عادت‌های کتاب‌خوانی افراد ثروتمند

عادت‌های کتاب‌خوانی افراد ثروتمند

فهرست مطالب

موفق­ترین افراد جهان یک نقطه اشتراک دارند: آن­‌ها ارزش مطالعه­‌کردن را می‌­دانند. درواقع، کتاب سودآورترین سرمایه­‌گذاریِ آن­‌هاست.

۱. از ۲ دلار تا ۲۰ میلیارد دلار

دو پسر نوجوان در یک فروشگاه مواد غذایی، در شهر اوهامای ایالت نبراسکا، مشغول به کار شدند. پسر بزرگ‌تر که خانواده‌­اش در اثر رکود بزرگ اقتصادی به‌­شدت ضربه خورده بود، برای کسب درآمد بیشتر همستر پرورش می‌­داد و می‌­فروخت. پسر کوچک‌تر هم که نوۀ صاحبِ فروشگاه بود، دانشگاه رفتنش را به تعویق انداخته بود و کارهای عجیب­‌و­غریبی می­‌کرد؛ مثلاً به در خانه‌­ها می­رفت و آدامس و نوشابه می‌­فروخت.

این پسرها که در آن زمان روزانه حدوداً ۲ دلار درآمد داشتند، نمی‌­دانستند که قرار است چند دهه بعد هرکدام سالی ۲۰ میلیارد دلار از مجموعۀ تولیدی خود، یعنی «برکشایر هاتاوی» درآمد کسب کنند؛ اما این دو پسر که بودند؟ «چارلی مانگِر» و «وارن بافت».

آن­ها چطور توانستند به موفق­ترین سرمایه­‌گذارانی که آمریکا تا­کنون به خود دیده، تبدیل شوند؟

۲. وارن بافت ۸۰ درصدِ روزِ خود را به مطالعه ­کردن می‌­گذرانَد.

در سال ۲۰۰۷، چارلی مانگرِ ۸۴ ساله راز موفقیت خودش و بافت را برای جمعی از دانشجویانِ بلندپروازِ رشتۀ حقوق فاش کرد:

«من مدام شاهد موفقیت افرادی هستم که اصلاً باهوش‌­تر از بقیه و گاهی حتی سخت­کوش‌­تر از بقیه هم نیستند. بلکه ماشینِ یادگیری­‌اند. آن­ها هر شب که به رختخواب می­‌روند، نسبت به صبحِ همان روز آگاه‌­ترند؛ و نمی­‌دانید که این کار چه تأثیری در زندگی­تان دارد! مخصوصاً اگر راه درازی در پیش داشته باشید.»

از قرارِ معلوم، بافِت در اولین روزهایی که به سرمایه­‌گذاری روی آورده بود روزانه بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ صفحه کتاب می­‌خوانده است. تا همین‌الان هم او ۸۰ درصدِ روز خود را به مطالعه اختصاص می‌­دهد.

مانگر ادامه داد: «هرروز ۵۰۰ صفحه کتاب بخوانید. راه رسیدن به دانش و آگاهی همین است. درواقع آگاهی ذره­‌ذره جمع می‌­شود؛ درست مثل بهرۀ مرکب. همه­‌تان می­ت‌وانید این کار را بکنید، اما شرط می­‌بندم که خیلی‌هایتان انجامش نخواهید داد.»

اما نصیحت او به همۀ ما این است: «فارغ از این­که جایگاهتان در زندگی کجاست، به یادگیری ادامه دهید؛ می­‌بینید که موفق خواهید شد».

۳. باشگاه میلیاردرهای کتاب­خوان

بافت و مانگر تنها کسانی نیستند که موفقیت خود را مدیون مطالعه‎‌­کردن می­‌دانند.

طبق گفته‌­ها، ایلان ماسک، کارآفرین عرصۀ تکنولوژی، با مطالعه‌­کردن یاد گرفت که چگونه موشک بسازد. وقتی‌که ماسک کودک بود خیلی مورد اذیت بچه‌­های دیگر قرار می­‌گرفت. به همین خاطر به مطالعه­‌کردن پناه برد. او عاشق کتاب­های فانتزی و علمی-تخیلی بود؛ زیرا این موضوعات به او انگیزه می­‌دادند تا از خودش میراثی برای جهان به‌­جای بگذارد.

ثروتمندترین مرد جهان، یعنی بیل گیتس یک خورۀ کتابِ به تمام معناست. او در سال، ۵۰ کتاب می­خوانَد که هیچ­کدام هم ­داستانی نیستند. گیتس با این ثروتی که دارد، می‌­تواند به تمام جهان سفر کند و با افراد جالبی آشنا شود، اما ترجیح می­‌دهد به جای این کار بنشیند و کتاب بخواند تا چیزهای بیشتری یاد بگیرد.

مارک زاکربرگ نیز در سال ۲۰۱۵ از تمام مردم دنیا خواست تا در چالش کتاب­خوانی او شرکت کنند و هر دو­هفته یک کتاب را تمام کنند.

خب، با عادت­‌های کتاب­خوانی این افراد ثروتمند و موفق آشنا شدید؛ اما شما چگونه کتاب می­‌خوانید؟

۴. آیا شما هم می‌­خواهید امشب، درحالی‌که آگاه‌­تر شده‌­اید، به رختخواب بروید؟

مطالع در شب درعادت‌های کتاب‌خوانی افراد ثروتمندبا این­که کتاب خواندن کار با­ارزشی­ است، اما بسیاری از افراد به چشم یک کار طاقت­‌فرسا و کسل­‌کننده به آن نگاه می­‌کنند. آن­ها می‌پرسند چرا باید مطالعه کنیم، وقتی می­‌توانیم روزمان را با تماشای برنامۀ تلویزیونی مورد­علاقه‌­مان یا با گذراندن وقت در کنار دوستانمان به پایان برسانیم؟ اما اگر بگوییم که می­‌توانید بدون از­دست­‌دادن این سرگرمی‌­ها از تمام مزایای مطالعه­‌کردن بهره­‌مند شوید چه؟ بله می‌­توانید!

سایت ما امکانی در اختیارتان می­گذارد که می‌­توانید با صرف روزانه تنها ۱۵ دقیقه، بهترین کتاب­های غیرداستانیِ موجود در جهان را بخوانید. می­‌توانید در حین خوردن صبحانه کتاب­هایی راجع به ساخت موشک بخوانید، هنگام صرف ناهار در مورد معاملات بورسی اطلاعات کسب کنید و سر میز شام کتاب ۷ عادت افراد موفق را مطالعه کنید. با این کارها شما نیز می­‌توانید تبدیل به یک ماشینِ یادگیری شوید.

می توانید همین حالا خلاصه ای از کتاب ۷ عادت افراد موفق را در مقاله زیر مطالعه کنید.

خلاصه کتاب هفت عادت مردمان موثر

 کتاب هفت عادت مردمان موثر با تغییر دیدگاه تان درباره نحوه کار در دنیا و آموزش هفت عادت به شما‌، اثر بخشی تان را در هم زندگی شخصی و هم حرفه ای بهتر می‌کند

‎اکنون بخوانید‎

 

۵. کتاب­هایی که در ۱۵ دقیقه خلاصه می­شوند.

معمولاً خواندنِ یک کتاب برای یک فرد معمولی، ۱۰ ساعت زمان می­برد. این برای خیلی از ما که سرمان شلوغ است زمان زیادی است. پیدا­کردنِ وقت برای مطالعۀ کتاب­های معروفی مثل هفت عادت افراد موفق که خواندنشان واجب است و جدیدترین کتاب­‌های پرفروش، مثل تفکر سریع و کند یا تاریخچهٔ زمانِ استیون هاوکینگ بسیار سخت است.

اما با سر زدن به سایت ما می‌­توانید از کتاب­‌هایی که خواندنشان ضروری ا­ست اطلاعاتی کلی کسب کنید. اگر مدیرعامل یا صاحب کسب‎‌­و­کاری هستید که مدام سرتان شلوغ است و یا مادرِ خانه‌­داری هستید که وقتی برای مطالعۀ کاملِ یک کتاب ندارید سایت ما به شما کمک می­کند تا مطالعۀ کتاب را در برنامۀ روزهای شلوغ و کاری خود بگنجانید تا از قافلۀ جدیدترین کتاب‌­ها جا نمانید.

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید