چند تکنیک ساده برای خوش بینی در دنیای مسموم و تلخ این روزها

چند تکنیک ساده برای خوش بینی در دنیای مسموم و تلخ این روزها
چند تکنیک ساده برای خوش بینی در دنیای مسموم و تلخ این روزها

فهرست مطالب

ما در دنیایی زندگی میکنیم که هر روز که چشم مان را باز میکنیم ، با گشت و گذاری در شبکه های اجتماعی با انواع و اقسام خبرهای بد و مخرب روح و روانمان مواجه هستیم . قطعا خوش بینی و مثبت بودن در همچین فضایی گاهی اوقات غیر ممکن به نظر می رسد . خصوصا اینکه اطراف ما را هم آدم هایی گرفته  باشند که دائم در حال گله و شکایت از زندگی و اوضاع احوال دنیا باشند .

ولی همه این شرایط و فضای مسموم دلیل بر این نیست که شما هم مسموم بدبینی شوید. اتفاقا در این فضاست که شما باید مسئولیت سلامت روح و روان خودتان را کامل به عهده بگیرید و با همرنگ جماعت شدن مبارزه کنید . هر چه قدر هم که این مبارزه و خوش بینی و حال خوب در شرایطی که هیچ چیزی خوب نیست  سخت باشد اتفاقا اینجاست که باید دنبال نقطه درخشان باشید و خودتان را از این فضای مسموم بیرون بکشید .

مزایای خوش بینی در دنیای مسموم و مهلک این روزها

انتخاب اینکه می خواهیم در زندگی خوش بین باشیم و با قبول مسئولیت های فردی خودمان را یک سر و گردن از این فضای مسموم بالاتر نگه داریم باعث میشود سلامت جسم و بدن مان هم بیشتر شود و با ریسک بیماری های کمتری مواجه شویم . طبق یک مطالعه ای که دانشگاه Pittsburgh انجام داد مشخص شد زنانی که افرادی که خوش بین بودند ۲۰ % کمتر از افراد بدبین و منفی دچار بیماری های قلبی و عروقی میشدند .

علاوه بر این تحقیقاتی که در دانشگاه میشیگان انجام شد نشان داد که خوش بینی منجر به احتمال کمتر سکته قلبی در افراد می شود و افراد خوش بین احتمالا  زندگی طولانی تری از بدبین ها دارند .

خوش بینی یک انتخاب است ، اگر خودتان را دوست دارید آن را انتخاب کنید

اگر شما هم جزو افرادی هستید که فکر میکنید بعضی افراد از لحظه تولد خوش بین متولد می شوند و بعضی دیگر بدبین و احتمالا شما هم متاسفانه و از سر بدشانسی جزو دسته دوم هستید ، باید یک تجدید نظری در این طرز فکرتان بکنید .

در تحقیقی که در ژورنال Behavior Therapy and Experimental Psychiatry منتشر شده است دو گروه از افراد انتخاب شدند و مورد مقایسه قرار گرفتند . گروه اول افرادی بودند که در هر روز فقط به مدت  ۵ دقیقه در معرض تفکر و پیش بینی های مثبت در مورد آینده قرار می گرفتند و خوش بینی را تمرین میکردند ، دسته دوم افرادی بودند که زندگی طبیعی خودشان را می گذراندند بدون اینکه تمرینی برای خوش بینی داشته باشند . نتایج این تحقیق نشان داد که بعد از ۲ هفته گروه اول به طرز چشم گیری خوش بین تر از گروه دوم بودند .

پیشنهاد میکنم این مقاله را هم بخوانید: از قانون مورفی و کارکرد آن در واقعیت چه می‌دانید؟

مزایای خوش بینی در دنیای مسموم و مهلک این روزها
مزایای خوش بینی در دنیای مسموم و مهلک این روزها

تصمیم بگیرید که خوش بین باشید

شما هر روز در زندگی تان تصمیم های زیادی می گیرید . تصمیم میگیرید که صبح چه ساعتی بلند شوید ، بیشتر بخوابید یا زودتر بیدار شوید و کمی ورزش کنید ، تصمیم میگیرید در روز تعطیل با دوستان تان به تفریح بروید یا در خانه و اتاق خودتان به مطالعه مشغول باشید . تصمیم میگیرید شام امشب را خودتان بپزید یا از بیرون سفارش بدهید و…

و در نهایت تصمیم میگیرید که مثبت و خوش بین باشید یا در بدبینی و با غر و ناله زندگی تان را ادامه بدهید .یک فردی که تصمیم میگیرد در دنیایی که همه چیزش در ظاهر منفی به نظر می رسد ، خوش بین و مثبت باشد هر روز می تواند یک زندگی تازه و نو را شروع کند و هیچ وقت راکد و بی حرکت نمی ماند .

دوری کردن از زامبی هایی که انرژی مثبت شما را می بلعند

این روزها در اطراف همه ما پر است از زامبی هایی که فقط منتظر هستند دست شان به ما و حال خوب مان برسد ، در ثانیه ای می توانند همه انرژی های مثبت ما را بخورند و روح ما را داغون کنند . قطعا شما هم دوستانی داشتید و یا دارید که هر بار به سراغ شما می آیند و در مورد شروع کاری یا هدفی پرس و جو می کنند و شما به آنها راهکارهایی نشان  می دهید جواب شان فقط یک چیز است : هیچ کدام اینها شدنی نیست !

یا حتما با افرادی سر و کار داشتید که از صبح که چشم شان را باز می کنند در حال آه و ناله و گله و شکایت از زمین و زمان هستند و در هر شرایطی فقط دنبال چیزهای منفی می گردند .

همه این افراد زامبی هایی هستند که اگر شما بمب انرژی هم باشید و تمام روزتان را قرار باشد کنار این افراد باشید قطعا چیزی برای شما باقی نمی گذارند و زمانی که از این افراد جدا میشوید تمام بدبختی های عالم روی دوش تان سنگینی می کند .

یکی از همین زامبی ها رسانه های خبری هستند که هر روز از خبرهای نا امید کننده تر و غمر انگیزتر از قبل پخش می کنند . اگر ما نتوانیم این خبرهای تمام نشدنی را از فیلتر خودمان رد کنیم و اجازه بدهیم از صبح تا شب ما را بمباران کنند قطعا نمی توانیم فردی خوش بین و با انرژی و انگیزه شویم. پس یکی از مهمترین کارها برای خوش بین بودن گرفتن رژیم خبری است . اگر شغل تان خبر سازی و رسانه نیست واقعا نیازی هست هر روز شبکه های اجتماعی و رسانه های مختلف را چک کنید که ببینید در دنیا چه خبر است ؟ مطمئن باشید با نشنیدن خبرهای بد هیچ چیز مهمی را از دست نمی دهید.

برای خوش بینی باید واقع بین باشیم نه سانسور کننده واقعیت
برای خوش بینی باید واقع بین باشیم نه سانسور کننده واقعیت

 برای خوش بینی باید واقع بین باشیم نه سانسور کننده واقعیت

این خوب است که درک کنیم که زندگی بالا و پایین دارد و قطعا اتفاق های بد و منفی ممکن است برای همه ما پیش بیاید . بهترین چیز برای حال خوب در این روزها واقع گرایی است و اینکه در توهم بودن و در فضا زندگی کردن و ندیدن واقعیت قطعا نمی تواند ما را تبدیل به فردی مثبت اندیش و خوش بین واقعی تبدیل کند . .

مثلا فرض کنید شما در چند روز آینده یک مصاحبه شغلی مهم دارید . اگر بیش از حد در فضا باشید و اتفاقات بد را غیر ممکن بدانید و بی خیال و خونسرد بدون هیچ مطالعه و آمادگی ای وارد جلسه مصاحبه شوید خب به احتمال زیاد این کار را از دست خواهید داد . از طرفی اگر بگذارید افکار منفی به شما غلبه کنند و این طور حس کنید که من هر چه قدر هم تلاش کنم قطعا به نتیجه ای نمی رسم باز هم این موقعیت شغلی را از دست می دهید ، چون به محض ورودتان به اتاق، فرد مصاحبه کننده شکست را از چشمان و چهره شما می خواند و هیچ کسب و کار و شرکت معتبری حاضر نیست همچین فرد ضعیف و بی اعتماد بنفسی را در بین نیروهای خودش داشته باشد .

خوش بینی خوب این است که در واقعیت پیش بروید نه در وهم و خیال ، اما دائما به خودتان یادآوری کنید که می توانید در هر کاری که انجام میدهید بهترین باشید و بدون اینکه به نتیجه فکر کنید حجم تلاش هایتان را بیشتر کنید تا با اطمینان بیشتری دنبال نتیجه مثبت و عالی باشید .

مانند یک بیماری ویروسی ، خوش بینی خودتان را به دیگران هم انتقال بدهید

قطعا در توان شما نیست که همه مردم دنیا را خوشحال کنید اما می توانید فردی باشید که باعث نشوید هیچ نفر دیگری در طول روز به خاطر هم نشینی با شما احساس بدی نداشته باشد و حالش بعد از معاشرت با شما بدتر شود . می توانید تصمیم بگیرید در طول یک روز یک فکر مثبت و حس مثبت خودتان را با حداقل یک نفر دیگر هم در میان بگذارید و حال او را هم خوب کنید .

این انتقال ویروسی خوش بینی و انرژی مثبت هم اصلا کار سختی نیست . مثلا فقط کافی است در طول روز به خاطر یک کار کوچکی که همسرتان کرده از او تشکر کنید و بگویید او چه قدر خوب اینکار را انجام داده است . یا در یک جلسه کاری به جای ایراد گرفتن های پیاپی و از روی خشم و کینه از یکی از همکاران تان سعی کنید نکته مثبتی در کار او پیدا کنید و از او تعریف کنید . مطمئن باشید شنیدن تعریف از دیگران یکی از راه های ساده خوب شدن حال و افزایش انرژی مثبت در کل روز است . پس در این مورد خساست نکنید و بگذارید ویروس خوش بینی شما به همه اطرافیان تان منتقل شود .

حتی در بدترین شرایط هم برای خودتان آینده ای مثبت تصور کنید

همه ما ممکن است این روزها در شرایطی باشیم که هیچ دید مثبتی در مورد آینده نداشته باشیم اما نوشتن در مورد رویاها و رسیدن به اهداف مان و زندگی در شرایطی که همه چیز خوب است و به همه خوبی ها رسیده ایم که چیزی از ما کم نمیکند . پس تنها چیزی که نیاز است انجام بدهید این است که روزی ۲۰ دقیقه در  ۴ روز متوالی در مورد آن چیزی که دوست دارید در آینده شوید یا دنبال آن هستید و جزو رویاهای تان است بنویسید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید