خلاصه کتاب گتسبی بزرگ

معرفی کتاب گتسبی بزرگ

فهرست مطالب

جی گتسبی ثروت زیادی دارد و هر آخر هفته کل شهر را به مهمانی‌های باشکوهی که در ملکش برگزار می‌شود، دعوت می‌کند؛ اما او رازی تاریک در مورد گذشته خود دارد، یک شهوت عمیق که در نهایت منجر به مرگش می‌شود.

کتاب گتسبی بزرگ نوشته فیتزجرالد چیزی بیش از یک داستان عاشقانه است! رمان‌های زیادی وجود دارند که ادعا می‌کنند بزرگترین داستان عاشقانه تمام دوران‌ها هستند ولی تنها در مورد این رمان است که می‌توان این گزاره را به درستی به کار بُرد. برای مطالعه خلاصه کتاب گتسبی بزرگ با ما همراه باشید.

مشخصات کتاب گتسبی بزرگ

گتسبی بزرگ، سومین رمان از اف اسکات فیتزجرالد که در سال ۱۹۲۵ توسط فرزندان چارلز اسکریبرنر منتشر شد. این رمان که دوره جاز نیویورک را نشان می‌دهد، داستان غم انگیز جی گتسبی، میلیونر خودساخته و معشوقه وی دیزی بوکَنِن، زن جوان ثروتمندی را که در جوانی دوست داشت، روایت می‌کند.

این کتاب پس از چاپ ناموفق بود و اما به مرور زمان به یک اثر کلاسیک تبدیل شد. هم اکنون کتاب گتسبی بزرگ اثری کلاسیک قلمداد می‌شود که در قلمرو بزرگ‌ترین رمان‌های آمریکا قرار دارد.

  • عنوان اصلی: The Great Gatsby
  • نویسنده: اف اسکات فیتزجرالد
  • کشور: آمریکا
  • سال انتشار: ۱۹۲۵
  • ژانر: رمان، داستان، تراژدی
  • مناسب برای: جوانان و بزرگسالان
  • مترجم و انتشارات: این کتاب در ایران توسط ناشران و مترجمان بسیاری کار شده است.
  • امتیاز کتاب: ۳.۹۳ از ۵ (براساس وبسایت goodreads.com)

مشخصات کتاب گتسبی بزرگ

شخصیت‌های کتاب گتسبی بزرگ

جی گتسبی: گتسبی یک میلیونر مرموز و گوشه گیری است که از یک خانواده‌ای ضعیف به ثروتی عظیم رسیده است. او فردی ایده آلیست است اما تلاش‌های بی‌وقفه‌اش برای جلب دیزی و رهایی از گذشته خود فقط فاجعه بیشتری را برای او به وجود می‌آورد.

نیک: او راوی داستان است. نیک کمی از افراد ثروتمند اطراف خود فاصله دارد و از سبک زندگی آنها دور است. نیک پس از آنکه شاهد عواقب ناشی از ماجرای دیزی و گتسبی و همچنین بی‌رحمی تام و دیزی بود، شخصیتش جریحه‌دار شده و لانگ آیلند را برای همیشه ترک می‌کند.

دیزی بوکَنِن: دیزی، پسر عموی نیک، یک فرد اجتماعی بود. او با تام ازدواج کرده است. دیزی ویژگی‌های خودمحور و سطحی را از خود به نمایش می‌گذارد، اما خواننده گاهی اوقات عمق بیشتری از شخصیت او را هم می‌بیند. علی رغم تمدید رابطه عاشقانه با گتسبی، او تمایلی به کنار گذاشتن راحتی و زندگی ثروتمندانه خود ندارد.

تام بوکَنِن: تام شوهر دیزی، مردی ثروتمند و مغرور است. او همچنین دارای شخصیتی ریاکارانه می‌باشد زیرا مرتباً به امیال شخصی خود می‌رسد اما وقتی می‌فهمد دیزی عاشق گتسبی است، خشمگین می‌شود. عصبانیت او از این ماجرا باعث شد تا جورج ویلسون را گمراه کرده و باور کند که همسرش با گتسبی رابطه داشته است، دروغی که در نهایت منجر به مرگ گتسبی می‌شود.

خلاصه کتاب آیین زندگی اثر دیل کارنگی

اثری خواندنی از دیل کارنگی

اکنون بخوانید

خلاصه کتاب گتسبی بزرگ

داستان گتسبی توسط نیک کاراوی، دانش آموخته دانشگاه ییل از غرب میانه روایت می‌شود که پس از جنگ جهانی اول به نیویورک نقل مکان می‌کند تا شغل خود را در اوراق قرضه دنبال کند.

او حوادث تابستانی که دو سال بعد در شرق گذراند را بازسازی می‌کند و داستان خود را از طریق مجموعه‌ای از فلش‌بک‌هایی که همیشه به ترتیب زمانی گفته نشده‌اند، بازسازی می‌کند.

در بهار ۱۹۲۲، نیک در دهکده خیالی West Egg در لانگ آیلند خانه‌ای می‌گیرد و در آنجا خود را در میان عمارت‌های بزرگ ثروتمندان پیدا می‌کند. در آن سوی روستای East Egg، دختر عمویش دیزی و شوهر بی‌رحم و ثروتمندش تام بوکَنِن زندگی می‌کنند.

اوایل تابستان نیک برای صرف شام به خانه آن‌ها می‌رود و در آنجا با جردن بیکر، دوست دیزی و قهرمان مشهور گلف نیز آشنا می‌شود که به او می‌گوید تام در شهر نیویورک معشوقه‌ای به نام میرتل دارد.

در گفتگوی خصوصی، دیزی به نیک اعتراف می‌کند که از زندگی‌اش ناراضی بوده است. هنگامی که به خانه خود در West Egg باز می‌گردد، همسایه خود، جی گتسبی را می‌بیند که در تاریکی تنها ایستاده و دست‌هایش را به سمت چراغ سبزی که در آن طرف خلیج در انتهای اسکله تام و دیزی قرار دارد، دراز کرده است.

در اواخر ماه، گتسبی برای نیک دعوت نام‌ ای می‌فرستد تا از او دعوت کند به مهمانی مجللی در املاکش بیاید. این اولین مهمانی است که نیک در عمارت گتسبی در جمع بسیاری از ثروتمندان و مشاهیر شرکت می‌کند. وقتی گتسبی بعداً نیک را برای ناهار به نیویورک می‌برد، او را با قصه‌هایی از مدال‌های جنگ و تحصیلاتش در آکسفورد آشنا می‌کند.

خلاصه کتاب گتسبی بزرگ

مهمان دیگری که به ناهار مجلل دعوت شده است، گانگستر معروف «مایر ولفشایم» است. نیک که از کارهای مشکوک گتسبی گیج شده بود، هنگامی که جردن از او به نمایندگی از گتسبی خواست دیزی را برای صرف ناهار به خانه بانگالو (یک نوع خانه ییلاقی) نیک دعوت کند، متعجب می‌شود. او این کار را می‌کند حتی اگر اکنون می‌داند که دیزی و گتسبی قبل از ازدواج با تام عاشق یکدیگر بودند.

دو عاشق بدشانس با هم ملاقات می‌کنند و گتسبی دیزی را به عمارت خود می‌برد و او را به مهمانی بعدی خود دعوت می‌کند. دیزی موافقت می‌کند. گتسبی سرانجام ماهیت اصلی خودش را به نیک می‌گوید و خاطرنشان می‌کند که نام واقعی او گاتز است و از آکسفورد فارغ التحصیل نشده است و ثروت خود را از راه قاچاق و سایر مشاغل به دست آورده است.

یک روز گتسبی، بوکَنِن و نیک با ماشین به نیویورک می‌روند. در راه، آن‌ها در گاراژ جورج ویلسون، با شوهر میرتل که سعی می‌کند از تام پول بگیرد، روبرو می‌شوند و در آنجا اعلام می‌کند که او و میرتل شهر را ترک می‌کنند. در هتلی در نیویورک، تام گتسبی را به تلاش برای سرقت همسرش متهم می‌کند و درگیری شدیدی اتفاق میفتد.

دیزی به همراه گتسبی به خانه می‌رود و اندکی پس از آن تام و جردن در گاراژ ویلسون متوقف می‌شوند و درمی‌یابند که میرتل توسط یک راننده و در اتومبیل زرد رنگی کشته شده است. تام مقصر مرگ را گتسبی می‌داند گرچه راننده واقعی در آن زمان دیزی بود که گتسبی به دنبال محافظت از او بود.

جورج ویلسون، با تصور اینکه گتسبی راننده است، به املاک گتسبی می‌رود، به او شلیک می‌کند و سپس خودش را می‌کشد. فقط پدر گتسبی که فکر می‌کند پسرش مرد بزرگی بود در مراسم خاکسپاری وی شرکت می‌کند.

نیک بعداً فهمید که تام در مرگ گتسبی سهیم بوده است، زیرا ویلسون را متقاعد کرده بود که میرتل و گتسبی عاشق یکدیگر بوده‌اند. نیک که از بوکَنِن و امثال آن‌ها ناامید شده تصمیم می‌گیرد به غرب میانه برگردد.

کتاب صوتی گتسبی بزرگ

خرید کتاب

در کتاب گتسبی بزرگ چه خواهید آموخت؟

ثروت و طبقه اجتماعی: ثروت بیشتر شخصیت‌های رمان را به هم پیوند می‌دهد، بیشتر آن‌ها یک سبک زندگی سطحی و لذت جویانه دارند.

گتسبی به عنوان یک میلیونر، متوجه می‌شود که حتی ثروت بی‌حد و حصرس نیز ضامن عبور از سد طبقاتی نیست. به این ترتیب، این رمان حاکی از آن است که بین ثروت و طبقه اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد و تحرک اجتماعی بیش از آنچه شخصیت‌ها تصور می‌کنند، توهمی است.

عشق: گتسبی بزرگ داستانی درباره عشق است اما لزوماً یک داستانی عاشقانه نیست! هیچکس در این رمان واقعاً نسبت به شرکای خود احساس عشق نمی‌کند.

نزدیک‌ترین شخصیت این داستان به عشق، علاقه نیک به دوست دخترش جردن است. عشق وسواسی گتسبی به دیزی مرکز داستان است اما او در واقع عاشق یک خاطره‌ای عاشقانه است تا خود دیزی واقعی!

رویای آمریکایی: این رمان رویای آمریکایی را نقد می‌کند. این ایده که هر فردی اگر به اندازه کافی کار کند می‌تواند به هر چیزی برسد.

گتسبی خستگی ناپذیر کار می‌کند و ثروت عظیمی به دست می‌آورد اما هنوز هم تنها است. بدبختی که شخصیت‌های ثروتمند این رمان با آن روبرو شده‌اند، حاکی از آن است که رویای آمریکایی در پی حرص و طمع انحطاط و ثروت فاسد شده است.

آرمان گرایی: آرمان گرایی گتسبی، عامل بزرگ‌ترین سقوط او است. او از شخصیت آرمان گرایانه خوش بینانه‌ای نسبت به اجتماع گرایان محاسبه گر پیرامونش برخوردار است اما همچنین این باعث امیدواری او می‌شود که باید آن را رها کند، مانند چراغ سبزی که در آن سوی خلیج به عنوان یک نماد به آن خیره شده بود.

جملات معروف کتاب گتسبی بزرگ

جملات معروف کتاب گتسبی بزرگ

«امیدوارم که او یک احمق باشد، این بهترین چیزی است که یک دختر در این دنیا می‌تواند داشته باشد، یک احمق کوچک زیبا.»

«مهمانی‌های بزرگ را دوست دارم. آن‌ها بسیار صمیمی هستند در مهمانی‌های کوچک هیچ گونه حریم خصوصی وجود ندارد.»

«من در درون و بدون آن بودم، به طور همزمان مسحور و دفع شده توسط انواع پایان ناپذیر زندگی.»

«بنابراین با تابش آفتاب و انبوهی از برگ‌های روی درختان، همانطور که همه چیز در فیلم‌ها به سرعت رشد می‌کنند، من این اعتقاد راسخ را داشتم که زندگی با تابستان دوباره از نو آغاز می‌شود.»

«من در واقع عاشق نبودم اما نوعی کنجکاوی را احساس کردم.»

«بیایید یاد بگیریم که دوستی خود را برای یک مرد وقتی زنده است نشان دهیم و نه بعد از مرگ او.»

«می‌بینید که من معمولاً خودم را در میان غریبه‌ها می‌بینم زیرا اینجا و آنجا می‌رانم و سعی می‌کنم اتفاقات غم انگیزی که برای من افتاده‌اند را فراموش کنم.»

«نمی‌توانید گذشته را تکرار کنید؟ البته چرا می‌توانید.»

خلاصه کتاب آناکارنینا ، نوشته لئو تالستوی

اثری خواندنی از دیل کارنگی

اکنون بخوانید

نقد کتاب گتسبی بزرگ

بررسی‌های اولیه درباره گتسبی متفاوت بود و نسخه‌های نسبتاً کمی از آن قبل از مرگ فیتزجرالد در سال ۱۹۴۰ فروخته شد. تنها در هنگام احیای آثار فیتزجرالد در دهه ۱۹۵۰ بود که این رمان انتقادات جدی را به همراه داشت. طی پنج دهه پس از آن، گتسبی همچنان توجه انتقادی و ارزیابی مجددی را به خود اختصاص داده بود.

منتقدان روایت کاملاً فیتزجرالد را ستوده‌اند و بسیاری بر موضع راوی، نیک کاراوی و محدودیت‌های ذهنی مشاهدات وی از حماسه گتسبی تمرکز کرده‌اند.

گرچه سال‌ها گتسبی رمان عصر جاز نامیده می‌شد (اصطلاحی که فیتزجرالد آن را ابداع کرد)، اما منتقدان توافق کردند که معنای جهانی آن بسیار بیشتر از این می‌باشد و کمترین آن یک انتقاد آشفته از جامعه ماتریالیستی آمریکا است.

ظهور حداقل چهار زندگینامه در دهه ۱۹۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ نشانگر این است که علاقه به رمان‌های فیتزجرالد بی‌وقفه باقی مانده است. منتقدان قبلی کتاب گتسبی بزرگ بر تأثیرات بیوگرافیک و فرهنگی رمان تأکید داشتند و رویکردهای فرمالیستی سر و کار داشته با ساختار، دیدگاه، نمادها، کاربرد زبان و مواردی از این دست.

تا دهه ۱۹۸۰ رویکردهای گوناگونی اعم از نظری و غیر نظری در تفسیر منتقدان مشهود بوده‌اند. در حالی که بسیاری به بررسی تأثیرات بیوگرافی یا مقایسه با نویسندگان دیگر یا استفاده از تحلیل‌های جدید انتقادی ادامه داده‌اند،

دیگران به طور فزاینده‌ای از تکنیک‌هایی مانند ساختارشکنی، نقد فمینیستی و تحلیل گفتمان برای کشف مفاهیم پنهان در متن استفاده می‌کنند.

از میان بسیاری از نویسندگان جدید که با ظهور دوران پس از جنگ مورد توجه قرار گرفتند، اسکات فیتزجرالد همچنان ثابت قدم‌ترین و سرگرم کننده‌ترین فرد است.

با مشاهده دقیق روانشناختی کتاب، فیتزجرالد پَست بودن روحیه افراد و عدم وفاداری را فاش می‌کند. در اکتاب به فور می‌توان عدم ثابت شخصیتی افراد را دید، همه بر امیال درونی خود پافشاری می‌کنند.

روابط عاشقانه آسیب دیده شخصیت‌های کتاب به طوری است که همۀ آنها در جستجوی بهشتی دوردست هستند؛ و تقریباً می‌توان گفت که گتسبی بزرگ آخرین مرحله توهم در این تعقیب پوچ است! اینکه چطور انسان در دنیای مادی خود را غرق کرده و در آرزوی عشقی گمشده می‌گردد.

بسیاری گتسبی بزرگ را ناامید کننده می‌دانند زیرا در پایان، کسانی که خواب می‌بینند به آرزوهای خود نمی‌رسند! با این حال، پیام اصلی که فیتزجرالد به سوی ما روانه می‌کند این نیست که خواب دیدن در عمل به ناامیدی منجر می‌شود بلکه تعقیب یک رویای نادرست منجر به تراژدی می‌شود.

نقد کتاب گتسبی بزرگ

کتاب گتسبی بزرگ مناسب چه سنی است؟

والدین باید بدانند که گتسبی بزرگ، رمانی عاشقانه و بدبینانه درباره ثروت و عادات گروهی از نیویورکی‌ها در دوران جاز است. نوشته‌های فیتزجرالد به طرز غیر قابل انعطافی باشکوه است زیرا او پرتره‌ای تاریک از شخصیت‌های ساده را نشان می‌دهد که خود را در موقعیت‌های پیچیده‌ای قرار می‌دهند.

این رمان کلاسیک آمریکایی برای بسیاری از دانش آموزان دبیرستانی مناسب است و قطعاً موضوع کتاب توسط آنها قابل درک خواهد بود.

با این حال، بزرگسالان که قادر به تحلیل ادبیات و تفکر انتقادی هستند، استفاده فیتزجرالد از زبان و نمادگرایی را بهتر ارزیابی می‌کنند. والدین همچنین باید بدانند که برخی شخصیت‌ها تعصب نژادی و مذهبی را بیان خواهند کرد. به طور کلی، این کتاب همچنین برای افراد بالای ۱۴ سال مناسب است.

همچنین، از روی این کتاب یک فیلم به کارگردانی باز لورمن ساخته شده است. در این فیلم بازیگرانی به نام های لئوناردو دی‌کاپریو، توبی مگوایر، کری مولیگان، جوئل اجرتون، ایسلا فیشر و سایرین ایفای نقش کرده‌اند.

درباره نویسنده کتاب گتسبی بزرگ

فرانسیس اسکات کی فیتزجرالد، نویسنده آمریکایی رمان و داستان کوتاه بود که به نظر می‌رسد آثارش جزء داستان‌های خاطره انگیز دوران جاز است، اصطلاحی که خود او اختراع کرده بود.

فیتزجرالد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان قرن بیستم شناخته می‌شود. او بنا به گفته خودش جزء نسل گمشده بود. او چهار رمان را به پایان رساند، رمان پنجم را ناتمام گذاشت و ده‌ها داستان کوتاهی نوشت که مضامینی چون جوانی و ناامیدی داشتند. وی همچنین با زلدا فیتزجرالد ازدواج کرده بود.

اف. اسکات فیتزجرالد در مینه سوتا بزرگ شد، در چند مدرسه خصوصی تحصیل کرد و به دانشگاه پرینستون رفت. فیتزجرالد به دلیل سبک زندگی نامطلوبی که داشت، همیشه بدهکار بودند و به الکل اعتیاد داشت و از مشکلات متعدد روانی در رنج بود. ف

یتزجرالد در ۲۱ دسامبر ۱۹۴۰ بر اثر حمله قلبی درگذشت. زلدا نیز هشت سال بعد در یک آتش سوزی دار فانی را وداع گفت.

هر کتاب تجربه‌ای متفاوت است که دیدگان خواننده را به روی عمیق‌ترین رویدادهای زندگی باز می‌کند!

همین الان آپلیکیشن ذهن رو دانلود کن 👇

دانلود سرگذشت ندیمه

3 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید