خلاصه کتاب اثر مرکب

خلاصه کتاب اثر مرکب

فهرست مطالب

احتمالا شما هم داستان مسابقه خرگوش و لاکپشت را شنیده اید و به یاد دارید که چگونه لاکپشت با گام‌های آهسته و پیوسته بر خرگوش پیروز شد. در زندگی واقعی هم این اتفاق رخ می‌دهد.

کتاب “اثر مرکب” در مورد این ایده است که چگونه اقدامات مداوم و کوچک همیشه با گذشت زمان نتایج بزرگی که به یکباره و سریع رخ می‌دهند را شکست خواهند داد.

در واقع بزرگترین دستاوردهای افراد به کارهای کوچکی که به صورت روزانه انجام می‌دهند، وابسته است. به این دلیل که انتخاب‌های کوچک روزانه، اگرچه بی نتیجه به نظر می‌رسند، اما با گذشت زمان ترکیب می‌شوند و نتایج خارق العاده ای را به وجود می‌آورند. با ما در معرفی و خلاصه کتاب اثر مرکب همراه باشید.

معرفی کتاب اثر مرکب

عنوان اصلی :  The Compound Effect

نویسنده: دارن‌هاردی

کشور: آمریکا

سال انتشار: ۲۰۱۰

موضوع: کتاب خودیاری

مناسب برای: بزرگسالان

امتیاز  ۴.۲۹ از ۵  (بر اساس وبسایت goodreads.com )

مترجم و انتشارات: این کتاب در ایران توسط ناشران و مترجمان بسیاری کار شده است که همه مورد تایید می‌باشند. ولی از نگاه افراد حرفه‌ای، ترجمه آقای لطیف احمدپور و آقای میلاد حیدری (انتشارات نگاه نوین) بهتر می‌باشند. همچنین ترجمه‌ی آقای اکبر عباسی و آقای شاهین بیات (انتشارات نسل نواندیش) نیز ترجمه قابل قبولی است.

درباره کتاب اثر مرکب”

کتاب اثر مرکب در سال ۲۰۱۰ منتشر شده است. این کتاب اهمیت تصمیمات روزمره را در ‏هدایت ما به سمت اهداف زندگی خود برجسته می‌کند. اثر مرکب به شما کمک می‌‏کند تا به سمت ایجاد حرکت، ایجاد برنامه روزانه، تغییر عادت‌های بدتان به عادت‌های خوب ‏و مقابله با محدودیت‌های خود حرکت کنید.

این کتاب در نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال به عنوان یکی از پرفروش ترین کتاب‌ها معرفی شده است.

“اثر مرکب”  رویکرد “سریع ‏ثروتمند شدن” در زمینه تجارت را به چالش می‌کشد. در عوض، مجموعه ای از اصول ‏اساسی برای دستیابی به موفقیت در همه جنبه‌های زندگی از ‏روابط شخصی، فعالیت‌های حرفه‌ای تا انگیزه‌های فردی را ارائه می‌دهد.

خلاصه کتاب اثر مرکب

 اثر مرکب به ما نشان می‌دهد چگونه مهم‌ترین تغییرات زندگی ما براثر تجمیع کوچک‌ترین تصمیم‌های ما اتفاق می‌افتند.

‎اکنون بخوانید‎

 

این کتاب در ‏شش فصل ارائه  شده است. در ادامه نکات اساسی هر یک از این فصل‌ها را به شما ‏ارائه خواهیم داد.‏ اما قبل از آن می توانید معرفی این کتاب را از زبان نویسنده آن مشاهده کنید.

 

خلاصه کتاب اثر مرکب

فصل ۱: اثر مرکب در عمل

این فصل با داستان شناخته شده لاک پشت و خرگوش آغاز می‌شود تا نشان دهد برای رسیدن به اهداف خود و شکست دادن دیگران در یک رقابت، نیازی نیست بهترین یا باهوش ترین یا سریع ترین فرد باشید.

هاردی استدلال می‌کند که انتخاب‌های دقیق مستمر، در طی یک دوره طولانی، همان چیزی است که موفق ترین افراد جهان را به موفقیت رسانده است. استمرار، اصل اساسی است که در کل این کتاب جریان دارد. به طور کلی این فصل را می‌توان در معادله زیر خلاصه نمود:

 اقدامات کوچک / هوشمند (یا تغییرات) + استمرار + زمان = تفاوت بنیادی.

برای درک بهتر این موضوع مثال‌های زیادی آورده می‌شود. با استفاده از این مثال‌ها خوانندگان درک می‌کنند که اگر  تغییرات کوچک در زندگی به طور پیوسته انجام شوند، می‌توانند تفاوت‌های بزرگی ایجاد کنند. به عنوان مثال‌ هاردی از خوانندگان می‌خواهد این سناریو را در نظر بگیرند:

آیا ترجیح می‌دهند ۳ میلیون دلار را امروز دریافت کنند یا یک پنی که به مدت ۳۱ روز هر روز ارزش آن دو برابر می‌شود. ما به عنوان انسان، به طور طبیعی سود فوری را ترجیح می‌دهید و بیشتر افراد گزینه اول را انتخاب می‌کنند. با این حال، اگر هدف اصلی شما موفقیت هرچه بیشتر است، گزینه دوم بهتر است. زیرا با انتخاب گزینه دوم، در پایان ۳۱ روز، ۱۰ میلیون دلار کسب خواهید کرد.

در این فصل همچنین به جنبه دیگری از اثر مرکب  که “اثر موج دار” نامیده می‌شود نیز اشاره می‌شود. انتخاب‌های بدی  که در یک زمینه انجام می‌دهیم (به عنوان مثال بد غذا خوردن) بر سایر زمینه‌های زندگی ما اثر می‌گذارد (تنبلی ناشی از خوردن غذای ناسالم = انرژی کمتر = تلاش کمتر و غیره).

اثر مرکب یک واقعیت تغییرناپذیر است و همیشه در عمل وجود دارد. این ما هستیم که می‌توانیم آن را کنترل کنیم یا آن را نادیده بگیریم و عواقب منفی آن را متحمل شویم.

فصل اول خلاصه کتاب اثر مرکب

فصل ۲: انتخاب

فصل اول اهمیت انتخاب‌های کوچکی را که هر روز انجام می‌دهیم، به ویژه چگونگی مرکب شدن اثر آن‌ها در زندگی را برجسته می‌کند. در این فصل،‌ راهنمایی در مورد چگونگی بهتر انتخاب کردن ارائه می‌شود.

هاردی مثالی زیبا و ساده ارائه می‌دهد. باید از زندگی کردن در حالت خلبان خودکار دست بردارید و به جای آن شروع به گرفتن تصمیمات آگاهانه در زندگی‌تان نمایید. برای موفق شدن در مسیر اهدافتان مجبورید فعالانه و آگاهانه تصمیم بگیرید.

تصمیم گیری آگاهانه به این معنی است که باید شروع کنید مسئولیت روابط زندگی خود و مسئولیت اشتباهاتی را که مرتکب شده اید، بر عهده بگیرید و از این اشتباهات درس بگیرید.

اگر صد در صد مسئولیت هر آنچه در زندگی تان رخ می‌دهد را بپذیرید، به این معنی است که قدرتمند هستید و توانایی تغییر شرایط زندگی تان را دارید.

دارن‌ هاردی اعتقادی به شانس ندارد. از نظر وی، تفاوت بین ثروتمند شدن، خوشبختی و سلامتی در مقابل فقیر شدن، افسرده و ناسالم بودن تنها ناشی از انتخاب‌هایی است که در طول زندگی انجام می‌دهید. او شانس را اینگونه فرمول بندی می‌کند:

شانس = آمادگی (رشد شخصی) + نگرش (اعتقادات / طرز فکر) + فرصت (اتفاق خوبی که پیش روی شما قرار می‌گیرد) + اقدام (استفاده از فرصت)

آخرین چیزی که‌ هاردی در این فصل پیشنهاد می‌کند این است که فقط شروع کنید. همین حالا کاری که می‌خواهید را شروع کنید. هرچه زودتر تغییرات را اجرا کنید، سریعتر تبدیل به عادت می‌شوند و زودتر پاداش می‌گیرید. برای انجام این کار می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • حوزه ای از زندگی تان را که می‌خواهید تغییر دهید، مشخص کنید.
  • قسمت‌هایی از این حوزه که مسئولیت آنها را بر عهده نمی گیرید، شناسایی کنید.
  • حداقل یک رفتار مربوط به این حوزه را در زندگی روزانه تان ردیابی کنید.

انتخاب در خلاصه کتاب اثر مرکب

فصل سوم: عادت‌ها

قبل از خواندن این کتاب، احتمالا عادت‌های‌تان به طور ناخودآگاه شکل گرفته اند و ممکن است شما را به سمت اهداف نهایی‌تان هدایت نکنند. عادت‌ها کارهایی هستند که درحالت خلبان خودکار انجام می‌دهیم.  آن‌ها با تکرار کردن تقویت شده اند.

برای کنترل زندگی خود باید بر عادت‌های‌تان مسلط شوید. شما باید عادت‌های بد خود را از بین ببرید و عادت‌های خوب را جایگزین آن‌ها کنید.

برای خلاص شدن از شر عادت‌های بد، تنها اراده داشتن کافی نیست.

آنچه اثر بخش است استفاده از تکنیک  ” قدرت چرا” می‌باشد. انتخاب‌های خود را به خواسته‌ها و آرزوهای خود متصل کنید. اگر می‌خواهید عادت‌های جدیدی را بپذیرید، باید یک “چرا” فوق العاده انگیزه بخش پیدا کنید، که اشتیاق تان را شعله ور کند و در طی زمان به پایداری تان کمک کند. پیدا کردن چنین دلیلی، جهت موفقیت ” قدرت چرا ” نیازمند شناسایی ارزش‌های اصلی زندگی‌تان می‌باشد.

از بین بردن عادت‌های بد

  • عوامل محرک هر یک از این عادت‌ها را شناسایی کنید.
  • محیط خود را از محرک عادت ها پاک کنید.
  • این عادت‌ها را با عادت‌هایی که کمتر مضر هستند جایگزین کنید.
  • تغییرات را به صورت قدم به قدم ایجاد کنید.
  • یا به یک باره و با شدت تغییرات را ایجاد کنید. در حقیقت، همه ما متفاوت هستیم و برخی افراد این روش را ترجیح می‌دهند.

“عیب‌های” خود را کنترل کنید تا همیشه کنترل خود را در دست داشته باشید. دارن‌ هاردی پیشنهاد می‌کند که هر ۳ ماه یک بار باید یک عیب جدید انتخاب کنید و به مدت ۳۰ روز از انجام آن خودداری کنید.

ایجاد عادات‌های خوب جدید

  • محیط خود را برای موفق شدن تنظیم کنید.
  • به جنبه‌های منفی تغییر فکر نکنید و نکات مثبت آن را در نظر بگیرید.
  • مسئولیت خود را به صورت علنی نشان دهید: به دوستان، همکاران، خانواده خود اطلاع دهید که می‌خواهید چه عادت‌های جدیدی را در خود به وجود آوردید.
  • شخصی را پیدا کنید که هدف مشترکی با شما را داشته باشد.
  • برای عادت‌های جدید خود با دوستان / همکاران / و … یک چالش ایجاد کنید.
  • جشن بگیرید.

تغییر برای همه دشوار است و به همین دلیل اکثر مردم به دنبال ایجاد تغییر نمی‌روند. در عین حال، هیجان انگیز است زیرا می‌دانید که تعداد کمی از افراد این کار را انجام می‌دهند، یعنی تعداد کمی از افراد عادی، و شما می‌خواهید بخشی از افراد خارق العاده باشید. بنابراین، حتی اگر مشکل به نظر می‌رسد، این کار را انجام دهید و مطمئن باشید جادوی اثر مرکب به شما پاداش می‌دهد.

صبور باشید. مدت‌ها طول کشیده است تا عادت‌های بد در شما شکل بگیرند و ارتباطات عصبی مربوط به آن‌ها قوی است. ایجاد عادت‌های جدید نیز به زمان نیاز دارد اما صبور باشید. حتی اگر لغزیدید، خود را در ببخشید. خود را جمع کنید، استمرار داشته باشید، درنهایت پاداش خواهید گرفت.

اگر می‌خواهید با قدرت عادت ها بیشتر آشنا بشوید و روش‌های تغییر عادت را بیاموزید، خواندن کتاب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنم.‎

خلاصه کتاب عادت‌های اتمی

 این کتاب چارچوبی عملی و اثبات‌شده برای ایجاد عادت‌های خوب و ازبین‌بردن عادت‌های بد را فراهم می‌کند.

‎اکنون بخوانید‎

فصل ۴ :  حرکت

بسیاری از اهداف خوب ما شکست می‌خورند زیرا هیچ سیستم اجرایی برای آن‌ها نداریم. باید نگرش‌ها و اقدامات جدید خود را در برنامه روزانه، ماهانه و سالانه خود بگنجانید تا بتواند تغییرات مثبتی ایجاد کند.

روتین،  عملی است که هر روز، با نظم و انضباط تکرار می‌کنیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم. این عمل در ناخودآگاه ما ثبت می‌شود مانند مسواک زدن یا بستن کمربند ایمنی.

به همین ترتیب، برای دستیابی به اهداف جدید و پذیرش عادت‌های جدید، ایجاد روتین‌های جدید مرتبط با اهداف تان ضروری است.

دارن‌ هاردی به ما توصیه می‌کند که هنگام بیدار شدن از خواب و قبل از خوابیدن، روتین‌هایی برای خود داشته باشیم. زیرا، بین این دو زمان، شرایط غیرمعمولی زیادی ایجاد می‌شود که معمولا مانع انجام روتین‌ها در طی روز می‌شوند.

وقتی روتین خود را مشخص کردید، باید بدون استثنا آن‌ را اجرا کنید. اگر در برهه ای از زمان به این نتیجه رسیدید که یکی از روتین‌هایتان به اندازه قبل انرژی بخش نیست، نباید در تغییر آن تردید کنید.

با برنامه ریزی برخی اقدامات روتین‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، برای خود ایجاد کنید. هنگام انجام روتین تان، از نوعی تقویم برای بررسی عملکرد و پایبندی خود استفاده کنید.

مراقب باشید که زیاده روی نکنید (مثلا اگر به ورزش کردن عادت ندارید یک روتین ورزشی ۲ ساعت در روز برای ۵ بار در هفته را ایجاد نکنید)، زیرا سرانجام ریتم خود را می‌شکنید و روتین‌تان را به طور کامل رها خواهید کرد.

ثبات داشتن مهمترین مسئله است. زیرا اگر شروع کنید و سپس متوقف شوید و بعد بخواهید دوباره شروع کنید، برای شروع مجدد به انرژی فوق العاده ای نیاز دارد که شما را از اهداف تان دور می‌کند.

پس از شروع، برای هیچ چیز در دنیا متوقف نشوید، مانند لاک پشتی باشید که با گذشت زمان به حرکت خود ادامه می‌دهد، اما جلوتر از خرگوش به خط پایان می‌رسد.

ایجاد روتین در خلاصه کتاب اثر مرکب

فصل ۵ – تأثیرات

انتخاب‌ها، نگرش‌ها و عادت‌های ما به شدت تحت تأثیر نیروهای بسیار قدرتمند خارجی هستند. اما بسیاری از افراد از قدرت ظریف این نیروها بی اطلاع هستند. اگر می‌خواهید مسیر خود را به سمت اهداف‌تان طی کنید، باید این نیروها را درک کرده و یاد بگیرید چگونه از آن‌ها استفاده کنید. نباید به آن‌ها اجازه دهید شما را از مسیر موفقیت دور کنند.همه ما تحت تأثیر ۳ نوع نیرو قرار داریم:

  • اطلاعات (آنچه ذهن شما را تغذیه می‌کند)
  • ارتباطات (افرادی که با آنها وقت می‌گذرانید)
  • محیط

کنترل کردن اطلاعات

اگر می‌خواهید مغز شما بهترین عملکرد را داشته باشد، باید کاملاً مراقب آنچه وارد ذهنتان می‌شود، باشید. این کار بسیار دشوار است زیرا بیشتر اطلاعاتی که مغز جذب می‌کند به صورت ناخودآگاه هستند. هدف مغز خوشحالی نیست بلکه به دنبال حفظ بقا است.

در حقیقت مغز، دائماً بدنبال کوچکترین نشانه کمبود و یا حمله است.  وقتی به اخباری ناخوشایند گوش می‌دهیم، در تمام روز احساس ترس و نگرانی خواهید کرد.

بنابراین، باید در مورد اطلاعاتی که می‌خواهید جذب کنید، عاقلانه عمل کنید. برای انجام این کار، باید تماس خود را با رسانه‌ها به شدت محدود کنید. و سعی کنید بیشتر در معرض اطلاعات مثبت و الهام بخشی که باعث رشد تان می‌شوند، قرا بگیرید.

کنترل کردن ارتباطات

هاردی به مطالعه ای استناد می‌کند که نشان می‌دهد افرادی که با آنها معاشرت می‌کنیم می‌توانند ۹۵٪ موفقیت یا شکست ما در زندگی را تعیین کنند. بنابراین، باید روابط دوستی خود را کنترل کنیم. باید بررسی کنیم که آیا اطرافیان ما افرادی حمایت کننده و الهام بخش هستند یا نه؟

اگر فرد مناسبی در اطرافتان نیست،‌هاردی به شما پیشنهاد می‌کند دوستان خیالی برای خود تجسم کنید که در رسیدن به اهداف‌تان از شما  حمایت می‌کنند و الهام بخش هستند.

کنترل محیط خود را در دست بگیرید

در این بخش به صورت کوتاه، در مورد محیط جسمی و روحی بحث می‌شود. و بیان می‌شود که باید تمام موضوعات نابسامان و مسمومی که از نظر روانی و جسمی در زندگی تان تأثیر می‌گذارند را از بین ببرید یا کنترل کنید.

کنترل محیط در خلاصه کتاب اثر مرکب

فصل ۶ – شتاب

هاردی بیان می‌کند که بیشتر مردم با موانع مشابهی روبه رو می‌شوند اما اکثر افراد وقتی به مانعی می‌رسند، دیگر ادامه نمی‌دهند. دلیل اینکه تعداد بسیار کمی موفق هستند این است که تعداد بسیار کمی از افراد می‌توانند از این موانع عبور کنند.

به یاد داشته باشید که اگر بتوانید به شخصی تبدیل شوید که بتواند از موانع زندگی عبور کند، موفقیت قابل توجهی به دست می‌آورید. تنها کسی که می‌تواند موانع را پشت سر بگذارد، به شخصی تبدیل می‌شود که خارج از چارچوب فکر می‌کند و موفق می‌شود.

برآورده کردن انتظارات خوب است، اما همیشه سعی کنید بیش از انتظارات عمل کنید. بیش از انتظارات عمل کردن موفقیت شما را چندین برابر خواهد کرد.

موانع در خلاصه کتاب اثر مرکب

نقد کتاب

کتاب اثر مرکب بسیار مورد توجه قرار گرفته است اما می‌توان نقاط قوت و ضعف این کتاب را اینگونه بیان کرد:

نقاط قوت اثر مرکب

  • اثر مرکب یک کتاب کوتاه و قابل فهم است.
  • دارن‌هاردی خودش این اصول را به کار برده و موفقیتش گواه این موضوع است.
  • اصل اثر مرکب به راحتی قابل درک می‌باشد.
  • مثال‌های گویا، مرتبط و تأثیرگذاری ارائه شده اند.

نقاط ضعف اثر مرکب

  • اشاره‌های زیادی به زندگی شخصی‌هاردی وجود دارد، که ممکن است برای خوانندگان مهم نباشد.
  • در نوشتن کتاب ابتکار عمل کمی به کار برده شده است.

آشنایی با نویسنده

دارن‌ هاردی مربی برجسته موفقیت است که بیش از ۲۵ سال است در صنعت رشد و موفقیت شخصی حضور دارد و  به یکی از رهبران اصلی این حوزه تبدیل شده است. او سه شبکه موفق تلویزیونی را هدایت نموده است که بیش از ۱۰۰۰ نمایش تلویزیونی با بیشترین تأثیرگذاری را تولید نموده اند. او به مدت هشت سال “مجله موفقیت” را به عنوان ناشر و ویراستار بنیانگذار آن رهبری کرده است.

نویسنده خلاصه کتاب اثر مرکب

این موقعیت‌ها به‌ هاردی امکان دسترسی بی سابقه به مصاحبه‌ها، تحقیقات و داستان‌های موفق‌ترین کارآفرینان و رهبران تجارت در جهان، از جمله ریچارد برانسون، استیو جابز، ایلان ماسک، جف بزوس، مارک زاکربرگ، هوارد شولتز، استیو وین، جک را داده است.

با به کار گیری این دسترسی ویژه، دارن‌ هاردی توانسته راهبردها و روش‌هایی را که موجب موفقیت موفق‌ترین افراد جهان شده اند را کشف نماید. سپس این درس‌ها و اکتشافات را با سفر موفقیت آمیز  خود به عنوان یک کارآفرین ترکیب نموده است. او اکنون این بینش‌ها را برای مربیگری و توانمندسازی میلیونها نفر در جهان به کار گرفته است.

هاردی همچنین سخنران اصلی، همکار رسانه و نویسنده پرفروش نیویورک تایمز برای کتاب‌های  “بهترین سال زندگی ات را زندگی کن”، “اثر مرکب”، “ترن هوایی کارآفرینی” است.

سخن آخر

اثر مرکب بر این اصل استوار است که تصمیمات سرنوشت شما را شکل می‌دهند. تصمیمات کوچک و روزمره‌تان یا شما را به سمت زندگی مورد نظرتان می برند یا شما را به سمت یک فاجعه هدایت می کنند.

این کتاب عصاره اصول اساسی است که خارق العاده ترین دستاوردها را در کسب و کار، روابط و فراتر از آن ایجاد می‌کنند.

یک از کارهایی که می تواند با اثر مرکبش تاثیر بسیار زیادی در موفقیت تان داشته باشد، کتاب خواندن است. با استفاده از  اپلیکیشن ذهن در کمترین زمان، برترین کتاب های جهان را مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید