‏۵‏‎ ‎کتاب پیشنهادی جف بزوس

5 کتاب پیشنهادی جف بزوس

فهرست مطالب

درست است که جف بزوس با «فروش» کتاب میلیاردر شد؛ اما بخش بزرگی از موفقیت او حاصل «خواندن» کتاب است. پس بیایید با ۵ کتاب پیشنهادی او آشنا شویم؛ کتاب­‌هایی که ممکن است زندگی شما را تغییر دهند.

آیا امروز خرید آنلاینی انجام دادید؟ یا برنامۀ تلویزیونی محبوب‌تان را آنلاین تماشا کردید؟ خب، باید بگوییم که به‌ احتمال‌ زیاد از سرویسی استفاده کرده‌­اید که جف بزوس در ساخت آن دست داشته است. گرچه اکنون دارایی خالص او چیزی در حدود ۱۸۸ میلیارد دلار است؛ اما این ثروت به‌راحتی به دست نیامده­. ازاین‌رو، برای رسیدن به منبع الهام دومین فرد ثروتمند جهان، به معرفی ۵ کتاب متحول­‌کننده‌­ای که به پیشرفت جف بزوس در این راه کمک کرده‌­اند خواهیم پرداخت.

دوباره فکر کن در 5 کتاب پیشنهادی جف بزوس۱. دوباره فکر کن

اثر جیسون فرید و دیوید هینمر هانسن

دوباره فکر کن، بر اساس تجربیات واقعی زندگی دو تن از بنیان‌گذاران پیشتازِ عرصۀ فناوری نوشته شده و نوع متفاوتی از کتاب­‌های کسب‌وکار است که به بررسی دنیای کارآفرینی قرن بیست و یکم می­‌پردازد. این کتاب، زبان بسیار ساده‌­ای دارد و برای افرادی که آرزو دارند کارهایشان را به‌تنهایی انجام دهند بهترین راهنماست.

بزوس در دیدگاهی که در مورد دوباره فکر کن نوشته، نویسندگانِ آن را به خاطر بازنویسی قوانین کسب‌­و­کار و همچنین رویکرد غیرمتعارف‌شان تحسین کرده و آن را «کتابی موفق و به همان اندازه برخلاف انتظار» خوانده است.

ساختن برای ماندن در 5 کتاب پیشنهادی جف بزوس۲.ساختن برای ماندن

اثر جیم کالینز

ساختن برای ماندن، کتاب موردعلاقۀ جف بزوس درزمینۀ کسب‌وکار است و به‌راحتی می‌توان دلیل آن را فهمید. نویسندۀ کتاب، جیم کالینز و شریک تحقیقاتی­‌اش جری آی. پوراس، در طی شش سال، هجده شرکت موفق و ماندگار را بررسی و هر کدام از آن­‌ها را با یکی از رقبای برترشان مقایسه کردند. علاوه بر این، آن­‌ها را از ابتدای تأسیس‌شان تا به امروز موردمطالعه قرار دادند تا دریابند چه چیزی باعث شده کسب‌وکارشان از هر طوفانی جان سالم به در ببرد.

این کتاب مملو از مثال بوده و در چارچوبی از مفاهیم کاربردی سازمان‌دهی شده که مدیران و کارآفرینان می­‌توانند آن­‌ها را در تمام سطوح به کار گیرند. ساختن برای ماندن، برای ساخت سازمان­‌هایی که بتوانند از آزمونِ زمان سربلند بیرون بیایند، نقشۀ بی‌­نظیری ارائه می‌­دهد.

ساخت آمریکا در 5 کتاب پیشنهادی جف بزوس

۳. ساخت آمریکا

اثر سم والتون و جان هیوی

قبل از تأسیس آمازون، اگر می­‌خواستید چیزی بخرید، باید به یک فروشگاه واقعی می­‌رفتید؛ و به‌ احتمال‌ زیاد، آن فروشگاه بر اساس اصول خرده‌­فروشی که سام والتون در بنای آن پیشگام بود، ساخته شده بود.

بسیاری، والتون را نمونه‌­ای عالی از تبلور رؤیای آمریکایی می­‌دانند؛ مردی از قلب کشور آمریکا که فروشگاه «والتونز دایمِ» خود را به بزرگ‌ترین خرده‌­فروشی جهان، یعنی «وال مارت»، تبدیل کرد.

والتون در این کتاب، اصول پائین نگه داشتن قیمت در خرده‌­فروشی را توضیح می‌­دهد و دربارۀ ارزش‌های اصلی خود یعنی صرفه‌جویی و گرایش به عمل-امتحان چیزهای جدید و انجام اشتباهات زیاد-صحبت می‌کند. با توجه به این‌که خود جف بزوس هم در صنعت خرده‌­فروشی فعال است، درک این که چرا این کتاب در فهرست ۵ کتاب پیشنهادی او جای گرفته چندان سخت نیست.

قوی سیاه در 5 کتاب پیشنهادی جف بزوس

۴. قوی سیاه

اثر نسیم نیکلاس طالب

قوی سیاه اطلاعاتی در مورد الگوهای موجود در آشوب و هرج‌ومرج ارائه می­‌دهد و محدودیت­‌های ما در پیش­بینی را بررسی می­‌کند.

اتکای بیش‌ازحد ما به روش‌های شهودی که به بهای از دست دادن دقت و درستی‌مان تمام می‌­شود، ناتوانی اساسی ما در درک و تعریف امرِ تصادفی و حتی خود زیست‌شناسی ما، همگی در تصمیم‌گیری ضعیف‌مان و گاهی اوقات ظهور «قوهای سیاه»-رویدادهایی که تصور می­‌شود غیرممکن هستند و درک ما از جهان را دوباره تعریف می‌­کنند-منجر می­‌شوند.

بزوس در دیدگاه خود راجع به آثار طالب، یکی از قدرتمندترین ایده‌های او را ستود: «تجربه و تجربه‌گرایی بر روایت آسان و آشکار غلبه می‌کند».

خوب به عالی در 5 کتاب پیشنهادی جف بزوس

۵. خوب به عالی

اثر جیم کالینز

سال ۲۰۰۱ بود و تنها ۴ سال از تأسیس آمازون می­‌گذشت و این شرکت در تلاش بود تا پس از ترکیدن حباب دات کام، جایگاه خود در بازار را دوباره به دست آورد. به همین دلیل، بزوس، جیم کالینز را به بازدید از محوطۀ آمازون دعوت کرد و از او مشاوره خواست.

در آنجا، کالینز با بزوس و مدیرانش ملاقات کرد و دربارۀ کارآفرینی و ایده‌های این کتاب که اواخر همان سال منتشر شده بود، با هم بحث کردند. بزوس و تیمش، با استفاده از دانش نهفته در این کتاب، موفق شدند تغییرات لازم را در استراتژی کسب‌وکارشان اعمال و نقشۀ موفقیت آمازون را ترسیم کنند.

در واقع پس از این ملاقات، آمازون به یکی از ایده‌های قدرتمند کالینز دست یافت؛ این که برای داشتن یک کسب‌وکار ماندگار، باید با شتاب حرکت کرد. بنابراین استراتژی خود را عوض کرد و تمرکز خود را از سود کوتاه‌مدت به رشد بلندمدت پایدار تغییر داد.

سپس، اولین سود خود در سه‌ماهۀ آخر سال ۲۰۰۱ را با موفقیت کسب کرد و امروز، جف بزوس موشک به فضا می­‌فرستد. اگر شما هم دلتان می­خواهد ایده‌­هایتان را به فضا پرتاب کنید شاید بد نباشد این کتاب را بخوانید.

مطالعۀ بهترین کتاب‌­ها در ۱۵ دقیقه

تقریباً هر چیزی را می‌­توانید از کتاب‌­ها یاد بگیرید؛ از اصول رهبری گرفته تا تکنیک‌­های بازاریابی. اما خواندن تمام این کتاب‌­ها زمان بَر است و به همین خاطر، سایت ما تنها مهم‌ترین مطالب هر کتابی را در اختیارتان قرار می‌­دهد. به این ترتیب، می‌­توانید در عرض ۱۵ ​​دقیقه تمام نکات کلیدی کتاب مورد نظرتان را بخوانید.

علاوه بر این، می­‌توانید این خلاصه کتاب­‌ها را به راحتی در برنامه‌­هایتان جا دهید و کتاب‌خوانی را به یک عادت روزانه تبدیل کنید.

دانلود اپلیکیشن خلاصه کتاب ذهن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید