با این ۷ ترفند ذهنی اعتماد به نفس خود را بالاتر ببرید

با این 7 ترفند ذهنی اعتماد به نفس خود را بالاتر ببرید
با این 7 ترفند ذهنی اعتماد به نفس خود را بالاتر ببرید

فهرست مطالب

فقط یک لحظه چشم تان را ببندید و به این مساله فکر کنید : اگر اهداف بزرگ دارید و دوست دارید به جایگاه ایده آل خودتان برسید چه طور می توانید بدون داشتن اعتماد به نفس به اهداف تان برسید ؟ وقتی به خودتان ایمان ندارید چطور می خواهید دیگران به شما ایمان داشته باشند؟

در این مقاله با هم ۷ روش افزایش اعتماد به نفس را بررسی میکنیم که شما هم می توانید از آنها استفاده کنید و اعتماد به نفس تان را افزایش دهید.

۷ روش افزایش اعتماد به نفس

۱- عقایدی که شما را محدود می کند پشت سر بگذارید و بر آنها غلبه کنید

زمانی که بچه هستیم با خود فکر می کنیم که قرار است دنیا را فتح کنیم ولی وقتی بزرگ تر می شویم، اشتیاق ما برای رویاهای بزرگمان از بین می رود. والدین و معلم ها عقایدهای خودشان را به ما تحمیل می کنند – درباره ی اینکه در زندگی چه کار کنیم و چه کار نکنیم.

افراد موفق این مانع را برطرف کرده و محدودیت ها را از پیش روی ما بر می دارند.

شما چگونه این کار را بکنید؟

موقعیت های مختلف را تجربه کنید تا محدودیت هایتان را پیدا کنید و بر آنها غلبه کنید. وقتی که اعتماد به نفس کافی را پیدا کردید خودتان هم باورتان نخواهد شد که چه کارهایی می توانید انجام دهید.

اعتماد به نفس
اعتماد به نفس

۲- هیچ وقت حافظه ی خود و حقایق را با هم اشتباه نگیرید

حافظه ی ما اطلاعات را دقیقا همانطور که هستند در ذهن ذخیره نمی کند، بلکه آن را به شیوه ای که برای ما قابل درک باشد در حافظه ذخیره می کند. به همین دلیل افراد متفاوتی که شاهد یک اتفاق یکسان هستند برداشت های متفاوتی از آن دارند.

مغز شما به صورت خودکار جهت گیری خاصی دارد. این یعنی که مغز شما اطلاعاتی را ذخیره می کند که با عقاید و ارزش های شما همخوانی داشته باشند. این سیستم انتخابی حافظه ی ما جلوی پر شدن ذهن با اطلاعات زیاد را می گیرد.

پس بدانید که مغز شما هیچ وقت به شما اطلاعات دقیقی نخواهد داد. برای مثال، اگر شما عزت نفس پایینی داشته باشید مغز شما بیش تر اطلاعاتی را ذخیره می کند که نشاندهنده ی اعتماد به نفس پایین شما هستند. این تمام چیزی است که شما درباره ی یک اتفاق به یاد می آورید.

شما چگونه این کار را بکنید؟

خاطره ای که دارای عقاید محدود کننده ی زیادی است را دوباره به یاد آورید و سعی کنید دیدگاه دقیق تری درباره ی آن بدست آورید و با افراد دیگری که می توانند دیدگاه دیگری داشته باشند صحبت کنید.

[su_box title=”در مورد کایزن چیزی شنیده اید ؟” box_color=”#483046″]فلسفه ژاپنی کایزن 改善 و راز موفقیت با ۱% تغییر روزانه[/su_box]

۳- با خودتان حرف بزنید

این دیوانگی است ولی کاملا جواب می دهد. صحبت کردن با خودتان باعث می شود باهوش تر شوید و حافظه تان تقویت شود. هم چنین، این کار تمرکز شما را بالا می برد و باعث می شود حرکات ورزشی را بهتر انجام دهید. در مستند مغز انسان اینطور گفته شده است که ما در هر دقیقه ۳۰۰ هزار کلمه با خودمان حرف می زنیم. این شیوه در شرایط دشوار خیلی کاربرد دارد و باعث می شود راحت تر بر سختی ها غلبه کنیم.

برای مثال،  وقتی به افراد آموزش می دهیم که ذهنی قوی داشته باشند و با جملات مثبت با خودشان حرف بزنند، آنها یاد می گیرند تا بر ترس های خود غلبه کنند؛ این فرمانِ بخشی از مغز است که با استرس ها سروکار دارد.

شما چگونه این کار را بکنید؟

مثبت باشید زیرا به هر لحنی که با خودتان حرف بزنید به همان ترتیب هم پاسخ دریافت می کنید. وقتی می گویید من می دانم الان چه کار کنم و مشکلات را به شکل یک چالش می بینید، پاسخ مثبتی هم از مغز دریافت می کنید.

راه افزایش اعتماد به نفس
راه افزایش اعتماد به نفس

۴- مثبت باشید و بر منفی بافی غلبه کنید

از خیلی سال پیش، انسان ها یاد گرفتند که شکار کنند یا شکار شوند. احساس منفی در مواجه با خطر هزاران سال است که ما را از خیلی بلاها حفظ کرده است. ولی هر اتفاق جدید یا متفاوت خطرناک نیست. این نگرش منفی می تواند اعتماد به نفس ما را خدشه دار کند زیرا سیستم ما انسان ها به گونه ای است که به تمام اشتباهاتی که کرده ایم همیشه توجه می کنیم.

پس چیزهای خوب را شکار کنید. این کار بعضی وقت ها آسان نیست زیرا اطلاعات مثبت خیلی زود از دست می روند ولی اطلاعات منفی همیشه دنبال ما هستند .

شما چگونه این کار را بکنید؟

  1. برای هر فکر منفی ۵ فکر مثبت بکنید تا آن فکر منفی از ذهن شما پاک شود.
  2. به هر فکر مثبت ۲۰ ثانیه زمان بدهید و سپس درباره ی یک مورد مثبت دیگر فکر کنید.
  3. احساسات خوب و بد را بپذیرید.
  4. احساسات منفی را سرکوب نکنید.
  5. احساسات خود را همانگونه که هستند ارزیابی کنید و در رابطه با احساسات منفی زیاد وارد جزئیات نشوید زیرا با این کار احساسات منفی را تقویت می کنید.

[su_box title=”چگونه ناموفق نباشیم ؟” box_color=”#483046″]روی این ۱۰ رفتار مخرب که ویژگی افراد ناموفق است خط قرمز بکشید[/su_box]

۵- کنجکاو باشید

افراد کنجکاو معمولا اعتماد به نفس بالایی دارند و افراد موفقی هستند. کنجکاوی یکی از اساسی ترین پایه های رشد انسان در دوران زندگی اش است. اگر ما همیشه کنجکاو باشیم، می توانیم مسائل جدید را یاد بگیریم و ذهن و قلب ما هر روز بزرگ تر می شوند. همیشه نگاهی رو به جلو داشته باشید و تجربیات جدید کسب کنید تا به اطلاعات جدیدی برسید.

شما چگونه این کار را بکنید؟

سوال بپرسید و کنجکاو باشید زیرا:

– ذهن شما را همیشه فعال نگه می دارد.

– شما را تشویق می کند تا هوشیارتر باشید.

-دنیاهای جدیدی را پیش روی شما قرار می دهد.

– شما را جسورتر می کند تا به سمت جدیدی حرکت کنید.

افزایش اعتماد به نفس
افزایش اعتماد به نفس

۶- بر شک خود غلبه کنید

اگر اعتماد به نفس ندارید همیشه احساس می کنید که دیگران شما را مورد لطف قرار داده اند. وقتی شما این احساس قربانی بودن را داشته باشید دیگر نمی توانید در مقابل موانع و سختی های زندگی هم مقاومت کنید.

هر جایی که لازم باشد بروید و نه فقط جایی که احساس راحتی می کنند. مثلا زمانی که میخواهند اعتماد به نفس ماموران FBA را بالا ببرند به آنها آموزش می دهند که این فکر کنند: من به هر ماموریتی در هر جا با هر تیم و در هر شرایطی و هر زمانی بفرستید؛ من نمی ترسم زیرا مطمئنم هر جا باشم پیروزی با من است.

شما چگونه این کار را بکنید؟

هیچ کس به جز خودتان نمی تواند مانع رسیدن شما به هدف هایتان شود. زمان آن رسیده است که هر نقطه ضعفی که دارید را برطرف کنید و موانع را از بین ببرید.

۷- با ترس های خود رو به رو شوید

وقتی احساس می کنیم بر اوضاع مسلط هستیم دیگر نگران نیستیم. وقتی احساس آرامش می کنیم چیزی ما را نمی ترساند. ولی وقتی کنترلی بر اوضاع نداریم نمی توانیم درست فکر کنیم و احساسات ما بر منطق مان غلبه می کند. به همین دلیل وقتی می ترسیم غیر منطقی می شویم و احساسات بر ما مسلط می شوند. دوری کردن از ترس ها یا نادیده گرفتن آنها عاقبت خوبی ندارد.

شما چگونه این کار را بکنید؟

به این پیشنهاد دقت کنید:

به بزرگ ترین ترس خود فکر کنید و با آن وقت بگذرانید. اوضاع را بدتر کنید و به ترس خود نزدیک تر شوید. بدترین اتفاقی که ممکن است بیفتد را تصور کنید. حالا تمرکز کنید و نفس بکشید. سعی کنید بدن خود را ریلکس کنید. می بینید؟ هنوز زنده هستید و هیچ اتفاقی هم برای شما نیفتاد. شما در راهی قدم گذاشتید که با آن بر ترس خود غلبه خواهید کرد.

اگر به خودتان ایمان ندارید، از دیگران هم انتظار نداشته باشید شما را باور کنند. از امروز تغییرات را شروع کنید!

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید