تقویت حافظه در طب سنتی

تقویت حافظه در طب سنتی

فهرست مطالب

تعدادی از گیاهان هستند که ممکن است به بهبود و تقویت حافظه در طب سنتی کمک کنند. در طب سنتی، برخی از مواد اثرشان بر بیماری آلزایمر و برخی دیگر به دلیل اثرات کلی آنها بر شناخت (یعنی عمل ذهنی یا فرآیند تفکر، درک، یادگیری و به یاد آوردن) مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

در اینجا نگاهی به برخی از گیاهان موجود در مطالعات علمی، که موجب تقویت حافظه در طب سنتی می‌شوند، نگاهی می‌اندازیم؛ با ذهن همراه باشید.

تقویت حافظه در طب سنتی

طب سنتی به معنای استفاده از برخی مواد طبیعی برای برطرف کردن مشکلات جسمی و روانی و بهبود وضعیت آنها است. در این امتداد، ما در زیر به تعدادی از گیاهان طبیعی برای تقویت حافظه اشاره می‌کنیم:

مریم گلی

تقویت حافظه

مریم گلی، گیاهی است که به رایحه تندش معروف است، این گیاه ممکن است باعث بهبود حافظه و کمک در درمان بیماری آلزایمر شود. در حقیقت، یک بررسی پژوهشی که در سال ۲۰۱۷ صورت گرفته است، نشان می‌دهد که مریم گلی حاوی ترکیباتی است که ممکن است برای عملکرد شناختی و عصبی مغز مفید باشد.

سعی کنید مریم گلی را با کدو، مرغ تفت داده شده، بوقلمون، سُس گوجه فرنگی یا در یک سوپ لوبیای سفید اضافه کنید. مریم گلی همچنین به شکل چای نیز قابل مصرف است.

زردچوبه

بهبود حافظه در طب سنتی

زردچوبه، ادویه‌ای است که مدت طولانی در آیورودا (طب سنتی هند) به کار رفته است. این ماده حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که اثرات آنتی اکسیدان و ضد التهابی دارد (دو عاملی که به نفع سلامت مغز و سلامت کلی می‌باشد).

طبق بررسی قبلی که در سال ۲۰۱۰ منتشر شده است، تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که زردچوبه با پاک کردن مغز از بتا آمیلوئید (تکه‌ای از پروتئین)، می‌تواند حافظه را تقویت کرده و از بیماری آلزایمر جلوگیری کند.

بتا آمیلوئید، پلاک‌های مغزی مربوط به آلزایمر را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این، زردچوبه با مهار تجزیه سلول‌های عصبی در مغز، می‌تواند از سلامت مغز نیز محافظت کند. زردچوبه یک ماده اصلی در پودر کاری است، که به طور معمول شامل ادویه جاتی مانند گشنیز و زیره نیز هست.

برای افزایش مصرف زردچوبه، سعی کنید پودر کاری یا زردچوبه را به سیب زمینی سرخ شده، سوپ و غذاهای دارای سبزیجات، اضافه کنید. برای تقویت جذب زردچوبه، چند قاشق پر از فلفل سیاه را نیز به آن اضافه کنید.

جینکو بیلوبا

تقویت حافظه در طب سنتی

جینکوبیلوبا، در طولانی مدت به عنوان درمانی برای زوال عقل شناخته می‌شود. جینکو بیلوبا یک داروی معمول در طب سنتی چینی (TCM) است که به دلیل فواید بسیارش شناخته می‌شود. بیلوبا با تحریک گردش خون و ترویج جریان خون، به بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه، کمک می‌کند.

اگرچه تحقیقات در مورد این گیاه کهن نتایج مختلفی را به همراه آورده است، اما شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند، این گیاه باعث افزایش عملکرد شناختی و تقویت حافظه در طب سنتی در افراد مبتلا به آلزایمر یا رفع اختلال خفیف شناختی نیز خواهد شد.

علاوه بر این، یک بررسی تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ در مجله بیماری آلزایمر منتشر شده است، نشان می‌دهد که عصاره جینکو بیلوبا به نام EGb761 ممکن است علاوه بر کاهش اختلال شناختی و زوال عقل، در کاهش سرعت شناخت در بیمارانی که دارای علائم عصبی و روانی هستند نیز مفید باشد.

یکی از ویژگی‌های اصلی بیماری آلزایمر و زوال عقل، علائم عصبی و روانی شامل، افسردگی و سایر اختلالات غیر شناختی است.

آسیاواگاندای

براساس یک مطالعه مروری که در سال ۲۰۱۰ منتشر شده است، مشخص شد که یکی دیگر از گیاهان آیورودایی، آسیاواگاندای است که می‌تواند پلاک‌های بتا آمیلوئید را در تحقیقات اولیه مهار کند. علاوه بر این، بررسی صورت گرفته از مطالعات اولیه نشان می‌دهد که، آسیاواگاندای با کاهش استرس اکسیداتیو (عاملی که می‌تواند به پیشرفت بیماری آلزایمر منجر شود) ممکن است منجر به تقویت حافظه در طب سنتی شود.

جینسینگ

جینسینگ، یکی از محبوب‌ترین گیاهان دارویی است که حاوی مواد شیمیایی ضد التهابی به نام جینسنوزیدها است. براساس بررسی‌های منتشر شده در سال ۲۰۱۸، دانشمندان مشاهده کردند که جینسینوزیدها می‌توانند در مطالعات آزمایشگاهی مقدماتی به کاهش سطح بتا آمیلوئید در مغز کمک کنند.

گوتو کلا

در سیستم‌های پزشکی جایگزین، مانند آیورودا و TCM ، گوتو کلا مدت‌ها است که برای بهبود تقویت حافظه مورد استفاده قرار می‌گیرد. یافته‌های حاصل از تحقیقات مبتنی بر حیوانات نشان می‌دهند که، این گیاه ممکن است با مبارزه با استرس اکسیداتیو، به مغز نیز کمک کند.

در یک مطالعه اولیه که در سال ۲۰۰۳ در فارماکولوژی و فیزیولوژیک بالینی و تجربی منتشر شده است، به عنوان مثال، آزمایش بر روی موش‌ها نشان داد که گوتو کولا ممکن است استرس اکسیداتیو مربوط به آلزایمر را مهار کند و عملکرد شناختی را بهبود بخشد.

بادرنجبویه

بادرنجبویه، گیاهی است که اغلب در چای مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای کاهش اضطراب و بی خوابی از آن استفاده می‌شود و منجر به بهبود عملکرد شناختی و تقویت حافظه در طب سنتی می‌شود.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۳ در مجله عصب شناسی، جراحی مغز و اعصاب و روانپزشکی منتشر شده است، ۴۲ بیمار مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط ​، به مدت چهار ماه از بادرنجبویه به عنوان دارو استفاده کردند. در پایان مطالعه، آنهایی که این گیاه را مصرف کرده بودند، بهبود قابل توجهی در عملکرد شناختی خود نشان دادند.

آیا برای سلامت مغز و تقویت حافظه باید از طب سنتی استفاده کرد؟

آیا برای سلامت مغز و تقویت حافظه باید از طب سنتی استفاده کرد؟

در حالی که طب سنتی ممکن است تأثیرات مفیدی بر تقویت حافظه داشته باشد، اما هیچ درمانی طبیعی نباید به عنوان جایگزین مراقبت‌های استاندارد در معالجه بیماری که بر سلامت مغز تأثیر می‌گذارد، استفاده شود.

توجه به این نکته ضروری است که افزودن گیاهان به مقدار کمی در پخت و پز می‌تواند مفید واقع شود، ولی استفاده از آنها در مقادیر بیشتر، بهتر است مورد بررسی قرار گیرد. مصرف گیاهان و ادویه‌ها به شکلی غلیظ تر، همانطور که در مکمل‌ها مشاهده می‌شوند، خطر بیشتری در بروزعوارض جانبی دارند.

در کودکانی که مکمل‌های مریم گلی مصرف می‌کنند، گاهی مشکل تشنج گزارش شده است. فرم‌های غلیظ (مکمل) زردچوبه، جینسنگ و جینکو، دارای خاصیت رقیق کننده خون هستند و در نتیجه خطر خونریزی را افزایش می‌دهد، به خصوص در افرادی که سایر داروهای رقیق کننده خون یا ضد انعقاد خون را مصرف می‌کنند.

جینسینگ می‌تواند باعث ایجاد فشار خون شود (بالاتر یا پایین تر) و با بسیاری از داروها در تعامل است و در مواردی نادر، می‌تواند باعث یک واکنش شدید آلرژیک یا آسیب کبدی شود. گوتو کلا در موارد نادری باعث آسیب به کبد می‌شود.

کلام آخر

تقویت حافظه در طب سنتی تنها شامل استفاده از برخی گیاهان معجزه آسا است. طب سنتی که امروزه در علم مدرن استفاده می‌شود، ریشه در تاریخی‌ترین علوم کهن دارد که از کشورهایی مانند هند، چین، ایران، مصر و موارد دیگر نشأت می‌گیرند. طب سنتی تأکید بر استفاده از مواد طبیعی برای کاهش مشکلات مربوط به حافظه دارد، از این رو در سال‌های اخیر به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید