خلاصه کتاب برتری خفیف

خلاصه کتاب برتری خفیف

فهرست مطالب

حتما شما هم می‌خواهید در زندگی تان موفق شوید. اما برای موفق شدن چه کارهایی باید انجام دهید؟ تفاوت افراد موفق و ناموفق در چیست؟ آن‌ها چه رازی دارند؟

اگرچه ممکن است به نظر برسد که موفقیت یک شبه اتفاق می‌افتد، اما معمولاً تلاش زیادی برای موفقیت در یک دوره زمانی طولانی انجام شده است.

در واقع تصمیمات ساده روزانه که به طور مداوم در طول زمان گرفته می‌شوند، عواملی هستند که موفقیت یا عدم موفقیت ما را مشخص می‌کنند. تصمیمات روزانه شما بر جایی که فردا یا هفته آینده هستید تأثیر نمی‌گذارد، اما تعیین می‌کند که چند سال بعد در کجا خواهید بود.

این ایده چیزی است که جف اولسون آن را  “‌برتری خفیف” می‌نامد.هر کاری که انجام می‌دهید، هر تصمیمی‌ که می‌گیرید، هر اقدامی که انجام می‌دهید تاثیر مثبت یا منفی بر موفقیت یا شکست نهایی‌تان دارد. درواقع برتری خفیف همیشه درحال تاثیرگذاری بر زندگی‌تان است یا در جهت مثبت یا درجهت منفی و چیزی به نام درجا زدن وجود ندارد.

با یادگیری نحوه استفاده از ‌برتری خفیف به نفع خودتان، می‌توانید هر جنبه‌ای از زندگی‌تان را که می‌خواهید با اقدامات و تصمیمات بهتر و تدریجی هر روزه، بهبود ببخشید.

اگر می‌خواهید در مورد مفهوم برتری خفیف و روش به کارگیری آن بیشتر بدانید با این خلاصه کتاب  همراه شوید.

شناسنامه کتاب برتری خفیف

  • عنوان اصلی : The Slight Edge
  • نویسنده: ‏جف اولسون
  • کشور: آمریکا
  • سال انتشار: ۲۰۰۵
  • ژانر: خودیاری، کسب و کار
  • مناسب برایهمه افراد 
  • امتیاز کتاب: ۴.۳۰  از ۵ (بر اساس وبسایت goodreads.com‏)

معرفی کتاب

کتاب برتری خفیف با داستانی در مورد یک ولگرد در ساحل و یک میلیونر که دوستان خوبی بودند، شروع می‌شود. آن‌ها تربیت مشابهی داشتند، اما مسیرهای متفاوتی را در زندگی انتخاب کردند.

ولگرد تصمیم گرفته بود که زندگی خود را به بطالت بگذراند، در حالی که دوست میلیونرش به یکی از برترین مدیران آمریکا تبدیل شده بود.

درست است هر کسی زندگی‌ای دارد. اما پیچش بزرگ این داستان در آنجاست که این دو نفر درواقع یک شخص هستند. جف اولسون، نویسنده کتاب، در مقاطع مختلف زندگی‌اش.

او زمانی مثل یک ولگرد در ساحل زندگی می‌کرد، اما در لحظه‌ای یک تصمیم آگاهانه گرفت تا خود را به فردی تبدیل کند که می‌تواند یک میلیون دلار درآمد داشته باشد. به دنبال آن تصمیم، او کسب و کارهای موفق متعددی را در صنایع توسعه شخصی و فروش مستقیم تأسیس کرد.

درواقع کتاب برتری خفیف توضیحی درباره نحوه انجام این کار است.

برتری خفیف یک روش تفکر است، روشی برای پردازش اطلاعات که شما را قادر می‌سازد تا انتخاب‌های روزانه‌ای را انجام دهید که شما را به موفقیت و خوشبختی مورد نظرتان می‌رساند.

اثر مرکب در خلاصه کتاب برتری خفیف

خواندن این کتاب به شما کمک می‌کند تا انتخاب‌های ساده روزانه بهتری داشته باشید و اقدامات کوچکی را انجام دهید که اثر مرکبی در رسیدن به زندگی مورد نظرتان ایجاد کنند.

ما در حال حاضر تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد موفق شدن را داریم. این کتاب در مورد استفاده از این اطلاعات در زندگی روزمره است.

درک فرمولی که اولسون در این کتاب ارائه می‌کند، آسان است. اما به یاد داشته باشید مانند هر کتاب توسعه شخصی دیگری زمانی موثر است که آن را به کار بگیرید.

جالب است بدانید، کتاب اولسون انگیزه ای برای نوشتن کتاب اثر مرکب‌ توسط هاردی بوده است. می‌توانید خلاصه‌ای از کتاب‌ هاردی را با کلیک بر روی لینک زیر بخوانید.

خلاصه کتاب اثر مرکب

 اثر مرکب به ما نشان می‌دهد چگونه مهم‌ترین تغییرات زندگی ما براثر تجمیع کوچک‌ترین تصمیم‌های ما اتفاق می‌افتند.

‎اکنون بخوانید‎

 

خلاصه کتاب برتری خفیف

داستان لاک پشت و خرگوش را به خاطر دارید؟

اگر شما یکی از معدود افرادی در این سیاره هستید که آن را نمی‌دانید. به طور خلاصه، یک لاک پشت در مسابقه با خرگوش برنده می‌شود، فقط به این دلیل که به صورت آهسته و پیوسته به خزیدن ادامه می‌دهد. بر خلاف خرگوش که فکر می‌کند خیلی جلوتر است و تصمیم می‌گیرد در وسط مسابقه چرت بزند.

این جوهره «‌برتری خفیف» جف اولسون است! یک فلسفه ساده مبتنی بر این فرض است که در طول زمان، اقدامات کوچک روزانه منجر به یک اثر مرکب می‌شود.

افراد موفق کسانی هستند که می‌دانند انتخاب‌های کوچکی که انجام می‌دهند مهم هستند و به همین دلیل کارهایی را انجام می‌دهند که به نظر می‌رسد هیچ تفاوتی با انجام دادنشان رخ نمی‌دهد، و آن‌ها را بارها و بارها و بارها انجام می‌دهند تا زمانی که اثر مرکب‌شان ظاهر شوند.

خیلی ساده است، اما چرا همه افراد از این روش پیروی نمی‌کنند؟

متاسفانه کارهایی که انجام دادن‌شان آسان است به همان اندازه انجام ندادن‌شان هم آسان است. دقیقاً به این دلیل که تصمیمات و اقدامات کوچک، چیزهایی هستند که اگر امروز آن‌ها را انجام ندهیم بلافاصله ما را نمی‌کشد.

مشکل همین جاست چیزهایی که در بلندمدت باعث موفقیت می‌شوند، در کوتاه مدت هیچ تاثیری ندارند.

اهمیت انتخاب‌های کوچک

هر روز یک میلیون تصمیم کوچک می‌گیرید.

  • خوردن نان تست یا غلات
  • نوشیدن آب پرتقال یا قهوه
  • پوشیدن شلوار قرمز یا شلوار زرد

در نگاه اول، این انتخاب‌ها زیاد مهم به نظر نمی‌رسند و پیامد کمی‌ دارند و به عنوان رویدادهای مستقل در نظر گرفته می‌شوند. اما وقتی تأثیر تجمعی این تصمیمات کوچک را تجزیه و تحلیل می‌کنید، به چیزی بزرگتر تبدیل می‌شوند که می توانند به طور قابل توجهی بر زندگی شما تأثیر بگذارد.

بیایید بین خوردن فست فود برای ناهار یا سالاد خوردن تصمیم بگیریم. قبل از خوردن یک همبرگر، با خود فکر می‌کنید، یک روز خوردنش ضرری ندارد.

اما اگر این انتخاب کوچک را ضربدر تعداد دفعاتی کنید که در یک سال همبرگر می‌خورید بکنید، عدد خیلی بزرگی را به دست می‌آورید. فقط در مورد غذا اینطور نیست که با این تصمیمات روبرو می‌شویم. در رابطه، زندگی اجتماعی و شغل شما هم همین‌طور است.

بدترین چیز در مورد این انتخاب‌های کوچک به ظاهر بی‌ضرر این است که در ناخودآگاه‌تان شروع به رخ دادن می‌کنند. روی احساس رضایت فوری ما به طور موذیانه‌ای تاثیر می‌گذارند و باعث می‌شوند چرخه عادات‌مان شکسته شود و نتوانیم تصویر بزرگ‌تر را درک کنیم.

اینجاست که آن رویاها ممکن است محقق نشوند، واقعیت این است که همه انتخاب‌های کوچک روزانه که انجام می‌دهید به طور بالقوه در مبارزه شما نقش دارند.

اهمیت انتخاب‌های کوچک در خلاصه کتاب برتری خفیف

چرا برتری خفیف مهم است؟

برتری خفیف مهم است، زیرا اثر مرکب به طور فریبنده‌ای قدرتمند است. نظم روزانه ساده به طور مداوم در طول زمان، منجر به نتایج مثبت می‌شود. خطاهای ساده در قضاوت منجر به نتایج منفی بزرگ می‌شود.

به عنوان مثال، هر روز بهبود ۱٪ (۱٪ + ۱٪ + ۱٪ …) دریک سال منجر به بهبود ۳.۷ برابری می‌شود. در همین حال بهبود ۱٪ مرکب (۱ x 1.01 ^ 365) منجر به بهبود ۳۸ برابری می‌شود.

بعضی از مردم این را نمی‌دانند، اما خیلی از افراد این مسئله را می‌دانند، اما خیلی زود از دست می‌کشند. اعتقاد ندارند که نظم روزانه‌شان تاثیر گذار است.

از نظر علمی‌ثابت شده است که فضا منحنی است. هیچ چیز به نام خطوط مستقیم وجود ندارد. همه چیز، از جمله زندگی شما، منحنی است.

انتخاب‌های روزانه‌تان تعیین می‌کند که در کدام منحنی قرار بگیرید. اگر هر روز انتخاب‌های درستی انجام می‌دهید، منحنی زندگی شما در نیمه بالایی قرار دارد (که تنها ۵ درصد از مردم در آن هستند). اگر روزانه اشتباهات ساده‌ای در قضاوت مرتکب می‌شوید، در منحنی پایین تر قرار می‌گیرید (جایی که اکثر مردم هستند).

‌برتری خفیف مهم است، زیرا به شما کمک می‌کند تا از این چرخه خارج شوید؛ این راز دستیابی به موفقیت  و دوری از شکست‌های بزرگ است.

بهترین بخش این فرآیند این است که تغییرات مثبت شما فقط به نفع خودتان نیست، آن‌ها به جهان اطراف‌تان نیز سرایت می‌ کنند.

وقتی به اندازه کافی انتخاب درست انجام دهید، به طور ماهرانه‌ای به یک عادت ساده روزمره تبدیل می‌شود. درست همانطور که خوردن همبرگر در مثال قبلی به یک پاسخ خودکار و آموخته شده تبدیل شد، اقدام مثبت نیز می‌تواند به یک پاسخ خودکار ناخودآگاه‌تان تبدیل شود.

منحنی برتری خفیف در خلاصه کتاب برتری خفیف

چگونه می‌توانید بر ‌برتری خفیف تسلط پیدا کنید؟

برای تسلط بر برتری خفیف مراحل زیر را انجام دهید

اول: خود را ارزیابی کنید.

از خود بپرسید در هر یک از موارد زیر به سمت بالا  حرکت می‌کنید یا پایین؟”

  • سلامتی؛
  • شادی؛
  • روابط؛
  • توسعه شخصی؛
  • امور مالی؛
  • شغل و حرفه تان؛ و
  • تاثیر مثبت گذاری بر جهان

دوم: کاربرگ برتری خفیف  خود را ایجاد کنید.

برای هر حوزه‌ی بالا:

  • آنچه را که می‌خواهید بنویسید.در مورد اینکه دقیقاً می‌خواهید در آن حوزه چگونه به نظر برسید و چه زمانی می‌خواهید به آن برسید. به یاد داشته باشید خواستن کافی نیست اما برای برنده شدن ضروری است.
  • برای رسیدن به آنچه می‌خواهید یک برنامه ساده بنویسید. زیاد در مورد آن فکر نکنید. برنامه خود را کامل نکنید فقط برای شروع از یک برنامه ریزی ساده استفاده کنید. انتظار داشته باشید که برنامه در حین حرکت تغییر کند و بهبود یابد.
  • در مورد یک نظم ساده روزانه تصمیم بگیرید.یک نظم ساده کوچک بنویسید که اگر آن را به طور مداوم انجام می‌دادید، این حوزه را هر روز ۱٪ بهبود می‌بخشد.
  • هر روز به کاربرگ خود نگاه کنید. مدام به خود یادآوری کنید که چه می‌خواهید و چگونه برنامه ریزی می‌کنید که به آن‌جا برسید.

اگر می‌خواهید در مورد برنامه ریزی در زندگی بیشتر بدانید، خواندن مقاله زیر می‌تواند به شما کمک نماید.‎

برنامه ریزی در زندگی شخصی به چه معناست؟ نحوه نوشتن و اجرای آن

برنامه ریزی در زندگی شخصی ، نقشه راهی است که به شما کمک می‌کند آنچه را که برایتان مهم است اولویت بندی کنید، و به سمت زندگی که می‌خواهید حرکت کنید.

‎اکنون بخوانید‎

سوم – ۷ عادت موثر در درون خود بسازید

اولسون، هفت عادت مثبت و سازنده نگرش و رفتار را پیشنهاد می‌کند که در هر شرایطی به شما کمک می‌کنند و در مسیر رسیدن به رویاهایتان از شما حمایت می‌کنند. در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

عادت شماره ۱: اقدام کنید

اولسون می‌نویسد، قورباغه‌ای باشید که نه تنها تصمیم می‌گیرد از روی بالشتک زنبق بپرد، بلکه در واقع می‌پرد. باور کنید یا نه، اقدام کردن به معنای برنده شدن در نیمی‌ از نبردها است. زیرا اساساً از هر دو نفر یک نفر هیچ کاری انجام نمی‌دهد.

عادت شماره ۲: ثابت قدم باشید

۸۰ درصد موفقیت ممکن است اقدام کردن باشد، اما فقط در صورتی که به معنای اقدام مداوم و پیوسته باشد.

ثبات قدم در خلاصه کتاب برتری خفیف

عادت شماره ۳: دیدگاه مثبت داشته باشید

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا افراد زیادی در مورد قدرت مثبت اندیشی کتاب نوشته‌اند؟

یک دلیل ساده وجود دارد: زیرا موثر است!

عادت شماره ۴: برای مدت طولانی متعهد باشید

از «فراتنگ‌ها» مالکوم گلدول تا «جهش» متیو سید، همگی همین را می‌گویند: اگر حدود ۱۰ هزار ساعت تمرین کنید، هیچ کاری غیرممکن نیست. این حدود هشت ساعت در روز، چهل ساعت در هفته، پنجاه هفته در سال، به مدت پنج سال است.

آیا حاضرید برای برتری در چیزی به این اندازه فداکاری کنید؟

عادت شماره ۵: یک میل سوزان با پشتوانه ایمان پرورش دهید

قدرت “میل با پشتوانه ایمان” همان چیزی است که ناپلئون هیل نیروی محرکه همه افراد موفق می‌داند.

عادت شماره ۶: مایل به پرداخت هزینه باشید

اگر می‌خواهید ۱۰ هزار ساعت برای کاری زمان بگذارید، باید زمان بسیار کمتری را برای چیز دیگری بگذارید. اما آنقدرها هم بد نیست زیرا در نهایت در زندگی سود بیشتری کسب می‌کنید.

عادت شماره ۷: یکپارچگی ‌برتری خفیف را تمرین کنید.

حتی زمانی که کسی تماشایتان نمی‌کند به اقدام کردن ادامه دهید.

چهارم – با برندگان معاشرت کنید

اطراف خود را با مربیان و الگوهایی که می‌خواهید از آن‌ها تقلید کنید، احاطه کنید. با افرادی معاشرت کنید که به شما انگیزه می‌دهند که بزرگ باشید.

این نقل قول معروف را به یاد داشته باشید که هر فرد مجموع ۵ شخصی است که بیشترین معاشرت را با آن‌ها دارد.

و در نهایت – از ۴ اصل برتری خفیف استفاده کنید

حرکت کنید – آهسته و پیوسته به حرکت خود ادامه دهید.

حلقه‌های باز را ببندید – تمام پروژه‌ها و وظایف ناقص در زندگی‌تان را ببندید.

به طور منظم انعکاس دهید – در پایان هر روز، هفته، ماه زمانی را برای مرور منظم آنچه اتفاق افتاده، آن‌چه به خوبی پیش رفته و آن‌چه می‌تواند بهبود یابد، اختصاص دهید.

جشن بگیرید – هر تصمیم موفقی را جشن بگیرید.

بخش‌هایی از متن کتاب برتری خفیف

“افراد موفق کاری را انجام می‌دهند که افراد ناموفق حاضر به انجام آن نیستند.”

“افراد موفق هر اقدامی که برای به سرانجام رساندن کار لازم است را انجام می‌دهند، خواه آن را دوست داشته باشند یا نه.”

“تلاش برای ترک یک عادت ناخواسته، کمی‌ شبیه تلاش برای فکر نکردن به یک فیل است (هر چه بیشتر سعی کنید به آن فکر نکنید، بیشتر به آن فکر می‌کنید). به این دلیل که روی هر چه تمرکز کنید، رشد می‌کند. به همین دلیل است که وقتی افراد انرژی زیادی را صرف تمرکز بر چیزی که نمی‌خواهند می‌کنند، معمولاً دقیقاً همان چیز را به صورت ناخواسته دریافت می‌کنند. خلاص شدن از شر عادتی که نمی خواهید داشته باشید، با مواجه مستقیم سخت است. راه ترک چنین عادتی این است که عادت ناخواسته را با عادت دیگری که می‌خواهید، جایگزین کنید.”

“بعضی وقت‌ها برای تند رفتن لازم است سرعت خود را کاهش دهید.”

“به جای اینکه در پایان روز کاری را که قرار است انجام دهید یادداشت کنید، بنویسید که چه کاری را در آن روز انجام دادید.”

“دو نوع عادت وجود دارد: آن‌هایی که به شما خدمت می‌کنند و آن‌هایی که به شما خدمت نمی‌کنند.”

“افرادی که در منحنی موفقیت قرار دارند، زندگی مسئولیت‌پذیرانه‌ای دارند. آن‌ها افرادی هستند که مسئولیت کامل این که چه کسی هستند، کجا هستند و هر چیزی که برایشان اتفاق می‌افتد را به عهده می‌گیرند.”

 تفاوت افراد موفق و ناموفق در خلاصه کتاب برتری خفیف

“هر زمان چیزی را می‌بینید که به نظرتان پیشرفت است، به یاد داشته باشید که نتیجه نهایی یک سری کارهای کوچک طولانی است که به طور مداوم در طول زمان انجام شده است.”

“یک خبر تکان‌دهنده دیگر: کشتی‌تان نمی‌آید! اکنون اینجاست. لنگر انداخته و منتظر است. شما همین حالا هم پول دارید. همین حالا هم زمان دارید. همین حالا هم مهارت، اعتماد به نفس را دارید. همین حالا هم همه چیزهایی که برای رسیدن به هر چیزی که می‌خواهید، نیاز دارید را دارید.”

“چیزهایی مانند برداشتن چند دلار از چک حقوق‌تان، گذاشتن آن در پس‌انداز و رها کردنش در آن‌جا. یا هر روز چند دقیقه ورزش کردن، یا هر روز ده صفحه از یک کتاب الهام بخش، آموزشی و زندگی را خواندن. زمان گذاشتن برای این که به کسی بگویید چقدر از او قدردانی می‌کنید، و سپس انجام این کارها به طور مداوم، هر روز، ماه‌ها و سال‌ها. چیزهای کوچکی هستند که در هنگام انجام دادن بی اهمیت به نظر می‌رسند، اما وقتی با گذشت زمان ترکیب شوند، نتایج بسیار بزرگی به بار می‌آورند.”

“هر چیزی که ارزشمند باشد، ارزش پرداختن هزینه‌اش را هم را دارد.”

“هر چیزی در زندگی یک روند طبیعی دارد: کاشت، کشت، برداشت.”

“انسان می‌تواند بارها شکست بخورد، اما تا زمانی که شروع به سرزنش دیگران به خاطر آن شکست نکند، شکست خورده نیست.”

” افرادی که در منحنی موفقیت قرار دارند مسئولانه زندگی می‌کنند. افرادی که در منحنی شکست قرار دارند دیگران را مقصر می‌دانند. افرادی که در منحنی موفقیت هستند به سمت آینده کشیده می‌شوند. افرادی که در منحنی شکست هستند به سمت گذشته کشیده می‌شوند. مهم نیست کجا هستید، در هر لحظه می‌توانید قدم به منحنی موفقیت بگذارید.”

معرفی نویسنده

نویسنده خلاصه کتاب برتری خفیف

جف اولسون در طول ۳۰ سال گذشته به صدها هزار نفر کمک کرده است تا به سطوح بهتری از آزادی مالی و تعالی شخصی دست یابند. علاوه بر آن با هزاران مخاطب در ایالات متحده و سراسر جهان صحبت می‌کند.

جف خود را به عنوان “دانشجوی همیشگی توسعه شخصی” توصیف می‌کند و به همان اندازه که برای موفقیت شخصی و مالی ارزش قائل است خود را وقف سلامتی و خوشبختی هم نموده است.

جف با مجموعه‌ای از شرکت‌های فروش، بازاریابی و توزیع کار کرده است و سه نیروی مختلف فروش و توزیع را در سازمان‌های بزرگ چند میلیون دلاری ایجاد کرده است و در نهایت مدیرعامل یکی از آن‌ها می‌شود.

سپس بر اساس تجربیاتش، شبکه مردمی‌ را تأسیس می‌کند که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های آموزش توسعه شخصی در ایالات متحده است. این شبکه بیش از ۹۰۰ برنامه تلویزیونی در زمینه برتری شخصی در سلامت، امور مالی، روابط و موارد دیگر تولید کرده است.

جف اولسون با کارشناسان افسانه‌ای توسعه شخصی مانند لس براون، جیم ران، برایان تریسی و بسیاری دیگر کار کرده است.

تنها کتاب جف اولسون، کتاب برتری خفیف می‌باشد.

اگر به دنبال راهی برای پیشرفت و توسعه خود هستید بدون شک باید مطالعه نمایید. با ‏دانلود اپلیکیشن ذهن می‌توانید مجموعه ای از برترین کتاب‌های جهان را با صرف کمترین ‏زمان مطالعه نمایید‎.‎

دانلود اپلیکیشن خلاصه کتاب ذهن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید