بهترین راه کسب‌وکار خانگی برای توسعه زندگی حرفه ای کدام است؟

بهترین راه کسب‌وکار خانگی برای توسعه زندگی حرفه ای کدام است؟

فهرست مطالب

وقتی در تلاش برای یافتن بهترین راه کسب‌وکار خانگی هستید شاید بهتر باشد به مهم‌ترین پرسشی که در مسیر تلاشتان مطرح می‌شود پاسخ مناسبی بدهید:

◄ از انتخاب محل کسب‌وکارم راضی هستم؟

◄ آیا کسب‌وکار من با این انتخاب تناسب دارد؟

در یک سری موارد شما انتخابی ندارید و بنا بر حرفه یا مسائل حقوقی تصمیم می‌گیرید که شغلتان را در خانه مدیریت کنید. البته خوشبختانه اغلب این شما هستید که تصمیم نهایی را می‌گیرد.

♦♦ با توجه به همه‌گیری کرونا و تحت تأثیر قرار گرفتن بسیاری از کسب‌وکارها و از سوی دیگر، تحولات بسیار پرشتاب در دنیای کسب‌وکار مدرن، بسیاری از مردم به‌صورت دورکاری مشغول کار و رونق بخشیدن به کسبشان هستند. کارهایی مانند تولید محتوا که به سادگی می‌توانند از راه دور مدیریت شوند.

بهترین راه کسب‌وکار خانگی شامل چه مزایایی می‌شود؟

بهترین راه کسب‌وکار خانگی تو کدام است؟

در این مقاله قصد دارم پیش از معرفی چهار روش کسب‌وکار خانگی، به امتیازات و ضعف‌های این روش مدیریت شغلی بپردازم. در تلاش هستم تا چشم‌انداز روشن و دقیقی برای علاقه‌مندان به شناسایی بهترین راه کسب‌وکار خانگی ایجاد کنم.

خبری از رفت‌وآمد نیست

یک موقعیت سخت را تصور کنید؛ یک صبح زمستانی برفی با پیاده‌روهایی که یخ‌بندان شده و خیابانی که همه مجبورند با دنده یک رانندگی کنند. کلافه کننده نیست؟!

طرح کسب و کار یا بیزنس پلن چیست؟

درواقع در بیزینس پلن، همه مواردی که به ذهن شما یا متخصصان کسب و کار می‌رسد تا ایده شما بارور شود، مکتوب خواهد شد.

اکنون بخوانید

درحالی‌که اگر روز کاری‌تان را در خانه شروع کنید دیگر خبری از این کلافگی نخواهد بود. شما وارد آشپزخانه می‌شوید، لیوان محبوبتان را با نوشیدنی موردعلاقه پر می‌کنید و بدین ترتیب کرکره کسب‌وکارتان را بالا می‌کشید. این تمام تلاشی است که در یک صبح کاری باید بکنید.

وقتی از بهترین راه کسب‌وکار خانگی حرف می‌زنیم به مدیریت هزینه‌های رفت‌وآمد توجه می‌کنیم. با این گرانی بنزین یا هزینه شارژ کارت‌های مترو پر بیراه نیست که اولین امتیاز، کم شدن هزینه‌های رفت‌وآمد باشد.

انجام چند کار هم‌زمان

بازدهی حرفه‌ای شما زمانی که کارتان را در خانه مدیریت می‌کنید بالاتر می‌رود. می‌توانید در همان ساعاتی که مشغول رسیدگی به مشتری جدید یا پیگیری سفارش چند روز آینده هستید، سری به ماشین ظرف‌شویی بزنید تا مطمئن شوید برای ساعت ۲ بعد ظهر باید تخلیه کنید.

اگر یک کارمند وظیفه‌شناس دور کار هم باشید و به لطف کسب‌وکار نوین، از نرم‌افزارهای مدیریت پروژه استفاده کنید می‌توانید با فعال‌سازی گزینه استراحت، برای نظارت بر انجام تکالیف کودک، سری به اتاقش می‌زنید.

دیگر از خدا چه می‌خواهید! صدای بوق پایان یخ‌زدایی خورشت را می‌شنوید درحالی‌که برای مشتری‌های آنلاین از روش پخت کیک هندسی جدیدتان فیلم ضبط می‌کنید.

یک برنامه‌ریزی زمانی شخصی دارید

برای انتخاب بهترین راه کسب‌وکار خانگی همواره به آزادی عملی که به شما داده می‌شود توجه داشته باشید. اگر مثل من یک کارمند دورکار سحرخیز هستید حتماً امتحان کرده‌اید که چه ساعت از صبح را برای شروع انتخاب کنید و درنهایت حالا، روز کاری‌تان را طوری تنظیم می‌کنید که با رفتن بچه‌ها یا همخانه به مدرسه یا محل کار، شما می‌توانید به کاسبی خودتان برسید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]
[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]مدیریت زمان چیست؟ تکنیک هایی کاربردی برای مدیریت صحیح وقت
[/su_box]

شاید بهره‌وری شما در ساعات شبانه بالا باشد و دلتان بخواهد یک برنامه‌نویس یا آشپز شب‌کار باشید. این برنامه‌ریزی زمانی دیگر با خود شماست و می‌توانید با آزادی عملی مناسبی پیش بروید.

اجاره نمی‌دهید

حتماً خبر دارید که اجاره‌بهای امسال در تهران ۲۵%، در کلان‌شهرها ۲۰% و سایر شهرها ۱۵% افزایش پیدا کرده است. در حال چرتکه انداختن هستید؟!

این اتفاق وقتی کسب‌وکار خانگی داشته باشید نمی‌افتد و شما با خیال راحت در مقری که راه‌اندازی کرده‌اید مشغول انجام کار هستید و مهم‌ترین نگرانی شما احتمالاً سرعت نت یا کم‌وزیاد شدن سفارش‌ها می‌تواند باشد.

بهترین راه کسب‌وکار خانگی در ارزیابی هزینه هاست

اینکه تنها جایی که باید بابت ماندن در آن اجاره بپردازید، خانه باشد کافی است و با داشتن یک اتاقک یا آشپزخانه کوچک در بخشی از خانه، قرار نیست با مشکل مالی جدیدی دست‌وپنجه نرم کنید.

امتیازات مربوط به مالیات

در انتخاب بهترین راه کسب‌وکار خانگی از اهمیت کسر مالیاتی غافل نشوید. وقتی زندگی حرفه‌ای شما با زندگی شخصی‌تان زیر یک سقف باشد، می‌توانید به‌راحتی هزینه‌های مربوط به مالیات بر درآمد را برای قسط وام مسکن، تعمیرات ریزودرشت خانه و قبض‌های پرداختی کنار بگذارید.

هزینه‌های پایین کسب‌وکارهای استارتاپی

کار در خانه تا میزان قابل‌توجهی هزینه‌های شروع به کار را کم می‌کنند. این بدین معنی است که حتی اگر برنامه بلندمدت مشخصی برای کاسبی جدی نداشته باشید، شما ضرر نکرده‌اید.

درواقع شما بدون در نظر داشتن هزینه خرید اسباب دفتری و تجهیزات حرفه‌ای، راه‌اندازی تلفن شرکت و اجاره‌نامه‌ای که برای محل کارتان باید امضا کنید، می‌توانید بعد از مدت‌زمانی مشخص به این نتیجه برسید که  این کسب‌وکار مناسب شما نیست و بهتر است تصمیم بهتری بگیرید.

استارتاپ چیست؟ آموزش راه اندازی استارتاپ

درواقع می‌توان به استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری‌های کارآفرینانه و فناوارانه گفت.

اکنون بخوانید

درواقع ازجمله بهترین راه کسب‌وکار خانگی، ارزیابی موقعیت تا رسیدن به ثبات لازم برای راه‌اندازی یک کار نان‌وآب‌دار است. بهتر این است که از داشته‌های فعلی برای موقعیت سنجی آینده استفاده کنید.

مجبور به رعایت قوانین و ضوابط محیط کار نیستید

شما با یک لباس راحتی دلخواه در خانه پرسه می‌زنید و پروژه دیجیتال مارکتینگ را انجام می‌دهید. این معرکه نیست؟!

♦♦ نکته: بسیاری از افراد شاغل در موقعیت‌های شغلی حساس و کلان هستند که خود را ملزم به پوشیدن لباس رسمی کار حتی در منزل می‌دانند.

انتخاب با خود شماست و همان‌طور که تصمیم دارید می‌توانید فضای بیرونی کسب‌وکارتان را مدیریت کنید.

اگر شما هم جزو آن دسته از شاغلین هستید که کسب‌وکار خانگی‌تان با همراهی چند کارگر در خانه پیش می‌رود، در مورد شکل و شدت رعایت ضوابط کاری در محیطی غیر از محل کار رسمی می‌توانید تصمیمات لازم را اتخاذ کنید.

یک مدل تمام‌عیار برای کودکان

اگرچه روحیه متعهدانه و باپشتکار شما در کاسبی حتی در همه صبح‌هایی که با مانتو و شلوار سرمه‌ای و یک کیف اداری از خانه بیرون می‌روید، برای کودک به نمایش درمی‌آید ولی تماشای والدینی که در خانه این نقش را ایفا می‌کنند می‌تواند یک مثال عالی برای او باشد.

به خاطر بسپارید که کودک احترام به نظم، تمرکز، مسئولیت‌پذیری و پشتکار حرفه‌ای را همواره در نوع برخورد شما با کسب‌وکار خانگی‌تان نیز می‌آموزد.

♦♦ وقتی در تلاش برای یافتن بهترین راه کسب‌وکار خانگی هستید، به تأثیر تربیتی این رفتار خود که ارزشی فراتر از پرداخت قبوض خانه و پاس کردن چک دارد، توجه داشته باشید.

بهترین راه کسب‌وکار خانگی شامل چه معایبی می‌شود؟

خب، نوبت به شمردن چند امتیاز منفی ورود کسب‌وکار به خانه و کاشانه رسید.

تنهایی به سراغتان می‌آید

اگر شما هم جزو آن دسته از کارمندان هستید که هم‌کلامی روزانه با همکار میز کناری یا اتاق بغلی یک موتور محرک به‌حساب می‌آید باید عرض کنم که شغل خانگی چنین موتور محرکی ندارد یا به‌ندرت شاهد به گوش رسیدن صدای این موتور خواهید بود.

از معایب چنین مشاغل خانگی باید به ایزوله کردن فرد در زندگی حرفه‌ای اشاره کرد. از سوی دیگر تنوع روابطی که در دنیای مجازی به سراغ فرد شاغل می‌آید، تغییرات قابل‌توجهی در کیفیت تعاملات اجتماعی او به وجود می‌آورد.

فکر می‌کنید با انتخاب مشاغل خانگی مایل به انتخاب کدام‌یک از روش‌های ارتباطی زیر باشید:

◄ بخشی از ساعت کارم را در کافه‌ای که پاتوق همکارانم هست می‌گذارند.

◄ با دوستان همکارم برای دورهمی های ماهانه یا هفتگی منظم برنامه‌ریزی می‌کنم.

◄ به دنبال فرصتی برای ملاقات چهره به چهره با مشتری هستم.

بهترین راه کسب‌وکار خانگی در رستوران داری است
خاورخاله یکی از کارآفرینان موفق از روستای سرولات رامسر است که با پخت غذاهای خانگی خوشمزه به شهرت رسیده.

توجه داشته باشید که ارتباطات اجتماعی شما باید متناسب با موقعیتی شغلی فعلی برنامه‌ریزی شوند. شاید کسب‌وکار شما هم مثل کاسبی خاله خاور، بدون دیگران و سروصدای هرروزه معنا نداشته باشد!

مسئولیت با خودتان است

البته که وقتی مرکز توجه، فقط و فقط خودتان باشید هیجان‌آور است ولی از طرف دیگر باید بتوانید از پس اجرای یک دستورالعمل کاری منظم، دقیق و انگیزه‌بخش بربیایید.

درصورتی‌که شما هم جزو افراد نیازمند به انرژی و انگیزه روزانه در محیط کار باشید، این ویژگی را موقع بررسی بهترین راه کسب‌وکار خانگی حتماً جدی بگیرید. شما با یک چالش واقعی روبه‌رو خواهید شد.

البته من، به لطف خانواده‌ای که درک خوبی از ماهیت شغلی من به‌عنوان یک نویسنده دور کار دارند، توانسته‌ام تا حد زیادی از پس این مسئولیت بربیایم و صدای گفت‌وگوهای وسوسه‌انگیز و کاسه‌بشقاب در آشپزخانه فریبم نمی‌دهد!

مرزبندی‌های سخت‌گیرانه

بله درست است. شما در محیط کار واقعی مجبور به مرز کشی نیستید چون همه مجموعه مشغول انجام یک کار مشخص هستند؛ مسئولیت.

درحالی‌که این اتفاق در کسب‌وکارهای خانگی به‌راحتی نمی‌افتد. شما و اعضای خانواده نیاز به زمان کافی دارید تا هویت شغلی خود را همان‌طور که در محل کار واقعی تعریف می‌شود برای خانواده تعریف کنید.

به یاد دارم روزهای اول دورکاری با چند جمله خبری ساده برای اعضای خانواده‌ام توضیح دادم که کار من همان کار مشخص‌شده در یک اداره است. من با همان ساعت اداری رسمی انجام وظیفه می‌کنم و تنها فرقی که دارد، انتخاب یک لباس راحتی خانگی است.

اگر در مسیر توسعه کسب‌وکار خانگی خود خانواده همدلی داشته باشید که مرزها را درک کنند و به همان اندازه کارمندی که لباس رسمی بر تن دارد یا آشپزی که در آشپزخانه رستوران با جدیت کار می‌کند، شغل خانگی شما را به رسمیت بشناسند شما نیمی از راه را طی کرده‌اید.

تأثیر فضای کار بر روابط کاری

انتخاب محیط کار برای انتخاب بهترین راه کسب‌وکار خانگی

چه دلتان بخواهد چه نه، دفتر کار همیشه یک تشخص ویژه‌ای به کسب‌وکارهای مشتری محور می‌دهد. مفهوم « حرفه‌ای گری» در روابط کاری رسمی بیشتر به چشم می‌آید.

جدای از کسب‌وکارهای خانگی که مبتنی بر مشتری‌های زن یا محصولات در دسترس عمومی هستند، مشاغلی هم وجود دارند که رسمیت و جدیت در آن‌ها ممکن است حتی با اختصاص یک اتاق درخور در خانه هم به چشم نیاید.

تصور کنید مجبور باشید جلسه امضای قرارداد پروژه سدسازی در کردستان را در ناهارخوری منزل مدیر، برگزار کنید!

منظور من از این مثال لزوماً اشاره به فضای غیررسمی جاری در جلسه‌ای کاملاً جدی و رسمی نیست. این انتخاب می‌تواند همراه با حساسیت همسایه به دلیل ازدحامی که در خیابان یا کوچه برپا می‌شود و همچنین ساعت رفت‌وآمد باشد.

مهم: اگر کسب‌وکار شما ازجمله مشاغل حساس با قوانین خاص است بهترین کار، بررسی این ضوابط و ارزیابی آن متناسب با محل راه‌اندازی شغل است.

نبود مکانی برای حضور مشتری

به‌غیراز سالن نمایش  show room که در کسب‌وکار حوزه پوشاک باب است تقریباً بیشتر مشاغل خانگی از امتیاز نبود فضای مناسب حضور مشتری محروم هستند.

برای مشاغل رسمی با محیط کار واقعی، این یک امتیاز به‌حساب می‌آید. دسترسی مستقیم مشتری به محصول یا خدماتی که قصد خرید آن را دارد، در چنین موقعیتی به‌راحتی فراهم می‌شود. درحالی‌که کسب‌وکارهای خانگی نوین مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی مجازی، تنها با نمایش از راه دور خدمات یا محصولات خود مجبور به قانع کردن مشتری هستند.

اگرچه شکار فرصت‌ها غیرممکن نیست ولی حرف بهترین راه کسب‌وکار خانگی پیش می‌آید، انتخاب شغلی که کمترین نکته منفی را داشته باشد حساسیت بیشتری به همراه دارد.

محدودیت در توسعه کسب‌وکار

بله شما باید منتظر این قسمت سخت ماجرا باشید. اگر طوری برای کسب‌وکارتان برنامه‌ریزی کرده‌اید که به‌تنهایی می‌توانید چرخ کاسبی را بچرخانید خب مشکلی وجود ندارد. ولی اگر به مرحله‌ای رسیدید که منتظرش بودید و برای توسعه کارتان نیاز به چند کارمند یا کارگر بیشتر داشتید پس باید آماده گسترش فیزیکی محل کار باشید.

اینجاست که بر انتخاب بهترین راه کسب‌وکار خانگی تأکید می‌کنیم؛ شغلی که آینده‌ای با چند نفر اضافه نداشته باشد.

بسیاری از افرادی که مشاغل خانگی خودشان را انتخاب کرده‌اند درواقع در تلاش هستند تا کمترین هزینه را برای کسب‌وکارشان متحمل شوند تا به اولین سودآوری خالص برسند.

بنابراین وقتی طوری برنامه‌ریزی می‌کنید که فضای شخصی خانه شما نیاز به حضور چند کارمند یا کارگر دیگر داشته باشد، درواقع چشم‌انداز درستی برای خودتان ترسیم نکرده بودید.

فضای مجزا برای استراحت ندارید

بله! خانه به محل کار شما تبدیل شده. شما می‌توانید برای قدم زدن به خیابان بروید یا دمی در باغچه خانه نفس تازه کنید ولی محل کارتان، درون خانه حی و حاضر منتظر شماست.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]
[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]بهره وری چیست؟ رویکردها و تکنیک های بهبود بهره وری

[/su_box]

فکر می‌کنید با وجود چنین انتخابی هنوز هم کنج دنجی برای تمدد اعصاب و مدیتیشن  بتوانید داشته باشید؟ اگر پاسخ شما مثبت است پس این قسمت برای شما نوشته نشده.

بهترین راه کسب‌وکار خانگی کدام اند؟

با وجود مقایسه مفصلی که برای شما در نظر گرفته شد فکر می‌کنم حالا دیگر می‌توانید برای انتخاب بهترین راه کسب‌وکار خانگی چند قدم مفید بردارید و اثرات آن را در بلندمدت مشاهده کنید.

برای ساده‌تر شدن این انتخاب، پیشنهاد می‌کنم یک دسته‌بندی جامع از روش‌های کسب‌وکار خانگی داشته باشیم.

  • مشاغل مبتنی بر اینترنت
  • مشاغل مرتبط با تولید
  • مشاغل مبتنی بر آموزش
  • کسب‌وکارهای شراکتی

مشاغل مبتنی بر اینترنت

اگر مثل من قصد دارید جزو شاغلینی باشید که تمام روابط شغلی خود را در بستر اینترنت و شبکه‌های مجازی مدیریت می‌کنند بهتر است با یک خبر خوش شروع کنیم.

کسب‌وکارهای اینترنتی سرمایه کلان و مشخصی نمی‌خواهند. شما فقط باید تجهیزات حضور در اینترنت و ارتباط با شبکه‌های مجازی را داشته باشید. حتی با یک گوشی هوشمند ساده کار شما راه می‌افتد.

مشاغل مبتنی بر اینترنت کدام اند؟

شما با توجه به توانمندی‌ها، سابقه کاری و حتی شهری که در آن زندگی می‌کنید می‌توانید شغل دلخواهتان را شناسایی و انتخاب کنید.

  • نویسندگی و تولید محتوا
  • ترجمه انواع متون یا متون مرتبط با تخصص فرد
  • برنامه‌نویسی، طراحی اپلیکیشن و زیرشاخه‌های مرتبط با حوزه IT
بهترین راه کسب‌وکار خانگی در استارتاپ
وحید رجبلو با وجود ۹۸% معلولیت، در سال ۱۳۹۶ پلتفرم آنلاین توانیتو را به عنوان پل ارتباطی میان توان‌جویان و خدمات‌رسانان تأسیس کرد.
  • آموزش و تدریس دروس یا یک حرفه مشخص
  • بازاریابی دیجیتال
  • انجام سفارش‌های گرافیکی یا تدوین فیلم
  • صداگذاری و دوبله
  • امور مشتریان و پشتیبانی اینترنتی کسب‌وکارها

♦♦ نکته: فراموش نکنید که بسیاری از این نوع مشاغل نیاز به ارتباط چندانی با کارفرما یا مشتری ندارد. صرفاً یک ارتباط اولیه برای تأیید سفارش و در پایان تحویل آن، کافی است.

مشاغل مرتبط با تولید

از بین بهترین راه کسب‌وکار خانگی، بدون تردید این نوع مشاغل خانگی محبوبیت روزافزونی در بسیاری از کشورها به‌ویژه در سال‌های اخیر در ایران پیدا کرده‌اند.

شما می‌توانید هر فعالیت تولیدی دلخواهی را به‌شرط ارزیابی بازار و اولویت‌بندی نیازهای آن انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که می‌توانید هر چیزی را تولید، عرضه و با کمک ابزارهای درآمدزایی از آن کسب درآمد کنید. انتخاب با خود شماست و دنیای گسترده‌ای شامل پرورش گل‌های آپارتمانی، پرورش بلدرچین، عروسک یا مجسمه‌سازی، دوخت لباس مجلسی سنگ دوزی شده تا پخت رب گوجه‌فرنگی یا تهیه ترشی خانگی را پیش رویتان می‌گذارد.

مشاغل مبتنی بر آموزش

این روش کسب‌وکار را می‌توان زیرمجموعه مشاغل مبتنی بر اینترنت هم در نظر گرفت. درصورتی‌که معلم خوبی هستید و حوصله سروکله زدن با نسل بسیار باهوش و بازیگوش جدید را دارید می‌توانید با به‌صورت اینترنتی یا به‌صورت حضوری- خصوصی دوره‌های آموزشی موردنظر را برگزار کنید.

بهترین راه کسب‌وکار خانگی در کتابخانه صوتی ذهن

با کلیک روی تصویر بالا، می‌توانید ضمن دسترسی رایگان به اپلیکیشن ذهن، برای انتخاب کتاب صوتی مورد علاقه خود در حوزه توسعه کسب‌وکار در کتابخانه صوتی مجموعه اقدام کنید. وقت، طلاست!

کسب‌وکارهای شراکتی

همان‌طور که بالاتر نوشتم، در اختیار داشتن یک فضای کار شراکتی آن‌هم در خانه احتمالاً به مذاق آن عده که قصد خاصی از انتخاب کسب‌وکار خانگی دارند، خوش نمی‌آید.

این روش کسب‌وکار به افرادی پیشنهاد می‌شود که:

◄ فضای کافی و مناسبی برای مدیریت حرفه خود در خانه دارند و سایر اعضای خانواده از حضور غریبه‌ها احساس نارضایتی نمی‌کنند.

◄ برای پیشرفت و توسعه کسب‌وکار خود، نیاز به حضور فیزیکی اعضای تیم دارند.

ناگفته نماند که

کسب‌وکار مبتنی بر شبکه، امروز با برگزاری جلسات ویدئویی آنلاین تا میزان زیادی شاغلین خانگی را از این مورد بی‌نیاز کرده است.

پایان‌بخش

دنیای مشاغل امروز چنان با موج مدرنیسم درهم‌آمیخته که تقریباً هیچ کسب‌وکاری به لطف ورود به دهکده جهانی نادیده گرفته نمی‌شود و شما حتی با تبلیغ برای دست‌پخت‌های خانگی هم می‌توانید بهترین راه کسب‌وکار خانگی را انتخاب کرده باشید.

یکی از مهم‌ترین امتیازهای کسب‌وکارهای خانگی، پررنگ شدن نقش زنان و افراد کم‌توان ( ذهنی و جسمی) در بازار کار است. حالا دیگر طیف گسترده‌ای از افراد که در حرفه خود توانمندی‌های چشمگیری دارند و به دلیل محدودیت‌های اجتماعی یا شخصی از حضور در محل کار واقعی محروم هستند، قدرت حضور و ابراز وجود پیدا کرده‌اند.

راستی! کسب‌وکار خانگی شما در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

منبع:

https://www.entrepreneur.com/article/299733

https://b2n.ir/648689

Pros and Cons of a Home-Based Business vs. a Brick and Mortar Business

هدی صادقی

من می‌نویسم. در کنار سفر، مهربانی، آشپزی و سکوت، از این هنر، برای معنا دادن به زندگی ام بهره می‌برم.

4 دیدگاه‌ها

  1. باسلام
    من و خواهر بزرگترم تولیدکننده ترشی لیته و بادمجان و انواع ترشی خانگی جنوب هستیم. ترشی های انبه ما واقعا خوشمزه میشه. امروز که این مقاله شما را خواندم دلم گرم شد و برای خواهرم هم خواندم.
    دست شما درد نکند
    بااحترام

    • سلام سمانه عزیز
      باعث خوشوقتی مجموعه ماست که کارآفرین بزرگی مثل شما و خواهر محترم خواننده مون هستند.
      مشاغل خانگی به لطف زنان قدرتمندی مثل شما میتونه معنا پیدا کنه. ترشی هم که دیگه نگو، اونم خونگی! :)))
      همیشه تندرست و دلخوش باشی و دخلتون پربرکت عزیزم.

  2. ببخشید خانم صادقی
    کاش به مشاغلی که تازگی تو کشور طرفدار پیدا کرده هم بیشتر مینوشتید. ما یک تیم هستیم از همکلاسی های دوره لیسانس که یک شغل جانبی داریم برای پرورش زالو.
    واقعا کار سخت و هیجان انگیزیه و مدام باید مراقب زالوهامون باشیم. دوبار هم نزدیک به یک میلیون تومن ضرر کردیم. خونه نبودیم چندساعت. یکی از زالوها از ظرف اومده بود بیرون و بقیه هم تونستن بیان بیرون. خلاصه همه لای کرک های پتو و فرش انقد غلتیدن تا کرکی شدن و مردن. صحنه عجیبی بود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید