فهرست مطالب
با خواندن این کتابها عالیترین نکات تبدیل شدن به اسطورۀ مدیریت را کشف کنید.
تا چند سال پیش، تنها تعداد بسیار کمی از مدیران، واقعیتهای جدیدی که اکنون در حوزۀ مدیریت کسبوکار اعمال میشود را پیشبینی میکردند. بسیاری از رهبران و مدیران امروز نیز، به دلیل بروز چالشهای منحصربهفرد ناشی از مسائل مختلف جهانی، از جمله همهگیری ویروس کرونا، کنترل تیمهای خود را از دست دادهاند.
اگر مایلید بدانید که عملکرد اثربخش در نقشهای رهبری، صرف نظر از شرایط حاکم، مستلزم چه چیزی است با ما همراه باشید؛ چون در این مقاله قصد داریم با استفاده از یک فهرست کتاب بینظیر، مهارتهای ضروری و مورد نیاز رهبران کسبوکار را ارزیابی کنیم. در واقع این فهرست به مدیران کسبوکار کمک میکند تا به طور اثربخشی با مشکلات جدید مقابله کنند.
بهترین کتابها برای مدیران
۱. مدیریت با بازده بالا
اثر اندی گرو
بسیاری از تازهواردانِ حوزۀ رهبری، با ترسِ سرگشتگی و عدمقطعیت مواجه میشوند. با این حال، استقبالکردن از مشکلات قریبالوقوع، تجزیه و تحلیل و بهرهگیری از آنها قطعاً موفقیت سازمانتان را به همراه خواهد داشت. حتی اگر تلاشهایتان به شکست ختم شود، میتوانید در مدیریت موقعیتهای مشابهِ آتی، از تجربۀ این شکست استفاده کنید.
«بزرگترین اشتباهی که میتوانید در زندگی مرتکب شوید این است که دائماً از اشتباهکردن بترسید.» -البرت هابارد
کتاب مدیریت با بازده بالا، دیدگاه مدیریتی جدیدی را تشریح میکند که بر طبق آن، «مدیریت، وسیلهای برای رسیدن به هدف است». به عقیدۀ گرو، مدیریت اثربخش، فینفسه هدف نیست؛ بلکه به دست آوردن بالاترین بازده ممکن، با استفاده از مهارتهای عملی مدیریتی و رهبری است که باعث بهبود وضعیت سازمانها میشود.
و مدیران کسبوکار، با استفاده از قدرت خلاقیتشان میتوانند بین تلاششان برای دستیابی به مهارتهای مدیریتی و بهرهوری سازمانی تعادل برقرار کنند.
۲. مدیر یک دقیقهای جدید
اثر کن بلانچارد و اسپنسر جانسون
«تواناییها و وظایف و اهداف هر فردی، از دیگری متفاوت است. در نتیجه، هر یک از کارکنان برای رسیدن به موفقیت به درجات مختلفی از هدایت و حمایت مدیرانشان نیاز دارند.» -کن بلانچارد
رهبری که صرفاً با دادن مسئولیتهای سخت و طولانی از قابلیتهای تیم خود استفاده میکند، بدون اینکه حتی متوجه تواناییهای آنها شود، انگیزۀ آنها برای کار کردن را از بین خواهد برد.
به همین دلیل، خواندن کتاب مدیر یک دقیقهای جدید برای چنین رهبری ضروری است. نسخۀ اول این کتاب، با نام مدیر یک دقیقهای، در طول دههها به مدیران بسیاری کمک کرده است. با این حال، چاپ جدید آن، با در نظر گرفتن پیشرفتهای اخیر عرصۀ کسبوکار در سراسر جهان، با تنگناهای مدیریتی جدید مقابله میکند.
اگر میخواهید بدانید که کارکنان انتظار دارند رهبرانشان چه ویژگیهای اساسیای داشته باشند، حتماً کتاب مدیر یک دقیقهای را بخوانید.
۳. تربیت یک مدیر
اثر جولی ژو
کارمندان اپل، استیو جابز را یکی از تأثیرگذارترین مدیران تجاری زمان خود میدانستند. گرچه جابز پیشینۀ حرفهای و آکادمیکی در ساخت دستگاههای نوآورانه داشت، اما عاملی که بیشتر از همه در موفقیت شرکت اپل نقش داشت، مهارتهای رهبری او و تواناییاش در استفاده از این مهارتها بود.
کتابهای زیادی وجود دارند که میتوانند کمکتان کنند تا قدرت رهبریتان را تا حد جابز یا حتی بیشتر از آن بالا ببرید. یکی از این کتابهای بینظیر، تربیت یک مدیر، اثر جولی ژو است.
«تمام آنچه از مدیریت میدانستم را میتوان در دو کلمه خلاصه کرد: جلسات و تبلیغات.» -جولی ژو
جولی ژو در تربیت یک مدیر، تجربیات ارزشمندی که از دوران رهبری خود بهعنوان رئیس تیم طراحی محصول فیسبوک به دست آورده را در اختیار خواننده قرار میدهد. او در این کتاب، روی پتانسیل کارکنان متوسط برای تبدیل شدن به رهبرانی اثربخش تأکید میکند و در بخشی از کتاب، به طنز میگوید: «مدیرانِ بزرگ به دنیا نمیآیند، ساخته میشوند».
ژو با به اشتراک گذاشتن شواهد دست اول خود از شروع کار مدیریتی، بر این موضوع دست میگذارد که رهبران تازهکار نباید ترسی از مسئولیتهای جدید به دلشان راه بدهند.
۴. رهبری، زبان است
اثر دیوید مارکی
مدتهاست که با نفوذ اخیر فناوریهای ارتباطی مختلف به محیط کار، ارتباطات بین رهبران و کارکنانشان تغییر کرده است. با این حال، درک این نکته نیز ضروری است که اثربخشی این روابط، به هر شکلی که باشد، به همدلی، مهارتهای گوش دادن و هوش هیجانی رهبران در برخوردشان با بقیۀ اعضای تیم بستگی دارد.
امروزه و با افزایش شمار کارکنان دورکار در سراسر جهان، اثربخشی ارتباطات نوسانات کمی داشته است. کهنه سرباز نظامی، دیوید مارکی، در کتاب رهبری، زبان است در مورد اهمیت ارتباط مؤثر حرف میزند و توضیح میدهد که چگونه استفادۀ صحیح از زبان، بهعنوان یک ابزار ارتباطی ضروری میتواند تأثیر گستردهای بر روابطمان داشته باشد.
مارکی قویاً توصیه میکند که: «مسئولیت تأثیر اعمال و گفتارمان بر زندگی دیگران را بپذیریم». او همچنین معتقد است که با استفاده ازآنچه «شش بازی» مینامد، میتوان روحیه، اعتماد و عملکرد تیمهای کاری را بهشدت تقویت کرد.
۵. آنچه انجام میدهید نشان میدهد که هستید
اثر بن هاروویتز
هر سازمانی مجموعهای از قوانین و الگوهای اخلاقی دارد که مدیران و کارکنان برای تصمیمگیری استاندارد از آنها استفاده میکنند. در مقیاس سازمانی، از این قوانین تحت عنوان «فرهنگ سازمانی» یاد میشود. این فرهنگ، به تمام کارکنان سازمان هویتی جمعی میدهد.
بن هاروویتز، نویسندۀ کتاب آنچه انجام میدهید نشان میدهد که هستید، در توضیح کتاب خود میگوید: «وظایف و ارزشهایی که روی دیوار فهرست میکنید، حرفهایی که در جلسات کاری میزنید، کمپینهای بازاریابیتان یا حتی باورهایتان، معرف شما نیستند. شما همان کاری هستید که انجام میدهید. هدف این کتاب این است که به شما کمک کند تا به همان رهبری که آرزویش را دارید تبدیل شوید؛ رهبری که دیگران نیز با کمال میل از او پیروی میکنند.»
کتابهای ۲۰ دقیقهای
بامطالعه کردن، یادگیری و پرورش مهارتهای مدیریتی، استعدادهای رهبری خود را آزاد کنید؛ اما چگونه میتوانید بهسرعت این کارها را انجام دهید؟ پاسخ، اپلیکیشن ذهن است.
امروزه، تقریباً هر چیزی را میتوانید از کتابها یاد بگیرید؛ از اصول رهبری گرفته تا تکنیکهای بازاریابی؛ اما خواندن تمام این کتابها زمانبر است؛ و به همین خاطر، اپلیکیشن ذهن صرفاً مهمترین مطالب هر کتابی را در اختیارتان قرار میدهد. بهاینترتیب، میتوانید در عرض ۲۰ دقیقه تمام نکات کلیدی کتاب موردنظرتان را بخوانید.