فهرست مطالب
مهارتهای اجتماعی نقش پررنگی در موفقیت حرفهای و شخصی افراد دارند. شاید به نظر برسد که برخی از ما به طور غریزی دارای این مهارتها هستیم. اما واقعیت این است که میتوان آنها را آموخت.
مهارتهای اجتماعی، در اصل یعنی توانایی کنارآمدن با دیگران و برقراری ارتباط مؤثر با آنها.
اگر مهارتهای اجتماعی خوبی داشته باشید، میتوانید منظورتان را بهتر به دیگران منتقل و احساس خوبی در آنها ایجاد کنید. حتی اگر قرار باشد خبر بدی به کسی بدهید، داشتن مهارتهای اجتماعی کمکتان میکند تا با کمترین آسیب این کار را بکنید و به شنونده احساس مورداحترام واقعشدن و ارزشمند بودن بدهید.
داشتن مهارتهای اجتماعی بسیار مهم است؛ چه در یافتن دوستان جدید، چه در پیش بردنِ حرفه یا کنارآمدن با چالشها و مشکلات زندگیتان.
شاید فکر کنید که داشتنِ به اصطلاح «کاریزما» یک ویژگی شخصیتی ذاتی است، اما واقعیت این است که میتوانیم مهارتهای اجتماعی را نیز، درست مثل بسیاری از جنبههای رفتاری دیگر، بیاموزیم. نکتۀ مهم دیگر این است که برای داشتن این مهارتها لزوماً نیاز به برونگرا بودن ندارید.
یکی از کتابهایی که میتواند به شما در تقویت مهارتهای اجتماعیتان کمک کند، کتاب آیین دوستیابی است. برای مطالعه این کتاب کافی است بر روی لینک زیر کلیک کنید.
خلاصه کتاب آیین دوست یابی
دیل کارنگی در کتاب آیین دوست یابی به شما میآموزد که چطور با دیگران رفتار کنید تا بتوانید به محبوبیت برسید.
راهکارهای تقویت مهارتهای اجتماعی
بنابراین اگر در مورد تواناییتان در ایجاد تأثیر خوب بر دیگران شک دارید یا صرفاً میخواهید مهارتهای اجتماعیتان را تقویت کنید، نکات زیر را فرا بگیرید:
۱. به رفتار افرادی که مهارتهای اجتماعیشان را تحسین میکنید، توجه کنید
به رفتار افرادی که تحسینشان میکنید و به نظرتان دوستداشتنی و قابلاعتماد هستند توجه کنید؛ حال چه این افراد از نزدیکانتان باشند، چه از شخصیتهای معروف. به طرز صحبت و زبان بدنشان دقت کنید؛ رفتار آنها با اطرافیانشان چگونه است؟ چه دیدگاهی دارند؟
البته دقت کنید که همواره باید «خودتان» باشید؛ چون ناصادق و تقلبیبودن، درست نقطۀ مقابلِ داشتن مهارتهای اجتماعی است. اما داشتن یک (یا حتی دو و سه) الگو و بررسی نقاط قوت آنها بسیار کارگشا است.
به این فکر کنید که آیا شما نیز میتوانید فلان نقاط قوت را داشته باشید یا اینکه آیا میتوانید فلان مهارتها را تمرین کنید و در عین حال به شخصیت خودتان وفادار بمانید؟ برای مثال، شاید ذاتاً درونگرا باشید، اما در کنار آن میتوانید خونگرمی و خوشصحبت بودن را نیز تمرین کنید.
علاوه بر این، میتوانید به تعاملات منفی افراد نیز دقت کنید؛ حال چه مستقیماً برای شما پیش آمده باشند، چه شاهد رخدادن آن در بین دیگران بوده باشید. ببینید آیا میتوانید مشخص کنید که چرا این مکالمات به بیراهه رفتهاند و اینکه چگونه میتوانید از تجربه یا تکرار دوبارۀ آن در آینده جلوگیری کنید.
۲. روی نکات مثبت تمرکز کنید
عموماً افرادِ مثبتاندیش دوستداشتنیتر هستند و طوری با دیگران تعامل میکنند که منجر به نتایج مثبت میشوند. اگر در تعاملاتتان انتظار ناامیدی، عصبانیت یا بیحوصلگی داشته باشید، احتمالاً طرف مقابلتان نیز این نگرش منفی را حس میکند و به این ترتیب، طبق انتظارتان، تعامل ناامیدکننده، پرتنش یا کسالتباری خواهید داشت.
در عوض، سعی کنید با چشم امیدواری به تعاملاتتان نگاه کنید و انتظار رسیدن به نتایج دلخواهتان را داشته باشید. با کنجکاوی، گشادهرویی و اشتیاق صحبت کنید و از صادقانه تعریف و تمجیدکردن از طرف مقابلتان نترسید.
۳. به اطرافیانتان صادقانه توجه نشان دهید
درست مثل منفینگری، اگر نسبت به اطرافیانتان بیعلاقه یا بیتوجه باشید نیز، قطعاً احساستان خودش را در نحوۀ برخوردتان با آنها نشان خواهد داد.
به یاد داشته باشید که احتمالاً تمام افرادی که با آنها ملاقات میکنید دیدگاههای جالب یا داستان شخصی یا ویژگیهای فردی ارزشمندی دارند. ضمناً ممکن است آنها نیز مانند شما، در یک موقعیت خاص احساس ناخوشایندی پیدا کنند و به دلگرمی نیاز داشته باشند. پس در مورد دیگران بهترین تصور را داشته باشید و با هدفِ دیدن این تصویر وارد تعامل شوید.
۴. شنوندۀ خوبی باشید
شاید فکر کنید که داشتن کاریزما به معنای این است که خودتان جذاب باشید؛ اما بخش زیادی از داشتن این ویژگی، در واقع به توانایی شما در ایجاد احساس جذابیت در دیگران مربوط میشود. بنابراین باید یاد بگیرید که شنوندۀ خوبی برای دیگران باشید.
وقتی با کسی صحبت میکنید، واقعاً باید به حرفهای او گوش دهید و کاری کنید که او نیز احساس کند که گوش میکنید و میفهمید. به این فکر کنید که خودتان از صحبت کردن با کسی که بیحوصله به نظر میرسد یا هیچ توجهی به حرفهایتان نمیکند چقدر دلسرد و ناراحت میشوید.
با این فرض با دیگران گفتگو کنید که طرف مقابل چیز ارزشمندی برای ارائه دارد؛ چه در مورد موضوع مورد بحث، چه در مورد خودش. هنگام صحبتکردن با دیگران به آنها نگاه کنید و با واکنشهای بهجا، نشان دهید که گوش میکنید (حتی واکنشی به سادگی یک «هوممم» گفتن).
صبر کنید تا حرفشان تمام شود، بعد پاسخ دهید یا اینکه سؤال بپرسید و از این طریق، زمان گفتگو را بیشتر کنید. وسط حرف او پای موضوع دیگری را باز نکنید یا طوری رفتار نکنید که انگار منتظر هستید نوبت حرفزدن شما برسد.
برای این که شنونده بهتری شوید بهتر است مقاله زیر را مطالعه نمایید.
تأثیر شنونده فعال بر پرنور شدن چراغهای رابطه
وقتی لباس یک شنونده فعال را میپوشید، یعنی میخواهید شنونده بادقتی باشید. باید به خاطر سپرد که پذیرش چنین نقشی یعنی پذیرا بودن بدون قضاوتگری.
۵. همدل باشید
بخش مهم دیگرِ گوشدادن، همدلی است؛ یعنی توجهکردن به ورای معنای سطحی کلمات افراد، به منظور یافتن سرنخهایی که ممکن است کمکتان کند تا به دیدگاه یا وضعیت احساسی آنها پی ببرید. داشتن پیشینهای در مورد زندگی یا تجربیات گذشتۀ افراد نیز میتواند در رسیدن به این مقصود کمکتان کند.
همدلی، یک مهارت اجتماعی بسیار مهم است که آن را نیز میتوانید تقویت کنید. توانایی دیدن مسائل از منظر دیگران، به شما این امکان را میدهد که به شکل اثربخشی به دغدغههای آنها توجه کنید؛ به خصوص در هنگام مواجهه با تعارضات؛ یعنی زمانی که باید بین منافع خودتان و دیگران تعادل برقرار کنید یا به آنها اخبار بد بدهید.
۶. از واکنشهای احساسیتان آگاه باشید
سعی کنید در طول یک مکالمۀ سخت یا تند، احساساتتان را کنترل کرده و آنها را پردازش کنید؛ به خصوص احساساتی مانند ناامیدی، عصبانیت یا اضطراب. گرچه بروز این قبیل احساسات کاملاً طبیعی است، اما باعث میشوند که به جای واکنش از یک موضع سنجیده و محترم، با پرخاش و بیفکری عمل کنید.
در عوض، سعی کنید به ریشۀ واکنش احساسیتان پی ببرید؛ آیا احساس خودتان است که بر رفتارتان تأثیر گذاشته یا دلیل آن رفتار بد طرف مقابل است؟ اگر اولی بود، به یاد داشته باشید که باید خودتان مسئولیت احساساتتان را بپذیرید نه اینکه آن را به گردن دیگران بیاندازید. اما اگر دومی بود، سعی کنید بفهمید که چگونه میتوانید با آرامش واکنش نشان دهید. این کار به شما امکان میدهد تا به جای تشدید موقعیت، آن را آرام کنید.
۷. کلماتتان را با دقت انتخاب کنید
فکر کردن قبل از صحبتکردن، شما را از به زبان آوردن حرفهایی که میتواند یک موقعیت پرتنش یا حساس را خراب کند، باز میدارد. انتخاب دقیق کلمات، از موضع مثبت و منصفانه، میتواند تشنج فضا را کاهش دهد و باعث شود با دید بهتری با موضوع مواجه شوید.
به طور کلی، تأمل در مورد کلمات انتخابیتان، در هر موقعیتی مهم است؛ در واقع باید شیوۀ صحبتکردنتان را با توجه به مخاطبانتان انتخاب کنید؛ برای مثال، نحوۀ حرف زدن با همکارتان باید با نحوۀ حرفزدن با رئیس، بهترین دوست یا همسرتان متفاوت باشد.
در نظر گرفتن نیازهای مخاطبان و همچنین اهداف خودتان در تعامل با آنها، میتواند مکالمه را در مسیر درستی به پیش ببرد و باعث شود به شیوهای مهمترین موضوعات را به طرف مقابلتان منتقل کنید که بهترین نتایج را به دنبال داشته باشند.
همه چیز را با کتاب خواندن میتوانید یاد بگیرید. برای بهبود مهارتهای اجتماعیتان نیز علاوه بر کتابهای آداب معاشرت باید در زمینه روانشناسی نیز آموزش ببینید. اگر زمان زیادی برای مطالعه ندارید با دانلود اپلیکیشن ذهن میتوانید مجموعهای از برترین کتابهای جهان را با صرف کمترین زمان مطالعه نمایید.