• فروشگاه
  • جستجو
  • کتابخانه
  • تنظیمات
  • دانلود
  • ویدئوهای انگیزشی
خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن

خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن

نویسنده : رولف دوبلی
راوی : مرآت بهنام

/

6,900 تومان

/

( 69 )
خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن
پخش دمو

خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن

چه کسی زندگی بدون اشتباهی داشته است؟ واضح‌تر بپرسم: چه کسی می‌تواند ادعا کند که بدون اشتباه زندگی کرده است و تابحال تصمیم اشتباهی نگرفته است؟ هیچ کس! خطا ذات زندگی و حیات انسانی است. البته این مسئله تقصیر ما نیست. ذهن ما به‌صورتی طراحی شده است که در شرایطی خاص و متفاوت، دچار اختلال در عملکرد صحیح می‌شود و همین واقعیت ما را به‌سمت خطاهای شناختی سوق خواهد داد. رولف دوبلی در کتاب هنر شفاف اندیشیدن سعی کرده است درباره این شرایط و خطاهای رایجی که مغز ما مرتکب می‌شود صحبت کند. او در این کتاب از عواملی

«تلاش برای جمع آوری اطلاعات را فراموش کن. تمام تلاشت را بکن تا با حداقل اطلاعات گلیمت را از آب بیرون بکشی. این به تو کمک می کند تصمیم های بهتری بگیری. اطلاعات اضافی ارزشی ندارند، چه آن ها را بدانی و چه ندانی.» آیا همیشه تصمیمات درستی می‌گیریم؟ آیا انگاره‌های ما نسبت به مسائل همیشه درست هستند؟ جواب منفی است. اما چه عواملی باعث می‌شوند که ما تصمیمات اشتباهی بگیریم و چه عواملی آن‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند؟ رولف دوبلی در کتاب هنر شفاف اندیشیدن به تمام سوالات شما درباره تصمیم‌‌گیری و خطاهای شناختی جواب خواهد داد.

شناسنامه خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن

عنوان کتاب: هنر شفاف اندیشیدن عنوان کتاب به زبان اصلی: The Art of Thinking Clearly نویسنده کتاب: رولف دوبلی نوع کتاب: خلاصه کتاب صوتی امتیاز کتاب: ۳.۸ از ۵ (Good reads) ۴.۵ از ۵ (Amazon)

اهداف خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن

شما در این کتاب با انواع خطاهای شناختی آشنا خواهید شد. دوبلی در کتاب هنر شفاف اندیشیدن مخاطب را با تمام عواملی که می‌توانند به‌نوعی سیستم شناخت، تصمیم‌گیری و تفکر ما را تحت تاثیر خود قرار دهند آشنا می‌کند. به این ترتیب با شناخت این خطاها و عوامل، می‌توان به‌طرز قابل توجهی از تاثیر آن‌ها در زندگی، موقعیت‌ها و شرایط کم کرد. شما به‌عنوان خواننده این کتاب خواهید آموخت که وقتتان را روی چه چیزی صرف کنید و از اتلاف بیهوده وقت جلوگیری کنید. از طرفی با تعصبات شناختی هم آشنا خواهید شد و درنتیجه یاد می‌گیرید که چطور از این تعصبات غلط ذهنی دور بمانید. مجموعه این آموزه‌ها شما را به راهی رهنمون می‌کند که در آن خطا و اشتباه به حداقل ممکن رسیده است و درنتیجه، شما می‌توانید با آموختن مطالب این کتاب قدم‌هایتان را برای رسیدن به موفقیت تندتر کنید.

درباره نویسنده خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن

رولف دوبلی در ۱۹۶۶ در سوییس متولد شد. دوبلی نویسنده، رمان‌نویس، فیلسوف و کارآفرین است. او دکتری فسلفه اقتصاد از دانشگاه سنت گالن سوییس است. مهم‌ترین دلیل شهرت دوبلی، نوشتن کتاب هنر شفاف اندیشیدن است. یکی دیگر از مهم‌ترین آثار دوبلی، کتاب هنر خوب زیستن است. این کتاب هم به اندازه هنر شفاف اندیشیدن به محبوبیت و شهر خوبی دست پیدا کرد. درنتیجه دوبلی توانست در گروه نویسندگان پرفروش و محبوب دنیا قرار بگیرد و به شخصیت برجسته‌ای در زمینه فعالیت حرفه‌ای خود دست پیدا کند.

نقد خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن

کتاب هنر شفاف اندیشیدن از زاویه متفاوتی به اندیشه و تفکر نگاه می‌کند. دوبلی در این کتاب از روش جذابی برای انتقال مفاهیم موردنظر خود به مخاطب استفاده کرده است و این روش اتفاقا بسیار تاثیرگذار بوده است. او سعی کرده است در هرفصل از یک داستان که ممکن است تجربه مشترک بسیاری از افراد بوده باشد استفاده کند تا با استناد به آن و تحلیل داستان، ذهن خواننده را نسبت به خطای شناختی موردنظر باز کند. او اسم هر فصل را هم به همان خطای شناختی اختصاص داده است. مثلا بعضی از فصل‌های این کتاب به شکل زیر هستند: چرا باید به قبرستان‌ها سری بزنی؟ -خطای بقا آیا دانشگاه هاروارد شما را باهوش‌تر جلوه می‌دهد؟ -توهم بدن شناگر چرا ابرها را به شکل‌های مختلف می‌بینی؟ -توهم دسته‌بندی چرا مرتب دانش و توانایی‌هایت را دست‌بالا می‌گیری؟ -اثر بیش اعتمادی کمتر از آن چیزی که تصور می‌کنی در اختیار توست. -توهم کنترل چرا آخرین شیرینی جعبه دهان تو را آب می‌اندازد؟ -خطای کمبود هرکسی در اوج، زیبا به نظر می‌رسد. -اثر هاله‌ای بهتر تصمیم بگیر – کمتر تصمیم بگیر. -خستگی تصمیم‌گیری چرا باید کشتی‌های خود را آتش بزنید؟ -ناتوانی در بستن درها چرا تصمیم‌های سال جدید نتیجه نمی‌دهند؟ -اهمال کسی که چکش به دست دارد فقط میخ را می‌بیند. -تغییر شکل حرفه‌ای چرا نباید اخبار را دنبال کنی؟ -توهم اخبار

جوایز و دستاورد های خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن

کتاب هنر شفاف اندیشیدن یکی از کتاب‌های پرفروش دنیا در ژانر مربوط است. این کتاب به چندین زبان زنده دنیا ترجمه شده است و توانسته است نظر منتقدین را هم به خود جلب کند. این اثر دوبلی در ایران هم طرفداران زیادی دارد و همیشه جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های بازار کتاب بوده است.

این کتاب مناسب چه کسانی است؟

اگر دوست دارید کمی متفاوت‌تر از عموم افراد فکر کنید، اگر دوست دارید تصمیم‌گیری‌های منطقی‌تر و کم‌خطاتر داشته باشید، اگر رسیدن به موفقیت و کمال در برنامه اصلی زندگیتان قرار گرفته است، حتما نیاز به خواندن این کتاب خواهید داشت. فرقی نمی‌کند در چه جایگاهی هستید و شغلتان چیست، این کتاب در همه عرصه‌های زندگی و هرشغلی که قرار است داشته باشید، به شما کمک خواهد کرد.

صاحب نظران راجع به کتاب چه می گویند؟

این کتاب شیوه تفکرتان را تغییر خواهد داد و تصمیماتتان را دگرگون خواهد کرد. ( به نقل از Goodreads در معرفی کتاب هنر شفاف اندیشیدن) ساده، صریح و همیشه غافلگیرکننده. (توصیف وبسایت Barnes & noble در توصیف این کتاب) دوزلی رایج‌ترین خطاهای تصمیم‌گیری ما را با ادبیاتی جذاب بررسی می‌کند و چگونگی مقابله با آن‌ها را با حس خوب آموزنده توصیف می‌کند. (رابرت چالدینی، نویسنده کتاب تاثیر) نثر آسان... کاری که دوبلی انجام می‌دهد آنالیز پیش‌فرض‌ها، سوگیری و توهاماتی است که روندها تفکر و تصمیم‌گیری ما را در روابط تجاری و شخصی شکل می‌دهد که می‌تواند برای ما به‌عنوان عضوی از جامعه، هزینه گزافی داشته باشد. (فایننشال تایمز)

بخش هایی از متن کتاب

در مسیر یک کنسرت، سر یک چهارراه با گروهی از آدم‌ها مواجه می‌شوی که همه به آسمان خیره شده‌اند. بدون این‌که فکر کنی، تو هم به بالا زل می‌زنی. چرا؟ تایید اجتماعی. وسط کنسرت، زمانی که تک‌نواز اوج هنرنمایی‌اش را به نمایش می‌گذارد، یک نفر شروع به کف زدن می‌کند و ناگهان همه‌ی حضار با او همراه می‌شوند. تو هم همین طور. چرا؟ تایید اجتماعی. بعد از کنسرت به رخت‌کن می‌روی تا کتت را برداری. می‌بینی مردم چگونه سکه‌ای به عنوان انعام در بشقاب می‌گذارند، هرچند هزینه‌ی خدمات در پول بلیط لحاظ شده. چه کار می‌کنی؟ احتمالا تو هم انعام می‌دهی. فرض کن ماشین تازه‌ای خریده‌ای. اما بلافاصله از تصمیمت پشیمان شده‌ای. موتورش صدای جت در حال روشن شدن می‌دهد و توی صندلی راننده راحت نیستی. چه کار می‌کنی؟ پس دادن ماشین به‌معنای اعتراف به اشتباه خواهد بود (که تو این را نمی‌خواهی!) البته، فروشنده احتمالا راضی به پس دادن کل پول تو نخواهد بود. پس خودت را متقاعد خواهی کرد صدای بلند موتور و ناراحت بودن صندلی امکاناتی امنیتی‌اند که از خواب رفتن پشت فرمان جلوگیری خواهند کرد.

دسته بندی
--:--
--:--
  • 15
  • 15
  • ذهن
ذهن
0

0-
  • 15
  • 15
  • 1.0x
تنظیمات سرعت
  • 0.75x
  • 1.0x
  • 1.25x
  • 1.5x
  • 1.75x
  • 2.0x
انصراف