چگونه از رابطه سمی خارج شویم؟

چگونه از رابطه سمی خارج شویم

فهرست مطالب

انسان موجودی اجتماعی است و زندگی بر اساس روابط شکل گرفته است. با این حال برخی از اوقات روابط به شکل آزاردهنده درمی‌آیند که به آن‌ها رابطه سمی گفته می‌شود. در این نوع از روابط فرد به‌طور مرتب از سمت طرف مقابل آسیب و آزار می‌بیند.

به همین علت باید برای کنترل و مدیریت این نوع از روابط، اقدامات لازم صورت بگیرد. با توجه به اهمیت بالای این موضوع، در این مطلب به‌صورت جامع این نوع از رابطه را شرح داده و راه‌های رهایی از آن را بیان خواهیم کرد.

تعریف رابطه سمی چیست؟

برای اینکه بتوانید روابط سمی را بشناسید،‌ ابتدا باید تعریف درستی از آن داشته باشید. به‌طور کلی هر رابطه‌ای که منجر به آسیب روحی یا جسمی به فرد شود، در نوع سمی تقسیم‌بندی می‌شود.

متأسفانه امروزه شاهد افزایش روابط سمی بین افراد هستیم که این مورد تأثیر بسیار مخربی بر روی زندگی آن‌ها خواهد گذاشت. از همین‌رو توصیه می‌کنیم که حتما روابط سمی خود را تشخیص دهید و بلافاصله برای آن‌ها راهکار درستی پیدا کنید.

در یک رابطه سمی یکی از طرفین یا هر دو طرف در معرض تخریب قرار می‌گیرند. در‌واقع، اساس چنین روابطی بر پایه تخریب است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رابطه سمی این است که حال شما را بدتر می‌کند. اگر حس می‌کنید که بر اثر ارتباط با یک شخص حال شما بدتر می‌شود، به احتمال زیاد در داخل یک رابطه سمی هستید که باید برای آن فکری کنید.

کنترل و مدیریت این نوع از روابط بسیار اهمیت دارد؛ زیرا به‌صورت مستقیم بر روی زندگی شما اثر می‌گذارد. بدون شک اگر برنامه‌ریزی درستی داشته باشید، می‌توانید از شر این نوع از روابط خلاص شوید.

رابطه سمی چیست

روابط سمی در خانواده‌ها

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در آن روابط سمی به وفور دیده می‌شود، خانواده است. هیچ‌کدام از ما انتخاب نمی‌کنیم که در چه خانواده‌ای به دنیا بیاییم. اگر بدشانس باشیم، ممکن است در خانواده‌ای زاده شویم که زمینه برای روابط سمی فراهم است.

برای مثال: فرزندی را در نظر بگیرید که توسط پدر یا مادر خود کتک می‌خورد. در این حالت رابطه مادر فرزندی از نوع سمی خواهد بود که آسیب‌های وحشتناکی از نظر روانی و فیزیکی در پی دارد. هنگامی‌که اعضای خانواده پیوسته فرد را مورد تخریب قرار می‌دهند، این مورد می‌تواند آسیب بسیار زیادی به او وارد کند.

البته این روابط فقط محدود به والدین با بچه‌ها نیست. در بسیاری از موارد خواهران و برادران سمی می‌توانند شما را از پای دربیاورند. میزان آسیبی که در روابط سمی خانوادگی ایجاد می‌شود، بسیار بزرگ است و کل زندگی فرد را تحت شعاع قرار می‌دهد.

در این حالت ممکن است که فرد با آسیب‌های ذهنی فراوان که از طرف خانواده دریافت کرده، زندگی در اجتماع را آغاز نماید. این خطر وجود دارد که این افراد نیز به گروه سمی‌ها بپیوندند و شروع به آزار و اذیت دیگران کنند. آمار‌ها نشان می‌دهد که رابطه سمی در خانواده بیشترین میزان این نوع از روابط را شامل می‌شود.

روابط سمی در خانواده‌ها

خواندن مقاله زیر می تواند به شما برای آشنایی بیشتر با خصوصیات والدین سمی و راهکارهای مقابله با آن‌ها، کمک کند.

خلاصه کتاب والدین سمی

کتاب والدین سمی، یک راهنمای سریع برای کنار آمدن با دردهای دوران کودکی و فراتر رفتن از الگوهای ناامید کننده‌ای که در خانواده به کودک تحمیل شده است، می‌باشد.

‎اکنون بخوانید‎

 

بررسی روابط سمی بین زوجین

یکی از بد‌ترین انواع رابطه سمی که می‌تواند شما را از پای دربیاورد، رابطه سمی با همسر است. همان‌طور که می‌دانید انسان‌ها بیشترین میزان ارتباط و معاشرت را با همسر خود دارند؛ در‌واقع، مهم‌ترین رابطه‌ هر کس ارتباطی است که با همسر خود دارد.

حال شما فرض کنید که همسرتان یک فرد سمی باشد. در چنین شرایطی میزان آسیبی که به شما وارد می‌شود، بسیار وحشتناک خواهد بود. اگر شما یک دوست سمی داشته باشید، می‌توانید به‌راحتی او را از زندگی خود حذف کنید اما نمی‌توانید همسر خود را به همین راحتی حذف کنید.

اگر در رابطه‌ای هستید که مدام تحقیر می‌شوید، زنگ خطر رابطه سمی برای شما به صدا درمی‌آید. اگر همسرتان پیوسته شما را تحقیر کرده و با تهمت‌های مختلف شما را بمباران می‌کند، باید بدانید که در رابطه سمی قرار دهید.

موارد دیگری همچون خیانت، زورگویی، فحاشی و کتک‌کاری نیز نشانه‌هایی از ناسالم بودن رابطه و سمی‌بودن آن است. برای حل این نوع از مشکلات زوجین باید به درمانگر مراجعه کنید تا مشکل آن‌ها را حل کند. متأسفانه در بسیاری از موارد این رابطه‌ها به جدایی می‌انجامد؛ زیرا فرد سمی حاضر نیست خود را تغییر دهد.

روابط سمی در محیط کاری

اکنون که به بررسی رابطه سمی می‌پردازیم، بهتر است که نگاهی نیز به این روابط در محیط کار بیندازیم. همان‌طور که می‌دانید بسیاری از افراد ساعات زیادی از عمر خود را در محیط کار می‌گذرانند. به همین علت وجود روابط سمی در محیط کار نیز می‌تواند بسیار آسیب‌زننده باشد.

همکاران شما دارای رده‌های مختلفی هستند. بد‌ترین حالت ممکن این است که رئیس شما یک آدم سمی باشد. در این حالت باید خودتان را برای اعصاب‌خوردی‌های هر روزه آماده کنید. مدیران سمی بیشتر سعی می‌کنند که کار‌های خود را با اعمال قدرت پیش ببرند. معمولا زورگویی و تهدید جزو ویژگی‌های بارز آن‌ها است.

برخی از اوقات نیز همکاران هم‌رده شما سمی هستند. این افراد معمولا در انجام کار شما اخلال ایجاد می‌کنند تا نتوانید ارتقا رتبه داشته باشید.

رابطه سمی در محیط کار می‌تواند برای شما آزاردهنده باشد؛ پس باید مدیریت‌کردن آن را به خوبی یاد بگیرید. البته این مورد زمانی جواب می‌دهد که همکاران شما بیش از حد سمی نباشند. بعضی از اوقات شرایط به قدری بغرنج است که گزینه‌ای جز استعفا پیش روی خود نخواهید داشت.

روابط سمی در محیط کاری

آشنایی با روابط دوستانه سمی

انسان در طول زندگی خود با افراد مختلفی ارتباط برقرار می‌کند که دوستان بخش بزرگی از آنان را تشکیل می‌دهند. هر کدام از ما دوستانی داریم که در زندگی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم. برخی از اوقات ممکن است که شما یک دوست سمی داشته باشید.

معمولا این نوع از روابط بسیار آسیب‌زننده است که حتما باید برای رهایی از آن‌ها فکری کرد. چنین فردی باعث می‌شود که شما آسیب‌های زیادی بخورید. حسادت مهم‌ترین ویژگی این نوع از دوست است که می‌تواند برای شما بسیار خطرناک باشد.

در این مواقع لازم است که ارتباط خود را مدیریت کنید؛ در‌واقع، سطح ارتباط خود را کمتر کنید تا اذیت نشوید. اگر حس می‌کنید که دوست شما بیش از حد سمی است، چاره‌ای جز قطع رابطه با او نخواهید داشت.

همان‌طور که می‌دانید حضور داشتن در چنین روابطی می‌تواند آسیب‌های زیادی را در پی داشته باشد. بنابراین همیشه سعی کنید که ارتباط با دوستان را برنامه‌ریزی کنید. واقعیت امر این است که برخی از روابط سلامت روح و روان شما را تهدید می‌کنند. در چنین شرایطی باید از شر رابطه سمی خلاص شوید.

دانستن خصوصیات دوست خوب می‌تواند به شما در شناخت دوستان سمی کمک نماید. برای شناخت بهتر خصوصیات دوست خوب مقاله زیر را مطالعه نمایید.‎

خصوصیات دوست خوب چیست؟ با ۱۴ ویژگی دوست خوب آشنا شوید

خصوصیات دوست خوب چیست؟ آیا می‌دانید برای انتخاب دوست به چه خصوصیاتی توجه کنید؟ برای پیدا کردن جواب این سوال با ما همراه باشید.

‎اکنون بخوانید‎

 

نشانه‌های رابطه سمی چیست؟

برای اینکه بفهمید در یک رابطه سمی هستید، باید حتما موارد مختلفی را بررسی کنید. در‌واقع، این روابط دارای علامت و نشانه‌های مشخصی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید شناسایی مشکل را انجام دهید.

در این نوع ارتباط شما بیشتر می‌دهید و کمتر دریافت می‌کنید. همین موضوع سبب می‌شود که شما درگیر حس بی‌ارزشی شوید.

بی‌احترامی یکی دیگر از نشانه‌های واضح این نوع از روابط است. همه انسان‌ها به احترام نیاز دارند تا حس ارزشمندی داشته باشند. وقتی که در طول یک رابطه به‌صورت مداوم بی‌احترامی می‌بینید، درگیر ارتباط سمی هستید که باید برای رهایی از آن فکری کنید.

در رابطه سمی سطح انرژی شما به شدت کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا به‌صورت مرتب انرژی‌های منفی را از طرف مقابل خود دریافت می‌کنید.

چنانچه شما در یک رابطه ناسالمی قرار گرفته باشید، همیشه این شما هستید که مقصرید. معمولا فرد سمی همیشه تقصیر را بر گردن شما می‌اندازد، حتی اگر خودش مقصر باشد. از آنجایی‌که او همیشه شما را مقصر می‌داند، هیچ تلاشی نیز برای تغییر خود نمی‌کند.

در چنین روابطی همواره شخص مقابل باعث ناراحتی شما می‌شود. معمولا این‌گونه از روابط شما را به سمت افسردگی و عصبانیت سوق می‌دهد. چنانچه این نشانه‌ها را مشاهده کردید، به احتمال بسیار زیاد با فرد سمی ارتباط دارید.

نشانه‌های رابطه سمی

خصوصیات رفتاری فرد سمی چیست؟

این افراد رفتارهای خاصی را از خود بروز می‌دهند و یک‌سری خصوصیات خاص دارند. یک فرد نا‌سالم از نظر رفتاری غیرقابل‌اعتماد است و به هیچ‌عنوان نمی‌توان به او تکیه کرد. چنین شخصی ممکن است که در هر لحظه به شما آسیب جدی وارد کند.

منفی‌نگری از دیگر ویژگی‌های شخصیتی این افراد است. آن‌ها عادت دارند که همیشه نیمه خالی لیوان را ببینند. همیشه به نشدن‌ها و بدبختی‌ها می‌اندیشند. حضور داشتن در کنار چنین افرادی همیشه امید را در وجود شما خواهد کشت.

خودخواهی از دیگر خصوصیات بارز افراد سمی است. این‌گونه افراد فقط به خودشان می‌اندیشند و به دیگران اهمیتی نمی‌دهند.

همچنین، اگر شخص مقابل شما دارای خودشیفتگی شدید است، نشان می‌دهد که در یک رابطه سمی قرار گرفته‌اید. در کنار همه این موارد باید به بدگمانی نیز اشاره کرد. یک فرد ناسالم همیشه درباره دیگران فکر منفی دارد و به آن‌ها بدگمان است.

از همین جهت ارتباط داشتن با چنین فردی برای شما بسیار آزاردهنده خواهد بود. بی‌ادبی و گستاخی نیز از دیگر ویژگی‌هایی است که یک فرد سمی خواهد داشت. چنانچه این مشخصات را در نزدیکان خود دیدید، بدانید که به احتمال زیاد با یک فرد عادی رو‌به‌رو نیستید.

راهکار مقابله با روابط سمی چیست؟

تا به اینجای کار بدون شک شناخت خوبی از رابطه سمی پیدا کرده‌اید. احتمال دارد که شما هم در حال حاضر درگیر یک همچین ارتباطی باشید. به همین علت شما باید سعی کنید که با کمک روش‌های مختلف این روابط را مدیریت کنید.

برای مقابله با این مدل روابط باید از راهکار‌های مختلفی استفاده کرد. هنگامی‌که اعضای خانواده مانند پدر، مادر، همسر یا فرزند شما سمی باشند، مدیریت‌کردن رابطه بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود. بحث کردن با یک انسان منفی نه‌تنها هیچ سودی برای شما ندارد، بلکه در‌نهایت خودتان آسیب می‌بینید. سعی کنید که تا جایی‌که می‌توانید رابطه خود را با چنین افرادی کم کنید.

اگر فرد سمی از اعضای خانواده است، با او وارد بحث‌های تنش‌زا نشوید. سعی کنید که برای خود حدومرز مشخصی تعریف کنید تا فرد سمی نتواند بیش از حد به شما نزدیک شود. برخی از اوقات نیز فرد مقابل به حدی سمی است که چاره‌ای جز دوری فیزیکی نخواهد بود.

در چنین شرایطی باید از چنین فردی فاصله بگیرید تا سلامت روح و روان شما حفظ گردد. در صورتی‌که برنامه‌ریزی درستی داشته باشید از شر رابطه سمی راحت می‌شوید.

راهکار مقابله با روابط سمی

سخن پایانی

داشتن روابط سالم و پایدار برای هر کسی لازم است. با این حال برخی از اوقات ارتباط با افراد حالت سالمی به خود نمی‌گیرد و آسیب‌زننده خواهد بود.

یک رابطه سمی می‌تواند قسمت‌های مختلف زندگی شما را تحت شعاع قرار دهد. از همین‌رو شناخت انسان‌های سمی و مدیریت کردن رابطه با آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

چنانچه شما بخواهید می‌توانید از آسیب‌های ناشی از این روابط رهایی پیدا کنید. در این مطلب به‌طور کلی نشانه‌های رابطه سمی و نحوه برخورد با آن بیان شد. امیدواریم که با استفاده از این موارد بتوانید زندگی خود را به بهترین شکل ممکن جلو ببرید.

برای داشتن روابط سالم باید آموزش ببینید. در همین راستا اپلیکیشن ذهن مجموعه‌ای از برترین کتاب‌های جهان درمورد روانشناسی و بهبود روابط را برای شما آماده کرده است. با دانلود اپلیکیشن ذهن می‌توانید، با صرف کمترین زمان نکات مهم این کتاب‌ها را بیاموزید.

دانلود اپلیکیشن خلاصه کتاب ذهن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید