خلاصه کتاب همه دروغ می گویند

خلاصه کتاب همه دروغ می‌گویند

فهرست مطالب

شناسایی مخاطب و درک انگیزه اش برای برنامه ریزی و تعامل حیاتی است. معمولا شرکت‌ها از طریق نظرسنجی این اطلاعات را به دست می‌آورند.

اما اگر مردم حقیقت را نگویند چه می‌شود؟ در واقعیت آنها معمولاً این کار را نمی‌کنند. مردم آنچه را که فکر می‌کنند، می‌خواهند بشنوید در نظرسنجی‌ها به محققان بازار می‌گویند.

اما به چه طریقی می‌توان به اطلاعات واقعی و گرایشات مردم پی برد؟

در واقعیت ما به همه به جز موتور‌های جست و جویی مثل گوگل دروغ می‌گوییم. این اساس کتاب ست استیونز دیویدویتس “همه دروغ می‌گویند” می‌باشد.

اگر به استفاده روزافزون از داده‌ها در تجارت، علوم یا سیاست علاقه مند هستید، باید این کتاب را بخوانید. برای مطالعه خلاصه کتاب همه دروغ می‌گویند با ما همراه باشید.

شناسنامه کتاب همه دروغ می‌گویند

معرفی کتاب همه دروغ می‌گویند

در بیشتر تاریخ‌، تنها راه دانشمندان علوم اجتماعی برای درک بهتر مردم‌، پرسیدن از آنها بود. در نگاه اول مشخص نیست‌، اما مشکل این روش، این است که مردم تمایل به دروغ گفتن دارند و کاملاً آزادانه در نظر سنجی‌ها دروغ ‌می‌گویند.

خوشبختانه عصر اینترنت گزینه شگفت انگیزی را برای دانشمندان فراهم کرده است: بیگ دیتا. به طور دقیق تر، مواردی که در تنهایی بر روی صفحه کلیدتان تایپ ‌می‌کنید.

در کتاب “همه دروغ ‌می‌گویند”‌، ست استیونز دیویدویتس به بررسی آنچه جستجوهای گوگل ‌می‌تواند در مورد ماهیت انسان‌ها به ما بگوید و اینکه چرا باید در آینده با جدیت بیشتری به آنها توجه کنیم، صحبت ‌می‌کند.

همه دروغ ‌می‌گویند، یا حداقل داستان کامل زندگی روزمره خود را نمی‌گویند‌، به خصوص وقتی کسی به دنبال آن نیست.  اما مردم عمیق ترین ترس‌ها و رازهای خود را با جعبه جستجوی گوگل به اشتراک ‌می‌گذارند.

این کتاب سعی دارد با تجزیه و تحلیل روندها و الگوها و درک ترجیحات مردم و عادات جستجو‌ی آنها، برخی از حقایق موجود در مورد  کلان داده‌ها در گوگل را فاش کند.

بیگ دیتا ابزاری قدرتمند است که ‌می‌تواند برای تصمیم گیری بهتر مورد استفاده قرار گیرد. داده‌های بزرگ محدودیت‌های خود را دارند‌، اما  بینش‌های ارزشمندی در مورد روند تصمیم گیری برای ما فراهم ‌می‌کنند.

 ست استیونز دیویدویتس از داده‌های گوگل در کتاب «همه دروغ می‌گویند» برای بررسی نگرش انسان‌ها به سلامت روان‌، فرزندپروری‌، نژاد‌ پرستی، تولید مثل‌، رابطه جنسی و موارد دیگر استفاده ‌می‌کند. این کتاب برای مخاطبان آمریکایی نوشته شده است اما کاربرد و بینش آن جهانی است.

کتاب همه دروغ می‌گویند به مجموعه داده‌های گوگل محدود نمی‌شود. استیونز توضیح ‌می‌دهد که چگونه ‌می‌توانید بینش مورد نظرتان را در هر مجموعه کلان داده کشف کنید. 

قبل از آنکه به بررسی بیشتر کتاب بپردازیم، بگذارید یک قدم به عقب برگردیم و ببینیم بیگ دیتا یا کلان داده چیست؟

بیگ دیتا در خلاصه کتاب همه دروغ می‌گویند

“بیگ دیتا” چیست؟

به عبارت ساده “کلان داده” به مقدار زیادی داده گفته ‌می‌شود که فقط با استفاده از توان محاسباتی قابل درک هستند. در واقع بیگ دیتا ها، که به آنها اطلاعات آنلاین جمع آوری شده نیز گفته ‌می‌شود‌، بخش مهمی‌ از دنیای دیجیتال ما است.

جالب است بدانید خارج از دنیای دیجیتال، بسیاری از مردم به صورت روزانه حتی بدون این که بدانند از مفاهیم شهودی علم داده استفاده ‌می‌کنند. با این حال‌، شهود همان علم داده نیست. پیش بینی‌ها و احساسات شجاعانه ما فقط زمانی قابل اثبات یا رد هستند که از داده‌های تاریخی به درستی استفاده کنیم.

خلاصه کتاب همه دروغ می‌گویند

همه دروغ می‌گویند با توضیح این که کلان داده‌ها چیست‌، چگونه بوجود آمده‌اند و اینکه چگونه ‌می‌توانیم از آنها برای درک بهتر خود استفاده کنیم‌، ذهن شما را درباره ماهیت واقعی انسان گسترش ‌می‌دهد.

در ادامه تعدادی درس های مطرح شده در کتاب همه دروغ می‌گویند را بررسی خواهیم نمود.

درس ۱: افراد در شناسایی الگوها به اندازه داده‌های بزرگ مهارت کافی ندارند زیرا نمونه‌های به اندازه کافی بزرگ را در نظر نمی‌گیرند

همانطور که گفته شد، اصطلاح کلان داده به مقادیر زیادی از اطلاعات اشاره دارد که برای درک آنها به قدرت محاسباتی گسترده ای نیاز داریم.

به عنوان مثال‌، ممکن است از میزان جستجوهای گوگل برای تعیین غذاهای محبوب در یک منطقه استفاده کنیم. برای پیدا کردن چنین موارد الزاما به میزان جست و جوهای گوگل نیاز ندارید و می‌توانید با مشاهده کردن هم به آن‌ها پی ببرید . با درک این موضوع، ‌می‌بینیم که از برخی جهات همه ما دانشمندان داده هستیم.

ما دوست داریم به شهود خود اعتماد کنیم اما این کار در واقعیت علمی‌نیست. درست است که ما اطلاعات را جمع آوری ‌می‌کنیم و سعی ‌می‌کنیم برای پیش بینی کردن آن اطلاعات را درک کنیم، اما باید این کار را به درستی انجام دهیم.

وقتی داده‌های درستی داشته باشیم‌، حقایقی را برای پشتیبانی از ایده‌های خود به دست ‌می‌آوریم در نتیجه درک ما از نحوه کارکرد جهان، درست خواهد بود.

تجربه نویسنده با مادربزرگش مثال خوبی در این مورد است. مادربزگ او یک بار شروع به دادن مشاوره برای پیدا کردن همسر مناسب به او کرد‌. و همه ویژگی‌هایی را که او  باید در یک همراه جستجو کند را پیشنهاد نمود. همسر احتمالی او فقط  باید شوخ‌طبع، باهوش و زیبا باشد و همین طور دوستان مشترکی باهم داشته باشند.

استوینز به این موضوع از دیدگاه علم داده‌ نگاه می‌کرد، و به سادگی از ۸۸ سال تجربه و اطلاعاتی که مادربزرگش داده بود‌، استفاده ‌کرد تا به این نتیجه برسد. مادر بزرگش در طول سال‌ها ویژگی‌های روابط موفقیت آمیز را دیده بود و به راحتی اطلاعات مور نیاز را به او منتقل ‌می‌کرد. اما همه نتیجه گیری‌های او دقیق نبود.

او قاطعانه اعتقاد داشت که برای یک رابطه طولانی مدت، زوجین باید دوستان مشترک زیادی داشته باشند. با این حال‌، او از تجربیات افراد کافی اطلاعات نداشت.

اما در سال ۲۰۱۴ یک مطالعه با حجم کافی از نمونه داده‌های کلان‌، مشخص کرد‌، دوستان مشترک بیشتر در فیس بوک باعث ‌می‌شود که یک زن و شوهر در نهایت از هم جدا شوند.

درس 1 از خلاصه کتاب همه دروغ می‌گویند

درس ۲: کلان داده‌ها، اسرار تاریکی را به ما ‌می‌گویند که مردم در حالت عادی بیان نخواهند کرد.

اخیراً یکی از دانشگاه‌ها در یک نظرسنجی از دانشجویان خواسته بود، معدل خود را به اشتراک بگذارند. فقط ۲٪ از شرکت کنندگان معدل خود را  ۲.۵  از ۵ یا پایین از آن ذکر کردند. اما وقتی دانشگاه سوابق رسمی‌ را بررسی کرد‌، تعداد واقعی آن‌ها بیش از پنج برابر این رقم یعنی ۱۱ درصد بود!

کاملاً واضح است که مردم در نظرسنجی‌ها دروغ ‌می‌گویند. ما این کار را انجام ‌می‌دهیم زیرا ‌می‌خواهیم حتی در مواجهه با شخصی که نمی‌شناسیم زیبا به نظر برسیم. این امر به عنوان سوگیری مطلوبیت اجتماعی نیز شناخته ‌می‌شود.

مردم فقط دروغ نمی‌گویند تا مورد پسند واقع شوند. آنها سعی ‌می‌کنند هرکسی که سوالاتی برای نظر سنجی ‌می‌پرسد را تحت تأثیر قرار دهند. صرف نظر از اینکه کسی را به خوبی ‌می‌شناسیم‌ یا نه، این سوگیری روانشناختی شرایط را به دست ‌می‌گیرد و سعی ‌می‌کنیم تأثیر خوبی در افراد  ایجاد کنیم.

به عنوان مثال فکر کنید اگر شخصی که شبیه پدرتان است از شما در مورد مصرف مواد مخدر در دانشگاه ‌می‌پرسید. شما احتمالاً خیلی مایل نیستید که حقیقت را به اشتراک بگذارید!

به همین دلیل نظرسنجی‌ها غیرقابل اعتماد هستند‌، اما در اینجا داده‌های کلان برای نجات وارد ‌می‌شوند. کاری که ما بصورت آنلاین انجام ‌می‌دهیم اگر چه به صورت ناشناس صورت ‌می‌گیرد، اما اطلاعات جمع آوری شده ‌می‌تواند دروغ هایی که می گوییم را تشخیص دهد.

درس ۳: اگر دولت از داده‌های کلان برای کمک به کل جامعه و نه افراد خاص استفاده کند‌، وضعیت جامعه بهتر خواهد بود.

هر وقت از گوگل برای جستجوی چیزی استفاده ‌می‌کنید‌، اطلاعات خود را به بیگ دیتا می‌دهید. همانطور که در ابتدا اشاره کردم‌، این موضوع، لزوما چیز بدی نیست‌. اما پیامدهایی وجود دارد که باید درباره آن‌ها فکر کنیم. به عنوان مثال‌، اگر دولت تصمیم گرفت این اطلاعات را تصاحب کند‌، چه اتفاقی رخ می دهد؟

به عنوان مثال اگر افراد عبارات مربوط به خودکشی را جستجو کنند‌، ممکن است ایده خوبی باشد که به پلیس محلی اطلاع داده شود‌، درست است؟

اما آمار نشان ‌می‌دهد که این کار هوشمندانه نیست. هر ماه حدود ۳.۵ میلیون جستجو برای کلمات مرتبط با خودکشی اتفاق ‌می‌افتد‌، اما فقط ۴۰۰۰ واقعه خودکشی رخ ‌می‌دهد. پیگیری هر جستجو بیهوده، اتلاف وقت و پول خواهد بود. بگذریم از پیامدهای اخلاقی که در پی خواهد داشت.

اما اگر در عوض بررسی کنیم که چگونه ‌می‌توانیم از داده‌های منطقه ای برای تأثیر گذاری بهتر بر زندگی مردم استفاده کنیم‌، نتایج بسیار امیدوار کننده تری به دست ‌می‌آوریم.

به عنوان مثال‌، تحقیقات نشان ‌می‌دهد، میزان خودکشی‌های واقعی با جستجوهای گوگل در سطح ایالت ارتباط دارند. بر همین اساس یک اداره پلیس محلی ‌می‌تواند تعیین کند که آیا نرخ جستجو برای این اصطلاحات در ایالت آنها بالاتر است یا خیر. با استفاده از این اطلاعات‌، می‌توانند تدابیری را برای کاهش تعداد خودکشی‌ها با برنامه‌های پیشگیری اجرا کنند.

بنابراین دفعه بعدی که نگران هستید گوگل اطلاعات شما را دارد و آن ها را در اختیار دولت ها قرار می دهد، توقف کنید و فکر کنید. استفاده شما از اینترنت و اجازه تبدیل شدن آن به بیگ دیتا می‌تواند روزی باعث نجات جان کسی شود.

کمک به دیگران در خلاصه کتاب همه دروغ می‌گویند

اگر می خواهید در مورد تاثیر به کارگیری کلان داده ها در مدیریت افکار عمومی بیشتر بدانید، مقاله زیر را مطالعه کنید .‎

مدیریت افکار عمومی: یک شمشیر دولبه با اثری چشمگیر

نباید نادیده گرفت که مدیریت افکار عمومی در جامعه‌‌ی دچار رفتارهای نژادپرستانه یا تعصبی هستند ممکن است به‌سختی انجام پذیرد.

‎اکنون بخوانید‎

 

 بخش هایی از متن کتاب همه دروغ می‌گویند

  • ‏”فروید بعدی دانشمند داده خواهد بود. مارکس بعدی یک دانشمند داده است. احتمالا فهمیده اید ‏که سالک بعدی هم ‌می‌تواند دانشمند داده باشد. “‏
  • ‏”من گاهی اوقات گمان ‌می‌کنم که در داخل هر دانشمند داده، بچه ای وجود دارد که سعی ‌می‌کند ‏بفهمد چرا رویاهای کودکی‌اش محقق نشده اند.”‏
  • ‏”نتفلیکس در اوایل چرخه زندگی اش درس مشابهی را آموخت: به آنچه مردم ‌می‌گویند، اعتماد ‏نکنید. بلکه به آنچه آنها انجام ‌می‌دهند، اعتماد کنید. “‏
  • ‏” اکنون متقاعد شده‌ام که جستجوهای گوگل مهمترین مجموعه داده‌هایی است که تاکنون در ‏مورد روان انسان جمع آوری شده است. “‏
  • ‏”مردم مرتباً دروغ ‌می‌گویند، به خود و دیگران. در سال ۲۰۰۸‌، آمریکایی‌ها در نظرسنجی‌ها گفتند که ‏دیگر به نژاد اهمیت نمی‌دهند. هشت سال بعد‌، رئیس جمهور دونالد ترامپ را انتخاب کردند، ‏مردی که ادعای اشتباهی مبنی بر این که سیاه پوستان مسئول مرگ بیشتر سفید پوستان هستند را توییت کرده بود، از هواداران خود به خاطر رفتار خشن علیه معترضان ” زندگی سیاه پوستان مهم است” ‏در یکی از تجمعات خود دفاع کرده بود و … ‏همان نژادپرستی پنهان که به باراک اوباما آسیب رساند به دونالد ترامپ کمک کرد. “‏
  • ‏”اگر نمی‌توانید یک موضوع درسی را درک کنید‌، مشکل از آن درس است‌، نه شما.”‏
  • ‏”فیس بوک به یک مکانی دیجیتال تبدیل شده که دوستان من در مورد این که تا چه اندازه زندگی ‏شان خوب است، بلوف ‌می‌زنند. به نظر ‌می‌رسد در دنیای فیس بوک‌، یک فرد بزرگسال با خوشبختی ‏ازدواج کرده و در کارائیب تعطیلات خود را گذرانده و از اقیانوس اطلس استفاده ‌می‌کند. در دنیای ‏واقعی‌، بسیاری از مردم از خطوط پرداخت سوپرمارکت عصبانی هستند و به نشنال انکوئئر ‌می‌بینند، و ‏تماس‌های تلفنی همسرشان را که سالهاست به او بی توجه هستند را نادیده ‌می‌گیرند.”‏
  • ‏”مانند گوگل‌، افراد دیگر هم سعی ‌می‌کنند از داده‌ها برای درک جهان استفاده کنند. انقلاب ‏داده‌های بزرگ، در مورد جمع‌آوری اطلاعات بیشتر نیست. بلکه در مورد جمع آوری ‏داده‌های مناسب است. “‏
  • ‏”بین سنین اصلی چهارده تا بیست و چهار سالگی، بسیاری از آمریکایی‌ها نظرات خود را بر اساس ‏محبوبیت رئیس جمهور فعلی شکل ‌می‌دهند. یک جمهوری خواه محبوب یا دموکرات غیر محبوب‌، ‏بسیاری از جوانان را تحت تأثیر قرار ‌می‌دهد تا به یک جمهوری خواه تبدیل شوند. یک جمهوری خواه ‏محبوب یا دموکرات نا محبوب این گروه اثر گذار را در ستون دموکرات‌ها قرار ‌می‌دهد.‏
    و این دیدگاه‌ها‌، که در این سال‌های مهم کسب کرده اند‌، به طور متوسط یک عمر ادامه خواهند ‏داشت. “‏
  • ‏” این قدرت دوم داده‌های بزرگ است: منابع آنلاین خاص مردم را مجبور ‌می‌کنند چیزهایی را ‏تصدیق کنند که در هیچ جای دیگر قبول نمی‌کنند. آنها به عنوان یک سرم حقیقت دیجیتال عمل ‏‏‌می‌کنند. “‏
  • ‏”در عصر قبل از دیجیتال‌، مردم افکار شرم آور خود را از دید دیگران پنهان ‌می‌کردند. در عصر ‏دیجیتال‌، آنها هنوز هم این افکار را از دید افراد دیگر مخفی ‌می‌کنند‌، اما نه از اینترنت و به ویژه ‏سایت‌هایی مانند گوگل و … که از گمنا‌می‌آنها محافظت ‌می‌کنند. “‏
  • ‏”اگر افراد زیادی عبارتی را جستجو ‌می‌کنند و ‌می‌گویند ‌می‌خواهند کاری را انجام دهند‌، احتمالا افراد بیشتری ‏قصد انجام آن کار را دارند.”‏
  • ‏”میلان کوندرا‌، نویسنده متولد چک‌، در رمان” سبکی غیرقابل تحمل وجود “یک نقل قول مهم در این ‏باره آورده است:” زندگی انسان فقط یک بار اتفاق ‌می‌افتد‌، و دلیل اینکه نمی‌توانیم تعیین کنیم کدام ‏یک از تصمیمات ما خوب هستند و کدام یک بد هستند، این است که در در یک شرایط خاص ‏‏‌می‌توانیم فقط یک تصمیم بگیریم. به ما زندگی دوم‌، سوم یا چهارم داده نمی‌شود که بتوانیم ‏تصمیمات مختلف را با هم مقایسه کنیم. “‏
  • ‏”داده‌های بزرگ به ما امکان ‌می‌دهد بخشهای کوچکی از یک مجموعه داده را به طور معنی داری ‏بزرگ کنیم تا بینش جدیدی در مورد اینکه چه کسی هستیم‌، داشته باشیم.” ‏
    ‏”علم داده یک فرایند طبیعی و ادراکی انسانی را طی ‌می‌کند – الگوهای را پیدا ‌می‌کند و از آن‌ها ‏موضوعات معنی دار ایجاد ‌می‌کند – و استروئیدها را به آن تزریق ‌می‌کند‌، به طور بالقوه به ما نشان ‏‏‌می‌دهد که جهان به روشی کاملا متفاوت از آنچه ما فکر ‌می‌کردیم، کار ‌می‌کند.”‏
  • ‏”داده‌های بزرگ به ما این امکان را ‌می‌دهد تا سرانجام ببینیم مردم واقعاً چه ‌می‌خواهند و واقعاً چه ‏کاری انجام ‌می‌دهند، نه آنچه را که ‌می‌گویند ‌می‌خواهند و ‌می‌گویند انجام ‌می‌دهند. ارائه داده‌های ‏صادقانه قدرت دوم داده‌های بزرگ است. ” ‏
  • ‏”اولین‌، و شاید مهمترین نکته، اگر ‌می‌خواهید از داده‌های جدید برای ایجاد انقلابی در یک زمینه ‏استفاده کنید‌، بهتر است به سراغ زمینه ای بروید که روش‌های قدی‌می‌آن بسیار نادرست هستند.”‏
  • ‏”همه چیز داده است! و با همه این داده‌های جدید‌، بالاخره ‌می‌توانیم دروغ‌های مردم را ببینیم. “‏

اهمیت داده در

صاحب نظران راجع به کتاب «همه دروغ می‌گویند» چه می‌گویند؟

“این کتاب در مورد یک روش کاملا جدید برای مطالعه ذهن است. . . نگاهی بی سابقه به روان مردم . . بارها و بارها پیش فرض‌های من در مورد کشور و بشر با کشفیات استیونز وارونه شد. . . بی نهایت جذاب است. “ – استیون پینکر ، نویسنده کتاب فرشتگان بهتر طبیعت ما

” از اقتصاد آزاد عبور کنید. از مانی بال عبور کنید. این کتاب درخشان  به بهترین شکل نشان ‌می‌دهد که تا چه اندازه داده‌های بزرگ به علاوه هوشمندی ‌می‌توانند جهان را روشن کرده و سپس حرکت دهند. آن را بخوانید تا جهان را به شیوه ای متفاوت ببینید. “ – لارنس سامرز ، رئیس بازنشسته و استاد دانشگاه چارلز الیوت استاد دانشگاه‌هاروارد

“همه دروغ ‌می‌گویند به کمک داده‌های بزرگ کمک می‌کند تا پوسته فریبنده ای  که دوست داریم در مورد خود متمدن‌مان باور کنیم را پاره کنیم. کتابی جذاب ، تکان دهنده، گاه وحشتناک، اما مهمتر از همه، آشکار کننده است. “ – تیم وو ، نویسنده تاجران توجه

“استیونز دیویدوویتس ، دانشمند سابق داده در گوگل ، چهار سال گذشته را صرف بررسی دقیق اطلاعات جستجوی اینترنتی کرده است. . . آنچه او فهمیده، این است که داده‌های جستجوی اینترنتی، وقتی می‌خواهید  ماهیت واقعی بشریت ‌را درک کنید می‌تواند مانند جا‌می‌مقدس باشند. “ – نیویورک پست

“همه دروغ ‌می‌گویند یک کشف شگفت انگیز، هوشمندانه و شیطنت آمیز از آنچه داده‌های بزرگ درباره زندگی روزمره به ما ‌می‌گویند، ‌می‌باشد. ست استیونز دیویدویتس به همان اندازه که متخصص داده خوبی است، داستان سرای خوبی هم  است. “ – استیون لویت ، نویسنده مشترک ، اقتصاد آزاد

معرفی نویسنده کتاب همه دروغ می‌گویند

نویسنده خلاصه کتاب همه دروغ می‌گویند

ست استیونز دیویدویتس به عنوان یک دانشمند داده در گوگل و یک مدرس مدعو در مدرسه ‏وارتون دانشگاه پنسیلوانیا کار کرده است. وی در حال حاضر یکی از نویسندگان فعال روزنامه ‏نیویورک تایمز است.‏

ست لیسانس فلسفه خود را از دانشگاه استنفورد دریافت کرده است و از آنجا به عنوان فی بتا کاپا فارغ التحصیل شده است. او همچنین دکترای اقتصاد را از ‌هاروارد دریافت کرده است.

تحقیقات او  که از منابع جدید و کلان داده برای کشف رفتارها و نگرش‌های پنهان استفاده ‌می‌کند، در مجله اقتصاد عمو‌می ‌و سایر نشریات معتبر منتشر شده است.

ست از اطلاعات اینترنت – به ویژه جستجوی گوگل – برای پیدا کردن بینش‌های جدید در مورد روان انسان استفاده کرده است.

کتاب او، همه دروغ ‌می‌گویند‌،  در سال ۲۰۱۷ توسط ‌هارپر کالینز منتشر شده است و به یک کتاب پرفروش در نیویورک تایمز بوده است. این کتاب همچنین عنوان کتاب سال مجله اقتصاددان را نیز کسب کرده است.

برای موفقیت باید همیشه در حال آموزش دیدن باشید. با دانلود اپلیکیشن ذهن می توانید،  مجموعه ای از برترین کتاب های جهان را در کمترین زمان مطالعه کنید و به رشد و موفقیت خودتان و کسب و کارتان کمک کنید.

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید