چگونه با استفاده از قدرت ذهن زندگی مان را تغییر دهیم ؟

با قدرت ذهن زندگیمان را تغییر دهیم
با قدرت ذهن زندگیمان را تغییر دهیم

فهرست مطالب

بسیاری از ما می دانیم که مدیتیشن می‌تواند مفید باشد، اما آیا می دانستید که این امر در واقع یکی از مهم ترین راه های اثبات شده و راحت برای ایجاد تغییرات و بهبود موثر و قوی برای سلامت روحی و فیزیکی است؟

تمرین مدیتیشن فکری، علاوه بر آرامش ذهنی فواید زیاد دیگری دارد. این کار می‌تواند باعث تغییر و تحول در زندگی شما شود.

مدیتیشن فکری پتانسیل این را دارد که تجربه های روزانه شما را کاملا دچار تغییر و تحول کند.

بسیاری از مردم دوست دارند تغییراتی در زندگی خود ایجاد کنند; این تغییرات می تواند بزرگ یا کوچک باشد. گاهی اوقات، ایجاد این تغییرات غیر ممکن به نظر می رسد. گرچه با مدیتیشن انجام این کار کاملا ممکن است!

تصور کنید می‌توانید تصمیمات بسیار عاقلانه تری بگیرید و از درون خود حس آرامش و شادی را احساس کنید. اگر تمامی این کار ها ممکن بود، تصور کنید می‌توانست چه نتایجی بر روی شما، سلامتی تان، سبک زندگی و روابط تان داشته باشد؟

در این مقاله راهی مستقیم و آسان برای درک آگاهی و مدیتیشن پیدا خواهید کرد و هم چنین خواهید دریافت انجام این تکنیک ها چه کاری برای شما انجام می دهد و چه افرادی بیشتر از همه از به کارگیری آگاهی و تمرینات مدیتیشن سود می برند؟

با استفاده از قدرت ذهن، زندگی خود را تغییر دهید

“اگر می‌خواهید ذهن خود را درک کنید، بنشینید و آن را مشاهده کنید.” _ جوزف گلدستین

جان کابات (Jon Kabat) اولین کسی بود ک هاز طریق ریشه های بودایی خود، از آگاهی به عنوان ابزاری برای کنترل و کنار آمدن با استرس، در کلینیک پزشکی دانشگاه ماساچوست استفاده کرد. MBSR یا همان کاهش استرس بر اساس آگاهی، یک برنامه ی آموزشی هشت هفته ای است که به افراد آموزش می دهد تا چگونه روابط خود را تغییر دهند.

به علت موفقیت این برنامه، بیمارستان هایی که در سرتاسر دنیا وجود دارند، از برنامه های مشابه کمک گرفتند و استفاده کردند. اکنون که این برنامه توسط متخصصان پزشکی به عنوان ابزاری برای کاهش رنج و استرس ضمانت شده است، این روش رفته رفته در حال افزایش است و افراد بیشتری از آن بهره می‌گیرند.

با استفاده از قدرت ذهن، زندگی خود را تغییر دهید
با استفاده از قدرت ذهن، زندگی خود را تغییر دهید

تاثیر عمیق تر آگاهی

از آن جایی که آگاهی، به عنوان روشی برای کاهش و کنترل استرس و درد شناخته شده است، برای اشخاصی که سعی دارند تا احساسات گمشده ی خود (شناخت خود) را بازیابی کنند، تاثیر بیشتری دارد.

جک کورن فیلد، معلم و متخصص آگاهی و مدیتیشن و نویسنده ی این مقاله، این امر را این‌گونه توصیف می‌کنند:

“آگاهی  یک فلسفه، مذهب یا مقصد نیست;  بلکه روحی است که به وسیله ی آن می توانید در زندگی سفر کنید.”

چرا آگاهی مسئله ای حیاتی و مهم است؟

“آگاهی اغلب به عنوان قلب و ریشه ی مدیتیشن بودایی شناخته می شود، اما این عبارت راجع به بودائیسم نیست بلکه موضوع اصلی آن “توجه” است. در واقع تمام مدیتیشن ها به همین معنا هستند. فرقی نمی کند تکنیک یا سنت اجرای آن چه چیزی است.” _ جان کابات

اگر آگاهی به معنای توجه است، پس مسئله ی حیاتی و مهم چه چیزی است؟

ریشه ی کلمه آگاهی از کلمه‌ ای Pali به اسم “Sati” می آید، که به معنای حافظه است; اما به طور دقیق تر، به عنوان “آگاهی شفاف و روشن” توصیف می شود. این کلمه در واقع به معنای آن است که، نباید بدون توجه به هیچ کدام از تجارب روزانه، از آن ها رد شد.

هنگامی که به مسائل روزمره توجه نمی‌کنید، ذهن تان ناخودآگاه به سمت خاطرات گذشته می رود، احساسات گذشته را یادآوری می کند و به جمله ی “اگر دوباره به عقب برمی گشتم این سخن را میگفتم یا این کار را می‌کردم، یا اگر شانس انجام این کار را داشتم و …” می رسد.

ما بدون اینکه فکر کنیم،  تفکر می کنیم و ذهن خود را دست می اندازیم.

ممکن است جملات بالا به دفعات زیادی برای شما اتفاق افتاده باشد و با آن ها آشنا باشید.

هنگامی که در حال خواندن کتاب هستم (نویسنده)، به خودم که می آیم می بینم نصف فصل را خوانده ام، اما باید دوباره از آغاز کتاب شروع کنم; زیرا چشم های من به طور مکانیکی متن را خوانده است; در حالی که ذهنم جای دیگری بوده است. یا این که هنگامی که ذهنم جای دیگری است، شروع به نوازش کردن گربه ام می کنم، در حالی که در حال برنامه ریزی برای کار بعدی ام هستم. یا هنگام نوشتن این مقاله در حال آشپزی، تماس های تلفنی یا بازدید از یکی از اقوام ناخوش احوالم هستم. ممکن است خنده دار به نظر برسد، اما در حالی که سخت مشغول به نوشتن مقاله در رابطه با آگاهی و کنترل ذهن هستم، ذهن خودم در جای دیگری قرار دارد و به کارهای روزانه و برنامه ریزی هایم فکر می کنم.

با استفاده از آگاهی، از پس چالش های زندگی امروزه برآیید

تمامی ما با مشکلات و چالش‌های زندگی مدرن امروزه روبرو هستیم و از آن ها آگاهی داریم. هنگامی که برای انجام کاری مهلت زمان خاصی داریم و می توانیم در مدت زمان مشخص شده کار خاصی را انجام دهیم، تصور این که می توانید تمام این کارها را انجام دهید آسان است، اما هنگامی این کار سخت می‌شود که بدن ما سیگنال‌های “آرام باش” و کارهایت را آهسته انجام بده” می فرستد. این جا است که آگاهی می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی شما گذاشته و کمک بسیار بزرگی باشد.

اگر بدن تان به شما دستور می‌دهد که آرام باشید، شاید تصمیم عاقلانه این است که به حرف او گوش دهید.

تغییر قدرت ذهن
تغییر قدرت ذهن

شش راه برای پرورش و تربیت مغز

زندگی مدرن امروزی باعث شده است تا بدن و ذهن به دو موجود مجزا تبدیل شوند و پرورش پیدا کنند. این زندگی باعث شده است تا احساسات بدن خود را نادیده بگیریم و از نظر ذهنی، در مکانی بین آینده و گذشته گیر کنیم و زمان حال را نادیده بگیریم. هدف تمرینات آگاهی این است که به ما کمک کند تا توجه کنیم، بدن و ذهن خود را در راستای توجه به احساسات مختلف متحد کنیم، لحظات خود را با درک و لذت بیشتری تجربه کنیم. این مسئله مانند این است که هواپیمای خود را از حالت پرواز خودکار برداریم و بر روی صندلی خلبان بشینیم و خود، آن را هدایت کنیم. باید سعی کنیم تااز حرف ها و پچ پچ های زیادی که هر روزه ذهن ما را مشغول   می کنند خارج شویم.

پروسه ی آگاهی به این صورت عمل می کند :

  1. هنگام توجه، به صورت آگاهانه از اتفاقاتی که در اطراف شما در حال رخ دادن است آگاه باشید.
  2. از تمامی حس های خود استفاده کنید،تنها حس هایی را به کار نگیرید که در اکثر اوقات از آن ها استفاده می کنید (معمولاً حس بینایی یا شنوایی)، به این که هر کدام از حس های شما چه چیزی را درک می کنند توجه کنید.
  3. تحت تاثیر تجربه های خود قرار بگیرید و نسبت به آن ها بی توجه و حواس پرت نباشید.
  4. از این که بخواهید تمامی تجارب خود را به صورت مثبت، منفی یا طبیعی قضاوت کنید خودداری کنید. آگاهی و ضمیر آگاه خود را نسبت به تمامی احساساتی که در بدن تان رخ می دهد افزایش دهید.
  5. هنگامی که می خواهید از احساسات خود به دلیل آسیب، ناراحتی و … دوری کنید، به آن آگاه باشبد و توجه کنید.
  6. پاسخ به احساسات خود را به صورت آگاهانه در نظر بگیرید، آن را قبول کنید و احساس حق شناسی و سپاس گزاری را به کار بگیرید.

جریان دائمی صدای سفید (White Noise) را دور از ذهن خود نگه دارید

اکثر تمرینات آگاهی با توجه بر روی نفس کشیدن شروع می شوند. هدف از این نوع تمرینات این نیست که بخواهیم طرز نفس کشیدن خود را عوض کنیم; بلکه به سادگی می‌خواهیم توجه خود را به سمت آن جلب کنیم. این یک شروع آرام و ساده است، اما در عین حال چالش برانگیز می_ باشد. توجه به نفس کشیدن، هنگامی که آن را به درون بدن خود وارد می کنید، در سرتاسر بدن حرکت می‌کند و به سمت بیرون می‌رود، در واقع آغاز آگاهی بر مرکز احساسات بدن است. هنگامی که شروع به انجام این کار می کنید، ممکن است توجه بسیار کمی از مرکز احساسات خود دریافت کنید; حتی ممکن است هیچ احساس خاصی به شما دست ندهد، اما با گذشت زمان، شروع به تجربه کردن احساساتی خواهید کرد که پیش از این به خود اجازه نمی دادید تا آن ها را احساس کنید.

توجه به چیزی که در حال توجه به آن هستید، اولین قدم است.

هم چنین ممکن است به این توجه کنید که چگونه ذهن شما می تواند به سادگی توسط جریان بدون پایان نویز سفید منحرف شود. برای بار دیگر می‌گوییم، این کار تنها به معنای توجه به چیزی است که در حال توجه به آن هستید،  بدون این که بخواهید آن را قضاوت کنید. به سادگی به افکار خود توجه کنید و از آن ها رد شوید.

اگر این افکار دوباره به سمت شما برگشتند، به این توجه کنید که در حال توجه به آن ها هستید و سپس دوباره از آن رد شوید. با خودتان آرام برخورد کنید. این که بخواهید در رابطه با چیزی که در حال توجه به آن هستید کنجکاو باشید، در حالی که به نفس کشیدن خود نیز توجه می‌کنید، می‌تواند شروعی بسیار قوی برای شما باشد.

می‌توانید این آگاهی را در مکانی که در زمان حال در آن قرار دارید تجربه کنید. می توانید این کار را توسط تنظیم نور اطراف، توجه به کم ترین صدا ها، آگاهی بر کم ترین احساسات و  طرز لباس پوشیدن و … در طول روز انجام دهید. این موارد یکی از راه های غیر رسمی برای کسب آگاهی است.

از طرف دیگر، مدیتیشن آگاهی می تواند دارای روشی رسمی نیز باشد، که در آن زمانی خاص به تمرکز اختصاص می دهید. برای انجام این کار، باید عزم خود را جزم کنید و برای  مدت زمانی معین شده به تمرکز بپردازید.

مدیتیشن به شما کمک می کند تا از افکاری که اغلب منفی و آزاردهنده هستند دور شوید. با انجام این کار می توانید نگرانی و شک، ترس و عصبانیت خود را رها کنیم.

مدیتیشن با استفاده از ابزاری که به شما پیشنهاد می دهد، باعث می شود تا این افکار خودکار را رها کنید.

با استفاده از این تمرینات و ابزارها به سطح بالاتری از آگاهی خواهید رسید و با رهایی از احساسات و افکار ناخوشایند، به احساسات و افکار جدید، اجازه ورود به ذهن و زندگی خود را می دهیم.

این تمرینات ممکن است شامل موسیقی, نیایش و راز و نیاز  باشند; یا تمریناتی برای این که یاد بگیریم مهربانی را دوست بداریم تا با استفاده از آن به همدلی و یکدلی بیشتری دست پیدا کنیم.

مدیتیشن های زیادی وجود دارند و ممکن است از بین آن ها تمریناتی را پیدا کنید تا برای شما مفید باشند و از شما حمایت کنند تا ذهن تان توانایی تمرکز را در خود تقویت کند. (بدون این که افکار دیگری حواس شما را پرت کنند و وارد ذهن شما شوند.)

آگاهی و مدیتیشن دو نمونه از تمریناتی هستند که شامل ورزش، فکر یا ایده ای به صورت فضایی هستند. هنگامی که شخصی در طول مدت زمانی خاص به صورت مرتب تمرین می کند، تغییرات قابل توجه و مهمی بر روی بخش‌های مختلف قابل مشاهده است. (مشاهده ی این تغییرات از طریق اسکن های مغزی انجام می گیرد)

برای مثال، هدف برنامه هایی که بر اساس تمرینات آگاهی طراحی شده اند، کاهش استرس است; که شامل تمریناتی برای به کارگیری تمرکز و برنامه ریزی و سازمان دهی افکار است. تمریناتی برای کمک به تنظیم احساسات (که توسط تقویت آمیگدالا که بخشی از سیستم لیمبیک است صورت می گیرد) و حافظه (که توسط تمرینات مربوط به هیپوکامپوس انجام می گیرد).

این تمرینات، می توانند درست مانند حرکات کششی مربوط به عضلات که در جهت افزایش انعطاف، بلند کردن وزنه برای فرم دادن به بازوها و افزایش ضربان قلب باشند.

تفاوت اصلی این است که، شما نمی توانید مزایای استفاده از این تمرینات را مشاهده کنید (به جز مواقعی که قبل و بعد از انجام این تمرینات از اسکن مغزی استفاده کنید)،اما می‌توانید این تغییرات را تجربه کنید.

روش های تغییر قدرت ذهن
روش های تغییر قدرت ذهن

چه کسانی بیشتر از همه از این تمرینات و مدیتیشن سود می برند؟

در حالی که این تمرینات می‌تواند زندگی بسیاری از افراد را دچار تغییر و تحول کند، اما سه گروه خاص وجود دارند که بیشترین مزایا و سود را از این تمرین به دست می آورند.

  1. افرادی که دچار استرس های فراوان و دردهای فیزیکی هستند

اگر به دنبال تغییر در زندگی خود هستید و دلیل آن مشکلات سلامتی است، پس آگاهی و مدیتیشن ممکن است کمک بزرگی برای شما باشند.

بسیاری از مشکلات مربوط به سلامتی، از استرس و عصبانیت منشا می گیرند.

این استرس و عصبانیت، خود را به صورت درد و تیر کشیدن های فراوان، سردردهای مداوم، گرفتگی عضلات،کاهش میل جنسی، درد معده، خستگی یا بی خوابی و… نشان می‌دهد. بسیاری از افرادی که با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، معتقدند که تنها یک استرس ساده می‌تواند مقصر تمام این اتفاقات و ناخوشی ها باشد.

اگر این استرس افزایش پیدا کند و مدت زمان زیادی ادامه پیدا کند، ممکن است به فشار خون بالا، بیماری های مربوط قلب، افزایش وزن و دیابت منجر شود.

استرس مزمن باعث ایجاد مشکلات جدی درآمیگلادا (قسمتی از سیستم لیمبیک که برای واکنش به خطر طراحی شده است) می‌شود. بدن شما دائماً در حال مبارزه با بحران ها و خطرات جدی مانند استرس مزمن و خطرات فیزیکی است و این کار را تا جایی ادامه می‌دهد که این خطرات و احساسات کاهش پیدا کرده و از بدن شما آزاد شوند.

نکته مهم این است که باید سعی کنید تا رابطه خود را با چیزی که باعث بروز این مشکل می شود تغییر دهید. به جای این که مشکل را نادیده بگیرید یا وجود آن را انکار کنید، با استفاده از آگاهی و مدیتیشن، می توانید راه هایی را برای خلاص شدن از این دردها یا به حداقل رساندن استرس و درد پیدا کنید.

  1. افرادی که مشتاق هستند تا آزادی شخصی، شادی وتکامل بیشتری داشته باشد

“آگاهی و مدیتیشن به کمک می‌کند تا درک کنیم چه چیزی منجر به رنج یا خرسندی و رضایت می شود. هنگامی که این مسئله را می بینیم و درک می کنیم، می توانیم تصمیمات عاقلانه تری بگیریم و هنگامی که این تصمیمات را می گیریم، به افراد شاد تری تبدیل می‌شویم; و هنگامی که به افراد شادتری تبدیل می شویم، تصمیمات عاقلانه تری می گیریم و این اتفاقات منجر به دست یابی به تکامل و رهایی از ناخوشی ها می شود.” _ جوزف گلدستین

تمامی ما دارای افکار ماهرانه و غیره ماهرانه هستیم. مدیتیشن به ما کمک می کند تا بدون این که لازم باشد شخصی به ما توضیح دهد، متوجه افکاری شویم که ماهرانه هستند و به ما کمک می کنند، و هر کاری را که کمکی به ما نمی کند را کنار بگذاریم.

توجه به احساساتی که از روی حرص و طمع، حسادت یا عصبانیت هستند، به ما کمک می کند تا متوجه شویم اگر این احساسات را نداشتیم، چقدر زندگی و افکار بهتری داشتیم. اگر بتوانیم به صورت آگاهانه، الگوی افکار و احساساتی که به ما اجازه می دهند تا احساس شادی مهربانی و دلسوزی داشته باشیم را دریابیم، قادر خواهیم بود تا اصل و ریشه ی خواسته خود را درک کنیم و آن را تجربه کنیم.

تمرینات مدیتیشن با این هدف طراحی شده‌اند تا به شما کمک کنند تا تغییر بزرگی در زندگی خود ایجاد کنید. به جای این که در افکار خود گم شوید و طبق اصول قدیمی رفتار کنید، با درک این که چه اتفاقاتی در ذهن شما رخ می‌دهد، می‌توانید تصمیم عاقلانه و آگاهانه برای تفکر و اقدام‌های خود بگیرید.

  1. باید عصبانیت و احساساتی که به شما کمک نمی‌کنند را آزاد کنید

الگو های افکار مزاحم، که باعث می شوند احساسات ناخوشایند را تجربه کنید، مهارتی است که مدیتیشن و آگاهی به شما آموزش می دهد تا با آن مواجه شوید. به جای این که بخواهید این احساسات را توسط غذا، الکل، مواد مخدر و “استراتژی های جلوگیری” دیگر خنثی کنید، یاد خواهید گرفت تا چگونه ارتباط خود را با درد های احساسی را تغییر دهید.

شناختن اینکه چگونه می توانید با آگاهی، احساسات خود را به صورت فانی و زودگذر تجربه کنید، کمک بزرگی برای شما خواهد بود. عصبانیت پس از مدتی از بین می رود. ناراحتی ناپدید می شود. عشق مانند جزرومد جریان دارد.

این احساسات به طور طبیعی رخ می دهند. آگاهی بر این که این احساسات وجود دارند، به شما کمک می کند تا وابستگی خود به این احساسات را رها کنید.

مدیتیشن و تغییر قدرت ذهن
مدیتیشن و تغییر قدرت ذهن

مدیتیشن آگاهی برای رسیدن به شادی حقیقی

آگاهی و مدیتیشن و تمرینات مربوط به آن ها، مربوط به هزاران سال گذشته می باشد. این تمرینات در اصل بخشی از فرهنگ بودایی هستند و خود را به خوبی در فرهنگ غربی نیز جای داده‌اند و دارای برنامه هایی هستند که تغییرات مثبت زیادی را در بین افرادی که آن ها را تمرین می کنند و افرادی که در این زمینه متخصص هستند، ایجاد کرده است.

محققان همچنان به اندازه گیری این نتایج ادامه می دهند. اسکن‌های مغزی می توانند مدرک و تایید فیزیکی برای نتایج این تمرینات باشند. در عین حال تنها مدرکی که اهمیت دارد، تغییراتی است که افراد آن را تجربه می‌کنند.

تجربه احساس زیبای آرامش، حس شادی و آزادی، آرامش بیشتر و کنترل درد، از جمله تاثیرات مثبتی هستند که با این تمرینات به آن ها دست پیدا میکنید.

مزایای آگاهی و تمرینات مدیتیشن، راه هایی را برای تبدیل شدن به فردی که دارای آگاهی زیادی است به خود، دیگران و محیط اطراف پیشنهاد می‌دهد.

این تمرینات و نتایج آن، مانند یک تغییر جهانی در سطح انفرادی است که از طریق ساده کردن زبانی پیچیده به زبانی ساده صورت می‌گیرد. هنگامی که احساسات و پاسخ های مربوط به آن احساسات را کنترل می‌کنید، ریشه ای که درون خاک کاشته شده است رشد می کند و هر روز مزایا و سودهای زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت. با انجام این تمرینات قادرخواهید بود تا بر دیگران نیز تاثیر مثبتی بگذارید و باعث شوید با عشق و هدف، زندگی را ادامه دهم.

تمرینات آگاهی را از همین امروز شروع کنید و دنیای خود و دیگران را به دنیایی شاد تر و مکانی برای آرامش بیشتر تبدیل کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید