با به کارگیری این ۷ نکته مهارت‌های اجتماعی خود را بهبود ببخشید

بهبود مهارت های اجتماعی با این ۷ راهکار

فهرست مطالب

مهارت­‌های اجتماعی نقش پررنگی در موفقیت حرفه‌­ای و شخصی افراد دارند. شاید به نظر برسد که برخی از ما به طور غریزی دارای این مهارت‌­ها هستیم. اما واقعیت این است که می‌­توان آن­‌ها را آموخت.

مهارت‌های اجتماعی، در اصل یعنی توانایی کنار­آمدن با دیگران و برقراری ارتباط مؤثر با آن‌­ها.

اگر مهارت‌های اجتماعی خوبی داشته باشید، می‌­توانید منظورتان را بهتر به دیگران منتقل و احساس خوبی در آن‌­ها ایجاد کنید. حتی اگر قرار باشد خبر بدی به کسی بدهید، داشتن مهارت­‌های اجتماعی کمک‌تان می‌­کند تا با کمترین آسیب این کار را بکنید و به شنونده احساس مورد­احترام­‌ واقع‌­شدن و ارزشمند ­بودن بدهید.

داشتن مهارت­‌های اجتماعی بسیار مهم است؛ چه در یافتن دوستان جدید، چه در پیش­ بردنِ حرفه یا کنار­آمدن با چالش‌ها و مشکلات زندگی‌تان.

شاید فکر کنید که داشتنِ به اصطلاح «کاریزما» یک ویژگی شخصیتی ذاتی است، اما واقعیت این است که می­‌توانیم مهارت­‌های اجتماعی را نیز، درست مثل بسیاری از جنبه‌­های رفتاری دیگر، بیاموزیم. نکتۀ مهم دیگر این است که برای داشتن این مهارت­‌ها لزوماً نیاز به برون‌گرا بودن ندارید.

یکی از کتاب‌هایی که می‌تواند به شما در تقویت مهارت‌های اجتماعی‌تان کمک کند، کتاب آیین دوست‌یابی است. برای مطالعه این کتاب کافی است بر روی لینک زیر کلیک کنید.‎

خلاصه کتاب آیین دوست یابی

دیل کارنگی در کتاب آیین دوست یابی به شما می‌آموزد که چطور با دیگران رفتار کنید تا بتوانید به محبوبیت برسید.

‎اکنون بخوانید‎

راهکارهای تقویت مهارت­‌های اجتماعی

بنابراین اگر در مورد توانایی‌تان در ایجاد تأثیر خوب بر دیگران شک دارید یا صرفاً می­‌خواهید مهارت­‌های اجتماعی‌تان را تقویت کنید، نکات زیر را فرا بگیرید:

۱. به رفتار افرادی که مهارت­‌های اجتماعی‌شان را تحسین می‌­کنید، توجه کنید

به رفتار افرادی که تحسین‌شان می‌­کنید و به نظرتان دوست‌­داشتنی و قابل‌­اعتماد هستند توجه کنید؛ حال چه این افراد از نزدیکان‌تان باشند، چه از شخصیت­‌های معروف. به طرز صحبت و زبان بدن‌شان دقت کنید؛ رفتار آن­‌ها با اطرافیان‌شان چگونه است؟ چه دیدگاهی دارند؟

البته دقت کنید که همواره باید «خودتان» باشید؛ چون ناصادق و تقلبی­‌بودن، درست نقطۀ مقابلِ داشتن مهارت­‌های اجتماعی است. اما داشتن یک (یا حتی دو و سه) الگو و بررسی نقاط قوت آن­‌ها بسیار کارگشا است.

به این فکر کنید که آیا شما نیز می­‌توانید فلان نقاط قوت را داشته باشید یا اینکه آیا می‌­توانید فلان مهارت­‌ها را تمرین کنید و در عین حال به شخصیت خودتان وفادار بمانید؟ برای مثال، شاید ذاتاً درون‌گرا باشید، اما در کنار آن می‌­توانید خون‌گرمی و خوش‌­صحبت­ بودن را نیز تمرین کنید.

علاوه بر این، می‌­توانید به تعاملات منفی افراد نیز دقت کنید؛ حال چه مستقیماً برای شما پیش آمده باشند، چه شاهد رخ­‌دادن آن در بین دیگران بوده باشید. ببینید آیا می‌توانید مشخص کنید که چرا این مکالمات به بیراهه رفته‌­اند و اینکه چگونه می‌­توانید از تجربه یا تکرار دوبارۀ آن در آینده جلوگیری کنید.

توجه به دیگران در بهبود مهارت‌های اجتماعی

۲. روی نکات مثبت تمرکز کنید

عموماً افرادِ مثبت‌­اندیش دوست‌­داشتنی‌­تر هستند و طوری با دیگران تعامل می­‌کنند که منجر به نتایج مثبت می‌­شوند. اگر در تعاملات‌تان انتظار ناامیدی، عصبانیت یا بی­‌حوصلگی داشته باشید، احتمالاً طرف مقابل‌تان نیز این نگرش منفی را حس می­‌کند و به این ترتیب، طبق انتظارتان، تعامل ناامید­کننده، پرتنش یا کسالت‌­باری خواهید داشت.

در عوض، سعی کنید با چشم امیدواری به تعاملات‌تان نگاه کنید و انتظار رسیدن به نتایج دلخواه‌تان را داشته باشید. با کنجکاوی، گشاده‌­رویی و اشتیاق صحبت کنید و از صادقانه تعریف و تمجید­کردن از طرف مقابل‌تان نترسید.

۳. به اطرافیان‌تان صادقانه توجه نشان دهید

درست مثل منفی‌­نگری، اگر نسبت به اطرافیان‌تان بی‌علاقه یا بی‌­توجه باشید نیز، قطعاً احساس‌تان خودش را در نحوۀ برخوردتان با آن‌ها نشان خواهد داد.

به یاد داشته باشید که احتمالاً تمام افرادی که با آن­‌ها ملاقات می­‌کنید دیدگاه‌­های جالب یا داستان شخصی یا ویژگی­ه‌ای فردی ارزشمندی دارند. ضمناً ممکن است آن­‌ها نیز مانند شما، در یک موقعیت خاص احساس ناخوشایندی پیدا کنند و به دلگرمی نیاز داشته باشند. پس در مورد دیگران بهترین تصور را داشته باشید و با هدفِ دیدن این تصویر وارد تعامل شوید.

۴. شنوندۀ خوبی باشید

شاید فکر کنید که داشتن کاریزما به معنای این است که خودتان جذاب باشید؛ اما بخش زیادی از داشتن این ویژگی، در واقع به توانایی شما در ایجاد احساس جذابیت در دیگران مربوط می­‌شود. بنابراین باید یاد بگیرید که شنوندۀ خوبی برای دیگران باشید.

وقتی با کسی صحبت می‌کنید، واقعاً باید به حرف‌های او گوش دهید و کاری کنید که او نیز احساس کند که گوش می­‌کنید و می‌فهمید. به این فکر کنید که خودتان از صحبت کردن با کسی که بی­‌حوصله به نظر می‌­رسد یا هیچ توجهی به حرف­‌های‌تان نمی­‌کند چقدر دلسرد و ناراحت می‌­شوید.

با این فرض با دیگران گفتگو کنید که طرف مقابل چیز ارزشمندی برای ارائه دارد؛ چه در مورد موضوع مورد بحث، چه در مورد خودش. هنگام صحبت‌­کردن با دیگران به آن‌­ها نگاه کنید و با واکنش‌­های به‌­جا، نشان دهید که گوش می‌­کنید (حتی واکنشی به سادگی یک «هوممم» گفتن).

صبر کنید تا حرف‌شان تمام شود، بعد پاسخ دهید یا اینکه سؤال بپرسید و از این طریق، زمان گفتگو را بیشتر کنید. وسط حرف او پای موضوع دیگری را باز نکنید یا طوری رفتار نکنید که انگار منتظر هستید نوبت حرف‌­زدن شما برسد.

برای این که شنونده بهتری شوید بهتر است مقاله زیر را مطالعه نمایید.

تأثیر شنونده فعال بر پرنور شدن چراغ‌های رابطه

وقتی لباس یک شنونده فعال را می‌پوشید، یعنی می‌خواهید شنونده بادقتی باشید. باید به خاطر سپرد که پذیرش چنین نقشی یعنی پذیرا بودن بدون قضاوت‌گری.

‎اکنون بخوانید‎

۵. همدل باشید

بخش مهم دیگرِ گوش‌­دادن، همدلی است؛ یعنی توجه­‌کردن به ورای معنای سطحی کلمات افراد، به منظور یافتن سرنخ‌­هایی که ممکن است کمک‌تان کند تا به دیدگاه یا وضعیت احساسی آن­‌ها پی ببرید. داشتن پیشینه‌­ای در مورد زندگی یا تجربیات گذشتۀ افراد نیز می‌­تواند در رسیدن به این مقصود کمک‌تان کند.

همدلی، یک مهارت اجتماعی بسیار مهم است که آن را نیز می­‌توانید تقویت کنید. توانایی دیدن مسائل از منظر دیگران، به شما این امکان را می‌­دهد که به شکل اثربخشی به دغدغه­‌های آن­‌ها توجه کنید؛ به خصوص در هنگام مواجهه با تعارضات؛ یعنی زمانی که باید بین منافع خودتان و دیگران تعادل برقرار کنید یا به آن­‌ها اخبار بد بدهید.

همدلی در بهبود مهارت‌های اجتماعی

۶. از واکنش­‌های احساسی‌تان آگاه باشید

سعی کنید در طول یک مکالمۀ سخت یا تند، احساسات‌تان را کنترل کرده و آن­‌ها را پردازش کنید؛ به خصوص احساساتی مانند ناامیدی، عصبانیت یا اضطراب. گرچه بروز این قبیل احساسات کاملاً طبیعی است، اما باعث می‌­شوند که به جای واکنش از یک موضع سنجیده و محترم، با پرخاش و بی‌­فکری عمل کنید.

در عوض، سعی کنید به ریشۀ واکنش احساسی‌تان پی ببرید؛ آیا احساس خودتان است که بر رفتارتان تأثیر گذاشته یا دلیل آن رفتار بد طرف مقابل است؟ اگر اولی بود، به یاد داشته باشید که باید خودتان مسئولیت احساسات‌تان را بپذیرید نه اینکه آن را به گردن دیگران بیاندازید. اما اگر دومی بود، سعی کنید بفهمید که چگونه می­‌توانید با آرامش واکنش نشان دهید. این کار به شما امکان می­‌دهد تا به جای تشدید موقعیت، آن را آرام کنید.

۷. کلمات‌تان را با دقت انتخاب کنید

فکر کردن قبل از صحبت‌­کردن، شما را از به زبان آوردن حرف­‌هایی که می‌­تواند یک موقعیت پرتنش یا حساس را خراب کند، باز می‌دارد. انتخاب دقیق کلمات، از موضع مثبت و منصفانه، می­‌تواند تشنج فضا را کاهش دهد و باعث شود با دید بهتری با موضوع مواجه شوید.

به طور کلی، تأمل در مورد کلمات انتخابی‌تان، در هر موقعیتی مهم است؛ در واقع باید شیوۀ صحبت­‌کردن‌تان را با توجه به مخاطبان‌تان انتخاب کنید؛ برای مثال، نحوۀ حرف ­زدن با همکارتان باید با نحوۀ حرف‌­زدن با رئیس، بهترین دوست یا همسرتان متفاوت باشد.

در نظر گرفتن نیازهای مخاطبان و همچنین اهداف خودتان در تعامل با آن­‌ها، می‌تواند مکالمه را در مسیر درستی به پیش ببرد و باعث شود به شیوه‌ای مهم‌­ترین موضوعات را به طرف مقابل‌تان منتقل کنید که بهترین نتایج را به دنبال داشته باشند.

همه چیز را با کتاب خواندن می‌توانید یاد بگیرید. برای بهبود مهارت‌های اجتماعی‌تان نیز علاوه بر کتاب‌های آداب معاشرت باید در زمینه روانشناسی نیز آموزش ببینید. اگر زمان زیادی برای مطالعه ندارید با دانلود اپلیکیشن ذهن می‌توانید مجموعه‌ای از برترین کتاب‌های جهان را با صرف کمترین زمان مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید