چرا احساس خستگی می کنیم؟ ( روش های جدید برای غلبه بر آن )

چرا احساس خستگی می کنیم؟ ( روش های جدید برای غلبه بر آن )
چرا احساس خستگی می کنیم؟ ( روش های جدید برای غلبه بر آن )

فهرست مطالب

آیا شما نیز جزو افرادی هستید که دائما می گویید “من خسته هستم؟”

آیا بدون هیچ دلیلی احساس خستگی می کنید؟

خستگی از راه های بسیار زیادی مانند خستگی خالص، ناتوانی در تمرکز،خشم، ناامیدی و مسائل رفتاری، مشکلات مربوط به حافظه، کاهش عملکرد فیزیکی و مدت زمان واکنش به مسائل مختلف، خود را نشان می‌دهد. خستگی مزمن نیز به دلیل مشکلات پزشکی و فیزیکی مانند چاقی، فشار خون بالا، افسردگی و دیابت  اتفاق می‌افتد.

اکثر انسان ها سعی می کنند تا از طریق نوشیدن قهوه، شکر یا نوشیدنی های انرژی زا، ویتامین ها و سایر محصولاتی که ادعا می کنند سطح انرژی و استقامت شما را افزایش می دهند، خستگی خود را رفع کنند. اما اگر خستگی شما دلیل مهمی داشته باشد و سعی کند تا مسئله مهمی را به شما بازگو کند، آن وقت چه می شود؟

اگر به اندازه کافی می‌خوابید و همچنان احساس خستگی می‌کنید، زمان آن رسیده است که این کار را متوقف کنید، قدمی به عقب بردارید و در یابید که چه عوامل دیگری باعث ایجاد این خستگی می شوند؟ دلایل خستگی می تواند جنبه‌های فیزیکی، ذهنی و حتی روحی داشته باشد. بنابراین قبل از این که لیوان بعدی قهوه خود را بنوشید، از نوشیدنی های انرژی زای مضر و سمی استفاده کنید و از مقدار زیادی شکر برای میان وعده های خود استفاده کنید، بهتر است تا نگاهی به دلایل دیگر خستگی خود بیندازید و مهم تر از همه، به این فکر کنید که چه کاری می توانید انجام دهید تا احساس خستگی نکنید. در ادامه، به ۱۱ مورد از مهم ترین دلایل خستگی زیاد با وجود استراحت کافی اشاره می‌کنیم و همچنین شما را راهنمایی می‌کنیم تا بتوانید برای رفع خستگی خود کارهای مهمی انجام دهید.

۱-از نظر احساسی، روحی یا روانی خارج از محدوده ی مجاز قرار دارید

ممکن است هم اکنون در موقعیتی قرار نداشته باشید که همیشه آرزوی آن را داشتید. ممکن است شاد نباشید، ناراضی باشید، استرس بیش از حد داشته باشید یا تحمل و صبر برخی اتفاقاتی که درون زندگی تان رخ می دهد را نداشته باشید. ممکن است در رابطه ای قرار داشته باشید که به خوبی پیش نمی‌رود، شغلی داشته باشید که به سختی آن را تحمل می کنید، یا در موقعیتی قرار داشته باشید که انرژی شما را به شدت کم می کند.

به زمانی فکر کنید که انگیزه کافی برای زندگی داشتید، پر انرژی و شاد بودید و برای تمامی اتفاقاتی که اطراف تان رخ می داد انگیزه و هیجان کافی داشتید. در آن زمان به چند ساعت خواب نیاز داشتید؟  پس از چند ساعت کوتاه، با انرژی زیادی از تخت خواب بیرون می آمدید و حتی نیاز به زنگ هشدار نیز نداشتید و برای شروع روز انگیزه و اشتیاق کافی داشتید.

از طرف دیگر، به بازه ای از زندگی فکر کنید که همه چیز به هم ریخته بود. در رابطه ی احساسی یا شغلی قرار داشتید که انرژی بسیار زیادی از شما می گرفت. اهمیتی ندارد که چقدر می خوابیدید، به سختی از خواب پا می شدید و هنگام به صدا درآمدن زنگ هشدار گوشی، چندین و چند بار آن را لغو می کردید تا بتوانید بازهم بخوابید.

همه ی ما، با برخی مسائل که در زندگی اتفاق می‌افتند، انرژی بسیار زیادی کسب می‌کنیم و برعکس، برخی اتفاقات، انرژی ما به طور کامل از بین می برند. ممکن است شما جزو افرادی باشید که علاقه داشته باشید تا به سرعت رو به جلو حرکت کنید اما چیزی که جلوی شما را می گیرد، این است که بیش از حد به جزئیات توجه می‌کنید؛ همچنین ممکن است جزو افرادی باشید که هنگامی که به نقطه ی اوج و هدف خود می رسید، احساس می کنید که همه چیز خارج از کنترل است. همچنین ممکن است جزو افرادی باشید که از زندگی خود خسته شده اید و برای هیچ اتفاق تازه ای هیجان ندارید.

آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که در روزهای هفته، فرزندان خود را به سختی برای مدرسه بیدار می کنید، اما روزهای آخر هفته، آن ها با هیجان و به صورت خودجوش از تخت خواب پایین می آیند و هیجان بسیار بالایی دارند؟ به نظر شما مقصر این اتفاقات چه چیز، یا چه کسی می باشد؟

هنگامی که کارهایی را انجام می دهید که با ویژگی‌های شخصیتی و فیزیکی شما هم تراز می باشند، در محیط هایی کار می‌کنید که با نیازهای شما در یک راستا قرار دارند، ممکن است انرژی بسیار بیشتری را احساس کنید. از طرفی دیگر، هنگامی که در محیط هایی قرار دارید که با ویژگی‌های شما هم خوانی ندارند و برای شما ساخته نشده‌اند، ممکن است کاهش انرژی و خستگی بسیار زیادی را احساس کنید. شما در این شرایط چه کاری می کنید؟

قدمی به عقب بردارید و مسائلی که باعث توقف و کاهش انرژی شما می شوند را شناسایی کنید. چیزی که می خواهید را پیدا کنید و در جهت رسیدن به آن کار کنید. کارهایی را انجام دهید که به شما انرژی می‌دهند. کارهایی را انجام دهید که به شما حس سلامتی و زنده بودن می بخشند، باعث اشتیاق شما می شوند و هیجان را در شما زنده می کنند. چه چیزی باعث می شود بیش از همه انرژی بدست آورید و چه کاری برای شما ساخته شده است؟ سعی کنید تمام چیزهایی که به شما حس خوب می دهند و انرژی زیادی به شما می‌بخشند را در زندگی خود انجام دهید.

احساس خستگی
احساس خستگی

۲-از نظر فیزیکی خارج از محدوده مورد نظر هستید

هنگامی که جریان زندگی شما به خوبی پیش نمی‌رود، باعث می شود بدن شما به سختی وظایف خود را انجام دهد. این عوامل ممکن است درد زیادی را برای شما به همراه بیاورند و همان طور که می دانید،در باعث خستگی فیزیکی بدن می‌شود و انرژی بسیار زیادی از شما می گیرد. همان طور که می‌دانید، تمامی ما انسان ها نسبت به بدن خود بسیار سختگیرانه عمل می‌کنیم. از بدن خود می خواهیم تا کارهای بسیار زیادی را انجام دهد. اما مسئله‌ای که باید به آن توجه کنید این است که باید به خوبی از بدن خود مراقبت کنید.

زندگی، تماما به معنای انرژی می‌باشد. ما خود انرژی هستیم. هر چیزی که مانع این انرژی شود، باعث ایجاد عدم تعادل،مشکلات فیزیکی، روحی و احساسی می‌شود که می‌تواند منجر به زیرولاکساسیون (عدم تعادل مهره ها)  شود که این مشکل باعث تداخل در سیگنال های بدن می‌شود و می‌تواند منجر به مشکلات بسیاری، از جمله مشکلات سلامتی، مانند خستگی و بی‌خوابی شود.

همچنین ممکن است که احساس کنید تمامی کارهای مورد نظر را به درستی انجام می دهید، اما باز هم احساس خستگی می کنید.

دلیل این مشکل را می توان با یک مثال ساده توضیح داد: هرچقدر نوازنده ماهری باشید و ساز خوبی در اختیار باشد داشته باشید، اگر ساز تان کوک نشده باشد، نمی توانید آن را به خوبی بنوازید.

اینن مثال برای بدن ما انسان ها نیز صدق می‌کند و باید تا جای امکان از آن مراقبت کنیم.

می توانید کارهایی مانند ماساژ دادن، طب سوزنی، کایروپراکتیک و بسیاری از موارد دیگر که به شما کمک می کند تا انرژی بدن خود را مجددا به دست آورید، انجام دهید.

اگر نمی دانید این کار را چگونه شروع کنید، می‌توانید از یک دوست یا همکار کمک بگیرید. حتی می توانید از یکی از دوستان خود بخواهید تا شما را به یک متخصص معرفی کند. نکته ای که باید به آن توجه کنید، این است که برنامه های مربوط به مراقبت از بدن خود را به طور منظم انجام دهید؛ نه این که بخواهید تنها هنگام خستگی و کمبود انرژی به آن‌ها بپردازید.

۳-به خوبی و به اندازه کافی غذا نمیخورید

مدار و چگونگی غذایی که میل می‌کنید تاثیر بسزایی بر روی میزان انرژی بدن شما می گذارد. در حالی که رژیم های غذایی بسیار متنوعی برای افراد وجود دارد، اما نکته ای مشترک در بین تمامی آن ها وجود دارد که متخصصان نیز آن ها را تایید می‌کنند: شکر و غذاهای فرآوری باعث می‌شوند تا احساس خستگی زیادی به شما دست دهد. این غذاها قند خون شما را در معرض خطر قرار می دهند؛ به طوری که برای مدت زمان کوتاهی احساس انرژی زیاد می کنید و پس از مدتی، این انرژی به طور کامل تحلیل می رود. متاسفانه، هنگامی که احساس می کنیم به انرژی نیاز داریم، اولین چیزی که سراغ آن ها می رویم، خوراکی های شیرین و غذاهای فرآوری شده می باشد.

باید از غذای واقعی و پاکیزه استفاده کنید. غذایی که می‌خورید یا غذای واقعی میباشد یا خیر. از خوردن غذاهای فرآوری شده و مخصوصاً شکر مصنوعی جلوگیری کنید. اگر برای مدت زمان کوتاهی این کار را انجام دهید، پس از مدتی بسیار احساس خوبی به دست خواهید آورد. دومین مورد این است که غذایی را پیدا کنید که برای شما موثرعمل می‌کند. غذاهای بدون گلوتن، بدون چربی، بدون کلسترول، غذاهایی بر پایه های گیاهی و و موارد دیگر ممکن است انتخاب شما باشد. می توانید در این زمینه از متخصصان و دوستان یا خانواده خود کمک بگیرید تا به شما بگویند که کدام یک از غذاها برای شما بهتر می باشد، اما مطمئن باشید که هیچ کس بدن شما را به خوبی خودتان نمی شناسد. آیا بعد از خوردن غذاهایی خاص احساس انرژی زیادی به شما دست می دهد؟ چه غذاهایی برای بدن شما به خوبی کار می کند و چه غذاهایی برعکس عمل می کنند؟ بدن ما دارای آگاهی ذاتی می باشد که  اگر مایل باشیم تا حرف های آن را بشنویم و به آن گوش دهیم، به خوبی نیازهای خود را برای ما بازگو می کند.

چرا احساس خستگی میکنیم ؟
چرا احساس خستگی میکنیم ؟

۴-کاری که انجام می دهید، خوابیدن نیست!

تصور کنید که به اندازه کافی می‌خوابید. اما آیا به اندازه کافی، به طور با کیفیت می‌خوابید؟ برخی از مهم ترین دلایل کیفیت ضعیف خواب عبارتند از:

استفاده از وسایل الکترونیکی درست قبل از خواب، مزاحمت های بین خواب، تشک یا بالشت نامناسب، روتین خواب نامنظم دارید یا این که وارد چرخه های خواب نمی‌شوید. چه کاری باید انجام دهیم؟

وسایل الکترونیکی را، حداقل یک ساعت قبل از خواب کنار بگذارید و مطمئن شوید که از بالش و تشک مناسب استفاده می‌کنید، روتین خوابی منظم و استوار برای خود تنظیم کنید، صداهای خارجی را به حداقل برسانید و در فضایی که کاملاً تاریک می باشد بخوابید، یا از ماسک چشم استفاده کنید.

۵-بیش از حد استرس دارید و نگران هستید

هنگامی که استرس دارید، در واقع در حال ایجاد هورمون کورتیزول بیشتری هستید. کورتیزول، هورمونی است که مخصوص استرس می باشد. افزایش این هورمون می تواند تاثیر بسیار زیاد برای خواب شما داشته باشد. به همین دلیل یکی از مشکلات رایج استرس، کمبود خواب می‌باشد.

علاوه بر هورمونه ای استرس، نگرانی شدید می تواند انرژی شما را تا حد زیادی از بین ببرد. هنگامی که نگران هستید، از انرژی زیادی استفاده می‌کنید. درست مانند نرم افزاری که از باتری بسیار زیادی استفاده می‌کند و باعث می‌شود تا باتری شما سریع تر خالی شود. این مثال درست مانند نگرانی و استرس می باشد.اگر روز خود را با ۱۰۰ واحد انرژی شروع کنید و  در طول روز،  تعداد ۵۰ عدد از این واحد را صرف نگرانی و استرس کنید، قطعا با کمبود انرژی زیادی مواجه خواهید شد. برای جلوگیری و رفع این عامل، چه باید کرد؟

مسائل یا چیزهایی را پیدا کنید که باعث می شوند استرس شما کاهش پیدا کند. یوگا یکی از مواردی است که می تواند بسیار به شما کمک کند تا استرس خود را کاهش دهید. می توانید از مدیتیشن و ورزش نیز بهره ببرید. آیا نگرانی بیش از حد دارید؟ نیاز است تا با برنامه دقیق، بر روی عاملی که باعث نگرانی بیش از حد شما شده است کار کنید و آن را از بین ببرید.

 

غلبه بر احساس خستگی
غلبه بر احساس خستگی

 

۶-به خوبی نفس نمی کشید

نفس کشیدن عمیق، چرخه ورود اکسیژن به عضلات و مغز را افزایش می‌دهد. این اکسیژن که وارد چرخه خون می‌شود، باعث می‌شود تا انرژی بیشتری در بدن شما تولید شود و عضلات، ارگان ها و بافت‌های سالم تری داشته باشید.

اکثر افراد فقط از قفسه سینه خود نفس می کشند وبه دلیل مشکلات عصبی و استرس، اجازه نمی‌دهند می دهند تا تنفس آن ها به عضلات شکمی برسد. تنفس عمیق و رسیدن آن به عضلات شکمی و تمامی عضلاتی که در دیافراگم قرار دارد، یکی از بهترین روش ها برای افزایش آگاهی، آرام کردن ذهن  و کاهش تنش و افزایش سطح انرژی بدن می‌باشد. آیا شما نیز با خواندن این متن سعی کردید تا طبق روش گفته شده نفس بکشید؟ اگر این کار را کرده اید به شما تبریک می گوییم و پیشنهاد می دهیم تا انجام آن را ادامه دهید.

از همین الان تصمیم بگیرید تا عمیق تر و بیشتر نفس بکشید. و برای انجام این کار می توانید تمرین زیر را انجام دهید:

  • یکی از دستان خود را بر روی قفسه سینه قرار دهید و دست دیگر خود را بر قسمت پایینی شکم بگذارید.
  • به آرامی از طریق بینی نفس بکشید و به چگونگی نفس کشیدن خود و خروج و داخل شدن آن به بدن توجه کنید.
  • هم اکنون سعی کنید عمیق تر نفس بکشید و سعی کنید تنفس خود را تا عضلات پایینی شکم ببرید، به طوری که دستی که در قسمت پایینی شکم قرار داده اید، در ابتدا بالا می آید و سپس قفسه ی سینه پر م یشود.
  • فرایند گفته شده را هنگام عمل بازدم نیز انجام دهید، به طوری که ابتدا قفسه سینه را از نفس خالی کنید و سپس این کار را برای عضلات  قسمت پایینی شکم انجام دهید.
  • این کار را چند بار انجام دهید و انتقال تنفس از دیافراگم و قسمت پایینی شکم را به خوبی مشاهده کنید و آن را حس کنید.

 

۷-با افراد خوبی در ارتباط نیستید

آیا تا به حال پیش آمده است با افرادی در ارتباط باشید که پس از چندی احساس کنید باعث شدند تا از زندگی خسته شوید، انرژی تان تا حد زیادی کاهش پیدا کند و احساس خستگی زیادی کنید؟ این افراد درست مانند دشمنانی برای انرژی عمل می‌کنند و انرژی بدن شما را به طور کامل از بین می‌برند. اهمیتی ندارد که چقدر در روز می خوابید؛ اگر زمان تان را با افرادی سپری کنید که انرژی شما را کاهش می دهند چ، به شدت احساس خستگی می کنید.

برای جلوگیری از این امر، چه کاری باید انجام داد؟

بهتر است ارتباط خود با این افراد را کاملا قطع کنید. تصمیم بگیرید با افرادی گشت و گذار کنید که روح شما را تغذیه می کنند و کاری می‌کنند تا انرژی و حس زنده بودن به شما دست دهد.

۸-به طور فیزیکی فعالیت نمی کنید

تحقیقات زیادی  در سال های متوالی انجام شده است که نشان می دهد فعالیت فیزیکی و ورزش، انرژی بدن شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و خستگی را از بدن شما بیرون می کند. در تحقیقی که در سال ۲۰۰۶ انجام شد، محققان میزان خستگی بدن را بین ۶۸۰۰ نفر مورد آزمایش و تجزیه و تحلیل قرار دادند. بیش از ۹۰ درصد از این تحقیقات انجام شده، نشان داد که افرادی که  برنامه ورزشی منظم داشتند و آن را به طور روزانه دنبال می‌کردند، میزان خستگی بسیار کم تری نسبت به افرادی داشتند که هیچگونه ورزشی انجام نمی‌دادند.

بنابراین بهتر است که از همین الان ورزش و فعالیت فیزیکی را شروع کنید. روش هایی را برای افزایش فعالیت فیزیکی خود پیدا کنید. متوسط ۷۵ در دقیقه ورزش در طول هفته، برای رفع خستگی و به دست آوردن انرژی فیزیکی و کافی می باشد. این ورزش را می توانید به سادگی بالا رفتن از پله ها، پیاده روی ۲۰ دقیقه در طول روز یا شرکت در تیم های ورزشی و باشگاه انجام دهید.

روش های غلبه بر احساس خستگی
روش های غلبه بر احساس خستگی

۹-بدن تان دچار کم آبی می باشد

بدن انسان بین ۵۰ تا ۶۵ درصد از آب تشکیل شده است. برخی از بخش‌های بدن، مانند مغز، قلب و شش ها، بیش از ۷۰ درصد آب دارند. این به این معناست که حتی میزان کم آبی متوسط در بدن نیز می تواند منجر کاهش انرژی شود. یکی از علائمی که نشان می‌دهد بدن شما دچار کم آبی شده است، خستگی است.  در مطالعه‌ای که توسط ۳۰۰ نفر از دکتران انگلستان انجام شد، از هر ۵ مریض، یک نفر از آن ها دچار کم آبی بدن بودند و در نتیجه خستگی بسیار زیادی را احساس می کردند.

برای حل این مشکل، از اول از همه باید تا جایی که می توانید آب بخورید. همانطور که ممکن است پیش از این نیز نیز شنیده باشید، نوشیدن ۸ لیوان آب به صورت روزانه، ضروری می‌باشد. قبل از این که بخواهید قهوه صبح خود را میل کنید، بهتر است روز خود را با یک لیوان آب شروع کنید.

آب رسانی مناسب به بدن، تنها به معنی پر کردن آب بدن نمی باشد. بلکه، با آب خوردن، آن را وارد سلول های بدن خود نیز می کنید. برای انجام این کار، نیاز است تا بار الکتریکی موجود در غشاهای سلولی خود را افزایش دهید. استراتژی هایی که موجب افزایش بار الکتریکی در غشای سلول می شود عبارتند از: کاهش EMF یا میدات الکترومغناطیسی، افزایش الکترولیت ها و افزایش مصرف فیبر.

بنابراین بهتر است تا این سیستم را امتحان کنید: بین ۷ صبح تا ۷ شب، هر ۳۰ دقیقه یک لیوان آب مصرف کنید و این کار را برای مدت زمان ۳ روز انجام دهید. در حین انجام این کار، به لیوان های آبی که می‌نوشید، الکترولیت اضافه کنید. پس از انجام این کار، بین فاصله غذا و آبی که می نوشید، به بدن خود استراحت دهید.

 

۱۰-بیش از حد مشغول هستید

شاید تا به حال این جمله را شنیده باشید که اگر می‌خواهید کاری به درستی انجام شود، از شخصی که مشغول است بخواهید آن را انجام دهد، اما چیزی که واضح است این است که فردی که به شدت خود را مشغول نگه می‌دارد، کارهای بسیار زیادی برای انجام دادن دارد. بسیاری از افراد دیگر به خصوص مادران شکایت می‌کنند که دائماً  مشغول هستند و زمانی برای استراحت ندارند. هنگامی که از آن ها برنامه روزانه‌شان را می‌پرسید، برنامه ای مانند بیدار شدن ساعت ۶ صبح، ورزش کردن، بردن بچه ها به مدرسه، آوردن فرزندان از مدرسه، آماده کردن غذا، انجام دادن کارهای خانه، برنامه ریزی روزانه، حمام و نهایتاً خواب می باشد؛  سپس روز از نو روزی از نو!

با چنین برنامه شلوغ و خسته کننده ای، قطعا نباید پرسید که چرا احساس خستگی می‌کنید؟ بسیاری از ما انسان ها، در دنیای مدرن امروز، فعالیت بیش از حد و کارهای روزانه را درک می‌کنیم. اما می‌توان با ایجاد برخی استراتژی ها و تصمیم های درست، زمانی را برای خود نیز اختصاص داد و استراحت کرد.

برای ایجاد یک استراتژی و انجام راه حلی مناسب، بهتر است تا با دقت نگاهی به کارهای روزانه خود بیندازید و در صورت امکان، کارهایی که واقعا ضرورتی ندارند را حذف کنید. بهتر است مهم ترین اهداف را در نظر بگیرید و سایر وظایفی که در صورت عدم انجام آن ها ضرر زیادی به شما نمی رسد را از برنامه روزانه خود را حذف کنید.

۱۱-دلایل دیگری برای خستگی شما وجود دارد

اگر تمامی موارد بالا را انجام داده اید، به اندازه کافی خوابیده اید و هنوز احساس خستگی می کنید، بنابراین بهتر است تا با یک دکتر مشورت کنید و از او بخواهید که دلایل خستگی بیش از حد شما را پیدا کند.

علاوه بر دلایل ذکر شده، مشکلات خستگی بیش از حد ممکن است ریشه در بیماری هایی مانند تیروئید و آدرنال، کم خونی و آپنه خواب باشد.

برای حل این مشکل می توانید با پزشک مخصوص خود صحبت کنید. اگر احساس می کنید که تمامی موارد بالا را به درستی انجام می دهید و به اندازه کافی می‌خوابید، بنابراین بهتر است تا هرچه سریع‌تر دلیل خستگی خود را دریابید و آن را با پزشک خود در میان بگذارید.اگر به اندازه کافی می‌خوابید و همچنان فرد خسته ای هستید، وقت آن رسیده است که قدمی به عقب بردارید و ببینید که کدام یک از موارد بالا برخلاف عملکرد روزانه شما می باشد.

اگر مایل هستید تا نتیجه ای متفاوت در زندگی خود ایجاد کنید، باید کارهای متفاوتی انجام دهید. برای اینکه بتوانید انرژی بیشتری داشته باشید و خستگی کمتری احساس کنید، باید تغییراتی در زندگی خود ایجاد کنید.

آیا قصد دارید تا سالم تر غذا بخورید، بیشتر ورزش کنید، بدن خود را سالم نگه دارید، برخی از وظایف خود را حذف کنید، شغلی که از آن تنفر دارید را کنار بگذارید، رابطه ای که به شما آسیب میزند را به اتمام برسانید؟

هم اکنون زمانی را به این کار اختصاص دهید و به یک تا سه مورد از مسائلی فکر کنید که می خواهید برای تغییر آن ها تلاش کنید. آن ها را درون دفتری یادداشت کنید، در تلفن همراه خود قرار دهید یا به صورت ایمیل به خود ارسال کنید.

تغییرات، نیازمند انجام اعمالی در جهت ایجاد آن ها می باشد. هم اکنون زمان تغییر می باشد. موارد بالا را انجام دهید و مطمئن باشید که بدن شما تشکر ویژه ای از شما خواهد کرد.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید