فهرست مطالب

ایده پردازی و تکنیک های خلاقانه


ایده پردازی

چگونه افراد به طور مداوم ایده‌های تازه را تولید می‌کنند؟ پاسخ در ایده پردازی نهفته است. به عنوان بخشی از روند طراحی تفکر، ایده پردازی به شما کمک می‌کند تا فرضیات را به چالش بکشید، خارج از چارچوب فکر کنید و قلمرو ناشناخته‎‌ای را جستجو کنید.

در این راهنما، ما دقیقاً توضیح خواهیم داد که ایده پردازی چیست، چرا بسیار مهم است و اینکه برای رسیدن به نتیج مطلوب به چه تکنیک‌هایی نیاز است!

فهرست

فصل ۱

ایده پردازی چیست؟


ایده پردازی چیست؟

برخی ایده را به عنوان فرآیند تولید مجموعه گسترده‌ای از ایده‌ها در مورد یک موضوع مشخص، بدون هیچ تلاشی برای قضاوت یا ارزیابی آن‌ها تعریف می‌کنند.

در مرحله ایده پردازی، تا آنجا که ممکن است ایده‌ها کشف می‌شوند. برخی از این ایده‌ها راه حل‌های بالقوه‌ای برای چالش طراحی خواهند بود و برخی از آن‌ها در آخرین لحظه رُد می‌شوند.

در این مرحله، تمرکز بیشتر بر کیفیت ایده‌ها است تا کمیت! هدف اصلی از ایده پردازی کشف زوایا و مسیرهای جدید برای تفکر خارج از چارچوب است.

به خاطر نوآوری و خلاقیت، ضروری است که مرحله ایده پردازی یک منطقه بدون قضاوت باشد. ایده‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود دارند.

فصل ۲

ایده چگونه می‌تواند به رونق کسب و کار کمک کند؟


ایده پردازی چگونه می‌تواند به رونق کسب و کار کمک کند؟

ایده پردازی یکی از ضروری ترین مولفه‌های یک استراتژی کسب و کار است و اگر روشی برای ایده پردازی ندارید، بعید است که کسب و کار شما شاهد بهبودی مداوم باشد و بنابراین نمی‌تواند آنچه که مشتری شما واقعاً می‌خواهد را ارائه دهد.

گرچه مهم است که ایده‌های داخلی بگیرید، اما همیشه مهم تر است که از مشتریان خود ایده دریافت کنید. مشتریان شما کسانی هستند که در واقع محصول یا خدمات شما را خریداری و استفاده می‌کنند، بنابراین توانایی ارائه آنچه در واقع می‌خواهند، رمز موفقیت است.

گرفتن ایده از مشتریان موجود نه تنها به شما در حفظ مشتریانی که قبلاً دارید کمک می‌کند، بلکه به شما این امکان را می‌دهد تا محصولات و خدمات خود را به گزینه‌های جذاب تری برای سایر مصرف کنندگان تبدیل کنید.

معنی این امر این است که شما به یک روش مناسب برای جمع آوری بازخورد مشتری و راهی برای تجزیه و تحلیل این اطلاعات نیاز دارید، تا بتوانید درمورد آنچه مشتری می‌خواهد نتیجه بگیرید.

بازخورد مشتری، تمام داده‌ها و اطلاعاتی که برای بهتر کردن محصول و خدمات خود نیاز دارید را به شما ارائه می‌دهد. خوشبختانه برای شما، در شرایط مناسب، مشتریان به طور مشتاقانه ای بازخورد و ایده‌هایی برای پیشرفت در اختیار شما قرار می‌دهند. با ارائه مکانی برای ارائه بازخورد به مشتریان خود، دو مزیت در ازای قیمت دریافت خواهید کرد:

  • شما می‌توانید ایده‌هایی در مورد چگونگی بهبود محصول خود جمع کنید (ایده).
  • شما تجربه مشتری و وفاداری به برند خود را بهبود می‌بخشید.

ایده پردازی ایده‌هایی برای بهبود محصولات و خدمات ایجاد می‌کند

همانطور که در بالا بحث شد، جمع آوری بازخورد درباره محصولات و خدمات موجود، یکی از مهمترین جنبه‌های تجارت است و یکی از مولفه‌های اصلی ایده پردازی خارجی است.

یک شرکت موفق باید در رویکرد تجاری خود باز و چابک باشد. این در مورد سازگاری مداوم با نیازها و خواسته‌های مشتری نیز صدق می‌کند. برای طراحی موفقیت آمیز محصول یا خدمات مشتری مدار، باید بدانید که مشتریان شما به دنبال چه هستند. وقتی دانستید که مشتری شما واقعاً چه چیزی را می‌خواهد، می‌توانید محصولات و خدمات خود را بهبود ببخشید و جلوتر از حد انتظار باشید.

به عنوان یک مثال می‌توان یاد گرفت که مشتریان شما خواستار دسترسی به وب سایت تان از طریق تلفن‌های هوشمند خود هستند و فکر می‌کنند شما باید وب سایت خود را از نظر تلفن همراه، پاسخگوتر کنید. با این بازخورد می‌توانید در بهبود وب سایت خود و ارائه تجربه بهتر مشتری تلاش نمایید.

ایده‌هایی برای توسعه محصول و خدمات آینده ایجاد می‌کند

بعد از انتشار محصول یا خدمات بزرگ، مشاغل شما چه خواهند بود؟ از کجا می‌دانید که عملکرد خوبی خواهند داشت؟ آیا تقاضایی برای آن وجود دارد؟ خب، از مشتریان خود بپرسید یا بهتر از است فقط به آن‌ها گوش دهید، سپس سوال کنید.

اگر فضایی را برای به اشتراک گذاشتن ایده برای مشتریان خود فراهم کرده، ممکن است از تعداد ایده‌های خوب موجود تعجب کنید. چرا وقتی می‌توانید دانش گسترده ای کسب نمایید و مستقیماً از افرادی که پول خرج می‌کنند ایده بگیرید، کارمندانی را استخدام می‌کنید تا ایده‌های جدید و عالی ارائه دهند؟

ایده پردازی تعامل مشتری را افزایش می‌دهد

مشارکت مشتری، به روش‌هایی گفته می‌شود که از طریق آن یک تجارت برای برقراری ارتباط و افزایش وفاداری به برند، به مشتریان خود دسترسی پیدا می‌کند. برقراری ارتباط با مشتریان و درخواست ورودی آن‌ها از محصولات و خدمات، یکی از بهترین راه‌های جذب مشتری است.

مشتری‌ها می‌خواهند شنیده شوند و وقتی کسب و کارها به دنبال ایده برای آن‌ها می‌گردند، آن‌ها این کار را دوست دارند. یکی از بهترین راه‌ها برای جلب توجه مشتریان این است که از آن‌ها ایده، نظرات و بازخورد درباره محصولات و خدمات خود را بخواهید.

ایده پردازی می‌تواند به بهبود وفاداری مشتری کمک کند

آمار نشان می‌دهد که قیمت گرچه مهم است، اما تنها دلیل احساس وفاداری مشتریان نسبت به یک برند تجاری نیست. در واقع، ۸۰ درصد از مشتریان مایل به پرداخت هزینه بیشتر برای تجربه بهتر مشتری هستند. بنابراین، کنار قیمت، سایر عواملی که می‌توانند وفاداری به برند را افزایش دهند، عبارتند از:

  • مقدار
  • کیفیت
  • تجربه

تمام عواملی که باعث افزایش وفداری به برند می‌شوند می‌توانند از طریق ایده پردازی افزایش و بهبود یابند. می‌توانید که به سادگی از مشتریان خود بپرسید چه کاری می‌توانید برای بهبود کار انجام دهید. سوال کردن، نوعی مراقبت است. بنابراین پرسیدن واقعاً اولین قدم در پرورش احساس وفاداری در اطراف برند شما است.

فصل ۳

اهمیت ایده پردازی


اهمیت ایده پردازی

مرحله ایده پردازی نشان دهنده یک مرحله انتقالی اساسی از یادگیری در مورد کاربران و مشکل، تا ارائه راه حل است. اگر به درستی انجام شود، یک جلسه ایده پردازی جایی است که نوآوری  در آن رشد می‌کند.

ایده گرفتن برای اینکه ما بدیهیات را زیر سوال ببریم، هنجار را به چالش بکشیم و ایده‌های جدیدی را ارائه دهیم، بسیار مهم است.

با سوال کردن، این امر بدیهی است که ما پیشرفت زیادی می‌کنیم. این از همان جایی است که پیشرفت‌ها حاصل می‌شوند. ما باید موارد بدیهی را زیر سوال ببریم، باورهای خود را دوباره اصلاح کنیم و راه حل‌ها، رویکردها و باورهای موجود را دوباره تعریف کنیم.

به عنوان یک طراح، مرحله ایده پردازی، فضای امن شما است که در آن می‌توانید ایده‌های بدیع و شاید غیرمتعارف را ارائه دهید. مهم نیست که این ایده‌ها قابل قبول هستند یا نه. آنچه مهم می‌باشد این است که شما فراتر از راه حل‌های واضح و انجام شده قبلی اقدام کنید.

جلسات ایده به شما کمک می‌کنند تا روی کاربران خود تمرکز کنید (همانطور که هر طراح خوبی باید انجام دهد). پس این جلسات موجب جمع آوری چشم اندازهای منحصر به فرد و خلاقیت افراد مختلف، اطمینان از تنوع ایده‌ها و در نهایت، به نوعی نوآوری در راه‌هایی  است که هرگز فکر نمی‌کردید.

فصل ۴

مزایای ایده پردازی


مزایای ایده پردازی

انعطاف پذیری ساختاری

بیل دونیوس، نویسنده کتاب انقلاب اندیشه، ایده را ابداع مجدد طوفان مغزی نامیده است. یک فرایند ساختاری حل مسئله، متکی بر مفهوم‌های مبتنی بر زمان که بر اساس مجموعه ای از ایده‌ها بنا شده است، ایده از تمرینات طوفان مغزی به همراه سایر تکنیک‌ها استفاده می‌کند.

در یک فرایند انعطاف پذیر، ایده را می‌توان به صورت جداگانه ارائه داد، با گروهی که در یک مکان فیزیکی دور هم جمع شده اند یا گروهی که از راه دور کار می‌کنند. جلسات سریع می‌توانند کوتاه و شیرین باشند یا چند ساعت طول بکشند و یک بار یا به صورت یک رویداد تکراری برگزار شوند.

بازیگوش و سازنده

ایده را می‌توان به عنوان ظرفیت یا عمل شکل گیری یا یک سرگرمی تعریف کرد، ایده‌هایی بسیار زیاد و سریع، برای انتخاب بهترین آن‌ها برای حرکت به جلو. جلسات ایده پردازی بصورت سازمان یافته و ساختاری از طوفان مغزی، از طریق تمریناتی جذاب، فرصتی برای استراحت و سرگرمی با ایده پردازی مولد و الهام بخش است.

همکاری پویا

ایده با یک من برای به اشتراک گذاشتن ایده‌های شخصی خود، در همان فضا آغاز می‌شود، که باعث ایجاد پاسخگویی و ایجاد اجماع گروهی در یک محیط تیمی می‌شود.

در محیطی که ایده‌های رایگان مورد تشویق قرار می‌گیرند، افراد به طور طبیعی تمایل دارند این سوال را بپرسند: چگونه می‌توانم عضو تیم بهتری باشم؟ غالباً، داشتن یک شرکت کننده موفق مستلزم این است که آن‌ها خارج از چارچوب فکر کنند و مناطقی را که ممکن است به طور معمول ناراحت کننده باشند را کشف کنند.

از آنجا که احتمالاً هر یک از اعضا مسئولیت بیشتری را در این فرایند به عهده می‌گیرند، احتمال اینکه فرآیند منجر به ایده پیشرفت شود، بسیار بیشتر است.

استفاده کامل از مغز

سمت راست مغز شما شامل، شهود، احساسات و ایده‌های حل مسئله است و سمت چپ آن شامل، منطق، تجزیه و تحلیل، ریاضیات و علوم می‌باشد.

از آنجا که هر دو، طرف راست و چپ مغز را درگیر می‌کند، ایده پردازی رهایی از تفکر عادی و دایره ای را تشویق می‌کند، که اغلب هنگامی اتفاق می‌افتد که ایده‌ها از طریق پارامترهای محدود هدایت می‌شوند. شرکت کنندگانی که بیشترین نتیجه را دارند معمولاً قبل از هر جلسه کمی وقت می‌گذرانند و به موضوع فکر می‌کنند.

روند ایده پردازی، بینش راست مغز و ایده‌های منطقی از چپ را به منظور ایجاد ایده‌های جدید، تازه، بالقوه فوق العاده و در عین حال واقع گرایانه ترکیب خواهد کرد.

فصل ۵

ایده پردازی و خلاقیت


ایده پردازی و خلاقیت

ایده پردازی فرآیند ارائه ایده‌هایی جدید است. اگر یک کارآفرین هستید، ایده پردازی ضروری است، زیرا برای راه اندازی کسب و کار به ایده نیاز دارید.

گاهی اوقات شما یک ایده دارید. ممکن است فکر کنید:

  • من ایده ای برای یک کتاب دارم.
  • من یک ایده برای یک ویدیو دارم.
  • من ایده ای برای یک وب سایت دارم.
  • من یک ایده برای یک رستوران دارم.
  • من ایده ای برای یک برنامه دارم.
  • من ایده ای برای یک محصول فیزیکی دارم.

گاهی اوقات، شما شروع به اجرای یک ایده می‌کنید و آنطور که انتظار داشتید عملی نمی‌شود. بنابراین شما نیاز به ایده‌هایی دارید که آن را تغییر دهید یا به یک ایده جدید نیاز دارید. بعضی اوقات شما و یکی از دوستانتان می‌خواهید کاری را شروع کنید و برای شروع به ایده خوبی نیاز دارید.

بنابراین اینجا یک نقطه شروع برای کمک به شما در درک زمینه وجود دارد:

شما با یک کاغذ خالی شروع می‌کنید. شما به عنوان یک کارآفرین می‌توانید تقریباً روی هر ایده ای که تصور کنید، کار کنید. شما ایده‌هایی را توسعه می‌دهید، ایده ای را انتخاب می‌کنید، ثابت می‌کنید که برای آن بازار وجود دارد، نمونه اولیه ایده را دریافت و یک تجارت مناسب در اطراف آن ایجاد می‌کنید.

فصل ۶

هدف از ایده پردازی


هدف از ایده پردازی

ایده پردازی سومین و مهمترین مرحله در روند تفکر طراحی است. این یک فرآیند سیستماتیک برای همدلی با مشکلات انسانی و طراحی راه حل‌های مناسب برای آن و ایده در مورد به چالش کشیدن فرضیات و کاوش در مناطق پنهان است.

این کمک می‌کند تا مشکلات کاربر را بیاموزید و راه حل‌های جدیدی ارائه دهید. اگر ایده پردازی به درستی انجام شود، هرگز نمی‌دانید کدام ایده به راه حل ابتکاری بعدی تبدیل خواهد شد.

این در مورد فراتر رفتن از ایده‌ها و راه حل‌های نرمال است. این کاوش دیدگاه‌های جدید، متنوع سازی ایده‌ها برای نوآوری به روشی که قبلاً دیده نشده و به روشی بدیع می‌باشد.

فصل ۷

استراتژی ایده پردازی


استراتژی ایده پردازی

در اصل ۴ روش اصلی برای جمع آوری ایده‌های مشتری وجود دارند.  روش‌های اصلی مورد استفاده برای جمع آوری ایده‌های مشتری عبارتند از:

  • انجام تحقیق
  • درخواست مستقیم از مشتری
  • فرم‌های بازخورد پس از اقدام
  • از طریق یک انجمن آنلاین

انجام تحقیقات

بسیاری از مشاغل، تحقیقاتی در رابطه با مشتری خود را انجام می‌دهند، اینکه مشتریان آن‌ها چه می‌خواهند و چه پیشرفت‌هایی می‌توانند انجام شوند؟

برخی از نمونه‌های روش تحقیق که کسب و کارها برای بدست آوردن این اطلاعات استفاده می‌کنند، شامل موارد زیر هستند:

  • نظرسنجی‌ها
  • مصاحبه با مشتری
  • گروه‌های متمرکز

انجام تحقیقات در مقیاس، از طریق استفاده از نظرسنجی‌ها معمولاً به جیب عمیقی نیاز دارد، زیرا این روش‌ها می‌توانند بسیار گران باشند. شما واقعاً فقط باید هزینه خود را پرداخت کنید و امیدوار باشید که نرخ مشارکت بالایی داشته باشید. متأسفانه، میانگین میزان پاسخ به نظرسنجی فقط ۳۳ درصد است.

درخواست مستقیم از مشتری

ما مطمئن هستیم که همه شما در دوره ای از زندگی خود با اینگونه تماس‌ها مواجه شده اید. به طور مثال، سلام خانم، من از (نام شرکت درج می‌کنم) تماس می‌گیرم، آیا می‌توانم بپرسم که چقدر از خدمات ما راضی هستید؟ آیا کاری می‌توانیم برای بهبود خدمات شما انجام دهیم؟

شما پاسخ می‌دهید: بله، کاری وجود دارد که می‌توانید برای بهبود آن انجام دهید. این احتمالاً بهترین راه برای گرفتن ایده و بازخورد مشتری نیست. راه دیگری که مشاغل می‌توانند مستقیماً از مشتریان درخواست کنند، از طریق ایمیل است، اما نتایج خیلی بهتر نمی‌باشند.

فرم‌های بازخورد پس از اقدام

فرم‌های بازخورد پس از اقدام، به زمانی اطلاق می‌شوند که مشاغل بلافاصله پس از انجام کاری از مشتری درخواست بازخورد می‌کنند.

به عنوان مثال، پس از استفاده از گزینه چت زنده، مشاغل از مشتری در مورد تجربه وی و چگونگی بهبود آن می‌خواهند بازخورد بگیرند. بازخورد بعد از عمل در واقع فوق العاده مهم است و باید هرچه بیشتر اوقات استفاده شود.

ارائه گزینه ای بلافاصله بعد از تجربه به مشتریان، به معنای تازه بودن اطلاعات ارائه شده است و بنابراین می‌تواند داستانی دقیق از تجربه احساسی مشتری با نام تجاری شما را بیان کند.

در حالی که از فرم‌های بازخورد پس از عمل برای بهبود محصولات و خدمات موجود به بهترین وجه استفاده می‌شوند، در واقع نمی‌توان از آن‌ها برای جمع آوری ایده در مورد پیشرفت‌های جدیدی استفاده کرد و اینجا است که جامعه وارد می‌شود.

از طریق یک انجمن آنلاین

از طریق یک انجمن آنلاین می‌توانید از این مزایا حداکثر استفاده را ببرید، زیرا یک انجمن در حال حاضر برای به حداکثر رساندن این مزایا فعالیت می‌کند. یک انجمن آنلاین دقیقاً همان چیزی است که به نظر می‌رسد، یک جامعه مجازی و آنلاینی از افراد که دور هم جمع می‌شوند.

این انجمن یک پلتفرمی ارائه می‌دهد که می‌تواند چندین عملکرد مختلف را همزمان به همراه داشته باشد، از جمله:

  • پشتیبانی مشتری
  • اشتراک ایده‌ها
  • ارتباط با مشتریان دیگر

در انجمن‌ها، مشتریان می‌توانند بازخورد دهند، ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند و می‌توانند نسبت به پیشنهادات دیگران نظر داده و به آن‌ها امتیاز دهند (به عنوان مثال، با انگشت شست بالا یا پایین).

ایده پردازی در یک جامعه یک مزیتی بزرگ دارد و آن این است که مشاغل می‌توانند این نوع رفتارها را با استفاده از گیمیفیکیشن تشویق و پاداش دهند.

بهترین قسمت آن این است که هنگام استفاده از یک انجمن آنلاین برای ایده پردازی، جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های درون جامعه آسان است.

این به این معنی می‌باشد که گزارش دهی آسان بوده و شما می‌توانید به سرعت مشخص کنید که محبوب ترین ایده‌های مشتری چیست و دقیقاً چقدر از آن‌ها پشتیبانی می‌شود. به طور خلاصه، استفاده از یک انجمن آنلاین برای ایده پردازی دارای چندین مزیت باورنکردنی است، از جمله:

  • امکان تعیین میزان محبوبیت ایده‌ها در جامعه
  • امکان درخواست راحتی نظرات مشتری در مورد ایده‌های جدید
  • توانایی تشویق مشتری برای ارائه بازخورد و ایده با گیمیفیکیشن
  • امکان اجازه دادن به مشتریان برای رای گیری در مورد ایده‌ها
  • امکان اجازه دادن به نظرات مشتریان
  • امکان مرتب سازی ایده‌ها
  • امکان جمع آوری و تجزیه و تحلیل آسان داده‌ها
  • امکان ارائه سایر مزایای یک جامعه از جمله پشتیبانی به مشتریان

فصل ۸

نحوه راه اندازی یک جلسه ایده پردازی


نحوه راه اندازی یک جلسه ایده پردازی

اگر در حال برنامه ریزی یک جلسه یا کارگاه ایده پردازی هستید، مهم است که لحن مناسبی را تنظیم کنید. قبل از اینکه به تکنیک‌های ایده پردازی خاصی بپردازیم، بیایید بررسی کنیم که چگونه می‌توانید برای یک جلسه ایده پردازی موفق آماده شوید.

تغییر را ایجاد کنید

اگر می‌خواهید تفکر بیرون از محیط را تشویق کنید، مهم است که خود و تیم خود را کاملاً خارج از چارچوب قرار دهید. شاید به نظر جزئی برسد، اما فضای فیزیکی جلسه ایده پردازی، می‌تواند تأثیر عمده ای بگذارد.

از محیط معمول فاصله بگیرید، چه اتاق هیئت مدیره باشد و چه میز کار شما و جلسه خود را در جایی کاملاً جدید برگزار کنید. یک محیط جدید محرک‌های جدیدی را به شما معرفی می‌کنند، که به نوبه خود می‌توانند به ایجاد روش‌های جدید تفکر کمک کنند.

یک محیط آرام ایجاد کنید

ثابت شده است که هم حواس پرتی از این مشکل و هم یک روحیه تازه می‌توانند آبشارهای خلاق را به جریان بیاندازند. بهترین جلسات ایده پردازی، جلساتی هستند که شرکت کنندگان در آن احساس راحتی می‌کنند.

مرحله ایده پردازی باید در یک فضای امن اجرا شود، اما اکثر مردم قبل از اینکه با به اشتراک گذاشتن ایده‌های خلاق خود راحت باشند، به برخی از لزوم‌ها نیاز دارند. برخی تمرینات یخ شکن را برای جمع آوری گروه، رفع هرگونه تنش و گرم شدن افراد آماده کنید.

در حالی که ایده پردازی در واقع ایجاد هرچه بیشتر ایده است، هدایت این روند در مسیر درست امری مهم است. اینجا است که مراحل یک و دو فرآیند طراحی تفکر وارد می‌شود: همدردی و تعریف کردن.

در طول این دو مرحله، شما یک تصویر واضح از کاربران و نیازهای آن‌ها ترسیم کرده اید.

در حال آماده سازی برای ایده پردازی، می‌توانید لیستی از سوالات چگونه ممکن است، مربوط به بیان مسئله ایجاد کنید. روش چگونه ممکن است، بیان مسئله شما را به بخش‌های عملی تقسیم می‌کند و آن را به عنوان یک فرصت و نه یک مانع در نظر می‌گیرد.

جمله چگونه ممکن است را در نظر بگیرید، این نشان می‌دهد که یک راه حل ممکن است نیاز باشد، اما هیچ اشاره ای به اینکه این راه حل چیست نمی‌کند. شما به اندازه کافی یک نقطه کانونی برای هدایت ایده‌های خود دارید، اما آزادی کافی برای تفکری جانبی و ابتکاری بسیار زیاد است.

فصل ۹

تکنیک‌های ایده پردازی


تکنیک‌های ایده پردازی

اکنون همه چیز را برای جلسه ایده پردازی خود آماده کرده اید، فقط یک کار باقی مانده است، انتخاب تکنیک‌های ایده پردازی که می‌خواهید استفاده کنید. در اینجا برخی از رایج ترین تکنیک‌های ایده پردازی استفاده شده توسط طراحان وجود دارند:

تشبیهات

طبق تعریف، قیاس، یک فرآیند شناختی برای انتقال اطلاعات یا معنی از یک موضوع خاص به موضوعی دیگر است. تشبیه مقایسه ای بین یک چیز و چیز دیگر را فراهم می‌کند و به عنوان وسیله ای برای توضیح یا روشن سازی عمل می‌کند.

این چه ارتباطی با ایده پردازی و طراحی دارد؟ تکنیک تشبیه وضعیت شما یا چالش طراحی را با چیزی که با آن آشنایی دارید مقایسه می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که در یک نگاه جدید به مسئله نگاه کنید و راه حل‌های احتمالی را در نظر بگیرید. می‌توانید نحوه استفاده از روش تشبیه را در اینجا بیاموزید.

طوفان بدنی

تکنیک طوفان بدنی باعث می‌شود تا از نظر جسمی موقعیتی را تجربه کنید، تا ایده‌های جدیدی ایجاد شوند. اگر برای نزدیک شدن به مشکل تلاش می‌کنید، طوفان بدنی یک روش عالی برای ایجاد همدلی کاربر واقعی است.

اما این روش چگونه عمل می‌کند؟ شما با استفاده از افراد، لوازم جانبی یا نمونه اولیه دیجیتال، یک تجربه فیزیکی شبیه به مسئله ای که سعی در حل آن دارید را تنظیم کرده اید. بر اساس تعاملات شخصی شما با این محیط و واکنش به آن، ممکن است ایده پردازی راحت تری داشته باشید.

طوفان مغزی

طوفان فکری یکی از قدیمی ترین ترفندهای کتاب در زمینه تولید ایده‌های جدید به صورت گروهی است. در یک جلسه طوفان مغزی، شما به امید یافتن یک راه حل ترکیبی، عقاید خود را به یکدیگر پرتاب می‌کنید.

نوشتن مغز

جایگزین طوفان مغزی سنتی، نوشتن مغز است. شرکت کنندگان به جای به اشتراک گذاشتن کلامی ایده‌ها، ایده‌های خود را قبل از انتقال به شخص دیگری یادداشت می‌کنند.

فرد بعدی این ایده‌ها را می‌خواند و ایده‌های خود را اضافه می‌کند و بنابراین این روند ادامه می‌یابد تا زمانی که ایده‌های هر شخص کاملاً چرخش پیدا کند. سپس تمام ایده‌ها جمع آوری شده و در مقابل گروه قرار می‌گیرند تا بحث شوند.

پیاده روی مغزی

این نسخه پویاتر و فیزیکی تری از ایده پردازی است. به جای عبور کاغذ از اطراف اتاق، خود طراحان بین ایستگاه‌های ایده پردازی مختلف حرکت می‌کنند. درست مثل نوشتن مغز، آن‌ها ایده‌های خود را قبل از رفتن به ایستگاه بعدی اضافه می‌کنند.

فرضیات چالش برانگیز

همانطور که می‌دانیم فرض‌های چالش برانگیز برای شکستن الگوهای متعارف تفکر و ارائه ایده‌های جدید بسیار مهم هستند. یک تکنیک محبوب ایده پردازی این است که با پیش فرض‌های مختلفی همراه باشید.

بعنوان یک گروه، این مفروضات را مرور می‌کنید و درمورد اینکه آیا واقعاً صحت دارند، صحبت خواهید کرد یا اینکه فقط به این دلیل که وجود دارند هرگز مورد سوال قرار نمی‌گیرند. با قرار دادن این پیش فرض‌ها در آزمون، می‌توانید مشخص کنید که چه ویژگی‌هایی واقعاً لازم هستند یا از کدام راه حل‌ها می‌توان استفاده کرد.

نقشه برداری ذهن

ذهن نگاری توسط تونی بوزان در سال ۱۹۷۲ توسعه یافته است، ذهن سازی یک تکنیک ایده پردازی بصری است که شما را به برقراری ارتباط بین مجموعه‌های مختلف ایده‌ها یا اطلاعات ترغیب می‌کند.

شما با نوشتن یک کلمه کلیدی در وسط صفحه شروع خواهید کرد (که معمولاً مربوط به عبارت مسئله شما است). روی همان تکه کاغذ، این کلمه را با هر ایده ای که به ذهن شما خطور می‌کند احاطه می‌کنید.

سرانجام، شما به چگونگی اتصال این ایده‌ها فکر خواهید کرد، اتصالات گفته شده را با خطوط و منحنی‌ها به تصویر می‌کشد، در نتیجه یک نقشه بصری ایجاد می‌شود.

تفکر معکوس

تفکر معکوس می‌تواند روشی سرگرم کننده برای ورق زدن مشکل و ارائه ایده‌های جدید باشد. سوال، چگونه ممکن است دوره‌های آنلاین خود را بیشتر در دسترس قرار دهیم؟

چطور می‌توانیم دوره‌های آنلاین خود را برای کاربران حتی الامکان دشوار کنیم؟ تغییر یابد. راه حل‌هایی که برای چالش معکوس ارائه کرده اید، می‌توانند به شما کمک کنند تا تصور کنید چه چیزی برعکس است و شما را به راه حلی که واقعاً نیاز دارید نزدیک کنند.

اسکمپر

اسکمپر یک چک لیست بسته بندی شده در عمل است که به شما کمک می‌کند تا ایده‌های جدیدی را برای یک محصول خاص یا چالش طراحی ارائه دهید.این روش از طراح می‌خواهد موضوع را با موضوعی معادل یا مشابه جایگزین کند. برای ایجاد یک مفهوم کاملاً جدید، مشکل را معکوس و مرتب کنید.

داستان سرایی

داستان سرایی یک روش عالی برای به چالش کشیدن طراحی و کاوش در مسیرهای مختلف به روش بصری است. با ترسیم شخصیت‌های کاربر خود، همانطور که در مراحل همدلی و تحقیق تعریف شده است، با استفاده از تصاویر و نقل قول‌ها برای ترسیم یک تصویر زنده شروع کنید. از آنجا می‌توانید خطوط داستانی و نتایج مختلفی را ترسیم کنید و احساس کاربر را در کل احساس کنید.

بدترین ایده ممکن

مشابه تفکر معکوس، استفاده از بدترین تکنیک ممکن برای آرام کردن گروه و حذف بلوک‌های خلاقانه روشی عالی است.

حتی اگر جلسه ایده پردازی به عنوان یک منطقه بدون قضاوت اعلام شده باشد، به طور حتم مقدار مشخصی فشار برای یافتن راه حل مناسب که همسالان شما دوست دارند، وجود دارد. جستجوی بدترین ایده ممکن این فشار را از بین می‌برد.

این تکنیک‌ها فقط نوک کوه یخ ایده است. در اینجا چند روش ایده پردازی دیگر وجود دارند که ممکن است دوست داشته باشید آن‌ها را کشف کنید:

  • مکث خلاقانه
  • طوفان تقلب
  • طوفان شلوغ
  • خیال بافی
  • تحریک
  • روابط اجباری
  • نقش آفرینی
  • تجسم

هنگام تصمیم گیری برای استفاده از تکنیک‌های ایده پردازی، به ماهیت مشکل طراحی خود و همچنین افرادی که در جلسه ایده پردازی شرکت می‌کنند، فکر کنید.

انتخاب تکنیک‌های مناسب برای اندازه گروه مهم است. در عین حال، در نظر بگیرید که کدام روش‌ها به راحتی شرکت کنندگان شما را راحت می‌کنند و بهترین پاسخ را در میان این گروه خاص به دنبال دارند.

فصل ۱۰

ایده در تفکر طراح


ایده در تفکر طراح

برای تعیین دقیق و اصلاح ایده (ایده‌هایی) که می‌خواهید با آن پیش بروید، ممکن است ایده پردازی در چندین جلسه طول بکشد.

پس از اتمام مرحله ایده پردازی، به سراغ نمونه سازی و آزمایش کاربر می‌روید. اینجا است که ایده‌های خود را امتحان می‌کنید و هرگونه گره خوردگی را که باید برطرف شود را برجسته می‌کنید.

همانطور که قبلاً گفته شد، روند تفکر طراحی خطی نیست. مراحل نمونه سازی و آزمایش ممکن است ثابت کند که ایده‌های شما غیرقابل تصور هستند و شما را به مرحله ایده پردازی باز می‌گردانند.

پس از تعریف مشکل وقتی نوبت به مرحله ایده پردازی می‌رسد، فقط از آن لذت ببرید، تکنیک‌های مختلفی را آزمایش کنید و از فکر کردن در خارج از جعبه ترس نداشته باشید.

فصل ۱۱

ایده پردازی در تجارت


ایده پردازی در تجارت

ایده بخشی جدایی ناپذیر از تجارت است. ایجاد یک تجارت موفق، یک روندی مداوم و بی پایان می‌باشد. آن‌ها به طور مداوم می‌خواهند محصول خود که نیاز مشتری را برآورده کرده و در مقابل رقابت مقاومت می‌کند را بهبود ببخشند.

ایجاد یک استراتژی کسب و کار، عبارت است از گذراندن یک فرآیند ایده پردازی. در ایده پردازی تجاری، عوامل بیرونی از عوامل داخلی مهم تر هستند. یعنی بازخورد مشتریان شما. هدف اصلی هر کسب و کاری باید ایجاد یک محصول مشتری مدار باشد.

بنابراین مشاهده مشتریان، درک آنچه آن‌ها می‌خواهند، آنچه بیشتر از محصول شما می‌خواهند، تجربه آن‌ها با محصول شما و سایر است. با این کار می‌توانید ایده‌هایی برای حل مشکلات مشتریان ارائه داده و می‌توانید تجربه بهتری از مشتری را ایجاد کنید.

فصل ۱۲

ایده پردازی در کارآفرینی؟


ایده پردازی در کارآفرینی؟

برای کارآفرینان، ایده پردازی می‌تواند یک روندی روزانه باشد. در زندگی روزمره خود به جستجوی اطراف خود بپردازید و شناسایی مشکلاتی که می‌توانند به ایده‌های تجاری تبدیل شوند را شروع کنید.

همانطور که زندگی خود را سپری می‌کنید، شروع به مشاهده مواردی سازید که شما را آزار می‌دهند، چیزهایی که آزار دهنده یا دردناک هستند، چیزهایی بسیار گران تر از آنچه که باید باشند، چیزهایی که به نظر دشوار به نظر می‌رسند، چیزهایی که داشتن آن‌ها عالی است، چیزهایی که جامعه ای بهتر را می‌سازند، چیزهای غیرمنصفانه، چیزهایی که می‌توانند یک مشکل اساسی را حل کنند و سایر موارد.

با مشاهده این موارد، آن‌ها را یادداشت کنید. این اولین قدم در روند تفکر مانند یک کارآفرین است، وقتی چیزی را مشاهده کردید، آن را بنویسید و در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید آن را به یک تجارت تبدیل کنید.

در این مرحله مهم نیست که این یک ایده ای خوب یا بد است  یا یک مشکل بزرگ یا کوچکی می‌باشد که متوجه آن می‌شوید، بلکه در حال حاضر آشنا شدن با روند شناسایی مشکلات مهم است.

اگر به طور فعال به دنبال مشکلات هستید، بسیاری از آن‌ها را متوجه خواهید شد. ما از شما می‌خواهیم که به دنیای خود نگاه کنید، به دنبال مشکلات باشید و با مشاهده آن‌ها، این موارد را یادداشت کنید. به ویژه، به دنبال نقاط درد باشید، چیزهایی که آنقدر آزار دهنده هستند که مردم برای تسکین آن‌ها پول پرداخت می‌کنند.

هر آنچه که کشف کردید را بنویسید. آن را به عنوان یادداشت در تلفن هوشمند خود یا در یک دفترچه یادداشت کوچکی که در جیب خود نگه دارید، نگه دارید. هنگامی ‌که در این کار مهارت پیدا کردید، ممکن است روزانه ۲ یا ۳ مورد برای افزودن به لیست خود مشاهده کنید.

فصل ۱۲

ایده خوب چیست؟


ایده خوب چیست؟

یک ایده درخشان تجاری از هیچ جا بیرون نمی‌آید و به زور خود را بر روی مغز شما می‌چسباند. این همان چیزی است که با استیو جابز اپل یا مارک زاکربرگ فیس بوک اتفاق افتاد. ایده‌های خوب متداول هستند، اما ایده‌های عالی به نظم خالق نیاز دارند.

اما، از کجا می‌دانید ایده شما می‌تواند به عنوان یک ایده خوبی برچسب گذاری شود، به خصوص اگر این اولین راه اندازی شما است و در یک سیلو کار می‌کنید. بهترین راه برای فهمیدن این مسئله تغییر جهت است. اگر نمی‌توانید بی طرف باشید، می‌توانید از شریک مورد اعتماد خود بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.

اما، لازم است که شما یک پاسخی صادقانه پیدا کرده تا تعیین کنید که آیا ایده شما واقعاً خوب است یا خیر. این ایده شما است و اگر قصد دارید آن را بزرگ نمایید، باید هر روز از زندگی خود بر روی آن کار کنید. بنابراین، بهتر است قبل از شروع کار، تعیین کنید که آیا واقعاً از انجام این کار بدون خستگی لذت خواهید برد یا خیر.

فصل ۱۲

روش‌های ایده پردازی


روش‌های ایده پردازی فصل ۱۵

یک جلسه ایده پردازی خوب به تکنیک‌های خوبی هم نیاز دارد. تکنیک‌های بی شماری برای تولید ایده‌های جدید وجود دارند. روش انتخاب شده باید برای هر یک از اعضای تیم مناسب باشد.

این‌ها چهار روش معمول و موثر در ایده پردازی هستند:

۱- طوفان مغزی

طوفان مغزی یک روش ترکیبی برای حل مسئله است. طرح یا ایده پردازی تصادفی، ایده‌ها را تشویق می‌کند. این اجازه می‌دهد تا تیم آزادانه روند تفکر خود را رها کنند. همچنین، مجموعه ای از ایده‌های جدیدی را ارائه می‌دهد که می‌تواند در قالب یک ایده اصلی عملی ساخته شود. این به تیم اجازه می‌دهد تا آزادانه روند تفکر خود را پیش ببرند.

۲- نقشه برداری ذهن

نگاشت ذهن نمایش بصری ایده‌ها است. این نوعی ایجاد ارتباط بین ایده‌ها با ایجاد شبکه‌های ارتباطی می‌باشد. شرکت کنندگان تمرکز اصلی خود را بر روی مسئله دارند. این مشکل ریشه‌های متعددی از ایده‌ها یا موضوعات دارد که به راه حل یا ایده دیگری متصل است.

Sketch Storm

Sketch Storm  ایده‌ها و راه حل‌هایی را به صورت نمودار و طرح ارائه می‌دهد، نه فقط کلمات. این اجازه می‌دهد تا شرکت کنندگان ایده‌هایی را به شکل اشکال متناسب با شکل گیری ایده ترسیم کنند. ترسیم یک ایده می‌تواند بسیار ساده و خشن تر باشد، اما می‌تواند به اندازه کافی دقیق نیز باشد تا هدف را بیان کند.

استوری بورد

استوری بورد شرکت کنندگان را تشویق می‌کند تا داستانی در اطراف مشکلات ایجاد کنند. این تأکید بر ایجاد داستان‌های بصری با شخصیت‌های اصلی به عنوان طراحی، پویایی مشکلات، جهت گیری به سمت راه حل و سایر است.

Mockplus

Mockplus یک پلت فرم طراحی همه در یک برای طراحی سریع و آسان است. این کار بر روی نمونه سازی سریع، همکاری موثر و سیستم‌های طراحی مقیاس پذیر متمرکز می‌باشد، ضمن تأکید بر مجموعه ای از بازخورد کاربر و تکرار مداوم.

این ابزار نمونه سازی سریع، امکان پذیری نرم افزا، آزمایش قابلیت استفاده، پیش نمایش نمونه اولیه، همگام سازی و به اشتراک گذاری ابر، همکاری تیمی و موارد دیگر را تسهیل می‌بخشد.

SessionLab

SessionLab  یک کتابخانه مفید برای تکنیک‌های ایجاد ایده و نوآوری است، مواد مورد نیاز برای انجام فعالیت و روشن کردن دستورالعمل‌های دقیق. همچنین به کاربران جدید اجازه می‌دهد تا منبع و مشتق فعالیت ایده پردازی خاص باشند.

برای سهولت در روند کار و صرفه جویی در وقت، این ویژگی به روش جستجو و تمرین نیاز دارد. می‌توان با فیلتر کردن تعداد شرکت کنندگان و ذکر برچسب‌ها، جستجو را سفارشی کرد. جدا از تولید ایده، تکنیک‌هایی برای حل مسئله، تصمیم گیری، فعالیت‌های رهبری و موارد دیگر ارائه می‌دهد.

Smaply

Smaply  ابزاری برای نقشه برداری سفر است. این به کاربران این امکان را می‌دهد تا نقشه سفر مشتری، نقشه ذی نفعان اشخاص و سایر را ایجاد و به اشتراک بگذارند.

این یک ابزار عالی برای ترسیم تجربه مشتری شما است.  این امر به کاوش بیشتر در انتظارات و نیازهای مشتری کمک می‌کند. این ما را تشویق می‌کند که بفهمیم ذی نفعان چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند که این به نوبه خود می‌تواند بر خدمات شما تأثیر بگذارد.

فصل ۱۲

ویژگی‌های یک ایده پردازی موفق


ویژگی‌های یک ایده پردازی موفق

ایده پردازی مستلزم استفاده هدفمند از ویژگی‌هایی خاص است، چه طبیعی باشد و چه نیاز به تشویق و یادگیری داشته باشد.

صرف نظر از شخصیت یا طرز تفکر، همه ما در دام چسبیدن به الگوها و زمینه‌های آشنا قرار می‌گیریم و تمایل داریم از دستورالعمل‌های مشابهی برای حل مشکلات استفاده کنیم، زیرا این امر باعث کاهش بار شناختی مورد نیاز می‌شود.

متخصصان و تازه کاران باید به طور مداوم از خود، آگاهی داشته باشند و باید بتوانند برخی از ویژگی‌های زیر که باعث ایجاد ذهنی باز و زمینه ای مناسب برای برانگیختن ایده‌های غیر متعارف می‌شود را اتخاذ کنند.

  • تطبیق: با تولید ورودی جدید، می‌توانید نحوه مشاهده، درک و گسترش تفکر را تغییر دهید.
  • اتصال: بتوانید برای ایجاد امکانات جدید، مفاهیم، ویژگی‌ها یا مضامین به ظاهر نامرتبط را بهم متصل کنید.
  • ایجاد اختلال: بتوانید عقاید، فرضیات یا هنجارهای متداول را لغو کرده تا بتوانید درباره بر روی رویکردهای متعارف فکر کنید.
  • ورق زدن: بن بست‌ها را با ورق زدن یا تغییر سریع جهت حرکت به سمت زنده ماندن، به فرصت تبدیل کنید.
  • خواب و خیال: با تبدیل نیازهای انتزاعی به تصاویر یا داستان‌های ملموس، می‌توانید تصویری جدید از واقعیت را تجسم کنید و بدین ترتیب فضای لازم برای اختراع پل‌ها را به آن واقعیت اختصاص دهید.
  • تجربی: به اندازه کافی باز و کنجکاو باشید تا امکانات را جستجو کرده و ریسک کنید. مایل و مشتاق برای آزمایش ایده‌ها و مشتاقانه برای اقدام به ناشناخته‌ها باشید.
  • الگوها را بشناسید: قادر به شناسایی صفات یا مقادیر مشترک در طیف نفوذ و ورودی باشید تا سرانجام بتوانید از این نقاط مشترک برای ایجاد راه حل استفاده کنید.
  • کنجکاوی: مایل باشید سوالات ناراحت کننده، احمقانه یا حتی دیوانه کننده ای بپرسید. برای درک و یادگیری چیزهای جدید و متفاوت، مایل به کاوش و تجربه باشید.

فصل ۱۲

ایده پردازی و خلاقیت


ایده پردازی و خلاقیت

ایده پردازی فرآیند ارائه ایده‌هایی جدید است. اگر یک کارآفرین هستید، ایده پردازی ضروری است، زیرا برای راه اندازی کسب و کار به ایده نیاز دارید.

گاهی اوقات شما یک ایده دارید. ممکن است فکر کنید:

  • من ایده ای برای یک کتاب دارم.
  • من یک ایده برای یک ویدیو دارم.
  • من ایده ای برای یک وب سایت دارم.
  • من یک ایده برای یک رستوران دارم.
  • من ایده ای برای یک برنامه دارم.
  • من ایده ای برای یک محصول فیزیکی دارم.

گاهی اوقات، شما شروع به اجرای یک ایده می‌کنید و آنطور که انتظار داشتید عملی نمی‌شود. بنابراین شما نیاز به ایده‌هایی دارید که آن را تغییر دهید یا به یک ایده جدید نیاز دارید. بعضی اوقات شما و یکی از دوستانتان می‌خواهید کاری را شروع کنید و برای شروع به ایده خوبی نیاز دارید.

بنابراین اینجا یک نقطه شروع برای کمک به شما در درک زمینه وجود دارد:

شما با یک کاغذ خالی شروع می‌کنید. شما به عنوان یک کارآفرین می‌توانید تقریباً روی هر ایده ای که تصور کنید، کار کنید. شما ایده‌هایی را توسعه می‌دهید، ایده ای را انتخاب می‌کنید، ثابت می‌کنید که برای آن بازار وجود دارد، نمونه اولیه ایده را دریافت و یک تجارت مناسب در اطراف آن ایجاد می‌کنید.

فصل ۱۲

نکات مهم در ایده پردازی


نکات مهم در ایده پردازی

ایده پردازی امری دشوار است. نیاز مستمر به ارائه ایده‌ها برای بهبود روند می‌تواند یک کاری طاقت فرسا باشد.

اگر بر روی یک مشکل بیش از حد متمرکز شود، می‌تواند منجر به بلوک ایده شود. همیشه بهتر است که قدرت را قطع کنید. همچنین می‌توان برای تحریک جریان فکر، مسئله دیگری را حل کرد. این به روند تفکر استراحت می‌بخشد. بنابراین ناخودآگاه به شرکت کنندگان فرصت می‌دهد تا ایده‌های جدید دیگری ارائه دهند.

استراحت‌های کوتاه مدتی داشته باشید، بنابراین این باعث می‌شود که شرکت کنندگان از موضوع خارج شوند و دور دوم جلسه را روشن کنند.

برای حفظ انگیزه، از آن‌ها برای هر ایده ای قدردانی کنید. به آن‌ها بگویید که ایده‌هایشان خوب است. این امر آن‌ها را تشویق می‌کند تا سطح مشارکت خود را افزایش دهند و مشارکت بیشتری داشته باشند.

همیشه تمام ایده‌های تولید شده توسط تیم خود را ذخیره کرده و آن‌ها را یادداشت کنید. هیچ وقت نمی‌دانید کدام ایده شما را به سمت موفقیت سوق می‌دهد.

فصل ۱۲

معرفی کتاب در حوزه ایده پردازی


معرفی کتاب در حوزه ایده پردازی

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید