اختلال کند شدن پردازش مغز و راهکارهای کنترل آن

لاک پشت و خرگوش که نمادی برای کندشدن پردازش مغز هستند.

فهرست مطالب

بین اطرافیانتان کسی را سراغ دارید که برای انجام یک کار فیزیکی ساده زمان زیادی صرف کند، یا احساساتش را خیلی کند نشان بدهد؟ اشتباه نکنید، منظور من پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نیستند. موقعیتی را تصور کنید که یک فرد پیش از پیر شدن چنین حالتی را نشان بدهد. به این حالت غیرعادی ازنظر علمی کند شدن پردازش مغز Slow processing speed می‌گویند.

این کندی می‌تواند ازنظر شنیداری، گفتاری یا ضعف در نوشتن حروف و اعداد باشد. دست‌وپنجه نرم کردم با چنین مشکلی باعث بروز تغییرات تکراری معمولاً ناخوشایند در دوران تحصیل، در محل کار و به‌صورت کلی در اجتماع می‌شود. برای نمونه کودکان احتمالاً دردسر بیشتری را تحمل می‌کنند و برای انجام فعالیت‌های اساسی روزانه دچار مشکل جدی می‌شوند.

◄ تعامل با دیگران

◄ وقفه چندثانیه‌ای پیش از پاسخ یا واکنش یا فراموشی کوتاه مدت

◄ صرف زمان بیشتر از حد معمولی برای توضیح یک موضوع

ازجمله دیگر نشانه‌های این اختلال است.

جالب است که بدانید چنین اختلالی هیچ ربطی به سطح هوش عمومی فرد یا اینکه با چه سرعتی عمل و از اطلاعات استفاده می‌کنند، ندارد. باهمه این اوصاف اگر چنین فردی در اطرافتان سراغ دارید بدانید که بیشترین میزان اضطراب را متحمل می‌شود و اثر ناخوشایندی بر عزت‌نفس او دارد.

اثرات کند شدن پردازش مغز کدام است؟

متأسفانه کندی فرایند فعالیت مغز تمام زندگی فرد مبتلا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. درواقع او باید با چنین اتفاقی به چشم یک چالش در تمام طول زندگی نگاه کند. علائمی که به‌صورت بالینی معمولاً گزارش می‌شود بستگی به سن فرد دارد. شاید بهتر باشد فهرستی از نشانه‌های شایع را که احتمالاً خودتان هم متوجه آن‌ها شده‌اید باهم بخوانیم. چنین فردی ممکن است:

  • در برخورد با حجم زیاد اطلاعاتی که دریافت می‌کند احساس فشار و اضطراب کند.
  • به زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری یا پاسخ دادن نیاز داشته باشد.
  • ازنظر اجتماعی شرایط مناسبی نداشته باشد.
  • برای اینکه بتواند مطلبی را بفهمد باید چندین بار آن را بخواند.
  • نام‌ها را در یک مکالمه ساده فراموش کند و به‌سختی آن‌ها را به یاد آورد.
  • در پیدا کردن مسیرها و انجام فعالیت‌های روزانه به مشکل بخورد.
  • برای تمام کردن وظایف در محدوده زمانی مشخص دچار دردسر شود یا وقت منطقی و کافی برای انجام آن کنار نگذارد.

نکته: به‌صورت کلی فرد درگیر با دودسته اطلاعات درگیر می‌شود؛ شنیداری و دیداری. توجه داشته باشید که او همیشه با هردوی این انواع مشکل ندارد. گروه دیگری هم هستند که مشکل سرعت پردازش دارند و این یعنی واکنش به‌موقع فیزیکی نشان نمی‌دهند.

نشانه‌های کند شدن پردازش مغز در سنین مختلف

سوار موتور جت شو تا جلوی کند شدن پردازش مغز رو بگیری!

سرعت پردازش مغز فرایندی است که با آن اطلاعات دریافت می‌کنید، آن‌ها را برای خودتان معنی می‌کنید و در پایان پاسخ/واکنش مناسبی هم نشان می‌دهید. مثلاً اطلاعاتی شامل حرف‌های مردم، چیزهایی که می‌بینید و صداهایی که می‌شنوید.

نشانه‌ها در کودک پیش‌دبستانی

دراین‌بین، کودکان ممکن است بیش از سنین دیگر مشکلات حرکتی داشته باشند. همان‌طور که بالاتر هم نوشتم، این ناتوانی ذهنی هیچ ارتباطی به سطح هوش عمومی فرد ندارد. این موضوع در مورد کودک هم صدق می‌کند. او ممکن است در مورد بعضی کارها کند پیش برود و در موارد دیگر سرعت خوبی داشته باشد.

بیشتر بدانید:

  • او به‌سختی می‌تواند مسیریابی کند و برداشتن چند گام پشت سرهم برایش سخت است.
  • زمان زیادی را صرف نوشتن نامش می‌کند.
  • مشکلاتی در جواب دادن به سؤالات دارد مخصوصاً وقتی در حال مکالمه تلفنی باشد.
  • بیشتر اوقات در بازه‌های زمانی مختلف به نقطه نامعلومی خیره می‌شود.
  • دیرتر از هم سن و سال‌هایش شروع به در دست گرفتن خودکار می‌کند.
  • خیلی دیر برای رفتن به مدرسه آماده می‌شود.

نشانه‌ها در کودک دوره دبستان

رفتار کند و مشکلات حرکتی ازجمله ویژگی‌های مشابه در هردو رده سنی است:

  • زمان زیادی را صرف نوشتن در کلاس می‌کند.
  • نمی‌تواند تکالیف مدرسه‌اش را سروقت انجام دهد.
  • قادر به درک اتفاقاتی که در روزهای شلوغ دور و برش می‌افتد نیست. چون تعداد آن‌ها زیاد است و همچنین هم‌زمان اتفاق می‌افتند.
  • نمی‌داند چطور باید به ذهنش نظم ببخشید؛ تصمیم بگیرد چه چیزی برای صبحانه بخورد یا اینکه دوستی را بعد از مدرسه به خانه دعوت کند.
  • از عهده آزمون‌های زمان‌بندی‌شده به‌سختی برمی‌آید. درنتیجه هول می‌شود و خیلی از پاسخ‌ها را اشتباه می‌نویسد.
  • وقتی دوستانش سؤالی از او می‌پرسند به‌سختی پاسخ می‌دهد. بنابراین نمی‌تواند مشارکت خوبی در مکالمات داشته باشد.

بزرگ‌سالی و کند شدن پردازش مغز

برخی هستند که ممکن است زمینه ژنتیک و مرتبط با سن داشته باشند. البته این موضوع هنوز جای مطالعه زیادی دارد ولی همچنان فرضیاتی در مورد آن مطرح شده است. گروه دیگری هم هستند که این روند کند شدن در آن‌ها اولین نشانه بیماری‌های تخریب عصبی مثل آلزایمر– نوعی فراموشی – می‌تواند باشد. همچنین نباید از آسیب‌هایی که به سر وارد می‌شود مثل ضربه‌مغزی غافل شد.

آیا بزرگ‌سال هم دچار کند شدن پردازش مغز می‌شود؟

خیلی از ما وقتی در موقعیت پراضطراب قرار می‌گیریم برای چند دقیقه حال خودمان را نمی‌دانیم و به عبارتی یخ می‌زنیم. در چنین حالتی است که پردازش اطلاعات به‌کندی انجام می‌شود، واکنش‌ها و پاسخ‌های با تأخیر داریم یا دیرتر از حد معمول تصمیم می‌گیریم و وضعیت را ارزیابی می‌کنیم.

چرا دچار کند شدن پردازش مغز می‌شوم؟

ضعف مغزی بدون زمینه خاصی ممکن است اتفاق بیفتد ولی در بسیاری از موارد همراه است با نشانه‌های اختلال بیش فعالی- نقص توجه ADHD، اختلال یادگیری نارساخوانی dyslexia و اضطراب. فراموش نکنید وقتی به فرد مبتلابه‌کندی پردازش میگویید «زود باش!» او را دچار اضطراب می‌کنید و درنتیجه کارهایش را کندتر انجام می‌دهد.

آیا ضعف پردازش مغز یک اختلال یادگیری است؟

جالب اینجاست که این ضعف مغزی در مورد دانش‌آموزان بااستعداد یک مورد غیرعادی نیست. این حالت به‌خودی‌خود یک اختلال یادگیری مشخص نیست بلکه زمانی که فرد دچارش می‌شود باعث مشکلاتی در رفتار دانش‌آموز، معلمان و والدین می‌شود.

دانش آموز خسته از کند شدن پردازش مغز

آیا ضعف حافظه فعال یک اختلال یادگیری است؟

مشکلات حافظه به دودسته تقسیم می‌شوند؛ مشکلات مربوط به حافظه فعال working memory و حافظه بلندمدت. هرکدام به‌تنهایی باعث دردسرهایی در یادگیری می‌شوند. ضعف حافظه فعال به دلیل اینکه فرد فضای کافی برای سازمان‌دهی مهارت‌ها یا دانش‌های جدید ندارد، مانعی جدی برای یادگیری است.

آیا می‌توانیم حافظه فعال را تقویت کنیم؟

ضعف حافظه فعال که نقش مهمی در کند شدن پردازش مغز دارد، به لطف تمرین می‌تواند بهتر شود. ظرفیت این حافظه تنها با تکرار است که تقویت می‌شود.

آیا کند شدن پردازش مغز با خواندن بهتر می‌شود؟

خواندن- هر نوع خواندنی؛ از مطالعه چگونه کتاب بخوانیم بگیر تا خواندن یک رمان سنگین- نقش اثرگذاری در بهبود حافظه فعال دارد. وقتی قرار است همراه با خواندن، درک مطلب هم انجام دهید لازم است تا همه اطلاعاتی را که تا پیش‌ازاین به یاد سپرده بودید، بازیابی کنید تا ارتباط منطقی بین آن‌ها و داده‌های فعلی برقرار شود.

** حافظه فعال نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در بهبود تمرکز و توجه دارد. **

راهکارهای جلوگیری از کند شدن پردازش مغز

مطالعات علمی و بالینی قابل‌توجهی انجام شده است تا ما در ادامه با فهرستی از تقویت‌کننده‌های طبیعی مغز و حافظه آشنا شویم:

  • مصرف شکر و قند مصنوعی را کم کنید.
  • مکمل روغن ماهی فراموش نشود.
  • مدیتیشن جزو اولویت‌های هرروز شما باشد.

تکنیک مدیتیشن ذن ؛ هنر فکر کردن به هیچ

فرد به شکل گل لوتوس، چهارزانو، می‌نشیند و توجه و تمرکز خود را معطوف به درونش می‌کند.

اکنون بخوانید

 

  • تناسب‌اندام برایتان مهم باشد.
  • به‌اندازه کافی بخوابید.
  • از تمرین‌های ذهن آگاهی غافل نشوید.
  • نوشیدنی‌های الکلی ممنوع
  • به پرورش مغز خود اهمیت بدهید.

خوراکی‌های تقویت حافظه و جلوگیری از کند شدن پردازش مغز

در ادامه با یازده خوراکی که همیشه سر میز غذا یا داخل یخچال آن‌ها را می‌بینید بیشتر آشنا می‌شویم. شاید دلتان بخواهد جور دیگری به آن‌ها توجه کنید!

  • ماهی- وقتی صحبت از خوراک مغز می‌شود، ماهی حرف اول را می‌زند.
  • قهوه- این نوشیدنی معرکه جزوی از صبح شماست؟ پس تبریک می‌گویم!
  • انواع آلوها و بلو بری‌ها
  • زردچوبه
  • بروکلی
  • تخم کدو
  • شکلات تلخ
  • مغزهای خوراکی

اثرات دوجانبه اضطراب و کند شدن پردازش مغز چیست؟

همان‌طور که بالاتر برایتان نوشتم، اضطراب به‌خودی‌خود در بزرگ‌سالان و همچنین کودکان کاری می‌کند تا برای چند دقیقه قدرت انجام هیچ کاری نداشته باشیم. این یعنی در همان بازه زمانی قادر به پردازش اطلاعات نیستیم. پس مدت‌زمان طولانی‌تری را صرف پاسخ دادن، تصمیم گرفتن یا کنار آمدن با وضعیت می‌کنیم. کندی فعالیت مغز هم یکی دیگر از دلایل اضطراب است.

بد نیست روزهای مدرسه خودتان را به یاد بیاورید؛ در کلاس نشسته‌اید و همه سرگرم انجام یک آزمون هستید. وقتی به خودتان می‌آیید می‌بینید همه تندوتند در حال جواب دادن به سؤالات هستند درحالی‌که شما به‌کندی پیش می‌روید. آن لحظه چه احساسی داشتید؟ حجم زیادی اضطراب که بر گلویتان چنگ انداخته بود.

ناگفته نماند که چنین وضعیتی حتی باعث می‌شود کودک پیش از شروع آزمون‌های بعدی هم دچار احساس اضطراب شود. هرچه اضطراب بیشتر، کندی پردازش مغز طولانی‌تر. پژوهش‌های علمی هنوز مشخص نکرده‌اند نقطه پایان اضطراب و آغاز این کندی دقیقاً کجاست.

چطور اضطراب و کند شدن پردازش مغز را کنترل کنیم؟

فرار از سایه های اضطراب که باعث کند شدن پردازش مغز می شود.

این فرایند کند شدن یک درد خاموش و بی‌صدا است. خانواده‌های کودکان درگیر خیلی از اوقات در مورد این مسئله باهم حرف نمی‌زنند و دیگران هم توجه کافی به آن ندارند.

آنچه در بزرگ‌سالی برای فرد تبدیل به یک آسیب مزمن دردناک می‌شود تنها به دلیل درونی شدن در دوران کودکی است. کودک در چنین موقعیتی به‌جای دریافت حمایت از دیگران، خودش برای نگهداری از خود آستین بالا می‌زند. چه اتفاقی می‌افتد؟ «من مشکلی دارم و دیگران هیچ‌چیز در موردش نمی‌دانند»!

در ادامه شاید بهتر باشد با ۹ راهکار اثرگذار برای کنترل اضطراب کودک و کند شدن پردازش مغز بیشتر آشنا شوید:

توجه به رفتارهای شخصی

ممکن است در طول روز ناخواسته رفتارهایی از شما سربزند که باعث تشدید اضطراب در او شود. مثل‌اینکه به او بگویید «زود باش دیر شد!» یا هر عبارت تنش‌زای دیگری که جرقه‌های استرس بیدار می‌کند.

شناخت فرایند پردازش مغز

پیشنهاد می‌کنم فرایند پردازش مغزی خودتان را زیر نظر بگیرید. اگر این فرایند برای شما سریع و برای کودکتان کند است باید عرض کنم که چالش بزرگی پیش رویتان وجود دارد. توجه داشته باشید که صحبت از اینکه کدام سرعت بهتر است، نیست. تنها موضوعی که مطرح است تفاوت‌ها در عملکرد هرکدام از شماست.

 شناسایی اضطراب

توجه کردن ابزار خوبی است تا کودک در کنار شما با احساساتش ارتباط بهتر داشته باشد- اولین گام برای مدیریت احساس-. شاید بهتر باشد یک خلوت دونفره باهم داشته باشید و از او بپرسید «من یادم می‌آید هفته گذشته سر توپ‌بازی با دوستات در حیات، کمی عصبی شده بودی. الآن هم که می‌خواهی باهاشون بازی کنی همین حس رو داری؟»

شناسایی اثرات و پیامدهای بیرونی

خیلی از ما وقتی کودکی در خانه داریم که دیرتر از همه غذایش را سر میز تمام می‌کند تا کندتر از بقیه برای پیک‌نیک خانوادگی آماده می‌شود، به ستوه می‌آییم و ممکن است اعتراض کنیم. بهترین راهکار این است که صمیمانه در مورد موقعیت پیش‌آمده با اعضای خانواده حرف بزنیم. با چنین تعاملی می‌توانیم همدیگر را برای حمایت روانی بیشتر، تقویت کنیم.

افزایش قدرت پردازش مغز ، راهکارهایی برای اینکه ذهن پرقدرتی داشته باشیم

گاهی خودمان را دست‌کم می‌گیریم و به آنچه مغز ما می‌تواند برسد توجه نداریم.

اکنون بخوانید

 

آگاهی در مورد زمان

پیشنهاد می‌کنم این راهکار را برای مدیریت کند شدن پردازش ذهن حتماً امتحان کنید. به کودک زمان مشخصی برای انجام کارهایش بدهید. جملاتی مثل «تا ده دقیقه دیگه میخوام میز شام رو بچینم و تو میتونی تکالیفت رو انجام بدی» یا «مرتب کردن تخت و کمد لباسهات فقط نیم ساعت وقت میگیره ازت» به او کمک می‌کند تا درک درستی از زمان و مدیریت امور شخصی‌اش داشته باشد.

تنظیم زمان بیشتر

او برای انجام کارهایش نیاز به زمان بیشتری دارد؟ طوری برنامه‌ریزی کنید که همین اتفاق بیفتد. با رعایت این ظریف‌کاری کمک می‌کنید تا کودک با آرامش بیشتری ادامه بدهد و احساس امنیت کند.

تمرین بیان درخواست کودک

کودکان طبیعتاً نمی‌دانند گاهی چطور باید در مورد درونیات خودشان با ما آدم‌بزرگ‌ها حرف بزنند. این موضوع در مورد کودکی که عملکرد مغزی متعادلی ندارد پررنگ‌تر است.

بهترین تمرین این است که از او بخواهید بیان درخواستش از معلم، دوستان و خانواده را اول با شما تمرین کند. شاید نیاز دارد برای انجام تکالیف کلاسی روزش زمان بیشتری از معلم بگیرد و نمی‌داند چطور باید این درخواست را به زبان بیاورد.

حرف زدن در مورد اتفاق پیش‌آمده

طبیعی است که حس اضطراب کودک به والدین منتقل شود. حتی گاهی باید منتظر تشدید احساسات و تنش بین اعضای خانواده بود. اینکه بدانیم چگونه خودمان را آرام کنیم و در فرصتی مناسب با کودک در مورد اتفاق پیش‌آمده حرف بزنیم یکی از هوشمندانه‌ترین روش‌ها برای کنترل بحران باشد.

** از او کمک بگیرید که چطور می‌توانید جلوی وقوع دوباره این اتفاق را باهم بگیرید. **

خلاصه کتاب والدین سمی

چرا پشت سر گذاشتن گذشته بسیار دشوار است؟

اکنون بخوانید

 

توجه به نشانه‌های اضطراب مزمن

این نشانه‌ها ممکن است در هر رده سنی متفاوت باشد. به‌محض شناسایی آن‌ها پیشنهاد می‌کنم حتماً فهرستی از علائم را یادداشت کنید تا الگوهای رفتاری متناسب با این علائم را بهتر بشناسید. این نشانه‌ها بدون اثرات جسمی، احساسی و رفتاری نخواهند بود.

یادگیری مهارت خاص

وقتی پا به مسیر یادگیری می‌گذاریم، بستگی به میزان توجه، تمرکز و تجربه‌ای که داریم با آن روبه‌رو می‌شویم. این موضوع در مورد یادگیری کودکان تفاوت بیشتری دارد.

اگر بتوانید روند انجام خودکار یک مهارت را در کودک تقویت کنید، کار با سرعت بیشتری انجام می‌شود. او را تشویق کنید مهارت جدیدش را مرتب و در ساعات مشخصی از روز تکرار کند. ترجیحاً کنارش بمانید و همراهی کنید. فراموش نکنید که بهترین ساعت تمرین و انجام مهارت، ساعات اولیه روز یا صبح زود است و بدون عجله برای انجامش تمرکز دارد.

چطور با اختلال پردازش مغزی در محل کار کنار بیاییم؟

تصویر مغز که نماد کند شدن پردازش مغز است

به قسمت حساس ماجرا رسیدیم! چطور می‌شود کند شدن پردازش مغز را طوری کنترل کرد که فرد بتواند در محل کار از عهده مسئولیت‌ها و وظایفش بربیاید؟ باوجود افسانه‌هایی که در مورد پذیرش چنین افرادی در محیط کار وجود دارد- آن‌ها واقعاً نمی‌توانند، سپردن کار به آن‌ها هزینه‌بردار است، آن‌ها اعتمادبه‌نفس کافی ندارند- مدیریت چنین موقعیت‌هایی لزوماً هزینه‌بردار یا پیچیده نیست.

همراهی و امکانات قابل‌قبول برای چنین افرادی شامل «مدیریت تغییر مبتنی بر جذب یا فرایند استخدام، روش انجام وظایف یا مدیریت محیط کار» است که به آن‌ها اجازه می‌دهد شایستگی‌های حرف‌های خود را برای انجام فعالیت‌های ضروری شغلی‌شان نشان دهند. آن‌ها هم به همان میزان افراد عادی حق لذت بردن از فرصت‌های اشتغال برابر را دارند.

چرا از «قابل‌قبول» استفاده می‌کنم؟ این گروه از کارمندان هم نباید تحت شرایط کاری سخت و غیرمنطقی یا تهدید مستقیم قرار بگیرند. وقتی در سازمان یا تیم خود با چنین افرادی همکار هستید، انتخاب وضعیت شغلی متناسب با آن‌ها نیز بسیار مهم است.

فراموش نکنید که امکانات مناسب به‌تدریج فراهم می‌شود. نباید با این دید نگاه کنیم که با یک‌چشم برهم زدن چنین اتفاقی می‌افتد. مثلاً شما می‌خواهید فعالیت‌های نوآورانه خودتان را در این زمینه شروع کنید درحالی‌که حتی یک رمپ ساده برای معلولین در ورودی ساختمان نساخته‌اید! بنابراین پذیرش افرادی که با کند شدن پردازش مغز درگیر هستند با رعایت همین ریزه‌کاری‌های بسیار ساده خودش را نشان می‌دهد.

برای نمونه؛ شرکت فیروز که ازجمله برندهای برتر در حوزه محصولات بهداشتی کشور است به‌صورت کاملاً جدی، تمرکز خود را بر جذب کارمندانی با اختلالات ذهنی و حرکتی گذاشته است. پس در چنین سیستمی، فرهنگ محیط کار و امکانات پذیرش متناسب با همین افراد تنظیم می‌شود.

۳ گام تأثیرگذار برای پذیرش همه کارمندان با هر نوع ویژگی

این عنوان یک عنوان صلح طلبانه و البته فراگیر است. با برداشتن این سه گام می‌توانید امیدوار باشید که حتی هم‌تیمی شما که از اختلالات ذهنی رنج می‌برد می‌تواند هم‌قدم با دیگر همکارانش، برای پیشرفت خود و مجموعه تلاش کند.

تنظیم سیاست‌های کاری

برای شروع لازم است بررسی کنید چطور می‌شود نیازهای مجموعه را ارزیابی، مدیریت، تعیین هزینه و اجرا کرد. در مرحله بعد می‌توانید سیاست‌های لازم را برای انجام آن‌ها در نظر بگیرید. بنابراین وقتی قرار است درخواستی از طرف یکی از کارمندان خاص شما ارسال شود، شما سیاست‌هایی دارید که این درخواست متناسب با همان سیاست‌ها، بررسی می‌شوند.

بهتر است بدانید که

تنظیم و اجرای این سیاست‌ها عموماً در سازمان‌های مهم به عهده بخش HR یا منابع انسانی است. محیط‌های کاری کوچک از مدیر اجرایی برای انجام این مسئولیت کمک می‌گیرند.

آموزش مدیران برای شناخت نیازها

یکی دیگر از قسمت‌های مهمی که در فهرست وظایف مدیران، سرپرست‌ها و رهبران تیم‌ها باید گنجانده شود، آموزش است. آن‌ها باید در نظر داشته باشند چه امکاناتی برای محیط کار لازم است و افرادی که اختلالات خاص دارند ممکن است نیاز به چه نوع همراهی و امکاناتی داشته باشند.

ارتباط انسانی و شنیدن خواسته‌ها

استفاده از تکنیک‌های ارتباط مؤثر و داشتن دیدگاه مثبت نسبت به اتفاقات اطراف باعث می‌شود تا کسب‌وکار شما در مسیر درست و مطمئنی پیش برود. بله، البته که گاهی برای مدیران سخت است تا بتوانند تصویر بهتری از تغییرات داشته باشند و احتمالاً بخواهند مقاومت کنند!

برای نمونه؛ کارمند شما به دلیل مشکلات خاصی که دارد درخواست می‌کند به‌جای ایستادن در زمان انجام‌وظیفه، بنشیند. واکنش لحظه‌ای شما ممکن است گفتن «نه، فکر نمی‌کنم اینطوری بشه» باشد. درحالی‌که به‌جای نشان دادن یک رفتار منع‌کننده تکراری، می‌توانید با یک تعامل انسانی درست، درخواست او را بپذیرید.

اگر هنوز پا به کتابخانه صوتی مجموعه نگذاشته اید باید عرض کنم که با دانلود رایگان اپلیکیشن ذهن میتوانید مجموعه شنیدنی از کتابهای به روز در حوزه روانشناسی و سلامت انتخاب و گوش بدهید.

کندشدن پردازش مغز با دانلود رایگان اپلیکیشن ذهن

پایان‌بخش

کند شدن پردازش مغز ازجمله اتفاقات و اختلالاتی است که زندگی فرد درگیر را برای همیشه تحت تأثیر قرار می‌دهد. دلیل علمی این مشکل بیشتر به پیشینه ژنتیک فرد برمی‌گردد و از طرفی رژیم غذایی مصرفی هم یکی از موارد تعیین‌کننده در بروز چنین مشکلی است.

اما می‌توان با رعایت یک سری نکات که شامل تمرین‌ها و تکنیک‌هایی برای بهبود روابط و افزایش تمرکز و همچنین تغذیه می‌شود، این بحران را با آرامش و آسیب کمتری پذیرفت.

آیا از اطرافیان شما، کسی مبتلابه این اختلال است؟ در ارتباط با او چه نکاتی را رعایت می‌کنید؟

منبع:

https://www.understood.org/articles/en/signs-of-slow-processing-speed-at-different-ages?_sp=8a9c210b-57f7-4433-a875-9c4ab7d7970b.1633451628230

https://www.understood.org/articles/en/processing-speed-what-you-need-to-know

https://www.mvorganizing.org/what-causes-slow-processing-speed-in-adults/

https://www.understood.org/articles/en/ada-accommodations-at-work?_sp=8a9c210b-57f7-4433-a875-9c4ab7d7970b.1633452093017

هدی صادقی

من می‌نویسم. در کنار سفر، مهربانی، آشپزی و سکوت، از این هنر، برای معنا دادن به زندگی ام بهره می‌برم.

3 دیدگاه‌ها

  1. سلام
    فرزند اول من هم دچار این اختلاله و واقعا میگم باید حصله و صبر بسیار زیادی برای همراهی با او داشته باشم. اما خوبیش اینه که زود متوجه شدیم و درحال درمان هستیم
    خیلی ممنون

    • سلام سمیه بانوی عزیز
      این عالیه که به موقع تشخیص دادین و قراره اوضاع بهتر هم بشه. حتی میخوام خواهش کنم همینجا بخشی از تجربیات خودتون رو برامون بنویسید:)

  2. با سلام و تشکر از مطلب عالی تون
    من از بچگی با همین مشکل درگیر بودم و هیچکس هم نه متوجه شد نه اگر متوجه میشد می دونست چکار کنه
    چون تو روستا بودم ضربه تحصیلی خوردم و الان هم که با مشقت به آخرین مدارج تحصیلی رسیدم همین مشکل رو دارم و هر کاری رو با کندی انجام می دهم و ضربه شغلی و خانوادگی هم خوردم
    دوار اضطراب و افسردگی هستم و سالهاست که از دارو استفاده می کنم و بی فایده است
    اگه راه دقیق و قابل اعتماد و مفصلی سراغ دارید راهنمایی کنید
    ممنونم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید