خلاصه کتاب دختری که رهایش کردی

خلاصه کتاب دختری که رهایش کردی

فهرست مطالب

دختری که رهایش کردی، داستان عشق افسون‌کننده دو زن است که یک قرن از هم فاصله دارند اما در عزم خود برای مبارزه برای چیزی که بیشتر از هرچیز دیگری در زندگی دوست دارند، با هم متحد شده‌اند.

جوجو مویز، نویسنده پرفروش نیویورک تایمز در این رمان، به طرز ماهرانه ای دو سفر از فرانسه جنگ جهانی اول تا لندن امروزی را به تصویر می‌کشد. برای درک بهتر این سفر حیرت انگیز با این مقاله همراه شوید. برای مطالعه خلاصه کتاب دختری که رهایش کردی با ما همراه باشید.

شناسنامه کتاب دختری که رهایش کردی

  • عنوان اصلی : The Girl You Left Behind
  • نویسنده: جوجو مویز 
  • کشور: آمریکا
  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • ژانر: رمان تاریخی و رمانتیک 
  • مناسب برایهمه افراد 
  • امتیاز کتاب: ۴.۰۰  از ۵ (بر اساس وبسایت goodreads.com‏) 

معرفی کتاب 

اگر کتاب های دیگر جوجو مویز را نخوانده باشید، حتما اسم شان را شنیده اید. سایر رمان‌های پرفروش جوجو مویز تحسین گسترده منتقدان را برانگیخته اند و نظر خوانندگان را در همه جا به خود جلب کرده است. در دختری که رهایش کردی، مویز با رمان تحسین برانگیز دیگری برمی‌گردد و می‌پرسد: “چه اتفاقی برای دختری که رهایش کردی رخ داد؟”

این رمان عنوان خود را از یک نقاشی تخیلی وام گرفته است  که به عنوان کاتالیزور در پیوند دو داستان عاشقانه عمل می‌کند، یکی در فرانسه اشغالی در طول جنگ جهانی اول و دیگری در لندن قرن بیست و یکم.

یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های دختری که رهایش کردی، ترسیم صحنه جنگ جهانی اول در داستان سوفی است. در مورد اولین اشغال آلمان چیز زیادی نوشته نشده است، هرچند که به همان اندازه دومین اشغال فرانسه توسط آلمان در سی سال بعد و جنگ جهانی دوم مخاطره آمیز بوده است.

در دختری که رهایش کردی، مویز کار بسیار خوبی انجام می‌دهد و خط مخاطره آمیز بین مقاومت و بقا را به تصویر می‌کشد که چطور تصورات مردم شهر را تیره و تار کرده و نسبت به هر اقدامی‌ که می‌تواند به عنوان کمک به مهاجمان آلمانی تعبیر شود سوء ظن را القا می‌کند.

نمایی از داستان در خلاصه کتاب دختری که رهایش کردیدر واقع در رمان دختری که رهایش کردی تأثیرات جنگ، هم بر سرکوبگران و هم بر ستمدیدگان، چه در زمان گذشته و چه در آینده، با شفقت و عزت فراوان مورد بررسی قرار گرفته است. شخصیت‌های مویز از همه اقشار، در تاریخ و امروز هستند، و به قدری واضح طراحی شده‌اند که تقریباً از صفحه خارج می‌شوند.

دختری که رهایش کردی علاوه بر اینکه داستانی در مورد عشق و از دست دادن است، همچنین در مورد آن مناطق خاکستری حق در مقابل باطل هم هست.

رمان‌های مویز در درجه اول برای مخاطبان زن جذاب هستند و اغلب حاوی درام، عاشقانه و نقش‌های اصلی زنانه هستند، اما  این رمان‌ها عمق بیشتری از هدف را دارند. اگر به کار های این نویسنده علاقه مند شده اید با کلیک بر روی لینک زیر می‌توانید یکی دیگر از آثار این نویسنده را مطالعه کنید.

خلاصه کتاب من پیش از تو

این روزها به ندرت با یک رمان عاشقانه روبرو خواهید شد که ممکن است به شما درس‌هایی از زندگی بدهد یا جایی که قهرمانان داستان ممکن هستند شما را با چشمانی اشکبار‌ ترک کنند. خُب، ما در مورد رُمان پرفروش ژانر بزرگسالان یعنی «کتاب من پیش از تو» نوشته رمان نویس انگلیسی، جوجو مویز صحبت می‌کنیم.

‎اکنون بخوانید‎

 

خلاصه کتاب دختری که رهایش کردی

داستان اول

ادوارد لوفور یک نقاش مشهور در مدرسه ماتیس است که از سوفی می‌خواهد مدل او برای یک نقاشی شود. سوفی مردد است، اما از این که مردی با «قدرت ایجاد احساس کسل‌کنندگی و نامرئی در یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های پاریس»  از یک دختر مغازه‌دار متواضعانه خواهشی نموده است خوشحال می‌شود. همانطور که ادوارد پرتره سوفی را می‌کشد،  عمیقاً عاشق یکدیگر می‌شوند. اما خیلی زود، جنگ شروع می‌شود.

هنگامی‌که ادوار در آغاز جنگ جهانی اول به ارتش فرانسه می‌پیوندد، سوفی در سنت پرون، یک روستای کوچک فرانسوی، منتظر بازگشت شوهرش می‌‎ماند.

سوفی ترس خود درمورد امنیت ادوارد را با خواهرش هلن که او نیز در اثر جنگ شوهرش را از دست داده در میان می‌گذارد. این دو زن با هم هتل کوچک خانوادگی خود را اداره می‌کنند و از برادر کوچکترشان، اورلین و دو فرزند هلن مراقبت می‌کنند. آنها تمام تلاش خود را می‌کنند تا لو کوک روژ را به عنوان مکانی برای تجمع همسایگان باز نگه دارند.

هنگامی‌که آلمانی‌ها سنت پرون را اشغال می‌کنند، زندگی حتی تلخ تر می‌شود. ذخایر مواد غذایی کاهش می‌یابد و سربازان آلمانی نیازهای خود را با گرفتن دام های فرانسوی و کالاهای خانگی تکمیل می‌کنند.

شایعه شده است که یک زن روستایی با آنها همکاری می‌کند و سایر روستاییان ظاهراً بدون هیچ دلیلی به طرز وحشیانه ای مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند. سپس، یک فرمانده جدید و قدرتمندتر از راه می‌رسد.

در کمال تعجب سوفی، می‌بیند این افسر آلمانی از هنر آگاه است و هم نقاشی آویزان ادوارد در لو کوک روژ  و هم موضوع آن، یعنی  خود سوفی را تحسین می‌کند. همانطور که افسر آلمانی زمان بیشتری را در هتل سپری می‌کند، وسواس خطرناکی رشد می‌کند و سوفی را وارد معامله ای برای زندگی شوهرش می‌کند که می‌تواند برای او و خانواده و دوستانی که او سخت برای محافظت از آنها جنگیده است، عواقب بسیار مخربی داشته باشد.

نمایی از جنگ جهانی اول در خلاصه کتاب دختری که رهایش کردی

داستان دوم

بیش از یک قرن بعد، پرتره سوفی، دختری که رهایش کردی، در خانه زن جوان دیگری در لندن آویزان است. لیو‌ هالستون که در بیست و هشت سالگی بیوه شده است، هنوز در خانه شیشه ای تماشایی زندگی می‌کند که با شوهرش دیوید زندگی می‌کرد. دیوید یک معمار مشهور بود و چندین ساختمان معروف از جمله خانه شان را طراحی کرده بود. اما لیو اکنون به سختی می‌توانست از پس هزینه‌های آن بربیاید.

مرگ ناگهانی دیوید، لیو را از نظر مالی و عاطفی ویران کرده بود.اما وقتی لیو در طی یک برخورد شانسی با پل مک‌کافرتی ملاقات می‌کند، احساس می‌کند که زندگی ممکن است چیزی برای او در نظر گرفته باشد. کار پل  بازگرداندن آثار هنری از دست رفته و غنائم نهفته جنگی است  و در یک پیچ و تاب بی‌رحمانه، مورد بعدی که بر رویش کار می‌کند پرتره سوفی است که لیو در تمام دنیا، آن را بیشتر از هرچیزی دوست دارد.

در سال‌های اخیر  علاقه به ادوارد لوفور به شدت افزایش یافته بود و تابلویی که دیوید برای لیو در ماه عسل شان خریده بود به راحتی دو یا سه میلیون پوند ارزش داشت.

اگرچه پرتره سوفی بدون امضا است، اما خانواده ادوارد یک پرونده قوی برای اثبات آن  دارند که توسط  پل مک کافرتی و سازمان بازیابی هنری که او برای آن کار می‌کند، جمع آوری شده است. وقتی لیو شروع به بررسی تاریخچه تاریک پشت نقاشی و داستان خود سوفی می‌کند، متوجه می‌شود که بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که هر کسی می‌توانست بداند.

علاقه بین پل و لیو فوری و قدرتمند است، اما نبرد بر سر اینکه چه کسی صاحب واقعی پرتره است، هر کدام را مجبور می‌کند تصمیم بگیرند که واقعاً چه چیزی مهم است و چقدر حاضرند برای نجات آن ریسک کنند.

نقد و بررسی کتاب 

علیرغم ضعف‌های سطحی کل داستان، دختری که رهایش کردی، کاوشی متقاعد کننده در مورد عشق و اعماقی است که مردم برای محافظت از آن عشق به آنجا فرود می‌آیند.

ساختار روایت موازی دختری که رهایش کردی واقعا  لذت بخش است، یکی که در جنگ جهانی اول فرانسه و دیگری در لندن امروزی اتفاق می‌افتد. برخی از منتقدان گفته اند که از روایت تاریخی بسیار بیشتر از روایت معاصر با لیو‌ هالستون لذت برده اند. در حالی که سوفی لوفور واقعاً یک شخصیت فوق العاده به یاد ماندنی است، اما مبارزه معاصر لیو‌ هالستون هم به همان اندازه قانع کننده است.

سوفی خود را در جهنم قرار می‌دهد تا بتواند دوباره شوهرش را ببیند، در حالی که لیو برای محافظت از خاطره شوهرش و ازدواجشان در یک نبرد غیرممکن مبارزه می‌کند. امتناع هر دو زن از تعظیم تحت فشار کاملاً الهام‌بخش است.

اما در هر دو مورد، زنان در موقعیت‌هایی هستند که برنده نمی‌شوند، به عنوان فاحشه‌های تشنه‌ی پول یا بدتر از آن توسط دوستان و همسایه‌هایشان برچسب گذاری می‌شوند. . با این حال، در هر دو مورد، و همانطور که اغلب در زندگی واقعی اتفاق می‌افتد، حقیقت هرگز آنقدر واضح نیست که این دوستان و همسایه‌ها فکر می‌کنند.

چیزی که مویز در رمان خود به خوانندگان یادآوری می‌کند این است که هیچ چیز سیاه و سفید نیست. این رمان نه تنها یک یادآوری عالی برای همدلی است، بلکه یک کتاب جذاب در مورد ذهنیت مردم و اینکه چقدر آسان است در هیاهو گم شوید.

شخصیت‌های رمان به آدم‌های خوب و بد تبدیل تقسیم نشده اند و خط داستانی در ابتدا برای کسی تعریف نشده است. شخصیت‌ها به طور ارگانیک رشد می‌کنند و خوانندگان در آن سفر بر روی صندلی جلو هستند.

چیزی که واقعاً در مورد سبک نوشتن مویز قابل قدردانی است، این است که انگار از پشت صحنه می‌نویسد. او رشته‌های حرکت دهنده شخصیت‌های داستان و ذهن خوانندگانش را بسیار ظریف می‌کشد. توجه مویز به جزئیاتی که در زندگی واقعی گویای آن هستند، مانند بیان یک فرد یا نحوه نگه داشتن خود در یک موقعیت خاص، مفاهیم زیادی را منتقل می‌کند.

نقد و بررسی کتاب دختری که رهایش کردی

بخش هایی از متن کتاب دختری که رهایش کردی

“در زندگی چیزهای بسیار بیشتری از برنده شدن وجود دارد.”

“توانایی کسب درآمد از طریق انجام کاری که دوست دارد باید یکی از بزرگترین موهبت‌های زندگی باشد.”

“هیچ کس مثل خواهر خودت با تو دعوا نمی‌کند. هیچ‌کس دیگری آسیب‌پذیرترین بخش‌های وجودتان را نمی‌شناسد و آنها را بدون رحم هدف قرار می‌دهد.”

“همه آنچه مهم است حقیقت است. بدون آن اساساً فقط با ایده‌های نابخردانه مردم دستکاری می‌کنید.”

“هیچ کس دیگر گوش نمی‌دهد. همه می‌دانند چه می‌خواهند بشنوند، اما هیچ کس در واقع گوش نمی‌دهد.”

” می‌دانید چه احساسی دارد که خود را به سرنوشت تان واگذار کنید؟ به شما خوش آمد می‌گوید. دیگر نه دردی وجود داشت، نه ترسی و نه اشتیاقی. این مرگ امید است که بزرگترین تسکین است.»

” نمی‌خواهد حتی کمترین وسوسه‌ای برای تماس با شماره تلفن همراه شوهرش را احساس کند، نه آنطور که در سال اول پس از مرگش با وسواس با او تمای می گرفت تا بتواند صدایش  را در سرویس پاسخگوی تلفن بشنود. اکنون بیشتر روزها از دست دادن او بخشی از وزن اوست، وزنه‌ای که او با خود حمل می‌کند، برای دیگران نامرئی است و به‌طور نامحسوسی نحوه حرکت او را در طول روز تغییر می‌دهد. اما امروز، سالگرد روز مرگ او، روزی است که همه شرط‌بندی‌ها متوقف شده است.”

“فکر می‌کردم دنیا واقعاً به پایان رسیده است. فکر می‌کردم هیچ وقت هیچ چیز خوبی نمی‌تواند دوباره اتفاق بیفتد. فکر می‌کردم اگر هوشیار نباشم ممکن است هر اتفاقی بیفتد. من نخوردم بیرون نرفتم‌، نمی‌خواستم کسی را ببینم. اما من زنده ماندم، پل. در کمال تعجب از آن عبور کردم. و زندگی… خوب، کم کم دوباره قابل زندگی کردن شد.”

“می‌خواستم مانند ادوارد زندگی کنم، با شادی، مغز هر لحظه را بمکم و آواز بخوانم، زیرا طعم بسیار خوبی داشت.”

“من به خواندن خط شکسته و منحنی وار تو ادامه می‌دهم تا زمانی که کلمات در درونم به بخشی پاک نشدنی تبدیل شوند: «بدون  تو هرگز خوشبختی واقعی را نمی‌شناختم».”

“اصل ایمان این بود که باید آزمایش شود.”

“تو فراموش خواهی کرد که من بخشی از ارتش دشمن هستم، فراموش خواهم کرد که تو زنی هستید که بیشتر وقت خود را صرف کار کردن برای براندازی آن ارتش می‌کند، و ما فقط دو نفر خواهیم بود؟»

“سال‌ها گذشت تا او ‌توانست شادی دیگران را ببیند، بدون سوگواری برای از دست دادن خودش.»

“این داستان زندگی ما بود: شورش‌های جزئی، پیروزی‌های کوچک، فرصتی کوتاه برای تمسخر ستمگرانمان، کشتی‌های کوچک شناور امید در میان دریای بزرگی از عدم اطمینان، محرومیت و ترس.”

“او بی باکی مرا باور داشت. اما نمی‌دانست هیچ چیز به اندازه ترس خواهرم مرا نمی‌ترساند.”

صاحب نظران در مورد کتاب “دختری که رهایش کردی” چه می‌گویند؟

“مویز ملکه رمان‌های گریه دار درجه یک است و خواندن این کتاب هم شما را ناامید نخواهد کرد. کتاب دختری که رهایش کردی مثل یک استاد در کلاس داستان گویی است که حتما طرفداران “من قبل از تو” آن را خواهند پرستید “-اله

“جوجو مویز تصویری واقعا تکان دهنده و زیبا از اینکه چگونه عشق و باور در نهایت بر جنگ پیروز می‌شوند، ترسیم می‌کند، حتی اگر نتوانند در نبرد پیروز شوند. دختری که رهایش کردی یک اثر هنری واقعی است” – مجله افسانه

“دختری که رهایش کردی کتابی فوق‌العاده خوب و کاملاً جذاب، با شخصیت‌هایی که به‌خوبی طراحی شده‌اند در داستانی درخشان می‌باشد. این باعث می‌شود تا مدت‌ها پس از اتمام صفحه آخر همچنان به آن فکر کنید.”– دیلی میل

“جوجو مویز به طرز ماهرانه ای داستانی تلخ و شیرین را در این رمان به هم می‌بافد اما به زوایای تاریکی که در داستان‌های عاشقانه بزرگ وجود دارد و حیله پایان‌های شاد ساده  نیز توجه می‌کند. “ -هفته‌نامه سرگرمی

“جوجو مویز، این رمان جدید و تکان دهنده را  کاملا بر روی نقاط قوت خود بنا می‌کند. همانطور که در کتاب پرفروش “من پیش از تو” این کار را انجام داد، از خوانندگان می‌خواهد که درباره یک موضوع اخلاقی پیچیده فکر کنند… دختری که رهایش کردی داستانی قوی، تحریک آمیز، رضایت بخش.” – واشنگتن پست

“مویز تصویری جذاب از  دورانی از  جنگ خلق کرده است که عمدتاً از خاطره‌ها محو شده است. لیو و سوفی در خطاها، اشتیاق و شجاعت خود به قدری واقعی هستند که خواننده تا انتها در داستان غرق می‌شود.!” – مجله کتابخانه

“مویز  با چنان وضوحی می‌نویسد که تقریباً می‌توان نقاشی ۱۰۰ ساله ای را که در مرکز رمان فوق العاده او یعنی دختری که رهایش کردی قرار دارد را  دید.” -فهرست کتاب

معرفی نویسنده کتاب دختری که رهایش کردی

نویسنده خلاصه کتاب دختری که رهایش کردیجوجو مویز رمان نویس بریتانیایی است کخ در سال ۱۹۶۹ متولد و در لندن بزرگ شده است. مویز در رویال‌هالووی، دانشگاه لندن تحصیل کرده است. او برای تحصیل روزنامه نگاری در دانشگاه سیتی برنده بورسیه ای گرفته بود که توسط روزنامه ایندیپندنت تامین می‌شد و پس از آن به مدت ۱۰ سال برای ایندیپندنت کار کرد.

جوجو از سال ۲۰۰۲، زمانی که اولین کتابش، پناهگاه باران منتشر شد، کار خود را رها کرد تا به یک رمان نویس تمام وقت تبدیل شود. از آن زمان، او یازده رمان دیگر نوشت که همه آنها مورد تحسین گسترده منتقدان قرار گرفتند.

با رمان «میوه خارجی» مویز در سال ۲۰۰۴ برنده جایزه کتاب رمانتیک سال انجمن رمان نویسان رمانتیک (RNA) شد.

همه رمان‌های او  مورد تحسین منتقدان قرار گرفته‌اند که برخی از رمان‌های او عبارتند ار: رمان‌های پرفروش ریچارد و جودی من پیش از تو،من پس از تو، دختری که رهایش کردی، آخرین نامه از معشوقت، کشتی عروس‌ها و میوه‌های خارجی.

جوجو دو بار برنده جایزه کتاب رمانتیک شده است و من پیش از تو نامزد بهترین کتاب سال در جوایز گلکسی کتاب بریتانیا شده است. هم اکنون جوجو با همسرش، روزنامه نگار چارلز آرتور، و سه فرزندشان در مزرعه ای در اسکس انگلستان زندگی می‌کند و همچنان به نویسندگی ادامه می‌دهد.

اگر به خواندن کتاب‌های رمان و یا گوش دادن صوتی به آنها لذت می‌برید، با دانلود اپلیکیشن ذهن می‌توانید به مجموعه از برترین کتاب‌های جهان دسترسی پیدا کنید.

دانلود اپلیکیشن خلاصه کتاب ذهن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید