خلاصه کتاب دزیره

خلاصه کتاب دزیره

فهرست مطالب

اگر به رمان‌های تاریخی علاقه داشته باشید، حتما نام کتاب دزیره را شنیده‌اید. برخی معتقدند که این کتاب بعد از برباد رفته بهترین رمان تاریخی می‌باشد.

دزیره یک داستان واقعی و قانع کننده از یک دختر معمولی است که زمانی نامزد ناپلئون بود اما تاریخ او را به تاج و تختی می‌رساند که هیچ کس انتظارش را نداشت. هر چند دزیره، یک داستان عاشقانه‌ است، اما بسیار فراتر از آن می‌باشد. دزیره چشم انداز یک قلب جوان را که دو قسمت شده است‌، بررسی می‌کند.

کتاب دزیره، کتابی پرفروش و حماسی است که هم تحسین منتقدان را برانگیخت و هم تحسین عموم مردم را به همراه داشته است. دزیره در عین حال که رمانی است از ظهور و سقوط امپراتوری‌ها‌، رمانی در مورد رشد کردن و محو شدن عشق در قلب و روح یک زن هم هست.

برای مطالعه خلاصه کتاب دزیره با ما همراه باشید.

شناسنامه کتاب دزیره

  • عنوان اصلی : Désirée
  • نویسنده: آن ماری سلینکو
  • کشور: آلمان، انگلیس
  • سال انتشار: ۱۹۵۱
  • ژانر: رمان کلاسیک، تاریخی
  • مناسب برایهمه افراد 
  • امتیاز کتاب: ۴.۱۱  از ۵ (بر اساس وبسایت goodreads.com‏) 
  • بهترین ترجمه کتاب دزیره: ایرج پزشکزاد، پرویز شهدی 

معرفی کتاب دزیره 

زندگی گاهی اوقات آنچنان تحولات شگفت انگیزی را به دنبال دارد که اگر به ذهن نویسنده‌ای برسد‌، حتی جسورترین آنها ممکن است از نوشتن آن اتفاقات در کتاب‌شان خودداری کنند‌. زیرا برای این که یک داستان واقع بینانه باشد این حوادث بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسند. با این حال‌، گاهی یک رمان تاریخی مبتنی بر حقایق تحقیق شده‌، می‌تواند مانند یک داستان افسانه ای باشد‌، مانند کتابی که امروز می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم.

در دهه ۱۹۴۰‌، یک نویسنده اتریشی با رمان‌های محبوب تصمیم گرفت، آخرین و مشهورترین اثر خود را بر اساس داستانی واقعی از یک انقلابی فرانسوی که در نهایت بر تخت پادشاهی سوئد تکیه می‌کند‌، بنویسد. این رمان دزیره می‌باشد که توسط آن ماری سلینکو روایتی خیالی از سرنوشت خیره کننده دزیره کلاری را می نویسد. دزیره دختر تاجر ابریشمی از مارسی و اولین عشق ناپلئون بناپارت بود و در نهایت ملکه سوئد و نروژ شد.

آن ماری سلینکو می‌توانست یک صحنه عاشقانه و تکان دهنده بنویسد. اما با تیزبینی نگاهی به واقعیت سیاسی داشت‌، که این کتاب را از بیشتر عاشقانه‌های تاریخی جالب تر می‌کند.

این رمان در قالب دفتر خاطرات دزیره از ۱۷۹۴ تا ۱۸۲۹ نوشته شده است و سبک آن واضح و سر راست و نسبتاً مدرن است.نویسنده تصویری روشن از فرانسه در سال‌های بعد از انقلاب و همچنین دوران ناپلئون و پیامدهای آن ترسیم می‌کند.

قهرمان  کتاب دوست داشتنی است و ما شاهد تکامل او از دختری جوان به زنی بالغ هستیم. آرمان گرایی ساده لوحانه او‌، از جمله این باور که حقوق بشر به زودی راهنمای جامعه خواهد بود و عشق غیر منتقدانه او به ناپلئون‌، جای خود را به نگرش واقع بینانه و بالغ تری در جهان می‌دهد.

دزیره کلاری در خلاصه کتاب دزیرهدرواقع دزیره نگاهی مسحورکننده به ظهور و سقوط ناپلئون از زبان زنی است که برای اولین بار قلب او را در دست داشت و او را بهتر از هرکس دیگری می‌شناخت. بسیار دلنشین و زیبا نوشته شده است و هیچ کتابخانه ادبیات داستانی بدون این رمان استثنایی و بدون نقص کامل نیست!

این کتاب که برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ منتشر شد و به صورت فیلم درآمد‌، و داستانی عاشقانه را با نگاهی به یک دوره رنگارنگ تاریخ ترکیب کرد.نسخه سینمایی اقتباس شده از کتاب به یک فیلم کلاسیک تبدیل شده است‌، یعنی نسخه سال ۱۹۵۴ با بازی مارلون براندو و ژان سیمونز.

بهتر است بدانید کتاب دزیره یکی از رمان‌های قطور و طولانی ادبیات داستانی جهان به حساب می‌آید.اما این رمان ۷۵۰ صفحه ای آنقدر جذاب و هیجان انگیز است که مخاطب دوست ندارد حتی برای لحظه ای آن را زمین بگذارد. در ادامه خلاصه و نمای کلی این کتاب را بیان می‌کنیم.

خلاصه کتاب دزیره 

در بهار ۱۷۹۴‌، خانواده ثروتمند برنادین اوژنی و دزیره چهارده ساله‌، توسط وحشی گری انقلابیون فرانسه تهدید می‌شوند‌، هنگامی‌که برادر بزرگترش اتین‌، که پس از مرگ پدرشان، تجارت تاجر ابریشم شان را در مارسی اداره می‌کرد‌، دستگیر می‌شود.

دزیره در حالی که با شوهر خواهرش منتظر کمون ماسیون بود تا در مورد وضعیت اتین سوال کند‌، به خواب می‌رود و یک افسر جوان به نام جوزف بووناپارت ساعت‌ها بعد او را بیدار می‌کند. جوزف به او پیشنهاد می‌کند تا او را به خانه برساند و دزیره با کمال تشکر قبول می‌کند و او را به عنوان شوهری مناسب برای خواهر بزرگترش، جولی تصور می‌کند.

دزیره، جوزف را دعوت می‌کند تا با خانواده اش ملاقاتی داشته باشد و برادر کوچکترش را که ژنرال ارتش فرانسه است‌، همراه خود بیاورد. اتین‌، که از زندان آزاد شده است‌، با بی میلی از برادران استقبال می‌کند زیرا آنها پناهجویان فقیر کورسیکایی هستند‌، اما او خیلی زود به ناپلئون جاه طلب علاقه مند می‌شود و به جوزف اجازه می‌دهد تا با جولی همراه شود و ازدواج کنند.

شش ماه بعد‌ از ازدواج جولی و جوزف، دزیره هم با ناپلئون نامزد می‌شود.اما ناپلئون  خیلی زود عازم پاریس می‌شود. ناپلئون در آنجا با بیوه باهوش و تأثیرگذار ژوزفین دو بوهرن آشنا می‌شود و نام خود را به ناپلئون بناپارت تغییر می‌دهد. دزیره مخفیانه به پاریس می‌رود تا درباره ازدواج شان  با ناپلئون صحبت کند و اما ناپلئون در جشن نامزدی اش با ژوزفین زیبا می‌بیند.

آنجاست که دزیره برای اولین بار با ژن باتیست برنادوت ملاقات می‌کند. تقریباً سه سال بعد‌، در آوریل ۱۷۹۸‌، مسیر آنها دوباره در خانه جوزف و جولی در پاریس به هم می‌رسد. ژان باپتیست و دزیره ازدواج می‌کنند‌، صاحب یک پسر به نام اسکار می‌شوند و ازدواج شادی دارند، اگرچه اغلب به دلیل جنگهای متعدد ناپلئون و حرفه ژان باتیست در ارتش از هم جدا هستند.

روابط بین ژان باتیست جمهوری خواه و امپراتور ناپلئون اول رو به تنش می‌گذارد. سپس‌، در سال ۱۸۱۰‌، ژان باتیست توسط کارل سوم پادشاه سوئد به عنوان جانشین قبول می‌شود … این موضوع دزیره را به شاهزاده سلطنتی تبدیل می‌کند و هشت سال بعد به عنوان ملکه دزیریا اول سوئد و نروژ را سلطنت می‌کند.

اگر به خواندن رمان‌های کلاسیک و تاریخی علاقه دارید، با کلیک بر روی لینک زیر می‌توانید یکی از این رمان‌ها را بخوانید.‎

خلاصه کتاب بلندی های بادگیر

به نظر می‌رسد که کتاب بلندی های بادگیر یک داستان عاشقانه معمولی باشد، که ترکیبی از ملودرام و احساسات اغراق آمیز است؛ اما این تصور ناعادلانه‌ای نسبت به چنین کتاب بزرگی است!

‎اکنون بخوانید‎

 

بررسی کتاب دزیره

راوی دزیره خود قهرمان داستان است که تمام وقایع مهم زندگی خود را در یک دفتر خاطرات از روز مارس ۱۷۹۴ هنگامی‌که او برای اولین بار با ژنرال بی اهمیت فرانسوی ناپلئون ملاقات کرده که ده سال بعد تا امپراتور ناپلئون اول فرانسه تبدیل می‌شود، یادداشت می‌کند. و این یادداشت ها تا تاجگذاری او به عنوان ملکه دسیدریا اول سوئد در ۲۱ آگوست ۱۸۲۹ ادامه می‌یابد.

به دلیل شکل ادبی انتخاب شده‌، این رمان روایتی بسیار شخصی است نه تنها از زندگی خود دزیره و روابط او با ناپلئون‌، همسرش و بقیه اعضای خانواده‌، بلکه همچنین ظهور  ناپلئون بووناپارت در قدرت فرانسه‌، نه تاریخ اروپا.

نویسنده تمام نقاط عطف زندگی ناپلئون و ژان باتیست برنادوت را در رمان خود با در آمیختن آنها با امور خصوصی و در نتیجه پیوند آنها با قهرمان داستان گنجانده است.

تا آنجا که می‌شود درباره این کتاب قضاوت کرد، می توان گفت آنماری سلینکو تا آنجا که می‌توانسته به حقایق تاریخی وفادار مانده است.

به لطف زبان راوی که با گذشت زمان بالغ می‌شود و تعداد زیادی از جزئیات کوچک که بسیاری از آنها با دقت زیاد مورد تحقیق قرار گرفته اند و به احتمال زیاد بعضی از آنها خلق شده اند –  این کتاب بیوگرافی متقاعد کننده زنی را نشان می‌دهد که شجاع و سرزنده است‌، اما احساس می‌کند برای نقش مهم خود در تاریخ آمادگی ندارد.  همه شخصیت‌های دیگر نیز فوق العاده خوب به تصویر کشیده شده اند.

درست است که دزیره به عنوان یکی از بهترین رمان‌های عاشقانه تاریخی تمام دوران شناخته شده است‌، اما بسیار بیشتر از این است زیرا به بعد احساسی محدود نمی‌شود. به نوعی  شما را به یاد جنگ و صلح لئو تولستوی می‌اندازد که از دیدگاه روسیه به جنگهای ناپلئون می‌پردازد و شامل داستانهای عاشقانه بی انتها می‌شود.

فیلم دزیره در خلاصه کتاب دزیره

صاحب نظران راجع به کتاب «کتاب دزیره» چه می‌گویند؟

“دزیره یک داستان عاشقانه حماسی … کتابی که در برابر خواندن آن نمی‌توانید مقاومت کنید.” -تریبون شیکاگو

“دزیره یک پانورامای جذاب است‌، از بوی خون و خاک اره گیوتین روبسپیر گرفته تا فروپاشی نهایی صد روزه همه را در برمی‌گیرد.” -نیویورک تایمز

“داستان دزیره که مانند مجموعه ای از یادداشت‌های روزانه در طول زندگی پر حادثه او ارائه شده است‌، نه تنها زندگی یک زن جذاب را روایت می‌کند‌، بلکه برخی از شخصیت‌های خارق العاده قرن را با جزئیات شگفت انگیزی به تصویر می‌کشد. “ – فایل صوتی

“جذاب ترین رمان تاریخی از زمان رفتن با باد رفته” – بوستون پست

نظر خوانندگان

“یک داستان کاملاً شگفت انگیز در مورد یک زن شجاع در زمان سختی که انتخاب‌های سختی انجام داد … یکی از بهترین کتابهایی که  تا به حال خوانده ام.”

“این کتاب برای بسیاری از زنان معنای مهمی‌ داشته است.”

“تاریخ هرگز قبلاً به این اندازه انسانی نبوده است که از طریق صفحات دفتر خاطرات دزیره  بیان شده است.”

معرفی نویسنده کتاب

نویسنده خلاصه کتاب دزیرهآن ماری سلینکو در سپتامبر ۱۹۱۴ در وین‌، اتریش-مجارستان ( اتریش امروزی) متولد شد. او در سیزده سالگی اولین کار ادبی خود را با یک داستان کوتاه در مجله محلی منتشر نمود. بلافاصله پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان‌، در تابستان ۱۹۳۱‌، به عنوان روزنامه نگار شروع به کار کرد و به دنبال خواسته پدرش‌، تحصیل در رشته تاریخ را در دانشگاه آغاز کرد.

در سال ۱۹۳۴‌، آنماری سلینکو اولین رمان خود را با عنوان ” من یک دختر زشت بودم ” را عرضه کرد. این رمان به صورت دنباله دار در روزنامه وین چاپ شد و بلافاصله به موفقیت رسید.

حدود یک سال پس از ازدواج با یک دیپلمات دانمارکی‌، در آغاز جنگ جهانی دوم‌، او و همسرش آلمان را به مقصد دانمارک ترک کردند و اما در سال ۱۹۴۳ مجبور به فرار به سوئد شدند. در دهه ۱۹۵۰ آنماری سلینکو با کنار گذاشتن زندگی کاری خود بازنشسته شد و به زندگی خانوادگی خود پرداخت. آنماری سلینکو در ژوئیه ۱۹۸۶ در کپنهاگ دانمارک درگذشت.

رمان‌های او شامل فردا روز دیگری است؛ شوهر من امروز ازدواج می‌کند؛ و دزیره؛ در زمان خود جز پرفروش ترین کتاب ها بودند اما همه به جز  دزیره اکنون کاملاً فراموش شده اند. بسیاری از رمانهای او برای ساخت فیلم مورد اقتباس قرار گرفته اند و به زبانهای مختلف ترجمه شده اند.

اگر به خواندن رمان های کلاسیک علاقه دارید، با دانلود اپلیکیشن ذهن می‌توانید مجموعه ای از برترین کتاب‌های جهان را در کمترین زمان مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید