فهرست مطالب

سئو سایت چیست؟ آموزش سئو به زبان ساده


سئو

سئو یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که در تولید محتوا مطرح می‌شود. سئو به زبان ساده به معنای بهینه‌سازی سایت برای بیشتر دیده شدن در موتورهای جستجویی مانند گوگل است. اگر دوست دارید جزئیات بیشتری از سئو بدانید و با نحوه انجام آن آشنا شوید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

فهرست

فصل ۱

سئو چیست؟


سئو چیست؟

سئو به ساده‌ترین زبان به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است. درواقع در سئو، فرآیندی شکل می‌گیرد که وبسایت‌ها را برای بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو اصلاح می‌کند.

این کار به معنای افزایش بازدید وبسایت‌ها براساس سرچ‌های کلمه‌های کلیدی مرتبط در موتورهای جستجویی مانند گوگل و بینگ است.

اساسا هرچقدر که صفحات یک وبسایت در نتایج ابتدایی‌تر موتورهای جستجو  دیده شوند، شانس جلب توجه کاربران به آن‌ها افزایش خواهد یافت و احتمال ورود آن‌ها به وبسایت شما بیشتر خواهد شد. این به آن معنا است که سئو با ایجاد تغییرات در ظاهر و محتوای سایت، به دنبال افزایش بازدید سایت شما است.

 

بازاریابی محتوا چیست؟

آموزش قدم به قدم اجرای بازاریابی محتوایی

اکنون بخوانید

فصل ۲

سئو از زبان متخصصین


سئو متخصصین

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای درک مفهوم سئو انجام بدهید، خواندن اهمیت و معنای این مفهوم از زبان کارشناسان است. بیایید ببینیم کارشناسان سئو چه نظری درباره آن دارند:

سئو فراتر از یک تعریف ساده است

«اگر شما محتوای ارزشمند تولید کنید دیگران از آن استقبال میکنند و احتمالا به سایت شما لینک میدهند و همین کار موجب میشود جایگاه بهتری در نتایج گوگل کسب کنید.

آیا سئو یعنی تولید محتوا؟ مسلما نه، ولی بخش مهمی از آن به محتوا مربوط میشود.

اگر تجربه کاربری در سایت شما بد باشد و کاربران بلافاصله پس از ورود به صفحه از آن خارج شوند. الگوریتم رنک برین کاری میکند که جایگاه خود را در نتایج جستجو از دست بدهید.

سئو یعنی تجربه کاربری؟ نه! ولی اگر به دنبال جایگاه مناسبی هستید باید به آن توجه کنید.

تصور کنید که در زمینه کاری خود به یک برند معتبر و شناخته شده تبدیل شده اید. به واسطه همین شناخت افراد زیادی نام شما را در گوگل جستجو میکنند یا سایت های معتبر خبری در مورد شما مینویسند. این اتفاق تاثیر بسیار مثبتی در سئو سایت شما خواهد داشت.

آیا برندینگ بهترین راه برای موفقیت در سئو است؟ باز هم نه، ولی یکی از بهترین روش های رشد در سئو محسوب میشود.

در نهایت باید بگوییم که سئو یعنی هر چیزی که به شما کمک میکند جایگاه بهتری در نتایج جستجو داشته باشید. همه تکنیک هایی که در گذشته یاد گرفتید را استفاده کنید ولی در نظر داشته باشید که در سال ۲۰۱۸ برندینگ، تجربه کاربری، طراحی زیبا و رعایت استانداردهای نگارشی را دست کم نگیرید.»

برایان دین، بنیانگذار بک لینکو

سئو همانند بالارفتن از یک نردبان است

سئو تفاوت یک سایت موفق که جایگاه خوبی در نتایج جستجو کسب کرده و بازدیدکننده زیادی را جذب میکند را با سایر رقبا مشخص میکند. و مفهوم سئو دقیقا همین است؛ کسب رتبه مناسب و جذب بازدیدکننده.

هرچقدر در زمینه سئو بیشتر فعالیت کنید، جایگاه بهتری کسب کرده و احتمالا مشتریان و فروش بالاتری خواهید داشت ولی چطور میتوان در آن موفق بود؟

قبل از هر کاری یک آنالیز دقیق و جامع از سایت خود تهیه کنید، نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید و مشکلات را یک به یک از سر راه بردارید. موفقیت در سئو همانند بالا رفتن از یک نردبان است و با پیمودن هر پله شما تجربه و دانش لازم برای قدم های بعدی را کسب میکنید.»

متیو وودوارد، متخصص سئو

سئو یعنی مدیریت زمان

«سئو برای من یعنی تلاش مستمر برای یافتن بهترین و سریعترین ابزارها و تکنیک ها و البته در کنار آن، اشتیاقی بی پایان برای یادگیری.

از ابزارهای جدید نترسید، هر چیزی که به شما کمک میکند تحلیل بهتری از رفتار کاربر یا عبارات جستجو شده توسط او داشته باشید را به کار بگیرید. بخش های آنالیز و جمع آوری اطلاعات را به این ابزارها بسپارید و خودتان تنها نقش تحلیل گیر و تصمیم گیرنده را بازی کنید.

در تجارتی که قواعد آن به سرعت در حال تغییر هستند زمان ارزش بسیاری زیادی دارد. برای موفقیت در سئو زمان را مدیریت کنید.»

براک موری، موسس سئوپلاس

سئو ارتباط میان محتوا و مخاطب است

سئو برای من، یعنی محتوای ارزشمند و ارتباط با مخاطب.

برای پیروزی در رقابت سئو؛ باید محتوایی کاربردی، دقیق، مرتبط و تازه تولید کنید.

اگر در کنار تولید محتوا به فکر ایجاد ارتباط واقعی با مخاطب خود باشید، شانس بیشتری برای موفقیت خواهید داشت.

علاوه بر این، نشانه گذاری های استاندارد میتواند درک ربات های گوگل از محتوا را نیز ساده تر کند تا گوگل هم از ارتباط مفهومی میان شما و مخاطب آگاه باشد.»

کاتیا بویکینا، دیجیتال مارکتر

فصل ۳

سئو چطور کار می‌کند؟


کارکرد سئو

موتورهای جستجو الگوریتم‌های مشخصی برای امتیازدهی به کیفیت سایت‌ها دارند و براساس آن الگوریتم‌ها به هر وبسایت امتیاز خواهند داد.

موتورهای جستجو به دنبال ارائه بهترین خدمات به کاربران هستند. آن‌ها سعی می‌کنند مرتبط‌ترین و با کیفیت‌ترین محتوا را به ترتیب کیفیت به کاربران معرفی کنند و همین مسئله اهمیت کیفیت محتوای وبسایت‌ها را برای در اولویت قرار گرفتن در نتایج جستجو نشان می‌دهد.

این همان دلیلی است که موتورهای جستجو را به بررسی دائمی کیفیت محتوای وبسایت‌ها و ارزیابی آن‌ها براساس الگوریتم خود وادار میکند. الگوریتم‌ها همان فاکتورهای از پیش‌تعیین‌ شده‌ای هستند که ملاک اصلی برای بررسی سایت‌ها به‌حساب می‌آیند.

موتورهای جستجو برای ردیابی صفحات از ربات‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها از صفحه‌ای به صفحه دیگر می‌روند و از سایتی به سایت دیگر سر می‌زنند. کار این ربات‌ها جمع‌آوری اطلاعات وبسایت‌ها و اولویت‌بندی آن‌ها براساس کیفیت ارزیابی شده است.

در مرحله بعد، الگوریتم‌های موتورهای جستجو صفحات وبسایت‌هایی را که در فهرست قرار گرفته‌اند با توجه به صدها فاکتور و سیگنال تجزیه و تحلیل می‌کنند و این صفحات براساس همان تجزیه و تحلیل، رتبه‌بندی می‌شوند و به ترتیب در نتیجه صفحات جستجو نمایش داده خواهند شد.

می‌توان گفت که سئو به دنبال بهبود صفحات وبسایت‌ها براساس الگوریتم‌های موتورهای جستجو است تا نظر آن‌ها را نسبت به وبسایت‌ مشخصی جلب کند. این بهبود هم در محتوا و هم در ساختار سایت اتفاق خواهد افتاد.

 

بهترین راه جذب مشتری

یازده نکته برای جذب مشتری که باید بدانید

اکنون بخوانید

فصل ۴

اهمیت سئو


اهمیت سئو

حالا که با تعریف و فرآیند سئو آشنا شدید، بد نسیت که نگاهی هم به اهمیت سئو بیندازیم. بیایید بررسی کنیم که سئو چه مزایایی دارد و چه امتیازاتی را به وبسایت‌ها خواهد بخشید:

قابلیت مشاهده و رتبه‌بندی

آمارها به خوبی نشان‌دهنده اهمیت سئو هستند. براساس آمار ۹۳ درصد خریدهای اینترنتی با سرچ در موتورهای جستجو آغاز می‌شوند. همچنین ۷۵درصد کاربران هرگز از صفحه اول نتایج جستجو به صفحات بعدی نمی روند و کار جستجویشان در همان صفحه اول تمام می‌شود.

برای درک این آمار کافی است به تجربه خودتان فکر کنید. نظر شما نسبت به صفحاتی که درنتایج اول گوگل بوده‌اند چطور است؟

معمولا وقتی کاربران برای سرویس یا محصولی جستجو می‌کنند بیشتر علاقه دارند که یکی از ۵ صفحه اول معرفی شده موتور جستجو را انتخاب کنند. سئو به شما کمک می‌کند که رتبه بالایی را در صفحات جستجو کسب کنید و این به معنای دریافت مشتریان بالقوه بیشتر و فروش بالاتر است.

 

راهکارهای فروش اینترنتی

بار راهکارهای کاربردی فروش اینترنتی موفق بیشتر آشنا شوید

اکنون بخوانید

 

کسب ترافیک مناسب

فکر میکنم که جریان خیلی ساده باشد. اگر مشتریان نتوانند صفحات سایت شما را پیدا کنند، شانس دیده شدنتان و فروش خدماتتان به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

سئو می‌تواند ترافیک جستجوی ارگانیک سایت شما را بهبود ببخشد و شمار بازدیدکنندگان سایتتان را در روز افزایش دهد. افزایش بازدید هم که ارتباط مستقیم و تعیین‌کننده‌ای با افزایش فروش دارد.

جلب اعتماد کاربران

هرچه نمره سئوی سایت شما بالاتر باشد، در موتورهای جستجو در رتبه‌های بالاتر دیده خواهید شد. افزایش رتبه در گوگل به معنای کسب اعتماد از سمت کاربران و البته موتور جستجو است.

این مسئله سرمایه‌ای معنوی برای وبسایتها به‌حساب می‌آید، چون کاربران اصولا به توصیه‌های موتورهای جستجو اعتماد دارند و هرچه رتبه شما در این موتورها بالاتر باشد، احتمال اینکه اعتماد مشتریان را کسب کنید بیشتر خواهد بود.

بهبود تجربه کاربری

وبسایتی که به خوبی بهینه‌سازی شده باشد، به خوبی درباره محصولات و خدمات خود با مشتریان ارتباط برقرار می‌کند و به آن‌ها می‌فهماند که چطور می‌توان خدماتشان را خرید و به سوالات مشتری به روشنی پاسخ می‌دهد. جان کلام اینکه وبسایتی بهینه شده است که مشتری در آن سردرگم نشود.

تجربه کاربران در سایت می‌تواند به موتورهای جستجو برای کسب اطلاعات از سایت جهت بدهد و آن‌ها به تجربه کاربران از گشت و گذار در سایت استفاده می‌کنند.

رشد

بدون شک سئو کلیدی‌ترین فاکتور رشد برند شما است. همانطور که قبلا هم اشاره کردم هرچقدر که رتبه شما برای کیوردهای خاصی در موتورهای جستجو بالاتر باشد، ترافیک ارگانیک وبسایتتان هم افزایش خواهد یافت. به همین سادگی!

وبسایتی که به خوبی بهینه سازی شده باشد، کاربران بیشتر و فروش بیشتری را هم تجربه خواهد کرد. از طرفی تجربه ورود کاربران به سایت و افزایش حجم ترافیک به معنای به اشتراک گذاری بیشتر مطالب و صفحات سایت در شبکه‌های اجتماعی است که می‌تواند به صورت تصاعدی رشد سایت را افزایش دهد.

فصل ۵

انواع سئو


انواع سئو

به صورت کلی سه نوع سئو وجود دارد که همگی باید در سایت اجرایی شوند. سئوی تکنیکال، سئوی آن پیج و سئوی آف سایت. بیایید با این سه فرم سئو آشنا شویم:

سئوی تکنیکال

سئوی تکنیکال به نوعی از بهینه‌سازی سایت گفته می‌شود که به فاکتورهای غیرمحتوایی تکیه دارد. این نوع سئو شامل استراتژی‌هایی است که ساختار حاکم بر روح سایت شما را بهینه‌سازی می‌کند و تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد.

سئوی تکنیکال خوانایی سایت را تنظیم می‌کند و به موتورهای جستجو اجازه می‌دهد که راحت‌تر بتوانند وبسایت شما را بخوانند. سئوی تکنیکال روی تجربه کاربری متمرکز است و با اجرای تکنیک‌های خاص به سایت شما کمک می‌کند تا توسط موتورهای جستجو به عنوان منبعی باارزش و با کیفیت شناسایی شود.

در مجموع سئوی تکنیکال می‌تواند نرخ مشارکت سایت را به صورت قابل توجهی افزایش دهد.

سئوی تکنیکال شامل انجام موارد زیر است:

  • بهبود سرعت سایت
  • سازگاری صفحات سایت با نسخه‌های موبایل
  • فهرست‌سازی مناسب
  • معماری سایت
  • داده‌های ساختارمند
  • امنیت سایت

سئوی آن‌ پیج

سئوی آن پیج بیش از هرچیزی به محتوای سایت شما تاکید دارد و درپی بهینه‌سازی محتوایی است. تمام استراتژی‌هایی که شما در محتوای سایت پیاده‌سازی می‌کنید تا به موتورهای جستجو بفهمانید که موضوعی که کار کرده‌اید ارزش خواندن دارد در رده سئوی آن پیج قرار می‌گیرد.

با پیاده‌سازی سئوی آن پیج موتورهای جستجو مطالب سایت شما را به عنوان پیشنهاد به کاربران ارائه می‌دهند و ترافیک ورودی سایت افزایش پیدا خواهد کرد. در سئوی آن پیج بیش از هرچیزی بر سه موضوع تاکید می‌شود:

  • یافتن کلمه کلیدی مناسب که براساس آن محتوای صفحه تدوین می‌شود.
  • تولید محتوا و انتشار آن که کیفیت مطلوبی دارد و بر کلمه کلیدی اصلی متمرکز می‌شود.
  • بهینه سازی کلمه کلیدی و استفاده از آن در فواصل درست و پاراگراف بندی مناسب و تکرار بهینه کلمه کلیدی.

 

سئوی آف سایت

سئوی آف سایت یا آف پیج به روش‌های بهبود وضعیت وبسایت میان وبسایت‌های همکار و افزایش توان تاثیرگذاری آن در میان کاربران متمرکز می شود.

این نوع سئو شامل استراتژی‌هایی برای ساخت شهرت و کسب اعتبار می شود. با این روش سئو به موتورهای جستجو کمک می‌کنید که درک کنند وبسایت شما نتیجه ایده‌آلی برای جستجو خواهد بود. بیشتر کارشناسان سئو از روش‌های لینک دهی برای اجرای سئوی آف سایت استفاده می‌کنند.

حجم قابل قبول لینک دهی به سایت شما توسط سایت‌های دیگر به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که سایت شا به خوبی شناخته شده و قابل اعتماد است. شما می‌توانید از طریق تاکتیک‌های پست مهمان در سایت‌های رده بالا از این قابلیت استفاده کنید.

فصل ۶

تفاوت SEO و SEM چیست؟


تفاوت سئو و SEM

همانطور که می‌دانید، سئو یکی از راهکاری ضروری برای استراتژی‌های مارکتینگ و بازاریابی است. شما می‌توانید به کمک سئو توجه کابران را به سایت خودتان جلب کنید و باعث افزایش ترافیک سایت‌تان شوید.

این کار در نهایت به رشد و افزایش فروش ختم خواهد شد. اما بهینه‌سازی موتور جستجو، درصورتی که تفاوت سئو و SEM را ندانید، می‌تواند به استراتژی سخت و ناقصی ختم شود.

درواقع درصورتی که تاکتیک هردو مفهوم یکسان است، به صورت کلی از اساس با هم تفاوت دارند. درحالیکه هردو تکنیک برای بازاریابی اینترنتی بسیار پراهمیت هستند و نتایج غیرقابل باوری دارند، تفاوت‌های اساسی هم دارند که باید به خوبی با آن‌ها آشنا باشید.

سئو روشی سنتی برای استفاده از موتورهای جستجو در کسب ترافیک ارگانیک است. اما SEM که روشی جدیدتر از سئو است، راه خود را از روش اخیر جدا کرده است و صرفا به روشهایی اطلاق می‌شود که با پرداخت به موتورهای جستجو، ترافیک و بازدید را افزایش می‌دهد.

درواقع SEM به معنای به دست آوردن بازدید وبسایت از طریق تبلیغات در موتورهای جستجو مانند گوگل است. اما سئو سعی دارد تا با افزایش کیفیت سایت، توسط موتورهای جستجو به کاربر معرفی شود و طبعا روشی رایگان برای کسب ترافیک ارگانیک است.

(ترافیک ارگانیک به معنای میزان بازدید سایت بدون پرداخت و به صورت رایگان است. درواقع کاربران در ترافیک ارگانیک از طریق جستجو در موتورهای جستجو به وبسایت‌ها می‌رسند و بازدید از طریق پرداخت و تبلیغات صورت نگرفته است)

فصل ۷

فاکتورهای دخیل در سئو


فاکتورهای سئو

شما باید برای انجام سئو، موارد زیر را درنظر بگیرید. بدون رعایت فاکتورهای زیر، سئوی درستی را انجام نداده‌اید:

سئوی آن پیج

  • اطلاعات بهینه سازی شده متا

    اطلاعات متا یکی از مواردی هستند که باید در سئوی آن پیج به آن توجه کنید. این فاکتور به کاربران کمک کند تا راحت‌تر بتوانند مطالب مرتبط با کیورد جستجو شده را پیدا کنند.

اطلاعات متا شامل تگ‌های پیج، متا دیسکریپشن‌ها، تگ‌های اصلی و Alt تگ‌ها می‌شوند که همگی آن‌ها باید از کلمه کلیدی کانونی محتوای تولید شده حمایت کنند و درراستای آن باشند.

  • متن و محتوای بهینه‌سازی شده

    متنی که با کیفیت مناسبی تولید شده باشد، دیگر مسئله‌ای است که باید در سئوی آن پیج به عنوان توجه کنید. سئوی آن پیج مترادف تولید محتوا نیست اما یکی از مهم‌ترین قسمت‌های تولید محتوا است و یک تولید کننده محتوای کاربلد باید به خوبی از سئوی آن پیج سر دربیاورد.

در متن و محتوای تولید شده باید کیورد کانونی که از قبل انتخاب کرده‌اید را به تعداد مناسب و فواصل یکسان به کار ببرید. مثلا اگر متن شما ۱۰۰۰ کلمه است، خوب است که تقریبا به ازای هر ۲۰۰ کلمه، یک بار از کلمه کلیدی کانونی استفاده کنید.

  • بهینه‌سازی آدرس صفحه و قرار دادن کلمه کلیدی کانونی

    این مورد هم  یکی دیگر از مواردی است که باید در سئوی آن پیج مدنظر قرار بدهید. هرچقدر آدرس صفحه شما کوتاه‌تر باشد و بتوان از آن فهمید که محتوای صفحه درباره چیست، بهتر است.

استفاده از تصاویر و فیلم در محتوا یکی دیگر از مواردی است که به سئوی آن پیج کمک می‌کند. یادتان باشد که در توضیح فیلم و یا عکس، حتما از کلمه کلیدی کانونی استفاده کنید.

  • سرعت بهینه‌سازی شده صفحه

    این مورد هم می‌تواند به سئوی آن پیج کمک کند. سعی کنید حجم عکس‌هایی که در محتوا قرار می‌دهید زیاد نباشد و صفحه را اصطلاحا سنگین نکنید.

قابلیت به اشتراک‌گذاری محتوا در رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام هم می‌تواند به سئوی آن پیج کمک کند و از مواردی است که خوب است به آن توجه کنید.

سئوی آف پیج

  • لینک‌سازی و لینک‌دهی صفحه سایت به صفحات داخلی دیگر سایت. این کار می‌تواند کاربر را در سایت شما نگه دارد و او را به بازدید از صفحات مختلف سایت تشویق کند.
  • لینک سازی از طریق وبسایت‌های دارای رنکینگ بالاتر با کمک پست مهمان.
  • ایجاد ارتباط بین صفحه سایت و اکانت شبکه‌های اجتماعی.

فصل ۸

مراحل سئو


مراحل سئو

۱: سئوی تکنیکال

سئوی تکنیکال اولین مرحله از اجرای سئو در وبسایت است. در سئوی تکنیکال، مواردی مانند سرعت بارگذاری سایت، لینک‌دهی مجدد، آدرس و… بهینه‌سازی می‌شود و معمولا در ابتدای راه‌اندازی سایت و همراه با طراحی آن، مدنظر قرار می‌گیرد. سئوی تکنیکال تاثیر غیرمستقیم و بعضا مستقیم بر میزان بازدید وبسایت دارد.

۲: جمع‌آوری لیست کلمات کلیدی

همه چیز در بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو حول محور کلمات کلیدی می‌گردد.  به همین دلیل است که برای اجرای سئوی موفق اولین کاری که نیاز به انجام آن دارید، جمع‌آوری کیوردهایی است که برای شما استراتژی تولید محتوا را مشخص کند.

شما می‌توانید به سادگی تمام کلمات کلیدی که مخاطبان هدفتان به دنبال آن هستند را با پیشنهاد گوگل جمع‌آوری کنید. ابزارهای زیادی برای جمع‌آوری کیورد و پیدا کردن کیوردهای پر جستجو وجود دارند که در بخش‌های بعدی به آن اشاره خواهیم کرد. بعد از پیدا کردن کیورد، باید آن‌ها را به ترتیب اهمیت و محبوبیت اولویت‌بندی کنید و در تقویم محتوای وبسایت‌تان قرار بدهید.

 

تقویم محتوا چیست؟

جزئیات مربوط به تقویم محتوا را بیشتر بشناسید و طراحی آن را آموزش ببینید

اکنون بخوانید

 

۳: تولید محتوا

تولید محتوا یکی از مراحل اجرای سئو است. اگر محتوایی نداشته باشید، سئو بی‌معنا خواهد بود. شما باید محتوایی درست و با کیفیت تولید کنید که حول محور کلمه کلیدی مشخص شده تولید شده است. تولید محتوایی با کیفیت عالی و متفاوت از تمام محتوایی که از قبل روی آن کلمه کلیدی تولید شده است، مهم‌ترین مرحله اجرای سئو به حساب می‌آید.

رعایت استفاده از کیورد، ارتباط مفهومی و محتوایی متن با کیورد اصلی و البته درنظر گرفتن خوانایی متن از مواردی هستند که باید حین تولید محتوا به آن‌ها توجه کنید. گوگل محتوای مفصل را می‌پسندد. پس سعی کنید که محتوایتان کمتر از ۷۰۰ کلمه نباشد.

ضمن اینکه باید به تیترهای اصلی و زیرتیترها بسیار دقت کنید. تیتر زدن نوشته‌هایتان را دسته‌بندی می‌کند و نمره خوانایی آن را افزایش خواهد داد. درعین حال باید دقت کنید که پاراگراف‌هایتان طولانی نشود و جملاتتان طول مناسبی داشته باشند.

۴: لینک سازی و نگه داشتن مخاطب در سایت

کار شما با تولید محتوا و رعایت کیورد تمام نمی‌شود. شما باید بتوانید مخاطب را در سایتتان نگه دارید. این کار با لینک‌دهی به صفحات مرتبط در سایت انجام می شود. با این استراتژی می‌توانید مخاطب را ترغیب به گشت و گذار در سایت کنید و او را در صفحات داخلی نگه دارید تا نرخ مشارکت و بازدید را افزایش دهید.

سعی کنید لینک‌هایی که به کاربر معرفی می‌کنید با موضوع همان بخش مرتبط و هم‌راستا باشند تا شانستان برای بازدید کاربر افزایش پیدا کند.

۵: سئوی آن پیج را تکمیل کنید

در انتهای کار تولید محتوا یادتان باشد که چک لیست سئوی آن پیج را تکمیل کرده باشید. کوتاه کردن لینک، معرفی کلمه کلیدی کانونی به وردپرس، تکمیل متا دیکسریپشن، ساختن تگ‌ها و آلت تگ‌ها، قرار دادن عکس و محتوای مناسب هماهنگ با کلمه کلیدی کانونی و.. از کارهای تکمیلی هستند که باید در این قسمت درنظر بگیرید.

۶: بازاریابی محتوا

بخشی از سئو به بازاریابی محتوا مربوط می‌شود. با بازاریابی محتوا می‌توانید نرخ مشارکت و بازدید صفحات سایت را افزایش دهید. با به اشتراک گذاری محتوای مربوط به صفحه در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به صورت تاثیرگذاری در بهبود سئوی سایت موثر باشید.

 

تولید محتوا چیست؟

همه نکاتی که باید از تولید محتوا بدانید

اکنون بخوانید

فصل ۹

استراتژی‌های سئو


استراتژی سئو

به صورت کلی، سه استراتژی اصلی برای اجرایی کردن سئو مدنظر کارشناسان سئو قرار می‌گیرد. استراتژی کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری.

کلاه سفید

استفاده از روش‌های قانونی و اصولی برای بهبود سایت، استراتژی کلاه سفید نام می‌گیرد. این کوتاه‌ترین تعریفی است که از این استراتژی می‌توان ارائه داد.

کارشناسانی که ترجیح می‌دهند از استراتژی کلاه سفید استفاده کنند، سعی می‌کنند از دستورالعمل‌های موتورهای جستجو برای بهبود وضعیت سایت استفاده کنند.

اگر اصول اخلاقی و دستورالعمل‌هایی که موتورهای جستجو ارائه می‌دهند را دستکاری نمی‌کنید و الگوریتم‌های گوگل را فریب نمی‌دهید، از استراتژی کلاه سفید استفاده کرده‌اید.

در استراتژی کلاه سفید شما با رهیافتی طولانی مدت برای بهبود سئوی سایت مواجهید. در این رهیافت اساس و بنیان کار کارشناس سئو بر اقناع مخاطب و جلب رضایت او استوار است.

این استراتژی ترجیح می‌دهد کاملا اصولی حرکت کند و به همین دلیل نباید انتظار داشته باشید که به سرعت سئوی سایت را بهبود دهید. درعوض نتیجه کار برای سایتتان طولانی‌مدت خواهد بود و به جای نمره کاذب، اعتبار و پشتوانه‌ای طولانی‌مدت خواهید داشت.

کلاه سیاه

احتمالا حدس می‌زنید که استراتژی کلاه سیاه بر چه اصولی استوار باشد. بله! هرچه درمورد کلاه سفیدها خواندید را بچرخانید تا به استراتژی کلاه سیاه برسید. اگر تاکتیکی با معیارهای زیر تطابق داشته باشد، می‌توان آن را استراتژی کلاه سیاه سئو تلقی کرد:

  • اگر کارشناس سئو بخواهد دستورالعمل‌های موتورهای جستجو مانند گوگل یا بینگ را زیر پا بگذارد و آنچه نباید انجام داد را عملی می‌کند، به استراتژی کلاه سیاه ورود کرده است.
  • استراتژی کلاه سیاه به تاکتیک‌های مبتنی بر دستکاری الگوها متکی است.
  • درحالیکه استراتژی کلاه سفید بر بهبود سایت از طریق ارتقا تجربه کاربری و ارتقا کیفیت محتوا متکی است، سئوی کلاه سیاه سعی دارد تا الگوریتم‌های گوگل را فریب بدهد و از این طریق به بهبود رتبه سایت اتکا می‌کند.
  • هدف سئوی کلاه سیاه دستیابی هرچه سریع‌تر به نتیجه است. اما این نتیجه الزاما پایدار نیست و سایت‌هایی که از طریق این استراتژی سئو را بهبود می‌بخشند، هرلحظه در معرض افت رنکینگ و کاهش آمار بازدید قرار دارند.

سئوی کلاه خاکستری

احتمالا با خودتان فکر می‌کنید که چقدر باید صبر کنیم تا با استفاده از سئوی کلاه سفید رتبه سایتمان را ارتقا بدهیم؟ از طرفی اگر بخواهیم از سئوی کلاه سیاه استفاده کنیم ممکن است گوگل متوجه شود و ما را جریمه کند. چاره چیست؟

بله! چاره چیزی نیست به جز استفاده از سئوی کلاه خاکستری. اما سئوی کلاه خاکستری چیست؟

سئوی کلاه خاکستری تلفیقی از روش‌های سئوی کلاه سفید و ترفندهای کلاه سیاه است که الگوریتم گوگل را گول می‌زند و درعین حال گوگل متوجه نخواهد شد که کارشناس سئو در حال شیطنت است!

در این استراتژی سئوکار از تکنیک‌های کلاه سفید استفاده می‌کند، اما در قسمت‌هایی که رسیدن به نتیجه به زمانی طولانی نیاز دارد، کمی شیطنت به خرج می‌دهد و از استراتژی‌های هوشمندانه‌تر سئوی کلاه سیاه استفاده می‌کند.

فصل ۱۰

الگوریتم‌های گوگل


الگوریتم های گوگل سئو

خوب است که کمی هم از الگوریتم‌های گوگل بدانید. الگوریتم‌های گوگل به ابزاری گفته می‌شود که براساس قوانین و ضوابطی که گوگل تعریف کرده است سایت‌ها را بررسی می‌کنند و به آن‌ها امتیاز می‌دهند و درصورت لزوم، آن‌ها را جریمه می‌کنند.

این الگوریتم‌ها بعد از شکایت کاربران مبنی بر باز شدن سایت‌های پر از پاپ‌اپ‌های آزاردهنده و تبلیغات انبوه شکل گرفتند. وظیفه الگوریتم‌های گوگل ارائه بهترین و مرتبط‌ترین صفحات وبسایت‌ها دررابطه با کلمه کلیدی سرچ شده است.

درواقع کاری که سئو انجام می‌دهد، بهینه سازی سایت براساس قوانین گوگل است تا الگوریتم‌ها سایت موردنظر را سایت خوب و با کیفیتی تشخصی بدهند و آن‌ را در صفحه اول جستجو نمایش دهند. بیایید با بعضی از معروف‌ترین الگوریتم‌های گوگل آشنا شویم:

الگوریتم پاندا

وظیفه الگوریتم پاندا حفظ حقوق مولفان در وبسایت‌ها است. این الگوریتم صفحات اینترنتی را از نظر کپی‌برداری متن و عکس بررسی می‌کند و صفحاتی که دارای متن کپی شده باشند، در نتایج پایین‌تر نشان می‌دهد. اگر سایت‌ها از مطالب کپی شده استفاده کنند، توسط الگوریتم پاندا جریمه خواهند شد.

الگوریتم پنگوئن

وظیفه این الگوریتم نظارت بر بک لینک‌ها است و اگر بخواهید از ترفندهای سئوی کلاه سیاه برای گول زدن گوگل در ارجاع و لینک به سایتتان استفاده کنید، شما را به قعر نتایج جستجو خواهد فرستاد. درعوض اگر لینک‌ها و ارجاعات مناسبی داشته باشید، در صفحه اول نتایج جستجو جا می‌گیرید.

الگوریتم کبوتر

وظیفه الگوریتم کبوتر شناسایی کیوردهای مرتبط با سرچ کاربران در صفحات وبسایت است و هر میزان که صفحه‌ای کیوردهای مشابه و مرتبط‌تری داشت، به کاربران معرفی می‌شود.

فصل ۱۱

ابزارهای سئو


ابزارهای سئو

برای سئو، به غیر از تخصص و داشتن ابزارهای مرسوم تولید محتوا، به چیزهای دیگری هم نیاز دارید. شما باید ابزاری در اختیار داشته باشید که بتواند کلمات کلیدی مناسب و البته محبوب را شناسایی و معرفی کند، ابزاری که بتواند عملکرد سایتتان را بررسی کند و به شما اطلاع بدهد که ورودی و خروجی سایت چگونه بوده است.

شما همچنین به ابزارهایی نیاز دارید که بتوانند داده‌های سایت‌های دیگر را پیگیری کند و آمار را به شما گزارش دهد. ابزارهای زیر، مجموعه‌ای از بهترین ابزارهایی هستند که می‌توانید برای اجرای یک سئوی موفق در اختیار بگیرید:

گوگل آنالیتیکس

یکی از محبوب‌ترین ابزارهای اجرای سئو برای همه کارشناسان این رشته، گوگل انالیتیکس است. بعید است از سئو سررشته داشته باشید و با محبوب‌ترین ابزار آنالیز سایت آشنا نباشید.

گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهایی است که گوگل به مدیران سایت‌ها ارائه می‌دهد تا بتوانند وضعیت ورودی و رفتار کاربران در سایت را رصد کنند.

این ابزار محبوب گوگل به شما امکان می‌دهد که :

  • بفهمید کاربران چگونه و از چه طریقی وارد سایتتان شدند؛
  • بعد از ورود به سایت وارد چه بخش‌هایی شده‌اند؛
  • کاربران شما از چه مناطقی هستند و جنسیت آن‌ها چیست؛
  • چنددرصد از کاربران سایت شما به مشتریان دائمی سایتتان تبدیل شده‌اند.

گوگل سرچ کنسول Google search console

یکی دیگر از ابزارهای آنالیز سئوی سایت، کنسول سرچ گوگل است. در این ابزار قدرتمند گوگل، می‌توانید اطلاعات مربوط به سئوی سایتتان را به صورت خلاصه و یکجا ببینید. مجموعه تاثیرات شما بر کاربر، میانگین نرخ کلیک و درنهایت رتبه شما در گوگل در این ابزار قابل مشاهده است.

سئو سایت چکاپ SEO Site Checkup

شما می‌توانید از SEOSITECheckup برای بررسی سئوی سایتتان استفاده کنید. این سایت به شما اطلاعات مفیدی راجع به وضعیت سئوی سایتتان به دست بیاورید و ایرادات کار را هم متوجه شوید. این سایت مانند یک ایرادیاب حرفه‌ای، تمام اشکالات و ایرادات احتمالی سایت شما را به لحاظ سئو بررسی و پیدا می‌کند.

پیج اسپید اینسایت Page speed insight

این ابزار حرفه‌ای گوگل به شما کمک می‌کند تا وضعیت سرعت صفحه‌های وبسایتتان را بررسی کنید و البته با کمک آن خواهید توانست سایتتان را متناسب با مرورگرهای موبایلی تنظیم کنید.

اگر یادتان باشد قبلا هم به این نکته اشاره کردم که متناسب بودن سایت با مرورگرهای موبایل جایگاه ویژه‌ای در سئو دارد. یکی از الگوریتم‌هایی که گوگل در حال راه‌اندازی آن است این مسئله را بررسی می‌کند و سایت‌هایی که اصطلاحا Mobile friendly  نباشند را از لیست نتایج خارج خواهد کرد!

وبمسترتول webmaster tools

این ابزار کاربردی به شما کمک می‌کند تا کیوردهای بااهمیت و متناسب را به درستی پیدا کنید و آن را در تقویم محتوایتان قرار دهید. این ابزار کاربردی علاوه بر آن به شما کمک می‌کند تا کلمات کلیدی که کاربران با استفاده از آن‌ها به سایتتان رسیده‌اند را شناسی کنید و بتوانید استراتژی محتوایتان را به درستی تنظیم کنید.

 

استارتاپ چیست؟

با استارتاپ‌ها و آموزش راه‌اندازی آن آشنا شوید

اکنون بخوانید

فصل ۱۲

چطور سئوی موفقی داشته باشیم؟


موفقیت سئو

توجه به عوامل زیر می‌تواند موفقیت شما را در پیاده‌سازی سئو تضمین کند.

  • تولید محتوایی که کاربران بیشترین جستجو را در مورد کیورد آن انجام داده‌اند. محتوای شما باید با کیفیت باشد و بتواند رضایت کاربران را تامین کند. محتوا نباید تکراری باشد و کپی سایت‌های دیگر نباشد.
    این محتوا باید به صورتی بهینه‌سازی شود که ربات‌های موتورهای جستجو بتوانند به سادگی آن را شناسایی کنند و تشخیص دهند.
  • سعی کنید حتی‌الامکان سرعت سایتتان را افزایش دهید و سرعت بارگذاری محتوای چندرسانه‌ای را بهبود ببخشید. سایت باید با همه مرورگرها سازگار باشد و در مرورگرهای موبایل هم قابل نمایش باشد.
  • کار شما با محتوای تولید شده در سایت بعد از انتشار تمام نمی‌شود. موتورهای جستجو به مطالبی توجه نشان می‌دهند که دائما در حال اصلاح و به‌روزرسانی هستند. سعی کنید هرازگاهی مطالب و محتوای سایت را موردبازبینی قرار دهید و آن‌ها را به‌روزرسانی کنید تا بیشتر مورد توجه موتورهای جستجو قرار بگیرید.
  • به طراحی سایتتان توجه کنید. سایت باید گرافیک جذابی داشته باشد و چشم‌نواز باشد. درعین حال سرعت بارگذاری مطلوبی داشته باشد. خوب است که در آدرس سایت از پروتکل HTTPS استفاده کنید و کوتاه‌سازی URL سایت را مدنظر قرار دهید.
  • تبلیغات شاهرگ حیاتی بسیاری از وبسایت‌ها است. اما یادتان باشد که تبلیغات بیش ازاندازه بسیار کلافه‌کننده خواهد بود و هیچ کاربری دوست ندارد با پاپ‌آپ‌های متعدد آزاردهنده مواجه شود. تبلیغات بیش‌ازاندازه نمره سئوی سایت شما را پایین می‌آورد.

فصل ۱۳

تاثیر برندسازی بر سئو


برندسازی و سئو

یکی از عوامل جالبی که می‌تواند روی سئوی سایت شما تاثیر بگذارد، برندسازی است. برندسازی، به مفهوم ساخت یک تجربه کاربری عمیق و هویت خاص برای وبسایت، باعث می‌شود تا شمار کاربران وفادار به سایت شما افزایش قابل توجهی پیدا کند.

از طرفی می‌دانیم که افزایش کاربران سایت به معنای افزایش بازدید، افزایش نرخ مشارکت و افزایش لینک‌دهی و به اشتراک‌گذاری محتوای سایت در شبکه‌های اجتماعی است.  از طرف دیگر، الگوریتم‌های گوگل به شدت به رفتار کاربران در وبسایت‌ها متکی هستند. درواقع یکی از تعیین‌کننده‌ترین عوامل امتیاز گیری سایت‌ها در گوگل، رفتار کاربران درمورد آن سایت‌ها است.

حالا فکرش را بکنید که شما به عنوان مدیر یک سایت، به برندسازی اقدام کرده‌اید و توانسته‌اید تا حدود زیادی در این زمینه موفق باشید.

آنچه به دست آورده‌اید، صرفا مشتریان ثابت و بازدید همیشگی از سایتتان نیست. بلکه در موتورهای جستجو به عنوان یکی از سایت‌های پرارجاع شناخته می‌شوید و طبعا امتیاز بالایی خواهید گرفت.

نتیجه این کار، چیزی نیست جز اینکه محتوای سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو نمایش داده خواهد شد. برندسازی مانند اعتباری است که می‌تواند میانبر شما در کسب نتیجه از سئو باشد.

 

برندسازی چیست؟

هرآنچه باید از برند، برندسازی و باقی جزئیات آن بدانید

اکنون بخوانید

فصل ۱۴

تاثیر رفتار کاربران بر سئوی سایت


کاربران و سئو

همانطور که می‌دانید، سئو بیش از هرچیزی به دنبال جلب رضایت کاربران است. ارتباط مفهومی محتوا با کیورد، کیفیت مطلب، کاربری آسان سایت، گرافیک مناسب و بقیه عوامل موثر در سئو، درنهایت باعث تامین رضایت کاربران از محتوای صفحات خواهند شد.

به همین دلیل است که موتورهای جستجو براساس این فاکتورها به صفحات امتیاز می‌دهند تا سایت‌هایی که پتانسیل بالایی در جلب رضایت کاربران دارند در صفحات اولیه نتایج جستجو قرار بگیرند.

یکی از مسائل بسیار با اهمیتی که در سئوی سایت‌ها مدنظر قرار می‌گیرند، نرخ مشارکت کاربران است. نرخ مشارکت یا CTR فرمول خاصی دارد که از تقسیم میزان درخواست مشارکت بر تعداد کلیک کاربران به دست می‌آید.

این به آن معنا است که اگر مثلا از هر صدکاربر، ده نفرشان روی لینکی که در محتوا قرار داده‌اید کلیک کنند، نرخ CTR آن‌ها ده‌درصد خواهد بود.

هرچه CTR سایت شما بالاتر باشد و میزان مشارکت کاربران در سایت شما بیشتر باشد، سایتتان به عنوان مرجعی معتبر و محبوب برای کاربران شناسایی می‌شود و نمره سئوی بالاتری خواهد گرفت.

فصل ۱۵

اشتباهات رایج در سئو


اشتباهات سئو

همانطور که می‌توان با ارائه ترفندهای کاربردی به پیشرفت سئو و موفقیت در آن کمک کرد، اشتباهاتی وجود دارند حه می‌توانند سئوی سایت شما را به نابودی بکشانند. اشتباهات رایجی که در ادامه از آن‌ها صحبت خواهم کرد را هرگز تکرار نکنید:

انتخاب کلمه کلیدی اشتباه

ساده است! تمام مقصود و هدف سئو این است که کیورد درست را انتخاب کنید و محتوای صفحه را براساس آن بهینه‌سازی کنید. اما درمورد اینکه آیا کیورد درستی انتخاب کرده‌اید مطمئن هستید؟

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در انتخاب کلمه کلیدی مناسب، نادیده گفتن اولویت‌های موتورهای جستجو است که براساس ترجیح کاربران شکل می‌گیرد.

کیفیت بالای محصول یا محتوایی که درنهایت ارائه می‌دهید هیچ کاری برای سئوی سایت شما نخواهد کرد اگر ندانید که معمولا کاربران با چه کلمات کلیدی به مطالب مشابه می‌رسند.

اصلا به این فکر نکنید که ممکن است کلمه کلیدی‌تان تا چه اندازه عامیانه باشد. مهم رفتار کاربران در موتورهای جستجو و کلماتی است که آن‌ها سرچ می‌کنند. اگر حتی کلمه‌ای مشابه کلمه محبوب کاربران را به عنوان کیوردتان انتخاب کنید هم موفق نخواهید شد.

کلمه کلیدی شما باید دقیقا عین همان عنوانی باشد که اصولا کاربران جستجو می‌کنند. با استفاده از ابزارهایی مانند Google AdWords, MOZ, Google Trends, SEMrush, KeyWord Explorer می‌توانید درک بهتری از کلمات کلیدی محبوب پیدا کنید.

یادتان برود که سریع‌تر یعنی بهتر!

اگر صفحه سایت شما سنگین باشد، نمی‌توانید روی چهره خوش گوگل نسبت به آن حساب باز کنید. سرعت بارگذاری صفحه تاثیر زیادی روی جذب کاربران و البته روی خوش موتورهای جستجو به سایت دارد. همانطور که قبلا هم توضیح دادم، می‌توانید از Googlee Speed Insight برای تست سرعت صفحه و بررسی آن استفاده کنید.

انتشار مطالب کپی

یکی دیگر از اشتباهات رایج در سئوی سایت، انتشار مطالب کم‌کیفیت یا بدتر از آن، انتشار مطالب کپی شده از سایت‌های دیگر است. الگوریتم‌های گوگل به‌سرعت محتوای کپی شده را تشخیص می‌دهند و نمره سئو سایت شما به شدت افت خواهد کرد.

اگر دوست دارید رتبه خوبی داشته باشید، حتما به محتوای آن توجه کنید. محتوای با کیفیت و مطلوب تاثیر فوق‌العاده‌ای بر رتبه سایت و نمره سئوی آن دارد.

فراموش کردن تگ و متا دیسکریپشن‌ها

بهینه‌سازی محتوا بدون ساختن تگ به درستی به پایان نمی‌رسد. تگ‌های عناوین و متا دیسکریپشن مانند تابلوی راهنمایی کاربران را به مطلب صفحه شما می‌فرستد و فراموش کردن و گذشتن از تگ‌ها یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که می‌توان در سئوی محتوا مرتکب شد.

یکی دیگر از اشتباهاتی که دیجیتال مارکترها فراموش می‌کنند، تگ‌سازی برای تصاویر است. آلت‌تگ‌ها اهمیت زیادی دارند و یکی از نشانه‌های بصری محتوایی هستند که تولید می‌کنند.

یادتان باشد که موتورهای جستجو توانایی تشخیص تصاویر را ندارند و از خواندن آلت‌تگ‌ها متوجه ارتباط تصویر به متن شما خواهند شد. این مسئله به نتایج جستجو کمک زیادی خواهد کرد.

اهمیت ندادن به کیفیت لینک‌ها

یکی دیگر از اشتباهاتی که ممکن است در فرآیند سئو مرتکب شوید، اهمیت ندادن به کیفیت لینک‌های خروجی است. هر لینک خروجی که در محتوا قرار می‌گیرد باید سه ویژگی داشته باشد.

اول اینکه به محتوای لینک داده شده ارتباط داشته باشد، دوم اینکه سایت موردنظر رتبه بالایی داشته و سوم اینکه حسن شهرت داشته باشند. لینک  دادن به هر سایتی می‌تواند باعث افت نمره سئوی سایت شما شود.

اهمیت ندادن به بررسی کیفیت سایت

همانطور که می‌دانید ابزارهای زیادی برای بررسی ورودی و خروجی و همچنین نرخ مشارکت در سایت وجود دارند. این ابزار آنالیز سایت کمک بزرگی برای سئو به حساب می‌آیند.

اهمیت ندادن به آنالیزورهای وبسایت می‌تواند باعث شود که یک اشتباه را چندین بار تکرار کنید و هرگز متوجه آن نشوید. سعی کنید از این ابزار استفاده کنید و گزارش‌های مرتب آن را دریافت کنید تا هم نتیجه استراتژی‌هایتان را به صورت منظم رصد کرده باشید و هم متوجه اشتباهات احتمالی‌تان شوید.

فصل ۱۶

کسب درآمد از سئو


کسب در آمد سئو

سئو یکی از آن حرفه‌هایی است که می‌توانید به سادگی از آن پول دربیاورید. مشاغل مرتبط با سئو بسته به میزان تخصص شما می‌توانند ماهانه چندین میلیون تومان درآمدزایی داشته باشند.

در ادامه مشاغل مرتبط با سئو را با هم بررسی خواهیم کرد:

ارائه خدمات سئو

کارشناسان سئو که به اصول این حرفه مسلط هستند خدمات متفاوتی را ارائه می‌کنند. آن‌ها سایت‌ها را از لحاظ نمره سئو بررسی می‌کنند و با آنالیز سایت‌ها از طریق ابزارهای مختلف نقاط ضعف و قوت آن‌ها را به مدیران گزارش می‌دهند.

این افراد با استفاده از دانش و مهارت خود نمره سئوی سایت‌ها را بهبود می‌بخشند و بابت آن دستمزد دریافت می‌کنند. از طرفی بسیاری از این افراد سایت‌های را طراحی و راه‌اندازی می‌کنند و با کار کردن روی سئوی آن‌ها، آن‌ها را آماده فروش می‌کنند.

سئو رایتینگ

افرادی که اصول سئو را بلد هستند و می‌دانند که محتوای استاندارد مطابق با این اصول چطور تولید می‌شود، سئو رایتر نام دارند. آن‌ها با استفاده از این تخصصشان برای سایت‌های دیگر محتوا تولید می‌کنند و معمولا دستمزد آن‌ها از تولید کنندگان محتوا بیشتر است.

ساخت لینک‌ها و بک‌ لینک‌ها

یادتان هست که از تکنیک‌های کلاه خاکستری با شما صحبت کردم؟ افرادی که بک لینک می‌فروشند معمولا کسانی هستند که سایت با نمره مطلوب دارند و برای لینک دادن به سایت‌های دیگر (که باعث افزایش بازدید و بهبود رتبه سئوی آن‌ها می‌شود) از سایت‌های دیگر پول دریافت می‌کنند.

فصل ۱۷

معرفی کتاب


معرفی کتاب سئو

کتاب عملیات سئو نوشته احمد اردیبهشت یکی از کتاب‌هایی است که اصول و فنون سئو و راه‌های ارتقا رتبه در موتورهای جستجو را به صورت مفصل به شما آموزش خواهد داد. اگر دوست دارید چیزهای بیشتری از سئو بدانید و کتاب جامعی در این رابطه داشته باشید، این کتاب پیشنهاد خوبی به حساب می‌آید.

یکی دیگر از کتاب‌های جذاب و کاربردی در آموزش فروش اینترنتی و بهبود محتوای سایت، کتاب ایجاد سرنخ اینترنتی است. شما می‌توانید نسخه صوتی خلاصه این کتاب را از اپلیکیشن ذهن دانلود کنید. کافیست با کلیک بر لینک زیر عضو اپلکیشن ذهن شوید تا به منابعی گسترده از محتوای کسب و کار دست پیدا کنید.

دانلود کتاب سئو

8 دیدگاه‌ها

    • برای تبدیل شدن به متخصص سئو باید کمی صبر و حوصله به خرج بدین. مطمئنا یادگیری اصول سئو کار ساده ایه. اما تجربه عامل بسیار مهمی تو این زمینه محسوب میشه و حتی گاهی نیاز به چندین ماه تا یکی دوسال کارآموزی داره. اما قطعا ارزششو داره:)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید