به این دلیل کتاب ها را تا آخر نخوانید و به فکر خواندن کتاب بیشتر هم نباشید!

به این دلیل کتاب ها را تا آخر نخوانید و به فکر خواندن کتاب بیشتر هم نباشید!
به این دلیل کتاب ها را تا آخر نخوانید و به فکر خواندن کتاب بیشتر هم نباشید!

فهرست مطالب

 

کتاب خواندن فایده های بسیاری دارد ولی یکی از فایده های مهم آن اینست که یک کتاب خوب، راه جدیدی برای توضیح تجربیات گذشته را به شما نشان می دهد.

هر زمان که شما ایده ی ذهنی جدیدی را یاد می گیرید، انگار که نرم افزار مغز شما هم آپدیت می شود و همه ی داده های قدیمی شما با یک برنامه ی جدید اجرا می شوند. شما می توانید از خاطرات قدیمی درس بگیرید. خواندن کتاب ذهن شما را تغییر می دهد.

این اتفاق فقط زمانی می افتد که شما مطالب کتاب را به حافظه ی خود بسپارید. دانش فقط در صورتی بیش تر می شود که در حافظه ذخیره شود و بتوانید از آن در موقع لزوم استفاده کنید.

[su_quote]کتابِ بیش تر خواندن مسئله نیست بلکه کسب دانشِ بیش تر از هر کتاب مهم است.[/su_quote]

چگونه از کتاب ها چیزی یاد بگیریم به جای اینکه کتاب های بیشتری بخوانیم ؟

۱. همه کتاب ها را تا آخر نخوانید

حتی اگر تا به حال فقط چند کتاب هم خوانده باشید و جزو کتاب خوان های حرفه ای نباشید قطعا با خواندن چند صفحه یا حتی یک بخش کتاب کاملا می توانید متوجه شوید که یک کتاب محتوای به درد بخور و جذابی دارد یا نه و آیا واقعا ارزش وقت گذاشتن و خواندن دارد یا نه .

پس بهتر است برای اینکه بتوانید از خواندن هر کتاب چیزی یاد بگیرید و نه اینکه آن را بخوانید و کنار بگذارید و گوشه کتابخانه تان خاک بخورد ، اول قبل از اینکه شروع کنید به خواند سراغ سرفصل ها ، عنوان ها و تیترها بروید و حسابی آنها را زیر و رو کنید . و در کل ببینید چه قدر عنوان ها و تیترها برای تان جالب و تازه است .

در همین حال که صفحات کتاب را ورق می زنید و چرخی بین مطالب آن می زنید در کمتر از ده دقیقه، می توانید خوب یا بد بودن کتاب را تشخیص بدهید.

سپس مرحله ی مهمی فرا می رسد: اگر حس کردید که این کتاب به درد شما نمی خورد و شما را جذب نکرده است بدون هیچ شرمندگی و شک و تردیدی این کتاب را کنار بگذارید.

کتاب خوانی-1
کتاب خوانی-۱

زندگی آنقدر کوتاه است و فرصت ها بسیار گران بها که برای خواندن کتاب های معمولی نباید وقت بگذاریم . مطالب جالب زیادی برای خواندن وجود دارد و بهتر است در این عمر کوتاه فقط کتاب های فوق العاده بخوانیم.

اما پیشنهاد افراد موفق و کتاب خوان های حرفه ای :

[su_note note_color=”#deb1db”]به جای اینکه کتاب های بیشتری بخوانید و در نهایت هیچ چیزی یاد نگیرید بهتر است کتاب های عالی و فوق العاده را دو بار یا حتی بیشتر بخوانید[/su_note]

  1. کتاب هایی را بخوانید که محتوای آنها در زندگی تان کاربردی داشته باشد

یکی از راه های تاثیر گرفتن بیشتر از کتاب ها این است که کتاب هایی را بخوانید که دقیق می توانید راهکارهایی ک نویسنده ارائه داده است را در زندگی روزانه خودتان به کار بگیرید .

به این شکل هم در مدت زمان کتاب با دیدن تاثیر کتاب خوانی در زندگی روزانه تان انگیزه بیشتری برای خواندن کتاب پیدا میکنید و هم اینکه مطالب کتاب بهتر در ذهن تان ثبت می شود چون همه آنها را اجرا کرده اید و به صورت عملی در حافظه تان ثبت کرده اید

[su_quote]تمرین کردن و عملی اجرا کردن راهکارهایی که کتاب ها به ما می گویند یکی از موثر ترین راه های یادگیری است.[/su_quote]

برای مثال، اگر می خواهید کسب و کاری را شروع کنید انگیزه ی زیادی برای خواندن کتاب های مربوط به فروش دارید و راه اندازی کسب و کار و کارآفرینی دارید . کسی که در زمینه ی زیست شناسی فعالیت می کند، کتاب ماهیت گونه ها را خیلی با دقت تر از کسی می خواند که اتفاقی این کتاب را انتخاب کرده است زیرا این کتاب با حوزه ی کاری او ارتباط بیشتری دارد و می تواند چیزهایی که از این کتاب ها یاد میگیرد را در کسب و کار یا زندگی روزانه اش اعمال کند .

[su_note note_color=”#deb1db”]قرار نیست همه کتاب ها برای همه ما کاربردی باشند . پس کتاب هایی را انتخاب کنید که بتوانید از راهکارهای آنها مستقیما در زندگی و کسب و کارتان استفاده کنید . [/su_note]

  1. در زمان خواندن کتاب یادداشت برداری کنید

از کتاب هایی که می خوانید به شیوه ی دلخواه خودتان یادداشت تهیه کنید. نیازی به هیچ سیستم پیچیده ای نیست و فقط نکات مهم را در یادداشت های خود بنویسید.

با توجه به فرمتی از کتاب که در حال استفاده از آن هستید روش های زیادی برای یادداشت برداری وجود دارد. می توانید در Kindle نکات مهم را هایلایت کنید. هنگامی که به کتاب صوتی گوش می دهید جملات جالب را در یک دفتر  یادداشت کنید. یا در یک کتاب کاغذی گوشه های صفحه را تا کنید و یادداشت هایتان را در آنجا بنویسید.

یادداشت برداری از کتاب
یادداشت برداری از کتاب

اما نکته کلیدی در خصوص یادداشت برداری و خلاصه نویسی این است که هر زمان که خواستید بتوانید به این یادداشت ها و خلاصه ها دسترسی داشته باشید .

و قرار هم نیست که هر چیزی که یادداشت می کنید در ذهن تان برای همیشه ثبت شود . حالا که تکنولوژی پیشرفت کرده است می توانید به جای یادداشت برداری در دفتر که باعث می شود امکان جستجو کردن و پیدا کردن یادداشت ها در آینده سخت تر باشد در برنامه ای مثل  Evernote یادداشت های خود را ذخیره کنید. این برنامه به این دلایل از بقیه ی برنامه ها بهتر است: ۱) در هر لحظه قابلیت جستجو دارد، ۲) می توانید آن را روی چند دستگاه فعال کنید ( مثل لپ تاپ ، موبایل و…) ۳) بدون نیاز به اینترنت و آنلاین بودن می توانید یادداشت های خود را ذخیره کرد.

یادداشت ها در این برنامه از سه طریق قابل ذخیره سازی هستند:

  1. کتاب صوتی: فایل جدیدی در این برنامه باز کنید و یادداشت های خود را همان لحظه که گوش می دهید در آن بنویسید.
  2. کتاب الکترونیکی: با استفاده از گزینه ی Kindle Paperwhite همه ی فایل های خود را از طریق Clippings مستقیما وارد برنامه کنید. سپس، خلاصه ای از کتاب و هر فایل دیگر را قبل از اینکه وارد صفحه ی خلاصه ی کتاب کنید به آن اضافه کنید.
  3. پرینت: این مشابه کتاب صوتی است. همانطور که می خوانید نکات مهم را یادداشت کنید. اگر به متنی طولانی برسید و بخواهید آن را بنویسید، کتاب را روی استند قرار دهید و تایپ کنید. (تایپ کردن نکات وقتی یک کتاب را می خوانید کار آزاردهنده ای است چون هر بار باید کتاب را زمین بگذارید و بردارید)

نیازی نیست که یادداشت ها حتما به صورت دیجیتالی باشند تا بتوانید آن ها را جستجو کنید . برای مثال، می توانید با استفاده از Post-It Notes صفحات خاصی را برای مراجعه ی بعدی تگ کنید. بعلاوه، شما می توانید یادداشت ها را با تگ های خاص  و طبق موضوع یا نوع کتاب دسته بندی کنید.

[su_note note_color=”#deb1db”]خلاصه کردن کتاب هایی که می خوانیم یک بخش خیلی مهم برای یادآوری مطالب و استفاده از آنها در زمانی است که به آنها نیاز داریم [/su_note]

  1. با رسم درخت دانش اطلاعات خودتان از کتاب های مختلف را به هم ارتباط بدهید

یکی از راه های به یاد سپردن بهتر محتوای یک کتاب اینست که کتاب را به درخت دانش تشبیه کنیم که مفاهیم اصلی  کتاب تنه ی آن و اطلاعات دیگر شاخه های آن هستند. شما می توانید بیش تر یاد بگیرید و درک مطلب خودتان از کتاب  را  با “متصل کردن شاخه ها” تقویت کنید و اطلاعات کتاب های مختلف را با هم ترکیب کنید.

درخت دانش در کتاب خوانی
درخت دانش در کتاب خوانی

به این مثال ها توجه کنید:

– زمانی که یک کتاب را می خوانید به نکته ی مهمی برمی خورید که قبلا در یک کتاب دیگر خوانده بودید.

– در یادداشت های خودتان برای یک کتاب می توانید اشتراک میان ایده های آن کتاب و کتابی دیگر را پیدا کنید.

ارتباط هایی از این قبیل به شما کمک می کند تا اطلاعات جدید و مفاهیمی که قبلا یاد گرفته اید را در کنار هم به یاد بیاورید .

[su_note note_color=”#deb1db”]پس در زمان خواندن یک کتاب  وقتی مطلبی را می خوانید که موضوع دیگری را به یادتان می آورد یا در همان لحظه  ایده ای در ذهنتان جرقه می زند، راحت از آن نگذرید. سعی کنید درباره ی آنچه یاد گرفته اید و ارتباط آن با ایده های دیگر هم چیزهایی بنویسید.[/su_note]

  1. بعد از خواندن کتاب خلاصه نویسی کنید

به محض اینکه کتابی را تمام کردید، سعی کنید تمام کتاب را در سه جمله خلاصه کنید. این یک بازی است ولی شما را وادار می کند تا نکات مهم کتاب را به یاد آورید.

بعضی سوالاتی که موقع خلاصه کردن به ذهنتان می رسد این است:

– ایده های اصلی کدامند؟

– اگر بخواهم ایده ای از این کتاب را به کار بگیرم، آن ایده چیست؟

– این کتاب را چگونه برای دوستم شرح بدهم؟

در بسیاری از موارد، می توان با خواندن یک پاراگراف از خلاصه ای که نوشتید به اطلاعات مفیدی برسید و با مرور آن ها انگار که دوباره کتاب را از اول خوانده اید.

تکنیک فاینمن در کتاب خوانی
تکنیک فاینمن در کتاب خوانی

اگر نمی توانید کتاب را در سه جمله خلاصه کنید از تکنیک فاینمن استفاده کنید.

تکنیک فاینمن یک تکنیک برای یادداشت برداری است و اسم آن از فیزیکدان برنده ی جایزه ی نوبل ریچارد فاینمن گرفته شده است. خیلی ساده است، نام کتاب را در بالای صفحه ی خالی بنویسید و سپس کتاب را برای کسی که تا بحال حتی اسم آن را هم نشنیده است، تعریف کنید.

اگر گیر کردید و نتوانستید، یادداشت های خود را مرور کنید و دوباره سعی کنید. این کار را تا جایی تکرار کنید که قلق کار دست تان بیاید و با اعتماد به نفس کامل به شرح کتاب بپردازید.

[su_note note_color=”#deb1db”]هیچ چیز بهتر از نوشتن درباره ی یک ایده  برای یک فرد تازه کار، نقطه ضعف های ذهن شما را آشکار نمی کند. بهترین راه برای اینکه بدانیم از یک کتاب چه فهمیدیم اینست که درباره ی آن چیزی بنویسیم.[/su_note]

  1. درباره هر موضوع فقط به اطلاعات و محتوای یک کتاب بسنده نکنید

یک جمله معروف است که می گوید: “از کسی که یک کتاب دارد و فقط همان را می خواند بترسید.”

اگر شما فقط یک کتاب را درباره ی موضوعی بخوانید و آن را پایه ی اعتقادات و باورهای خودتان قرار دهید، آن باورها تا چه حد درست هستند؟ دانش شما چقدر دقیق و کامل است؟

چون خواندن کتاب زحمت زیادی دارد اغلب آدم ها یک کتاب یا مقاله را می خوانند و همان را پایه ای برای همه ی اعتقادات خودشان درباره موضوع قرار می دهند. وقتی یک کتاب می خوانید و آن را اساس همه ی باورهایتان قرار می دهید، مشخصا فکر کردن به چیزی به غیر از این عقاید برایتان خیلی مشکل می شود.

[su_note note_color=”#deb1db”]یکی از راه های مبارزه با این مشکل خواندن چندین و چند کتاب درباره ی یک موضوع خاص است. از زوایای مختلف به قضیه نگاه کنید و از دید نویسنده های گوناگون مسئله را بررسی کنید و سعی کنید فراتر از تجربیات شخصی خود اطلاعات کسب کنید.[/su_note]

  1. یک کتاب عالی و فوق العاده را حداقل دو بار بخوانید

ایده ها برای اینکه در ذهن ثبت شوند باید تکرار شوند. وقتی ما چیزی را یکبار یاد می گیریم، آن را یاد نگرفته ایم – حداقل نه آنقدر خوب که باعث تغییر شود. شاید در لحظه شما را تشویق کند ولی به سرعت به دلیل عادت های کهنه و شرایط زندگی از خاطر شما می رود.

هر کتاب را دو بار بخوانید
هر کتاب را دو بار بخوانید

بعلاوه، دوباره خواندن کتاب های خوب مفید است چون مشکل شما در طول زمان تغییر می کند. وقتی شما کتابی را دوبار می خوانید مواردی را که دفعه ی اول از قلم انداخته اید، متوجه می شوید و در عین حال می توانید ایده ها و متن های مرتبط جدیدی را هم پیدا کنید. این کاملا طبیعی است که با توجه به شرایط زندگی جملات خاصی به چشم شما بیایند.

شما همان کتاب را می خوانید ولی با دید قبلی به آن نگاه نمی کنید. شما می توانید کتابی را چند بار بخوانید و ببینید که هر بار آن کتاب چقدر حرف های جدید برای گفتن دارد.

مطمئن باشید یاد گرفتن یک ایده ی جدید شاید شما را به یک نابغه تبدیل نکند اما تعهد به یادگیری دائم و دراز مدت می تواند تغییرات بزرگی در شما به وجود آورد .

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید