خلاصه کتاب زندگی در پیش رو

خلاصه کتاب زندگی در پیش رو

فهرست مطالب

رومن گاری برای «کتاب زندگی در پیش رو» صدایی ایجاد کرد که با سوء استفاده‌ها و جناس‌ها عجین بود. از طریق این ابزارهای هوشمندانه زبانی، ما مجبور می‌شویم کلمات را با معناهای جدیدی بخوانیم و پیش فرض‌های جمعی و شخصی خود را در مورد زندگی، طبیعت انسان و قوانینی که برای زندگی طراحی کرده‌ایم را وارونه کنیم.

کتاب زندگی در پیش رو با رویدادهای خنده‌دار، بصیرت آمیز و همدلانه از شوخ طبعی تاریک، کنایه و هجو توسط قهرمان اصلی‌اش به نام مومو (محمد) به پایان می‌رسد. این صدایی است که به آن اعتماد داریم و هرگز از شنیدن آن خسته نمی‌شویم. برای مطالعه خلاصه کتاب زندگی پیش رو با ما همراه باشید.

مشخصات کتاب زندگی در پیش رو

  • عنوان اصلی: The Life Before Us
  • نویسنده: رومن گاری
  • کشور: فرانسه
  • سال انتشار: ۱۹۷۵
  • ژانر: رمان عاشقانه
  • مناسب برای: جوانان و بزرگسالان
  • مترجم و انتشارات: این کتاب در ایران توسط ناشران و مترجمان بسیاری کار شده است.
  • امتیاز کتاب: ۴.۲۱ از ۵ (براساس وبسایت goodreads.com)

مشخصات کتاب زندگی در پیش رو

درباره کتاب زندگی در پیش رو

یکی از زیباترین کتاب‌هایی که ما تا به حال خوانده‌ایم، کتاب زندگی در پیش رو اثر رومن گاری است که در سال ۱۹۷۵ در فرانسه منتشر شد. این رمانی دربارۀ زندگی و معنای انسان بودن است. این اثر کاملاً لمس کننده، پریشان کننده، غمگین، خنده‌دار و صادقانه است.

وقتی خواندن کتاب زندگی در پیش رو به پایان می‌رسد، دیدن زندگی همیشگی خودمان دشوار خواهد بود و بسیار بد است که رومن گاری دیگر زنده نباشد و کتاب‌های بیشتری از این دست را ننویسد.

داستان رومن گاری در مورد رابطه یا دوستی بین یک پسر جوان عرب و یک زن یهودی بسیار مسن و در حال مرگ است. دومی‌ به آپارتمان خود محدود شده است. گاری داستان مادام رزا را از نگاه مومو کوچک تعریف می‌کند. همانطور که در حال خواندن این داستان هستیم، همزمان می‌خندیم و گریه می‌کنیم.

خلاصه کتاب آرزوهای بزرگ

اثری خواندنی از چارلز دیکنز

اکنون بخوانید

.

خلاصه کتاب زندگی در پیش رو

این کتاب داستان یک پسر یتیم عرب، مومو و ارادت او به مادام رزا، یک بازمانده ۶۸ ساله از آشویتس و روسپی سابق است. مومو، یتیم الجزایری ۱۴ ساله، یکی از چندین فرزند فاحشه‌ای است که برای زندگی در پانسیون مادام رزا به پاریس می‌آید.

هنگامی که چک پرداختی اجاره وی متوقف می‌شود و مادام رزا بیش از حد بیمار است که نمی‌تواند از پله‌ها بالا برود، او مصمم است راهی برای حمایت از مادام به هر طریقی پیدا کند.

مادام رزا زندگی خود را با مراقبت از کودکانی که به پیش او می‌آیند، می‌گذراند و حتی اگر عقاید، آیین‌ها و سنشان، آنها را از هم جدا کند، مومو و مادام کاملاً به یکدیگر وابسته هستند و این به عشق و همراهی مشترک آنها وابسته است. او و مادام رزا تنها یکدیگر را دارند اما مشکل این است که مادام رزا در حال مرگ است.

شخصیت‌های این رمان جذاب هستند، مغازه داران، پزشکان و بازنشستگان که زندگی خود را در اواسط قرن بیستم در پاریس می‌گذرانند، هر یک زندگی جالب دارند. آنها پس زمینه‌ای رنگارنگ را برای خط داستانی تشکیل می‌دهند، هرگز منحرف نمی‌شوند اما در عین حال نقش‌های مهمی در داستان دارند.

مومو، صریح و خردمند فراتر از سن خود، داستان را روایت می‌کند و هیچ چیز در مورد زندگی او خوشحال کننده به نظر نمی‌رسد اما او در طول داستان خنده‌دار و نشاط آور است. در اینجا کتابی وجود دارد که هم ذهن و هم قلب را لمس می‌کند و آن را عمیقاً تحت تاثیر قرار می‌دهد.

داستان خواننده را در صفحه اول می‌گیرد و آن را تا انتها و حتی بعد از آن نگه می‌دارد. اول اینکه این اثر یک داستان عاشقانه بین یک پسر جوان یا یک پیرزن است که با توجه به شرایط و دوستی خود با هم یکی می‌شوند و عشق آنها سختی زیادی را پشت سَر می‌گذارد. این کتاب نگاهی به سطح زیرین جامعه است که در آن کسانی که جامعه از آنها اجتناب کرده و یا به حاشیه رانده شده‌اند، دور هم جمع می‌شوند و به یکدیگر کمک می‌کنند تا زنده بمانند.

خلاصه ای از کتاب زندگی در پیش رو

جملات معروف از کتاب زندگی در پیش رو

«روی زمین دراز کشیدم، چشم‌هایم را بستم و یک تمرین انجام دادم تا بمیرم اما آسفالت سرد بود و می‌ترسیدم سرما بخورم.»

«داشتن پول هدر دادن پول است.»

«مادام لولا نیز وارد شده است و به محض ظهور این سنگالی، گویی خورشید وارد خانه می‌شود.»

«من این لحظه از زندگی ام را به وضوح به یاد می‌آورم، زیرا دقیقاً مانند بقیه بود.»

«من از افرادی که مدام آه می‌کشند خسته شده ام.»

«من فکر می‌کنم ما باید زندگی را در سنین پایین شروع کنیم، زیرا در این صورت شما مستهلک می‌شوید و هیچ کس به شما چیزی رایگان ارائه نمی‌دهد.»

«خب، او یک عرب بود و حالا او کمی یهودی است اما هنوز هم پسر شما است.»

«بانو روزا می‌گوید که زندگی می‌تواند زیبا باشد اما امیدوارم که بتوانم آن را به او هدیه دهم و زندگی برای او سرگرم کننده باشد.»

« او مدام می‌گفت که گاوها خوشبخت ترین مردم جهان هستند و آرزو داشت که در هوای پاک به نرماندی برود.»

خلاصه کتاب ظلمت در نیمروز

اثری خواندنی از آرتور کستلر

اکنون بخوانید

.

درس‌هایی از کتاب زندگی در پیش رو

این داستان پیرامون مومو روایت شده است. رومن گاری همچنین با پرداختن به قوانین، درمان سالمندان و اتانازی جنبه سیاسی به رمان خود می‌دهد. نوشته‌های رومن گاری با هر کلمه‌ای که با دقت انتخاب شده‌اند، زیبا هستند و حتی یک کلمه هم هدر نمی‌رود. این کتاب درخشان، هوشمند، تکان دهنده، دراماتیک، راستگو، مهیج، بسیار سرگرم کننده و بسیار تاریک و خنده‌دار است.

رومن گاری موفق به انتقال پیام‌هایی از جمله، زندگی، نژادپرستی، رنج، تبعیض و ارتباط و عشق انسانی می‌شود. درک بصری مومو از این موضوعات، بدون هیچ گونه حسن تعبیر، روشنفکرانه و سیاسی، خوانندگان را به ذات رنج و پیروزی‌های انسانی هدایت می‌کند. این کتاب در اصل در فرانسه و به زبان فرانسه با عنوان La Vie Devant Soi توسط «امیل آجار» نام مستعار رومن گاری منتشر شد.

کتاب زندگی در پیش رو با تأکید بر حقایق روزمره به زندگی، مرگ و عشق می‌پردازد. مومو سخنگوی اتانازی می‌شود، در حالی که در سن چهارده سالگی بیش از حد درد می‌کشد و با این حال با مرگ آینده مادام رزا سروکار دارد. مضامین زندگی با عشق و مردن با عزت وجود دارد.

وقتی مومو می‌گوید:

«ممکن است افراد سالمند مانند گذشته نباشند اما ارزش آنها به اندازه دیگران است. آنها احساسات مشابه من و شما را دارند و گاهی اوقات آنها حتی بیشتر از ما برای دفاع از خود رنج می‌برند. بدترین دشمن آنها طبیعت است که می‌تواند مشتری بسیار زشتی باشد و با شکنجه آهسته آنها را می‌کشد.من الان در آن سن هستم و شاید کمی زخمی شده‌ام چون درست مثل مادام رزا پیر گشته‌ام.»

رومن گاری به عنوان نویسنده فرانسوی و به عنوان فیلمنامه نویس آمریکایی، به شهرت رسید. او به عنوان یک یهودی لیتوانیایی متولد شد، اما خانواده‌اش به فرانسه نقل مکان کردند، جایی که وی در فرانسه شناخته شده و چندین جایزه و افتخار ادبی فرانسه را دریافت کرده است.

جملات معروف از کتاب زندگی در پیش رو

نقد کتاب زندگی در پیش رو

مومو که در یک پرورشگاه بزرگ شده است و توسط خانم روسپی سابق اداره می‌شود، چیزهایی را دیده که هیچ کودک ۱۴ ساله‌ای نباید آنها را ببیند و نسبت به سن خود خیلی می‌داند. کتاب زندگی در پیش رو بسیار تاریک، خنده‌دار و بسیار حیرت انگیز، سزاوار پیوستن به جمع آثار کلاسیک ادبی است.

مومو، در قلب مادام روزا، یک بازمانده از هولوکاست یهودی، جایگاه ویژه‌ای دارد. یتیم خانه، طبقۀ آخر یک ساختمان در یک قسمت از پاریس، مملوء از کودکان بی‌بضاعت است که همه کودکان روسپی هستند. دنیایی که از نگاه مومو دیده می‌شود، یک مکان گیج کننده‌ای است اما او آدم ساختگی نیست و به روشی کودکانه و جذاب خودش چیزها را حس می‌کند.

مومو روزهای خود را با خیال پردازی در خیابان‌ها می‌گذراند، در صورت لزوم به سرقت می‌پردازد اما بیش از همه فقط سعی در زنده ماندن دارد. پخش کنندگان مواد مخدر و دلالان مانند کوسه‌ها دور او می‌چرخند. به آرامی، مادام رزا شروع به از دست دادن مو و ذهن خود می‌کند و مومو همیشه وفادار، مراقبت از او را بر عهده می‌گیرد.

خلاصه کتاب عشق سال های وبا

اثری خواندنی از گابریل گارسیا مارکز

اکنون بخوانید

.

کتاب زندگی در پیش رو، جدا از اینکه یک پرتره تاریک و خنده‌دار از یک پسر مهاجر یتیم در زیر پوست پاریس است، انتقادی تند به رفتار فرانسه با مهاجران، فقرا و افراد کهنسال است. نویسنده و قهرمان داستان تاریخ مبهمی دارند. گاری، نویسنده مشهور بین المللی، قهرمان جنگ و دیپلمات فرانسوی، در اروپای شرقی از مادر مجرد یهودی متولد شد (او هرگز پدرش را نمی‌شناخت) که آرزوهای زیادی برای پسرش داشت و نویسندگی فقط یکی از آرزوهایش بود.

روایت داستانی زندگی در پیش رو از پیشینه گاری استفاده می‌کند و مومو این روایت را بدبختی‌های گاری اعلام می‌کند. گرچه داستان این کتاب عاشقانه است اما آنچه بین این جوان مهاجر عرب و مادر جانشین یهودی پیر و در حال مرگش وجود دارد، ضربان قلب بدبختی‌های گاری است.

داستان چگونگی نوشتن این کتاب نیز کم خارق العاده نیست! در سال ۱۹۷۵، رومن گاری نویسنده‌ای جذاب، مشهور اما پیر، برنده جایزه گنکور بود. گاری شروع تازه‌ای را درخواست کرد و تصمیم گرفت رمانی را با نام فرضی امیل آجار منتشر کند.

زندگی در پیش رو، برنده جایزه گنکور شد، دومین بار برای گاری که در اصل غیرممکن بود زیرا فقط یک بار یک نویسنده می‌تواند آن را ببرد. او برای معرفی چهره مستعار خود، از یکی از اقوامش که ادعا می‌کرد بیمار روانی است و در پناهندگی زندگی می‌کند، کمک گرفت. به طور معجزه آسایی، همه آکتاب را خریدند. تنها سال‌های بعد، هنگامی ‌که یادداشت خودکشی گاری پیدا شد، حقیقت در مورد یکی از بزرگ‌ترین حقه‌های تاریخ ادبیات برملا شد.

درباره نویسنده کتاب زندگی در پیش رو

درباره نویسنده کتاب زندگی در پیش رو

رومن گاری با نام اصلی رومن کاچو، نام مستعار امیل آجار، شاتان بوگات، لوسین برولارد، رنه دویل و فوسکو سینیبالدی، در سال ۱۹۱۴ متولد شد. رمان نویس فرانسوی متولد لیتوانیایی که اولین اثرش، جنگل خشم، باعث تحسین همگان شد.

این رمان انسان گرایانه و خوش بینانه، علی رغم به تصویر کشیدن ترسیمی از جنگ جهانی دوم، بعداً تجدید نظر و دوباره به انگلیسی منتشر شد. رمان‌های گاری طنز را با تراژدی و ایمان را با بدبینی آمیخته‌اند. رنگ‌های روز و رقص چنگیز کوهن، رمان‌های طنزی هستند اما با توجه به ملاحظات اخلاقی جدی نوشته شده‌اند.

کتاب ریشه‌های بهشت برداشتی از آزادی و عدالت را در برابر درک بدبینانه از قساوت و طمع انسان را بیان می‌کرد. از دیگر کارهای گاری می‌توان به شرکت مردان اشاره کرد، رمانی که در پاریس پس از جنگ اتفاق میفتد.

در طول جنگ جهانی دوم گاری به ژنرال چارلز دوگل در لندن پیوست. گاری که قبلاً هوانوردی را آموزش دیده بود، در اروپا و شمال آفریقا با نیروهای فرانسه خدمت می‌کرد و مدل‌های Croix de Guerre و Compagnon de la Libération را به دست آورد.

وی به مدت ۲۰ سال پس از جنگ، در خدمت دیپلماتیک فرانسه بود. گاری از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۰ سرکنسول فرانسه در لس آنجلس شد. وی بعداً با بازیگر زن آمریکایی «جین سیبرگ» ازدواج کرد. گاری در سال ۱۹۸۰ و فقط یک سال بعد از مرگ سیبرگ خودکشی کرد.

هر کتاب تجربه‌ای متفاوت است که دیدگان خواننده را به روی عمیق‌ترین رویدادهای زندگی باز می‌کند!

همین الان اپلیکیشن ذهن رو دانلود کن 👇

دانلود سرگذشت ندیمه

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید