خلاصه کتاب رویای نیمه شب نوشته مظفر سالاری

کتاب رویای نیمه شب

فهرست مطالب

اگر به‌دنبال خواندن رمانی تاریخی هستید که براساس واقعیت نوشته شده باشد، کتاب رویای نیمه شب یکی از انتخاب‌های پیش‌رویتان خواهد بود. برای مطالعه خلاصه کتاب تئوری انتخاب با ما همراه باشید.

شناسنامه کتاب

عنوان کتاب: رویای نیمه شب

نویسنده: مظفر سالاری

نوع کتاب: خلاصه کتاب صوتی

امتیاز کتاب:  ۴.۵ از ۵ (طاقچه)، ۳.۸ از ۵ (فیدیبو)، ۳.۴ از ۵ (ایران کتاب)

معرفی کتاب رویای نیمه شب

کتاب رویای نیمه شب نوشته مظفر سالاری یکی از رمان‌های تاریخی است که با پس‌زمینه عاشقانه و محتوایی مذهبی نوشته شده است.

داستان این کتاب در قرون اولیه تاریخ اسلام و در شهر حله روایت می‌شود. حله، شهری تاریخی در کشور عراق است که می‌توان دوران اوج آن را قرون پنجم و ششم هجری دانست.

این شهر به گواه تاریخ در قرون پنج و شش، از زیباترین شهرهای عراق بوده است و یکی از مهم‌ترین مراکز تعلیم و تربیت علمای شیعه و مجتهدان این مذهب محسوب می‌شد.

علمایی مانند سید بن طاووس، علامه حلی و صفی‌الدین حلی از اهالی این شهر بوده‌اند که متفکران جریان‌سازی در تاریخ اسلام محسوب می‌شوند.

معرفی کتاب رویای نیمه شب

خط داستانی کتاب

بیایید به اصل قصه برگردیم. داستان از یک جواهر سازی در شهر حله شروع می‌شود. نوه جواهرساز معروف حله، هاشم، که از خاندان اهل تسنن محسوب می‌شود، دل به عشق دختر یکی از دوستان پدربزرگ خود می‌بندد که ابوراجح حمامی نام دارد.

ابوراجح، صاحب حمام حله از شیعیان این شهر بود و به‌خاطر وضعیت اجتماعی آن روزهای این شهر، اصولا جزو طبقه پایین جامعه، چه از لحاظ اجتماعی و چه از لحاظ ثروت و دارایی، محسوب می‌شدند.

تمام داستان در بستر عشق هاشم و ریحانه دختر ابوراجح و رابطه ابوراجح با حاکم شهر شکل می‌گیرد. نویسنده یکی از اصلی‌ترین گره‌های این داستان را مانع بزرگ مذهب، میان مسیر عشق هاشم و ریحانه قرار داده است.

درواقع رویکرد اصلی این کتاب، بیان یکی از مهم‌ترین مسائل میان مسلمانان، یعنی اختلاف میان شیعه و سنی است.

از طرفی، رابطه میان ابوراجح به‌عنوان یکی از شیعیان شهر حله و حاکم شهر که از اهل تسنن بود و با شیعیان سر عناد داشت، از دیگر اضلاع کتاب محسوب می‌شود. این ضلع یکی دیگر از اصلی‌ترین مسیرهای داستان را شکل می‌دهد.

ماجراهای روایت شده در این کتاب، توانسته است داستان نسبتا پرکششی را بسازد که درنهایت باعث شد که استقبال زیادی از طرف خوانندگان به این کتاب صورت بگیرد.

خلاصه کتاب تهوع

معرفی و خلاصه ای از کتاب تهوع نوشته ژان پل سارتر را بخوانید

اکنون بخوانید

 

درباره نویسنده

مظفر سالاری، متولد سال ۱۳۴۱ در شهر یزد است. این نویسنده تحصیلات خود را در حوزه علمیه قم به پایان رساند و درعین حال هرگز ارتباط خود را با دنیای کتاب از دست نداد و همیشه دنیای کتاب و داستان از اصلی‌ترین دغدغه‌های این نویسنده بود.

سالاری سال‌های طولانی در نشریه سلام بچه‌ها فعالیت داشت و به‌غیر از آن، با نشریه پوپک، که یکی از معروف‌ترین مجلات کودکان در سال‌های اواخر دهه هفتاد و اوایل هشتاد محسوب می‌شد، همکاری داشت. سردبیری فصلنامه آفرینه هم از دیگر سوابق فعالیت این نویسنده و منتقد ادبی در کارنامه حرفه‌ای او است.

سالاری  در زمینه داستان و ادبیات کودکان فعالیت‌های زیادی داشته است. او سال‌ها به نوشتن نقد، تحلیل و مقاله در این حوزه مشغول بود و توانست کلاس‌های زیادی برای علاقه‌مندان به این حوزه تشکیل دهد.

دعبل و زلفا، شب صورتی، داستان‌های روبه‌رو و قصه‌های من و ننه آغا از دیگر آثار سالاری هستند.

نویسنده کتاب رویای نیمه شب

نقد کتاب رویای نیمه شب (خطر اسپویل)

کتاب رویای نیمه شب تلاشی برای روایت داستانی عاشقانه در بستر تاریخ است. نویسنده از ترکیب واقعه‌ای تاریخی و روایتی عاشقانه، چند هدف عمده را دنبال می‌کند:

اولا تلاش کرده است تا در خلال این داستان تاریخی از مسئله اختلاف ساختگی میان مذاهب اسلامی صحبت کند و درراستای تقریب مذاهب قلم بزند. او با به‌تصویر کشیدن عشق میان پسر و ختری از دو مذهب متفاوت، نشان می‌هد که اختلافات مذهبی هرگز نمی‌توانند به سدی برای ارتباط میان انسان‌ها تبدیل شوند.

ثانیا با روایت دیدار یکی از شیعیان شهر حله با امام زمان، که در تاریخ هم ثبت شده است، نشان داده است که تشرف مختص افراد خاص یا کسانی که از علمای دینی محسوب می‌شوند نیست.

جدا از اهدافی که نویسنده کتاب رویای نیمه شب دنبال کرده است، می‌توان داستان این کتاب را اثری متفاوت و خواندنی درمیان کتاب‌های هم‌رده خود دانست. نویسنده درکنار محتوا به فرم هم توجه کرده و تلاش کرده است که پردازش مناسبی در روایت داشته باشد.

خلاصه کتاب زندگی درپیش رو

با یکی از معروف‌ترین رمان‌های عاشقانه نوشته رومن گاری آشنا شوید

اکنون بخوانید

اگرچه نمی‌توان از کنار ضعف‌های ساختاری کتاب گذشت اما درمجموع، این کتاب نمره قابل قبولی در نقد دریافت می‌کند. سرعت روایت داستان و ریتم مناسب آن، از کتاب اثری خواندنی و پرکشش ساخته است و بیشتر خواننده‌ها از این نکته به‌عنوان یکی از نقاط مثبت کتاب یاد کرده‌اند.

پردازش شخصیت‌های کتاب، روایت‌های حاشیه‌ای و استفاده از عناصر داستانی برای توصیف بهتر از دیگر نقاط قوت کتاب محسوب می‌شوند.

این کتاب مناسب چه کسانی است؟

می‌توان اصلی‌ترین گروه مخاطب کتاب رویای نیمه شب را گروه نوجوان و افراد ابتدای سالهای جوانی دانست. از آنجایی که نویسنده بیشتر در حوزه کودکان و نوجوانان کار کرده، ساختار نثر او بیشتر به آثار نوجوانان نزدیک است و این کتاب هم بیشتر مناسب این رده سنی خواهد بود.

کسانی که خواندن آثار تاریخی علاقه دارند و دوست دارند داستانی متفاوت در بستر تاریخ بخوانند از مطالعه این کتاب لذت خواهند برد. تم مذهبی و دینی کتاب، آن را مناسب کسانی خواهد کرد که دوست دارند کتاب‌هایی که درون‌مایه مذهبی دارند بخوانند.

جوایز و دستاوردها

کتاب رویای نیمه‌ شب پس از چاپ با استقبال قابل‌توجهی از طرف مخاطبین مواجه شد. این کتاب بارها و بارها تجدید چاپ شد و به‌صورت گسترده درمیان مخاطبین بازار کتاب دست‌به‌دست شد.

این اثر بیش از هشتاد بار تجدید چاپ شده است و هر دوره تجدید چاپ می‌شود و به‌فروش می‌رسد. ناگفته نماند که از داستان این کتاب، فیلم کوتاهی هم ساخته شده است.

فیلم کتاب رویای نیمه شب

متخصصین چه می‌گویند؟

  • نویسنده رمان «رویای نیمه شب» عناصر ادبیات داستانی را می‌شناسد و با توجه به اینکه آقای مظفر سالاری، روحانی است و نسبت به مسائل دینی شناخت دارد، کتابی که او نوشته رمان دینی عامه پسند است. (مهدی کاموس، نویسنده)
  • یکی از ویژگی‌های این اثر که برای من جالب توجه بود، آنجاست که با نگاهی به ادبیات پس از انقلاب، پی به این مسئله می‌بریم که ما در عرصه ادبیات دینی «جز چند نویسنده مانند مصطفی مستور» چندان با توفیق همراه نبوده‌ایم به گمان من رمان “رویای نیمه شب” موفق بوده زیرا هم دارای تعلیق است و هم فضاسازی و صحنه‌پردازی دارد. شاید برای نسل امروز حرف زدن درباره‌ی داستان‌های تاریخی واقعی و ماجرای مذهبی نسبت به نسل گذشته خیلی سخت‌تر باشد، به همین دلیل است ماجرای این کتاب به زبان مورد پسند جوان امروز می‌تواند نشانه‌ی توانایی و قدرت نویسنده در داستان‌نویسی باشد. (ساسان محمدی نسب)

بخشی از کتاب رویای نیمه شب

  • امیدوارم در آن لحظه که می‌میرم و از این بدن فاصله می‌گیرم، زیباتر از آن باشم که تو حالا می‌بینی! این بدن پیر می‌شود؛ از ریخت می‌افتد و عاقبت خواهد پوسید و خاک خواهد شد.

به جای آن‌که عمری را در آرزوی ظاهری زیبا بگذرانی، بهتر است برای یک ‌بار هم که شده چشمِ دلت را باز کنی و به روح و روانت نگاهی بیندازی.

اگر این بدن چندان قابل تغییر نیست، در عوض، روح و روانت را می‌توانی با کارهای شایسته، صفا بدهی و زیبا کنی. کسی نمی‌تواند تو را سرزنش کند که چرا از زیبایی ظاهری، سهمی نداشته‌ای؛ به همین شکل به دنیا آمده‌ای، ولی زیبایی باطنی، در اختیار خودت است. اگر به فکر آن نباشی، قابل سرزنش خواهی بود.»

بخشی از متن کتاب

  • قبل از این، شیعه و سنی با هم در صلح و صفا زندگی می‌کردیم؛ حالا می‌خواهند کاری کنند که یکی مثل تو فکر کند من دشمنت هستم.

برخوردی که با ما دارند، با کافران و بیگانگان ندارند. هزاران یهودی را به این شهر کوچ داده‌اند تا برتری جمعیت ما را کاهش دهند. جان و مال ما را حلال می‌دانند. به ما نسبت‌های ناروا می‌دهند.

عالمان بزرگ ما مانند سیدبن‌طاووس و علامۀ ‌حِلّی، با ادب و استدلال، به این شبهه‌ها و تهمت‌ها جواب داده‌اند، اما آن‌ها به حقیقت کاری ندارند. باز هم به توطئه‌هایشان ادامه می‌دهند.

نزدیک به صد سال از انقراض دولت بنی‌عباس می‌گذرد؛ اما هنوز تفکری را که اشاعه داده‌اند بیداد می‌کند. هنوز ناصبی‌ها هستند و اگر قدرتی به دست آورند به جان شیعه می‌افتند.

به جای آن‌که منادی برابری و برادری باشند، تخم کینه و اختلاف می‌پاشند و ما را سرکوب می‌کنند تا مبادا شورش کنیم. به جای آن‌که دست از بی‌عدالتی و خوش‌گذرانی بردارند، به ستم و جنایتِ بیشتر پناه می‌برند. دارند از درون می‌پوسند و مراقب تهدیدهای خیالی‌اند. می‌بینی که ما شیعیان از این فاصله‌ها و بی‌عدالتی‌ها بیشتر رنج می‌بریم تا شما.

دانلود اپلیکیشن کتاب صوتی ذهن

این روزها همه ما در شلوغی زندگی فرصت کمی برای مطالعه داریم. اگر شما هم جزو آن‌دسته از افرادی هستید که وقت کافی برای مطالعه ندارند و نمی‌توانند وقت زیادی برای خواندن کتاب کامل بگذارند، این لینک مخصوص شماست.

شما می‌توانید بااستفاده از لینک زیر و عضویت در اپلیکیشن ذهن، به منبعی بزرگ از بهترین کتاب‌های دنیا در زمینه مدیریت و توسعه فردی دست پیدا کنید. این کتاب‌ها با دقت و وسواس خلاصه شده‌اند و ما تلاش کرده‌ایم تا خلاصه‌نویسی این کتاب‌ها، هیچ نکته مهم و قابل خواندنی را کنار نگذاریم.

گوش دادن به نسخه صوتی هر خلاصه کتاب، تنها بیست دقیقه از شما زمان می‌برد و به سادگی خواهید توانست به تمام آموزه‌های کتاب تسلط پیدا کنید، مانند کسی که همه کتاب را به‌صورت کامل خوانده است.

اگر دوست دارید وارد خانواده بزرگ ذهن شوید، روی لینک زیر کلیک کنید.

کتاب رویای نیمه شب دانلود ذهن

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید