چگونه زیاد فکر نکنیم؟

چگونه زياد فكر نكنيم؟

فهرست مطالب

آیا شما از جمله افرادی هستید که زیاد فکر می‌کنید؟ آیا فکر کردن زیاد شما را از رویدادهای سرگرم کننده اجتماعی دور می‌کند؟ آیا روی عملکرد و کارتان تأثیر دارد؟ آیا باعث می‌شود در روابط اجتماعی خود دچار مشکل شوید؟

زیاد فکر کردن به خودی خود نوعی بیماری نیست! در واقع، این مشکلی است که بسیاری از مردم با آن روبرو هستند. اما وقتی اجازه می‌دهید بیش از حد فکر کردن زندگی شما را تسخیر کند، در نهایت می‌تواند به اضطراب تبدیل شود. اما چگونه زیاد فکر نکنیم؟ ما در مقاله دیگری از ذهن دربارۀ راه‌های زیاد فکر نکردن صبحت می‌کنیم.

چگونه می‌توان زیاد فکر نکرد؟

چیزهایی وجود دارند که می‌توانید برای جلوگیری از فکر زیاد در مورد هر چیز کوچکی انجام دهید، این بدان معنی نیست که شما چیزهای سخت را نادیده می‌گیرید، بدین معنا است که می‌توانید نفس عمیقی بکشید و کمی آرام شوید.

بیشتر افرادی که زیاد فکر می‌کنند، به موارد غیر مهم فکر می‌کنند. اگر مشکل اقتصادی دارید، زیاد فکر کردن چیزی را درست نمی‌کند، اگر چیزی را از دست داده‌اید، باز هم زیاد فکر کردن چیزی را درست نمی‌کند. مطمئناً بعد از سال‌ها عادت کردن به فکر زیاد، تمرین و زمان لازم دارید تا جلوی آن را بگیرید.

برای جلوگیری از فکر زیاد، راه‌های زیر را امتحان کنید:

۱- متوجه شوید در حال فکر کردن زیاد هستید

اولین قدم در توقف زیاد فکر کردن این است که بفهمیم در حال زیاد فکر کردن هستیم! درک عمیق اینکه چرا بیش از حد فکر می‌کنیم، تنها راهی است که می‌تواند جلوی آن را گرفت یا تغییری در آن ایجاد کرد.

دفعه بعدی که خود را نگران چیزی کردید، لازم نیست علت اصلی نگرانی خود را کشف کنید. درعوض، این واقعیت را تصدیق کنید که ممکن است در مورد موضوعی بیش از حد فکر کنید. این مکث و تأیید ساده می‌تواند به شما کمک کند تا به واقعیت برگردید و احساس آرامش کنید.

چگونه می‌توان زیاد فکر نکرد؟

۲-به هر جایی که دوست دارید سفر کنید

آیا می‌دانید سفر برای کاهش اضطراب، استرس و افسردگی از نظر علمی اثبات شده است؟ به نظر می‌رسد بهانه‌ای مناسب برای خرید بلیط هواپیما و برنامه ریزی برای سفر وجود دارد. سفر می‌تواند کمک کند تا دیدگاه جدیدی از زندگی به دست آورید. همچنین به شما چیزی می‌دهد که باید منتظر آن باشید و می‌تواند شما را از نگرانی‌هایتان دور کند.

افرادی که می‌دانند از تعطیلات خود را چگونه سپری کنند، خوشحال‌تر هستند. همچنین به شما در قدرت مغزی کمک می‌کند و رضایت کلی شما از زندگی را افزایش می‌دهد. رضایت بیشتر یعنی وقت کمتری برای نگرانی و فکر زیاد!

خبر خوب این است که برای استفاده از مزایای سفر، لزوماً مجبور نیستید کشور خود را ترک کنید. جامعه خود را کاووش کنید، یک شب را در یک روستا و با صرف صبحانه محلی بگذرانید، در استراحتگاهی اقامت بگیرید یا به یک تور مسافرتی پیوندید.

۳- هر عقیده‌ای را باور نکنید

دروغ‌هایی که ذهن خودتان به شما می‌گوید را باور نکنید. به نظر می‌رسد یک جمله به اندازه کافی ساده است اما انجام آن برای افرادی که نگرانی مزمنی دارند و یا تمایل دارند بیش از حد در مورد همه چیز فکر کنند، دشوار است.

حقیقت این است که شما باید توانایی کنترل افکار خود را داشته باشید. وقتی صحبت منفی با شما می‌شود، لازم نیست آن را باور کنید. شما می‌توانید آن را فقط تصدیق کنید. اما شما در مورد اینکه آیا اجازه می‌دهید آن را بپذیرید، حق انتخاب دارید. بهترین قسمت این است که شما می‌توانید این نکته را عملی کنید.

۴- حواس خود را پرت کنید

می‌توانید حواستان را منحرف کنید. وقتی خیلی زیاد چیزها فکر می‌کنید، این افکار و نگرانی‌ها ذهن شما را به خود مشغول می‌کنند. می‌توانید با انجام بلافاصله کار دیگری که مغز شما را درگیر می‌کند، در برابر آن‌ها مقابله کنید.

این می‌تواند شامل نوشتن، جدول حل کردن، خواندن یک مقاله یا تماس با بهترین دوستتان باشد. هر کاری می‌توانید انجام دهید تا خود را از آن لحظه نگرانی خلاص کنید. خودتان را هر طور شده مشغول کاری کنید.

۵- روی حواس خود کار کنید

فکر بیش از حد و نگرانی، فعالیت‌های ذهنی هستند، بنابراین اگر آن‌ها شما را گرفتار کردند، یک کار بدنی انجام دهید. شما می‌توانید با گرفتن نیرو از ناحیه‌ای از بدن، حواس خود را دچار شوک کنید. آیا این گیج کننده به نظر می‌رسد؟

به عنوان مثال، اگر از عدم اطمینان از یک رویداد در آینده احساس ترس می‌کنید، مقداری آب سرد به صورت خود بپاشید یا برخی از روغن‌های آرام اسطوخودوس را استشمام کنید. مغز شما شروع به واکنش در برابر تغییر ناگهانی می‌کند، بنابراین توانایی تمرکز روی افکار نگران کننده را کمتر خواهید کرد.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] راهکار غلبه بر افکار منفی ؛ ۱۲ روش برای مقاله با منفی بافی [/su_animate]

[/su_box]

۶- چیزهای کوچک را رها کنید

چیزهایی در زندگی وجود دارند که شما قادر به کنترل آن‌ها خواهید بود و مواردی نیز هستند که شما نمی‌توانید آن‌ها را کنترل کنید. مواردی که نمی‌توانید کنترل کنید را تشخیص داده و آنها را به خاطر آنچه هستند بپذیرید. این بدان معنا است که شما مجبورید برخی چیزها را رها کنید.

این کار به زمان و تمرین نیاز دارد اما هر چقدر بیشتر از مواردی که نمی‌توانید کنترل کنید آگاه باشید، در نهایت راحت‌تر می‌توانید فکر زیاد دربارۀ آن‌ها را متوقف کنید. همیشه چیزهای بزرگ‌تر و مهمتری پیش رو خواهید داشت، بنابراین نگذارید چیزهایی که خیلی مهم نیستند شما را با نگرانی از پای دربیارند.

۷- با خودتان راحت باشید

شما کامل نیستید و لازم هم نیست که چنین باشید. این چیزی بیشتر از یک سخنرانی انگیزشی است بلکه یک واقعیت است. کمال گرایی غالباً با تفکر بیش از حد و اضطراب مرتبط است، اما این دو در واقع در یک چرخه معیوب کار می‌کنند.

افراد معمولاً برای مقابله با نگرانی و اضطراب به دنبال کمال می‌روند اما این امر باعث اضطراب بیشتر آن‌ها می‌شود، زیرا کامل بودن غیرممکن است. پذیرفتن نقص‌ها کار آسانی نیست، اما وقتی می‌فهمید هیچکس کامل نیست، می‌توانید گام‌های کوچکی را در جهت رها کردن افکار زیاد خود بردارید.

زیاد فکر کردن

۸- شروع به عکاسی کنید

عکاسی، به ویژه عکاسی از طبیعت و منظره، می‌تواند استرس را کاهش دهد و به شما کمک کند تا از نگرانی و فکر زیاد دور شوید. وقتی عکس می‌گیرید، در لحظه حاضر هستید. شما مراقب دنیای اطراف خود و آنچه از طریق صفحه مشاهده می‌کنید هستید. در آن وقت نگرانی نخواهید داشت زیرا ذهن شما حداقل برای چند لحظه مجاز به گشت واگذار در گذشته یا آینده شما نخواهد بود.

عکاسی همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا جنبه خلاقیت خود که باعث کاهش استرس می‌شود و راهی برای یافتن تعادل بیشتر در روز است را باز کنید. شما نیازی به حرفه‌ای شدن ندارید، فقط آنچه که برای شما الهام بخش  را پیدا کنید.

۹- یا گیاهان ارتباط بگیرید

طبق روانشناسی امروز، باغبانی می‌تواند مزایای بهداشت روان مانند آرامش و هوشیاری را برای شما فراهم کند. باغبانی به شما این امکان را می‌دهد تا نگرانی‌ها، پرخاشگری‌ها و حتی فکر زیاد را تخلیه کنید. همچنین به شما احساس کنترل سالم می‌دهد که می‌تواند تعادل خوبی برای فردی که تمایل به فکر زیاد دارد ارائه دهد.

اگر در باغبانی تازه وارد هستید، از کوچک شروع کرده و از چند حرکت ساده استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید. برای شروع برخی از نهال‌ها را در زمان جوانه زدن شروع به کاشتن کنید. به طور کلی، با گیاهان ارتباط بگیرید تا آرامش بیشتری داشته باشید.

۱۰- به موسیقی گوش دهید

موسیقی دارای خواص درمانی و فواید روانشناختی بسیاری است. این مهم می‌تواند باعث بهبود تمرکز، کاهش استرس و تقویت حافظه شود. موسیقی همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا خود آگاهی بیشتری داشته باشید و این باعث می‌شود تا از عادت زیاد فکر کردن راحت شوید.

وقتی به طور فعال درگیر گوش دادن یا پخش موسیقی هستید، حواستان به لحظه بیشتر است و دیگر نگران چیزهای دیگر نیستید. انتخاب برای گوش دادن به موسیقی همچنین باعث ایجاد حواس پرتی می‌شود که ما را به نکته بعدی می‌رساند.

فکر زیاد

۱۱- بلند شوید و حرکت کنید

گاهی اوقات، عرق کردن می‌تواند بهترین درمان برای ذهن نگران باشد. فواید زیادی برای ورزش وجود دارد، از جمله افزایش سلامت قلب و عروق و بهبود روحیه! جدا از اینکه بخشی از یک سبک زندگی سالم است، ورزش مزایای روانشناختی نیز با خود به همراه دارد.

ورزش به شما این امکان را می‌دهد تا اهدافی را تعیین کنید که شما را متمرکز نگه می‌دارند. همچنین وقتی به آن اهداف می‌رسید، احساس موفقیت خواهید کرد. بنابراین، نه تنها کار خوبی برای بدن خود انجام می‌دهید بلکه مغز خود را نیز تقویت کرده و نگرانی‌های خود را در این راه سرکوب می‌کنید

۱۲- مراقبه را تمرین کنید

مراقبه به سادگی یک تکنیک آرام سازی است که به شما اجازه می‌دهد حواس خود را جمع کنید و بر لحظه فعلی متمرکز شوید، نه اینکه اجازه دهید افکار اضطراب آور شما را تسخیر کنند.

برای مراقبه نیازی نیست که مراسم خاصی را انجام دهید. اختصاص چند دقیقه در روز برای نشستن در سکوت، تمرکز بر نفس کشیدن و اجازه دادن به افکار برای بیانی آزادانه، می‌توانند تفاوت زیادی در سلامت کلی وضعیت روانی شما ایجاد کنند. پاک کردن ذهن، حتی برای چند دقیقه، ممکن است زمانی طول بکشد اما سعی کنید مدیتیشن را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید و بدون شک شروع به شناختن اثرات آرام بخشی در زندگی خود می‌کنید.

۱۴- قدرشناسی را یاد بگیرید

فواید قدرشناسی از جسمی‌ تا روانی متغیر هستند. این مهم می‌تواند عزت نفس شما را بهبود ببخشد و قدرت ذهنی کلی شما را افزایش دهد. با داشتن یک دفترچه راهنمای روزانه در مورد چیزهایی که از آن‌ها سپاسگزار هستید، می‌توانید در لحظاتی که احساس طاقت فرسایی دارید یا وقتی غرق در نگرانی می‌شوید، به آن‌ها مراجعه کرده و به آن‌ها نگاه کنید. قدردانی می‌تواند دیدگاه متفاوتی به شما بدهد، بنابراین شرایطی که باعث می‌شود زیاد فکر کنید، اهمیت کمتری پیدا خواهند کرد.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] چگونه فکر بد نکنیم؟ [/su_animate]

[/su_box]

۱۵- بفهمید چه چیزی باعث می‌شود زیاد فکر کنید

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا اینقدر زیاد فکر می‌کنید و نگران هستید؟ اگر وقت بگذارید و به آن فکر کنید، ممکن است دلایل اساسی وجود داشته باشند که چرا این همه با فکر بیش زیاد و پنجه نرم می‌کنید.

رویارویی با ترس آسان نیست اما مواجهه با آنچه ممکن است باعث ایجاد این ترس شود ممکن است آسان باشد. کمی ‌وقت و فضای امن پیدا کنید تا بتوانید واقعاً به درون خود نگاه کرده تا انگیزه‌های خود را بهتر درک کنید، بنابراین می‌توانید کنترل آن‌ها را به دست بگیرید و احتمالاً برای خلاص شدن از آن‌ها کمک نیاز خواهید داشت. پَس گرفتن آزادی از ترس همیشه آسان نیست اما غیرممکن هم نمی‌باشد.

کلام آخر

فکر زیاد در مورد همه چیز می‌تواند واقعاً زندگی شما را تسخیر کند، شما را از تجارب، روابط و احساس رضایت باز دارد. اما لازم نیست برای همیشه اینگونه باشد. با استفاده برخی از نکات بیان شده در بالا و تبدیل آن‌ها به بخشی از زندگی روزمره، می‌توانید یکبار برای همیشه زیاد فکر کردن را محدود کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید