چرا باید در “نه گفتن” استاد باشیم؟

نه گفتن
نه گفتن

فهرست مطالب

بله یا نه؟
بر خلاف چیزی که همیشه یاد گرفته‌ایم، باید بدانیم که  “نه گفتن” درست به اندازه “بله گفتن” مهم است.
[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]این یک سوءتفاهم رایج است که “افراد موفق به همه چیز بله می گویند”.[/su_highlight]در واقع اگر چنین کاری کنید عملکردتان آسیب دیده و چون نمی‌توانید در همه چیز بهترین باشید، در نهایت دیگران از شما ناامید می‌شوند و از آن مهم‌تر،خودتان را ناامید می‌کنید.
این درست است که ما باید از همه فرصت هایی که برای رسیدن به اهداف بلند مدت و جلب رضایت ما مفید هستند استفاده کنیم، اما بسیاری این کار را با “بله گفتن” به هر درخواست یا پیشنهادی اشتباه می گیرند. دلیل آن نیز مشخص است؛ قبول این درخواست‌ها و پیشنهادات به این امید است که شاید به شیوه‌ای آن‌ها را در رسیدن به اهدافشان شان کمک کند.
مشاور شغلی Dara Blaine، در باره این موضوع چنین می‌گوید:
“ما در یک فرهنگ “بله” محور زندگی می‌کنیم؛ جایی که انتظار می‌رود کسی که می‌خواهد پیشرفت کند، همه درخواست‌ها و کارها را قبول کند. اما با این حال حقیقت این است که درست زمانی که افراد “نه گفتن” را یاد می‌گیرند، شروع به پیشرفت می‌کنند.”

چرا باید راحت تر نه بگویید؟

[su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]قبل از هر چیز با بله گفتن به هر کسی، اولویت‌های خودتان کنار رفته و دیگران در اولویت قرار می‌گیرند.[/su_highlight]از طرفی احساس می‌کنید از پا در آمده و استرس زیادی دارید، چرا که زمان آن طور که برنامه‌ریزی کرده بودید پیش نمی‌رود.پس ضروری به نظر می رسد که چرا باید مهارت نه گفتن را بیاموزیم؟

و باز هم اوضاع بدتر می‌شود …

با “بله گفتن” مداوم، زمان کافی برای چیزهایی که برای خودتان اهمیت دارند نخواهید داشت (مانند شغل، تفریح و خانواده‌تان) و – برخلاف چیزی که ممکن است فکر کنید – اعتماد به نفستان را از دست می‌دهید؛ چرا که زمانی که بحث نیازهای شما می شود، دیگران به طور آگاهانه یا ناخودآگاه شما را به عنوان فردی بی جرات و جسارت فرض می‌کنند.

برای افرادی که معمولا به راضی نگه داشتن مردم معروفند، استفاده از این کلمه دو حرفی بسیار سخت می باشد. اما بگذارید رازی را به شما بگویم: [su_highlight background=”#d991e3″ color=”#000000″ class=””]سعی برای راضی نگه داشتن همه، پوچ و بی فایده است.[/su_highlight] عامل دیگری که مانع افراد (حتی شاید خود شما) از “نه گفتن” می‌شود، ترس از ناامید کردن دیگران است. این ترس قابل درک است اما شما باید اول مراقب خودتان باشید؛ اگر بیش از حد مضطرب و خسته شوید، نمی‌توانید برای کسی کمک باشید.

اولویت هایتان را مشخص کنید

اولویت بندی در کارها
اولویت بندی در کارها

می دانید در مقابل کاری که احساس می‌کنید ملزم به انجام آن هستید، باید چه کنید؟ لحظه‌ای به این سوال فکر کنید.
مهم است که بدون کنترل و برنامه، کاری را انجام ندهید. چون اگر بخواهید بیش از حد درگیر انجام آن شوید، به هیچ وجه نمی‌توانید زمان کافی را به چیزهایی با اهمیت تر اختصاص دهید – در محل کار، خانه یا هر جای دیگر.

اگر اولویت های مشخصی ندارید، یک لیست بنویسید از: تمام کارهایی که اخیرا انجام می‌دادید، کارهایی که دوست دارید انجام دهید، و کارهایی که در حال حاضر انجام می دهید. به این شکل مهمترین کارها برایتان مشخص شده و می توانید درباره علت اهمیت آنها فکر کنید.

قدم بعدی، فکر کردن به کارهای دیگری است که نسبت به آن متعهد بوده اید – مثل یک کار داوطلبانه که صرفاً به این دلیل انجام دادید که نمیخواستید درخواست یکی از آشنایان را رد کنید. اولویت بندی درست کمک می‌کند فردی کارآمدتر شده، در زمان صرفه جویی کرده و استرس کمتری داشته باشید. تنها به این دلیل که با فهمیدن اولویت هایتان، راحت‌تر تصمیم‌ میگیرید زمان و انرژیتان را روی چه چیزی متمرکز کنید.

چطور به شکلی موثر “نه” بگوییم؟

چگونه نه گفتن
چگونه نه گفتن

حالا می دانید که چرا باید “نه گفتن” را بیاموزید و چطور کارهایتان را اولویت بندی کنید. سوال نهایی این است که: “چطور نه بگویم؟”
پاسخ در این ۷ نکته است:
رک باشید و از جملاتی مثل “نه، نمی‌خواهم” یا “نه، نمی‌توانم” استفاده کنید.
احساس نکنید که باید عذرخواهی کنید یا دلیل و بهانه بیاورید.
بهتر است اگر نمی‌خواهید یا نمی‌توانید کاری را انجام دهید، از همان ابتدا نه بگویید تا بعدا احساس ناراحتی و بی‌میلی نداشته باشید.
از قدرت مودبانه صحبت کردن استفاده کنید، مثل: “ممنون که پرسیدی، اما …”
خودتان را در حال نه گفتن تصور کنید. در ذهنتان صحنه‌سازی کنید که با اعتمادبه‌نفس درخواستی را رد می‌کنید (این کار نه گفتن در واقعیت را برایتان بسیار راحت‌تر می‌کند)
اگر می‌دانید که نمی‌خواهید کاری را انجام دهید، جملاتی مثل “اجازه بده درموردش فکر کنم” را به کار نبرید
همیشه به یاد داشته باشید که ارزش شما به کارهایی که برای دیگران انجام می‌دهید، بستگی ندارد.
دوباره این ۷ نکته را بخوانید. لازم نیست همه شان را انتخاب کنید، ۲ یا ۳ نکته کافی است تا بتوانید قدرت ذهنی و روحی لازم را برای کنترل دوباره اوضاع به دست آورید.
زمانی که فکر می‌کنید از شما سوء استفاده می شود، نه گفتن را بکار ببردید. و زمانی که از شما می خواهند کاری را انجام دهید که تمرکز شما را از اولویت هایتان دور می کند، باز هم نه گفتن را بکار ببرید.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

“نه” یک کلمه فوق العاده پرقدرت است که شما را خیلی جلو می‌اندازد و زمانی که شروع به استفاده درست از آن کنید، اعتماد به نفستان بالا رفته و زندگیتان را در مسیر جدیدی قرار خواهیدداد.

[/su_note]

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید