خلاصه کتاب ضیافت نوشته افلاطون

کتاب ضیافت افلاطون

فهرست مطالب

برای مطالعه خلاصه کتاب ضیافت افلاطون با ما همراه باشید.

شناسنامه کتاب

عنوان اصلی کتاب: Symposium (Συμπόσιον)

نویسنده: افلاطون

سال انتشار: ۳۸۵ قبل از میلاد

مترجم: محمدعلی فروغی

ناشر: کوله پشتی

درباره کتاب ضیافت

بعید است عبارت عشق افلاطونی را نشنیده باشید. اگر از خاستگاه و منشا این عبارت چیزی نمی‌دانید همینقدر به شما بگویم که هرچه است، زیر سر کتاب ضیافت افلاطون است!

ضیافت یا سمپوسیوم یکی از آثار افلاطون، فیلسوف شهیر یونان است. این کتاب رساله‌ای درباره عشق محسوب می‌شود که افلاطون در ۳۸۵ قبل از میلاد آن را تدوین کرده است.

داستان کتاب در یکی از مهمانی‌های شهر آتن می‌گذرد و کل کتاب به‌صورت دیالوگ میان شخصیت‌های اصلی روایت می‌شود.

این ویژگی از مهم‌ترین خصوصیات تمام آثار افلاطون است. دیالوگ؛ سبک اصلی این نویسنده و فیلسوف یونانی در روایت ایده‌ها و بیان دیدگاه‌هایش است.

داستان از این قرار است که افلاطون در کتاب ضیافت از زبان آپالودوس، که خود وصف مهمانی را از اریستودموس از دوستان سقراط شنیده است، دیالوگ بین مهمانان در آن مهمانی را برای پیرائوس تعریف می‌کند.

بیایید قبل از آنکه از چند و چون ماجرا بدانیم، کمی از مفهوم سمپوسیوم در یونان باستان صحبت کنیم.

سمپوسیوم به معنای مجلس باده‌گساری است. در یونان رسم بود که هرچندوقت یک‌بار مردان سرشناس شهر دور هم جمع می‌شدند و مجلسی ترتیب می‌دادند که در آن مشروبات الکلی می‌نوشیدند و با انواع و اقسام سرگرمی‌های رایج آن دوره سر خود را گرم می‌کردند.

در خلال مهمانی هم بعضی از آن‌ها باهم به بحث و تبادل نظر می‌پرداختند. دیالوگی که افلاطون در کتاب ضیافت برای خواننده بازگو می‌کند، واگویه‌ای از سمپوسیومی است که سقراط در آن حضور داشته و با مهمانان از عشق صحبت کرده است.

درواقع افلاطون سعی دارد از زبان سقراط، ایده خود را نسبت به مفهوم عشق مطرح کند. عشق افلاطونی درواقع به‌معنای عشقی فراتر از مفاهیم رایج و زمینی است که در این کتاب از زبان سقراط تعریف می‌شود.

خلاصه کتاب ضیافت افلاطونخلاصه کتاب ضیافت افلاطون

سمپوسیومی به میزبانی آگاتون، شاعر شهیر یونان باستان برگزار می‌شود. حاضرین جلسه عبارتند از سقراط، آریستوفان، اروکسیماخوس، پاوسانیاس، فایدروس و اریستودموس.

آن‌ها در آن میهمانی تصمیم می‌گیرند که برخلاف رسوم رایج کمتر بنوشند تا بتوانند بیشتر صحبت کنند. سپس شروع به سخنرانی درباره مفهوم عشق می‌کنند و هرکس نظر خود را درباره این معنا بیان می‌کند.

یکی از مهم‌ترین نظراتی که در کتاب ضیافت افلاطون درباره عشق بیان می‌شود، نظر آریستوفان درباره عشق است.

آریستوفان نویسنده و نمایشنامه‌نویس یونان باستان است که در این میهمانی ایده آندروگونوس یا همان انسان نرماده را مطرح می‌کند.

اگر با این ایده آشنا نیستید، حتما مفهوم نیمه گمشده را شنیده‌اید و بارها از آن استفاده کرده‌اید. نیمه گم‌شده همان چیزی است که از دل نظریه آندروگونوس آریستوفان برآمده است.

داستان از این قرار است که به‌نظر آریستوفان انسان‌ها از بدو خلقت نرماده بوده‌اند و هم نرینگی و هم مادگی را با هم داشته‌اند. این ویژگی که به انسان قدرتی عظیم می‌بخشید مورد حسادت زئوس قرار می‌گیرد و انسان را به دو بخش نر و ماده تقسیم می‌کند.

از همان روز است که همه انسان‌ها به دنبال نیمه گمشده تکمیل کننده خودشان هستند.

البته ایده‌های دیگری هم درباره عشق مطرح شد که در راس آن‌ها ایده سقراط بود. درواقع ایده سقراط از عشق همان نظری است که افلاطون از این مفهوم دارد و در ابتدا درباره آن با شما صحبت کردم.

 

معرفی کتاب ملت عشق

کتاب پرطرفدار و پرخواننده از زندگی و درس‌هایی از مولانا، نوشته الیف شافاک

اکنون بخوانید

 

درباره افلاطون، نویسنده کتاب ضیافت

حتی اگر هیچ آشنایی خاصی با فلسفه نداشته باشید، حتما سقراط، افلاطون و ارسطو را می‌شناسید. این سه ضلع مشهور و معروف مثلث فلسفه یونان باستان به‌نوعی اجداد فلسفه غرب محسوب می‌شوند.

افلاطون با نام اصلی آریستوکلس در ۴۲۷ پیش از میلاد در یونان متولد شد. او این شانس را داشت که شاگر سقراط باشد و از او فلسفه و اندیشیدن را یاد بگیرد.

افلاطون اولین فیلسوف غرب است که از او آثار مکتوبی به دست ما رسیده است. او آنقدر در آثار خود از استادش، سقراط صحبت می‌کند که درواقع هرآنچه ما از سقراط و ایده‌هایش می‌دانیم، به خاطر وجود افلاطون است.

تاجایی که بسیاری از فلاسفه معتقدند فیلسوفی به نام سقراط وجود خارجی نداشته است و همه آن ساخته و پرداخته ذهن افلاطون است.

از افلاطون آثار مهم دیگری هم به جا مانده است که عبارتند از: جمهور، لاخس، فدروس و ایون. این فیلسوف یونانی در ۳۴۷ پیش میلاد در آتن درگذشت.

افلاطون فیلسوف و نویسنده ضیافتکتاب ضیافت افلاطون مناسب چه کسانی است؟

هرچند کتاب ضیافت افلاطون کتابی مهم در فلسفه یونان باستان محسوب می‌شود، اما کتاب چندان پیچیده و سختی نیست.

ایده‌هایی که درباره عشق و مسائل مربوط به آن در این کتاب مطرح می‌شوند کاملا روان، ساده و ملموس هستند و به همین دلیل ضیافت، برای شروع یک سیر مطالعاتی فلسفی، گزینه خوبی به حساب می‌آید.

اگر دوست دارید کمی عمیق‌تر و متفاوت‌تر از معمول به مسئله عشق و مهر ورزیدن نگاه کنید و از طرفی هم با فرهنگ و جامعه یونان باستان آشنا شوید، خواندن این کتاب خالی از لطف نیست.

بخش‌هایی از کتاب ضیافت افلاطون

  • هر کس بویی از عشق ببرد، شاعر می شود. عشق است که روح بیگانگی را از ما می گیرد و از روح دوستی و مهر سرشارمان می سازد. اوست که خوش خویی می بخشد و ترش رویی را می زداید. موهبتش، موهبت نیک خواهی است نه کین خواهی و بدخواهی؛ مهر عظیم است. خردمندان را به تأمل و خدایان را به شگفتی وا می دارد. آن که از او محروم است، می طلبدش، و آن که از نعمت درک او برخوردار است چون گنجی عزیزش می دارد.
  • «کسی که بخواهد راه عشق را درست بپیماید باید در دوران جوانی به زیبا چهره‌ای دل ببندد. و اگر راهبرش راه را درست به او نشان داده باشد، فقط دل به یک زیباروی می‌بندد و این دلبستگی اندیشه خوب و زیبا برای وی پدید می‌آورد و وقتی چنین شد، آنگاه پی خواهد برد که زیبایی یک بدن همانند زیبایی بدن های دیگری است و از این روی به طور کلی دلباخته تنها یک بدن می‌شود.
    اما پس از این مرحله متوجه زیبایی روح خواهد شد و آن را به مراتب بالاتر از زیبایی بدن خواهد شمرد و هنگامی که به مرحله بالاتر می‌رسد درک می‌کند که زیبایی جان بالاتر از زیبایی بدن است.
    در نتیجه، اگر به روحی با فضیلت و پرهیزکار که از زیبایی رخسار بهره‌اش کمتر باشد برخورد نمود به او دل می‌بندد و عشق‌اش را به دل می‌گیرد و پیوسته در اندیشه او خواهد بود و افکار و اندیشه‌هایی را می‌جوید و می‌آفریند که بتواند آن را بهتر و کامل‌تر سازد.
    و بدین‌گونه به مقامی می‌رسد که بتواند زیبایی را در قوانین و اجتماعات و اخلاقیات و تدبیر کشورداری جای دهد و خوشی و یگانگی را که بین این‌ها هست بازمی‌شناسد و زیبایی بدنی را کوچک و حقیر می‌شمارد.»

اگر به خواندن خلاصه کتاب علاقه‌مند هستید، اپلیکیشن ذهن مخصوص شماست. ما در این اپلیکیشن بهترین کتابهای دنیا را در حوزه‌های مختلف به‌صورت خلاصه صوتی برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم. شما می‌توانید با عضویت در خانواده بزرگ ذهن، به دنیایی از کتابها و منابع به‌روز دنیا دسترسی پیدا کنید.

خلاصه کتاب ضیافت افلاطون دانلود ذهن

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید