فهرست مطالب
آموزش ایمیل مارکتینگ و ضرورت آن در کسب و کارهای امروزی
از زمان ورود اینترنت به دنیا، ایمیل مارکتینگ (بازاریابی از طریق ایمیل) به ابزاری اساسی برای تجارت تبدیل شده است.
برخی از ایمیلهایی که به صندوق ورودی ما راه پیدا میکنند، زبالههایی هستند که ما هیچ توجهی به آنها نمیکنیم.
اما ایمیل مارکتینگ در این میان چه نقشی ایفا میکند؟ چرا شرکتها باید از بازاریابی ایمیلی استفاده کنند و چگونه میتوانند این کار را انجام دهند؟
فهرست
فصل ۱
ایمیل مارکتینگ چیست؟
ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یک استراتژی بازاریابی است که از ایمیل به عنوان ابزاری برای ارسال پیامهای تجاری و فروش استفاده میکند.
بازاریابی از طریق ایمیل ستون فقرات استراتژی بازاریابی تجارت الکترونیکی است و میتواند به سادگی ارسال ایمیلهای اطلاع رسانی یا برپایی چندین کمپین مارکتینگ برای فروش باشد.
بازاریابی محصولات یا خدمات از طریق ایمیل میتواند روشی سریع، انعطاف پذیر و مقرون به صرفه برای دستیابی به مشتریان جدید و حفظ مشتریان موجود با تشویق بازدیدهای مکرر در وب سایت باشد.
بازاریابی از طریق ایمیل میتواند به شما امکان ایجاد پیامهای هدفمند و شخصی را بدهد. این مهم همچنین میتواند به شما کمک کند تا روابط معناداری با مشتریان خود برقرار کنید. میتواند نرخ پاسخ به فعالیتهای بازاریابی مستقیم را بهبود بخشد.
با این حال، مهم است که از بازاریابی ایمیلی زیاد استفاده نشود! دریافت نامههای بازاریابی در صورت بیربط بودن، بیش از حد مکرر یا ناخواسته میتواند افراد را آزار دهد.
فصل ۲
تاریخچه ایمیل مارکتینگ
اولین پیامهای الکترونیکی که میتوانند به عنوان ایمیل در نظر گرفته شوند، در اوایل دهۀ ۶۰ در بین پایانهها ارسال میشدند و تا سال ۱۹۸۳ میلادی ایمیل به صورت ارتباط کتبی بین مردم وجود داشت.
MCI یکی از اولین خدمات ایمیل مصرف کننده را ارائه داد. اگرچه MCI فنآوری پیشگامانهای بود اما همچنان تازگی داشت. هیچکس واقعاً نمیخواست از این سیستم برای ایمیل استفاده کند زیرا کند و بسیار دشوار بود.
در نتیجه، ایمیل بلافاصله هدف کسب و کارها قرار نگرفت زیرا افراد زیادی از آن استفاده نمیکردند. تمام معیارهای بسیار جالبی که امروزه در دسترس هستند نیز وجود نداشتند زیرا هیچ شرکت بازاریابی ایمیلی وجود نداشت!
در طول دهۀ ۹۰ میلادی، ایمیل به عنوان جریان اصلی ارتباط، بیشترین جذابیت را داشت. سپس ایمیل به آرامی به استراتژی اصلی ارتباطات بسیاری از شرکتهای بزرگ تبدیل شد و امروزه نیز همچنان ادامه دارد.
در اواخر دهۀ ۹۰ شاهد ظهور اولین شرکتهای بازاریابی ایمیل مانند Constant Contact بودیم. بعد از هزاره، شرکتهای بیشتری تأسیس شدند و بازاریابی از طریق ایمیل به ابزاری اصلی برای ارتقاء تجارت آنلاین تبدیل میشود.
بهترین راه های تبلیغات اینترنتی
فصل ۳
اهمیت ایمیل مارکتینگ
بازاریابی از طریق ایمیل یکی از قدیمیترین روشهای بازاریابی آنلاین است که همچنان رتبه نخست بازاریابی برای بیشتر کسب و کارها را به خود اختصاص داده است.
در حالی که مردم با پیشنهادات تبلیغاتی و کمپینهای تجاری در هر کجا که نگاه میکنند بمباران میشوند، صندوق ورودی ایمیل (Inbox) به عنوان آخرین پناهگاه صلح و خلوت در فضای آنلاین باقی میماند.
اگر بتوانید وارد صندوق ورودی مشتریان خود شوید، یک رابطه قوی ایجاد میکنید که مطمئناً منجر به فروش در آینده خواهد شد. به همین دلیل است که هنوز اکثر بازاریابها معتقدند بازاریابی از طریق ایمیل قوی ترین ابزار است.
ایمیل بالاترین میزان بازگشت سرمایه را ایجاد میکند و مؤثرترین کانال تبلیغاتی است. این مهم همچنان ۴۰ برابر بیشتر از فیس بوک یا توییتر در جذب مشتری جدید مؤثر است و اگر درست انجام شود، بازاریابی از طریق ایمیل میتواند درآمد فروش را ۷۶۰ درصد افزایش دهد.
ایمیل بسیار گسترده است و پیش بینی شده بود که تا پایان سال ۲۰۱۹، تعداد حسابهای ایمیل فعال به بیش از ۲.۹ میلیارد نفر میرسد. کاربران ایمیل فعالتر از فیس بوک و توییتر هستند.
هر فردی که در دنیای اینترنت فعال است باید آدرس ایمیل داشته باشد زیرا عملکرد آن تقریباً مانند ارز دیجیتال است! بنابراین وقتی نوبت به جستجوی آنلاین مشتریان میرسد، ایمیل قدرتمندترین ابزاری است که در اختیار کارآفرینان قرار دارد.
ایمیل دارای نرخ کلیک نسبت به رتبه (CTR) بالایی است. CTR کلی در همۀ قالبها و محلهای نمایش تبلیغات ۰.۱۷ درصد است که کمتر از دو کلیک در هر ۱۰۰۰ نمایش است. به طور متوسط، CTR فیسبوک به ۰.۱۱۹ درصد میرسد، در حالی که دامنه توییتر از یک تا سه درصد است.
از طرف دیگر، ایمیل در تمام بخشها و دستگاهها به طور متوسط ۳.۴۲ درصد CTR دارد. هزینههای اجرای کمپینهای بازاریابی ایمیل در مقایسه با سایر کانالهای تبلیغاتی آنلاین بسیار کمتر است، به همین دلیل به طور مداوم به عنوان مقرون به صرفهترین ابزار تولید لید شناخته میشود.
ایمیل مارکتینگ موبایلی به سرعت در حال رشد است. ۶۸ درصد از شرکتها در حال حاضر به دلیل اهمیت روزافزون آن، بازاریابی موبایل را در کمپین بازاریابی خود اضافه کردهاند.
۷۹ درصد مردم به طور متناوب از تلفنهای هوشمند برای بررسی ایمیل خود استفاده میکنند (این درصد بالاتر از استفاده از تلفنهای هوشمند برای برقراری تماس است).
بنابراین جای تعجب نیست که افتتاح ایمیل در تلفن همراه در سه سال گذشته ۱۸۰ درصد رشد داشته و متوسط نرخ تبدیل تلفنهای هوشمند به ۶۴ درصد افزایش یافته است.
ایجاد کمپینهای دوستانه برای موبایل حداقل است. یک رویکرد حتی بهتر، بهینه سازی همه جنبههای تبلیغات ایمیل، برای ایجاد بازدید و فروش بیشتر است.
فصل ۴
انواع ایمیل مارکتینگ
با اینکه ۳۳ درصد از مصرف کنندگان گزارش میدهند که ایمیل بیشترین تأثیر را در هزینههای آنلاین آنها دارد اما لازم است انواع مختلف ایمیلهای الکترونیکی را که در تولید لید بیشترین تأثیر را دارند، جستجو کنید.
- ایمیل خوش آمد گویی، اولین ایمیل ارسال شده به یک مشترک جدید است. تقریباً ۷۵ درصد از مصرف کنندگان هنگام ورود به سیستم در یک وب سایت جدید، انتظار دارند که یک ایمیل خوش آمدگویی دریافت کنند.
- ایمیلهای سبد خرید رها شده، یادآوریهای ایمیل خودکار است که برای مشتریانی ارسال میشود که پس از افزودن موارد به سبد خرید خود قبل از مراجعه به سایت، از وب سایت خارج میشوند. ایمیلهای سبد خرید رها شده به طور متوسط ۴.۶۴ درصد نرخ تبدیل دارند و یک روش مؤثر برای بهینه سازی تبدیل هستند.
- ایمیلهای تأیید در پاسخ به نوعی اقدام به کاربران ارسال میشوند. این ایمیلها معمولاً در زمان واقعی و خودکار فعال میشوند. برخی از محبوبترین انواع ایمیلهای تأیید شامل رسیدهای خرید، بازنشانی رمز عبور، کنار گذاشتن سبد خرید، درخواست پشتیبانی و بسیاری از موارد دیگر هستند.
- ایمیلهای پاداش، ایمیلهای خودکاری هستند که برای لذت بردن و پاداش دادن به مشتریان وفادار با پیشنهادات و معاملات ویژه طراحی شدهاند. ایمیلهای پاداش معمولاً پس از دستیابی به یک مرحله مشخص (مثلاً وقتی مشتری مقدار مشخصی پول در سایت خرج میکند) ایجاد میشوند و از نرخ باز و تبدیل غیرمعمول بالا لذت میبرند.
- ایمیل فروش ایمیلی است که برای اعلام یک پیشنهاد خرید با تخفیف و با مدت زمان محدود به مخاطبان ارسال میشود. این ایمیل به دلیل ماهیت تبلیغاتی خود، خطر تبدیل شدن به عنوان اسپم توسط گیرنده را دارند اما باعث افزایش ۳۵ درصدی نرخ معاملات نیز میشوند.
با راهکارهای فروش اینترنتی موفق آشنا شوید
فصل ۵
مزایای ایمیل مارکتینگ
از فواید بازاریابی ایمیلی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
مقرون به صرفه: هزینههای بازاریابی از طریق ایمیل میتوانند بسیار کمتر از بسیاری از اشکال دیگر بازاریابی باشند. هیچ گونه هزینۀ تبلیغات، هزینآ چاپ یا فضای رسانهای وجود ندارد.
مبتنی بر مجوز: لیست بازاریابی متشکل از افرادی است که فعالانه ایمیل دریافتی را انتخاب کردهاند. مشتریانی که واقعاً به محصولات یا خدمات شما علاقه مند هستند، بیشتر درگیر کسب و کار مربوطه میشوند.
طراحی انعطاف پذیر: میتوانید متن ساده و گرافیکی را ارسال کنید یا پروندههایی را ضمیمه آن کنید. انتخاب گزینههای طراحی به شما امکان انتقال ماهیت برند به ماطب هدف را میدهد.
مقیاس پذیر: از بازاریابی ایمیلی میتوان برای جذب مخاطبان بزرگ یا لیستهای مخاطب هدف کوچکتر استفاده کرد.
شخصی سازی و تقسیم بندی: با ایمیل مارکتینگ میتوانید پیامها را شخصی سازی کنید. همچنین میتوانید لیست بازاریابی خود را تقسیم بندی کنید، به طوری که مشتریان پیامهای مورد علاقهتان را از شما دریافت کنند، این به تقویت تعامل آنها با شما کمک میکند.
قابل اشتراک گذاری: برای افراد آسان است که محتوای ایمیل را ارسال و به اشتراک بگذارند و اعتبار برند را از طریق دهان به دهان یا بازاریابی ویروسی افزایش دهند. این ممکن است به مشتریان جدید کمک کند تا پیرو برند شما شوند.
تبدیل و افزایش فروش: اگر تبلیغ جدیدی دارید، مردم میتوانند روی لینکها کلیک کرده و با شما تماس بگیرند. ایمیل مارکتینگ در هر مرحله از فرآیند خرید نقشی مؤثر دارد.
شما میتوانید بر کسی تأثیر بگذارید تا کالای شما را انتخاب کند، پس روابط مشتری بعد از معامله را پرورش دهید و همچنین او را برای خریدهای بعدی تشویق کنید.
قابل اندازه گیری: با استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل وب میتوانید موفقیت یک کمپین را ارزیابی کنید. به راحتی میتوانید نسخهها، موضوعات و طرحهای مختلف را آزمایش کنید تا ببینید کدام یک مؤثرتر بودهاند. این مهم به شما این امکان را میدهد تا کمپینهای دیگر خود را بهینه سازی کنید.
معیار سنجی: شما میتوانید نتایج را با رقبا مقایسه کنید. بسیاری از گزارشها برای معیار بازاریابی ایمیل به صورت رایگان در دسترس هستند؛ با جستجوی آنلاین این موارد را پیدا خواهید کرد. دادهها به شما کمک میکنند تا فرصتهای بهبود را ارزیابی و اولویت بندی کنید.
قابلیت تست: A/B تست، کال تو اکشن، شخصی سازی، کپی ایمیل، تصاویر یا پیامها، تأثیرگذاری محتوا ایمیل شما را برای موفقیت در کمپین تبلیغاتی تضمین میکند.
سازگار با محیط زیست: بازاریابی ایمیلی برای محیط زیست بهتر از بازاریابی مستقیم از طریق پست است زیرا چیزی روی کاغذ چاپ نمیشود!
صرفه جویی در وقت: از طریق اتوماسیون میتوانید براساس عملی که آنها در وب سایت شما انجام دادهاند، ایمیلهایی را برای مشتریان ارسال کنید.
به عنوان مثال، در صورت ورود کاربر به وب سایت شما، یک ایمیل خوش آمدگویی ارسال کنید یا اگر کاربر سبد خرید آنلاین را رها کرده است، یک ایمیل با انگیزه تخفیف برای او صادر کنید. هنگامی که الگویی را ایجاد کردید، میتوانید آن را برای کمپینهای دیگر خود دوباره استفاده کنید.
فصل ۶
معایب ایمیل مارکتینگ
برخی از مشکلات احتمالی بازاریابی از طریق ایمیل شامل موارد زیر هستند:
اسپم: اگر پیامهای شما افراد مناسبی را هدف قرار ندهد، گیرنده میتواند ایمیل را حذف کند یا اشتراکتان را لغو کند. شما باید مطمئن شوید که ایمیل مارکتینگ شما با حریم خصوصی و قوانین محافظت از دادهها مطابقت دارد و به درستی افرادی را که میخواهند آن را دریافت کنند هدف قرار میدهد.
نرخ کلیک برای ایمیلهای غیر هدفمند بسیار کم است. به قانون بازاریابی و حریم خصوصی از طریق ایمیل مراجعه کنید.
ایمیلهای ارسال نشده: ممکن است ایمیلهایی که بَد طراحی شده باشند، ارسال نشوند. ایمیلهایی که از کلمات کلیدی یا نامههای خاص اسپم در عنوان موضوع یا محتوای ایمیل استفاده میکنند، به عنوان مثال، «اینجا را کلیک کنید» احتمالاً توسط نرم افزار ایمیل و ارائه دهندگان خدمات اینترنت فیلتر میشوند.
اگر لیستهای بازاریابی خود را به روز نگه ندارید، با آدرسهای ایمیل نادرستی روبرو خواهید شد و متوجه میشوید که پیامهای شما به فرد مناسب نمیرسند.
مشکلات طراحی: ایمیل باید به گونهای طراحی شود که در چندین دستگاه به گونهای که باید ظاهر شود. ممکن است بین طراحی و عملکرد با یک مشکل روبرو شوید. برخی از افراد فقط ایمیلهای متنی را انتخاب میکنند.
حجم فایل ارسالی: فایلها باید به اندازه کافی کوچک باشند تا سریع بارگیری شوند. ممکن است بارگیری ایمیلهای حاوی تصاویر، زیاد طولانی شود و مخاطب را ناامید کند و اشتیاق او را برای دیدن ایمیل کاهش دهد.
منابع و مهارتها: برای یک فعالیت ایمیلی موفق، باید مطمئین شوید که از کپی، طراحی و لیست بازاریابی درستی برخوردار هستید. اگر در خانه وقت و مهارت کافی ندارید، میتوانید برخی از این عناصر را به بیرون بسپارید (برون سپاری کار به افراد دیگر).
فصل ۷
هدف از ایمیل مارکتینگ
اهداف زیادی برای ایمیل مارکتینگ مانند ایجاد ارتباط با مشتریان و همچنین ردیابی پیشرفت از نظر نرخ تبدیل و فروش وجود دارند.
برای شما مهم است که یک لیست ایمیل جذاب در وب سایت خود داشته باشید تا افراد برای عضویت اشتیاق داشته باشند. با بازاریابی مداوم، در نهایت یک لیست ایمیل بزرگ ایجاد خواهید کرد که به موفقیت در تجارت شما کمک میکند.
رابطه با مخاطب هدف
بازاریابی از طریق ایمیل فقط بارگیری صندوق ورودی مشتری خود با ایمیل به امید کسب فروش نیست. این مهم در مورد ایجاد روابط پایدار با مشتریان نیز صدق میکند.
هنگامی که شخصی تصمیم میگیرد در لیست ایمیل شما عضو شود، ارتباطی که با آن شخص دارید شکننده است. مگر اینکه شما شخصی باشید که از قبل معتبر و قابل اعتماد است و مشتریان میتوانند به راحتی هر زمان که بخواهند خود را از لیست شما خارج کنند.
به همین دلیل ایجاد روابط مثبت از طریق ارسال ایمیل برای مخاطبان مهم است. در عوض، ابتدا ایمیلهایی برای آنها بفرستید که حاوی اطلاعات ارزشمندی باشد که در واقع به آنها کمک میکند تا به هدفی که در هنگام عضویت در لیست ایمیل شما در ذهن داشتند، برسند.
ساختن لیست ایمیل
داشتن یک لیست ایمیل از هزاران نفر به شما این امکان را میدهد تا به راحتی پیام خود را فوراً برای بسیاری از افراد ارسال کنید.
به همین دلیل است که این روزها کمپینهای بازاریابی ایمیلی از محبوبیت بالایی برخوردار هستند زیرا یکی از اهداف آنها ساختن لیست بزرگی است از مخاطبان هدف است.
داشتن یک لیست بزرگ از ایمیلها تبدیل نرخ فروش را از طریق فرآیندهای آزمایش و خطا آسان میکند.
افزایش مکالمه فروش
بیشتر بازدیدکنندگانی که بار اول به سایت شما میروند، محصول شما را خریداری نمیکنند. اگر آنها خیلی سریع بیرن بروند، به این معنا است که میزان ارتباطات شما صفر بوده است.
اما اگر ایمیل آنها را گرفتید، میتوانید خبرنامه ماهانه خود یا نوعی گزارش رایگان که علاقه آنها را به شما جلب میکند را برایشان ایمیل کنید، با این کار ممکن است بار دوم برای خرید محصول شما برگردند.
این بدان معناست که میزان مکالمه و ارتباط شما پنجاه درصد است. اساساً هرچه ایمیل بیشتری بگیرید، با افزایش مکالمات فروش، شانس بیشتری خواهید داشت زیرا ممکن است فرصت دوم، سوم یا چهارمی برای بازگرداندن آنها و خرید کالایی که در وب سایت خود میفروشید داشته باشید.
تکرار فروش
ایمیل مارکتینگ همچنین به شما این امکان را میدهد تا فروش محصولات خود را تکرار کنید. به عنوان مثال، شاید شما در حال فروش چیزی هستید و مشتری آن را خریداری میکند و دیگر هرگز برنمیگردد.
اگر ایمیل آنها را نگیرید، احتمال وقوع این مشکل بسیار زیاد است. اگر ایمیل آنها را دارید، میتوانید محصول دوم، سوم یا چهارم خود را نیز به آنها پیشنهاد دهید و به دلیل مشتری بودن به آنها تخفیف دهید.
انواع مختلفی از روشهای دیگر مشابه این استراتژی وجود دارند که در صورت داشتن لیست بزرگ ایمیل میتوانند به شما در فروش مکرر کمک کنند.
دریافت بازخورد از مشتریان
مهمترین جنبه کسب و کار، دریافت بازخورد از جانب مشتریان است. ممکن است مشتریان همیشه از آنچه که دوست دارند یا ندارند به شما چیزی نگویند. اما با داشتن ایمیل میتوانند در مورد احساسات خود صادق باشند.
برای اینکه بتوانید به طور مداوم تجارت خود را بهبود ببخشید، یک راه اساسی این است که از مشتریان خود در مورد محصولاتی که خریداری کردهاند بازخورد بگیرید.
چند روش برای بهبود آن وجود دارد؟ آنها در یک مورد خاص چه چیزی را دوست داشتند؟ ارسال این سؤالات در محتوای ایمیل، به شما این امکان را میدهد تا از مشتریان خود بازخورد بگیرید.
بنابراین شما میدانید که در آینده چه اقدامات را باید انجام دهید و چگونه میتوانید برای بهبود تجارت آنلاین خود از آن استفاده کنید.
فصل ۸
استراتژی ایمیل مارکتینگ
در اینجا چند استراتژی برای بهترین استفاده از ایمیل مارکتینگ آورده شده است:
لیست خود را ایجاد کنید
تمام کاری که شما میخواهید با ارسال یک ایمیل ناخواسته انجام دهید، تشویق بیشتر افرادی است که امیدوارید آنها را به مشتری تبدیل کنید.
چه از طریق وب سایت، چه در فروشگاه فیزیکی و چه از طریق یک رویداد، مشخص کنید که مشتریان در انتخاب ایمیلهای شما تصمیم گیرنده هستند.
قانون ارسال هرزنامه را دنبال کنید
بازاریابان ایمیل باید از قوانین ارسال هرزنامه (CAN-SPAM Act) پیروی کنند. این قوانین شامل داشتن موضوعی غیرفریبنده، ارائه روشی روشن برای لغو اشتراک و درج نام و آدرس شما در انتهای ایمیلها است.
محتوای اثربخش ارائه دهید
همیشه فقط برای فروش، ایمیل تبلیغاتی را ارسال نکنید! با به اشتراک گذاشتن تخصص خود و با ارائه راهنماییها و آموزشهایی که میتوانند برای آنها ارزش داشته باشند، از ایمیلهای خود برای ایجاد ارتباط با مشتریان بهره ببرید.
محتوایی را به اشتراک بگذارید که به آنها اجازه میدهد اطلاعات بیشتری در مورد شما و شرکتتان کسب کنند. سعی کنید از محتوای اثربخش مانند موضوعات آموزشی در کنار معرفی خدمات و فروش محصولات استفاده کنید.
به مشترکین خود احترام بگذارید
با لیست مشترکین خود خوب رفتار کنید. به یاد داشته باشید افرادی که با آنها ارتباط برقرار میکنید با وارد کردن اطلاعاتشان به شما اعتماد کردهاند.
آنها سزاوار احترام هستند، پس اگر میخواهید برای تبدیل آنها از مشتری به طرفدار فرصتی ایجاد کنید، پس احساس خاص بودن را در مشترکین ایجاد کنید.
یک برنامه مدون را دنبال کنید
اگر در حال انجام امور خبرنامه وبسایت هستید، به برنامه خود پایبند باشید. ارسال ایمیل هفتگی یا ماهانه به مشترکین کمک میکند تا بدانند چه انتظاری از شما دارند.
بهینه سازی برای موبایل را انجام دهید
مطالعات تحلیلگران به طور مداوم نشان داده است که تقریباً کمتر از نیمی از ایمیلها در دستگاههای تلفن همراه باز میشوند.
اگر ایمیل شما در سیستم عامل تلفنهای همراه به درستی نمایش داده نشود، نیمی از مخاطبان فکر میکنند که شما نمیدانید چگونه باید یک ایمیل درست کنید!
بهبود کسب و کار اینترنتی ؛ ۷ ایده کاربردی برای رشد کسب و کارهای اینترنتی
فصل ۹
آنالیز ایمیل مارکتینگ
با غرق شدن در تجزیه و تحلیل بازاریابی ایمیل میتوانید تصمیمات بهتری بگیرید که مطمئناً در نتیجه کار شما تأثیر مثبتی میگذارد.
این کار باعث میشود با مشترکان، خوانندگان و مشتریان خود ارتباط بیشتری برقرار میکنید و کار خود را برای بقیه شرکت توجیه میکنید.
در اینجا بهترین روشها برای تجزیه و تحلیل اثربخشی کمپینهای ایمیل مارکتینگ بیان شدهاند:
۱- با A/B ایمیلهای بازاریابی خود را تست کنید
همه لیستهای ایمیل برابر نیستند. برخی از مخاطبان شخصی سازی را ترجیح میدهند و دیگران فکر میکنند این کار اسپم است. برخی از مخاطبان دکمههای روشن و چشم نواز CTA را دوست دارند و برخی دیگر دعوت به عمل ظریف تری را ترجیح میدهند.
تا زمانی که متغیرها را آزمایش نکنید، هرگز نمیدانید که چه نوع افرادی لیست ایمیل شما را تشکیل میدهند. در اینجا A/B تست به درد شما خواهد خورد.
A/B تست روشی است که میتواند با تجزیه و تحلیل نتایج ایمیل A در مقابل ایمیل B، ببینید چه نوع ایمیلی بهترین عملکرد را با مخاطبان شما دارد.
در اینجا مراحل گام به گام A/B تست برای آزمایش ایمیلهای خود آورده شده است:
- یکبار یک متغیر را برای آزمایش انتخاب کنید، به عنوان مثال، موضوع، CTA و تصاویر
- دو نسخه از ایمیل ایجاد کنید، یکی با متغیر و دیگری بدون آن
- اجازه دهید ایمیلهای شما برای مدتی به طور همزمان ارسال شوند.
- نتایج خود را تجزیه و تحلیل کنید و فقط نسخهای را که عملکرد بهتری دارد، نگه دارید.
- یک متغیر جدید را آزمایش کنید و مراحل را تکرار کنید.
- اکثر ارائه دهندگان خدمات ایمیل دارای تست A/B در نرم افزار خود هستند، که مقایسه نتایج ایمیل را بدون کار دستی بسیار آسان میکند.
۲- KPI بازاریابی از طریق ایمیل بررسی کنید
چهار معیار اصلی وجود دارند که باید هنگام ارزیابی اثربخش کمپین بازاریابی ایمیل خود، به آنها توجه کنید:
- قابلیت تحویل، میزان رسیدن ایمیلها به صندوقهای ورودی مشترکان شما را اندازه گیری میکند.
- نرخ باز، به درصدی از افراد گفته میشود که ایمیل شما را پس از رسیدن به صندوق ورودی خود باز میکنند.
- نرخ کلیک (CTR) درصدی از افرادی است که روی CTA کلیک میکنند.
- لغو اشتراک، تعداد افرادی را که پس از دریافت ایمیل، از لیست ایمیل شما انصراف میدهند را اندازه گیری میکند.
۳- برای بهبود نتایج، عناصر مختلف ایمیل را تنظیم کنید
بسیاری از عوامل بر KPI شما تأثیر میگذارند و آزمایش و حدس و گمان لازم است تا بفهمید که کدام تغییرات در ایمیلها باعث بزرگترین تغییرات میشوند.
اگر شمارههای مورد نظر خود را دریافت نمیکنید، سعی کنید با متغیرها زیر بازی کنید تا نتایج ایمیل خود را بهبود ببخشید.
قابلیت تحویل
- اطمینان حاصل کنید که بهترین کارها را در مورد اجتناب از فیلترهای اسپم دنبال میکنید.
- افراد غیرفعال را از لیست ایمیل خود حذف کنید تا فقط مشترکان فعال باقی بمانند.
- بررسی کنید که کدام ایمیلها برگشت داده میشوند و آن آدرسهای ایمیل را از لیست خود حذف کنید.
نرخ باز
- با زبان موجود در خط موضوع خود بازی کنید، تا افراد را به کلیک بر روی ایمیل خود ترغیب کنید.
- زمان و روزی را که ایمیل خود را ارسال میکنید تنظیم کنید تا ببینید چه چیزی بهتر کار میکند.
نرخ کلیک (CTR)
- پیشنهاد خود را ارزیابی کنید تا اطمینان حاصل شود که ارزش لیست تقسیم شده شما را فراهم میکند.
- CTAهای مختلف را امتحان کنید، به عنوان مثال، گرافیک در مقابل کپی خطی، پررنگ در مقابل ظریف.
لغو اشتراک
- ارزیابی کنید آیا ایمیلی که ارسال کردهاید با نام تجاری شما مطابقت دارد یا خیر!
- با قول دادن یک چیز و تحویل چیز دیگر، اطمینان حاصل کنید که تبلیغات فریبکارانهای را انجام نداده اید.
- قبل از اقدام به افزایش، اطمینان حاصل کنید که مخاطبان برای ایمیلهای شما ارزش قائل هستند.
۴- از الگوی گزارش بازاریابی ایمیل استفاده کنید
اگر نتوانید فرآیند ارسال ایمیل را به صورت سازمان یافته گزارش کنید، دادههای شما فایدهای ندارند. گزارش بازاریابی از طریق ایمیل، صفحه گستردهای است که در آن میتوانید نتایج خود را در یک مکان ثبت کنید تا به شما کمک کند از KPI خود نتیجه گیری کرده و برای بهبود آنها اقدام کنید.
در اینجا نحوه تنظیم گزارش آورده شده است:
معیارها:
- تعداد کل ایمیلهای ارسال شده
- تعداد ایمیلهای تحویل داده شده
- نرخ تحویل
- نرخ گزاف گویی
- نرخ باز
- نرخ کلیک
- لغو اشتراک نرخ
دادهها:
- نوار عنوان
- طول متن ایمیل
- پیشنهاد
- CTA (درون خطی یا گرافیکی)
- بخش لیست
سؤالاتی برای پرسیدن:
- آیا نرخ تحویل در مقایسه با دورههای گذشته بالا بوده است؟
- CTR با نرخ باز چگونه مقایسه شده است؟
- آیا شماره لغو اشتراک با سایر ایمیلها مطابقت دارد؟
- آیا یک موضوع خاص، از دیگران بهتر عمل میکند؟
- آیا طول ایمیل تغییری در CTR ایجاد میکند؟
- آیا سبک دیگری از CTA میتواند عملکرد بهتری داشته باشد؟
- آیا پیشنهاد برای بخش لیست مناسب است؟
فصل ۱۰
ویژگیهای یک ایمیل مارکتینگ موفق
این ویژگیها عبارتند از:
۱- دارای سوژههای عالی هستند
تیتر، عنوان گیرنده ایمیل است. میتوانید از وعدهها، تعارفات، حقایق شگفت آور، شوخ طبعی و طیف وسیعی از ایدههای دیگر استفاده کنید تا مشتریان بتوانند ایمیلهای شما را باز کنند.
ارائه چندین عنوان برای هر ایمیل بسیار هوشمندانه است، بنابراین لیستی در اختیار شما قرار میدهد که میتوانید برای انتخاب، از آن استفاده کنید.
اگر چندین مورد را دوست دارید، میتوانید A یا B عناوین مختلف را آزمایش کنید تا ببینید کدام یک مؤثرتر هستند. با داشتن این دادهها، میتوانید عناوین بهتری برای ایمیلهای آینده بنویسید.
۲- جذاب و راحت خوانده میشوند
هنگامی که مخاطبان خود را وادار به باز کردن یک ایمیل میکنید، بدنه متن شما باید آنهارا علاقه مند کند.
وقت خود را صرف کپی ایمیل کنید و با لحنی مکالمهای آن را بنویسید که خواندن آن برای افراد آسان باشد و هنگامی که چند تصویر را ایجاد میکنید، میتوانید ظاهر کلی ایمیل خود را زیباتر نمایید.
یک روش عالی برای ارزیابی میزان اثربخشی نسخه اصلی ایمیل، بررسی میزان کلیک بر روی وب سایت است. اگر گیرندگان ایمیلهای شما را باز کنند، عنوان شما مفید واقع شده است.
اما اگر آنها کلیک نمیکنند، این بدان معناست که هنگام خواندن از فروش خارج شدند. تست انواع جدید کپی بدنه میتواند به شما نشان دهد که چه کاری باعث میشود مشتریان مشغول باشند.
۳- آنها مرتبط هستند
اگر میخواهید افراد ایمیلهای شما را کلیک کنند و بخوانند، باید این ایمیلها مربوط به مخاطب هدف باشند.
این کار را میتوانید به بهترین وجه انجام دهید، درصورتی که مشتریهای فردی از طریق وب سایت شما را ردیابی میکنند، به شما این امکان را میدهند تا آنچه میخوانند و کاری که انجام میدهند را ببینید.
بر اساس این اطلاعات، میتوانید ایمیلهایی ایجاد کنید که اگر آنهاعلاقه خاصی در سایت شما از خود نشان دهند، به طور خودکار به مشتریان شما اضافه شوند.
همچنین میتوانید از دادههای جمعیتی گوگل یا سایر منابع استفاده کنید که سن، جنسیت، موقعیت مکانی و موارد دیگر را در کاربر نشان میدهند، همچنین اینهامیتوانند به شما در هدف قرار دادن مشتری نیز کمک کنند.
اساساً، شما میخواهید از اطلاعاتی که در دسترس شما هستند، استفاده کنید زیرا در غیر این صورت ایمیلهای شما به عنوان هرزنامه علامت گذاری شده و دور ریخته میشوند.
۴- آنها هدف دارند
اگر ایمیلی ارسال کنید، باید حاوی نکتهای نکته داشته باشد. اگر هدفی برای آن ندارید، پس برای هیچ مشتری کارساز نیست. اما وقتی بدانید میخواهید مشتریان چه کاری انجام دهند، این هدف نشان داده میشود.
برای تبلیغ محصولات، معرفی فروش، اعلام رویدادهای آینده یا ارسال کوپن برای مشتریان وفادار خود میتوانید از ایمیلها استفاده کنید و احتمالاً آنها از ایمیلهایی که روی این معیارها تمرکز میکنند، بیشتر از ایمیلهایی که بدون امتیاز ارسال میشوند قدردانی مینمایند.
۵- در زمانهای مناسب ارسال میشوند
این یک جنبه بسیار جذاب برای تبلیغات الکترونیکی مؤثر است و دادههای دقیق بر اساس منابعی که استفاده میکنید متفاوت خواهند بود.
اکثر مردم پنجشنبه و جمعه به ایمیل خود نگاه نمیکنند و این باعث میشود روزهای هفته زمانهای بهتری برای ارسال ایمیل باشند.
با توجه به این نکته، میتوانید با اولین بلاستهای ایمیل خود آزمایش کنید تا ببینید آیا ایمیلهای شما بیشتر صبح، بعد از ظهر یا عصر باز میشوند یا خیر و پس از آن، میتوانید زمانهای معین را مشخص کنید.
هرچه گیرندهها با ایمیلهای شما ارتباط برقرار کنند، بیشتر ردیابی میشوید، ایمیلهای شما را باز میکنند و حتی روی وب سایت شما کلیک میکنند.
۶- با دستگاههای تلفن همراه سازگار هستند
سازگاری با تلفن همراه امروزه برای وب سایتها و ایمیلها ضروری است. اگر میخواهید با استفاده از الگوها ایمیلی ارسال کنید، بنابراین این الگوها باید بتوانند بلافاصله با پلتفرمهای مختلف مانند وبسایت و موبایل سازگار باشند.
اگر این کار را نکنند، بخش عظیمی از گیرندگان شما قادر به خواندن آنچه شما ارسال کردهاید نیستند، حتی تا ۵۰ درصد! برای رفع این مشکل، اطمینان حاصل کنید که ایمیل، الگوها، تصاویر و متن شما به اندازه اندازه صفحه ممکن است پاسخ دهند.
پیام شما باید براساس آنچه مشتری شما استفاده میکند تنظیم شود، در غیر این صورت خطر انزوای بخش عظیمی از بازار هدف خود را دارید و وقتی مشتریان خود را منزوی میکنید، تقریباً مطمئن هستید که آنها آنجا را ترک خواهند کرد!
فصل ۱۱
ابزارها ایمیل مارکتینگ
۱- HubSpot
HubSpot که احتمالاً بیشتر به دلیل سیستم عامل اتوماسیون بازاریابی شناخته میشود، اخیراً ابزاری رایگان برای بازاریابی از طریق ایمیل راه اندازی کرده است که میتواند بسیاری از نیازهای ایمیل معاملاتی یک تجارت کوچک را پشتیبانی کند.
خواه نیاز به ارسال ایمیلهای برگشتی از پیشنهادات اصلی داشته باشید، مثل ایمیلهای از خرید شما متشکرم یا فقط تبلیغات فعلی را انجام دهید، نسخه رایگان HubSpot Email Marketing میتواند این کار را انجام دهد.
یکی از بهترین قسمتهای ابزار ایمیل رایگان HubSpot، سهولت استفاده از آن است. این ابزار دارای یک ویرایشگر تصویری کشیدن و رها کردن است و همچنین به الگوهای آمادهای مجهز میباشد تا بلافاصله شما را فعال کند.
آنچه باعث برجسته شدن بازاریابی ایمیلی HubSpot میشود، ادغام آن با سایر ابزارهای HubSpot مانند CRM رایگان است.
پس از شروع یک حساب، به هر دو ابزار دسترسی پیدا میکنید، بنابراین میتوانید یک پایگاه داده متمرکز برای مخاطبین خود ایجاد کنید، آن را در لیستها سازماندهی نمایید و عملکرد ایمیل را مدیریت و ردیابی کنید.
۲- Sender
Sender یکی از بهترین ابزارهای رایگان بازاریابی ایمیل در بازار است که دارای ویژگیهایی برای اطمینان از قابلیت تحویل میباشد. به شما این امکان را میدهد تا بدون هیچ دانش HTML، خبرنامههای خیره کنندهای ایجاد کنید.
فقط از الگویی استفاده نمایید و آن را با عناصری مانند تصاویر، فیلمهاو متن سفارشی کنید. حتی میتوانید برای هر گیرنده، خبرنامههای خود را شخصی سازی کنید تا تأثیرات بیشتری ایجاد کند.
ویژگی تحلیلی قوی فرستنده، یکی از مهمترین دلایلی است که در لیست ما قرار دارد. به شما این امکان را میدهد که چه کسی ایمیلهای شما را باز کرده و روی لینکها کلیک کرده است، چه زمانی آنهاباز شدهاند و سایر موارد.
این حتی به شما کمک میکند تا بر اساس اقدامات مشترک خود، پروفایلهای دقیقی برای خریدار ایجاد کنید، بنابراین شما میتوانید استراتژی ایمیل موجود و پیشنهادات جذاب خود را بهینه کنید.
۳- Sendinblue
Sendinblue یک بستر ارتباطی بازاریابی است که هم از ابزارهای بازاریابی از طریق ایمیل و هم از توابع دیگری مانند مدیریت ارتباط با مشتری و ایجاد صفحه فرود برخوردار است.
توابع طراحی ایمیل Sendinblue با داشتن بیش از ۷۰ الگوی طراحی، ایجاد یک ایمیل زیبا را آسان میکند. بعلاوه، همه این الگوها پاسخگو هستند و شما میتوانید با پیش نمایش نتایج خود اطمینان حاصل کنید که طراحی شما در هر قالب صفحه، به شکلی که میخواهید ظاهر میشود.
بعد از اینکه ایمیل خود را طراحی کردید، میتوانید از ویژگیهایی مانند تست A/B و لیستهای گیرنده تقسیم شده استفاده کنید و از بهینه سازی تبلیغات خود و هدف قرار دادن مخاطبان ایده آلتان، حدس و گمان بزنید.
۴- Omnisend
Omnisend یک پلت فرم پیچیده بازاریابی تجارت الکترونیکی است که تمام سیستم عاملهای ارتباطی شما را در یک مکان ادغام میکند. برنامه رایگان آن فقط شامل ایمیل میباشد.
اما برای حمایت از تلاشهای بازاریابی از طریق ایمیل برای مشاغل کوچک و متوسط بیش از اندازه کافی است که به شما این امکان را میدهد تا ارسال ایمیل خود را با استفاده از عوامل رفتاری به صورت خودکار انجام دهید و بر اساس راحتی مشتری خود ارتباطات خود را به راحتی زمان بندی کنید.
میتوانید از بینش جامع مخاطبان برای ارسال پیامهای بازاریابی از طریق ایمیل بیشتر استفاده کنید.
با استفاده از ویژگیهای صرفه جویی در وقت مانند Product Picker، میتوانید تمام محصولاتی که میخواهید را در ایمیل خود قرار دهید و خبرنامههای جذابی را طراحی کنید.
برای بهینه سازی بیشتر عملکرد ایمیل، میتوانید کد کوپن تخفیف و جعبههای هدیه را نیز در آن قرار دهید.
۵- SendPulse
SendPulse خود را به عنوان یک پلتفرم بازاریابی چند کاناله تبلیغ میکند اما ویژگی بازاریابی از طریق ایمیل، محبوبترین آن است. همراه با تعداد زیادی الگوی ایمیل طراحی شده به صورت حرفهای که میتوانید با استفاده از ویرایشگر کشیدن و رها کردن به راحتی ایمیل خود را شخصی سازی کنید.
سپس میتوانید این ایمیلهای سفارشی را تنظیم کرده تا براساس رفتار کاربر، ماشه رویداد و سایر متغیرها به طور خودکار در زمان مناسب ارسال شوند.
ویژگی رتبه بندی مشترک SendPulse یک روش عالی برای شناسایی با ارزش ترین مشترکان شما است. به شما این امکان را میدهد تا نرخ باز و کلیک و همچنین میزان خوانده و خوانده نشده هر مشترک را تجزیه و تحلیل کنید.
حتی میتوانید فیلدهای متنی قابل تعویضی را تنظیم کنید تا ایمیلهای خود را بر اساس نام، جنسیت، تاریخ تولد، سن و نقش شغلی شخصی کنید.
۶- Email Benchmark
Email Benchmark یک گزینه عالی برای ابزار بازاریابی ایمیل برای طراحی ایمیلهای پاسخگو است که بدون توجه به اینکه در کدام دستگاه مشاهده میشوند، عالی به نظر میرسند.
اگر لازم است تصاویر را به ایمیل خود اضافه کنید، حتی میتوانید تصویر را مستقیم در سیستم عامل ویرایش نمایید. ویرایشگر ایمیل به شما این امکان را میدهد تا جلوهها، برچسبهاو متن را برای ارسال موثر از طریق پیام خود اضافه کنید.
شما این گزینه را دارید که از بین الگوهای از پیش طراحی شده براساس صنعت، نوع و مناسبتها را انتخاب کنید. برای داشتن HTML کارآمدتر، حتی میتوانید از ویرایشگر کد برای ساخت ایمیل از ابتدا استفاده کنید.
ویژگی نمای دوگانه به شما این امکان را میدهد تا هنگام ویرایش آن، طرح ایمیل خود را مشاهده کنید که کل روند ایجاد ایمیل را ساده میکند.
۷- Mailchimp
Mailchimp پیشرو در ابزارهای بازاریابی ایمیل است که احتمالاً در مورد آن شنیدهاید. این برنامه رایگان ویژگیهای اساسی بازاریابی از طریق ایمیل مانند ایجاد و برنامه ریزی ایمیل را برای شما فراهم میکند.
آنچه این را به ابزاری عالی برای بازاریابی ایمیلی تبدیل کرده است، ویژگی توصیههای هوشمندانه آن میباشد که بینش ارزشمند مخاطبان را برای بهینه سازی تلاشهای بازاریابی در اختیار شما قرار میدهد.
طراحی ایمیل در سیستم عامل با استفاده از مدیر محتوا آسان است، جایی که میتوانید تصاویر و پروندههای خود را برای دسترسی آسان ذخیره کنید.
Mailchimp به شما این امکان را میدهد تا ایمیلهای خود را در مراحل مهم سفر خریدار به صورت خودکار انجام دهید، بنابراین میتوانید به راحتی ایمیلهای خوش آمد گویی، تأیید سفارشات، یادآوریهای سبد خرید رها شده و موارد دیگر را ارسال کنید.
۸- MailerLite
ویژگیهای پیچیدهای مانند سازنده صفحه فرود و سفارشی ساز پاپ آپ، MailerLite را در میان ابزارهای ایمیل رایگان در بازار برجسته میکند.
علاوه بر اصول اولیهای مانند کشیدن و رها کردن، این ابزار همراه با یک ویرایشگر متن غنی و یک ویرایشگر عکس داخلی برای ایجاد ایمیلهای خیرهکننده توانسته امکانات بسیاری را فراهم کند.
شما میتوانید صفحات فرود پاسخگو را متناسب با ایمیلهای ارسالی خود ایجاد کنید که این امر شانس شما برای هدایت تبدیلهارا بهبود میبخشد.
میتوانید آزمایشات تقسیم را بر روی انواع مختلف ایمیل خود اجرا کنید تا ببینید چه چیزی برای هدایت کلیک و تبدیل بهتر است. MailerLite همچنین گزارشی جامع از کمپین را در اختیار شما قرار میدهد که شامل آمار مهمی مانند نرخ کلیک، نرخ لغو اشتراک، نرخ باز و سایر موارد است.
۹- Mailjet
Mailjet همراه با ابزارهای بصری و مشترک برای کمک به شما در ایجاد کمپینهای بازاریابی ایمیل موثر است. هر یک از الگوهای از پیش طراحی شده را سفارشی کنید و ایمیلهای پاسخگو ایجاد کنید تا هر گیرندهای را تحت تأثیر قرار دهد، بدون توجه به اینکه از چه دستگاهی استفاده میکند.
اگر با یک تیم کار میکنید، ویژگی همکاری در زمان واقعی پلتفرم را دوست دارید که امکان یکپارچه سازی را فراهم میکند. این ابزار بازاریابی ایمیل همچنین به شما این امکان را میدهد تا محتوای پویا اضافه نمایید تا بتوانید برای هر گیرنده ایمیل شخصی و مرتبطی ایجاد کنید.
این به شما کمک میکند تا از مبارزات بازاریابی ایمیل خود نتیجه بهتری بگیرید. شما همچنین میتوانید پلتفرم را در CRM خود ادغام کرده و به راحتی از طریق یک داشبورد لیست پستی خود را مدیریت نمایید.
۱۰- Moosend
Moosend ابزاری عالی برای بازاریابی از طریق ایمیل است که به شما این امکان را میدهد تا کارهای تکراری را خودکار کنید و در وقت شما صرفه جویی میکند.
میتوانید بر اساس اطلاعات یا فعالیتهای مشترکان خود، کمپینهای ایمیل رفتاری را طراحی کنید. شما میتوانید از ویژگی تقسیم پیشرفته آن برای ارسال ایمیلهای بسیار دقیق به هر گیرنده، افزایش نرخ باز و نرخ کلیک و همچنین بازگشت سرمایه (ROI) استفاده نمایید.
این ابزار گزارش مفصلی از عملکرد کمپین را در اختیار شما قرار میدهد تا دقیقاً بدانید که چگونه میتوانید کمپینهای خود را بهینه کرده و حتی نتایج بهتری بگیرید.
حتی میتوانید آن را با برخی از برنامههای مورد علاقه خود ادغام کنید تا به صورت یکپارچه اطلاعات حیاتی را بین ابزارهای مختلف منتقل کند. این همچنین یکی از تنها ابزارهای رایگان بازاریابی از طریق ایمیل است که آرم آن را در ایمیلهای شما قرار نمیدهد.
۱۱- EmailOctopus
EmailOctopus ابزاری ساده برای بازاریابی از طریق ایمیل است که در زیرساخت SES آمازون اجرا میشود. در حالی که این طرح رایگان به اندازه برخی دیگر از ابزارهای رایگان بازاریابی از طریق ایمیل در این لیست، ویژگیهای مختلفی را ارائه نمیدهد اما در هر ماه ایمیلهای بیشتری را نسبت به اکثر آنها امکان پذیر میکند.
میتوانید از هر تعداد آدرس ایمیلی که دوست دارید، ایمیلهای نامحدود ارسال کنید. این امر آن را به یک راه حل مناسب برای یک آژانس کوچک یا کارآفرین نمایندگی مارکهای دیگر تبدیل میکند. همچنین با برنامههای شخص ثالث مانندMailOptin ، WordPress و Zapier ادغام میشود، بنابراین میتوانید دادههای مشتری را بین ابزارهای مختلف به صورت یکپارچه مبادله کنید.
فصل ۱۲
نرم افزار ایمیل مارکتینگ
نرم افزار بازاریابی از طریق ایمیل میتواند لیست مخاطبین شما را مدیریت کند، به شما در طراحی و ارسال ایمیلهای جذاب کمک کرده و بررسی کند که آیا این موارد باز و خوانده شدهاند یا خیر!
خبر خوب این است که شروع کار با ایمیل مارکتینگ هزینه زیادی ندارد و همچنین کار بسیار دشواری نیست.
بسیاری از راه حلهای موجود، برنامههای اولیه مقرون به صرفهای دارند و حتی برخی خدمات جدیدی را برای مشتریان جدید ارائه میدهند.
با راه حلهای بازاریابی از طریق ایمیل، ما طیف وسیعی از گزینهها را از راه حلهای الگوی متنی مشاهده میکنیم که بازاریابان میتوانند به سرعت از قالبهای HTML یا جاوا اسکریپت پیچیده تری استفاده کنند.
ایمیل اهرمی برای بازاریابی میتواند اشکال مختلفی داشته باشد، به عنوان مثال، برخی از مشاغل ممکن است تصمیم بگیرند که مؤثرترین روش بازاریابی آنها، یک خبرنامه ارزش افزوده است که به یک جامعه مشترک از دروازه ارائه میشود.
هر روشی در هنگام ایجاد ایمیل منبع، انتشار به گیرندگان خاص و ادغام با سایر سیستمهای Back-End، به ویژه سیستم حسابداری، سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و احتمالاً حتی سیستم مدیریت موجودی، به ابزارهای مختلفی نیاز دارد.
مشاغل میتوانند با نگه داشتن لیستی از نامها و آدرسهای ایمیل، مخاطبین را مدیریت کنند یا میتوانند یک پایگاه داده پیچیده و پر از مشترکین تقسیم شده و سطح تعامل ایجاد کنند. اینکه واقعاً کدام روش را انتخاب میکنند، بستگی به میزان بودجه اختصاص یافته به راه حل نرم افزار بازاریابی از طریق ایمیل دارد.
بهترین راه جذب مشتری
فصل ۱۳
چگونه ایمیلهای ما اسپم نشوند؟
فرستندگان قانونی میتوانند با رعایت موارد زیر از اسپم شدن ایمیلهای خود جلوگیری کنند:
فرستنده، ارائه دهنده خدمات ایمیل، آدرس IP
- از یک نام فرستنده قابل شناسایی مانند نام شخصی یا مارک تجاری خود استفاده کنید.
- از یک سرویس دهنده ایمیل معتبر (ESP) مانند Gmail ،Yahoo Mail یا Hotmail استفاده کنید.
- از نام دامنهای استفاده کنید که با آدرس IP قابل تأیید و مشخص شود.
- برای دامنه خود از شناسه SPF استفاده کنید.
- بررسی کنید آدرس IP شما در لیست سیاه قرار گرفته است، ابزارهای آنلاینی برای این کار وجود دارند.
متن و موضوع ایمیل بازاریابی شما
- از ترکیب ایمیل و ابزار پستی به درستی استفاده کنید.
- از رمزگذاری و از متن رمزگذاری شده پایه ۶۴ خودداری کنید.
- سلب مسئولیت از این که نامه ایمیل شما اسپم نیست را شامل نشوید.
- از زبان عادی و هجی و دستور زبان صحیحی استفاده کنید.
- از استفاده از حروف بزرگ اجتناب کنید.
- از هجیهای زیبا استفاده نکنید یا کلمات خود را بیان نکنید.
- از استفاده واژههای نامناسب در کلمات خود خودداری نمایید.
- در صورت استفاده از HTML، هیچ متن نامرئی یا اشکال وبی وجود ندارد. نسخه متنی را وارد کنید.
- کلمه آزمایش را در عنوان موضوع قرار ندهید.
- از متن سیاه و فونت یکسان در کل استفاده کنید.
مدیریت لیست شما
- آدرسهای ایمیل برگشتی را به سرعت حذف کنید.
- اگرچه درخواست اشتراک به شرط قانونی لازم است اما از انتخاب مضاعف استفاده کنید.
- در هر ایمیل یک مجوز یادآوری داشته باشید.
- لغو اشتراک را آسان کنید، پیوند انصراف را برجسته نمایید.
- تبلیغات را برای مشترکین خبرنامه خود ارسال نکنید، آنها ممکن است آن را به عنوان اسپم علامت گذاری کنند. اگر میخواهند در لیست تبلیغات مشترک شوند، در خبرنامه خود بپرسید و پیوندی را ارائه دهید.
- لیستهای ایمیل را خریداری نکنید. آنها احتمالاً مملو از آدرسهای خفته (تلههای اسپم) هستند.
- همیشه اجازه و لغو اشتراک بگیرید.
اسپم، نامه ناخواستهای است که به لیستی از افراد ارسال میشود، به عبارت دیگر، بدون اجازه آنها از طریق ایمیل برای دیگران ارسال میشود. ایمیلهای اسپم نه تنها آزار دهنده هستند بلکه میتوانند خطرناک باشند، همچنین ممکن است حاوی ویروس یا بدافزار باشند.
فصل ۱۲
خرید ایمیل یا جمع آوری ایمیل
خرید لیست ایمیل مانند برون سپاری فروش خود به یک کشور جهان سوم است که به نظر مقرون به صرفه میباشد.
در حالی که بسیاری از مردم خرید لیستهای بازاریابی از طریق ایمیل را امری نادرست مینامند (و به تعبیری میتواند درست باشد) اما برای همه چیز زمان و مکانی وجود دارد، از جمله انتخاب عدم ایجاد لیستهای ایمیل خود!
جمع آوری در مقابل خرید لیست ایمیل
برای کمک به تصمیم گیری در اینجا، جوانب مثبت و منفی دو استراتژی مختلف لیست ایمیل وجود دارند:
خرید لیست ایمیل
مزایا:
- برای شروع بازاریابی لیست فوری به شما پیشنهاد میدهد.
- کاربران نهایی را هدف قرار میدهد.
- میتواند فرصتی عالی برای فعالیتهای محدود و هدفمند باشد.
موارد منفی:
- میتواند مقرون به صرفه اما همچنین میتواند گران باشد.
- میتواند نرخ بازگشت سرمایه کمتری داشته باشد که بر اساس چند بار فروش لیست انجام شده است.
- براساس کوتاه مدت و بلند مدت میتواند به اعتبار فرستنده شما آسیب برساند.
- شما میتوانید در لیست سیاه شرکتهای ISP قرار بگیرید.
جمع آوری لیست ایمیل
مزایا:
- به شما این امکان را میدهد تا هنگام ساخت لیستها، قدرتمندانه آنها را تقسیم کنید.
- ارگانیک هستند.
- با انتخاب کاربران، نرخ باز و پاسخ بالاتری داشته باشید.
- نرخ بازگشت سرمایه بیشتری ارائه دهید.
- میتواند به مرور حفظ شود.
- از سایر بازاریابیهای آنلاین و آفلاین پشتیبانی میکند.
موارد منفی:
- ساخت فهرست به صورت ارگانیک به زمان نیاز دارد.
- تهیه لیست بازاریابی ایمیل به صورت ارگانیک همیشه بهترین گزینه است اما نیاز به بازاریابی هوشمند دارد. لیستهای خرید میتوانند در کوتاه مدت به شما کمک کنند اما جایگزینی برای یک استراتژی طولانی مدت نیستند. با این حال، خرید لیستها، متأسفانه میتواند به اعتبار فرستنده ایمیل و در نتیجه میتواند به اثربخشی کمپین ایمیل مارکتینگ شما در آینده آسیب برساند.
فصل ۱۵
معرفی کتاب در حوزه ایمیل مارکتینگ
برای افزایش دانش در زمینه ایمیل مارکتینگ، کتابهای زیر پیشنهاد میشوند:
۱- ایمیل مارکتینگ
- نویسنده: جی. سیمز جنکینز
- مترجم: دکتر احمد روستا
- ناشر: انتشارات سیته
۲- همه چیز درباره ایمیل مارکتینگ
- نویسنده: سیدحسین رجاء
- ناشر: افق دور، ریواس
کلام آخر
اکثر این ابزارهای بازاریابی ایمیل رایگان حتی بدون نیاز به ارتقا به یک برنامه پولی، از ویژگیهای قوی برخوردار هستند. مشاغل کوچک و بازاریاب باید بتوانند از آنهانهایت استفاده را ببرند، ضمن صرفه جویی در وقت و هزینه.
حتی اگر برای تأمین نیازهای شغلی خود نیاز به بروزرسانی داشته باشید، خواهید دید که بسیاری از برنامههای پرداخت شده به اندازه کافی مقرون به صرفه و انعطاف پذیر هستند که متناسب با بودجه شما عمل کنند.
اَپ ذهن مملوء از محتوای آموزشی و کاربردی است که میتواند به عنوان سکوی پرتاب برای موفقیت حال و آینده شما باشد، پس بدون درنگ اَپ ذهن را دانلود کنید!
با سلام
بهترین برنامه برای فرستادن ایمیل انبوه چیه؟ ممنون
با سلام و شاد باش
تو ایران بیشتر از Mailchimp و MailerLite استفاده میشه، اما خب باید به صورت دلاری پنل خودتون رو شارژ کنید. شاید هم شرکت هایی در داخل باشن که این کار رو برتون انجام بدن.
ممنون از حسن توجه شما
Hi,
it was interesting. I live in US. Recently, I have started an online business. I appreciate if you give me some advises for email marketing of business.
Regards