فهرست مطالب

بیش فعالی چیست؟ علت، علائم و روش درمان آن چگونه است؟


بیش فعالی چیست؟

امروزه یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی رشدی در دوران کودکی بیش فعالی است. طبق آمار بیش از ۸ درصد کودکان و ۲.۵ درصد از بزرگسالان به این اختلال در طیف‌های مختلف مبتلا هستند.

از آن‌جایی که بیش فعالی درمان نشده می‌تواند بر زندگی فردی کودک در مدرسه، خانه و یا در روابطش با سایرین تأثیر مخربی داشته باشد، بسیار مهم است که در مراحل اولیه شناسایی شود و جهت درمان آن اقدامات لازم انجام شود.

به همین جهت در این مقاله سعی داریم شما را با این اختلال عصبی-رفتاری، علت‌ها، علائم و روش‌های درمان آن بیشتر آشنا کنیم.

فهرست

فصل ۱

بیش فعالی چیست؟


اختلال بیش فعالی چیست؟

اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) یک وضعیت مغزی است که بر رفتار افراد تأثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به بیش فعالی ممکن است بی‌قرار به نظر برسند، معمولا در تمرکز مشکل دارند و  به صورت تکانشی عمل می‌کنند.

درواقع فردی که مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی درمان نشده باشد در حفظ توجه، مدیریت سطوح انرژی و کنترل تکانه‌ها مشکل دارد.

به عنوان مثال، افراد مبتلا به ADHD نسبت به سایر افراد، راحت‌تر حواس‌شان پرت می‌شود. توانایی‌شان برای مطالعه کردن یا کار کردن محدودتر است که این منجر به مشکلات دیگری مانند اختلالات خواب، اضطراب و افسردگی می‌شود.

مبتلا بودن به این اختلال می‌تواند بر زندگی فرد در مدرسه، خانه و یا در روابط‌ش با سایرین تأثیر مخربی داشته باشد.

معمولاً این اختلال در دوران کودکی تشخیص داده می‌شود. یعنی زمانی که کودکان وارد محیط آموزشی می‌شوند.

معمولا کودکان مبتلا به بیش فعالی در کلاس درس اختلال ایجاد می‌کنند یا در انجام تکالیف مدرسه خود دچار مشکل می‌شوند و به عنوان بچه‌های پر سر و صدا شناخته می‌شوند.

البته همه افراد مبتلا به ADHD پر سروصدا نیستند و اخلال ایجاد نمی‌کنند. برای مثال، یک کودک مبتلا ممکن است در کلاس ساکت باشد، در حالی که با چالش‌های شدیدی روبرو می‌شود که آن‌ها را بیان نمی‌کند.

اگرچه علائم بیش فعالی در اوایل دوران کودکی شروع می‌شود، اما برخی از افراد تا زمانی که بزرگ‌تر می‌شوند شاید متوجه نشوند که با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنند.

علائم ADHD معمولاً با افزایش سن بهبود می‌یابد، اما بسیاری از بزرگسالان همچنان مشکلاتی را تجربه می‌کنند.

تشخیص بیش فعالی به این بستگی دارد که چه زمانی فرد را از عملکرد خوب باز می‌دارد و چه زمانی فرد برای رفع این مشکل به پزشک مراجعه می‌کند.

با این حال مهم نیست که فرد چه زمانی متوجه می‌شود که دارای ADHD است، درمان مناسب می‌تواند به او کمک کند تا در تمام بخش‌های زندگی خود بهتر عمل کند.

بسیاری از کودکان مراحلی را پشت سر می‌گذارند که در آن بی‌قرار یا بی‌توجه هستند. این موضوع اغلب کاملاً طبیعی است و لزوماً به این معنی نیست که آن‌ها بیش فعالی دارند.

اما اگر فکر می‌کنید رفتار کودک‌تان ممکن است با اکثر کودکان هم سنش متفاوت باشد، بهتر است تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

فصل ۲

انواع بیش فعالی


اثرات بیش فعالی از فردی به فرد دیگر می‌تواند متفاوت و به گونه‌ای متفاوت بر زندگی روزمره تاثیر بگذارد. به همین دلیل باید با ویژگی‌ها و علائم انواع مختلف آن آشنا شوید.

به طور کلی بیش فعالی به سه روش مختلف خود را نشان می‌دهد که عبارتند از:

۱. بیش فعالی نوع بی‌توجه

افراد مبتلا به ‏ADHD‏ نوع بی‌توجه، از روی بی‌دقتی مرتکب اشتباهات می‌شوند. زیرا در حفظ توجه، پیروی از ‏دستورالعمل‌های دقیق و سازماندهی وظایف و فعالیت‌ها مشکل دارند.

آن‌ها حافظه فعال ضعیفی دارند، ‏به راحتی توسط محرک‌های خارجی حواس‌شان پرت می‌شود و اغلب چیزهایی را از دست می‌دهند.

 ‏این نوع ‏ADHD‏ بیشتر در بزرگسالان و دختران تشخیص داده می‌شود و قبلا به عنوان ‏ADD‏ نیز شناخته ‏می‌شد.‏

در ادامه برخی از رفتارهای شایع افراد مبتلا به بیش فعالی بی‌توجهی مورد بررسی قرار می‌گیرد:

  1. به جزئیات توجه نمی‌کند یا در کارهای مدرسه یا شغلی اشتباه می‌کند.
  2. در تمرکز روی کارها یا فعالیت‌ها، مانند سخنرانی، مکالمه یا مطالعه طولانی مشکل دارد.
  3. وقتی با او صحبت می‌شود به نظر می‌رسد گوش نمی‌دهد.
  4. دستورالعمل‌ها را دنبال نمی‌کند و تکالیف مدرسه، کارهای خانه یا وظایف شغلی را کامل انجام نمی‌دهد.
  5. در سازماندهی کارها و وظایف مشکل دارد (مثلاً مدیریت زمان ضعیفی دارد)
  6. از کارهایی که مستلزم تلاش ذهنی مداوم است، مانند تهیه گزارش‌ها و تکمیل فرم‌ها، اجتناب می‌کند یا انجام آن را دوست ندارد.
  7. اغلب چیزهایی را که برای کارها یا زندگی روزمره لازم است گم می‌کند. مانند کتاب، کلید، کیف پول، تلفن همراه و عینک.
  8. به راحتی حواسش پرت می‌شود.
  9. کارهای روزانه مانند انجام کارهای خانه و انجام امور را فراموش می‌کند.

اگر فردی بیش از ۶ علامت را در مدت زمان بیش از ۶ ماه داشته باشد، می‌توان گفت دچار بیش فعالی از نوع بی‌توجه است.

بیش فعالی نوع بی توجه

۲.بیش فعالی نوع بیش فعال/ تکانشگر

افراد مبتلا به این نوع ADHD رفتارهایی را از خود نشان می‌دهند که معمولا از یک فرد بیش فعال انتظار می‌رود. علائم این افراد شامل حرکت مداوم، بی‌قراری بیش از حد و صحبت کردن است.

در بزرگسالان، این رفتارها ممکن است به شکل بیقراری مفرط و فعالیت کردن در سطحی باشد که سایر افراد آن را خسته‌کننده می‌دانند.

رفتار تکانش‌گری نیز شامل تصمیم‌گیری‌های مهم و انجام اقدام بدون فکر کردن به عواقب آن است، به ویژه زمانی که این اقدامات ضرری داشته باشند و اثرات طولانی مدتی بر زندگی فرد داشته باشند.

کودکان مبتلا به بیش فعالی- تکانشی می‌توانند در کلاس درس اختلال ایجاد کنند. آن‌ها می‌توانند یادگیری را برای خود و سایر دانش آموزان دشوارتر کنند.

این نوع بیش فعالی در پسران بیشتر از دختران تشخیص داده می‌شود. افراد مبتلا به این نوع می‌توانند علائم بی‌توجهی را نشان دهند، اما به اندازه علائم دیگر مشخص نیست.

اگر فردی ۶ مورد از علائم زیر را در طولانی مدت از خود نشان دهد، می‌توان گفت مبتلا به این نوع از بیش فعالی است:

  1. بی‌قراری می‌کند یا با دست یا پا مدام به چیزی ضربه می‌زند، یا روی صندلی تکان می‌خورد.
  2. قادر به نشستن نیست (در کلاس درس، محل کار).
  3. می‌دود یا در جایی که نامناسب است بالا و پایین می‌پرد.
  4. نمی‌تواند به آرامی ‌و بدون سروصدا بازی کند و اوقات فراغت خود را سپری نماید.
  5. همیشه “در حال حرکت” است، انگار توسط یک موتور هدایت می‌شود.
  6. زیاد حرف می‌زند.
  7. قبل از اینکه سؤال تمام شود، پاسخی را به زبان می‌آورد.
  8. به سختی می‌تواند منتظر چیزی بماند، مثلاً در هنگام انتظار در صف.
  9. حرف دیگران را قطع می‌کند یا به آن‌ها نفوذ می‌کند (مثلاً مکالمات، بازی‌ها یا فعالیت‌ها را قطع می‌کند یا بدون اجازه از وسایل دیگران استفاده می‌کند).

بسیاری از کودکان ممکن است در یک جا نشستن، انتظار نوبت، توجه، بی‌قراری و رفتار تکانشی مشکل ‏داشته باشند. با این حال، کودکانی که معیارهای تشخیصی ‏ADHD‏ را برآورده می‌کنند، از این نظر ‏تفاوت دارند که علائم بیش فعالی، تکانشگری، سازماندهی و/یا بی توجهی آن‌ها به طور قابل توجهی ‏بیشتر از حد انتظار برای سن یا سطح رشد آن‌ها است.

این علائم منجر به رنج قابل توجهی می‌شود و ‏باعث ایجاد مشکلاتی در خانه، مدرسه یا محل کار و روابط می‌شود.  توجه داشته باشید که این رفتارها به دلیل ‏نافرمانی فرد یا ناتوانی در درک وظایف یا دستورالعمل‌ها نیست.‏

بیش فعالی نوع تکانشگر

۳. بیش فعالی نوع ترکیبی

اگر فردی به این نوع ADHD مبتلا باشد، ترکیبی از علائم ناشی از بی‌توجهی و بیش فعالی را از خود نشان می‌دهد.

در واقع افراد مبتلا به ADHD نوع ترکیبی، شش علامت یا بیشتر از بی توجهی و شش علامت یا بیشتر از علائم بیش فعالی تکانشگری را نشان می‌دهند.

توجه داشته باشید که اکثر افراد با یا بدون داشتن اختلال بیش فعالی، درجاتی از رفتار بی‌توجه یا تکانشی را تجربه می‌کنند.

اما در افراد مبتلا به ADHD  این علائم شدیدتر است. این رفتار بیشتر اتفاق می‌افتد و در نحوه عملکرد فرد در خانه، مدرسه، محل کار و موقعیت‌های اجتماعی اختلال ایجاد می‌کند.

همچنین علائم ممکن است در طول زمان تغییر کنند، بنابراین نوع بیش فعالی نیز ممکن است تغییر کند.

بیش فعالی می‌تواند یک چالش مادام العمر باشد. اما دارو و سایر درمان‌ها می‌توانند به بهبود کیفیت زندگی فرد کمک کنند.

فصل ۳

علت‌های ایجاد بیش فعالی


بیش فعالی در جوامع مختلف شایع‌ترین اختلال رفتاری در دوران کودکی به حساب می‌آید. این اختلال ممکن است در رشد کودک تداخل ایجاد کند و با ایجاد مشکلات یادگیری در مدرسه احتمال درگیر شدن این افراد با مشکلات اعتیاد و رفتارهای پرخطر را افزایش دهد.

‏به همین جهت دانشمندان در تلاش‌اند راه‌های بهتری برای مدیریت و کاهش شانس ابتلای فرد به ADHD، علت‌ها و عوامل خطر آن را شناسایی کنند.

بیش فعالی یک اختلال پیچیده است که توسط عوامل متعددی ایجاد می‌شود و هنوز علت دقیق آن شناسایی نشده است.

چیزی که دانشمندان تا به حال به عنوان عامل ایجاد بیش فعالی به آن رسیده‌اند این است که این اختلال دارای یک بُعد عصبی زیستی و یک جزء ژنتیکی است.

در واقع مجموعه‌ای از عوامل ژنتیکی و محیطی و برهمکنش‌های آن‌ها در ایجاد بیش فعالی ‏ نقش دارند.  

با توجه به این که بیش فعالی به یکی از شایع‌ترین اختلالات تبدیل شده است در ادامه بعضی از عوامل ایجاد آن را بررسی خواهیم نمود، سپس تاثیر آن را بر عملکرد مغز بررسی خواهیم کرد.

ژنتیک

شواهد موجود نشان می‌دهد که عامل اصلی بیش فعالی، ژنتیک است. بسیاری از والدین کودکان مبتلا به بیش فعالی در جوانی خودشان نیز علائم ADHD را تجربه کردند. همچنین بیش فعالی معمولاً در برادران و خواهران یک خانواده نیز دیده می‌شود.

اما هنوز ژن‌های خاص آن شناسایی نشده‌اند و دانشمندان بر این باورند که ممکن است ژن‌های متعددی در آن دخیل باشند، زیرا این یک وضعیت بسیار پیچیده است.

علاوه بر این، به دلیل پیچیدگی شرایط، محققان هنوز یک رابطه علت و معلولی را با یک ژن یا مجموعه‌ای از ژن‌های خاص کشف نکرده‌اند. این بدان معناست که محیط یک فرد نیز تأثیر قابل توجهی بر میزان احتمال ابتلای او به ADHD دارد.

هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن روی جنبه ژنتیکی بیش فعالی وجود دارد. کشف ژن‌هایی که باعث ایجاد بیش فعالی شده‌اند، کمک می‌کند تشخیص این بیماری آسان‌تر شود. همچنین ممکن است یافتن درمان‌های بهتر برای افراد مبتلا به علائم مختلف ADHD را نیز ممکن کند.

مواجهه محیطی با سموم و مواد شیمیایی

قرار گرفتن در معرض مواد سمی، به ویژه سرب، ممکن است یک عامل موثر در ایجاد بیش فعالی باشد. مطالعات ارتباط بین ADHD و سطح سرب در جریان خون این موضوع را نشان داده‌اند.

اگرچه ارتباط بین سرب و بیش فعالی در تحقیقات نشان داده شده است، مهم است که توجه داشته باشیم که قرار گرفتن در معرض سرب به تنهایی نمی‌تواند باعث ایجاد بیش فعالی در کودکان شود.

اخیراً مشخص شده است که سایر سموم محیطی مانند بیسفنول A (BPA) و فتالات‌ها که به طور بالقوه برای سلامت مغز مشکل‌ساز هستند نیز ممکن است در ایجاد بیش فعالی دخیل باشند.

مصرف الکل یا سیگار در دوران بارداری و آسیب مغزی در کودکی

یکی از مراحل اصلی رشد مغز در دوران جنینی می‌باشد. به همین علت گفته می‌شود که مصرف سیگار و الکل مادر در طول دوران بارداری احتمالا یکی از دلایل ضعیف ایجاد بیش فعالی در کودکان است.

هرچند این احتمال بسیار اندک است و هنوز به طور کامل اثبات نشده است، زنان باردار باید از مصرف الکل و استعمال دخانیات به دلیل سایر خطرات ثابت شده دیگر خودداری کنند.

صدمات قابل توجه به سر در زمان کودکی ممکن است در برخی موارد باعث ADHD شود. زیرا بر روی رشد و عملکرد مغز تاثیرگذار است.

زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که هر چه وزن هنگام تولد کمتر باشد یا تولد زودتر رخ دهد، خطر ابتلا به بیش فعالی بیشتر است.

یک تحقیق آماری که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، این موضوع را تأیید کرد و نشان داد که ارتباط قوی‌ای بین ایجاد بیش فعالی در کودکانی که وزن هنگام تولد بسیار کمی داشتند یا قبل از ۲۸ هفتگی به دنیا آمده، وجود دارد.

رژیم غذایی و عوامل رفتاری

در گذشته باور بر این بود که قند یا استفاده از افزودنی‌های غذایی بیش از حد در رژیم غذایی و همچنین استفاده بیش از حد صفحه نمایش (تلویزیون، تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌ها) با بیش فعالی مرتبط است.

اما بعد از تحقیقات بسیار دانشمندان به این نتیجه رسیدند که اگر چه این عوامل ممکن است علائم بیش فعالی را تحت تاثیر قرار دهند یا آن‌ها را تشدید کنند، اما ادعاهای مبنی بر این که عامل ایجاد بیش فعالی هستند را تایید نمی‌کنند.

عوامل روانی اجتماعی

برخی از عوامل روانی-اجتماعی ممکن است باعث شود که فرد به بیماری‌های مرتبط با بیش فعالی مانند اضطراب یا اختلالات خلقی مبتلا شود یا ممکن است شدت علائم فرد را افزایش دهند.

عوامل روانی اجتماعی که می‌توانند شدت ADHD را افزایش دهند عبارتند از:

  • افسردگی مادر
  • محیط خانه آشفته
  • والدین غیر حامی‌‌ یا نبود مراقبان اولیه
  • فقر

تحقیقات هنوز برای تعیین اینکه دقیقاً چگونه عوامل روانی-اجتماعی بر علائم ADHD تأثیر می‌گذارد، ادامه دارد.

 ساختار و عملکرد مغز افراد دارای بیش فعالی

ساختار مغزی افراد مبتلا به بیش فعالی

محققان تفاوت‌هایی را در ساختار مغز بین افراد دارای و بدون ADHD مشاهده کرده‌اند. به عنوان مثال، مطالعات مربوط به اسکن مغز نشان داده است که مناطق خاصی از مغز ممکن است در افراد مبتلا به ADHD کوچک‌تر باشد، در حالی که مناطق دیگر ممکن است بزرگ‌تر باشند.

شبکه‌های عصبی که به گروه‌هایی از سلول‌های عصبی متصل هستند، در افراد مبتلا به ADHD، به‌ویژه شبکه‌های مربوط به پاداش و برنامه‌ریزی، رفتار متفاوتی دارند.

همچنین دو انتقال دهنده عصبی وجود دارد که به نظر می‌رسد در افراد مبتلا به ADHD کمتر باشد: دوپامین و نوراپی نفرین، داروهایی که ADHD را درمان می‌کنند بر تحریک مغز و افزایش سطح این انتقال دهنده‌های عصبی تمرکز دارند.

از آنجایی که ADHD یک وضعیت پیچیده است، محققان هنوز به طور کامل متوجه نشده‌اند که چرا این تفاوت‌ها در ساختار مغز باعث ایجاد آن می‌شود.

فصل ۴

بیش فعالی در کودکان


بیش فعالی در کودکان

بسیاری از مردم وقتی به اختلال بیش فعالی فکر می‌کنند، کودکی خارج از کنترل را در حال حرکت دائمی ‌‌تصور می‌کنند که از دیوارها بالا می‌پرد و همه محیط اطراف را به هم می‌زند. اما واقعیت بسیار پیچیده‌تر است.

برخی از کودکان مبتلا به بیش فعالی واقعا پر سروصدا هستند، در حالی که برخی دیگر ساکت می‌نشینند و حواس‌شان به کیلومترها دورتر است. برخی تمرکز بیش از حد روی یک کار دارند و برخی دیگر در انتقال تمرکز خود به کار دیگری مشکل دارند.

درمقابل برخی دیگر از کودکان فقط کمی ‌‌بی‌توجه هستند، اما بیش از حد تکانشی رفتار می‌کنند.

علائم و نشانه‌هایی که کودک مبتلا به اختلال کمبود توجه دارد به این بستگی دارد که کدام نوع بیش فعالی در او غالب است.

بیش فعالی معمولاً در حدود سن ۷ سالگی یعنی زمانی که کودکان آموزش رسمی ‌خود را آغاز می‌کنند، تشخیص داده می‌شود.

تشخیص زود هنگام بیش فعالی و شروع درمان می‌تواند به کودک کمک نماید بهتر علائم خود را مدیریت نماید. به همین جهت در ادامه علائم بیش فعالی در کودکان را بررسی خواهیم نمود.

۱۲ نشانه بیش فعالی در کودکان

تشخیص بیش فعالی و نوع آن در کودک فقط توسط یک متخصص پزشکی آموزش دیده پس از آزمایش کامل ممکن است. اما در ادامه ۱۲ نشانه را بررسی می‌کنیم که بهتر است والدین پس از مشاهده آن‌ها در کودک‌شان جهت آزمایش بیش فعالی اقدام نمایند.

۱. ناتوانی در تمرکز

یکی از علائم اولیه ADHD، ناتوانی فرد در تمرکز است. اگر کودکی حتی زمانی که مستقیماً با او صحبت می‌شود، نمی‌تواند تمرکز کند می‌تواند نشانه‌ای از بیش فعالی باشد.

برای آشنایی با راه‌های افزایش تمرکز در کودکان مقاله زیر را مطالعه نمایید.

افزایش تمرکز در کودک هفت ساله

به نظر شما راه‌های افزایش تمرکز در کودکان هفت ساله چیست؟ چطور می‌توان کودکان را به افزایش سطح تمرکز ترغیب کرد؟ پاسخ سوالات مطرح شده را در این مقاله خواهید یافت. با ما همراه باشید.

‎اکنون بخوانید‎

۲.بی‌حوصلگی

همه کودکان گه گاه کمبود صبر را نشان می‌دهند، اما اگر کودکی به طور مداوم در طول انجام وظایف کلاسی یا هنگام شرکت در فعالیت‌های گروهی با سایر کودکان نمی‌تواند برای نوبت خود صبر کند، می‌تواند نشان دهد که کودک دارای بیش فعالی است.

بی‌حوصلگی همچنین می‌تواند منجر به این شود که آن‌ها خارج از نوبت عمل کنند یا زمانی که نباید صحبت کنند.

۳.رفتار متمرکز بر خود

اگر کودکی الگوی رفتاری متمرکز بر خود و عدم شناخت نیازهای دیگران را از خود نشان دهد، ممکن است ADHD مقصر این رفتار باشد. رفتار متمرکز بر خود تا حدودی یکی از علائم والدین بیش فعال نیز هست.

۴. طغیان‌های عاطفی

کودکی که از بیش فعالی رنج می‌برد ممکن است برای پنهان نگه داشتن احساسات خود تلاش کند. اما مشکل داشتن در مدیریت احساسات خود را از طریق طغیان عاطفی یا عصبانیت نشان می‌دهد.

۵. مشکل ثابت ماندن

همان‌طور که گفته شد یکی از علائم غالب بیش فعالی تکانشی، مشکل در نشستن است. بی‌قراری و چالش در نشستن دو نشانه اصلی است که کودکان مبتلا به بیش فعالی از خود نشان می‌دهند. اگر کودکی در مواقعی که انتظار می‌رود ثابت بماند، نمی‌تواند بی‌حرکت بنشیند، می‌تواند نشانه‌ای از ADHD باشد.

۶. مشکلات در بازی بی سروصدا

این علامت ارتباط نزدیکی با علامت بالا دارد. هنگامی‌که کودک در حین بازی یا در حین فعالیت‌های اوقات فراغت است، بی‌قرار می‌شود و تکان می‌خورد و  معمولاً سر و صدا ایجاد می‌کند. مثلا با ضربه زدن مداد روی میز ، تکان دادن پای خود ، یا زمزمه کردن در شرایط نامناسب.

کودک پر سر و صدا نشانه بیش فعالی

 

۷. کارهای ناتمام

کودکان مبتلا به ADHD به چیزهای مختلفی علاقه نشان می‌دهند. در حالی که داشتن علایق متنوع یک ویژگی مثبت است، اما می‌تواند پایان رساندن یک کار را برای کودک دشوار کند.

کودکی که الگوی شکست در انجام کارهایی مانند کارهای خانه، تکالیف یا بازی‌ها را نشان می‌دهد، ممکن است به دلیل بیش فعالی باشد. زیرا ADHD باعث می‌شود ذهن و تمرکز او به سمت چیزهای مختلف سرگردان شود.

۸. قطع کردن صحبت دیگران

کودک بیش فعال مستعد قطع صحبت‌های والدین، خواهر و برادر، همکلاسی‌ها و معلمان خود است و این می‌تواند باعث ایجاد تعارض در روابط آن‌ها شود.

۹. تکرار اشتباهات

بچه‌ها مرتکب اشتباه می‌شوند. با این حال، اگر کودکی مرتکب الگویی از اشتباهات می‌شود که نشان دهنده عدم پیروی از دستورالعمل‌ها است و اشتباهاتش به دلیل بی‌توجهی رخ می‌دهند، احتمالا نشان دهنده بیش فعالی است.

۱۰. اجتناب از وظایف چالش برانگیز

گاهی اوقات کودکانی که از ADHD رنج می‌برند، با اجتناب از وظایف سخت و استرس‌زای ذهنی، با اختلال خود کنار می‌آیند.

۱۱. خیال‌بافی

همه ما گاهی اوقات رویاپردازی می‌کنیم. به خصوص اگر مشغول به انجام کار یا فعالیتی باشیم که به آن بی‌علاقه باشیم یا حوصله آن را نداشته باشیم. اما الگوی گم شدن در فکر و خیال‌پردازی می‌تواند نشان دهنده این باشد که کودک از بیش فعالی رنج می‌برد.

۱۲. فراموش‌کاری

فراموشی نشانه رفتار بی‌توجه است و می‌تواند نشان‌دهنده بیش فعالی باشد. کودکان مبتلا به ADHD ممکن است به طور معمول انجام  تکالیف و یا سایر کارها را فراموش کنند. علاوه بر این، ممکن است فراموش کنند که اشیاء خاصی را در کجا قرار داده‌اند.

بیش فعالی در دختران و تفاوت آن با پسران

دختران کمتر از پسران تحت تشخیص و درمان ADHD قرار می‌گیرند. تا حدی که برخی افراد به اشتباه معتقدند که این عارضه فقط در پسران رخ می‌دهد.

علائم بیش فعالی می‌تواند در دختران متفاوت به نظر برسد، به گونه‌ای که تشخیص این اختلال را سخت‌تر می‌کند. پسران بیشتر علائم بیرونی و بیش فعالی تکانشی را از خود نشان می‌دهند در حالی که دختران بیشتر علائم بیش فعالی نوع بی‌توجه را از خود نشان می‌دهند.

 

به همین جهت ممکن است دختران مبتلا به ADHD به اندازه پسرهای بیش فعال، تکانشی یا مخل در کلاس به نظر نرسند. با این حال، آن‌ها بی‌سروصدا با اضطراب، فراموشی، بی‌نظمی ‌‌و عدم تمرکز خود دست و پنجه نرم کنند.

همچنین دختران مبتلا به ADHD همچنین ممکن است از راهبردهای مقابله‌ای بهتری برای جبران مشکلات خود استفاده کنند، مانند تلاش بیشتر برای انجام تکالیف مدرسه.

به همین جهت بسیاری از دختران مبتلا به بیش فعالی تا اواخر عمر تشخیص رسمی‌ ADHD  را دریافت نمی‌کنند و  احتمالاً مجبور هستند عواقب زندگی با یک اختلال ناشناخته و درمان نشده را تحمل کنند.

این پیامدها می‌تواند شامل مشکلات در مدرسه و روابط و همچنین اعتماد به نفس پایین یا حتی افسردگی باشد.

در مورد بیش فعالی در دختران لازم است به این نکته توجه داشته باشید که تغییرات هورمونی، مانند تغییراتی که به دلیل قاعدگی، بارداری یا یائسگی رخ می‌دهد، نیز می‌تواند باعث افزایش یا بدتر شدن علائم ADHD شود.

بیش فعالی در دختران

بیش فعالی در نوجوانان

همان‌طور که کودکان مبتلا به ADHD بزرگ‌تر می‌شوند، علائمی ‌که تجربه می‌کنند ممکن است تغییر کند. در برخی موارد، علائم خاصی که در دوران کودکی دیده می‌شوند ممکن است در نوجوانی کمتر مشکل‌ساز شوند، در حالی که با توجه به تغییر مسئولیت‌ها و افزایش سن علائم جدیدی خود را نشان می‌دهند.

هنگامی‌که کودکان به سنین نوجوانی خود می‌رسند، برخی از علائم بیش فعالی و تکانشی ممکن است کاهش یابد.

از سوی دیگر، علائم بی‌توجهی به احتمال زیاد در بزرگسالی باقی می‌ماند. اما بسیاری از بزرگسالان مبتلا به ADHD راه‌هایی برای مدیریت و کاهش این علائم نیز پیدا می‌کنند.

آیا کودک من بیش فعال است؟

احتمالا این سوال برایتان پیش آمده است که آیا این رفتار کودک‌تان طبیعی است یا مبتلا به بیش فعالی می‌باشد؟

واقعیت این است که اکثر کودکان سالم ممکن است در یک زمان بی‌توجه، بیش فعال یا تکانشی رفتار کنند.

برای کودکان پیش دبستانی معمول است که دامنه توجه کوتاهی داشته باشند و نتوانند برای مدت طولانی به یک فعالیت پای‌بند باشند. حتی در کودکان بزرگ‌تر و نوجوانان نیز دامنه توجه اغلب به میزان علاقه بستگی دارد.

همچنین کودکان خردسال به طور طبیعی پرانرژی هستند. علاوه بر این، برخی از کودکان به طور طبیعی سطح فعالیت بالاتری نسبت به سایرین دارند.

به همین جهت هرگز نباید کودکان را فقط به این دلیل که با دوستان یا خواهر و برادر خود متفاوت هستند در زمره مبتلایان به بیش فعالی طبقه بندی کنید.

تمایز بین ADHD و “رفتار طبیعی کودک” می‌تواند دشوار باشد. اگر فقط چند علامت را مشاهده کردید، یا علائم فقط در برخی شرایط ظاهر شدند، احتمالاً بیش فعالی نیست.

به عنوان مثال کودکانی که در مدرسه مشکل دارند اما در خانه یا با دوستان‌شان به خوبی کنار می‌آیند، احتمالاً با چیزی غیر از بیش فعالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

از سوی دیگر، اگر کودک تعدادی از علائم و نشانه‌های ADHD را نشان می‌دهد و این علائم در همه موقعیت‌ها وجود دارند – در خانه، مدرسه و در بازی – باید بررسی دقیق‌تری بر روی‌اش انجام دهید.

تشخیص بیش فعالی در کودکان

روند تشخیص بیش فعالی در کودکان

اگر نگران هستید که کودک شما علائم ‏ADHD‏ را نشان می‌دهد، به پزشک اطفال یا پزشک ‏خانواده خود مراجعه کنید.‏

از آن‌جایی که هیچ آزمایش روانی یا آزمایش خونی برای تشخیص بیش فعالی وجود ندارد. پزشکان سوال می‌پرسند و گوش می‌دهند. آن‌ها می‌دانند که به دنبال چه نشانه‌هایی باشند.

پزشک اغلب سوالاتی می‌پرسد تا در مورد الگوهای رفتاری فرد بیشتر بداند. آن‌ها ممکن است با خود کودک، اعضای خانواده و هر مراقب دیگری مانند معلمان صحبت کنند.

علائم بیش فعالی می‌تواند با علائم سایر بیماری‌ها هم‌پوشانی داشته باشد. به همین جهت قبل از تشخیص دقیق بیش فعالی، مهم است که به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید تا احتمالات زیر را بررسی کند و مطمئن شوید علائم را نمی‌توان با یک اختلال روانی دیگر توضیح داد:

  • اختلالات یادگیری یا مشکلات خواندن، نوشتن، مهارت‌های حرکتی یا زبان.
  • رویدادهای مهم زندگی یا تجربیات آسیب‌زا، مانند مرگ یکی از عزیزان، قلدری دیگران یا طلاق والدین.
  • اختلالات روانی از جمله اضطراب، افسردگی یا اختلال دوقطبی.
  • اختلالات رفتاری مانند اختلال دلبستگی واکنشی و اختلال نافرمانی مقابله‌ای.
  • شرایط پزشکی، از جمله مشکلات تیروئید، شرایط عصبی، صرع و اختلالات خواب و مشکلات شنوایی یا بینایی.

تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا کودک مبتلا به بیش فعالی است یا خیر، فرآیندی چندین مرحله‌ای است و ممکن است زمان‌بر باشد. زیرا به ارزیابی نتایج از چندین منبع مختلف، از جمله تست‌های فیزیکی، عصبی ‏و روانی نیاز دارد. ‏

در مرحله بعد باید نوع بیش فعالی و شدت بیماری، از خفیف تا متوسط تا شدید مشخص شود تا بر اساس آن روش درمانی تعیین شود.

برای آشنایی بیشتر با روش‌های درمان بیش فعالی، بخش درمان این مقاله را مطالعه نمایید.

فصل ۵

بیش فعالی در بزرگ‌سالان و نحوه تشخیص آن


بیش فعالی در بزرگسالان

افراد بزرگسال نیز ممکن است مبتلا به بیش فعالی باشند با این حال، ‏ADHD‏ در بزرگسالی شروع نمی‌شود. بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی احتمالا افرادی هستند که در دوران کودکی نیز علائمی ‌‌از خود نشان داده‌اند اما این علائم نادیده گرفته شده است یا به اشتباه تفسیر شده است که منجر به تشخیص دیرهنگام این اختلال شده است.

تشخیص بیش فعالی در بزرگسالان بسیار دشوارتر است. ADHD می‌تواند باعث چالش‌های قابل مشاهده‌ای در زندگی روزمره شود اما علائم آن در کودکان و بزرگسالان بسیار متفاوت است.

به همین جهت بسیاری از بزرگسالان مبتلا به ADHD نمی‌دانند که به آن مبتلا هستند. آن‌ها ممکن است فقط بدانند که انجام وظایف روزمره برایشان چالش برانگیز هستند و مشکلاتی در روابط، عملکرد کاری و عزت نفس خود داشته باشند.

در برخی از افراد علائم با افزایش سن بهبود می‌یابد، در حالی که برخی دیگر به مبارزه ادامه می‌دهند. همچنین علائم بیش فعالی  می‌تواند در طول زمان تغییر کند.

علائم ADHD در بزرگسالان می‌تواند شبیه به سایر بیماری‌های روانی مانند افسردگی و اضطراب باشد یا با آنها اشتباه گرفته شود.

در ادامه برخی از علائم بیش فعالی در بزرگ سالان را بررسی خواهیم نمود.

بیش فعالی در بزرگ سالان چگونه خود را نشان می‌دهد

بزرگسالانی که از ADHD رنج می‌برند ممکن است علائم یا نشانه‌های زیر را تجربه کنند:

۱. عدم تمرکز و حواس پرتی

عدم تمرکز، علامت آشکار بیش فعالی است. عدم تمرکز در افراد میتلا به بیش فعالی چیزی فراتر از این است که توجه کردن برای این افراد سخت باشد.

افراد بیش فعال ممکن است افکار مزاحمی را تجربه کنند که باعث سرگردانی مکرر یا خیال پردازی می‌شود و این موضوع در موقعیت زیادی تکرار می‌شود و برای آنها مشکل ایجاد می‌کند.

به عنوان مثال، ممکن است برای بزرگسالان مبتلا به ADHD دشوار باشد که در طول جلسات مهم، آموزش یا ارائه‌ها تمرکز کنند.

۲. بی نظمی

بزرگسالان مبتلا به ADHD به شدت آشفته هستند و در پیدا کردن چیزها  مشکل دارند. این افراد در سازماندهی افکار خود نیز مشکل دارند.

آنها ممکن است یک اتاق، ماشین یا دفتر به طور مزمن نامرتب داشته باشند به طوری که هرکسی نگاه می‌کند متوجه درهم و برهم بودن اوضاع می‌شود.

بی نظمی در بیش فعالی

۳. فراموشی

این  کاملا طبیعی است که گاهی اوقات چیزهایی را فراموش کنید، اما برای فردی که دارای بیش فعالی است، فراموشی بیشتر اتفاق می‌افتد.

این می‌تواند شامل فراموش کردن و گم کردن همیشگی کلید ماشین یا تلفن همراه باشد یا فراموش کردن تاریخ‌های مهم.

گاهی اوقات فراموشی می‌تواند آزاردهنده باشد، اما نه به حدی که باعث اختلالات جدی در زندگی شود و گاهی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در زندگی فرد شود.

نکته اصلی این است که فراموشی در افراد بیش فعال  می‌تواند بر شغل و روابط شان تأثیر بگذارد.

۴. بی قراری و اضطراب

یک بزرگسال مبتلا به بیش فعالی، ممکن است احساس کند که موتور درونی اش خاموش نمی‌شود.

اشتیاق زیادی برای ادامه حرکت و انجام کارها داشته باشد و وقتی نمی‌تواند کاری را به سرعت مورد نظرش انجام دهد، احساس ناامیدی نماید. این منجر به بی قراری می‌شود که می‌تواند باعث اضطراب نیز بشود.

اضطراب یک علامت بسیار رایج در بین بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی است.

یک بزرگسال مبتلا به ADHD ممکن است بی قراری و اضطراب خود را با حرکت مکرر، ضربه زدن با پا و دست جایی، جا به جایی مدوام بر روی صندلی اش نشان دهد. همچنین آرام نشستن و انجام فعالیت‌هایی مثل کتاب خواندن، فیلم دیدن و مدیتیشن کردن برای این افراد بسیار سخت است.

۵. تکانشگری

بزرگسالان مبتلا به ADHD ممکن است بدون فکر کردن به عواقب کارهای خود، رفتارهای تکانشی انجام دهند.

تکانشگری در یک فرد مبتلا به ‏ADHD‏ می‌تواند به روش‌های مختلفی ظاهر شود، از جمله  قطع کردن حرف دیگران در حین مکالمه، انجام رفتارهایی که از نظر اجتماعی مناسب نیستند و انجام کارهایی که از نظر فیزیکی برای سلامتی و امنیت شخصی خود فرد خطرناک هستند.

عادات خرید تکانشی نیز می‌تواند نشانه ای از بیش فعالی باشد.  در طی یک تحقیق مورد اعتماد، محققان دریافتند که خرید ناگهانی، به ویژه خرید اقلامی‌ که فرد توانایی مالی لازم برای خرید آنها را ندارد، یکی از علائم رایج بیش فعالی  در بزرگسالان است.

۶. واکنش‌های شدید هیجانی و عاطفی و تحریک پذیری

افراد مبتلا به بیش فعالی تمایل به هیجان بیش از حد دارند و واکنش‌های عاطفی یا رفتاری شدیدی از خود نشان می‌دهند.

به عنوان مثال، دریافت هدیه، یک چیز معمولی است، اما برای افراد مبتلا به ADHD، این هیجان ممکن است شدیدتر از حد معمول به نظر برسد.

همچنین ناامیدی‌های کوچک می‌توانند برای این افراد غیرقابل تحمل به نظر برسند یا باعث افسردگی و تغییرات خلق شان شوند.

هیجان بیش از حد در بیش فعالی

۷.مدیریت ضعیف زمان

این علامت شبیه به تجربه بی نظمی‌‌ است. بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی  اغلب توانایی مدیریت موثر زمان خود را ندارند.

درواقع بزرگسالان مبتلا به ADHD ممکن است به دلیل برنامه ریزی ضعیف یا گرفتار شدن در حواس پرتی (که اغلب به آن زمان کوری می‌گویند) به طور مزمن دیر کنند.

درواقع این افراد ممکن است برای خوابیدن در زمان درست، به موقع سر قرار حاضر شدن، پرداخت قبوض دچار مشکل شوند  و بسیاری از کارهای خود را به تعویق بیاندازند.

اگر به دنبال راهکارهایی برای مدیریت بهتر زمان خود هستید، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

مدیریت زمان چیست؟ 

یکی از مهمترین مهارت هایی که هرکس باید در زندگی داشته باشد، مهارت مدیریت زمان است. آیا دوست دارید این مهارت را تقویت کنید؟ با ما همراه باشید.

‎اکنون بخوانید‎

 

۸. مشکل در روابط

بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی  اغلب در روابط خود دچار مشکل شوند، خواه رابطه کاری باشد یا یک رابطه عاشقانه.

زیرا این افراد معمولا بی توجه و حواس پرت هستند، به راحتی خسته می‌شوند و توانایی گوش دادن موثر به صحبت دیگران  را ندارند. در نتیجه روابط شان کاهش پیدا می‌کند.

۹. تمرکز بیش از حد

همانطور که گفته شد افراد مبتلا به بیش فعالی  اغلب به راحتی حواسشان پرت می‌شود. اما بر اساس بررسی منابع معتبر، ممکن است علامتی به نام ‌هایپرفوکوس را نیز داشته باشند.

یک فرد مبتلا به ADHD می‌تواند چنان در چیزی غرق شود که از هر مسئله دیگری در اطراف خود بی خبر باشد.

این نوع تمرکز باعث از دست دادن زمان و نادیده گرفتن اطرافیانتان می‌شود و می‌تواند منجر به سوء تفاهم در روابط شود.

۱۰. تصور منفی از خود

بزرگسالان مبتلا به ADHD  به دلیل مشکلات تمرکز و همچنین علائم دیگری که ممکن است بر مدرسه، کار و روابط شان تأثیر بگذارد، اغلب نسبت به خود بیش از حد انتقادی هستند.

آنها ممکن است مشکلاتی که با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند را به‌عنوان شکست‌های شخصی یا عدم موفقیت در نظر بگیرند، که می‌تواند منجر به تصور منفی از خودشان شود.

۱۱. مشکلات جسمانی و سو مصرف مواد

بیش فعالی در بزرگسالان  معمولا با مشکلات خواب همراه است که در کنار تلاش مدام برای تمرکز داشتن می‌تواند باعث خستگی فرد شود.

بیش فعالی همچنین می‌تواند فرد را به نادیده گرفتن سلامت جسمانی خود سوق دهد. نادیده گرفتن سلامت جسمانی می‌تواند به صورت  یک رژیم غذایی نامتعادل، ورزش نکردن و ترک داروهای درمانی خود را نشان دهد.

در نهایت فرد بزرگسال مبتلا به بیش فعالی  ممکن است برای رهایی از اضطراب و استرس ناشی از این بیماری به سمت سو مصرف مواد مخدر کشیده شود.

توجه داشته باشید که نشانه‌های بیش فعالی از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است و ممکن است فرد متوجه شود که تجربه او از ADHD در طول زمان تغییر پیدا کرده است.

مهم است که علائم ADHD بزرگسالان را بشناسید تا بتوانید درمان مناسب را دریافت کنید. برای اطلاع از این علائم به خواندن ادامه دهید.

تشخیص بیش فعالی در بزرگ سالان

نحوه تشخیص بیش فعالی بزرگسالان

با خواندن علائم بالا ممکن است حس کنید شما نیز به بیش فعالی مبتلا هستید. واقعیت این است که تقریباً هر فردی در مقطعی از زندگی خود علائمی‌ مشابه بیش فعالی از خود نشان می‌دهد.

اگر مشکلات شما اخیراً به وجود آمده اند یا در گذشته فقط گاهی اوقات رخ داده باشد، احتمالاً ADHD ندارید.

تنها زمانی مبتلا به  بیش فعالی تشخیص داده می‌شوید که علائم آنقدر شدید باشند که باعث ایجاد مشکلات مداوم در بیش از یک بخش از زندگی تان شود. این علائم پایدار و مخرب را می‌توانید تا اوایل دوران کودکی خود ردیابی کنید.

پس اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا به طور مداوم در زندگی تان اختلال ایجاد می‌کنند، وقت آن رسیده که با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید.

پزشکان یا هر متخصص بهداشت روان دارای مجوز  می‌تواند بیش فعالی را  تشخیص دهد. اما آزمایش بیش فعالی فقط توسط روانشناسان، روانشناسان عصبی یا روانپزشکان واجد شرایط انجام می‌شود.

این آزمایش می‌تواند زمان بر باشد زیرا باید به صورت کامل انجام شود. آزمایش بیش فعالی شامل چندین پرسشنامه است و ممکن است چندین ساعت طول بکشد تا تکمیل شود.

با توجه به ژنتیکی بودن اختلال بیش فعالی، در طول مشاوره  ممکن است پزشک بخواهد در مورد سابقه پزشکی خانوادگی فرد اطلاعاتی کسب کند تا بفهمد آیا یکی از بستگان نزدیکش نیز مبتلا به ADHD هستند یا خیر.

همچنین برای تشخیص بیش فعالی در بزرگسالان، پزشکان ممکن است با همسر، شریک زندگی یا یکی از اعضای خانواده فرد مصاحبه کنند تا جزئیات رفتار او را دقیق تر مورد بررسی قرار دهند، زیرا افراد مبتلا به ADHD ممکن است در بازگویی برخی تجربیات مشکل داشته باشند.

همچنین لازم است تشخیص افتراقی به منظور رد سایر بیماری‌های مشابه مانند اختلالات اضطرابی، افسردگی یا اختلال دوقطبی انجام ‌شود.

فصل ۶

مزایای بالقوه بیش فعالی


مزایای بیش فعالی

همانطور که تا به اینجای مقاله گفته شده است، افراد مبتلا به بیش فعالی ممکن است در تمرکز بر وظایف، کنترل تکانه‌ها و تمایلات خود مشکل دارند. با این حال، نقاط قوت و مزایای متعددی نیز با این شرایط همراه است.

به همین جهت اگر کسی تشخیص ADHD را دریافت کرد، نباید ناامید شود یا اجازه دهد مضرات این بیماری بر نقاط قوت متعدد آن سایه افکند.

به عنوان مثال، همه افراد توانایی تمرکز بیش از حد را ندارند. هنگامی ‌که یک فرد مبتلا به ADHD وارد این حالت می‌شود، می‌تواند زمان خود را به طرز بسیار سازنده ای سپری کند و کارهای شگفت انگیزی را انجام دهد.

علاوه بر این، انرژی بی حد و حصری که برخی از افراد مبتلا به ADHD زندگی می‌کنند، آنها را در هنگام انجام فعالیت‌های بدنی در مزیت قرار می‌دهد. ورزشکاران نخبه متعددی مبتلا به بیش فعالی هستند که شاید این شرایط باعث موفقیت آنها شده است.

به عنوان مثال، مایکل جردن، که به عنوان بهترین بسکتبالیست تاریخ شناخته می‌شود، یکی از این ورزشکاران مبتلا به بیش فعالی است.

در ادامه برخی از مزایای ADHD که ممکن است افراد تجربه کنند را بررسی خواهیم نمود:

خلاقیت

افرادی که بیش فعالی دارند می‌توانند به طرز شگفت انگیزی خلاق باشند.  این افراد رویاپردازی می‌کنند و ده فکر مختلف در آن واحد دارند.  این توانایی می‌تواند آنها را به یک استاد حل مسئله، منبع ایده‌ها یا یک هنرمند مبتکر تبدیل کند.

درست است که افراد مبتلا به ADHD ممکن است به راحتی حواسشان پرت شود، اما گاهی اوقات متوجه چیزهایی می‌شوند که دیگران نمی‌بینند و به دلیل دیدگاه‌های متفاوت خود به راه حل‌های غیرعادی دست پیدا می‌کنند که هیچ کس دیگری فکرش را  نمی‌کرد.

اگر به دنبال راه‌هایی برای افزایش خلاقیت خود هستید، مطالعه مقاله زیر می‌تواند به شما کمک نماید.

خلاقیت چیست؟

تفکر خلاق چیست؟ خلاق بودن به چه معناست؟ اگر دوست دارید با مفهوم خلاقیت و راهکارهای توسعه آن بیشتر آشنا شوید، با ما در این مقاله ذهن همراه باشید.

‎اکنون بخوانید‎

 

تاب آوری

زندگی با بیش فعالی با چالش‌های زیادی همراه است و افراد مبتلا به این اختلال باید هر روز با آنها مقابله کنند.

تجربه این موانع، و پشت سر گذاشتن آنها، به این معنی است که افراد مبتلا به ADHD قادر به تاب آوری و  انعطاف‌پذیری هستند. زیرا بیشتر از افراد دیگر تمرین کرده‌اند که پس از شکست‌ها بهبود یابند.

اگرچه این موضوع ممکن است یک شمشیر دو لبه باشد. غلبه بر موانع و چالش‌ها و ایجاد انعطاف‌پذیری در این راه می‌تواند به شخصیتی قوی منجر شود و در بسیاری از موارد سودمند باشد. اما می‌تواند باعث خستگی و اضطراب بیش از حد نیز بشود.

به همین جهت توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیش فعالی مراقب باشند که بیش از حد تحریک نشوند و خسته نشوند و نقطه تعادلی را پیدا کنند. این کار منجر به خودآگاهی بیشتر و در نتیجه تاب آوری بیشتر می‌شود.

انرژی بالا

یکی از جنبه‌های تعیین کننده بیش فعالی، انرژی بالای این افراد است. به همین جهت افراد مبتلا به ADHD در ورزش و سایر فعالیت‌های بدنی عالی عمل می‌کنند.

آنها انرژی زیادی برای سوزاندن دارند و بهتر است در زمینه‌های تحت آموزش قرار بگیرند که حرکت کردن مفید است و مورد تشویق قرار می‌گیرد. این کار می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی بر زندگی یک فرد داشته باشد.

خودانگیختگی و شجاعت

بسیاری از افراد از لحظات برنامه ریزی نشده و ماجراجویی‌هایی که زندگی را جذاب می‌کند لذت می‌برند و افراد مبتلا به بیش فعالی در این زمینه برتری دارند.

ماهیت تکانشی آنها را به فعالیت‌های خودجوش وامی‌دارد که اغلب خاطرات لذت بخش و ماندگاری را برای آنها به وجود می‌آورد.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که این خودانگیختگی در  افراد مبتلا به ADHD  می‌تواند  آنها را به سمت هیجان و ماجراجویی سوق دهد، سپس آنها شجاعت بیشتری از این خودانگیختگی به دست خواهند آورد.

شجاعت در بیش فعالی

تمرکز بیش از حد

تمرکز بیش از حد حالتی است که در آن فرد مبتلا به ADHD می‌تواند ساعت‌ها بر روی یک کار تمرکز کند و اساساً همه چیز را در اطراف خود نادیده بگیرد.

حتی برخی از افراد ممکن است بدون توجه به زمان، گرسنگی یا هر چیزی که ممکن است حواس یک فرد عادی را پرت کند، به معنای واقعی کلمه روی یک کار تمرکز کنند تا زمانی که آن را به پایان برسد.

در حین تمرکز بیش از حد، فرد می‌تواند عملکرد خود را بهبود بخشد، به این معنی که کارآمدتر از سایر افراد کار ‌کند و نتایج با کیفیت تری تولید کند.

به این حالت تمرکز بیش از حد، کار عمیق نیز گفته می‌شود. با مطالعه کتاب زیر می‌توانید بیشتر با این حالت و روش ایجاد آن آشنا شوید.

خلاصه کتاب کار عمیق

این کتاب، راهکارهای مختلفی را نشان می‌دهد که می‌تواند در بازدهی بهتر کارتان و بهره‌گیری بیشتر از وقت آزادتان، به شما کمک کند.

‎اکنون بخوانید‎

 

مهارت مکالمه  

یکی از نشانه‌های بیش فعالی این است که این افراد تمایل زیادی به حرف زدن دارند که باعث شده مکالمه گران خوبی باشند. به این معنی که در اکثر سناریوها می‌توانند یک گفتگوی جذاب را ایجاد کنند.

همچنین بعضی از مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به ADHD ممکن است سطوح بالاتری از هوش اجتماعی، شوخ طبعی و تشخیص احساس یا همدلی را از خود نشان می‌دهند.

چگونه از این توانایی‌ها نهایت استفاده را ببریم

بسیاری از مردم مزایای ADHD را به عنوان “ابر قدرت” می‌دانند زیرا آنها مهارت‌های اضافی هستند که افراد عادی ندارند.

بیش فعالی دیدگاه منحصر به فردی در مورد جهان به افراد هدیه می‌دهد که بعید است افراد بدون ADHD بتوانند آن را درک کنند.

بهترین راه برای استفاده حداکثری از  بیش فعالی این است که محیط اطراف فرد را مدیریت کنید تا بتوانند شکوفا شوند.

به عنوان مثال اگر فرد مکالمه‌گر خوبی باشد، می‌تواند با پیوستن به یک تیم مناظره، سخنرانی در رویدادها یا شبکه‌سازی، از این مهارت به نفع خود استفاده کند.

یا کسانی که تمایل به تمرکز بیش از حد دارند، می‌توانند از این توانایی برای کار جدی استفاده کنند، خواه یک آزمایش علمی، نوشتن کتاب یا آموزش برای کسب مهارت‌های دقیق‌تر در یک ورزش باشد. این افراد ممکن است بتوانند در مدت زمان کوتاه تری به دستاوردهای بزرگی برسند.

بیش فعالی داشتن پایان دنیا نیست. بلکه می‌تواند به شما کمک کند تا درک کنید چگونه وضعیت خود را به طور مثبت هدایت کنید و همچنین یاد بگیرید که چگونه عوارض جانبی منفی آن را مدیریت کنید.

فصل ۷

روش‌های درمان بیش فعالی


بیش فعالی ممکن است زندگی افراد را مختل کند، اما گزینه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما در مدیریت علائم کمک کند.

  یک درمان موثر  می‌تواند به فرد مبتلا به ADHD و خانواده اش کمک کند تا وضعیت خود را بهبود دهند.

انواع درمان‌ بیش فعالی می‌تواند از مداخله رفتاری تا داروهای تجویزی متغیر باشد که با توجه به شدت و نوع بیماری مشخص می‌شود.

درمان‌های معمولی که برای بیش فعالی به کار برده می‌شوند عبارتند از:

درمان دارویی

دارو اغلب بخش مهمی‌‌ از درمان برای افراد مبتلا به ADHD است. با این حال، تصمیم گیری در مورد استفاده از آن می‌تواند دشوار باشد.

همکاری نزدیک با پزشک برای تعیین بهترین درمان یا ترکیبی از درمان‌ها و دوز مناسب ‏برای کمک به ‏ADHD‏ بسیار مهم است.‏

برای کمک به کاهش بیش فعالی و تکانشگری و بهبود توانایی تمرکز و یادگیری، و همچنین هماهنگی فیزیکی داروهایی در دسترس هستند.

معمولا دو دسته دارو برای درمان بیش فعالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. داروهای  محرک و غیر محرک.

داروهای محرک

داروهای  محرک‌  رایج ترین داروهای ADHD هستند که تجویز می‌شوند. آنها با افزایش تولید مواد شیمیایی در مغز که به تفکر و توجه کمک می‌کنند، به سرعت بر فرد تاثیر می‌گذارند.

در افراد مبتلا به ADHD، داروهای محرک‌ها اثر آرام بخش متناقضی ایجاد می‌کنند. این داروها منجر به کاهش بیش فعالی و بهبود دامنه توجه در بسیاری از افراد می‌شود.

اما داروهای محرک‌ها با عوارض جانبی نیز همراه هستند، مانند: اضطراب یا تحریک پذیری، کاهش اشتها، سردرد، افزایش فشار خون، مشکلات خواب، دل درد و ایجاد تیک‌ها.

داروهای غیرمحرک

داروهای غیرمحرک گزینه خوبی برای کسانی هستند که بهبودی نمی‌بینند یا با مصرف داروهای محرک عوارض جانبی منفی را تجربه می‌کنند.

این داروها نیز می‌توانند برای کمک به بهبود تمرکز، توجه و تکانشگری استفاده شوند. اما به سرعت داروهای محرک‌ها عمل نمی‌کنند.

این داروها نیز ممکن است با عوارض جانبی همراه باشند اما عوارض آنها از داروهای محرک کمتر است.

اگر برای خودتان یا فرزندتان یکی از این داروها تجویز می‌شود، ابتدا دوزهای کمی‌‌ به شما داده می‌شود  و به تدریج افزایش پیدا می‌کند.

پس از مصرف داروها، باید برای معاینات منظم به پزشک عمومی‌ مراجعه کنید تا مطمئن شوید که درمان به طور موثر عمل می‌کند و علائم عوارض جانبی یا مشکلات را بررسی کنید.

مهم است که پزشک عمومی‌‌ را از هر گونه عوارض جانبی مطلع کنید و اگر احساس می‌کنید باید درمان را متوقف کنید یا تغییر دهید، با آنها صحبت کنید.

متخصص شما درباره مدت زمانی که باید درمان خود را ادامه دهید صحبت خواهد کرد، اما در بسیاری از موارد، درمان تا زمانی که کمک کننده باشد ادامه می‌یابد.

رفتار درمانی

با توجه به شدت بیماری ممکن است پزشک قبل از شروع هر دارویی، رفتار درمانی را توصیه کند. به خصوص برای کودکان ۴ تا ۶ ساله مبتلا به ADHD، رفتار درمانی به عنوان روش  اول درمانی، قبل از مصرف دارو توصیه می‌شود.  مصرف دارو برای کودکان بهتر است از  ۶ سالگی به بعد همراه با درمان ترکیبی با رفتار درمانی همراه باشد.

در روان درمانی،  می‌توانید الگوهای رفتاری خود را کشف کنید و یاد بگیرید که چگونه در آینده انتخاب‌های سالم تری داشته باشید.

رفتار درمانی در بیش فعالی

هدف از رفتار درمانی این است که به افراد بیاموزد چگونه رفتارهای خود را کنترل کنند و سپس آن رفتارها را به طور مناسب تغییر دهند.

انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد که می‌تواند راهی برای مدیریت بهتر علائم بیش فعالی ایجاد کند.

می‌توانید استراتژی‌هایی برای نحوه رفتار خود در پاسخ به موقعیت‌های خاص ایجاد کنید. این استراتژی‌ها اغلب شامل نوعی بازخورد مستقیم برای کمک به یادگیری رفتارهای مناسب است. به عنوان مثال، می‌توانید یک سیستم پاداش برای حمایت از رفتارهای مثبت ابداع کنید.

با یادگیری رفتار درمانی، والدین نیز می‌توانند  در مدیریت رفتار این کودکان بهتر عمل کنند. این کار می‌تواند به آنها کمک کند رفتار فرزندشان را مدیریت کنند. همچنین می‌تواند کمک کند تا مهارت‌های جدیدی را برای مقابله با این اختلال بیاموزند.

به عنوان مثال اگر فرزند شما ADHD دارد، می‌توانید انواع رفتارهایی که می‌خواهید  در او تشویق کنید، مانند نشستن پشت میز برای غذا خوردن را شناسایی کنید. سپس برای انجام آن رفتار خوب به به فرزندتان، پاداش‌های کوچکی بدهید تا انجام آن رفتار را تشویق کند.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

درمان شناختی رفتاری (CBT) یک شکل کوتاه مدت و متمرکز بر هدف از روان درمانی است که هدف آن تغییر الگوهای منفی تفکر و جایگزینی آنها با چارچوبی جدید از احساس نسبت به خود و علائم ADHD است.

درمان شناختی رفتاری  می‌تواند به افراد مبتلا به بیش فعالی در مقابله با “اختلالات زندگی” که تجربه می‌کنند، مانند مدیریت زمان و اهمال کاری، کمک کند.

همچنین می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا الگوهای فکری غیرمنطقی که مانع ادامه کارشان می‌شود، را مدیریت کنند.

در واقع درمان شناختی رفتاری می‌تواند به شما در مدیریت مشکلاتتان با تغییر طرز فکر و رفتارتان کمک کند.

در این روش یک درمانگر سعی می‌کند احساس شما یا فرزندتان را در مورد یک موقعیت تغییر دهد که به نوبه خود باعث تغییر رفتار خواهد شد.

درمان شناختی رفتاری می‌تواند توسط یک درمانگر به صورت فردی یا گروهی انجام شود.

سایر درمان‌های ممکن

روش‌های دیگری نیز برای درمان بیش فعالی وجود دارد که برای برخی از افراد مبتلا به این بیماری مفید هستند.  مانند حذف برخی غذاها و مصرف مکمل‌ها. با این حال، هیچ مدرک محکمی‌‌ برای آنها وجود ندارد و نباید بدون توصیه پزشکی اقدام به استفاده از آنها کرد.

برخی از این درمان‌ها عبارتند از:

رژیم غذایی

افراد مبتلا به بیش فعالی  باید یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشند. قبل از مشورت با پزشک، مصرف نوع خاصی از غذاها را قطع نکنند.

برخی از افراد ممکن است متوجه ارتباط بین انواع غذا و بدتر شدن علائم ADHD شوند. اگر اینطور است،  بهتر است یادداشتی از آنچه می‌خورید و می‌نوشید و رفتارهای بعدی تهیه کنید.

سپس در مورد این موضوع با یک پزشک عمومی‌ صحبت کنید، تا شما را به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد.

مصرف مکمل

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌های اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ ممکن است برای افراد مبتلا به بیش فعالی مفید باشد، اگرچه شواهدی که از این موضوع حمایت می‌کنند بسیار محدود است.

توصیه می‌شود قبل از استفاده از مکمل‌ها با پزشک ‌صحبت کنید، زیرا برخی از آنها می‌توانند به طور غیرقابل پیش بینی با دارو واکنش نشان دهند یا اثربخشی آن را کاهش دهند.

در مصرف مکمل‌ها باید به یاد داشته باشید که برخی از مکمل‌ها را نباید طولانی مدت مصرف کرد، زیرا می‌توانند به سطح خطرناکی در بدن شما برسند.

همچنین برخی از تغییرات سبک زندگی نیز می‌تواند محیط بهتری را برای افراد مبتلا به ADHD ایجاد کند. اینها شامل ایجاد روال‌ها و برنامه‌ها، سازماندهی مجدد خانه یا محل کار باشد.

برخی از افراد ممکن است در ابتدا بهتر از دیگران به درمان ADHD پاسخ دهند و ممکن است مدتی طول بکشد تا فرد درمانی را برایش مفیدتر است، پیدا کند. بنابراین اگر یک روش درمانی خاص برای فردی جواب نداد، نباید امید خود را از دست بدهد.

باید به یاد داشته باشید که هیچ درمان قطعی برای بیش فعالی وجود ندارد، اما رویکرد درمانی مناسب می‌تواند به کنترل بسیاری از علائم و بهبود کیفیت زندگی ‏ کمک کند.  

بهتر است بدانید یک برنامه‌ درمانی خوب باید شامل ترکیبی از رفتار درمانی و دارو همراه با نظارت دقیق بر این که آیا روش درمانی موثر بوده است یا نه باشد.  تا در صورت نیاز تغییرات لازم در طول مسیر ایجاد شوند.

فصل ۸

توصیه‌هایی برای والدین دارای کودک بیش فعال


توصیه به والدین دارای کودک بیش فعال

مراقبت از کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی  می‌تواند چالش برانگیز باشد. رفتارهای تکانشی، نترس بودن و آشفتگی یک فرد مبتلا به بیش فعالی می‌تواند فعالیت‌های روزمره را خسته کننده و استرس زا کند.

اگرچه گاهی اوقات تحمل این کودکان ممکن است دشوار باشد، مهم است که به یاد داشته باشید که کودک مبتلا به ADHD نمی‌تواند رفتار خود را به خوبی کنترل کند. زیرا سرکوب تکانه‌ها برای افراد مبتلا به ADHD دشوار است، به این معنی که ممکن است قبل از اقدام کردن، اصلا به بررسی موقعیت یا عواقب آن نپردازند.

اگر از کودک مبتلا به ADHD مراقبت می‌کنید، ممکن است این توصیه ‌ها در کنار درمان پزشکی برای شما مفید باشد:

۱. برنامه ریزی کنید و روال ایجاد کنید

روز را طوری برنامه ریزی کنید که فرزندتان بداند چه برنامه ای دارد. ایجاد روال‌ها می‌تواند باعث بهتر کنار آمدن کودک مبتلا به بیش فعالی با زندگی روزمره شود.

کارهای پیچیده را به مراحل ساده تر و کوتاه تر تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر فرزند شما قرار است برای مدرسه رفتن  آماده شود، آن را به مراحل ساختاریافته تقسیم کنید تا بداند دقیقاً چه کاری باید انجام دهد.

همچنین از آنجایی که افراد مبتلا به ADHD به راحتی از موضوعی به موضوع دیگر می‌پرند و ممکن است برخی از کارهایی پکه باید انجام دهند را فراموش کنند. بهتر است چک لیستی از وظایف تهیه کنید.

علاوه بر ساختار بخشیدن به برنامه زمانی کودک، محیط او را نیز ساختار دهید. یک محیط منظم که در آن هر اسباب بازی و وسیله ای جایگاه خاص خود را دارد می‌تواند به کودکان فراموشکار کمک می‌کند تا وسایل خود را به راحتی پیدا کنند.

۲. انتخاب‌های آنها را محدود کنید

زیاد تعداد گزینه‌ها می‌تواند برای کودکان مبتلا به ADHD بسیار مشکل ساز باشد. به همین جهت باید زندگی فرزندتان را قابل کنترل‌تر کنید و به او اجازه دهید فقط از میان مجموعه‌ای از گزینه‌های محدود انتخاب کند.

به عنوان مثال برای این که چه چیزی می‌خواهد بخورد یا چه کاری که می‌خواهد در طول روز انجام دهد، تنها دو یا سه گزینه برای او تعیین کنید.

۳. مرزهای واضحی تعیین کنید

مطمئن شوید که کودک می‌داند چه رفتاری را ازا او انتظار دارید و رفتار مثبت را با تمجید یا پاداش فوری تقویت کنید.

با توصیف آنچه شنیده اید به فرزندتان بفهمانید که به او گوش می‌دهید. هنگامی‌ که آنها نیاز به انجام کاری دارند از دستورالعمل‌های واضح و مختصر استفاده کنید.

اگر از فرزندتان می‌خواهید کاری انجام دهد، دستورات مختصری بدهید و دقیق باشید. به جای اینکه بپرسید: “آیا می‌توانید اتاق خواب خود را مرتب کنید؟” بگویید: “لطفا اسباب بازی‌های خود را در جعبه قرار بده و کتاب‌ها را دوباره در قفسه قرار بده.”

این کار باعث می‌شود که کودک شما بداند دقیقا چه کاری را باید انجام دهد.

همچنین در صورت شکستن مرزها و حدود تعیین شده کودک را متناسب با سنش تنبیه کنید و از تنبیه‌هایی مانند سلب امتیاز تلویزیون دیدن استفاده کنید. در هنگام تنبیه کردن ثابت قدم بمانید و به طور مداوم از آنها پیروی کنید.

۴. مثبت بمانید

پاداش دادن به رفتار خوب، جزء اصلی رفتار درمانی است. شما باید عواقب رفتار‌های غلط و ضعیف را کاملا مشخص کنید.

اما تقویت رفتار مثبت حیاتی است. هنگامی‌ که کودک به اهداف خود می‌رسد، وظایف خود را به درستی انجام می‌دهد یا حتی توجه می‌کند، محبت، ستایش یا جوایزی را به آنها بدهید.

می‌توانید یک طرح تشویقی با استفاده از نمودار امتیاز یا ستاره ایجاد کنید. به این صورت که کودک با انجام رفتار خوب بتواند امتیاز کسب کند.

به عنوان مثال، رفتار خوب در حین خرید باعث می‌شود کودک شما وقت بیشتری برای بازی با رایانه داشته باشد.

فرزندتان را در انتخاب جایزه  مشارکت دهید و به او اجازه دهید تا در تصمیم گیری در مورد امتیازات کمک کند.

مثبت ماندن در برابر کودک بیش فعال

۵. زود مداخله کنید

مراقب علائم هشدار باشید اگر به نظر می‌رسد که کودک شما ناامید شده، بیش از حد تحریک شده و در حال از دست دادن کنترل خود است، مداخله کنید.

در صورت امکان با دور کردن او از موقعیت، حواس کودک خود را منحرف کنید. این کار ممکن است به آرامش کودک بسیار کمک کند.

۶. یک برنامه ورزشی و فعالیت بدنی برای کودک داشته باشید

اطمینان حاصل کنید که کودک شما در طول روز فعالیت بدنی زیادی داشته باشد. پیاده روی، جست و خیز کردن و انجام ورزش می‌تواند به کودک شما کمک کند تا خود را خسته کند و کیفیت خوابش را بهبود بخشد.

همچنین باید توجه داشته باشید که در نزدیکی زمان خواب کار خیلی سخت یا هیجان انگیز انجام ‌ندهند که برنامه خوابشان بهم بخورد.

۷. به خواب کودک اهمیت دهید

مشکلات خواب و بیش فعالی می‌تواند در یک دور باطل قرار بگیرند. ADHD می‌تواند منجر به مشکلات خواب شود که به نوبه خود می‌تواند علائم را بدتر کند.

بسیاری از کودکان مبتلا به ADHD پس از خواباندن به طور مکرر از خواب بیدار می‌شوند و الگوهای خوابشان قطع می‌شود.

به همین جهت باید یک روتین منظم برای خواب تعیین کنید و به آن پایبند باشید. اطمینان حاصل کنید که کودک شما هر شب در ساعت مشخصی به رختخواب می‌رود و صبح در ساعت مشخصی از خواب بیدار می‌شود.

۸. کاهش تعارضات خانوادگی

والدین کودکان مبتلا به ADHD باید مراقب باشند تا قرار گرفتن این کودکان در معرض تعارضات خانوادگی را به حداقل برسانند.

تعارضات خانوادگی باعث ایجاد استرس می‌شود که می‌تواند باعث شود کودک علائم رفتار ضد اجتماعی و همچنین بیشفعالی شدیدتری را تجربه کند.

۹. از گروه‌های پشتیبان کمک بگیرید

گروه‌های پشتیبان به شما امکان می‌دهند با خانواده‌های دیگری که کودک مبتلا به ADHD  دارند، ملاقات کنید تا بتوانید تجربیات، اطلاعات و استراتژی‌های مقابله با شرایط مختلف را با هم به اشتراک بگذارید.

این گروه‌ها به صورت حضوری و همچنین به صورت آنلاین در بسیاری از جوامع در دسترس هستند.

برای دریافت حمایت همچنین می‌توانید اقوام نزدیک و دوستان خود را در روند درمان مشارکت دهید. این کار می‌تواند به آنها کمک کند تا شما را بهتر درک کنند و روابط شما را بهبود می‌بخشد.

دریافت حمایت لازم برای درک کردن و کنار آمدن با شرایط  هم برای خودتان و هم فرزندتان بسیار مهم است.

نکاتی برای ایجاد شرایط بهتر کودکان مبتلا به بیش فعالی در مدرسه

شما خانه را کنترل می‌کنید، اما رفتارهای بیش فعالی حداقل در یک محیط دیگر مانند مدرسه نیز وجود خواهند داشت.

کودک بیش فعال احتمالا در کلاس درس می‌دویپد یا به چیزی که قرار است بخواند یا گوش دهد توجه نمی‌کند، به همین جهت نمی‌تواند اطلاعات جدید را به خوبی یاد بگیرد.

اما این بدان معنا نیست که کودکان مبتلا به ADHD نمی‌توانند در مدرسه موفق شوند.

کارهای زیادی وجود دارد که هم والدین و هم معلمان می‌توانند برای کمک به رشد کودکان مبتلا به بیش فعالی در کلاس درس انجام دهند.

شما نیاز به حمایت و هماهنگی بیشتری با معلمان، خانواده و جامعه دارید تا به فرزندتان کمک کند زمانی که خودتان آنجا نیستید، شرایط خود را مدیریت کند.

به همین جهت یک خط ارتباطی باز با معلمان فرزندتان و کارکنان مدرسه برای هماهنگی بهتر تلاش‌ها و پیگیری پیشرفت‌ها ایجاد کنید.

می‌توانید با همکاری معلمان و ارزیابی نقاط ضعف و قوت فردی هر کودک، راهبردهای خلاقانه برای کمک به تمرکز، ماندن در کلاس و یادگیری تا حد توانایی اش طراحی کنید.

این یک تلاش تیمی‌‌ است. اما با ابزارهای مناسب، فرزند شما می‌تواند با وجود شرایطش موفق شود و پیشرفت کند.

فصل ۹

نتیجه گیری و معرفی کتاب


معرفی کتاب بیش فعالی

بیش فعالی یک وضعیت عصبی رشدی است که باعث می‌شود فرد بی توجهی، بیش فعالی- تکانشگری یا ترکیبی از هر دو را تجربه کند.

اگر چه تا به حال علت دقیق این اختلال کشف نشده است. اما روش‌های درمانی برای آن مشخص شده است که به بهبود تمرکز و رفتار فرد مبتلا به بیش فعالی بسیار کمک می‌کنند.

این اختلال در بیشتر افراد در زمان کودکی تشخیص داده می‌شود و ممکن است تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند. بیش فعالی درمان نشده در بزرگسالان می‌تواند علائمی‌‌ ایجاد کند که به طور قابل توجهی عملکرد روزانه شان را مختل کند.

با تشخیص و درمان مناسب، فرد مبتلا می‌تواند یاد بگیرید که علائم ADHD را مدیریت کنید و کیفیت کلی زندگی خود را بهبود بخشید.

همچنین بیش فعالی در کنار محدودیت‌هایی که برای فرد ایجاد می‌کند باعث ایجاد قابلیت‌هایی مانند خلاقیت، تمرکز بیش از حد و توانایی‌های جسمی‌ بالاتر نیز می‌شود.

استفاده درست از این توانایی‌ها در کنار کنترل علائم می‌تواند باعث موفقیت هر چه بیشتر افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی شود.

معرفی کتاب

خواندن کتاب‌های زیر  در درک بهتر بیش فعالی می‌تواند به شما کمک کند:

  1. قبول کردن مسئولیت بیش فعالی: راهنمای کامل و معتبر برای والدین؛ نوشته راسل بارکلی
  2. درمان بیش از حد: راهنمای کامل برای توانمند سازی والدین جهت تربیت کودک سالمی‌که بیش فعالی دارد؛ نوشته آویگیل گیمپل
  3. تربیت کودک مبتلا به بیش فعالی: چگونه کودک خود را برای مدرسه آماده کنید؛ نوشته رز لیون
  4. قبول کردن مسئولیت بیش فعالی در بزرگسالان؛ نوشته راسل بارکلی
  5. مبارزه خاموش: به عهده گرفتن مسئولیت ADHD در بزرگسالان، نوشته ویلیام راس چایلد
  6. پرت کردن حواس، شناخت و کنار آمدن با بیش فعالی؛ نوشته ادوارد هالوول و جان رتی

یکی از راه‌های کنترل بهتر شرایط در زندگی، مطالعه کتاب‌ها به خصوص کتاب‌های روانشناسی است. اگر زمان زیادی ندارید با دانلود اپلیکییشن ذهن می‌توانید مجموعه ای از برترین کتاب‌های روانشناسی جهان را در کمترین زمان مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید