خلاصه کتاب هنر خوب زندگی کردن

خلاصه کتاب هنر خوب زندگی کردن

فهرست مطالب

از ابتدای وجود بشر‌،‌ همه ما به دنبال کلیدهای خوشبختی‌،‌ زندگی خوب و رضایت خاطر هستیم. همیشه از خود پرسیده‌ایم چگونه خوشبخت زندگی کنیم؟ سرنوشت‌،‌ پول‌،‌ شرایط و دستاوردهای ما چه نقشی در ایجاد یک زندگی خوب دارند؟

در غیاب یک پاسخ ساده، آنچه نیاز داریم مجموعه ای از مدل‌های ذهنی‌ و یک راهنمای عملی برای زندگی کردن است.در کتاب  هنر خوب زندگی کردن‌،‌ پنجاه و دو ابزار فکری برای خردمندانه فکر کردن و تصمیم‌گیری بهتر‌،‌ در خانه و محیط کار پیدا خواهیدکرد. آن‌ها ممکن است تضمین‌کننده خوب زندگی کردن شما نباشند‌،‌ اما به شما شانس بیشتری برای یک زندگی خوب می‌دهند.

برای مطالعه خلاصه کتاب هنر خوب زندگی کردن با ما همراه باشید.

شناسنامه کتاب هنر خوب زندگی کردن

  • عنوان اصلی : The Art of the Good Life
  • نویسنده:  رولف دوبلی
  • کشور: آلمان
  • سال انتشار: ۲۰۱۲ 
  • ژانر:  روانشناسی، خودیاری
  • مناسب برایهمه افراد 
  • امتیاز کتاب:‏۴.۰۵ از ۵ (بر اساس وبسایت goodreads.com‏) 

معرفی کتاب هنر خوب زندگی کردن

جهان پیچیده‌تر از آن است که بتوانیم آن را درک کنیم. دوبلی استدلال می‌کند که برای داشتن یک زندگی خوب‌،‌ به ابزاری ذهنی برای محافظت در برابر خطاهای شناختی به علت وجود احساسات‌،‌ تعصبات و سوءتعبیرها نیاز داریم.

هدف اصلی دوبلی در کتاب “هنر خوب زندگی کردن” ارائه توصیه‌ها‌ی عملی است. او خطاهای شناختی رایجی را که مرتکب می‌شویم برجسته می‌کند و “ابزارهای ذهنی” برای کمک ارائه می‌دهد.در این کتاب او ۵۲ ابزار ذهنی را  ارائه می‌دهد که هر یک در ۴ صفحه یا کمتر شرح داده شده اند.

دوبلی از خرد باستان، فلسفه‌،‌ روانشناسی و اقتصاد بیشترین بهره را می‌گیرد و مجموعه‌ای از ابزار عملیاتی را در کنار هم جمع می‌کند که در هنگام تصمیم گیری‌ها‌ی مهم و انجام کارهای روزمره می‌توانیم به سراغ آن‌ها‌ برویم.

نویسنده این ایده را ارائه می‌کند که خوشبختی در زندگی با عوامل بیرونی ارتباطی ندارد‌،‌ بلکه بیشتر یک فرآیند درونی است.

هنر خوب زندگی کردن، کتابی نیست که یک باره بنشینید و آن را از ابتدا تا انتها بخوانید، بلکه باید آن را به تدریج بخوانید.

هر یک از ابزارهای ذهنی یک فصل خاص خود را دارند که باعث می‌شود به راحتی در مباحث آن فرو بروید‌،‌ کاربردهای آن را در زندگی خود درک کنید و بتوانید آنها را پیاده سازی کنید.

این ابزارهای ذهنی تضمین کننده خوب زندگی کردن شما نیستند‌،‌ اما به شما کمک می‌کنند زندگی روشن‌تری داشته باشید و به عملکرد بهتری دست پیدا کنید.

خلاصه کتاب هنر خوب زندگی کردن

در ادامه نمونه‌ها‌یی از ۵۲ ابزار ذهنی که دوبلی در کتابش گنجانده است‌،‌ بیان می‌شود. سعی شده عنوان هر بخش همانند فصل مربوط به آن در کتاب هنر خوب زندگی کردن باشد.

پیشگیری؛ قبل از  این که مجبور به حل مشکلات شوید از آن‌ها‌ دوری کنید

“دو طرح فیلم A و B  را تصور کنید. در فیلم A‌،‌ یک کشتی به یک کوه یخ برخورد می‌کند و کشتی غرق می‌شود. کاپیتان ایثارگرانه تمام مسافران را از غرق شدن نجات می‌دهد. او آخرین کسی است که کشتی را ترک کرده و سوار یک قایق نجات می‌شود، درست لحظاتی قبل از ناپدید شدن کشتی برای همیشه.

در فیلم B‌،‌ کاپیتان با حفظ فاصله معقول، کشتی را به دور از کوه یخ هدایت می‌کند. برای تماشای کدام فیلم هزینه می‌کنید؟ البته فیلم A.

اما به عنوان یک مسافر واقعی در کشتی کدام وضعیت را ترجیح می‌دهید؟ این هم به همان اندازه واضح است: B. ”

“یک فرد باهوش، یک مسئله را حل می‌کند. یک انسان عاقل از آن دوری می‌کند. “ – انیشتین

انتخاب‌ها‌ی خردمندانه به ندرت آشکار یا به خاطر سپرده می‌شوند زیرا از بروز عواقب بد جلوگیری می‌کنند. ما به طور سیستماتیک نقش افراد با کفایت را در جامعه خود کم اهمیت می‌دانیم و در زندگی شخصی خود نیز همین کار را می‌کنیم.

پیشگیری در خلاصه کتاب هنر خوب زندگی کردن

 تعهد و التزام؛ انعطاف ناپذیری به عنوان یک حیله جنگی

وقتی صحبت از موضوعات مهم است‌،‌ انعطاف پذیری یک مزیت نیست بلکه یک دام است.

از انعطاف ناپذیری بنیادی برای رسیدن به اهداف بلند مدت استفاده کنید. اگر بخواهید انعطاف پذیر باشید و اهداف تان را تغییر دهید، رسیدن به آن ها غیر ممکن می‌شود. چطور؟ دو دلیل وجود دارد.

اول: اتخاذ مداوم تصمیمات جدید با توجه به شرایط، قدرت اراده شما را کاهش می‌دهد. خستگی تصمیم گیری اصطلاح فنی است که برای این موضوع به کار برده می شود.

دلیل دوم ارزشمند بودن انعطاف ناپذیری است که باعث شهرت و اعتبار می‌شود. با ثبات بودن در موضوعات خاص‌،‌ به محیط و افراد پیرامون‌تان این علامت را می‌دهید که دیگر جایی برای مذاکره وجود ندارند. شما با تسلط بر خود ارتباط برقرار می‌کنید و خود را کمتر در معرض حمله قرار می‌دهید.

به عنوان مثال‌،‌ وارن بافت‌،‌ سرمایه گذار افسانه‌ای‌،‌ از مذاکره بر روی اصول امتناع می‌کند. اگر می‌خواهید شرکت خود را به او بفروشید‌،‌ دقیقاً یک بار فرصت دارید. دقیقاً فقط یک بار می‌توانید پیشنهاد دهید. بافت یا شرکت را با قیمتی که شما پیشنهاد می‌دهید، خریداری می‌کند یا اینکه اصلاً آن را خریداری نمی‌کند.

بنابراین با آیئین فکری انعطاف پذیری خداحافظی کنید. انعطاف پذیری شما را ناراضی و خسته می‌کند و شما را از اهداف‌تان منحرف می‌کند.

خود را بدون چون و چرا به تعهدات تان زنجیر کنید.

جعبه سیاه تفکر؛ واقعیت به احساسات شما اهمیتی نمی‌دهد. یا‌،‌ چرا هر گام نادرست زندگی شما را بهبود می‌بخشد

کاپیتان سالنبرگر نوشته است: “همه آنچه که در مورد دریانوردی می‌دانیم‌،‌ هر قاعده ای که در کتاب قوانین نوشته شده‌،‌ هر روشی که داریم‌،‌ به خاطر این است که کسی در جایی به خاطر آن مرده است.”

با هر سقوط‌،‌ پروازهای آینده ایمن‌تر می‌شوند. این اصل را تفکر جعبه سیاه می‌نامیم. یک  ابزار ذهنی نفیس که می‌تواند در هر زمینه دیگری از زندگی استفاده شود.

تعداد کمی‌ از افراد به سادگی واقعیت را می‌پذیرند و ثبت کننده‌ها‌ی پرواز خود را تجزیه و تحلیل می‌کنند. انجام این کار دقیقاً به دو چیز نیاز دارد:

  • پذیرش بنیادی و
  • تفکر جعبه سیاه.

پذیرش واقعیت هنگامی‌  که آنچه را می‌بینید دوست دارید‌، آسان است. اما مجبورید حتی وقتی آن را دوست ندارید، واقعیت را بپذیرید.

در کنار پذیرش بنیادی، باید یک جعبه سیاه داشته باشید. خودتان آن را بسازید.

هر زمان که یک تصمیم بزرگ می‌گیرید، آنچه را که در ذهن‌تان تجربه می‌کنید، بنویسید، یعنی فرضیه‌ها‌، توالی‌ها‌ی فکری، نتیجه گیری.

اگر در ادامه راه در انجام تصمیم تان مشکلی پیش آمد، نگاهی به ثبت داده‌ها‌ی پرواز خود بندازید.( نیازی نیست ابزار خاصی باشد‌،‌می‌توانید آن ها را در یک دفترچه بنویسید.) و دقیقا آن را تجزیه و تحلیل کنید تا بفهمید چه چیزی باعث اشتباه‌تان شده است.

الکس‌ ها‌لی  گفته است “اگر شما با واقعیت برخورد نکنید، واقعیت با شما برخورد خواهد کرد”.

جعبه سیاه تفکر در خلاصه کتاب هنر خوب زندگی کردن

هنر منفی زندگی خوب؛ کار اشتباهی نکنید تا چیز درستی اتفاق بیافتد

“خلبانان قدیمی‌ وجود دارند و خلبانان جسور وجود دارد، اما خلبانان قدیمی‌ جسور وجود ندارد.”

به طور سیستماتیک بشترین تلاش خود را برای از بین بردن ناکامی‌ در زندگی‌تان انجام دهید. این گونه فرصتی واقعی برای دست‌یابی به یک زندگی خوب خواهید داشت.

بافت می‌گوید: “چارلی و من یاد نگرفته‌ایم که چگونه مشکلات دشوار کسب و کار را حل کنیم. آنچه ما آموخته ایم این است که از آن‌ها دوری کنیم. “

توهم تمرکز؛ چرا در کارائیب خوشبخت‌تر نخواهید بود

همانطور که دانیل کانمن توضیح می‌دهد: “هیچ چیز در زندگی مهم نیست تا زمانی که به آن  فکر کنید.”

هرچه بطور محدودتری روی یک جنبه خاص از زندگی خود تمرکز کنیم‌،‌ تأثیر آن آشکارتر می‌شود.

غلبه بر توهم تمرکز، کلید دستیابی به یک زندگی خوب است. این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا از بسیاری از تصمیمات احمقانه جلوگیری کنید.

وقتی چیزها (اتومبیل‌،‌ وضعیت کاری‌،‌ نحوه گذراندن تعطیلات) را با هم مقایسه می‌کنید‌،‌ تمرکز خود را روی یک جنبه به خصوص می‌گذارید و از صد‌ها‌ عامل دیگر غافل می‌شوید.

به دلیل توهم تمرکز‌،‌ به یک جنبه از زندگی‌تان به طور بی حد و مرز اهمیت می‌دهید. باور می‌کنید  این جنبه حیاتی تر از آنچه واقعاً هست، می‌باشد.

به خصوص وقتی صحبت درمورد پول می‌شود، درمقابل توهم تمرکز آسیب پذیر هستیم.

اگر زندگی بافت را دقیقه به دقیقه با زندگی خود مقایسه کنید‌،‌ تأثیر ثروت او بسیار ناچیز است. یک تفاوت عجیب وجود دارد: بافت صاحب یک جت شخصی است.

با تمرکز بر چیزهای بی اهمیت‌،‌ زندگی خوب خود را هدر می‌دهید.

لعنت به پول؛ آزادی خود را پس انداز کنید

اگر در فقر زندگی می‌کنید‌،‌ پول نقش اصلی در زندگی‌تان بازی می‌کند. مشکلات مالی بدبختی محض هستند.

پارادوکس ایسترلین: پس از برآورده شدن نیازهای اساسی‌،‌ افزایش در آمد مالی هیچ کمکی به خوشبخت‌تر شدن نمی‌کند.

ثروت نسبی است نه مطلق. سطح ثروت شما – بالاتر از خط فقر – ​​در درجه اول یک موضوع تفسیری است.

خبر خوب این است که به شما بستگی دارد که پول شما را خوشحال می‌کند یا نه.

منظور از لعنت به پول، این است که با پس انداز کردن می‌توانید هر لحظه ای که خواستید، کارتان را ترک کنید. بدون اینکه تنگناهای مالی شدید گرفتار شوید. به طور مثال اندازه حقوق یک سال‌تان پس انداز کنید.

لعنت به پول‌،‌ آزادی است. حتی مهم‌تر از آن  استقلال مالی به شما کمک می‌کند هدفمندتر ببینید و فکر کنید. اگر هنوز پس‌انداز کردن را شروع نکرده اید‌،‌ هزینه‌ها‌ی ثابت خود را پایین نگه دارید. و به نوسانات جزئی درآمد یا دارایی خود واکنش نشان ندهید.

خود را با ثروتمندان مقایسه نکنید. این باعث ناراحتی شما خواهد شد. اگر مجبور هستید‌،‌ خودتان را با کسانی که دارایی کمتر از شما دارند مقایسه کنید. اما بهتر است خودتان را با هیچکس مقایسه نکنید.

حتی اگر ثروتمند هستید‌،‌ متواضعانه زندگی کنید.

آزادی مالی در خلاصه کتاب هنر خوب زندگی کردن

موفقیت درونی؛ چرا ورودی شما از خروجی تان مهمتر است

جامعه می‌تواند از طریق اندازه گیری موفقیت و اعطای اعتبار، کارهایی که افراد در زندگی می کنند را کنترل کند.

چرا لیستی از ثروتمندترین افراد وجود دارد اما لیستی از راضی‌ترین افراد وجود ندارد؟ صرفاً به این دلیل که رشد اقتصادی جوامع را کنار هم نگه می‌دارد.

ساتیاست داس‌،‌ بانکدار سابق‌،‌ می‌نویسد: “چشم انداز بهبود سطح زندگی‌،‌ هرچند دور از دسترس باشد، فشار برای توزیع مجدد ثروت را محدود می‌کند.”

“تا زمانی که رشد وجود داشته باشد‌،‌ امید وجود دارد و این باعث می‌شود اختلاف درآمدی زیاد قابل تحمل باشد.”

در جامعه موفقیت در هر دوره زمانی به روشی خاص تعریف می شود. اما موفقیت واقعی موفقیت درونی است.

موفقیت درونی یعنی بدون توجه به اینکه به بالا پرواز می‌کنید یا سقوط کرده اید‌،‌ آرام و خونسرد باشید.

چگونه می‌توانیم به موفقیت درونی دست پیدا کنیم؟ با تمرکز انحصاری بر مواردی که می‌توانیم بر آنها تأثیر بگذاریم یعنی ورودی ها و  با قاطعیت تمام جلوگیری کردن از سایر موارد .

می‌توانیم ورودی را کنترل کنیم. اما نمی‌توانیم بر روی خروجی یا نتیجه کنترلی داشته باشیم‌،‌ زیرا شانس همیشه در آن‌ها دخالت دارد.

وودن اصرار داشت بازیکنانش موفقیت را با عبارتی کاملاً متفاوت تعریف کنند: “موفقیت‌،‌ آرامش ذهنی است که نتیجه مستقیم رضایت از خود است با دانستن این که شما تلاش خود را کرده اید تا  به بهترین نتیجه بر سید و به بهترین چیزی که قادر به تبدیل شدن به آن هستید، تبدیل شوید.”

ثروتمندترین فرد در گورستان نباشید. در عوض‌،‌ در درون تان موفق‌ترین فرد در اینجا و حال حاضر باشید.

آرامش درونی در خلاصه کتاب هنر خوب زندگی کردن

یکی از راه های کسب آرامش درونی مدیتیشن است. می توانید در مقاله زیر در مورد روش های مدیتیشن و نحوه انجام آن اطلاعاتی کسب کنید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

آموزش مدیتیشن ؛ چگونه با تمرکز به آرامش برسیم؟

[/su_box]

بخش‌ها‌یی از متن کتاب هنر خوب زندگی کردن

  • “احساس قربانی را داشتن، فاجعه بارترین شیوه گذراندن زندگی است”
  • “هیچ چیز احمقانه تر از این نیست که برای کاری به سختی تلاش کنید که پول زیادی برای شما به همراه دارد اما برایتان سرگرم کننده نیست. خصوصاً اگر این پول را به جای کسب تجربه بر روی اقلام مصرفی سرمایه گذاری می‌کنید.”
  • “این ایده که زندگی خوب یک وضعیت یا شرایط پایدار است، کاملا  اشتباه است. زندگی خوب فقط با سازگاری مجدد به طور پیوسته حاصل می‌شود. پس چرا ما اینقدر به درست کردن و اصلاح کردن بی تمایل هستیم؟ زیرا ما هر دوباره کاری کوچکی را به عنوان یک نقص در برنامه  تفسیر می‌کنیم. بدیهی است که با خود می‌گوییم‌،‌ برنامه ما اجرایی نیست. خجالت می‌کشیم و احساس شکست می‌کنیم. واقعیت این است که برنامه‌ها‌ هیچ وقت با تمام جزئیات پیاده نمی‌شوند و اگر کسی گاهاً بدون مشکل برنامه اش را پیاده می‌کند‌،‌ کاملاً تصادفی است. “
  • “دویت آیزنهاور گفته است:” برنامه‌ها‌ هیچ چیز نیستند. اما برنامه ریزی همه چیز است. “
  • “چیزهایی که اضافه می‌کنید زندگی شما را غنی نمی‌کند بلکه چیزی‌ها‌یی که فراموش می‌کنید، این کار را انجام می‌دهند.”
  • “یک مهارت برجسته‌،‌ هزار مهارت در سطح متوسط ​​را مغلوب می‌کند. هر ساعت سرمایه گذاری در حلقه مهارت تان،‌ به اندازه هزینه کردن هزار دلار در جای دیگر، ارزشمند است. “
  • “چارلی مونگر بیان می کند:” اگر به حل کردن مشکل زمانی که قابل حل است، مبادرت نکنید و صبر می‌کنید تا اصلاح ناپذیر شود، می‌توانید بگویید آنقدر احمق هستید که لیاقت این مشکل را دارید. “
  • “خوشبختی را تنها در سنگر ذهنی‌تان می‌توانید پیدا کنید”
  • “اگر گرداب بزرگی سر راه تان وجود دارد و می‌خواهید به بیست فوتی آن نرسید، بهتر است از پانصد فوتی از آن دور شوید”
  • “ظرفیت اصلاح کردن بنیان هر عملکرد دموکراسی است. این موضوع در مورد انتخاب کردن مرد یا زن مناسب نیست؛ این در مورد جایگزینی مرد اشتباه یا زن اشتباه بدون خونریزی است. “
  • “طوری زندگی کنید که بازهم بتوانید در آینه به خودتان نگاه کنید.”
  • “از آنجا که مشکلات مانند شرابهای بزرگ بوردو نیستند، با افزایش سن بهبود پیدا نمی‌کنند.”
  • “پذیرفتن واقعیت زمانی آسان است که آنچه را که می‌بینید دوست داشته باشید‌. اما مجبورید آن را بپذیرید حتی اگر آن را دوست نداشته باشید؛ مخصوصاً وقتی آن را دوست ندارید.”
  • “شش درصد از کل افرادی که روی زمین زندگی کرده اند، در این لحظه زنده هستند”
  • “فیلسوف رومی‌، سنکا نوشت:” همه کسانی که شما را به خودشان فرا می‌خوانند‌،‌ شما را از خودتان دور می‌کنند. “
  • “ما تأثیر خرید کردن بر حس خوشبخی خود را دست بالا می‌گیریم و تأثیر تجربه کسب کردن را دست کم می‌گیریم”
  • مغز ما به طور خودکار با هر سه لایه زمان – گذشته‌،‌ حال و آینده – کنار می‌آید. مسئله این است که بر روی کدام یک تمرکز می‌کنیم. پیشنهاد من این است که از طرحریزی برنامه‌ها‌ی طولانی مدت پرهیز نکنید‌،‌ اما به محض این که برنامه‌ها‌ آماده شدند‌،‌ باید تمام تمرکز خود را بر روی حال بگذارید. از تجربیات حال خود نهایت استفاده را ببرید به جای اینکه نگران خاطرات آینده باشید. به جای عکاسی از غروب خورشید، از آن لذت ببرید.”
  • ” زندگی پر از لحظات شگفت انگیز و در عین حال فراموش شده، هنوز هم یک زندگی شگفت انگیز است‌.بنابراین دیگر به تجربیات به عنوان سپرده برای حافظه خود فکر نکید. روزی در بستر مرگ خواهید بود و حساب شما برای همیشه بسته خواهد شد. “

بخش هایی از متن خلاصه کتاب هنر خوب زندگی کردن

صاحب نظران راجع به کتاب «هنر خوب زندگی کردن» چه می‌گویند؟ 

“رولف دوبلی در کتاب هنر خوب زندگی کردن غذای کافی برای فکرتان را به شما ارائه می‌دهد‌. این کتاب  به طور واضح، محرک‌،‌ سرگرم کننده‌،‌ درخشان نوشته شده است” – دکتر کریستوف فرانتس‌،‌ مدیر اجرایی سابق لوفت‌ها‌نزا‌،‌ رئیس روشه

“آیا مجبورید کتاب هنر خوب زندگی کردن را بخوانید؟ قطعاً. این کتاب بسیار سرگرم کننده است و معرفی کاملاً صحیح در مورد ماهیت تفکر بشر را ارائه می‌دهد.” – پروفسور دکتر رولند برگر‌،‌ بنیانگذار و رئیس افتخاری مشاوران استراتژی رولند برگر

” کتاب هنر خوب زندگی کردن سرشار از بینش است! هر کسی که از افتادن در تله‌ها‌ی ذهنی خسته شده است، باید این کتاب را بخواند.” – پروفسور آیریس بونه‌،‌‌ها‌روارد

“این کتاب تفکر شما را تغییر خواهد داد.” – پروفسور. دن گلدشتاین‌،‌ دانشکده تجارت لندن

“رولف دوبلی یکی از بهترین ذهن‌ها‌ی اروپا را دارد.” – مت ریدلی‌،‌ نویسنده کتاب تکامل همه چیز

“رولف دوبلی این مهارت جذاب را دارد که بینش‌ها‌ی علمی‌مدرن را به شکلی الهام بخش و مهیج ارائه دهد.” – برونو اس. فری‌،‌ استاد اقتصاد‌،‌ دانشگاه بازل‌،‌ و بنیانگذار حوزه تحقیقات شادی اقتصادی

اگر می خواهید کتاب دیگر این نویسنده را بخوانید کافی است بر روی لینک زیر کلیک کنید.

خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن

هنر شفاف اندیشیدن، خلاصه ای کامل از سوگیری‌ها‌ و اشتباهات روانشناختی است که زمانی به ما کمک می‌کردند تا زنده بمانیم اما اکنون فقط مانع بهتر زندگی کردنمان می‌شوند.

‎اکنون بخوانید‎

 

معرفی نویسنده کتاب هنر خوب زندگی کردن

 

نویسنده خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن

رولف دوبلی،‌ متولد ۱۹۶۶‌،‌ رمان نویس‌،‌ نویسنده و متفکر سوئیسی است. وی دکترای خود را در فلسفه از دانشگاه سنت گالن سوئیس دریافت کرده است.

دوبلی همچنین بنیانگذار یا شریک بنیانگذار چندین شرکت و انجمن است‌،‌ که از آن جمله می توان به ورد مایند‌ اشاره کرد که انجمنیاز شخصیت‌ها‌ی برجسته در علوم‌،‌ فرهنگ و تجارت می باشد. رولف دوبلی هم اکنون در سوئیس زندگی می‌کند.

وی نویسنده مشهوری است و طی ۴۰ سال گذشته تحقیقات گسترده ای در مورد رواقی گرایی و روانشناسی اجتماعی انجام داده است.

او رمان‌ها‌ و آثار غیر داستانی زیادی را نوشته است. کتاب‌ها‌ی او به ۴۲ زبان ترجمه شده است. از کتاب های او می توان به «هنر خوب زندگی کردن»، «هنر شفاف اندیشیدن» و «پیگیر اخبار نباشید» اشاره کرد.

یکی از راه های بهبود تفکر، مطالعه کردن است. با دانلود اپلیکیشن ذهن می توانید مجموعه ای از برترین کتاب های جهان را در کمترین زمان مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید