فهرست مطالب

مصاحبه شغلی موفق ؛ چطور به شغل مورد علاقه‌مان برسیم


موفقیت در مصاحبه شغلی

اگر به مصاحبه شغلی دعوت شده‌اید و استرس دارید، این مقاله مخصوص شماست. در ین نوشته قصدا داریم از مصاحبه شغلی، فرآیندی که برای انجام آن طی کنید و تمام نکات مهم مربوط به آن با شمکا صحبت کنیم. با ما در ذهن همراه باشید.

فهرست

فصل ۱

مصاحبه شغلی چیست؟


مصاحبه شغلی چیست؟

مصاحبه شغلی مکالمه‌ای است که بین کارفرما و متقضایانی که پتانسیل به دست آوردن موفقیت در سمت شغلی خاصی دارند اتفاق می‌افتد.

در طول مصاحبه شغلی، متقاضیان این فرصت را دارند که شرایط شغلی بالقوه خود را ارزیابی کنند و کارفرما هم فرصت خواهد داشت که شرایط عمومی و شخصیت متقاضی را بررسی کند.

دراین فرآیند دوطرفه، هم کارفرما و هم متقاضی میتوانند درباره شرایط، امکانات و مسئولیت‌ها صخبت کنند و انتظارات خود را از طرف مقابل بیان کنند.

درواقع می‌توان گفت که این مکالمه مانند خیابان دوطرفه‌ای است که هریک از طرفین به سمت مقصد خودشان سفر می‌کنند. متقاضی می‌خواهد به شغل مناسبی برسد و کارفرما هم به دنبال جذب کارمند جدید است.

 

استعداد یابی چیست؟

با فرآیند استعدادیابی، روش‌ها و فواید آن آشنا شوید

اکنون بخوانید

فصل ۲

انواع مصاحبه شغلی


انواع مصاحبه شغلی

مصاحبه شغلی هم مانند بسیاری دیگر از موضوعات، به چند نوع تقسیم می‌شود. اگر شما صرفا با نوع متداول و کلاسیک مصاحبه شغلی آشنا هستید، خوب است که بقیه انواع آن را هم بدانید. در مجموع هفت نوع مصاحبه شغلی شناسایی می‌شود که کارفرمایان به نسبت سمت شغلی موردنظر و یا موقعیت، نوع آن را انتخاب می‌کنند:

مصاحبه سنتی

سناریویی که اغلب اوقات در مصاحبه شغلی با آن مواجه می‌شوید، همان مصاحبه سنتی است. به مصاحبه دعوت می‌شوید، روی صندلی می‌نشینید و یک مصاحبه کننده هم روبه‌روی شما است و لیستی بلندبالا از سوالات مختلف در دست دارد. شما هم باید به تک‌تک سوالات جواب بدهید تا شرایط‌تان برای دریافت پوزیشن شغلی جدید، تایید یا رد شود.

مصاحبه تلفنی

تابحال تجربه مصاحبه تلفنی داشته‌اید؟ اکثر افرادی که به صورت فریلنس کار می‌کنند بارها و بارها این تجربه را داشته‌اند. اگر برای مصاحبه تلفنی با شما هماهنگ شده است یک احتمال دیگر هم وجود دارد.

این نوع از مصاحبه معمولا زمانی انجام می‌گیرد که قرار است به مصاحبه اصلی دعوت شوید. درواقع مصاحبه تلفنی پیش‌درآمد مصاحبه اصلی و حضوری است. در این نوع مصاحبه معمولا سوالات ابتدایی پرسیده می‌شود تا صلاحیت متقاضی برای مرحله بعد مصاحبه سنجیده شود.

مصاحبه ویدئویی

این روزها که کرونا همه را خانه‌نشین کرده است، مصاحبه ویدئویی به یکی از متداول‌ترین انواع مصاحبه تبدیل شده است. اما به غیر از آن، معمولا کارفرمایان از شما درخواست آمادگی برای مصاحبه ویدئویی دارند تا آشنا شما برای برقراری ارتباط توسط نرم‌افزارهای مختلف را بسنجند و آشنایی شما با فناوری را محک بزنند.

مصاحبه پرونده‌ای

این نوع از مصاحبه شغلی بیشتر برای محک زدن توان و تخصص شما است. در این مصاحبه مصاحبه کننده یکی از پرونده‌های مربوط به پوزیشن شغلی‌تان را در اختیارتان قرار می‌دهد و از شما می‌خواهد بعد از مطالعه آن نظرتان را درباره آن و راهکارهای پیشنهادی‌تان بگویید. این کار بیشتر به قصد بررسی و تخمین میزان قدرت تشخیص و تفکر مستقل شما است.

مصاحبه در رستوران

اگر برای مصاحبه به صرف یک وعده غذایی در رستوران دعوت شده‌اید، باید آن را به فال نیک بگیرید. معمولا این نوع از مصاحبه‌ها به این معنا هستند که کارفرما توان تخصصی شما را تا حدود زیادی جدی گرفته است و می‌خواهد چیزهای بیشتری از شما بداند. معمولا این نوع از مصاحبه‌ها به قصد حرف‌های جدی‌تر درباره شغل و محک رفتار شما در محیط اجتماعی است.

مصاحبه گروهی

مصاحبه‌های گروهی چندان متداول نیستند. گاهی ممکن است شرکت‌ها برای استخدام در سمت شغلی خاصی، به چند کارمند نیاز داشته باشد. به همین دلیل برای آنکه توان کار این افراد در گروه را تخمین بزنند، به صورت دسته‌ای آن‌ها را به مصاحبه دعوت می‌کنند.

نمونه کار

در بعضی از مشاغل، ارائه نمونه کار یا تکمیل یک پروژه برای کارفرما ضروری به نظر می‌رسد. مثلا برای مشاغلی که با نویسندگی در ارتباط هستند، معمولا از متقاضی خواسته می‌شود که یک یا دو نمونه کار بفرستند یا درباره موضوعی بنویسند که کیفیت کار آن‌ها به صورت عملی مورد سنجش قرار بگیرد.

پنل

اگر قرار است با یک تیم کار کنید، اصلا عجیب نیس که در یک زمان واحد با گروهی از مصاحبه کنندگان روبه‌رو شوید و به صورت دوره‌ای از شما سوال بپرسند. بله! کمی استرس‌‌آور و چالش‌برانگیز است اما خوبی مصاحبه‌هایی که به شکل پنل هستند این است که چند نفر می‌توانند درباره شما نظر بدهند و صرفا با یک مصاحبه کننده سنجش نخواهید شد.

فصل ۳

چرا به مصاحبه شغلی دعوت شدم؟


دعوت شدن به مصاحبه شغلی به این معنا است که شما در اولین مرحله تقاضا برای سمت شغلی خاصی موفق شده‌اید. کارفرما رزومه شما را دیده است  و به نظر او به صورت بالقوه توانایی‌هایی دارید که می‌تواند برای شغل موردنظر مناسب باشید.

یادتان باشد که دعوت شدن به مصاحبه نمی‌تواند متضمن استخدام شما باشد و شما باید خودتان را برای مراحل مهم‌تری آماده کنید. پس اعتماد به‌نفس و غرور کاذب را کنار بگذارید و بیشتر از قبل روی توانایی‌هایتان کار کنید تا بتوانید مهم‌ترین مرحله کسب موقعیت شغلی را با موفقیت پشت سر بگذارید.

انتخاب شغل آینده

چطور شغل موردعلاقه و بهترین گزینه برای آینده حرفه‌ای‌مان را پیدا کنیم؟

اکنون بخوانید

فصل ۴

فرآیند مصاحبه چطور است؟


فرآیند مصاحبه شغلی

وقتی از مصاحبه کاری صحبت می‌کنم، منظورم صرف گفتگوی یک مرحله‌ای و اعلام نتیجه بعد از چند روز نیست. فرآیند مصاحبه شغلی معمولا طولانی‌تر و مفصل‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. اگر دوست دارید مراحل این فرآیند را دقیق‌تر بدانید تا بفهمید چه چیزی در انتظارتان است، ادامه این بخش را با دقت بخوانید:

بررسی رزومه

اولین کاری که به محض ارسال رزومه شما به شرکت یا اداره موردنظر انجام می‌گیرد، بررسی رزومه شما است. کارفرما مشخصات، مهارت‌ها و تجربیات شما را بررسی می‌کند تا پتانسیلتان را برای کسب جایگاه شغلی موردنظر تخمین بزند. اگر به نظر کارفرما، تجربه و مهارت مناسبی داشتید، رزومه شما مورد پذیرش قرار می‌گیرد و وارد مرحله بعد می‌شوید.

مصاحبه ابتدایی و هماهنگی

وقتی رزومه شما مورد پذیرش قرار بگیرد، تماسی از طرف کارفرما دریافت خواهید کرد. معمولا در تماس‌های تلفنی یا ایمیلی، سوالات تکمیلی درباره مهارت و سوابقتان پرسیده خواهد شد تا اگر ابهامی در رزومه شما وجود داشت، از بین برود.

اگر همه چیز به خوبی پیش برود، زمانی برای مصاحبه اصلی درنظر گرفته خواهد شد و درباره آن با شما هماهنگی به عمل خواهد آمد. وقت آن است که خودتان را برای مهم‌ترین مرحله استخدام آماده کنید.

مصاحبه اصلی

در مصاحبه اصلی تمامی صحبت‌های تکمیلی، حقوق، شرایط و وظایف به بحث گذاشته می‌شود. در عین حال، مصاحبه اصلی فرصتی مناسب برای کارفرما است تا دقیق‌تر شخصیت و مهارت‌های شما را بشناسند. البته یادتان نرود که مصاحبه برای شما هم فرصتی مناسب است تا شغل موردنظرتان را با شرایط و انتظارات‌تان مطابقت بدهید و برآوردی کلی از وضعیت داشته باشید.

پنل گروهی

گاهی از این نوع از مصاحبه به عنوان مرحله‌ای تکمیلی در مصاحبه شغلی استفاده می‌شود. بسته به شرایط و موقعیت شغلی، ممکن است که مدیران بخواهند به‌صورت همزمان با شما بحث و تبادل نظر داشته باشند. پس اگر به پنل گروهی دعوت شدید، تعجب نکنید و بدانید که این مرحله به عنوان مرحله‌ای تکمیلی در فرآیند پذیرش شما است.

فصل ۵

آمادگی برای مصاحبه شغلی


آمادگی برای مصاحبه شغلی

اختصاص زمان به آمادگی برای مصاحبه شغلی می‌تواند تا حدود زیادی به موفقیت شما در این مرحله مهم کمک کند. تحقیقاتی که از سوی شرکت JPP انجام شده است نشان می‌دهد که جویندگان شغلی که قبل از مصاحبه حدودا هفت ساعت را به بررسی شرایط شغلی و کسب اطلاع از شرکت موردنظرشان اختصاص می‌دهند، شانس بیشتری برای موفقیت در مصاحبه دارند.

اما سوال اینجاست که چور می‌توان برای مصاحبه کاری آماده شد؟ بیایید بررسی کنیم که توصیه کارشناسان برای آمادگی در مصاحبه‌های شغلی چه است و چطور باید برای آن آماده شد:

مرحله اول؛ آنالیز شغل موردنظر

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آمادگی برای مصاحبه، اختصاص زمانی برای بررسی شغل و سمت موردنظرتان است. همزمان با آن یادتان باشد که درمورد انتظارات شرکت از کارمندان و علی‌الخصوص از سمت شغلی موردنظرتان هم تحقیق کنید. لیستی از مهارت‌ها، دانش و تخصص موردنیاز را تهیه کنید تا بتوانید وضعیت خودتان را نسبت به شرایط ایده‌آل تخمین بزنید.

خودتان را محک بزنید

زمانی که لیست مهارت‌های موردنیاز سمت شغلی موردنظر را تهیه کردید، نوبت به سنجش خودتان می‌رسد. باید تعیین کنید که از صددرصد مهارت‌های ایده‌آل در کجای آن قرار دارید. سعی کنید حداقل ده مهارت از مهارتهای موردنیازی شغل مورد نظرتان را بنویسید و جلوی هرکدام که واجد آن هستید علامت بزنید.

این مهارت‌ها می‌تواند شامل گواهینامه‌ها، توانایی‌ها، دانش‌های نرم‌افزاری و پایه‌های تخصص شما باشد. ساماندهی این لیست می‌تواند به شما کمک کند که هنگام توضیح خودتان به کارفرما، بهتر به او اثبات کنید که چرا برای این سمت شغلی مناسب هستید.

هم‌جنین، به سوابق شغلی گذشته‌تان فکر کنید. ترجیحا به سوابقی فکر کنید که با سمت فعلی  موردنظرتان شباهت دارد و در یک رده قرار می‌گیرند. دراینصورت زمانی که کارفرما از شما درباره تجارب‌تان می‌پرسد، می‌توانید به سادگی پاسخگو و قانع کننده باشید.

درباره شرکت تحقیق کنید

قبل از اینکه به مصاحبه شغلی بروید، نکته مهمی را باید درنظر بگیرید. میزان اطلاع شما از شرکت موردنظر می‌تواند یکی از عوامل تعیین کننده قبولی یا عدم قبولی شما در مصاحبه باشد.

پس این قاعده را که صرف تحقیق درباره شغل موردنظر کافی نیست را جدی بگیرید. شما باید به اندازه کافی از شرکت موردنظر هم بدانید و با اطلاعات کاملی در مصاحبه حضور پیدا کنید.

با تحقیق درباره شرکت خواهید فهمید که آیا این محل کار مناسب شخصیت شما هست یا نه. ضمن اینکه در اینصورت امکان آن را خواهید داشت که به سوالات مصاحبه کننده درباره شرکت موردنظر به درستی پاسخ بدهید.

بهترین کار برای درک صحیح از شرکت، سر زدن به وبسایت آن است؛ مخصوصا اگر به بخش درباره ما در وبسایت‌ها نگاه بیندازید، می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره شرکت پیدا کنید.

همچنین می‌توانید اطلاعات جالبی درباره جایگاه شرکت‌ در میان شرکت‌های رقیب در وبسایت‌های دیگر کسب کنید. چک کردن قسمت نظرات در اکانت شبکه‌های اجتماعی شرکت یا بخش نظرات کاربران وبسایت می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

جلسه مصاحبه را تمرین کنید

زمانی را برای تمرین جلسه مصاحبه اختصاص دهید. به سوالاتی فکر کنید که ممکن است از شما پرسیده شود و جواب‌های لازم را در آن پیدا کنید. (من سوالات متداول در مصاحبه‌ها را در قسمت‌های جلوتر همین مقاله با شما به اشتراک می‌گذارم.)

این کار به شما کمک می‌کند که خودتان را آرام کنید و استرس‌تان را کاهش دهید و ضمنا با این تمرینات خواهید توانست برای سوالاتی که امکان دارد از شما پرسیده شود گیج نشوید و به افکارتان سامان بدهید.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای تمرین انجام دهید این است که جلسه مصاحبه را دقیقا تمرین کنید. یعنی می‌توانید با یکی از دوستان یا اعضای خانواده‌تان جلسه مصاحبه را شبیه‌سازی کنید و حتی زمان‌بندی مصاحبه را هم تمرین کنید تا مطابق نوع مصاحبه همه‌چیز به صورت بی‌نقصی اجرا شود.

از قبل به پوشش‌تان فکر کنید

انتخاب لباس برای مصاحبه را به دقایق پایانی منتهی به مصاحبه موکول نکنید. شما باید چند روز قبل از مصاحبه به لباسی که باید برای جلسه بپوشید فکر کنید و آن‌ها را از قبل آماده کنید.

برای این کار نیاز است که درک درستی از محیط کاری که قرار است برای مصاحبه به آن بروید داشته باشید. قاعده کلی این است که آراسته، تمیز و مرتب باشید تا بتوانید تاثیر مثبتی بر کارفرما و شخص مصاحبه کننده بگذارید.

مهم است که بدانید باید حرفه‌ای و درست آماده شوید. قبل از هرچیزی یادتان باشد که پوشش شما، اولین چیزی است که مصاحبه کننده از شما می‌بیند و لباستان اولین فاکتوری است که در تصور کارفرما از شما تاثیر خواهد گذاشت.

اینکه چه بپوشید، چطور بپوشید و چگونه بپوشید به سلیقه و علاقه شما و البته محیط کار بستگی دارد. اما یادتان باشد که بهتر است برای محیط‌های رسمی و اداری مانند مشاغل دولتی، دفتری و مالی لباس رسمی بپوشید و از رنگ‌های پرزرق و برق و روشن استفاده نکنید.

اگر برای مصاحبه شغلی برای محیطی کژوال و خودمانی مانند مشاغل آزاد، دفترهای خصوصی یا کافه رستوران‌ها آماده می‌شوید، می‌توانید کمی مدرن‌تر و اسپرت‌تر لباس بپوشید اما بازهم یادتان باشد که سادگی و آراستگی و لباس‌های پوشیده‌تر می‌توانند تاثیر بهتری در کارفرما داشته باشند. ضمنا یادتان باشد که خوشبو باشید!

چه چیزی را با خودتان به مصاحبه ببرید

خوب است که قبل رفتن به مصاحبه به چیزهایی که باید با خودتان به جلسه ببرید هم فکر کنید. کار خوبی که میتوانید انجام بدهید همراه داشتن رزومه مفصل‌تان است. خوب است که سوالاتی که باید بپرسید هم با خودتان ببرید.

برگه‌ای برای یادداشت سوالات و نکات اضافه هم در کیفتان داشته باشید. البته یک نکته مهم!

یادتان نرود به چیزهایی که نباید با خودتان ببرید هم فکر کنید. سعی کنید در طول جلسه گوشی همراهتان خاموش باشد. بهتر آن است که اصلا گوشی موبایل همراهتان نباشد. جویدن آدامس هم یکی از آن کارهایی است که تاثیر بدی بر مصاحبه کننده خواهد گذاشت. قاعده کلی آن است که هرچه وسایل کمتری با شما باشد بهتر است.

به زبان بدن و نحوه رفتارتان فکر کنید

آماده شدن برای داشتن حرکات بدن مناسب بسیار مهم است. شما باید بدانید که رعایت آداب مصاحبه می‌تواند تاثیر مثبت و مهمی بر روند مصاحبه‌تان بگذارد. از همان لحظه که وارد می‌شوید از منشی تا کارمندان و مصاحبه‌کننده و سایر افرادی که در محیط ملاقات می‌کنید، با اعتماد به‌نفس و مودبانه سلام کنید.

در طول مصاحبه به صورت خودآگاه زبان بدنتان را کنترل کنید. برقراری تماس چشمی مناسب، دست دادن محکم و توجه به مکالمه و داشتن هر زبان بدنی که شما را با اعتماد به‌نفس نشان بدهد عالی است.

اهمیت برنامه ریزی در زندگی شخصی و شغلی

برنامه ریزی در زندگی ما چه تاثیری خواهد داشت؟

اکنون بخوانید

فصل ۶

مدیریت استرس در مصاحبه شغلی


مدیریت استرس مصاحبه شغلی

طبیعی است که در مصاحبه استرس زیادی داشته باشید. اما می‌توانید با روش‌های خاصی، این استرس را مدیریت کنید و نگذارید که شدت آن بر رفتارتان درطول مصاحبه تاثیر بگذارد. تکنیک‌های زیر می‌تواند تا حد بسیار زیادی در مدیریت استرس در مصاحبه کاری‌تان تاثیر داشته باشد:

از قبل درباره روند مصاحبه مطالعه کنید

همین کاری که الان در حال انجامش هستید، یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های کنترل استرس در طول مصاحبه است. مطالعه درباره همه اتفاقاتی که درطول مصاحبه خواهد افتاد و نکاتی که باید از قبل بدانید به شما کمک می‌کند که تا حدود زیادی از ابهام درباره فرآیند مصاحبه کم کنید.

اصولا استرس و اضطراب تا حد زیادی از نداشتن آگاهی درباره آنچه قرار است به وقوع بپیوندد ناشی می‌شود. به همین دلیل، دانستن آنچه دقیقا قرار است اتفاق بیفتد به شما کمک خواهد کرد تا استرستان را مدیریت کنید.

مهارت‌هایتان را برای مصاحبه ارتقا بدهید

وقتی به خودتان مطمئن باشید، استرس کمتری خواهید داشت. اطمینان شما نسبت به خودتان و مهارت‌هایتان می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و در کاهش استرستان نقشی اساسی را ایفا کند. به طور کلی مهارت مذاکره در کنار مهارت‌های شخصی و حرفه‌ای می‌تواند به صورت موثری اطمینان‌بخش باشد و به شما اعتماد به‌نفس لازم را برای مصاحبه ببخشد.

خودتان را از قبل آماده کنید

لطفا دقیقه نودی نباشید! تجربه ثابت کرده است که همیشه در آخرین دقایق باقی مانده چیزی گم می‌شود یا از قلم می‌افتد. آماده شدن در دقایق آخر می‌تواند باعث سردرگمی‌تان شود و استرس زیادی را به شما وارد کند. بهتر است از قبل آماده باشید تا استرس گم کردن چیزی یا فراموش کردنش مزید بر علت نشود. نظم یکی از مهم‌ترین عوال داشتن آرامش در طول مصاحبه است که باید جدی گرفته شود.

درباره شرکت تحقیق کنید

اینکه بدانید دقیقا با چه چیزی طرف هستید به صورت موثری باعث کاهش استرس شما خواهد شد. آگاهی درباره محیط کاری که قرار است مصاحبه در آنجا صورت بگیرد فقط به کسب اطلاعات درباره فعالیت‌ها و اهداف آن‌ها محدود نمی‌شود. شما باید به خوبی بدانید که آدرس آن کجاست و راه‌های دسترسی به آن چطور است. به این ترتیب کمتر استرس دیر رسیدن یا گم کردن آنجا را خواهید داشت و بخش بزرگی از اضطرابتان رفع خواهد شد.

از تفکرات منفی دوری کنید

دست از منفی‌بافی درباره روند مصاحبه بردارید.  شما قرار نیست اشتباه وحشتناکی انجام بدهید اگر به خودتان و استرستان مسلط شوید. منفی‌بافی برای کاری که قرار است انجام بدهید، علاوه براینکه از اعتماد به‌نفستان کم می‌کند و بر توانایی‌تان تاثیر بدی خواهد گذاشت، می‌تواند منجر به پیشامدهای منفی هم بشود. خلاصه از قانون جذب و تاثیر آن غافل نباشید!

روی موفقیت متمرکز شوید

به هیچ چیزی جز موفقیت در مصاحبه فکر نکنید. اگر به مصاحبه دعوت شده‌اید حتما دلیل خاصی داشته است. شما توانایی لازم برای کسب این جایگاه شغلی را دارید و چیزی از باقی متقاضیان کم ندارید. پس به خودتان اطمینان داشته باشید و سعی کنید بهترین نسخه خودتان را در روز مصاحبه به کارفرما ارائه دهید و از نتیجه شگفت‌انگیز آن لذت ببرید.

تکنیک‌های کاهش استرس را تمرین کنید

تکنیک‌های خاصی می‌توانند باعث کاهش استرس شما شوند. سعی کنید از قبل از مصاحبه آن تکنیک‌ها را به کار ببرید تا در روز مصاحبه استرس کمتری داشته باشید. خودآگاهی، تنفس طبی و ریلکسیشن از کاربردی‌ترین تکنیک‌های رفع فوری استرس هستند که می‌توانند درصد قابل‌توجهی از استرستان را کاهش بدهند.

تکنیک‌های خاصی می‌توانند باعث کاهش استرس شما شوند. سعی کنید از قبل از مصاحبه آن تکنیک‌ها را به کار ببرید تا در روز مصاحبه استرس کمتری داشته باشید. خودآگاهی، تنفس طبی و ریلکسیشن از کاربردی‌ترین تکنیک‌های رفع فوری استرس هستند که می‌توانند درصد قابل‌توجهی از استرستان را کاهش بدهند.

چطور استرسمان را کاهش دهیم؟

روش های عملی و ثابت شده در کنترل استرس

اکنون بخوانید

فصل ۷

نمونه سوالات مصاحبه شغلی


نمونه سوال مصاحبه شغلی

اگر یادتان باشد از نمونه سوالاتی که ممکن است در مصاحبه شغلی مطرح شوند با شما حرف زدم. بیایید این سوالات متداول را با هم بررسی کنیم. برای اینکه راحت‌تر بتوانید از هر دسته از سوالات سردربیاورید، سوالات را در چند دسته مختلف، گروه‌بندی کرده‌ام. سوالات شخصی، سوالات مربوط به شغل قبل شما، سوالات مربوط به سطوح توانایی‌ها، سوالات درباره شغلی که متقاضی آن هستید، سوال درباره حقوق و مزایای مدنظر شما، سوال درباره سوابق شما.

سوالات شخصی

ممکن است در رده سوالات شخصی مسائل زیر مطرح شوند:

  • کمی درباره خودتان توضیح بدهید.
  • فکر می‌کنید نقاط قوت‌تان چه چیزهایی باشند؟
  • بزرگترین نقطه ضعف‌تان چیست؟
  • چه چیزی باعث می‌شود که خاص باشید؟
  • اگر چیزی وجود دارد که در رزومه‌تان ذکر نشده و دوست دارید که کارفرما بداند بگویید.
  • خودتان را چطور توصیف می‌کنید؟
  • نحوه روبه‌رو شدن شما با شکست چطور است؟
  • با چه مدلی از کار کردن راحت‌تر هستید؟
  • در محل کار چطور راحت‌تر هستید؟

سوالات مربوط به شغل قبلی‌تان

اگر قبلا به کار دیگری مشغول بوده‌اید و به هر دلیلی آن را رها کرده‌اید، ممکن است درباره آن سوالات زیر را از شما بپرسند:

  • چرا شغل قبلی را ترک کردید؟
  • چرا خواستید که شغلتان را ترک کنید و به دنبال شغل جدید باشید؟
  • چرا اخراج شدید؟ (درصورتی‌که اخراجتان کرده باشند)
  • بعد از خروج از شغل قبلی چه دست به چه کارهایی زدید؟

سوالات مربوط به شغلی که متقاضی آن هستید

  • چرا باید شما را استخدام کنیم؟
  • بودن شما در تیم ما می‌تواند چه چیزی را به گروه اضافه کند؟

سوالات مربوط به سطح توانایی‌هایتان

  • چه تجربه قابل قبولی دارید که می‌تواند ما را به استخدام شما مجاب کند؟
  • آیا توانایی‌های شما بیش از اندازه سمت فعلی نیست؟ (اصطلاحا آورکوآلیفاید نیستید؟)
  • کیفیت کارتان چطور است؟
  • چطور با چالش‌ها مواجه می‌شوید و چطور آن‌ها را حل‌وفصل می‌کنید؟
  • فکر می‌کنید در چه چیزی از بقیه داوطلب‌ها بهتر باشید؟
  • چه بخشی از کار برایتان چالش بزرگتری به‌حساب می‌آید؟
  • چه بخشی از کار برایتان چالش کوچکی است؟

سوالاتی درباره سوابق کاری شما

  • چه سوابق شغلی مرتبطی داشتید؟
  • کمی بیشتر از رزومه خودتان توضیح دهید.
  • چه وظایف شغلی تابحال داشتید؟
  • بزرگترین و مهم‌ترین کاری که تابحال انجام دادید چه بوده؟
  • بزرگترین اشتباهی که تابحال کردین چه بوده؟
  • چه چیزی در رابطه با شغل قبلی شما وجود داشت که دوست داشتید/دوست نداشتید؟

فصل ۸

عوامل موثر در موفقیت در مصاحبه شغلی


عوامل موفقیت در مصاحبه شغلی

اکثر ما قبل از انجام مصاحبه‌های شغلی دوست داریم که با کسی که چنین مصاحبه‌ای را در موقعیت مشابه انجام داده و موفق شده است صحبت کنیم. معمولا علت آن این است که دوست داریم بدانیم آن‌ها چه کاری کرده‌اند که باعث شده است به موفق برسند. درحالت کلی، فرمول خاصی وجود ندارد که با به‌کار بستن آن بتوانید در مصاحبه کاری‌تان موفق باشید. اما با رعایت کردن قواعد زیر، شانس موفقیتتان را تا حد زیادی افزایش خواهید داد:

۱: رزومه قوی

داشتن رزومه قوی صرفا به این معنا نیست که رزومه‌ای چند صفحه‌ای و پر از سوابق شغلی داشته باشید. البته که داشتن سابقه شغلی مرتبط یکی از مهم‌ترین شرایط یک روزمه قوی است؛ اما یادتان باشد که آنچه به عنوان رزومه برای کارفرما ارسال می‌کنید، باید ادبیات درستی داشته باشد.

شما می‌توانید با شیوه چینش سوابق‌تان در رزومه و ادبیات مناسب، حرفه‌ای بودنتان را به کارفرما اثبات کنید و تاثیر مثبتی روی او بگذارید. یادتان باشد که رزومه شما باید مختصر و مفید باشد. توضیحات اضافه و جزئیات بیشتر در جلسه مصاحبه مورد بحث قرار می‌گیرد.

۲: رفتار مناسب

رفتار مناسب و حرفه‌ای، یکی دیگر از عوامل تعیین‌کننده در موفقیت شما در مصاحبه شغلی است. اینکه بدانید در چه موقعیتی چه چیزی را بگویید و چه رفتاری را انجام ندهید، می‌تواند شخصیت محکم، حرفه‌ای و با اعتمادبه‌نفسی را از شما در ذهن کارفرما طراحی کند.

البته سعی کنید رفتارتان تصنعی نباشد و خودتان را به کارفرما نشان بدهید. اما، چیزی که نشان می‌دهید بهترین نسخه خودتان باشد. اگر تپق زدید، دست‌پاچه نشوید. به سادگی به اشتباهاتتان بخندید و سخت نگیرید. اما هرگز خودتان را دست پایین نگیرید و بر نقاط مثبت شخصیت و دانشتان تاکید کنید.

مهم است که یادتان باشد در چه موقعیتی هستید و آن را با یک قرار دوستانه اشتباه نگیرید. درعین حال فکر کردن به اینکه در یک مصاحبه جدی شغلی هستید نباید آنقدر برای شما بزرگ و سخت به‌نظر برسد که باعث سردرگمی و اضطرابتان شود.

۳: پوشش مناسب

همانطور که قبلا هم اشاره کردم، پوشش مناسب می‌تواند تاثیر تعیین‌کننده‌ای بر پیش‌فرض مصاحبه‌گر از شخصیت شما داشته باشد. توجه به پوشش صرفا به معنای پوشیدن لباس‌های شیک و آراستگی کامل ظاهری نیست. بلکه از آن مهم‌تر این است که بدانید چه پوششی را برای روز مصاحبه انتخاب کنید.

لباس ناهمگون با محیط به اندازه تیپ بد و نامناسب می‌تواند بر برآورد کارفرما از شخصیت شما تاثیر منفی داشته باشد. مهم است که آراسته باشید، لباس مناسبی بپوشید، لباستان اتو کشیده و مرتب باشد، مناسب محیط باشد و خوشبو باشید.

همه این گزینه‌ها مستلزم آن هستند که از قبل برای پوشش و تیپ‌تان در مصاحبه فکر کرده باشید و برای آن برنامه‌ریزی کنید. آماده شدن در دقیقه نود می‌تواند همه آنچه رشته کرده‌اید را پنبه کند.

۴: منطق

پرهیز از صحبت‌های غیرمنطقی و نابجا و برآورد واقع‌بینانه از کار و درآمدتان می‌تواند بر برآورد فرد مصاحبه‌کننده از شخصیت شما بسیار تاثیر داشته باشد.

قبل از آنکه به هر سوالی جواب بدهید یا سوالی بپرسید، در ذهنتان آن را حلاجی کنید و تخمین بزنید که چقدر با منطق و واقعیت سازگار است. سعی کنید تصورات ایده‌آل و غیرواقعی را کنار بگذارید و منطقی باشید. در اینصورت است که می‌توانید از کارفرما توقع داشته باشید به شما به عنوان گزینه‌ای جدی برای استخدام فکر کند.

۵: استفاده از تکنیک‌های روان‌شناسی مناسب

مصاحبه‌کننده‌ها معمولا چیزهایی از روان‌شناسی می‌دانند و ممکن است به لحاظ روان‌شناختی چالش‌هایی را برای شما طراحی کنند تا واکنش شما را در آن موقعیت‌ها بسنجند. اینکه تحت هیچ شرایطی اعتماد به‌نفس خودتان را از دست ندهید و رشته افکار از دستتان خارج نشود یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در موفقیت در مصاحبه شغلی است.

استفاده از زبان بدن مناسب که نشان‌دهنده اعتماد به‌نفس و قدرت است می‌تواند به شما کمک کند تا شخصیت قدرتمندی از خودتان به نمایش بگذارید. حرکات دست و پایتان را کنترل کنید. سعی کنید حرکتی را به صورت تکرار شونده انجام ندهید تا مضطرب به‌نظر نرسید. صاف باستید. ارتباط چشمی برقرار کنید. چانه‌تان را بالا بگیرید. دست‌هایتان را در جیبتان نگذارید. هنگام راه رفتن قدم‌های بلند بردارید و سعی کنید حرکات و نحوه صحبت کردنتان آرام و شمرده باشد.

۶: تمرین کردن

یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار در موفقیت در مصاحبه شغلی، تمرین کردن است. اگر از قبل به تمام مراحل مصاحبه فکر کنید و برای آن آماده باشید، هرگز غافلگیر نخواهید شد و در تمام مدت مصاحبه می‌توانید به خوبی از پس چالش‌های پیش‌رویتان بربیایید. تمرین برای مصاحبه به شما کمک می‌کند که از ابتدا تا انتهای مصاحبه حرفه‌ای رفتار کنید و برای هر مرحله آمادگی داشته باشید.

تمرین کردن برای مصاحبه درست مانند آن است که برای امتحان درس بخوانید. به نظر شما کسی که برای امتحانی درس می‌خواند احتمال موفقیت بیشتری دارد یا کسی که درس نخوانده است؟

 

روزمه نویسی حرفه‌ای

چگونه یک رزومه حرفه ای و قوی بنویسیم؟

اکنون بخوانید

فصل ۹

عوامل شکست در مصاحبه شغلی


عوامل شکست مصاحبه شغلی

حالا که با عوامل موفقیت در مصاحبه شغلی آشنا شدید، بد نیست که بدانید برای آنکه در مصاحبه شکست نخورید، باید از چه چیزهایی دوری کنید. رفتارهای زیر می‌تواند به صورت جدی موفقیت شما در مصاحبه تحت تاثیر قرار دهند:

۱: تمرین نکردن

بله! دفعه سومی است که از تمرین کردن و اهمیت آن در موفقیت در مصاحبه صحبت می‌کنم. دلیل آن واضح و روشن است. این مسئله آنقدر اهمیت دارد که به یکی از مهم‌ترین گزینه‌های موفقیت و شکست در مصاحبه تبدیل شده است.

اگر برای مصاحبه از قبل حاضر نشوید، باید خودتان را برای شکست آماده کنید. براساس آمار حدود ۸۵ درصد متقاضیان در مصاحبه‌های حرفه‌ای شکست می‌خورند چون خودشان را از قبل برای آن آماده نکرده بودند.

۲: نمایش حالت‌های منفی

انتقاد کردن از هرچیزی و زیر سوال بردن آن می‌تواند شخصیتی منفی از شما به نمایش بگذارد. هیچ کارفرمایی علاقه به استخدام افراد منفی‌نگر و همیشه منتقد ندارد.

اگر فکر می‌کنید که با انتقاد و منفی‌نگری می‌توانید شخصیتی جالب و متفکر از خودتان به نمایش بگذارید، باید بدانید که کارتان به احتمال قوی نتیجه عکس خواهد داد. سعی کنید حالت تهاجمی نداشته باشید و به هرچیزی که مصاحبه کننده از شما می‌پرسد، عکس‌العمل منفی نشان ندهید.

لبخند زدن و تاکید بر درک متقابل تفاوت‌ها و نگرش‌ها تاثیر بهتری نسبت به انتقاد و منفی‌نگری دارد. سعی کنید بیشتر روی این وجه رفتار و شخصیت‌تان کار کنید.

۳: بی‌میلی

اشتیاق بیش‌ازاندازه و بی‌میلی به یک میزان می‌توانند باعث شکست شما در مصاحبه کاری‌تان شوند. اگر نسبت به کل جلسه و مکالمه درجریان بی‌میل باشید، مصاحبه کننده ترجیح می‌دهد که شما را از لیست متقاضیان خط بزند و کسانی را انتخاب کند که علاقه بیشتری از خودشان نشان می‌دهند.

بی‌میلی می‌تواند خود را در حرکات بدن نشان بدهد و حس منفی را به سرعت به طرف مقابلتان منتقل کند. مثلا تن صدا تحت تاثیر احساس شما نسبت به مکالمه قرار می‌گیرد و افت می‌کند.

بی‌میلی همچنین می‌تواند ارتباط چشمی را قطع کند و کارفرما به سرعت متوجه احساس شما نسبت به کل جلسه خواهد شد. سعی کنید حرکات بدنتان را کنترل کنید تا چنین حسی را به مصاحبه کننده منتقل نکنید.

۴: پاسخ‌های مبهم و نداشتن صداقت

یکی دیگر از مهم‌ترین وجوه موثر بر شکست در مصاحبه‌های شغلی، نداشتن صداقت در عمل و رفتار است. ارائه جواب‌های کلی و مبهم به مصاحبه کننده، او را کلافه و گیج خواهد کرد و نظر او را نسبت به شما کاملا تغییر خواهد داد.

اگر جواب سوالی را نمی‌دانید، با صراحت اعلام کنید که به آن فکر نکرده‌اید یا اطلاع ندارید. این کار بسیار بهتر از این است که سعی کنید با جواب‌های بی‌ربط یا مبهم ذهن مصاحبه‌کننده را درگیر کنید.

صداقت و راستگویی، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای کارفرمایان در انتخاب کارمندان است. سعی کنید از همان ابتدای کار صداقتتان را به کارفرما نشان بدهید تا او را به صورت مثبتی تحت تاثیر خودتان قرار داده باشید.

۵: دیر رسیدن

دوست دارید در مصاحبه کاری‌تان شکست بخورید و رد شوید؟ پس حتما دیررسیدن را مدنظر قرار بدهید. هیچ کارفرمایی دوست ندارد که کارمند بدقول و وقت نشناس استخدام کند و اگر دیر برسید از همان ابتدای کار به او این سیگنال را ارسال می‌کنید که اهمیتی به زمان نمی‌دهید.

حتی اگر فکر می‌کنید که ممکن است به ترافیک برخورد کنید و کمی دیر برسید، یکی دوساعت زودتر از خانه بیرون بیایید. زود رسیدن بسیار بهتر از آن است که دیر برسید.

۶: پوشش نامناسب

پوشش مناسب به این معنا است که شما عرف و محیط کار را به خوبی می‌شناسید و به آن احترام می‌گذارید. باز هم تاکید می‌کنم که منظور من از داشتن پوشش مناسب، پوشیدن لباس‌های شیک و برند نیست. منظور من از داشتن پوشش مناسب این است که اولا مناسب محیط لباس بپوشید و ثانیا لباستان مرتب و تمیز باشد.

اگر در محیطی اداری، لباس باز و رنگ روشن بپوشید یا اسپرت باشید، قطعا احساس مثبتی را به کارفرما منتقل نخواهید کرد. فرض کنید مثلا با صندل به اداره‌ای بروید تا مصاحبه شغلی انجام دهید. اگر خودتان جای کارفرما بودید چه احساسی نسبت به چنین موقعیتی داشتید؟

۷: نداشتن اطلاعات نسبت به موقعیت شغلی موردنظر

اگر قبل از رفتن به مصاحبه هیچ ایده‌ای درباره وظایف شرح داده شده از موقعیت شغلی نداشته باشید، نخواهید توانست حس مثبتی در مصاحبه کننده ایجاد کنید. با این اشتباه به مصاحبه کننده سیگنال می‌دهید که کلا در باغ نیستید و هیچ نظری درباره این موقعیت شغلی ندارید.

پس یادتان باشد که قبل از مصاحبه به خوبی درباره موقعیت موردنظر، سازمانی که قرار است در آن کار کنید و هم‌چنین شرح وظایفتان به خوبی اطلاعات کسب کنید و با اطلاعات کافی به جلسه بروید.

 

پنج نشانه زبان بدن که باید هر کارآفرین به آن توجه کند

اطلاعاتی جالب درباره زبان بدن که هر کارآفرین باید از آن اطلاع داشته باشد

اکنون بخوانید

فصل ۱۰

جملاتی که نباید در مصاحبه شغلی به زبان بیاوریم


جملاتی که نباید در مصاحبه شغلی بگوییم

به زبان آوردن دسته‌ای از جملات می‌توانند مانند سم برای مصاحبه کاری شما عمل کنند. اگر دوست دارید مصاحبه موفقی داشته باشید، از به زبان آوردن جملات زیر جدا خودداری کنید:

جملات منفی

جملات منفی و تند درباره شغل قبلی یا کارفرمای سابقتان. شاید فکر کنید که اگر احساستان را نسبت به کارفرمای قبلی به زبان بیاورید، بتوانید بازخورد مثبتی بگیرید اما باید بدانید که این کار به شدت مخرب است و اعتماد کارفرما را نسبت به شما از بین خواهد برد. حتی اگر تجربه بدی از شغل سابقتان داشتید، همواره در طول مصاحبه با احترام از آن صحبت کنید.

اظهار عدم آگاهی

جمله نمی‌دانم و اطلاع ندارم از آن دست جملاتی هستند که تاثیر خوشایندی بر مصاحبه کننده نخواهند گذاشت. البته که اگر چیزی را نمی‌دانید بهتر است صداقت داشته باشید و به زبان بیاورید. اما سعی کنید کمتر از این جملات استفاده کنید. بهتر آن است که نکته نادانسته‌ای را از قبل باقی نگذاشته باشید تا مجبور به استفاده از این جملات شوید.

حرفهای بی‌ربط

بحث درباره موضوعات نامربوط به شغل و حرفه. صحبت از اعتقادات شخصی یا مسائلی که کمترین ارتباطی به موضوع موردبحث حرفه‌ایتان ندارد هم می‌تواند آسیب‌زننده و مخرب باشد. سعی کنید کمتر به حاشیه بروید.

نگویید که جواب این سوال در رزومه‌ام هست

اگر سوالی درباره سوابق حرفه‌ای شما پرسیده می‌شود که قبلا در رزومه به آن اشاره کرده بودید، نگویید که در رزومه‌ام نوشته‌ام. قطعا کارفرما از آن اطلاع دارد و اگر از شما درباره آن پرسیده است به آن معنا است که دوست دارد مسئله موردنظر را از زبان خودتان بشنود.

جواب‌های کلیشه‌ای

جواب‌های کلیشه‌ای و از قبل آماده شده به سوالات. درست است که باید از قبل برای سوالات متداول و روند مصاحبه آماده شوید اما جواب‌های کلیشه‌ای که نشان بدهند شما از قبل جواب سوالات را آماده کرده‌اید تاثیر خوبی بر روند مصاحبه نخواهد گذاشت.

نگویید تجربه ندارم!

هرگز به اینکه تجربه کافی ندارید اشاره نکنید. اگر به مصاحبه دعوت شده‌اید به این معنا است که پتانسیل به دست آوردن سمت موردنظر را دارید و اگر بگویید تجربه کافی ندارم، خودتان با دست خودتان اسمتان را از لیست خط زده‌اید.

صحبت از اطلاعات شخصی

صحبت از اطلاعات شخصی بی‌ربط به شخصیت حرفه‌ای شما هم می‌تواند مصاحبه را خراب کند. هرگز از چارچوب مصاحبه خارج نشوید و بحث را از حالت حرفه‌ای منحرف نکنید.

فصل ۱۱

معرفی کتاب


معرفی کتاب مصاحبه شغلی

کتاب مصاحبه‌های کاری به زبان آدمیزاد نوشته جویس لین کندی یکی از آن کتاب‌هایی است که می‌تواند اطلاعات مفیدی راجع به نحوه آماده شدن برای مصاحبه شغلی و چگونگی موفقیت در آن را در اختیار شما قرار دهد. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتر و مفصل‌تری راجع به مصاحبه‌های شغلی و موفقیت در آن به دست بیاورید، این کتاب را تهیه کنید.

علاوه‌براین شما می‌توانید کتاب به شغل دلخواهتان برسید، اثر برایان تریسی را بخوانید. این کتاب به شما کمک می‌کند که شغل ایده‌آلتان را شناسایی کنید و با روش‌های مناسبی آن را به‌دست بیاورید و کنترل شغلیتان را به‌دست بگیرید.

شما می‌توانید این کتاب را از فروشگاه ذهن دریافت کنید. با کلیک بر لینک زیر، و عضویت در خانواده ذهن، به سادگی این کتاب را دانلود کنید و همیشه همراه خود داشته باشید.

دانلود کتاب مصاحبه شغلی

4 دیدگاه‌ها

    • سلام و ممنون از دیدگاهتون.
      بله حتما! یکی از بخش های مهم رزومه شما به توصیف شخصیت و ویژگی هاتون اختصاص داره

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید