چگونه می‌توان در زندگی هدفمندتر بود؟

توسعه فردی

فهرست مطالب

در این مقاله درمورد اینکه چگونه می توان در زندگی هدفمندتر بود راهکارهایی ارائه شده است

چگونه می‌توان در زندگی هدفمندتر بود

آموختن اینکه چگونه می توان در زندگی هدفمندتر بود می تواند باعث پیشرفت شما در زندگی شود.
وقتی پای رسیدن به اهداف وسط می‌آید، بیشتر مردم فقدان یک شخصیت کلیدی را برای دستیابی اهدافشان احساس می‌کنند. و آن این است که به اندازه کافی هدفمند نیستند. یکبار اهداف خود را بررسی کرده و می‌نویسند و سپس می‌گذارند شانس و اقبال

توسعه فردی
توسعه فردی

همه چیز را پیش ببرد. اهداف خود را مرور نمی‌کنند، نقشه نمی‌کشند و پیشرفت خود را پیگیری نمی‌کنند.در نتیجه آن‌ها پیگیری اهداف خود را ترک می‌کنند، که باعث می شود علاقه شان را نسبت به آن هدف از دست بدهند. و در پایان اهداف را رها کرده و تسلیم می‌شوند.
اگر الان این اتفاق برای شما افتاده است، شما باید کاری برای آن بکنید. شما باید یاد بگیرید که در زندگی هدفمندتر باشید.

گل سرخی که از میان صخره رشد می‌کند

آدم‌های بسیار موفق مثل ایلان ماسک، استیو جایز، بیل گیتس، مارک کوبن و… قطعا هدف گرا هستند. آن‌ها نمی توانند از فکرکردن درباره نتایج دستاوردهایشان دست بردارند، آن‌ها مدام هدف‌هایشان را در ذهن خود حفظ می‌کنند، و بدون خستگی و پیوسته برای چیزی که می‌خواهند تلاش می‌کنند. و به همین دلیل قادر به ایجاد موفقیتی چشمگیر در زندگی هستند.
و این چیزی است که همچنین باید یاد بگیرید.
در این مقاله هفت متد برای اینکه چگونه هدفگراتر شویم آورده‌ایم. این روش‌ها را یاد بگیرید و در زندگی خود به کار بگیرید.

۱-روز خود را برنامه ریزی کنید

توسعه فردی

اولین کاری که برای هدفگراتر شدن باید انجام دهید این است که برای روز خود نقشه بکشید. بدون برنامه ریزی هیچ راهی نیست که ضمانت کند شما در اهداف خود پیشرفت می‌کنید.
سر همه ما شلوغ است و عوامل حواس پرتی همه جه هستند. از این رو، بدون برنامه ریزی برای روز ما کارهای روزانه خود گم می‌شویم و نمی‌دانیم زمان به کجا می‌رود.
درست است که روز شما ممکن است دقیقا آن طوری که نقشه کشیدید پیش نرود، اما برنامه داشتن هنوز هم بهتر از این است که اصلا برنامه‌ای نداشته باشید. وقتی یک برنامه دارید، می‌دانید برای به سرانجام رساندن کارها به چه نیاز دارید. به عبارت دیگر، فعال هستید.
از طرف دیگر وقتی برنامه ای ندارید، واکنش منفعلانه نشان می‌دهید زیرا شما به هر چیزی که سر راهتان باشد پاسخ خواهید داد. برای مثال، اگر ندانید که آخر هفته قرار است چه کار کنید و وقتی دوستانتان از شما برای نوشیدنی دعوت می‌کنند، احتمال بالایی وجود دارد که شما قبول کنید. چون فکر می‌کنید که بیکارید و کاری برای انجام دادن ندارید.
هر چند اگر در حال برنامه دارید، همه چیز کاملا متفاوت خواهد بود. علت اهمیت برنامه ریزی همین است. هر روز صبح پیش از شروع کردن، بنویسید که امروز باید چه کاری را انجام دهید.

۲- کارها را زمان بندی کنید

دومین کاری که برای هدفمندتر شدن می‌توانید انجام دهید زمان بندی اقدامات و کارها است. مطالعات نشان داده وقتی ما کارها را زمان بندی می‌کنیم، احتمال انجام شدن آن‌ها را قویاً افزایش می‌دهیم.
زمان بندی کردن مثل تعیین وقت ملاقات با خود است. برای مثال، اگر به مدت یکساعت بخواهید به باشگاه بروید و ورزش کنید، فقط زمانش را مشخص کرده و به خود بگویید: من این یکشنبه ساعت هفت صبح به باشگاه می‌روم و از ساعت هفت و نیم تا ۹ صبح به مدت یکساعت و نیم ورزش می‌کنم.
وقتی وظایف خود را با این شیوه زمان بندی می‌کنید، آن وظیفه را به یک کار کاملا خاص تبدیل می‌کنید که باعث افزایش شفافیت ذهن و اجرای دقیق آن می‌شود. بنابراین می‌توانید بیشتر کارها و فعالیت‌های خود را زمان بندی کنید تا با اجرای آن‌ها به اهداف خود برسید.
همیشه می‌توانید با تقدیم و لیست کارهای روزانه شده کنید. موارد لیست روزانه را زمان بندی کنید تا بدانید که دقیقا کی و کجا چه کاری را باید انجام دهید. علاوه بر این می‌توانید از تقویم استفاده کرده و کارهای تک موردی و خاص خود را بنویسید.

۳- پیشرفت خود را مرور کنید

مهم ترین دلیلی که مردم هدفمند نیستند و در دستیابی به اهداف خود شکست می‌خورند این است که اهدافشان را مرور نمی‌کنند. تعداد زیادی از مردم فکر می‌کنند تعیین اهداف یک پروسه ای است که فقط یک بار انجام می‌شود و همین که یک بار کارهایشان را بنویسند کافی است. و نتایج و ماحصل کار همین طور اتوماتیک به سمت آن‌ها می‌آید! اینطور نیست.
تعیین هدف یک پروسه پیوسته است که باید مدام پروسه را مرور کرده و فعالانه نتایج را پیگیری کنید. هر چیز که از دیده رود از ذهن نیز می‌رود. بنابراین باید مدام اهداف را مرور کنید تا به خودتان یادآوری کنید که می‌خواهد چه بدست آورید و به چه چیزی برای رسیدن به آن‌جا نیاز دارید.
یک دلیل مهم دیگر برای مرور منظم اهداف این است که شما می‌خواهید اهداف را در ذهن ناخودآگاه شرطی کرده و قید کنید. بیشتر افراد از رسیدن به نتیجه باز می‌مانند زیرا اهداف خود را مرور نمی‌کنند. که باعث می‌شود نقطه مورد نظر خود را فراموش کنند. و اشتیاق خود را برای اهداف از دست داده و در نهایت تسلیم شوند.
اجازه ندهید که این اتفاق برای شما بیفتد. مرور روزانه اهداف را برای خود به یک عادت تبدیل کنید.

۴- قانون ۱/۹۰/۹۰ را دنبال کنید

این قانون توسط نویسنده معروف و پرفروش رابین شرما به اشتراک گذاشته شد. او می‌گوید اگر می‌خواهید هدفمند باشید و در زندگی پیشرفت کنید. فقط به این قانون متعهد شوید.
این قانون می‌گوید که برای نود روز آینده، هر روز نود دقیقه را صرف انجام یک کار کنید که شما را به هدفتان نزدیک می‌کنید.
اگر هدف شما ساخت یک بلاگ موفق است، بفهمید آن یک چیزی که می‌توانید با تلاش روی آن به هدف خود برسید، چیست. و به احتمال زیاد آن یک چیز برای وبلاگ نویسان انتشار محتوای با کیفیت است. بنابراین با نوشتن محتوای باکیفیت روزی ۹۰ دقیقه، به مدت نود روز، به قانون ۱/۹۰/۹۰ متعهد شوید.
می‌توانید این قانون را در سایر حوزه‌های زندگی خود به کار بگیرید. اگر می‌خواهید وزن کم کنید، آن یک چیزی که با آن می‌توان وزن کم کرد را پیدا کرده و برای نود روز بعدی به آن متعهد شوید.
متوجه قضیه شدید؟ فقط قانون ۱/۹۰/۹۰ را همانطور که رابین شرما پیشنهاد کرده انجام دهید.

۵- شبکه ارتباطی و قاطی شدن با آدم‌های مناسب

جیم ران حق داشت وقتی می‌گفت: شما میانگین پنج نفری هستید که بیشترین زمان خود را با آن‌ها می‌گذرانید. این می‌خواهید هدفگرا باشید باید با آدم‌های هدفمند نشست و برخاست کنید. آدم‌های هدفگرا بسیار درباره اهداف و رویاهایشان و چگونگی رسیدن به آنجا که می‌خواهند حرف می‌زند. آن‌ها کاملا برای بحث کردن راجع به اهداف و برنامه‌هایشان هیجان زده می شوند. و راغب هستند که دیدگاه‌ خود را با شما در میان بگذارند.
وقتی با آدم‌های دیگر حرف می‌زنید عنوان گفتگو بسیار مهم است زیرا بر روی فکرکردن شما تاثیر می‌گذارد. افراد ناموفق اغلب درباره آدم‌های دیگر حرف می‌زنند، دیگران را سرزنش می‌کنند و اغلب بهانه‌هایی برای انکه چرا انجام کاری غیرممکن است پیدا می‌کنند.
اولین قدمی که باید بردارید، توقف یا کاهش زمانی که برای افراد منفی صرف می‌کنید است. و قدم دوم هم شبکه ارتباطی و دوستی با افراد هدفگرا است.

۶- آن را بنویسید

این یکی از اشتباهات رایج است که افراد زیادی آن را انجام می‌دهند. آن‌ها قدرت نوشتن اهداف خود را دست کم می‌گیرند. وقتی اهداف خود را روی کاغذ می‌آورید، به راحتی نشان می‌دهید که برای بدست آوردن آن‌ها به اندازه کافی متعهد و جدی هستید. به همین دلیل زحمت نوشتن آن‌ها را می‌کشید. افرادی که نسبت به اهداف خود متعهد و جدی نیستند هرگز به خودشان زحمت نوشتن آن‌ها را در مرحله اول نمی‌دهند.
فاصله زیادی میان یک فرد متعهد و آدم غیر متعهد است. به علاوه وقتی اهداف خود را می‌نویسید، به ناخودآگاهتان می‌گویید این ها ایده‌های مهمی هستند که دوست دارید به آن‌ها برسید. و حدس بزنید چه می‌شود، ذهن ناخودآگاه شما هفت روز و ۲۴ ساعته روی این ایده‌ها کار می‌کند . به شما ابتکار عمل می‌دهد تا روی اهداف خود کار کنید. کاری که باید بکنید ساده است، فقط هر روز اهداف خود را بنویسید. و این کار را به شکل یک عادت دربیاورید. یادتان باشد، می‌خواهید طرز فکر رسیدن به اهداف را در ناخودآگاه خود جا بیندازید.

۷- صد در صد متعهد باشید

در آخر اگر می‌خواهید هدفمندتر باشید، باید با تعهد صد در صدی با اهداف خود رفتار کنید. اینجا جایی است که تعداد زیادی از آدم‌ها شکست می‌خورند، مخصوصا وقتی وضعیت سخت می‌شود، آن‌ها رها کردن اهداف را انتخاب می‌کنند.
مثلا، اگر می خواهید هر روز صبح در باشگاه ورزش کنید، صد در صد متعهد شوید و برنامه خود را دنبال کنید. علی رغم اینکه باران ببارد یا نه. خیلی از افراد وقتی با یک مانعی مثل باران مواجه می‌شوند، توقف فعالیت را انتخاب می‌کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند که به خوابیدن در تخت گرم و راحت خود ادامه دهند تا اینکه بلند شوند و برای هدف خود کاری کنند.
آدم‌های هدفگرا کسانی هستند که برای دستیابی به اهداف خود متعهد می‌شوند. آن‌ها برای انجام هر کاری که به مقصد برساندشان مشتاقند. شما هم هستید؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید