درمان رفتار دیالکتیکی (DBT) چیست؟

درمان رفتار دیالکتیکی یا DBT یک درمان مبتنی بر شواهد است که در درمان طیف گسترده ای از اختلالات موثر است. DBT نوعی درمان شناخته شده است که توسط انجمن روانشناسی آمریکا (APA) و موسسه ملی سلامت روان (NIMH) پذیرفته شده است.

individual development dialectic therapy

فهرست مطالب

درمان رفتار دیالکتیکی (DBT) چیست؟

درمان رفتار دیالکتیکی یا DBT یک درمان مبتنی بر شواهد است که در درمان طیف گسترده ای از اختلالات موثر است. DBT نوعی درمان شناخته شده است که توسط انجمن روانشناسی آمریکا (APA) و موسسه ملی سلامت روان (NIMH) پذیرفته شده است.

در این مقاله، ما درمورد خود DBT و تحقیقاتی که در رابطه با آن انجام شده میپردازیم.

این مقاله شامل موارد زیر است:

  • درمان دیالکتیک رفتار چیست؟
  • تعریف نظریه
  • نگاهی به تکنیک های DBT
  • نمونه هایی از DBT
  • سوالات متداول درباره DBT
  • مداخلۀ DBT چگونه کار می کند؟
  • مزایای استفاده از درمان رفتاری دیالکتیکی چیست؟
  • استفاده از DBT با کودکان و نوجوانان
  • تستهای DBT، ارزیابی ها و پرسشنامه ها
  • مداخلات قدرتمند
  • تمرین هایDBT و فعالیت
  • کتابهای توصیه شده
  • نقل قول ها
  • یک پیام
  • منابع

درمان رفتار دیالکتیکی چیست؟

درمان رفتار دیالکتیکی مبتنی بر این فرض است که مشکلاتی که افراد دارند ناشی از کمبود مهارت می باشد.

میتوان از DBT  به عنوان یک روش درمانی در بسیاری از موارد استفاده کرد:

  • افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی
  • افرادی که دچار اختلالات غذا خوردن می باشند
  • PTSD
  • افراد مبتلا به اختلال سوء مصرف مواد
  • کسانی که در معرض خطر ابتلا به خودکشی هستند
  • نوجوانان
  • درمان اختلال دوقطبی
  • بیش فعالی
  • دانشجویان کالج با اختلال هیجانی

به گفته جان گروول (John Grohol)  DBTیک نوع خاص از روان درمانی شناختی- رفتاری است که در ابتدا برای کمک به درمان اختلال شخصیت مرزی ایجاد شد.

از آنجا  که برای بسیاری از مسائل مربوط به سلامت روان استفاده می شود.

دانلود انواع کتاب های صوتی ایرانی و خارجی از اپلیکیشن ذهن

audio books download guide app

DBT یک نوع روان درمانی یا گفتمانی است که از یک رویکرد شناختی-رفتاری استفاده می کند که بر جنبه های روان شناختی درمان تأکید دارد.

این نظریه بر پایه این ایده است که برخی از افراد مستعد واکنش در شرایط پیچیده و غیر معمول از شرایط عادی هستن و این بیشتر در موقعیت های خاص احساس شکل می گیرد.

روابطی که احساس، خانواده و یا دوستان را شامل می شود.

این بر اساس این ایده است که سطح انگیختگی در این افراد در چنین شرایطی می تواند در مقایسه با فرد معمولی بسیار سریعتر باشد.

به نظر می رسد که این نوع افراد به سطح بالاتری از تحریک عاطفی دست می یابند در حالیکه مقدار قابل توجهی از زمان را صرف بازگشت به سطوح پایه می کنند.

این  شرایط  یک حالت شدید نوسانی احساسات را بروز میدهد.

این نوع شخصیت ها همه چیز را سیاه و سفید می بینند و  ممکن است به دلیل  نداشتن مهارت های اولیه ای لازم  از بحرانی به بحران دیگر می رسند.

DBTبه آنها مهارت های لازم در یک حالت سالم تر را به آنها آموزش می دهد.

مجموعه ای از شواهد وجود دارند که اثربخشی DBT را  گزارش داده اند.

اولین کارآزمایی کنترل شده تصادفی DBT در سال ۱۹۹۱ توسط دکتر مارشا لینهان و همکارانش منتشر شد.

آنها کشف کردند که DBT پیشرفت های بزرگی را برای زنان مبتلا به BPD  که خودکشی کرده اند و دست به فعالیت های خودآزاری زده اند، نشان داده است.

راهنمای جامع و کامل دانلود جدیدترین کتاب های گویا و صوتی، مقالات و فیلم های آموزشی روز دنیا در اپلیکیشن ذهن

audio books download guide app

این جمعیت بالینی قبلا جمعیتی محسوب می شد که قابل درمان محسوب نمی شده اند.

درمان فوق به مدت یک سال ادامه داشت و هر چهار ماه یکبار ارزیابی شد وهمچنین درمان کنترل به طور معمول انجام می شد.

در مورد افرادی که تحت رفتاردرمانی دیالکتیکی بوده اند، شواهد کمتری ازاقدام به خودکشی و خودزنی گزارش شده است.

در افراد تحت درمان در اکثر ارزیابی ها گزارشات کمتری داده شد.

نتایج این مطالعه نشان داد که افراد تمایل بیشتری به درمان انفرادی دارند و همچنین دوره های روانپزشکی کمتری را طی کردند.

زمانی که نوبت به ارزیابی میزان افسردگی، ناامیدی، افکار خودکشی رسید هیچ تمایزی بین گروه ها وجود نداشت اگرچه نمرات این ۴ ارزیابی در طول سال کاهش یافتند.

تعریف نظریه

در هنگام معرفی درمان شناختی رفتری ،رویکرد اولیه درمانی به بیماران مبتلا به افسردگی و اضطراب تاثیر مثبتی داشت.

با این حال، این درمان برای کسانی که با اختلال شخصیتی مواجه بودند بسیار دشوار بود و به همین خاطر  تاثیر مثبتی نداشت.

در نتیجه این، روانشناس مارشا لینمانMarsha Linehan بهبود رویکرد اولیه مدل شناختی رفتری را به عهده گرفت.

پیشرفت های Linehan به منظور مدیریت چالش های اختلال رفتاری عاطفی و رفتارهایی که خود سازنده هستند  بوده است  که  با BPD مرتبط میباشند.

مسئله اصلی که او مشاهده کرد  این بود که افراد مبتلا به BPD بسیار حساس هستند. این نوع افراد زمانی که احساس حقارت و بی ارزشی کنند واکنشهای قوی و شدیدی از خود نشان  میدهند.

بسیاری از افراد مبتلا به این اختلالات اغلب در دوران کودکی دچار مشکل شده اند. که مظمنا کمک خاصی به بیمتار نمیکند. با توجه به حساسیت و مسائل مربوط به مراقبین، بسیاری از کودکان در یک محیط عاطفی ضعیف رشد می کنند.

این نوع شرایط عاطفی اغلب باعث احساس پوچی و حقارت در کودکان میشود.

این نوع  احساس پوچی و بی ارزشی زمانی رخ می دهد که  والدین  شروع به تنبیه ، سرزنش و نادیده گرفتن نیازهای کودک میکنند. مادامیکه بچه در حال گریه است دادن نظراتی مانند “بچه ی بزرگی شدی و نباید گریه کنی” احساس  حقارت را به کودک القا میکند چراکه کودک درواقعیت گریه میکند .

این نوع از کودکان مبتلا به BPD اغلب مدت زمان طولانی را برای آرام شدن و بهبودی از نوسانات شدید احساسی نیاز دارند.

این  مشاهدات لینهان را به این حدس وا داشت که ایجاد چالش مداوم و سعی در تغییررفتار افراد مبتلا به BPD تنها منجر به احساس بی ارزشی در آنها می شود.

در نتیجه آنها به یک نوع دیگری از درمان نیاز داشتند. لینهان درپاسخ به این مشاهدات ،چندین متغییر منحصر بفرد برای رویکرد درمانی خود ارائه داد.

یکی از مهمترین پیشرفت ها تاکید بر پذیرش و اعتبار سنجی بود که به نیازهای عاطفی منحصر به فرد  اشخاص مبتلا  تاکید داشت.

این تغییر به عنوان نوعی تعادل برای تاکید بیشتر شناختی-رفتاری سنتی بر تلاش برای تغییر آن حالتها در نظر گرفته شده بود.

نگاهی به تکنیک های DBT

DBT یک مدل درمانی پذیرفته شده است که توسط اداره های سومصرف مواد و خدمات سلامت روانی به عنوان یک روش درمانی مبتنی بر مدرک ثبت و بازبینی شده است.

علاوه بر ساختار منحصر به فرد  این درمان،  DBT همچنین این واقعیت را نشان میدهد که اکثر مردم از مهارتهایشان بهترین استفاده را  میکنند.

اگر کسی کارش را خوب انجام ندهد پس احتمالا مهارتهای لازم را ندارد.

دکترلینهان مهارتهای لازم برای قوی شدن و اصلاح را تعیین کرده است (Hoermann، Zupanik & Dombeck، n.d.).

چهار مهارتی که DBTبه کار میگیرد عبارتند از:

:۱. ذهنیت

  1. اثربخشی بین فردی

۳.قواعد هیجانی

  1. تحمل درد و رنج

مهارت های ذهنیت در موردبهبود خود آگاهی و درلحظه زندگی کردن می باشد و همچنین ذهنیت منظقی و عاقل را آموزش می دهد.

  • ذهن منطقی ،ذهنیست که بامنطق است و مطابق با قوانین عمل می کند.
  • ذهن عاطفی برای هر چیزی معنا ایجاد کرده و در مورد اهمیت آنها مانند پیچیدگی روابط به ما اطلاع میدهد.
  • ذهن عاقل یک نوع تعادل ایجاد میکند و موجب میشود که فرد هر زمان که لازم است به ذهن عاقل برگردد.

مهارت های اثربخشی بین فردی به افرادکمک می کند تا در تعاملات بین فردی، مخصوصا در مورد درگیری ها، مهارت بیشتری کسب کنند.

آموزش یک سری مراحل به شخص کمک می کند که با ذهن عاقل خود عمل کنند.

مهارت های تنظیم هیجانی به فرد کمک می کند تا احساساتش را درک و با آنها مقابله کند. افراد در مورد  چگونگی عملکرد احساسات ، ارتباط بین تفسیر و احساسات مربوطه، چگونگی پاسخ بدن و نتایج یا ضررهای ناشی از آن یاد میگیرند.

مهارت های تحمل آن دسته از مهارت هایی هستند که فرد می تواند بدون انجام کار اشتباهی از بحران عبور کند. با پذیرش و نگرش غیر قضاوتی به انعطاف پذیری شخص در هنگام گذر از بحران  کمک میکند .

افرادی  تحت درمانBPD هستند، اغلب اوقت سختی را در مواجع با بحران  تجربه میکنند . یادگیری این مهارت ها به این افراد کمک میکند که بدون دخالت رفتارهای ویرانگر از بحران به سادگی گذر کند.

ایده های پذیرش و تغییر در باهم در تناقض هستند. سعی در تغییر چیزی که از قبل آن را پذیرفتهاید   آن هم بدون تصدیق تجربه شخصی  امری دشوار است.

راه حل دکتر لینهان برای حل یکپارچگی این اهداف ظاهرا ناسازگار، این است که  در طی درمان  عقب و جلو رفت. این جایی است که ایده «دیالکتیکی» به وجود آمده است.

اصطلاح دیالکتیک به  فلسفه ی استدلال گفتمان اشاره دارد، در غیر این صورت به عنوان درمان رفتاری دیالکتیکی (DBT) شناخته می شود.

این اساساً اعتقاد اصلی در درمان رفتاری دیالکتیکی لینهان میباشد

مدل DBT استاندارد شامل دو جز اصلی درمان است:

۱. جلسات درمان هفتگی انفرادی.

۲. جلسات درمانی گروهی هفتگی

نمونه‌هایی از DBT مورد استفاده

مطالعات متعددی وجود دارد که اثربخشی DBT را نشان می‌دهند. DBT برای درمان افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، استرس ، خودزنی  و خودکشی موثر است.

DBT و مراکز بهداشت

جامعه بهداشت روانی اجتماعی یا CMHO به عنوان یک پناه‌گاه امن برای کسانی که از اختلالات روانی رنج می‌برند، عمل می‌کنند.

DBT با موفقیت در بخش بهداشت عمومی برای رفتارهای خودکشی و خودزنی و نیز برای افرادی که دارای طیف وسیعی از اختلالات میباشند مورد استفاده قرار گرفته‌است.

نتایج آزمون کاهش یا حذف این رفتارها را نشان داده است که بنظر حیرت انگیز است. نتایج همچنین میزان بالای رضایت کارکنان را نشان می‌دهد که  این درمان منجر به صرفه‌جویی کلی هزینه در سیستم بهداشت روانی می‌شود.

DBT واختلالات غذا خوردن

DBT به کسانی که اغلب تغییر برای آنها دشوار است، تجربه احساسی فراگیر دارند و یا کسانی که واکنش‌های عاطفی شدیدی را تجربه می‌کنند کمک می‌کند.

افراد در یک مرکز سلامت روانی اجتماعی به احتمال زیاد آموزش مهارت‌های گروهی را برای یادگیری ذهنیت، مقررات احساسی، تحمل تروما و اثربخشی بین فردی دریافت می‌کنند. درمان انفرادی نیز ممکن است برای کمک به یکی از این مهارت‌ها به فرد داده شود. ( (How DBT Helps, n.d

به عنوان مثال، زنان با سابقه ی خود زنی و خودکشی و همینطور اختلال شخصیت مرزی میزان بهبودی تشخیص داده شده حدود۶۴ درصد در هنگام بروز اختلالات غذا خوردن افزایش یافته است.

DBT می تواند به افراد مبتلا به اختلالات غذا خوردن کمک کند تا  بیماران بتوانند با چالشهای احساسی پیش آمده سازگارتر باشند که این منجر به نتیجیه ای حیرت آور شده است.

همچنین DBT ممکن است به فرد برای درک بهتر الگوهایی که به طور معمول آن‌ها را هدایت می‌کند تا در رفتارهای مخرب تغذیه سهیم شوند، کمک میکند.

آن‌ها همچنین مهارت‌هایی را یاد خواهند گرفت تا توانایی خود را برای تحمل و کاهش احساسات بدون نیاز به  به بازگشت به غذا و رفتارهای غذایی ، افزایش دهند( (How DBT Helps, n.d

DBT و بیماران ریسک بالا ی PTSD

همچنین DBT می‌تواند برای افراد مبتلا به PTSD نیز مفید باشد. اختلال استرس پس از سانحه ، یک اختلال ناتوان‌کننده‌ای است، که با خاطرات مداخله گر از مشکلات روحی گذشته، اجتناب از موقعیت ها و افکار ترومایی، بی‌حسی عاطفی و نیز  هیجانی  مشخص می‌شود.

DBT از یک مدل چهار مرحله‌ای برای درمان با PTSD استفاده می‌کند. مرحله اول درمان بر استفاده از DBT برای رسیدن به  حس کنترل خودکشی، خودزنی – و دیگر رفتارهای جدی که نیازمند تثبیت قبل از شروع درمان است، متمرکز است.

دومین مرحله درمان، پروتکل نوردهی طولانی DBT (DBT PE) است که توسط دکتر ملانی  هارند توسعه داده شد.

مراحل سه و چهار برای کمک به افراد در مدیریت زندگی روزمره شان طراحی شده‌اند  و همینطور بر روی احساسات  آزادی و لذت از زندگی آنها هم کار میشود. (How DBT Helps, n.d)

پروتکل DBT PE

این پروتکل براساس نوردهی طولانی درمان است، که یک درمان مبتنی بر شواهد برای PTSD است. سازگار با نیازهای منحصربفرد افراد با ریسک بالا و چند مشکل سازگار شده‌است.

DBT با پروتکل PE DBT به عنوان یک درمان سرپایی یکساله برای زنان خودکشی و اختلال استرس پس از تروما مورد ارزیابی قرار گرفته‌است.

این تحقیق نشان داده‌است که DBT با پروتکل PE DBT منجر به میزان بسیار بالایی از بهبود تشخیصی برای PTSD یا ۷۱ – ۸۰ درصد می‌شود.

تحقیقات همچنین شاهد بهبودهای  زیادی در رفتار خودکشی ،خودزنی ، شرمساری، افسردگی، سازگاری اجتماعی، کیفیت مربوط به سلامتی، و عملکرد جهانی بودند.

مطالعات در جامعه سرپایی و خانگی با مردان و نوجوانان نیز در حال انجام میباشد. (How DBT Helps, n.d)

 سوال های رایج در مورد  DBT

روش درمانی DBT چگونه با سایر روشهای درمانی دیگر متفاوت است؟

DBT یک نوع جامع از درمان رفتاری شناختی است. هدف آن درمان افرادی است که کمی یا هیچ پیشرفتی با انواع دیگر مدل‌های درمانی نمی‌بینند.

DBT بر روی استراتژی‌های حل مساله و پذیرش تمرکز دارد و در چارچوب روش‌های دیالکتیکی عمل می‌کند. عبارت دیالکتیکی به فرآیندهایی اشاره دارد که برای ایجاد مفاهیم مخالف با یکدیگر به کار می‌روند.

تفاوت اصلی بین DBT و دیگر مدل‌های درمانی این واقعیت است که DBT اغلب با افرادی کار می‌کند که درمان آن‌ها دشوار است.

DBT به درمان کدام بیماری ها می پردازد؟

DBT در حال حاضر برای درمان افراد مبتلا به بیماری‌های روانی مزمن یا جدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. درمانگران با افرادیکار می‌کنند که به آن‌ها کمک می‌کنند به اهداف خود دست یابند،  پیشرفت کنند و به آن‌ها کمک کنند تا تغییر مثبتی داشته باشند.

برخی از مسایل مشترک DBT عبارتند از:

  • خودزنی
  • غذاخوردن و مسائل مرتبط با غذا
  • اعتیاد
  • استرس بعد از تروما
  • اختلالشخصیت مرزی

DBT اصولا به درمان چه بیماری می پردازد؟

DBT در اصل برای درمان افراد دارای افکار خودکشی مزمن مورد استفاده قرار می‌گرفت که نشانه‌ای از اختلال شخصیت مرزی محسوب می‌شد.

DBT  در ابتدا توسط چه کسی معرفی شد؟

DBT اولین بار در دهه ۱۹۷۰-توسط لینهان مارشا معرفی شد. لینهانDBT را از طریق کار خود با دو جمعیت سلامت روانی توسعه داد: کسانی که دارای افکار مزمن خودکشی هستند و مبتلا به اختلال شخصیت مرزی هستند.

در سال ۱۹۹۳، اولین دفترچه راهنمای درمانی خود را بنام اختلال شناختی – رفتاری از اختلال شخصیت مرزی منتشر کرد .

روش درمان مداخله ای DBT به چه صورت می باشد؟

DBT از چهار مهارت که پیش از این مورد بحث قرار گرفته بود بهره می‌برد: ۱. ذهنیت ۲. سختی تحمل ۳. اثربخشی فردی ۴. تنظیم عاطفی با استفاده از این چهار مهارت یک فرد تحت درمان DBT در چهار مرحله درمان خواهد  شد. ، درمانگر در یک سطح پایه سعی خواهد کرد تا افراد را از جایی که هستند به جایی که میخواهند منتقل کنند.

چهار مرحله درمان DBT عبارتند از:

* مرحله اول برای بدست آوردن کنترل.

* مرحله دوم: انتقال احساسات به شیوه‌ای مناسب.

* مرحله سوم: یادگیری برای حل مشکلات به عنوان بخشی از زندگی عادی.

* مرحله چهار – حرکت به سمت احساس کامل به عنوان یک فرد.

در مرحله اول, فرد تلاش می‌کند تا حس کنترل را به دست آورد. آن‌هایی که از dbt استفاده می‌کنند ممکن است سابقه بی‌احتیاطی یا حتی خارج از کنترل داشته باشند.

همچنین ممکن است برای خودشان یا دیگران خطرناک تلقی شوند.

به فرد در ایجاد روابط مثبت کمک می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند تا احساسات خود را بهتر درک کنند.

DBTهمچنین به فرد در ایجاد حس توجه کمک می‌کند.

مرحله دوم درباره بیان احساسات است. DBT به فرد کمک می‌کند تا احساسات خود را به شیوه‌ای مناسب بیان کند تا احساس ناراحتی نکند.

در مرحله سوم, فرد یاد می‌گیرد چگونه با زندگی بهتر زندگی کند. در این مرحله, مشتری تکنیک‌های حل مساله ساده را یاد می‌گیرد چرا که یاد می‌گیرند چگونه بین وضعیت‌های جدی و مشکلاتی که در زندگی روزمره رخ می‌دهند, تفاوت قائل شوند.

در مرحله چهارم, فرد یاد می‌گیرد چگونه حس کامل بودن را احساس کند. این مرحله تماماً در مورد کمک به فرد در یافتن حس رفاه و زندگی شاد است.

فواید رفتار درمانی دیالکتیک کدام ها هستند؟

بیش از ۳۰ سال تحقیقات اثربخشی “رفتار درمانی” را اثبات کرده‌اند.

براساس این تحقیق گسترده، DBT با هم‌کاری Cochrane به عنوان درمان باقویترین سودمندی برای اختلال در DPB یا اختلال شخصیت مرزی شناخته شده ‌است.

TBD نیز دارای قوی‌ترین حمایت تحقیقاتی برای DPB توسط بخش ۱۲ انجمن روانشناسی آمریکا می‌باشد.

فواید DBT عبارتند از:

  • کاهش رفتارهای خودکشی و خودزنی.
  • کاهش افکار مربوط به خودکشی و افسردگی برای نوجوانان که دارای  ویژگیهای BPD میباشند.
  • در پیش‌گیری از افراد در معرض خطر از پیشرفت معیارهای تشخیصی کامل برای BPD، مفید است.
  • کمک به افراد DPB، استراتژی‌های موثرتر برای تنظیم احساسات به منظور دستیابی به احساسات، رفتارها و افکار متعادل‌تر.

DBTبه عنوان یک درمان جامع,  با توجه به Dimeff & linehan (2001) پنج   نقش زیر را ایفا میکندBPD

  1. به افزایش توانایی‌های رفتاری کمک می‌کند.

۲. بهبود انگیزه برای تغییر با کمک به  مهار و احتمالات تقویتی.

۳. اطمینان از اینکه توانمندی‌های جدید به محیط طبیعی تعمیم می‌یابند  را فراهم می‌کند.

۴. محیط درمان را به منظور پشتیبانی مناسب از فرد و هم درمانگر شکل میدهد.

۵. استفاده از قابلیت‌های درمانگر از نظر ارائه انگیزه برای درمان موثر افراد.

 DBT برای کودکان

با توجه به فن‌آوری رفتاری، شرکت آموزش موسسه لینهان، DBT می‌تواند برای نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد.

اگر چه در اصل برای بزرگسالان معرفی شده است، DBT  برای نوجوانان در سنین بین ۱۲ تا ۱۸ سالگی کاملاً موثر است.

درمان برای نوجوانان نیز شامل همین نوع استراتژی درمانی و نیز اهداف اولیه‌ای است که بزرگسالان دریافت می‌کنند، با این حال، این نوع درمان والدین را نیز درگیر میکند.

این امر به شناسایی الگوهای رفتاری دشوار میان نوجوانان و خانواده‌های آن‌ها کمک می‌کند.

استفاده از DBT در این گروه سنی معمولاً در مقایسه با درمان بزرگسالی که در طول ۲۴ تا ۲۴ هفته به طول می‌انجامد، در زمان کمتری انجام می‌شود.

این نوع درمان حداقل یک سال پس از پایان درمان اولیه صورت میپذیرد.DBT برای نوجوانان شامل چهار حالت اولیه درمانی است:

۱. درمان انفرادی.

۲. جلسات خانواده دوره‌ای برای نوجوانان و والدین و / یا مراقبان.

۳. مهارت‌های گروهی برای یادگیری مهارت‌های DBT مانند تمرکز حواس، تحمل پریشانی، مقررات احساسی و اثربخشی بین فردی

۴. مربی اختصاصی که در استفاده از مهارت‌های DBT یا شرایط بحرانی کمک می‌کنند.

روانپزشکان همچنین در تیم‌های مشاوره درمانی  برای کمک  به درمان موثر افراد نیز حضور دارند.

DBT آزمایش‌ها، ارزیابی‌ها و پرسشنامه‌ها

 پروتکل مدیریت ریسک ارزیابی ریسک (LRAMP)

پروتکل مدیریت ریسک ارزیابی ریسک (LRAMP) یک چارچوب پشتیبانی تجربی و جامع است که برای ارزیابی ریسک عوامل انتحاری و حفاظتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این یک راهنما برای درمانگر می باشد تا گزینه‌های منطقی را برای مداخله در رفتار خودکشی در نظر بگیرد.

این ارزیابی شامل یک چک لیست برای ارزیابی، مدیریت و مستند سازی ریسک خودکشی است.

همچنین ساختاری برای مستندسازی فراهم می‌کند که به درمانگر امکان می‌دهد تا به طور واضح ارزیابی و مداخلات را در جلسه توصیف کند که می‌تواند به پیگیری و نیز تصمیم‌گیری کمک کند.

پروتکل ارزیابی ریسک (WA UWRAP)

UWRAP یک ابزار خوب دیگر برای ارزیابی خطر خودکشی و پروتکل‌های اضطراری است. UWRAPدر ابتدای هر جلسه ارزیابی یک فرم کسب اطلاعات وجود دارد که به معنی   ارزیابی افراد است. پروتکل بهبود وضعیت برای کمک به اندازه‌گیری وضعیت ذهنی فرد نیز در نظر گرفته می‌شود.

فهرست علائم شخصیت مرزی

فهرست نشانه های شخصیت مرزی یا فهرست۲۳_ BSL حاوی ۲۳ سوال است که به سنجش احساست افراد کمک میکند.۱۱ سوال اضافی دیگر در لیست LSB به عنوان مکمل وجود دارند: آیتم‌های ارزیابی رفتاری

دستورالعمل‌های امتیازدهی نیز ارائه شده ‌است.

نوع و امتیاز DBT – WCCL

DBT  برای سنجش شیوه‌های مقابله طراحی شده‌است و افراد با این روش می‌توانند به بررسی و ارزیابی روش‌های مختلف که  به سازگار شدن با حوادث استرس زا در زندگی کمک می کنند  فکر کنند.

دستورالعمل‌های امتیازدهی نیز ارائه شده‌است.

مداخلات قدرتمندی در DBT وجود دارد. برخی از قویترین روشهای مداخله ای، مهارت‌های تنظیم احساسات هستند.

وقتی کسی یک احساس را تجربه می‌کند،نوعی رفتار معمولاً با آن همراه می‌شود.

برای مثال، اگر شما احساس نگرانی و یا ناراحتی می‌کنید، احتمالاً تمایل دارید بحث کنید.

اگر شما احساس افسردگی می‌کنید، احتمالاً میل به انزوا خواهید داشت.

انجام یک اقدام مخالف می‌تواند به شما کمک کند حالت عاطفی خود را تغییر دهید. به جای بحث کردن، می‌توانید به آرامی صحبت کنید. به جای انزوا می‌توانید با دوست خود بیرون بروید.

این یک مهارت ساده و در عین حال موثر است.

بدن و ذهن به شدت به هم مرتبط هستند. سلامت هر کدام از این بخش ها بخش دیگر را تحت تاثیر قرار میدهد . یک بدن ناسالم  به سختی میتواند احساسات سالم را مدیریت کند.

۲.  مهارت تنظیم عاطفی ، P.L.E.A.S.E

مخفف P.L.E.A.S.E  این عبارت برگرفته از اعمال زیر میباشد:

  • درمان فیزیکی بدنتان را فراموش نکنید
  • دائما در حال یادگیری باشید
  • سالم غذا بخورید
  • از داروهای روان گردان بپرهیزید
  • خوب بخوابید
  • ورزش را از یاد نبرید

این ها اعمال آسانی هستند اما باید حتما آنها را به خاطر داشته باشید.

تمرکز بر اتفاق های مثبت

تنها انسان است که بر روی افکار  منفی متمرکز است.

گاهی باید به خودمان یادآوری کنیم که  نیمه پر لیوان را ببینیم و مثبت فکر کنیم. برای مثال, اگر ده تعریف و یک انتقاد بشنوید, احتمالاً بر روی انتقاد تمرکز خواهید کرد!

این تمرین می‌تواند با انجام فعالیت‌های مثبت کوچک هر روز به فرد در داشتن تفکری مثبت کمک کند. با اینکه یک فعالیت مثبت ممکن است زندگی شما را خیلی تغییر ندهد اما تاثیر آن بسیار زیاد است.

برخی فعالیت‌های مثبت سریع که می‌توانید انجام دهید عبارتند از:

  • یک غذای آرامش‌بخش بدون عجله داشته باشید
  • فیلم تماشا کنید.
  • از دوستان یا خانواده خود دیدن کنید.
  • بازدید از باغ‌وحش یا موزه محلی.
  • در طبیعت پیاده روی کنید
  • یک شب استراحت کنید.
  • از هدفون گوش کنید و به موسیقی گوش دهید و کار دیگری انجام ندهید.
  • یک سرگرمی جدید را امتحان کنید

فعالیتهای تحمل استرس _ انحراف

A.C.C.E.P.T.Sاین یک فعالیت عالی دیگر است. احساسات منفی معمولاً تا حدی طول می‌کشد تا فروکش شوند. اگر تا زمانی که احساسات فروکش کند حواس خود را پرت کنید, ممکن است بتوانید کارها را بهتر انجام دهید.

 فعالیت‌ها. سعی کنید در فعالیت‌هایی شرکت کنید که به افکار و تمرکز نیاز دارند. این فعالیت می تواند یک سرگرمی، شغل ، یا پروژه و هر چیز دیگری باشد.

مشارکت. روی چیزی غیر از خودتان تمرکز کنید. برای مثال, شما می‌توانید داوطلبانه  یک کار خوب یا هر چیز دیگری را امتحان کنید.

مقایسه‌. وضعیت خود را با دیگران مقایسه کنید. همچنین می‌توانید زمانی را به یاد داشته باشید که در زمان سختی بودید و یا زمانی که شخص دیگری دچار مشکل شده بود.

عواطف. فعالیتی را امتحان کنید که احساس رقابتی مانند تماشای یک فیلم خنده‌دار, یا گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش را ایجاد می‌کند.

کنار زدن افکار منفی سعی کنید افکار منفی را روی تکه کاغذ بنویسید و آن را  پاره  کنید و آن را دور بریزید. از فکر کردن درباره موقعیت کنونیتان تا زمانی که بهتر شوید خودداری کنید.

افکار. وقتی احساساتان شما را دربرمیگیرد بر افکار خود تمرکز کنید. تا ده بشمارید, یک شعر بنویسید و یا کتابی را بخوانید.

حواس. حواس خود را با احساسات فیزیکی مانند یک نوار پلاستیکی پرت کنید و آن را روی مچ خود قرار دهید و یا یک تیکه یخ را در دستان خود نگه دارید. همچنین می‌توانید چیزی شبیه لیمو ترش بخورید.

فعالیتها و تمرین های  DBT

در اینجا بسیاری از تمرین‌ها و فعالیت‌هایی که می‌توانند به عنوان بخشی ازDBT  باشند وجودد دارند مانند :  تمرین هوشیاری

هوشیاری چیست؟

هوشیاری اساساً حالت اگاهی نسبت به چیزی است که در حال حاضر رخ می‌دهد، از جمله آگاهی از افکار، احساسات و احساسات خود.

همه چیز در مورد آگاه بودن از افکار، احساسات و احساسات در زمان حال است. هدف این نیست که ذهن خود را کاملاً  روشن کنید و یا فکر کردن را متوقف کنید، بلکه ۱۰۰ % توجه خود را در حال حاضر و اکنون در اینجا و در حال حاضر متمرکز کنید.

هنر هوشیاری به شما این امکان را می‌دهد که از افکار خود آگاه شوید بدون اینکه در دام آن‌ها گرفتار شوید. انجام این کار به روش غیر منتقدانه، به شما این امکان را می‌دهد که هر احساسی را که دارید بپذیرید.

اگر نگران هستید، می‌توانید قبول کنید که نگران هستید.

اگر ناراحت هستید، می‌توانید آن را به عنوان یک احساس معتبر تشخیص دهید.

شما می‌توانید به عنوان مثال بگویید: “من نگران هستم، و این خوب است.”

چند فایده در این زمینه عبارتند از:

  • کاهش اضطراب و افسردگی
  • بهبود حافظه و تمرکز
  • کم‌تر در مورد آن فکر کنید و یا دوباره مشکل را مرور کنید
  • توانایی بهتر مدیریت احساسات
  • سازگاری بهتر با شرایط استرس زا
  • رضایت بیشتر از روابط
  • بیشتر یک حالت آگاهی است تا یک تمرین

این اطلاعات از کاربرگ هوشیاری در وبسایت  therapistaid.com می باشد.

فعالیت‌هایی مانند فکرکردن در حال راه رفتن و ایجاد زمان آرام، از فعالیت‌های مربوط به هوشیاری هستند که ممکن است مفید باشند.

برای دسترسی به این فعالیت‌ها در جعبه‌ابزار روانشناسی مثبت ما بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

مهارت اثر گذار بین فردی DBT

بهبود مهارتهای اثرگذار بین فردی به فردکمکم میکند تا بهتر با دیگران کنار آید. بعضی از روشهای شگرفی که در این رابطه انجام میشود شامل تمرینهای  G.I.V.E  و FAST می باشد.که مخفف نکات زیر هستند:

اثربخشی رابطه  تمرین به  اثربخشی رابطه کمک می‌کند. روابط نه تنها چیزی است که ما نیاز داریم بلکه در مورد نیازهای دیگر نیز صدق می‌کند.

ملایم بودن یعنی حمله نکردن, تهدید یا بیان قضاوت در طول تعاملات. این در مورد پذیرش درخواست‌های شما است.

علاقه مند شدن. این در مورد نشان دادن علاقه واقعی به شخص دیگری است.

اعتبار سنجی. اعتبار سنجی ابزار سنجش افکار و احساسات دیگران است. همچنین در مورد تصدیق احساسات دیگران و تشخیص زمان درخواست و احترام گذاشتن به دیگران نیز هست.

آسان نگر. این در مورد داشتن یک نگرش ساده و به یاد آوردن لبخند و عمل کردن است.

اثربخشی احترام به نفس, در مورد عزت‌نفس است. گاهی در روابط, ممکن است به اعتقادات خود خیانت کنیم تا برای آنچه می‌خواهیم موافقت کنیم.

عادل. این در مورد عادلانه بودن نه تنها برای خود بلکه برای دیگران است.

عذر خواهی.  تا زمانی که نیاز نباشد عذرخواهی نکنید، برای درخواست عذرخواهی نکنید وبرای نظرمخالف خود ایده داشه باشید .

ارزش. ارزش‌های خود را برای اینکه دوست داشته شوید و یا به چیزی برسید  به خطر نندازید.  برای آنچه به آن اعتقاد دارید ایستادگی کنید.

صداقت. از عدم صداقت مانند اغراق, با درماندگی به عنوان نوعی دروغ خودداری کنید.

تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss انجام میشود.

مهارتهای تحمل تروما

پذیرش رادیکال،  مهارت تحمل ترومااست. گاهی اوقات ما دچار مشکلی می‌شویم که  از کنترل ما خارج است. در این شرایط ما فکر میکنیم که این عادلانه نیست و یا ما نباید این مشکل را داشته باشیم .اینطور فکر کردن باعث بدتر شدن اوضاح میشود.

پذیرش رادیکال یک روش سالم‌تر برای فکر کردن است. به جای تمرکز بر روی این که  میخواستید اوضاح چطور باشد ، می‌توانید مشکل یا وضعیت را به همان طور که هست، تشخیص دهید.

پذیرش چیزی شبیه دوست داشتن یا بخشش چیزی نیست. یادگیری برای پذیرفتن مشکلاتی که خارج از کنترل ما هستند منجر به عصبانیت، استرس و اضطراب می‌شود.

به عنوان مثال، شما برای شغلی که فکر میکردید ایده ال بوده اید انتخاب نشده اید:

  • تفکر معمول ما را به این باور می‌رساند که این وضعیت عادلانه نیست.
  • از سوی دیگر، پذیرش رادیکال به ما کمک می‌کند درک کنیم که از اینکه برای این شغل پذیرفته نشده ایم نامید شده ایم،اما می‌توانیم بپذیریم که حتما شخص  مناسب دیگری را برای این شغل یافته اند.