خلاصه کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی

معرفی کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی

فهرست مطالب

در دنیای امروز، کتاب‌های بسیار کمی می‌توانند با محبوبیت کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی رقابت کنند! هنگامی ‌که این اثر برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ منتشر شد، نه تنها به آموزش بی‌شماری از زنان و مردان در سراسر جهان کمک کرد بلکه توانست جای خود را در فرهنگ عامیانه باز کند و به یک کتاب کلاسیک در حوزه روانشناسی تبدیل شود. به دلیل اهمیت بالای این کتاب، بیایید درباره این اثر شگفت صحبت کنیم. برای مطالعه خلاصه کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی با ما همراه باشید.

مشخصات کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی

  • عنوان اصلی: Men Are from Mars, Women Are from Venus
  • نویسنده: جان گری
  • کشور: آمریکا
  • سال انتشار: ۱۹۹۲
  • ژانر: روانشناسی و بهبود روابط
  • مناسب برای: بزرگسالان
  • مترجم و انتشارات: این کتاب در ایران توسط ناشران و مترجمان بسیاری کار شده است.
  • امتیاز کتاب: ۳.۷۵ از ۵ (براساس وبسایت goodreads.com)

دربارۀ کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی

دربارۀ کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی

علی رغم عنوان جالب و جذاب کتاب، مردان مریخی و زنان ونوسی یک حقیقت مهم در روابط زنان و مردان امروزی را حل می‌کند که «عدم ارتباط مؤثر» است.

کتاب جای گری به جای اینکه سرزنش خود را به یک شخص یا یک جنسیت معطوف کند، به تفاوت‌های ذاتی بین نحوه ارتباط زن و مرد می‌پردازد.

ارتباطات یکی از مهمترین عوامل در یافتن تعادل مناسب در یک رابطه طولانی مدت است. با توجه به این مفهوم که زنان و مردان در سیاره‌های مختلفی زندگی می‌کنند، این کتاب کمک می‌کند تا نه تنها این تفاوت‌ها برای جنسیت مخالف برجسته شوند بلکه به ارائه راه حل‌هایی در مورد چگونگی دیدار هر دو زن و مرد برای داشتن استراتژی‌های ارتباطی بهتر نیز کمک می‌کند.

مردان مریخی و زنان ونوسی، کتاب بسیار خوبی برای مردها و زن‌ها است، چه افرادی که در یک رابطه باشند، چه در گذشته رابطه سختی داشته‌اند و یا اگر می‌خواهند در آینده در یک رابطه موفق قرار گیرند.

هر شخصی که علاقه مند به بهبود رابطه خود است یا به دنبال مشاوره می‌گردد، باید کل کتاب را بخواند. با این حال، برای کسانی که به دنبال برخی از اقدامات کاربردی هستند، این مقاله برخی از بهترین درس‌های مربوط به ارتباطات مؤثر را بیان می‌کند.

خلاصه کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی

خلاصه کتاب می‌تواند چشم انداز بهتری از این اثر را نمایان سازد:

زن و مرد عشق را به شکلی متفاوت بیان می‌کنند

در کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی، تأکید زیادی بر عشق شده است. در واقع یکی از ویژگی‌های مهم عشق این است که هیچ ارتباطی با صحبت کردن ندارد! این یکی از بزرگ‌ترین کلیدهای زنده نگه داشتن عشق در روابط طولانی مدت است.

این یک درس بسیار مهم برای تمام مردان مریخی و زنان ونوسی است زیرا ارتباطات همیشه در مورد صحبت کردن یا گفتن چیزی به کسی نیست بلکه اغلب نشان دادن آن یا استفاده از ارتباطات غیرکلامی، برای انتقال پیام است.

زن و مرد هر دو ممکن است احساس کنند که برای نشان دادن عشق خود هر کاری می‌کنند. آنها عشق را به همان شکلی که می‌خواهند می‌بخشند. با این حال، ممکن است طرف مقابل این موضوع را تشخیص ندهد و در واقع فکر کند که شریک زندگی او اصلاً عشقی از خود نشان نمی‌دهد.

این نکته‌ای است که هر دو زن و مرد باید به آن فکر کنند زیرا بسیاری از ارتباطات در واقع از این یک مسئله مهم ناشی می‌شوند. اگر هر دو طرف بتوانند درک کنند که طرف مقابل به سادگی تفسیر متفاوتی از معنای عشق ورزیدن دارد، پس می‌توانند به جلو حرکت کنند و علاوه بر همۀ این‌ها، هر فردی زبان عاشقانه متفاوتی دارد!

خلاصه کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی

چگونه می‌توان ارتباط را در یک رابطه بهبود بخشید؟

کارهای بسیار کوچکی وجود دارند که زنان و مردان می‌توانند برای بهبود خطوط ارتباطی خود انجام دهند اما یکی از موارد ارتباطات کلاسیک بین این دو جنسیت اغلب زمانی رخ می‌دهد که زنان در هنگام برقراری ارتباط با مردان روراست نیستند.

یک داستان قدیمی درباره برقراری ارتباط زن و مرد وجود دارد که کاملاً این موضوع را به تصویر می‌کشد که چگونه عدم روراست بودن باعث ایجاد سوء تفاهم می‌شود. یک زن و مرد در خیابان رانندگی می‌کنند.

زن به سمت بستنی فروشی اشاره می‌کند و می‌گوید: «ببین، بستنی فروشی بازه.» مرد می‌گوید: «بله، همینطوره.» و سپس به رانندگی خود ادامه می‌دهد.

عصر همان روز، زن با ناراحتی به همسرش می‌گوید: «چرا وقتی برای باز بودن بستنی فروشی واکنش نشان دادم، متوقف نشدی؟» مرد با سردرگمی می‌گوید: «من هرگز نشنیدم که بگی برای خوردن بستنی متوقف بشیم!» این یک مثال پیش پا افتاده است، اما نمونه‌ای است که نشان می‌دهد چرا باید خیلی روراست و رُک حرف خود را زد، مثلاً می‌توان گفت: «دلم بستنی می‌خواد.»

اگر زنان بتوانند صحبت خود را مستقیم‌تر و روراست‌تر بیان کنند، انگیزه گفتن سؤال می‌تواند مؤثرتر واقع شود. این نمونه‌ای از ارتباط مستقیم است که به هر دو طرف اجازه می‌دهد تا با وضوح بیشتری با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

خلاصه کتاب آیین زندگی اثر دیل کارنگی

اثری خواندنی از دیل کارنگی

اکنون بخوانید

نحوه برقراری ارتباط را آموزش ببینید

جان گری در کتاب خود می‌گوید:

«احساسات ارتباط زیادی با نحوه برقراری ارتباط ما دارند. احساسات می‌تواند ما را فریب دهد که بعضی چیزها را بگوییم، چیزهای متفاوتی را در خود نگه داریم یا حتی به روشی پاسخ دهیم که شاید هرگز فکرش را نمی‌کردیم.»

«احساسات همچنین می‌توانند زبان بدن ما و نحوه ارسال سیگنال‌های ما به یکدیگر را تغییر دهند، حتی اگر متوجه نشویم که این کار را انجام می‌دهیم! احساسات زنان، ممکن است بالا و پایین برود.»

به طور کلی، احساسات زنان بیشتر از مردان متغیر خواهند بود. مردان تمایل دارند کمی احساسات خود را ثابت نگه دارند که این می‌تواند مثبت یا منفی باشد. مردان در صورت خوشحالی نیز ممکن است آنقدر زیاد هم احساسات خود را از خود بروز ندهند.»

«زمان ترس و ناراحتی، مردان بیشتر مستعد این هستند که تنها باشند. مردان باید در جایی که احساس امنیت می‌کنند، تنها باشند. این مهم از نظر علمی ‌به آن‌ها کمک می‌کند تا تفکر واضح‌تری داشته باشند.»

«اگر وقت کافی برای عقب نشینی در فضای امن فراهم شود، یک بار که یک مرد به حل مشکلات داخلی می‌پردازد، از این زمان تنهایی بیرون می‌آید.»

«از طرف دیگر، یک زن ممکن است به ‌راحتی احساس خود را بیان کند. شاید او نداند که چرا شریکش می‌خواهد وقت خود را صرف پردازش این مسئله کند.»

اجازه دادن به زنان و مردان برای پردازش احساسات به روشی که برای آن‌ها راحت و طبیعی است، یک مؤلفه اساسی در آزاد نگه داشتن خطوط ارتباطی است.»

جملات معروف از کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی

شریک زندگی خود را بیشتر بشناسید

کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی در مورد تفاوت‌های زن و مرد است اما یک شباهت بزرگی بین زن و مرد در روابط وجود دارد که نشان دادن آن امری کلیدی است. زن و مرد متفاوت هستند.

مردان و  زنان از لحاظ جسمی، بیولوژیکی، عاطفی تقریباً از هر لحاظ با یکدیگر متفاوت می‌باشند. با این حال، دلیل اینکه بسیاری از روابط در نهایت به موفقیت می‌رسند، این است که بین تفاوت‌ها تعادل ایجاد شود. شما فقط باید تفاوت‌های بین یکدیگر را متعادل کنید.

اگر وقت بگذارید تا واقعاً شریک زندگی خود را درک کنید، این مهم می‌تواند کمک زیادی به آن‌ها کند تا احساس دوست داشتن، ارزش و احترام کنند. زن و مرد متفاوت هستند و پذیرفتن و درک این موضوع مهم است.

اگر وقت بگذارید تا با شریک زندگی خود صحبت کنید، می‌توانید او را بیشتر بشناسید. خود را جای شخص مقابل بگذارید یا حتی کتاب‌های مشاوره روابط را بخوانید تا به او نشان دهید که می‌خواهید آن‌ها را بهتر درک کنید.

این می‌تواند به بازیابی انرژی در روابط عاشقانه شما کمک کند تا شما و همسرتان بتوانید رابطه خود را تا حد ممکن سالم نگه دارید.

در جوانی جبر مطالعه می‌کردیم، تاریخ می‌خواندیم و نام عناصر جدول تناوبی را حفظ می‌کردیم. اما وقتی بزرگ شدیم و زندگی را تجربه کردیم، متوجه شدیم که نمی‌توانیم چیزهای خاصی مانند رشد فردی را یاد بگیریم.

در حقیقت، کلید توسعه فردی یادگیری نیست بلکه تحول است! هم زنان و هم مردان برای شناخت بیشتر هم، باید بتوانند تغییر و تحول را با آغوش باز بپذیرند.

جملات کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی

جملات معروف از کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی«وقتی مرد می‌تواند بدون عصبانیت و ناامیدی به احساسات زن گوش دهد، مرد هدیه‌ای شگفت انگیز به زن می‌دهد. مرد هرچه بیشتر توانایی بیان داشته باشد، احساس شنیدن و فهمیدن بیشتری پیدا می‌کند و توانایی اعتماد بیشتر، پذیرش، قدردانی، تحسین، تأیید و تشویق مورد نیاز مرد را دارد.»

«مردان وقتی احساس نیاز می‌کنند، انگیزه می‌گیرند، در حالی که زنان وقتی عزیز واقع می‌شوند، احساس انگیزه پیدا می‌کنند.»

«وقتی زن و مرد بتوانند به اختلافات خود احترام بگذارند و آن‌ها را بپذیرند، عشق فرصتی برای شکوفا شدن خواهد داشت.»

«از آنجا که زنان از حمایت نشدن می‌ترسد، نا آگاهانه حامی مورد نیاز خود را کنار می‌زنند

«عشق احساسات حل نشده ما را به وجود می‌آورد. یک روز احساس می‌کنیم دوست داریم و روز دیگر ناگهان می‌ترسیم به عشق اعتماد کنیم. خاطرات دردناک ناشی از طرد شدن وقتی شروع می‌شوند که با اعتماد و پذیرش عشق شریک زندگی خود روبرو می‌شویم.»

«ما افراد بی‌نظیری هستیم که هر یک تجربه‌های منحصر به فردی خود را داریم.»

«اگر بخواهیم احساسات مثبت عشق، خوشبختی، اعتماد و قدرشناسی را احساس کنیم، در دوره‌ای نیز احساس خشم، غم، ترس و اندو خواهیم کرد.»

«اگر من بخواهم نیازهای خودم را با هزینه شریک زندگی خود برآورده کنم، مطمئناً ناراحتی، کینه و درگیری را تجربه خواهم کرد. راز شکل گیری یک رابطه موفق، برنده شدن هر دو شریک است

نقد کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی

بسیاری از سؤالات قدیمی وجود دارند که کلیشه‌های مربوط به جنسیت را پیش می‌برند. چه چیزی زنان و مردان را از هم متفاوت می‌کند؟ آیا ما واقعاً بنابر آنچه بسیاری از مردم فکر می‌کنند، متفاوت هستیم؟ یا آیا پرورش و فرهنگ است که شخصیت ما را متفاوت می‌کند؟

کتاب بسیار محبوب جان گری، مردان مریخی و زنان ونوسی، فرض می‌کند که دلیل اختلافات در روابط این است که هر جنسیت به مجموعه تعادل عاطفی، فرهنگ‌ها و ارزش‌های خاص خود عادت کرده‌اند.

با این حال، بر اساس آخرین یافته‌ها در اپی ژنتیک و علوم اعصاب، استدلال می‌کنیم که زن و مرد به هیچ وجه متفاوت متولد نمی‌شوند. اختلافات جنسیتی در مغز و هنگام تولد کاملاً سیاه و سفید نیستند!

باید اثبات کافی باشد که مغز از نظر فیزیولوژیکی اندامی نیست که از قبل تعریف شده اباشد. مغز ما بر اساس ارزش‌های فرهنگی، انتظارات اجتماعی و محیط اطرافمان در طول زندگی، دائماً در حال تغییر و تحول است.

حوزه علوم اعصاب طی دو دهۀ گذشته از زمان انتشار پرفرو‌ش‌ترین کتاب جای گری دستخوش تغییرات قرار گرفته است. واضح است که «شکاف جنسیتی» اصطلاح پذیرفته شده از نظر اجتماعی، ساخته خود ما است! دیگر تردیدی وجود ندارد که زنان به اندازه مردان شایسته هستند.

نقد کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی

تفاوت‌های جنسیتی با توجه به رفتارهایی که جامعه از کودکی با پسرها و دختران متفاوت رفتار می‌کند، هدایت می‌شوند. تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند که انتظارات و ادراکات جامعه و والدین، تفاوت‌های رفتاری ایجاد می‌کند که به طور فزاینده‌ای در بزرگسالی رشد خواهند کرد. حقیقت ساده این است که اگر مردان اهل مریخ هستند، زنان نیز چنین می‌باشند!

هرگونه تفاوت در جنسیت بیش از هر چیز ژنتیکی یا سخت افزاری در مغز ما، محصول پرورش است. یکی از کلیشه‌های گسترده جنسیتی بیان می‌کند که زنان احساساتی‌تر از مردان هستند. تا همین اواخر، به طور گسترده‌ای تصور می‌شد که احساسات ما توسط سیستم لیمبیک مغزمان کنترل می‌شود.

با این حال، معلوم شد که دانشمندان اولیه فقط تا حدی حق داشتند. ما آموخته‌ایم که قشر جلو مغز در احساسات و رفتار ما نقش دارند. جالب اینجاست که هیچ تفاوتی در قشر جلوی مغز بین زن و مرد وجود ندارد و این قسمت از مغز حتی تا بیست سالگی حتی به طور کاملی رشد نکرده است.

هر یک از ما طیف وسیعی از شش سبک اصلی احساسی را داریم، انعطاف پذیری، چشم انداز، تعاملات اجتماعی، آگاهی اجتماعی، خودآگاهی و توجه هستند که می‌توانند کنترل شوند. افکار ما با این احتمال که زنان می‌توانند احساساتی‌تر از مردان باشند، شرایط را سخت گیرانه‌تر می‌کند.

واضح است که ما از بدو تولد برنامه ریزی نشده‌ایم که براساس جنسیت خود رفتار خاصی داشته باشیم. در عوض، ما در طول زندگی خود آموزش دیده‌ایم تا با هنجارهای جنسیتی خود مطابقت داشته باشیم.

لیزه الیوت، دانشمند مغز و اعصاب در دانشگاه پزشکی و علوم روزالیند فرانکلین، بسیاری از تصورات سوء تصور در مورد تفاوت‌های ذاتی جنسیتی را در کتاب جدید خود، «مغز صورتی، مغز آبی» لغو کرده است.

وی نتیجه گرفت که تفاوت در مغز بزرگسالان از انطباق جنسیتی ناشی می‌شود. با گذشت زمان ما به شدت با جنسیت خود ارتباط برقرار می‌کنیم و خود را با نحوه رفتار دیگران مطابقت می‌دهیم.

مغز انسان بسیار قابل انعطاف است و در بدو تولد آماده است تا الگوهای محیط و رفتار مورد انتظار را بیاموزد تا شانس زنده ماندن را به حداکثر برساند. این مقوله توضیح می‌دهد که چرا نوزادان رفتاری را انجام می‌دهند که آن‌ها را بسیار شایان ستایش می‌کند. هر چیزی که کودک رفتار می‌کند، از مراقبت و پشتیبانی بیشتری برخوردار می‌شود.

به همین ترتیب، همانطور که جامعه درک خود را از تفاوت‌های جنسیتی در سنین پایین به کودکان تحمیل می‌کند، آن‌ها بر اساس این انتظارات شروع به توسعه الگوهای رفتاری خود می‌کنند. به عبارت دیگر، اجرای مکرر این برداشت‌ها و انتظارات، ارتباطات عصبی را ایجاد می‌کند که با بزرگ‌تر شدن، به تفاوت‌های جنسیتی تبدیل می‌شوند.

اینجاست که کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی در حد یک اثر عامه پسند نشان داده می‌شود نه اثری که به عمق وجود زنان و مردان نفوذ می‌کند. این کتاب همچنان در سطح روابط عادی مرد و زن قرار دارد و کلیشه‌های فرهنگی و اجتماعی را بازگو می‌کند.

این کتاب هنوز هم می‌توان بر اساس پیش درآمدهای رفتاری زنان و مردان، اثری مؤثر و مفید باشد زیرا چه بخواهیم و چه نخواهیم، فرهنگ مهمترین نقش را در زندگی و جامعه بشری ایفا می‌کند.

درباره نویسنده مردان مریخی و زنان ونوسی

درباره نویسنده مردان مریخی و زنان ونوسی

جان گری یک نویسنده آمریکایی است که در زمینه روابط و رشد شخصی فعالیت می‌کند. همگان او را با کتاب  مردان مریخی و زنان ونوسی می‌شناسند. او همچنین سایر کتاب‌های روانشناسی عامه پسند که ماهیت مشاوره روابط دارند را نیز به بازار ارائه کرده است.

وی پیش از انتشار کتاب‌های مشاوره خود با نویسنده دیگری به نام «باربارا دی آنجلیس» ازدواج کرده بود که نتیجه این ازدواج یک طلاق تلخ در سال ۱۹۸۴ بود. سپس با «بانی گری» ازدواج کرد که حاصل این رابطه سه دختر است.

برخی از آثار مشهور جان گری عبارتند از:

  • ونوس در آتش، مریخ در یخ
  • با هم برای همیشه
  • بچه‌های بهشتی
  • تک همسری عاشقانه
  • راه موفقیت
  • خواسته زن‌ها خواسته مردها
  • چگونه آنچه را می‌خواهید به دست آورید
  • مهارت‌های جدید برای تربیت فرزندان
  • رژیم غذایی و برنامه ورزشی برای مریخی‌ها و ونوسی‌ها

پرسش و پاسخ

بهترین مترجم کتاب مردان مریخی زنان ونوسی کدام است؟

بهترین ترجمه را از این کتاب کار مهدی قراچه داغی است.

کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی مناسب چه سنی است؟

این کتاب برای افرادی نوشته شده است که در یک رابطه قرار دارند یا در آینده در یک رابطه قرار خواهند داشت.

خرید کتاب مردان مریخی زنان ونوسی به چه صورت است؟

این کتاب را می‌توان به صورت کتاب صوتی یا PDF خریداری و سپس دانلود کرد. همچنین، می‌توان این اثر به صورت چاپی از کتاب فروشی‌ها نیز خریداری کرد.

نظر کاربران در مورد کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی چیست؟

این کتاب ارزش زیادی برای خواندن دارد و حاوی مطالب آموزشی جهت بهبود روابط و تنش زدایی بین مرد و زن است.

کلام آخر

همانطور که اسطوره‌های اجتماعی را در مورد شکل ظاهری زنان و مردان را بررسی می‌کنیم، می‌فهمیم که زنان می‌توانند به همان اندازه مردان به موفقیت برسند و بالعکس! به نظر شما افکار ما دربارۀ تفاوت‌های جنسیتی زاده فرهنگ هستند یا ریشه در ذات دارند؟

آیا فکر نمی‌کنید وقت آن رسیده است که همۀ ما توافق کنیم که کلیشه‌های جنسیتی صرفاً زاده و پرداخته ذهن خودمان هستند؟ شما چی فکر می‌کنید؟ آیا با خواندن کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی احساس می‌کنید در روابط خود بهبود داشته‌اید؟

هر کتاب تجربه‌ای متفاوت است که دیدگان خواننده را به روی عمیق‌ترین رویدادهای زندگی باز می‌کند!

همین الان آپلیکیشن ذهن را دانلود کنید

دانلود سرگذشت ندیمه

2 دیدگاه‌ها

    • ممنون از حسن توجه شما
      این کتاب شما رو با دنیا روابط معمول زنان و مردان آشنا میشه، با اینکه خیلی عمیق نیست ولی تاحدودی مسائل دنیای امروز را بیان می کنه.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید