرید لیست‌های ایمیل، بدون شک مقداری هزینه دارد. اما میزان هزینه به این بستگی دارد که می‌خواهید در نتیجه این تبلیغات چه چیزی به دست آورید.

اهداف و کانال دیجیتالی را که قصد دارید برای آن از بودجه استفاده کنید، در نظر بگیرید. این کار تضمین می‌کند که به جای صرف هزینه بیش از حد در کانال‌های دیجیتال مارکتینگ که ممکن است نتایج مطلوب را ارائه نکنند، پول خود را به طور موثر برای اهداف خود خرج می‌کنید.

۵. بین استراتژی‌های دیجیتالی پولی و رایگان تعادل ایجاد کنید

یک استراتژی بازاریابی دیجیتال به هر دو راه کارهای پولی و رایگان نیاز دارد تا واقعاً مؤثر باشد.

به عنوان مثال، صرف زمان برای ساختن پرسونای خریداران جامع برای شناسایی نیازهای مخاطبان و ایجاد محتوای آنلاین با کیفیت بالا می‌کنید، احتمالاً با وجود حداقل هزینه تبلیغات، نتایج قوی خواهید دید و اگر تبلیغات پولی بخشی از استراتژی دیجیتال شما باشد، ممکن است نتایج حتی سریع‌تر به دست بیاید.

در نهایت، با استفاده از محتوا، سئو و رسانه‌های اجتماعی برای موفقیت طولانی‌مدت و پایدار، هدف خود را برای دستیابی به دسترسی ارگانیک محقق بسازید.

هنگامی‌که شک دارید، هر دو را امتحان کنید و روند خود را تکرار کنید تا بدانید کدام کانال – پولی یا رایگان – بهترین عملکرد را برای برند شما دارد.

۶. کانال‌های دیجیتال خود را برای موبایل بهینه کنید

امروزه یکی دیگر از اجزای کلیدی بازاریابی دیجیتال، بازاریابی موبایلی است. در واقع، استفاده از گوشی‌های هوشمند حداقل ۶۹ درصد از زمان صرف شده برای مصرف رسانه‌های دیجیتال در را تشکیل می‌دهد.

این بدان معناست که بهینه‌سازی تبلیغات دیجیتال، صفحات وب، تصاویر رسانه‌های اجتماعی و سایر کانال‌های دیجیتال برای دستگاه‌های تلفن همراه ضروری است.

اگر شرکت شما یک اپلیکیشن موبایل دارد که به کاربران امکان می‌دهد با برند شما درگیر شوند یا محصولات شما را خریداری کنند، برنامه شما نیز زیر چتر بازاریابی دیجیتال قرار می‌گیرد.

کسانی که با شرکت شما در دستگاه‌های تلفن همراه درگیر هستند باید همان تجربه مثبتی را داشته باشند که در هنگام استفاده از دسکتاپ دارند.

این به معنای اجرای یک طراحی وب‌سایت سازگار با موبایل یا واکنش‌گرا برای کاربرپسند کردن سایت در دستگاه‌های تلفن همراه است.

۷. اقدامات خود را تجزیه و تحلیل و اندازه‌گیری ‌کنید، سپس این مراحل را تکرار کنید

در نهایت، برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر برای بلندمدت، بسیار مهم است که تیم شما یاد بگیرد که چگونه بر اساس تجزیه و تحلیل حرکت کند.

به عنوان مثال، شاید بعد از چند ماه متوجه شوید که مخاطبان شما دیگر به محتوای شما در اینستاگرام علاقه ندارند – اما آن‌ها آن‌چه را که در توییتر ایجاد می‌کنید را دوست دارند.

مطمئنا، این ممکن است فرصتی برای بررسی مجدد استراتژی اینستاگرام شما به عنوان یک کل باشد، اما همچنین ممکن است نشانه‌ای باشد که مخاطبان شما کانالی متفاوت را برای مصرف محتوای برندتان ترجیح می‌دهند.

از طرف دیگر، شاید متوجه شده باشید که یک صفحه وب قدیمی‌تر ترافیکی را که قبلاً داشت دریافت نمی‌کند. ممکن است به‌روزرسانی صفحه یا خلاص شدن از شر آن را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید بازدیدکنندگان جدیدترین و مرتبط‌ترین محتوا را برای نیازهای خود پیدا می‌کنند.

فصل ۱۴

با این ۷ گام در حوزه دیجیتال مارکتینگ مشغول به کار شوید


کار در حوزه دیجیتال مارکتینگ

ورود به دنیای هیجان‌انگیز بازاریابی دیجیتال برای کسی (با و بدون تجربه قبلی) هیچ وقت دیر نیست. خبر خوب این است که شما می‌توانید بازاریابی دیجیتال را بدون دنبال کردن دوره‌های بازاریابی دیجیتال در کالج یا دانشگاه یاد بگیرید.

می‌توانید با ایجاد مهارت‌های مورد نیاز با استفاده از منابع آنلاین و با ارائه خدمات به مشتریان در سراسر جهان در خانه خود کار کنید و درآمد مناسبی داشته باشید.

بازاریابی دیجیتال یک انتخاب شغلی عالی است. ما در دنیای دیجیتال زندگی می‌کنیم و هر روز بودجه‌های بازاریابی بیشتری به سمت تبلیغات دیجیتال و دور شدن از کانال‌های بازاریابی سنتی حرکت می‌کنند. به طور کلی برخی از مزایای دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

  1. هیچ پیش زمینه آموزشی خاصی نیاز ندارد
  2. تقاضای بسیار زیادی در بازار کار برای متخصاصان وجود دارد
  3. بازاریابی دیجیتال دستمزدهای بالایی دارد
  4. صنعتی در حال رشد سریع است و امنیت شغلی وجود دارد
  5. مسیرهای شغلی متنوعی دارد از کارآفرینی گرفته تا فریلنسری
  6. امکان کار در یک محیط متنوع و کاوش بخش‌های مختلف وجود دارد

چگونه وارد دیجیتال مارکتینگ شویم؟

سریع‌ترین راه برای شروع حرفه‌ای در بازاریابی دیجیتال، کسب مهارت‌های لازم است. برای این که دچار سردرگمی‌ نشوید در ادامه مراحل گام به گامی‌ که باید طی کنید تا بتوانید در حرفه دیجیتال مارکتینگ به موفقیت دست پیدا کنید را بررسی خواهیم کرد.

گام اول: با اصول دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید

برای مبتدیان بازاریابی دیجیتال، اولین قدم واضح این است که بدانند بازاریابی دیجیتال چیست و اجزای اصلی تشکیل دهنده بازاریابی دیجیتال چیست. خواندن دقیق این مقاله می‌تواند به شما در آشنایی هرچه بیشتر با اصول دیجیتال مارکتینگ کمک کند.

برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال باید مهارت‌های لازم برای کار با همه کانال‌های مطرح شده در این مقاله را داشته باشد.

اما استرس نداشته باشید، لازم نیست همه چیز را از روز اول یاد بگیرید. همان‌طور که در مسیر شغلی بازاریابی دیجیتال خود پیشرفت می‌کنید، فرصت خواهید داشت که با تکنیک‌ها، فناوری‌ها و ابزارهای مختلف کار کنید و در نهایت، این پازل خود را تکمیل نمایید.

گام دوم: وب سایت خود را راه اندازی کنید

هنگامی‌که اصول اولیه را شناختید، قدم بعدی این است که دستان خود را کثیف کنید و شروع به تمرین کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای به کارگیری مفاهیم مختلف بازاریابی دیجیتال در دنیای واقعی، راه اندازی وب سایت است.

بازاریابی دیجیتال یک مفهوم تئوری نیست، بلکه بسیار قابل اندازه گیری و عملی است. دانستن تئوری پشت سئو و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی کافی نیست، بلکه باید بدانید که چگونه تکنیک‌های مختلف را در عمل به کار ببرید.

برای به دست آوردن مهارت‌ها و اعتماد به نفس لازم، وب سایت خود را راه اندازی کنید تا هر دو مفهوم را با هم ترکیب کنید.

داشتن وب سایت نه تنها به شما در یادگیری مفاهیم مختلف کمک می‌کند، بلکه می‌توانید از آن به عنوان ویترینی برای متقاعد کردن کارفرمایان یا مشتریان جدید استفاده کنید تا به شما اعتماد کنند.

گام سوم: بر روی یکی از کانال‌های بازاریابی دیجیتال تمرکز انتخاب کنید

کانال‌های بازاریابی دیجیتال زیادی وجود دارد. اما از آنجایی که شما به تنهایی وب سایت خود را اجرا می‌کنید، از نظر زمان، تلاش و منابع، اجرای همه کانال‌های بازاریابی غیرممکن است. در عوض، توصیه می‌کنیم فقط بر روی یک حوزه بازاریابی دیجیتال تمرکز کنید.

برای شروع بهتر است با سئو شرع کنید. زیرا اگر در سئو خوب نباشید، نمی‌توانید حرفه‌ای را در بازاریابی دیجیتال دنبال کنید. ابتدا باید یک متخصص سئو شوید و سپس مهارت‌های دیگر را بسازید.

گام چهارم: آنچه را که یاد می‌گیرید اجرا کنید

مهم نیست که چند آموزش یوتیوب را تماشا می‌کنید، اگر می‌خواهید عضله‌سازی کنید باید ورزش کنید. در بازاریابی دیجیتال هم همین‌طور است. فقط محتوای آموزشی مصرف نکنید. وقتی چیزی یاد گرفتید، باید آن را اجرا کنید. به همین دلیل است که وب سایت خود را ایجاد کردید.

با شروع کردن متوجه خواهید شد  که با انجام کاری و غلبه بر موانعی که در طول مسیر با آن‌ها مواجه می‌شوید بسیار سریع‌تر از مطالعه دقیق و آماده‌سازی یاد می‌گیرید.

گام پنجم: با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ رایگان آشنا شوید

از آن‌جایی که شما به تازگی شروع به کار کرده‌اید، پرداخت هزینه برای ابزارهای بازاریابی ممکن است برایتان دشوار باشد. با این حال نگران نباشید، ابزارهای رایگان زیادی وجود دارد. در اینجا مواردی وجود دارد که باید با آن‌ها آشنا شوید:

  • تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل
  • کنسول جستجوی گوگل
  • وبمستر
  • ابزارهای ایمیل مارکتینگ مانند میل چیمپ

گام ششم: برای کسب شغل در حوزه دیجیتال مارکتینگ اقدام کنید

با کسب مهارت‌های جدید، وقت آن است که به دنبال شغل بگردید. آنچه در این مرحله باید به دنبال آن باشید یک موقعیت کارآموزی در سطح ابتدایی است. این می‌تواند نقشی در یک آژانس بازاریابی دیجیتال یا یک موقعیت داخلی باشد.

پس از چند سال کار در بازاریابی دیجیتال، می‌توانید شروع به بررسی گزینه‌های مختلف در مورد چگونگی پیشرفت شغلی خود کنید.  بحث در مورد کل فرآیند توسعه شغلی خارج از محدوده این مقاله است، اما برخی از گزینه‌های شما عبارتند از:

  • ماندن در خانه
  • فریلنسینگ
  • راه اندازی آژانس خود
  • مشاوره
  • وب سایت‌های بیشتری بسازید

گام هفتم: از به روز رسانی‌های جدید مطلع شوید و به یادگیری ادامه دهید

تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال همیشه تغییر می‌کنند. برخی از بازاریابان دیجیتال این را دوست دارند و برخی از آن متنفرند، اما این یک واقعیت است که بازاریابی دیجیتال صنعتی است که به سرعت در حال تغییر است.

گوگل صدها تغییر مربوط به جستجوهای ارگانیک و پولی را در سال اعمال می‌کند، الگوریتم فیس بوک و اینستاگرام دائما در حال تغییر است و به طور کلی، چشم انداز بازاریابی دیجیتال بسیار پویا است.

این بدان معنی است که اگر تصمیم دارید حرفه بازاریابی دیجیتال را دنبال کنید، باید بدانید که یادگیری بخشی از فعالیت‌های روزانه شما خواهد بود.

تخصص‌های بسیاری وجود دارند که بازاریابی دیجیتال را تشکیل می‌دهند و اگر می‌خواهید به سطح بالاتری از دستمزد برسید، باید در همه آن‌ها متخصص باشید.

فصل ۱۵

نتیجه گیری و معرفی کتاب


معرفی کتاب دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال به معنی بازاریابی در اینترنت و سایر دستگاه‌های الکترونیکی است. این یک فرآیند واحد نیست، بلکه شامل تعدادی اجزای فرعی است که بسته به آنچه می‌خواهید به دست آورید، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

درواقع بازاریابی دیجیتال باید به یکی از محورهای اصلی استراتژی بازاریابی کلی هر کسب‌وکاری تبدیل شود. زیرا تا به اینجای تاریخ بشریت به این اندازه راهکاری برای برقراری ارتباط با مشتریان وجود نداشته است.

هرچه بیشتر از امکانات بازاریابی دیجیتال استقبال کنید، بیشتر می‌توانید پتانسیل رشد شرکت خود را درک کنید.

اما این نکته را به یاد داشته باشید که در دیجیتال مارکتینگ، هیچ پاسخ درستی وجود ندارد. زیرا هر کسب‌و‌کاری نیازمندی‌ها و مخاطبان خاص خود را دارد.

معرفی کتاب

برخی از کتاب‌هایی که می‌توانند به موفقیت شما در حوزه دیجیتال مارکتینگ کمک کنند عبارتند از:

همان‌طور که گفته شد برای موفقیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ باید یادگیری را در برنامه خود قرار دهید. با دانلود اپلیکیشن ذهن می‌توانید مجموعه از برترین کتاب‌های جهان را با صرف کمترین زمان مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید