۱۷ تکنیک افزایش انگیزه در کارمندان و ساختن یک تیم قوی

17 تکنیک افزایش انگیزه در کارمندان وساختن یک تیم قوی
17 تکنیک افزایش انگیزه در کارمندان وساختن یک تیم قوی

فهرست مطالب

آیا تا به حال شده است که متوجه کاهش بهره وری در تیم شده باشید، یا تغییرات رفتاری شخصی را مشاهده کرده باشید که پیش از این وظایف خود را به خوبی انجام می داد و شخص بسیار فعالی بود؟

قبل از این که بخواهید تیم خود را مقصر این اتفاقات بدانید و آن ها را به دلیل عدم انگیزه ی کافی سرزنش کنید، از این مرحله رد شوید، اول از همه از خودتان بپرسید که آیا شما به اندازه کافی موفق عمل می کنید تا انگیزه ی تیم خود را حفظ کنید.

انگیزه بخشیدن به کارمندان، کاری بسیار ضروری و مهم می باشد. به عنوان مدیر یک مجموعه، مسئولیت شما است تا مطمئن شوید که تمام اعضای تیم شما حس میکنند افراد ارزشمند و با انگیزه ای هستند.

به علاوه، شما نمی توانید از افرادی که انگیزه کافی ندارند انتظار داشته باشید تا نتایج دلخواه شما را به دست آورند و تجارت شما را رشد دهند، آیا میتوانید؟

در ادامه، به ۱۷ تاکتیک مطمئن و اثبات شده برای انگیزه دادن به کارمندان و ساخت یک تیم خلاق و سازنده اشاره میکنیم.

چگونه به کارمندان و تیم مان انگیزه بدهیم ؟

۱. قدردانی خود را نشان دهید

در راه رسیدن به اهداف تجارتی، مدیران اغلب فراموش می کند که قدر بالاترین و مهم ترین دستیاران خود، یعنی کارمندان خود را بدانند.

کم ترین کاری که می توانید برای افزایش کارایی و روحیه ی کارمندان خود انجام دهید، قدردانی از آن ها، تشویق تلاشها، و اعتبار بخشیدن به وظایفی است که انجام می دهند.

این کار را می توانید توسط فرستادن نوشته ی شخصی، شناخت دستاورد های عمومی در زمان انجام کارهای تیمی یا حتی هدیه دادن به بهترین کارمندان در انتهای هر ماه انجام دهید.

با این که انجام این کارها بسیار ساده و کوچک به نظر میرسد، اما مطمئنا از نتیجه ای که پس از مدتی خواهید دید غافل گیر خواهید شد. این قدردانی ها می تواند نتیجه ای بسیارعالی داشته باشد.

۲. به طور موثر ارتباط برقرار کنید

ارتباط موثر می تواند عاملی شگفتانگیز در انگیزه ی کارمندان باشد.

اما چه کسی می تواند این ارتباط را به خوبی برقرار کند؟ شخصی که می داند در مورد چه چیزی صحبت می کند و می تواند پیام خود را با دقت و خوبی به شنونده برساند.

ارتباط، امری بسیار پیچیده تر از زبان و صحبت کردن می باشد. عواملی مانند ارتباط چشمی، شنوایی فعال، حرکات دست و وضعیت بدن، اطلاعات زیادی در رابطه با توانایی ارتباط برقرار کردن به ما می دهد.

۳. در گفت و گو با کارمندان خود ، روی باز نشان دهید و راحت باشید

دیگر زمان آن  که مدیران با سخت گیری هرچه تمام تر و فاصله گرفتن از کارمندان خود، آن ها را مدیریت میکردند و ترس را به وجود آنها وارد میکردند، به سر آمده است.

امروزه، مدیریت یعنی ایجاد اعتماد. این اعتماد را می توانید با قرار گرفتن در میان کارمندان خود و  صحبت های انگیزشی با آن ها انجام دهید.

تیم شما نیاز دارد تا برای صحبت کردن با شما احساس راحتی داشته باشد و شما نیز باید با مشخص کردن حریم و رفتار خود، اجازه ی این دوستی بین خود و همکاران تان را بدهید و کاری کنید تا درمقابل شما راحت باشند.

علی رغم داشتن برنامه ی کاری شلوغ، هم چنان می توانید با انجام کارهای ساده و موثر، اهمیت خود به کارمندان و و وظایف آن ها را نشان دهید.

برای مثال، سیاست “درب با”ز نشان دهنده ی علاقه ی واقعی شما به تعامل با کارکنان خود است و از آن جایی که شما فرد قابل دسترسی برای آن ها هستید، صحبت کردن و احترام به اعضای تیم، به شما کمک می کند تا موانع بین خود و همکاران تان را بشکنید و پروژه های پیش رو را با موفقیت  هر چه تمام تر به اتمام برسانید.

افزایش انگیزه در کارمندان
افزایش انگیزه در کارمندان

۴. از انتقاد سازنده استفاده کنید و آن را رواج دهید

استفاده از فیدبک منفی، کمی دشوار است; زیرا نمی خواهید احساسات کارمندان خود را جریحه دار کنید و از طرف دیگر، نمی خواهید تا به عملکرد منفی آن ها واکنش کاملا مثبت نشان دهید.

بنابراین، چه کاری باید انجام دهید؟

ایده ای که در مواجهه با همچین موقعیتی به کار می رود، انتقاد سازنده می باشد. این انتقادها باعث می شود تا تغییرات مورد نظر به نحو احسن انجام شود و نتایج دلخواه حاصل شود.

اول از همه، شخصی که می خواهید از عملکرد خود انتقاد کنید را به دفتر کار خود خوانده و بدون حضور اشخاص دیگرازاو انتقاد کنید، زیرا هیچ کس مایل نیست تا اعتماد به نفس و عزت خود را میان چندین نفر از دست بدهد.

یک گفت و گوی دو نفره با شخص مورد نظر ترتیب دهید به صورت کاملا واضح و مشخص، نظرات و فیدبک خود را با او در میان بگذارید. انتظارات خود را به وضوح بیان کنید و راهنمایی های لازم برای مدیریت و بهبود این مشکل را به او ارائه دهید.

مهم تر از همه، زمانی را به او، برای توضیح کارش اختصاص دهید و قبل از نتیجه گیری یک طرفه، صحبت های او را نیز با دقت بشنوید.

۵. جلسات دو نفره ترتیب دهید

درست است که هرهفته با اعضای تیم خود ملاقات می کنید، اما هر کدام از آن ها را تا چه اندازه می شناسید؟

ممکن است فکر کنید تا شناختن آن ها به صورت انفرادی زیاد مهم نیست، اما این راه، یکی از بهترین روشها برای مشارکت با کارمندان و شناسایی انگیزه ها و خواستههای آن ها است.

با تشکیل جلسه های دو نفره به صورت ماهانه، میتوانید میزان و نحوه ی عملکرد کارمندان خود را درک کنید و در صورت مواجهه ی آن ها با مشکلات یا بن بست های مختلف، از آن مطلع شوید و آن ها را راهنمایی کنید.

قبل از این که بخواهید به این جلسات به چشم بازبینی کارها و وظایف آن ها نگاه کنید، آن را به عنوان ابزاری برای ساخت روابط بهتر در نظر بگیرید که به شما کمک می کند تا با تیم خود همراه شوید و در جهت منافع و اهداف مشترک حرکت کنید.

۶. برنامه های آموزشی ترتیب دهید

در دنیای امروزی که  روش های بیزینس و تجارت هر لحظه در حال تغییر است، به روز نگه داشتن  کارمندان تان با آخرین تغییرات روز، امری بسیار حائز اهمیت است.

باید مطمئن باشید که آن ها از آخرین روش ها، مهارت های مرتبط و دانش روز اطلاعات کافی دارند و به شما کمک می کنند تا کارایی، بهره وری و سازندگی کمپانی خود را افزایش دهید.

از ارائه ی مهارت های فنی و آسان گرفته، تا ارائه ی برنامه های مربی گری و…،  سرمایه گذاری در امر آموزش و توسعه، به طور قابل توجهی در انگیزه ی کارمندان تاثیر گذار می باشد و یادگیری آن ها را به امری پیوسته تبدیل میکند.

هنگام تهیه برنامههای آموزشی، به یاد داشته باشید تا همواره با آن ها تعامل داشته باشید.

کارمندان باید یادگیری خود را تقویت کنند و همواره با اشتیاق و انگیزه به کار خود ادامه دهند.

۷. فرصت هایی برای رشد و پیشرفت به آن ها پیشنهاد دهید

هر کارمند، مسیر شغلی متفاوت با دیگری برای خود پیش بینی می کند و زمانی انگیزه ی خود را در این راه از دست می دهد که احساس کند به نقطه ای ثابت و رکود رسیده است.

به عنوان یک مدیر، خود را با اهداف آن ها هم راستا کنید و فرصت هایی برای رشد و پیشرفت آن ها مهیا کنید، که همواره آن ها را با انگیزه و مشغول به کار نگه دارید.

فرصت های رشد و پیشرفت، مسئله ای بسیار بیشتر از تنها رشد اقتصادی می باشد. در حالی که پول انگیزه و مشوق بسیار بزرگی است، اما چیزی که بیشتر افراد را در این کار نگه میدارد، پیشرفت در کمپانی و رسیدن به موقعیت های شغلی بالاتر است.

مواجه شدن با چالش های جدید و مسئولیت های تازه، به آن ها اجازه میدهد تا مهارتها و دانش خود را به سطح بالاتری ببرند و آن را توسعه دهند.

انگیزه بخشیدن به کارمندان
انگیزه بخشیدن به کارمندان

۸. به آن ها پاداش دهید

وعده های خود را در حد سخن و حرف نگه ندارید و سعی کنید تا بابت کارهای قابل توجه و خوب کارمندان تان به آن ها پاداش دهید. می توانید این کار را با شروع یک برنامه ی انگیزشی آغاز کنید و به افرادی که بهترین عملکرد را داشتند پاداش دهید. با انجام این کار، افزایش بهره وری در کمپانی خود را تضمین می کنید و افراد  بهترین عملکرد خود را نشان می دهند.

اگر بودجه ی کافی برای انجام این کار در اختیار ندارید، می توانید این پاداش را در قالب بلیت فیلم، تعطیلاتی که هزینه ی آن توسط شما پرداخت شده است، یا کار های ساده ای مانند پیشنهاد کار در خانه، به کارمندان تان تقدیم کنید.

پاداش دادن به کارمندان باعث افزایش رقابت سالم می شود و به آن ها انگیزه ی لازم برای رسیدن به اهداف تجاری را می دهد.

۹. تفریحات و گردش های تیمی برگزار کنید

انگیزه ی کارمندان، ارتباط نزدیکی با چگونگی برقراری ارتباط و هماهنگی کارمندان با یکدیگر دارد. زمان خود را در ساخت تیم سرمایه گذاری کنید، زیرا گروهی که با مشارکت و همکاری بیشتری با یکدیگر کار می کنند، به نتایج بهتری دست خواهند یافت.

می توانید این کار را با دور هم جمع کردن اعضای تیم در سالن بولینگ یا میزبانی یک شام شبانه انجام دهید. تفریحات تیمی، روشی بسیار عالی برای شناختن یکدیگر و بهبود روابط است. می توانید شخصی را در تیم مسئول کنید تا این گردش ها و تفریحات را به صورت ماهانه برنامه ریزی کنند. اطمینان حاصل کنید که خودتان نیز در این برنامه ها شرکت می کنید!

۱۰.  کارمندان خود را در امور خود شرکت دهید

کارمندان خود را در تصمیم گیریهای خود شرکت دهید، زیرا هنگامی که این افراد در این امور مشارکت داشته باشند، حس می کنند افراد ارزشمندی هستند و بخشی از یک مسئله ی بزرگ میباشند.

نظرات تیم خود را بشنوید واز مذاکره های سالم گروهی برخوردار شوید. این کار باعث افزایش روحیه ی کارمندان میشود و آن ها را به چالش میکشد تا سخت تر کار کنند; در حالی که می دانند در موقعیتی هستند که می توانند اثری مهم بر روی نتایج بگذارند و به عنوان فردی با ارزش در نظر گرفته شوند.

۱۱. اهداف با معنا تعیین کنید

در ابتدای سال مالی  مطمئن شوید که زمانی را برای هر کارمند اختصاص می دهید تا اهداف با معنا و حقیقی برای او تعیین کنید.

مکالمه ای که برای مشخص کردن این اهداف صورت میگیرد، بسیار ضروری است و درست مانند یک خیابان دوطرفه می باشد.

اگر کارمند مورد نظرانگیزه ی کافی برای رسیدن به اهداف و ادامه ی راه را ندارد، هم اکنون زمان مناسبی است تا در این زمینه به توافق برسید.

اهدافی را تعیین کنید که علاوه بر موفقیت در زمینه ی تجارت، منجر به رشد شخصی این افراد نیز می شود.

در هنگام تعیین اهداف برای کارمندان، نقاط قوت و ضعف آن ها را نیز در نظر بگیرید.

۱۲. به کارمندان خود قدرت واختیار دهید

شما نمی توانید از کارمندان خود انتظار داشته باشید تا افراد با انگیزه ای باشند; در حالی که تمام کارها و دستورات برعهده ی خودتان است و تمام امور را خودتان انجام می دهید.

به کارمندان خود اعتماد کنید و در برخی شرایط، تصمیم گیری را به آن ها بسپارید.

اشتباهات همیشه اتفاق میافتد، اما چیزی که مهم است، این است که انجام این اشتباهات تنها راه یادگیری آن ها است.

با آغوش باز از گفت و گو با کارمندان پذیرایی کنید و به طور موثر، اهداف و وظایف را در اختیار آن ها قرار دهید.

انتظارات خود را برای آن ها مشخص کنید و آزادی کامل برای انجام دادن کارها به روش خودشان را، در اختیار آن ها بگذارید.

افزایش انگیزه در کارمندان و تیم
افزایش انگیزه در کارمندان و تیم

۱۳. با درگیری ها کنار بیایید

محیط کاری منفی، محیطی است که در آن ارتباط و اعتماد وجود دارد، اما هر از چند گاه، با افرادی مواجه می شوید که با سیاست های شرکت مخالفت میکنند و دائماً موج منفی راه می اندازند.

هر چه قدر که کارمندان به کار خود توجه کنند و مسائل حاشیه ای را نادیده بگیرند، اما همکارانی که دائماً در حال شایعه پراکنی هستند، انجام این کار را برای کارمندان بی حاشیه سخت می کنند.

اگر با این شایعات در محل کار مواجه نشوید و آن ها را حل نکنید، بهره وری و روابط کاری در محل تجارت شما مختل می شود و شرایط نامناسبی پیش میآید.

به عنوان کسی که مسئول و مدیر این محیط می باشد، نباید اجازه دهید تا محیط کاری شما به محیطی منفی تبدیل شود و در صورت نیاز، به عنوان واسطه عمل کنید.

مدیری نباشید که درب اتاق خود را می بندد و تنها به کارهای خود می رسد و از اتفاقاتی که درون تیم و گروه رخ می دهد هیچ خبری ندارد.

۱۴. فرهنگ کاری انعطاف پذیری را اجرا کنید

فرهنگ کاری انعطاف پذیر، روندی رو به رشد است و رفته رفته بیش از قبل از مورد استفاده قرار می گیرد.

این روند میتواند شامل ساعات کاری انعطاف پذیر یا ایجاد امکان کار برای کارمندان درون منزل (ماهی یک بار) باشد.

انجام این روند باعث افزایش تعادل بین کار و زندگی می شود و همچنین میزان رضایت کارمندان را افزایش می دهد.

این کار نشان می دهد که مدیران به برنامه های کاری کارمندان حساس هستند و  قدردانی و سپاس گزاری زیادی را به همراه خواهد داشت.

۱۵. میزبان برنامه های مشارکتی باشید

اگر تمام روزها و ساعات خود را به کار اختصاص دهید، شرایط آن طور که انتظار دارید پیش نمیرود. بنابراین، می توانید یک روز درهفته را به فعالیت های مشارکتی کارمندان اختصاص دهید.

می توان این کار را با میزبانی مسابقات آشپزی یا  معرفی برنامه های خیریه انجام داد. نتیجه ی این کار، بهبود عملکرد تیمی و افزودن سرگرمی به کار باعث میشود، تا محیط کاری شما همواره فضای مشارکتی و جالب داشته باشد و به افرادی که در این محیط کار میکنند، دلایل بیشتری برای ماندن در این کار و رسیدن به اهداف مورد نظر می دهد.

۱۶. محیط کاری مثبت را حفظ کنید

کارمندان شما بیش از نصف روز را در محیط کار می گذارانند و برای حفظ انرژی و انگیزه ی آن ها، مهم است تا محیط کاری مثبت و الهام بخشی را حفظ کنید.

فضایی را مهیا کنید که کارمندان بتوانند بعد از یک روز کاری سخت به آن جا بروند. می توانید با ارائه ی میان وعده های رایگان و نوشیدنی های مختلف این کار را انجام دهید. همچنین می توانید فضایی را برای کارمندان خود طراحی کنید که بتوانند با جمع شدن در آن جا، مهارت های اجتماعی خود را افزایش دهند و با یک دیگر حرف بزنند.

با به کارگیری این روش های ساده و در عین حال موثر، می توانید محیطی را ایجاد کنید که کارمندان با اشتیاق در آن جا کار کنند.

۱۷. از تبعیض دوری کنید

هرگونه تبعیض، فارغ از سن،جنسیت، مذهب و…، تاثیر بسیار بزرگی بر انگیزه و کارایی کارمندان میگذارد.

برای جلوگیری از چنین مواردی، باید قوانینی را علیه تبعیض پایه گذاری کنید و نسبت به انجام آن ها سخت گیر باشید، و برای افرادی که آن ها را رعایت نمی کنند، قوانینی در نظر بگیرید.

این قانون را به طور حتم اجرایی کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ کس در تیم و گروه شما قربانی تبعیض و موارد مشابه نمی شود.

قدرت انگیزه بخشیدن به کارمندان را هرگز دست کم نگیرید. این مسئله را درک کنید که هر چه قدر این کارمندان مشارکت بیشتری داشته باشند و انگیزه ی کار در آن ها بیشتر باشد، کارایی و عملکرد آن ها افزایش خارق العاده ای خواهد داشت.

برای این کار میتوانید پرسشنامه ای طراحی کنید و آن را برای کارمندان خود بفرستید تا فیدبک ها و نظرات آن ها را در رابطه با فرهنگ شرکت، محیط کاری و سطح انگیزه ی کارمندان دریابید.

این کار به شما کمک خواهد کرد تا انتظارات آن ها را بهتر دریابید و تلاشهای خود را در جهت ساختن تیمی قوی تر و سازنده تر بهبود بخشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید