۱۱ مشخصه ی رابطه شاد و سالم

11 مشخصه رابطه شاد و سالم
11 مشخصه رابطه شاد و سالم

فهرست مطالب

جاش زلاتکس (Josh Zlatkus):

“به عنوان یک تراپیست، هر روز با زوج هایی صحبت می کنم که مشکلات زیادی دارند; مشکلاتی که بعضی اوقات تا حدی جدی هستند که این زوج ها تصمیم گرفتند از من درخواست کمک کنند. شغل من این است که به آن ها کمک کنم تا به تصمیم قاطعانه ای برسند. این تصمیم، می تواند ادامه ی راه با یکدیگر باشد یا اینکه از هم جدا شوند، که این جدایی می تواند بسیار سخت باشد. فهمیدم که عشق و ارتباط ،همیشه برای ماندن با یکدیگر و حل مشکلات کافی نیست.”

این مقاله به شما کمک می کند تا بدانید چه شاخص هایی برای ماندن با شریک زندگیتان کافی است; چه چیزهایی نیاز است تا بتوانید رابطه ای شاد، سالم و پایدار ایجاد کنید.

  1. با یک دیگر ارتباط برقرار کنید

هیچ کدام از روابط، چه رومانتیک و چه روابط عادی، بدون کشمکش و مشکلات ادامه پیدا نمی کند. عاملی که باعث می شود رابطه به شکل عادی خود برگردد، ارتباط خوب است. ارتباط، مهم ترین عامل سلامت رابطه است; زیرا این امر نشان دهنده ی توانایی رابطه برای این است که خود را تصحیح کند. اما چه چیزی باعث ایجاد ارتباط خوب می شود؟

می توان چندین کتاب در این رابطه نوشت، اما در این مقاله بهتر است به طور خلاصه و به زبان ساده آن را بیان کنیم.

پیش دستی: بهتر است در روابط خود صادق باشید. در این صورت می توانید در رابطه با مشکلات خود صحبت کنید، به جای آن که آن را تجربه کنید!

استوار و ثابت قدم: اگر هر از چند گاه، یا هنگام بروز مشکل با یکدیگر ارتباط داشته باشید هیچ فایده ای ندارد; ارتباط خوب زمانی عمل می کند که دائم و پایدار باشد.

صداقت: ارتباط خوب راجع به ساخت اعتماد و نزدیک تر کردن شما و شخص مقابل است. عدم صداقت می تواند نتیجه ی برعکس به دنبال داشته باشد.

  1. با اعتماد شروع کنید

برای داشتن رابطه ای موفق، نیاز به پایه و اساسی از اعتماد دارید. هزار و یک دلیل وجود دارد که بتوان به صورت منطقی راجع به این مسئله بحث کرد، اما به جای آن به مثال ساده ی زیر توجه کنید:

تصورر کنید با شخصی در رابطه باشید که به هیچ عنوان به او اعتماد نداشته باشید. این رابطه به هیچ عنوان لذت بخش نیست، موافق هستید؟

عدم وجود اعتماد در رابطه منجر به ایجاد چرخه ای نادرست در رابطه می شود. شخصی که در رابطه بی اعتماد است، باعث می شود شخص مقابل دچار پنهان کاری شود; حتی در رابطه با چیز هایی که نیاز به پنهان کردن آن ها ندارد نیز پنهان کاری به خرج می دهد. او به این دلیل این کار را انجام می دهد که بتواند تا حدی حریم شخصی و کنترل خود را داشته باشد; همین کار باعث می شود شخصی که مشکوک است، میزان شک بیشتری از خود نشان دهد.

عدم وجود اعتماد یا ایجاد رخنه در اعتماد یکی از سخت ترین مسائل در رابطه است که افراد سعی می کنند با آن کنار بیایند.

نشانه های یک رابطه شاد
نشانه های یک رابطه شاد
  1. ارزشهای درونی را درک کنید

ارزش های درونی را می توان به سادگی به این شکل تعریف کرد:

ارزش هایی که اگر شریک شما آن ها را با شما در میان نگذارد، طاقت تحمل آن را ندارید.

اغلب روابط می توانند دارای مخالفت های سالم در رابطه، راجع به موضوعات متفاوت باشند; اما هر شخصی دارای عقایدی است که قابل مذاکره نیستند. برای برخی اشخاص، این عقاید ممکن است سیاسی باشد و برای دیگر زوج ها ممکن است مشکلاتی بر سر داشتن فرزند، بین دوستان یا مشکلاتی بر سر اصول اخلاقی باشد.

فرقی ندارد عقاید غیر قابل مذاکره ی شما از کدام نوع می باشد، اما مهم است آن ها را با شریک خود در میان بگذارید; در غیر این صورت، دائماً بامشکلات شخصی زیادی دست و پنجه نرم می کنید.

این نکته را در ذهن داشته باشید که  تمامی این عقاید درون یک سنگ محکم قرار نگرفته اند. اگر طرفین مشتاق باشند تا حرف های یکدیگر را بشنوند، ممکن است با درک و پیدا کردن نقاط مشترک و سازش هایی که با یکدیگر دارند غافلگیر شوند.

  1. صمیمیت را به عنوان یک معیار قرار دهید

گرچه در جوامع روانشناسی، اغلب صمیمیت را به معنای رابطه خصوصی تلقی می کنند، اما این کلمه می تواند معانی بسیار بیشتری نیز داشته باشد. من (نویسنده) صمیمیت را به عنوان توانایی برای برقراری ارتباط در سطح “میان فردی” (وابسته به رابطه ی میان اشخاص) با شخصی دیگر تعریف می کنم، که می‌تواند میان دوستان و اعضای خانواده نیز به اندازه روابط عاشقانه اتفاق بیافتد. گرچه یکی از زیر مجموعه های این تعریف، شامل رابطه خصوصی می‌شود که یکی از مهم ترین مباحث شادی و سلامتی در رابطه است.

اگر از رابطه خصوصی خود راضی نیستید، باید از یک جا شروع کنید و بفهمید که کدام قسمت از رابطه شما می تواند تغییر کند تا منجر به نتایج بهتری شود

داشتن رابطه خصوصی سالم به معنای داشتن رابطه کامل و عالی نیست; بلکه می‌تواند معیاری برای بسیاری از مسائل مثبت دیگری شود که این نوع رابطه می تواند با خود به همراه داشته باشد.

 

  1. آسیب پذیری را پرورش دهید

یکی از بهترین و دوست داشتنی ترین مسائل در رابطه با داشتن رابطه نزدیک، این است که می‌توانیم مسائلی را با شریک خود در میان بگذارید که با هیچکس نمی توانید در رابطه با آن ها صحبت کنید. به عنوان یک تراپیست، به این آگاه هستنم که این مسئله چقدر تاثیر بالایی در رسیدن به سلامت روحی دارد. اینکه بتوانید به راحتی به شخصی اعتماد داشته باشید که در رابطه با تمام مسائل کوچک و بزرگ زندگی صحبت کنید، ارزش بسیار بالایی دارد و این مسئله اصلی ترین دلیل برای ورود به این نوع روابط است.

توانایی به اشتراک گذاشتن جزئیات صمیمی و خودمانی، بستگی به اشتیاق طرفین برای آسیب پذیری دارد. این یک خیابان دوطرفه است. هم شما و هم شریک تان باید این توانایی را در خود پرورش دهید تا بتوانید پذیرای تمامی مسائل باشید و احترام به پذیرا بودن طرف مقابل را نیز پرورش دهید. آسیب پذیری به این چرخه مثبت و متقابل بستگی دارد.

  1. در رابطه در مورد آینده فرزندان  خودتان صحبت کنید

در کمال تعجب، به اشتراک گذاری گذشته ی مشترک و تجاربی که هر دوی شما در گذشته آن را تجربه کرده اید کمکی به بهبود روابط نمی‌کند، اما به اشتراک گذاری تصاویر ذهنی از آینده ی مشترک بین شما و شریک تان امری ضروری است. این تصویر سازی می تواند در رابطه با مسائلی مثل فرزندان، اقتصاد و سبک زندگی باشد. گرچه تمامی این مسائل می‌توانند بسیار پیچیده باشند، اما این که بتوانید تصویرسازی و تصورات شریک زندگی خود از آینده را درک کنید، امر بسیار مهمی است.

یکی از رایج ترین سناریوها، در رابطه با زوج های متاهلی است که نمی توانند بر روی داشتن فرزند توافق کنند. همان طور که می توانید تصور کنید، هر دوی این افراد مایل هستند نظرات خود را به دیگری غالب کنند و در رابطه با تصمیم خود راجع به داشتن یا نداشتن فرزند مصمم هستند; اما مسئله‌ای که عمیقاً آزار دهنده است این است که ممکن است عشق بسیار بزرگی بین این زوج باشد و همچنین دارای روابط خوب، اعتماد و ارزش های مشترک باشند، اما در طول زمان این زوج نمی‌توانند با یکدیگر سازش پیدا کنند و توانایی رسیدن به تصمیم مشترک برای زندگی را ندارند.

چگونه یک رابطه شاد بسازیم؟
چگونه یک رابطه شاد بسازیم؟
  1. در رابطه در مورد آینده مالی خودتان صحبت کنید

اول از همه، درک ارتباط میان وضعیت اقتصادی و رابطه ی مشترک سخت است، اما میان زوج ها و همچنین دوستان، تفاوت نظرهایی که در رابطه با پول وجود دارد، می تواند منجر به مشکلات جدی شود.

تصور کنید دو دوست نظرات متفاوتی در رابطه با نحوه ی خرج پول دارند. برای مثال، نمی توانند تصمیم درستی برای چگونگی گذراندن وقت با یکدیگر بگیرند. در موقعیت مشابه، افرادی که در رابطه ی عاشقانه هستند نیز دارای مشکل مشابه هستند، به‌ خصوص زمانی که وضعیت اقتصادی آن ها رو به افول می رود و سخت است.

در حالی که داشتن نقطه نظرات مشابه در رابطه با پول امری ضروری نیست، اما به عنوان مسئله ای که بخواهید در رابطه با آن بحث کنید، امر بسیار مهمی است.

  1. در رابطه در مورد سبک زندگی آینده تان صحبت میکنید

سبک زندگی عبارتی است که می تواند در برگیرنده ی تمامی مباحث بالا از قبیل فرزندان واقتصاد باشد; که تمامی زوج ها باید در رابطه با آن با یکدیگر مذاکره کنند. این عبارت می تواند شامل مسائل زیادی مانند چگونگی گذراندن اوقات فراغت، مسائل بزرگی مانند رابطه خصوصی و مسائل کوچکی مانند خواب یا رژیم غذایی باشد. نکته ی مهم در رابطه با این مسئله این است که تمامی ما انسان ها نیازها و خواسته هایی داریم و زمانی که شخص دیگری با نیازها و خواسته‌های خود وارد این راه شود، مجبور هستیم با یکدیگر سازش کنیم.

هنگامی که به بحث سبک زندگی در روابط می‌رسیم، افرادی که در سنین جوانی با یکدیگر  آشنا می شوند، سخت تر از سایر افراد می توانند با سبک زندگی شریک خود کنار بیایند و با یکدیگر سازش کنند. این مسئله احتمالا به این دلیل است که هنگامی که سن افراد بالاتر می‌رود، نیازها و خواسته‌های آن ها نیز  تغییر شکل می دهد و شکل ثابت و مشخصی به خود می گیرد. زوج هایی که در سنین بالاتر با یکدیگر آشنا می‌شوند، دانش بیشتری از علایق و بیزاری های خود دارند و این موارد را، در مواقعی که با یکدیگر سازش دارند یا ندارند، لحاظ می‌کنند.

  1. تعادلی بین وابستگی و استقلال خود پیدا کنید

همان طور که در بخش اعتماد اشاره شد، توانایی وابستگی به یک دیگر، نشانه ای از قدرت است. در حقیقت، هیچ رابطه ای بدون وابستگی ادامه پیدا نمی کند; اما مانند تمامی مسائلی که در زندگی با آن روبه‌رو هستیم، هنگام مواجهه با این مسئله نیز باید تعادل را حفظ کرد.

وابستگی زیاد، درست به اندازه ی استقلال زیاد خسته کننده و آزار دهنده است. اگر هیچ وابستگی در میان نباشد، هیچ کدام از زوجین احساس نمی کنند که هر کدام،  بخشی از دیگری است. از طرف دیگر اگر وابستگی بین زوجین زیاد باشد، یک یا هر دو طرف رابطه احساس می‌کند از پا درآمده است و در هم شکسته است.

به طور خلاصه، هر کدام از طرفین باید این مسئولیت را قبول کند تا تعادل بین وابستگی زیاد و عدم وابستگی به شخص دیگر را یاد بگیرد و آن را حفظ کند.

آیا در یک رابطه شاد هستید ؟
آیا در یک رابطه شاد هستید ؟
  1. خانواده و دوستان خود را فراموش نکنید

این مسئله معمولاً بخشی از رابطه است که زیاد به آن توجه نمی‌شود، زیرا اغلب افراد در ابتدای رابطه ی خود، خانواده و دوستان  را به حریم خود وارد نمی کنند. هر دو طرف سعی می‌کنند یک دیگر را از طریق خلق و خوی هم بشناسند و شروع به ایجاد رابطه ای محکم کنند; اما هنگامی که به مراحل بالاتر می رسند،  هرکدام باید با انسان های مهم زندگی طرف مقابل رو به رو شوند.

معمولا زوجین فراموش می کنند که سازش آن ها با خانواده و دوستان طرف مقابل تا چه حد حائز اهمیت است. همان طور که در مبحث ارزش‌های درونی مطرح شد، مسئله ی مهم در این بخش نیز تحمل و بردباری است. چه اتفاقی می افتد اگر شخصی نتواند با خانواده و دوستان طرف مقابل کنار بیاید؟ آیا این نیز قابل تحمل است؟ آیا تمام افراد می توانند با یکدیگر کنار بیایند؟

اگر این افراد بتوانند بدون هیچ کم و کاستی در دایره ی افراد مورد علاقه شما قرار بگیرند، بسیار بهتر است، اما هنگامی که نتوانید با افراد دیگر سازش برقرار کنید و به سختی آن ها را در جمع خود راه دهید، این مسئله تبدیل به مشکلی بزرگ می‌شود.

  1. همیشه به رابطه تان تعهد داشته باشید

در شروع اغلب روابط تعهد بسیار کمی نیاز است. همه چیز به بهترین شکل ممکن پیش می‌رود و نمی‌توانید تصور کنید که شاید در آینده مشکلات زیادی با یکدیگر داشته باشید (که حتما خواهید داشت!). زوج های بسیاری وجود دارند که هنگامی که از تب و تاب ازدواج و قرار های متعدد می افتند، تازه درمی‌یابند که یکی از مهم ترین عامل های رابطه ی موفق را ندارند: تعهد به یک دیگر.

شاید بسیاری افراد تعهد را به معنای اشتیاق برای ماندن با شخصی دیگر در میان تمام خوشی ها و سختی ها تعریف کنند. شاید هم این جمله را به معنای روابط طولانی‌ مدت موفق تعریف کنید. در ادامه چندین نکته در رابطه با تعهد ذکر می‌کنیم که باید همیشه آن ها در ذهن خود داشته باشید:

  • تعهد زمانی آسان‌تر می‌شود که  از تمامی ویژگی ها و کیفیت های شخص مقابل که  در شرایط  محیطی و روحی مختلف تغییر نمی کند، سپاس گزاری کنیم _ برای مثال می توانیم به جای تعریف و تمجید از میزان حقوق شریک مان، از حس شوخ طبعی او سپاس گذاری کنیم.
  • تعهد زیاد می تواند آزار دهنده و آسیب زننده باشد. این امر می‌تواند باعث شود تا افراد زیادی برای مدت زمانی طولانی در روابط آزار دهنده و توهین آمیز بمانند. تعهد سالم به این معنا است که شما همواره ویژگی ها و کیفیت های خوب شخص مقابل را زیر نظر داشته باشید; تعهد ناسالم به معنای این است که تعهد را، به شادی و رضایت خود ترجیح دهید.
  • تعهد نیز یک خیابان دوطرفه است: اگر به شخصی که همواره نسبت به ما تعهد دارد ماعهد باشیم، این رابطه پایدار می‌ماند.

امیدواریم تمامی موارد ذکر شده در این مقاله را به عنوان عاملی برای موفقیت در روابط خود به کار بگیرید. مشکلات هنگامی دردسرساز می‌شوند که شما و شریک زندگی تان از آن ها آگاه نباشید.

اگر احساس می‌کنید یکی از موارد ذکر شده باعث ایجاد دردسر و مشکل در روابط شما شده است، بهتر است مورد یک را مجددا مطالعه کنید. از ایجاد ارتباط و صحبت با شریک زندگی خود نترسید و آن را شروع کنید. ایجاد ارتباط یا توانایی رابطه برای تصحیح خود، همیشه اولین قدم برای شروع تغییر در روابط است.

یک دیدگاه

  1. تعهد و اعتماد دو تا شاخصه مهمه و اینکه دو نفر خیلی باهم راحت باشن مثه دوتا دوست بتونن باهم صحبت کنن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید