‏۷‏‎ ‎کتاب پیشنهادی مارک زاکربرگ جهت توسعۀ ذهن شما

7 کتاب پیشنهادی مارک زاکربرگ

فهرست مطالب

مارک زاکربرگ از طریق باشگاه کتاب­خوانی‌­اش کتاب­‌های زیادی را به مخاطبان خود پیشنهاد کرده است. در این مقاله، به معرفی ۷ عنوان از این کتاب­‌ها که در مورد تاریخ بشر، اقتصاد جهانی و کسب­‌وکارهای نوآور هستند خواهیم پرداخت.

اکثر شما مارک زاکربرگ را به‌عنوان بنیان­‌گذار فیس‌بوک می‌­شناسید، اما او عاشق کتاب خواندن نیز هست. تا جایی که در سال ۲۰۱۵ یک باشگاه کتاب­خوانیِ فیس‌بوکی به نام «یک سال با کتاب» راه انداخت و در این چالش، همراه با مخاطبانش کتاب‌های بسیاری را مطالعه کردند. کتاب­‌هایی با موضوعات مختلف؛ از تبعیض نژادی و خلاقیت در کسب­‌وکار و تاریخ بشر گرفته تا ژئوپولتیک.

مارک زاکربرگ در ابتدای چالشِ یک سال با کتابِ خود گفت: «کتاب‌ها به شما این امکان را می‌دهند که در هر موضوعی کاملاً غرق شوید و اکثر جزئیات آن موضوع را بررسی کنید؛ کاری که رسانه‌های امروزی از عهدۀ انجام آن برنمی­‌آیند».

اگر می‌خواهید کتاب­‌های پیشنهادی مارک زاکربرگ را در مدت­ زمان کمتری بخوانید، اپلیکیشن ذهن بهترینِ آن­‌ها را در قالب خلاصه‌کتاب‌­ها و کتاب‌­های صوتی ۲۰ دقیقه‌­ای در اختیارتان قرار می­‌دهد.

کتاب‌های پیشنهادی مارک زاکربرگ

جیم کروی جدید در 7‏‎ ‎کتاب پیشنهادی مارک زاکربرگ

۱. جیم کروی جدید

اثر میشل الکساندر

جیم کروی جدید، در مورد نظام عدالت کیفری آمریکا و چگونگی به حاشیه رانده­‌شدن سیاه‌پوستان از طریق اقداماتی چون حبس جمعی صحبت می­‌کند. الکساندر که خودش یک وکیل حقوق مدنی است، در این کتاب از موضوعات بسیاری مانند نحوۀ شروع کارزارِ «جنگ با مواد مخدر» به دستِ دولت ریگان و چگونگی تلاش برای از بین بردن تعصبات حرف می­‌زند.

مارک زاکربرگ در مورد این کتاب گفته: «مدت­‌ها بود که دوست داشتم در مورد اصلاحات عدالت کیفری بیشتر بدانم. تا اینکه چندین نفر از افراد مورد اعتمادم مطالعۀ این کتاب را به‌شدت به من توصیه کردند».

چرا ملت­‌ها شکست می­‌خورند در 7‏‎ ‎کتاب پیشنهادی مارک زاکربرگ

۲. چرا ملت­‌ها شکست می­‌خورند

 اثر دارون عاجم اوغلو و جیمز رابینسون

آیا تابه‌حال از خودتان پرسیده‌­اید که چرا برخی از کشورها همیشه درگیر فقرند، اما برخی دیگر هرروز پیشرفت می­‌کنند و توسعه می‌­یابند؟ این کتاب، حاصل ۱۵ سال تحقیقِ دارون عاجم اوغلو، استاد ام آی تی و یکی از بهترین اقتصاددانان جهان و جیمز رابینسون، دانشمند علوم سیاسی و از اساتید دانشگاه هاروارد است.

طبق استدلال این دو نویسنده، ثروت کشورها به چیزی فراتر از جغرافیا یا فرهنگ ملت‌شان بستگی دارد؛ آن­‌ها می‌گویند عامل موفقیت یا شکست اقتصاد یک ملت، مؤسسات سیاسی و اقتصادی هستند؛ و برای اثبات آن نیز به شکاف گستردۀ ثروت در کشورهای هم‌نام و همسایه­‌ای مانند کرۀ شمالی و کرۀ جنوبی، یا نوگالِسِ ایالات‌متحده و نوگالِسِ مکزیک اشاره می‌کنند.

مارک زاکربرگ این کتاب را به این خاطر برای چالش کتاب­خوانی خود انتخاب کرد که می‌خواست دربارۀ علل فقر در سراسر جهان اطلاعات بیشتری کسب کند.

خوش­بینِ منطقی در 7‏‎ ‎کتاب پیشنهادی مارک زاکربرگ

۳. خوش­بینِ منطقی

اثر مت ریدلی

زاکربرگ پس از چرا ملت‌ها شکست می‌خورند، خوش‌بین منطقی را برای چالش کتاب­خوانی خود انتخاب کرد؛ آن‌هم به این دلیل که این کتاب، نظریه‌های متفاوت و مخالف بسیاری را در مورد عوامل اثرگذار بر پیشرفت اقتصادی مطرح می‌کند.

او گفت: «دوست دارم ببینم ایده­‌های مطرح شده در کدام‌یک از این دو کتاب، با شرایط امروز ما هم­‌خوانی دارد».

طبق استدلال نویسندۀ این کتاب، مت ریدلی، تجارت، ناجی بشریت خواهد بود. به تعبیری دیگر، تجارت، تکنولوژی و نوآوری می­‌توانند برای کشورهای فقیر ثروت به ارمغان بیاورند و حتی از سیارۀ زمین نیز در برابر تغییرات آب‌وهوایی محافظت کند؛ چراکه پول بیشتر، یعنی سرمایه­‌گذاری بیشتر درزمینۀ مقابله با گرمایش جهانی.

این کتاب همچنین به چگونگی تغییر جامعه و شرایط زندگی در طول تاریخ می­‌پردازد و عقیده دارد که بهترین زمان برای زندگی، همین زمانۀ ماست.

شرکت خلاقیت در 7‏‎ ‎کتاب پیشنهادی مارک زاکربرگ

۴. شرکت خلاقیت

اثر اد کاتمول و امی والاس

اد کاتمول یکی از بنیان‌گذاران استودیو پیکسار و رئیس سابق استودیو انیمیشن والت دیزنی است. او در شرکت خلاقیت، داستان‌هایی از شرکت‌های مختلف تعریف می­‌کند و در مورد مدیریت و همین‌طور نقش پررنگ خلاقیت در تیم‌های موفق حرف می‌زند.

این کتاب پُر است از نکات کاربردی برای افزایش خلاقیت و بهره‌وری در محل کار؛ از نحوۀ تغییر چیدمان میزهای کار به‌منظور تقویت روابط و امکان ایجاد گفتگوی آزاد گرفته تا تأثیر پیشنهاد «برنامۀ بازیابی» در نترسیدن از شکست و امتحان کردن چیزهای جدید.

«اگر می­‌خواهید خلاق باشید، باید کارهایی را شروع کنید که ممکن است در آن­‌ها شکست بخورید».-اد کاتمول.

کاتمول می­‌گوید این اقدامات، کار مدیران را آسان نمی­‌کند؛ اما هدف، سهولت نیست، تعالی است.

مارک زاکربرگ در فیس‌بوک نوشته بود که عاشق خواندن تجارب دست‌اول بنیان‌گذاران شرکت­‌های بزرگی مانند پیکسار است و دوست دارد یاد بگیرد که مدیران چگونه می‌­توانند کارکنان‌شان را خلاق بار بیاورند.

مقدّمه در 7‏‎ ‎کتاب پیشنهادی مارک زاکربرگ

۵. مقدّمه

 اثر ابن خلدون

کتاب مقدّمه، در سال ۱۳۷۷ میلادی، توسط مورخ اسلامی، ابن خلدون نوشته شده و به بررسی تاریخ و علوم آن زمان می­‌پردازد. در این کتاب، اطلاعات جامعی در مورد موضوعات بسیاری گنجانده شده است؛ از الهیات اسلامی و ظهور و سقوط تمدن­‌ها و چگونگی تأثیر غذا بر روی بدن گرفته تا آثار مخرّب شهرنشینی.

مارک زاکربرگ در مورد این کتاب گفته بود: «گرچه بسیاری از باورهای آن زمان، اکنون و پس از گذشت ۷۰۰ سال رد شده‌­اند، اما خواندن در مورد ادراکات و جهان­‌بینی مردم آن دوران بسیار جالب است».

انسان خردمند در 7‏‎ ‎کتاب پیشنهادی مارک زاکربرگ

۶. انسان خردمند

 اثر یووال نوح هراری

زاکربرگ عاشق خواندن دیدگاه‌های مختلف در مورد یک موضوع است؛ به همین دلیل بعد از مطالعۀ مقدمه، به سراغ انسان خردمند رفت.

او در فیس‌بوک نوشت: «مقدمه، تاریخ را از دیدگاه یک روشنفکرِ متعلق به دهۀ ۱۳۰۰ به تصویر کشیده و انسان خردمند، اثر نویسنده‌­ای امروزی است که در مورد بسیاری از همان سؤالات کندوکاو می‌­کند. من هم که مشتاق خواندن این دیدگاه­‌های مختلف هستم».

هراری در کتاب خود، در مورد تاریخ بشریت حرف می‌­زند؛ از ۲.۵ میلیون سال پیش و تکامل اولیۀ انسان تا رسیدنش به دوران مدرن؛ و در طول مسیر نیز از پیدایش قانون، تجارت و کشاورزی می­‌گوید و توضیح می­‌دهد که چگونه هوموساپین­‌ها تنها گونۀ باقی­مانده از انسان‌­ها هستند.

سهام فقیران در 7‏‎ ‎کتاب پیشنهادی مارک زاکربرگ

۷. سهام فقیران

 اثر داریل کالینز، جاناتان مرداک، استوارت راثرفورد و اورلاندا راثوِن

داریل کالینز، جاناتان مرداک، استوارت راثرفورد و اورلاندا راثوِن، نتایج ۱۰ سال تحقیق در مورد چگونگی زندگی افراد فقیر را در کتابی به نام سهام فقیران گردآوری کرده‌­اند. این کتاب، توضیح می‌­دهد که چگونه ساکنین کشورهای فقیری مانند بنگلادش، هند و آفریقای جنوبی از پس هزینه‌های زندگی خود برمی‌­آیند.

مارک زاکربرگ در مورد این کتاب گفته بود: «این‌که تقریباً نیمی از جهان-تقریباً ۳ میلیارد نفر-با درآمد میانگین دو و نیم دلار در روز یا کمتر از آن زندگی می‌کنند واقعاً تعجب‌­آور است. امیدوارم مطالعۀ این کتاب کمک‌مان کند تا راهی برای حمایت از این افراد پیدا کنیم».

او اضافه کرد که نکتۀ جالبی از این کتاب آموخته است؛ این‌که درآمد فقیرترین افراد، حتی ازآن‌چه معمولاً در گزارش‌ها ثبت می‌­شود هم کمتر است؛ زیرا درآمد آن‌­ها با «برابری قدرت خرید» تعدیل می­‌شود؛ بنابراین، حتی ممکن است درآمد روزانه‌­شان به نیم دلار هم برسد؛ که می­‌تواند معادل قیمت کالایی باشد که مردم جاهای دیگر می­‌توانند آن را با ۲ دلار بخرند. اساساً، افرادی که در فقر مطلق به سر می‌­برند، با پولی بسیار کم‌تر از آن‌چه تصورش را می­‌کنید، زندگی می­‌کنند.

اگر می‌خواهید بدانید دیگر بنیان‌گذاران بزرگ دنیای فناوری چه کتاب­‌هایی را پیشنهاد کرده‌­اند، توصیه می‌­کنیم که مقالات ما در مورد کتاب­‌های موردعلاقۀ استیو جابز، ایلان ماسک و جف بزوس را نیز بخوانید.

مطالعۀ بهترین کتاب‌­ها در ۱۵ دقیقه

تقریباً هر چیزی را می‌­توانید از کتاب‌­ها یاد بگیرید؛ از اصول رهبری گرفته تا تکنیک‌­های بازاریابی. اما خواندن تمام این کتاب‌­ها زمان بَر است و به همین خاطر، سایت ما تنها مهم‌ترین مطالب هر کتابی را در اختیارتان قرار می‌­دهد. به این ترتیب، می‌­توانید در عرض ۲۰ ​​دقیقه تمام نکات کلیدی کتاب مورد نظرتان را بخوانید.

علاوه بر این، می­‌توانید این خلاصه کتاب­‌ها را به راحتی در برنامه‌­های‌تان جا دهید و کتاب‌خوانی را به یک عادت روزانه تبدیل کنید.

دانلود اپلیکیشن خلاصه کتاب ذهن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید