تکنیک ۵ دقیقه و ۱۱ کار دیگر که برای رهایی از اهمال کاری باید انجام دهید.

فهرست مطالب

دنیای این روزهای ما دنیایی است که به هر شکلی ما را به سمت تنبلی سوق میدهد. همه امکانات برایمان فراهم است و روز به روز هم با پیشرفت علم و تکنولوژی این امکانات بیشتر میشود. تکنیک ۵ دقیقه و ۱۱ روش دیگر برای از درمان تنبلی و اهمال کاری به ما کمک میکند از این فریب دنیا عبور کرده و زندگی رو به پیشرفتمان را کنار نگذاریم.

با ما در این مطلب از ذهن همراه باشید تا این روش‌های کارآمد را به شما معرفی کنیم و به شما کمک کنیم بتوانید با استفاده از آن‌ها کارهایتان را به خوبی انجام دهید.

اهمال کاری چیست و چرا دچار آن میشویم؟

حتما شما هم متوجه شده‌اید که معمولا وقتی خیلی کار داریم از سر آشفتگی ترجیح میدهیم هیچ کاری انجام ندهیم. مدام کارهایمان را عقب می اندازیم و تا وقتی مجبور نباشیم سراغشان نمیرویم.

کار این ساعت را به ۵ ساعت بعد و کار امروز را به فردا می‌اندازیم. و هر چه به ددلاینمان نزدیک‌تر میشویم ، اضطراب و استرسمان بیشتر شده و این عوامل عصبی سبب کاهش کارکرد ذهن و در نهایت بازده ما میشود.

روبه رو شدن با کوهی از کارهای نکرده‌ای که باید آن ها را تا زمان مشخصی انجام دهیم چیزی جز پشیمانی و یا شکست برای ما نخواهد داشت. آن جاست که گمان میکنیم این ساعت است که وقتی ما کاری برای انجام داریم مسابقه دو ماراتن برای عقربه‌هایش برگزار میکند.

در این مرحله یا باید شکست در کار و عواقب آن را بپذیریم و یا روزهای متوالی شب بیداری و کار بی وقفه را به جان بخریم. که قطعا هیچ کدام از نتیجه‌ها به سود ما نخواهد بود و از لحاظ جسمی و روحی ما را تحت فشار قرار خواهد داد.

تکنیک 5 دقیقهتکنیک ۵ دقیقه چگونه اهمال کاری را از بین میبرد؟

حال میخواهیم بدانیم چگونه از شر اهمال کاری و پیامدهای آن رهایی یابیم. یکی از موثر ترین روش‌هایی که به آسانی میتوانید آن را به کار گرفته و از طریق آن کارهایتان را بهتر پیش ببرید ، تکنیک ۵ دقیقه است.

طبق قانون لختی یا اینرسی نیوتون اجسام تمایل دارند وضعیت موجودشان را حفظ کنند . جالب است بدانید که این قانون در رابطه با ما انسان‌ها هم در بعضی ابعاد صدق میکند.

همیشه شروع کردن سخت تر از پیمودن ادامه راه است همانطور که در رابطه با ماشین‌ها هم استارت زدن نیازمند انرژی بیشتری است .

تکنیک ۵ دقیقه ما را ملزم به شروع کردن میکند. فرض کنید میخواهید دوره آموزشی را بگذرانید. تا وقتی جلسه اول دوره را تماشا نکرده‌اید مدام شروع کار را به تعویق می‌اندازید.

اما وقتی یک جلسه از آن را ببینید شاید به دنبالش جلسات دیگر را هم بگذرانید و خیلی ساده‌تر آن را به اتمام برسانید.

پس بهتر است هر زمان میخواهید کاری را انجام دهید و حس تنبلی درونتان میگوید بگذار برای بعد ، یا الآن حال ندارم یا وقت ندارم ، به او بگویید فقط ۵ دقیقه !

۵ دقیقه در ۲۴ ساعت ما معمولا هیچ جایی حساب نمیشود. برای همین هم میتوانید به وسیله آن حس تنبلیتان را توجیه کنید.

این ۵ دقیقه در واقع همان استارت کار است. وقتی کاری را شروع کردید قسمت سخت آن را انجام داده اید .

حال شاید با خود فکر کنید ۵ دقیقه چه تفاوتی در کارهای من ایجاد میکند؟

باید به شما بگویم که این ۵ دقیقه جادویی است و به همان ۵ دقیقه منحصر نمیشود. دقیقا خاصیت تکنیک ۵ دقیقه این است که شما را به شروع کردن وا میدارد و ممکن است این ۵ دقیقه تا ۱ ساعت یا حتی بیشتر هم ادامه یابد.

کاربرد تکنیک ۵ دقیقه چیست؟

شاید برایتان سوال شده باشد در چه مواردی میتوانیم از این تکنیک استفاده کنیم. پس باید به شما بگویم تکنیک ۵ دقیقه یک آچار فرانسه تمام عیار است.

از صبح که از خواب بیدار میشوید و مشکلاتی که ممکن است با ساعت بیدار شدنتان داشته باشید تا شب که میخواهید از گوشیتان دل بکنید و خوابیدن را آغاز کنید در هر موردی میتوانید از تکنیک ۵ دقیقه استفاده کنید.

اگر با بیدار شدنتان مشکل دارید به خود بگویید فقط ۵ دقیقه بیدار باشم و بعد میخوابم. خواهید دید که کاملا خواب از سرتان در میرود.

اگر با درس خواندنتان مشکل دارید بگویید فقط ۵ دقیقه میخوانم .

اگر با انجام کارهای خانه مشکل دارید بگویید فقط ۵ دقیقه کار میکنم.

و …

در نهایت خواهید دید که از ۲۴ ساعت زمانی که در روز به شما داده شده است به نحو احسن استفاده کرده‌اید.

قورباغه ات را قورت بده

شما هیچوقت برای انجام تمام کارهایی که باید انجام بدهید فرصت کافی ندارید. شما به معنای واقعی کلمه در انبوه کارها، مسئولیت های فردی، پروژه ها، روزنامه ها و مجله های زیادی که باید بخوانید و …

اکنون بخوانید

 

۱۱ کاری که برای رهایی از اهمال کاری باید انجام دهید

تکنیک ۵ دقیقه یک روش برای دوری از اهمال کاری است که همیشه میتواند موثر واقع شود. اما ممکن است مشکل از شروع نباشد و از جای دیگری نشئت بگیرد ، برای همین هم در این قسمت ۱۱ راهکار برای رهایی از اهمال کاری را به شما معرفی میکنیم تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنید.

دلیلت رو پیدا کن

انسان برای هر کاری که میخواهد انجام دهد نیازمند یک انگیزه و دلیل است. دلیل کاری که میخواهی انجام دهی را پیدا کنید. مثلا اگر میخواهید صبح‌ها ساعت ۵ بیدار شوید باید دلیل خوبی داشته باشید ، چرا که در غیر این صورت صبح وقتی آلارم گوشیتان روشن شود آن را قطع کرده و در دل خواهید گفت ” برای چه باید بیدار شوم ؟” و بعد هم به خوابتان ادامه خواهید داد.

پس بهتر است ابتدا دلیلی مثل زمان داشتن برای انجام کارهای روزانه و یا ورزش کردن را پیدا کرده و سپس آلارم گوشیتان را برای ساعت ۵ صبح تنظیم کنید.

دلیلی که پیدا کرده‌ای را با صدای بلند برای خود بگو و یا آن را در جایی بنویس. این کار سبب میشود ذهنتان دلیل را شناخته و برای آن ارزش قائل شود.

کارهایت را بر حسب اولویتشان مشخص کن

اولویت بندی کارها یکی دیگر از روش‌هایی است که از طریق آن میتوانید دریابید کدام کار فوریت بیشتری در انجام دارد.

این اولویت بندی میتواند بر اساس ضرب العجل یا همان ددلاین کارها ، اهمیتشان و یا حتی علایق شخصیتان باشد.

شما میتوانید اولویت بندی‌های کوتاه مدت ، میان مدت و یا طولانی مدت داشته باشید. برای یک سال آینده برنامه ریزی کنید و یا اولویت‌های یک ماه آینده را مشخص کنید.

اما فراموش نکنید که اولویت بندی کوتاه مدت لازمه رسیدن به سایر اولویت بندی ها است. این کار باید به صورت روزانه انجام شود.

هر شب قبل از خواب یا هر صبح بلافاصله پس از بیدار شدن کارهایی که باید در روز پیش رو انجام شود را یادداشت کنید و سپس بر اساس پارامترهایی که گفته شود به آن‌ها اولویت‌ بدهید.

از اعداد یا حروف برای اولویت بندی استفاده نکنید. بهتر است این اولویت‌ها را در قالب کلمات کوتاهی مانند مهم ، خیلی مهم ، ضروری ، غیر ضروری ، فوری و غیر فوری بیان کنید. از این طریق میتوانید مطمئن شوید که در طول روز با یک نگاه به لیست کارهایتان مهمترین‌ها را میابید.

اولویت بندی‌های کوتاه مدت باید در راستای اولویت بندی میان مدت و اولویت بندی میان مدت در راستای اولویت بندی بلند مدت باشد.

رهایی از اهمال کاریبرنامه ریزی کن

ذهن ما انسان‌ها معمولا بر اساس ددلاین‌های تعیین شده هماهنگ میشود. اگر برای کاری یک ماه فرصت دارید معمولا تا رسیدن به روزهای آخر ذهنتان تلاشی نمیکند.

برنامه ریزی در واقع تعیین نوعی ددلاین است که خودتان برای خودتان مشخص کرده اید تا به اهداف میان مدت و یا بلند مدتتان برسید.

برنامه ریزی هفتگی و روزانه بهترین نوع برنامه ریزی هستند که میتوانند واقع گرایانه‌تر و منعطف‌تر باشند.

انعطاف یک ویژگی بسیار مهم برای برنامه ریزی است. در زندگی همه ما وقایع پیش بینی نشده به وفور رخ میدهند. و برنامه‌ای که جایی برای این وقایع نداشته باشد در نهایت با شکست مواجه خواهد شد و ناامیدی و بی‌انگیزگی را به دنبال خواهد داشت.

در تکنیک ۵ دقیقه تمرکز ما روی نقطه شروع بود و در برنامه ریزی تاکید بر نقطه پایان است. میتوانید روز خود را به چند قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را به انجام بخشی از کارها اختصاص دهید.

میتوانید کاملا ساعت به ساعت روزتان را برنامه ریزی کنید یا برای هر یک از کارهایتان مدت زمانی که نیاز دارد را یادداشت کنید.

اما فراموش نکنید که این برنامه ریزی حتما باید روز کاغذ باشد نه در ذهنتان . نوشتن برنامه به آن رسمیت میبخشد و ذهن ما را با آن درگیر میکند.

واقع بین باش

برنامه ریزی حتما باید واقع بینانه باشد. از خودتان توقع بیش از حد نداشته باشید و اجازه دهید تغییرات به تدریج صورت گیرد.

اگر هر روز ساعت ۱۰ بیدار میشوید نمیتوانید ناگهان تصمیم بگیرید صبح‌ها ساعت ۵ بیدار شوید. میتوانید ابتدا یک هفته ۹:۳۰ بیدار شوید و این زمان را به تدریج کم کنید.

اگر هر روز دو ساعت درس میخوانید نمیتوانید این زمان را بلافاصله به ۸ ساعت برسانید و بهتر است هر روز نیم ساعت این زمان را اضافه کنید تا ذهن و بدنتان به وضعیت جدید عادت کند.

در نهایت باید بدانید که برنامه ریزی واقع بینانه یک راهکار فوق العاده سودمند برای رفع اهمال کاری و مدیریت زمان است. پس حتما آن را در کنار سایر روش‎‌هایی که انتخاب میکنید انجام دهید.

روش های موثرِ کتاب خواندن را فرا بگیرید تا در سال جدید کتاب‌های بیشتری بخوانید ‏

” می‌خواهم کتاب های بیشتری بخوانم.” این هدف مشترکی است که مردم هر ساله آن را در لیست کارهای خود قرار می‌دهند، احتمالا شما هم این هدف را برای خود تعیین کرده اید.

اکنون بخوانید

 

عادت‌های خوب ایجاد کن

عادت‌ها بخش زیادی از شخصیت فعلی و آینده ما را نشان میدهند. وجود عادت‌های خوب ، هر چند ناچیز میتوانند تاثیر فوق العاده‌ای در زندگی ما داشته باشند.

تحقیقات نشان داده است انجام یک کار در ۲۱روز متوالی و یا ترک آن در همین مدت زمان میتواند موجب ایجاد یک عادت جدید و یا از بین بردن آن شود.

اگر فقط ۲۱ روز بتوانید خود را به زود بیدار شدن عادت دهید این کار برای شما به یک عادت تبدیل خواهد شد.

پس اگر میخواهید از اهمال کاری رها شوید میتوانید برخی روتین‌های روزانه برای خود ایجا کنید. مثلا هر روز در ساعت مشخصی بیدار شوید ، کمی مطالعه کنید و  زمان مشخصی را به انجام کارهایی که مدام آن‌ها را به آینده موکول میکنید مشخص کنید.

لازم نیست کمالگرا باشی

یکی از دلایل رایج اهمال کاری کمالگرا بودن است. تکنیک ۵ دقیقه میتواند به شما کمک کند تا حدی این کمالگرایی را از بین ببرید.

گاهی اوقات شما به سراغ انجام کاری نمیروید چرا که معتقدید نمیتوانید آن را به پایان برسانید. مثلا با خود فکر میکنید این کار به ۵ ساعت زمان نیاز دارد و نمیتوان آن را در یک ساعت به پایان رساند. به همین علت هم در روزی که تنها یک ساعت برای کار کردن زمان دارید به سراغ آن نمیروید و ترجیح میدهید بیکار بمانید.

اما این تفکر کاملا اشتباه است چرا که شما با به تعویق انداختن کار هیچ مقدار از آن را انجام نداده اید در حالی که میتوانید با اختصاص دادن همان یک ساعت به آن کار ، ۲۰ درصدش را به انجام برسانید.

از طرفی ممکن است تصور شما کاملا اشتباه باشد و بعد از شروع کار و اختصاص ۱ ساعت از وقتتان به آن متوجه شوید خیلی بیشتر از ۲۰ درصد آن را انجام داده‌اید.

تکننیک 5 دقیقه و راه هایی برای رهایی از اهمال کاریشکست را به عنوان یک دوست بپذیر

یکی دیگر از دلایل اهمال کاری ترس از شکست است. پذیرفتن شکست به عنوان یک پیامد مثبت میتواند سبب شود شما انگیزه بیشتری برای انجام کار داشته باشید.

شما ورزش نمیکنید چرا که معتقدید بعد از چند روز خسته شده و از آن دست خواهید کشید ، اما همین چند روز هم میتواند تاثیر خوبی در سلامتی جسم و روان شما داشته باشد.

از طرفی اگر سعی کنید عزمتان را جزم کرده و ورزش کردنتان را ادامه دهید هیچ گاه چنین شکستی را پیش رو نخواهید داشت.

قورباغه‌ات را قورت بده

برایان تریسی در کتاب قورباغه را قورت بده میگوید اگر قرار است هر روز صبح یک قورباغه زنده را قورت دهید بهتر است اولین کاری باشد که انجام میدهید چرا که شما در نهایت مجبور به این کار هستید و هر چقدر انجام آن را به تاخیر بندازید زمان بیشتری از روز را در ترس انجام آن خواهید بود.

پس اگر قرار است کار سخت و دشواری را انجام دهید همان اول انجام دهید تا خیالتان راحت شود. بهتر است اگر میخواهید کاری را به تاخیر بیندازید آن کاری باشد که دوست دارید . چرا که همشه انگیزه و اشتیاق لازم برای آن را دارید.

قورباغه ات را ببوس

تنها زمانی که یاد گرفتید به طور پیوسته قورباغه را ببوسید و به جستجو کردن و یافتن نکته‌ای مثبت و ارزشمند در هر شخص و موقعیتی عادت کنید، آنگاه قفل توانایی بالقوه‌تان برای موفقیت را می‌گشایید.

اکنون بخوانید

 

مزاحم‌ها را از بین ببر

حالا فرض کنید شما تمام تلاشتان را کرده‌اید و با استفاده از تکنیک ۵ دقیقه و یا سایر روش‌ها عزمتان را جزم کرده و انجام کار مورد نظرتان را شروع کرده‌اید.

در همین موقعیت ناگهان تلفنتان زنگ میخورد یا پیامی برایتان می‌آید. برای پاسخ دادن گوشی موبایلتان را بر میدارید و دیگر مشخص نیست چه زمانی آن را رها کنید. دوباره با چالش‌های قبلی مواجه شده و ممکن است دیگر به راحتی نتوانید به کار بازگردید.

پس بهتر است در صورتی که منتظر تماس ضروری نیستید تلفنتان را در حالت سکوت قرار داده و آن را دور از دسترس خود قرار دهید تا بهتر بتوانید روی کارتان تمرکز کنید.

به خودت پاداش بده

پاداش گرفتن لزوما نباید از سمت دیگران باشد. بهترین پاداش را خودتان میتوانید به خودتان بدهید. تفریحات کوتاه و هدیه‌های کوچک بهترین پاداش برای انجام کارهای کوتاه مدت و میان مدت است.

مثلا میتوانید با خودتان قرار بگذارید که اگر ۸۰ درصد از برنامه روزانتان را انجام دادید در پایان روز یک فیلم ببینید.

یا اگر هفته پر کاری داشته‌اید برای خودتان کادوی کوچکی بگیرید. این کادو میتواند بر اساس شرایط شما و نیازهایتان هر چیزی باشد.

تفریح راه حل اهمال کاری !

شاید گمان کنید تفریح خود یکی از دلایل اهمال کاری است و نمیتواند راه حل آن باشد. حالا برای شما توضیح میدهم که چقدر میتوانید با مشخص کردن تفریحات درست و حسابی دست از اهمال کاری بردارید.

تفریح داشتن حال شما را خوب میکند ، به شما روحیه و انگیزه میدهد و همه این ها مواردی هستند که دلایلی همچون افسردگی ، بی انگیزگی و بی میلی برای انجام کار را که هر یک موجب اهمال کاری میشوند را از بین میبرد.

تفریح داشتن اگر حساب شده باشد بازده شما را به طرز چشمگیری افزایش میدهد.

مثلا اگر هر هفته یک روز را به استراحت و تفریح اختصاص دهید دیگر به تفریحات بی رویه و حتی گاهی بدون لذتی که در هر روز هفته به آنها میپردازید نیازی نخواهید داشت.

خیلی از افراد از کار کردن و عدم داشتن تفریح مینالند در حالی که زمان زیادی از روز را در فضای مجازی میگذرانند و این کار را برای خود تفریح میدانند. اما شاید این تفریح هیچ لذتی برای آنها نداشته باشد ؛ پس در جستجوی لذت به کارشان ادامه داده و زمان بیشتری را تلف میکنند.

کتابخانه صوتی ذهناگر شما هم فکر میکنید تفریحی ندارید به شما پیشنهاد میکنم که این تفریح را حتما برای خود ایجاد کنید. عضو یک گروه کوهنوردی شوید یا به صورت روزانه زمانی به پیاده روی بروید.

موزیک مورد علاقتان را گوش دهید یا با دوستانتان برای گردش‌های دوره‌ای برنامه ریزی کنید. کتاب بخوانید و فیلم مورد علاقتان را ببینید.

و در آخر فراموش نکنید شما مسئول زندگی خودتان و تمام جوانب آن هستید. باید آن را به دست بگیرید و منتظر معجزه نمانید. زندگی زیباست و برای دیدن این همه زیبایی فقط آن را با چشمانی تمیز نگاه کنید.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید