پنجره جوهری ، دریچه ای به خودشناسی

پنجره جوهری، دریچه ای به خودشناسی

فهرست مطالب

آیا تا به حال از کسی پرسیده‌اید که” به نظر او بزرگترین نقاط قوت و ضعف‌تان چیست؟”  ممکن است جواب این سوال با آنچه شما در مورد خودتان می‌دانید و فکر می کنید، کاملا متفاوت باشد. اما چطور می‌توانید بفهمید که شناخت خودتان درست‌تر است یا شناخت فرد دیگر از شما؟

شناخت خود سخت است. اگر دوستان و خانواده صادقی نداشته باشید، دانستن اینکه دیگران در مورد شما چه فکری می‌کنند دشوارتر هم خواهدشد. تأمل و درون‌نگری می‌تواند به حل این مشکل کمک کند، اما همچنان بر دیدگاه‌های شخصی خود تکیه می‌کنید. به همین جهت برای پیدا کردن جواب درست باید از تکنیک‌های خودشناسی استفاده کنید. یکی از این تکنیک‌ها مدل پنجره جوهری می‌باشد.

مدل پنجره جوهری یک ابزار روان‌شناختی مفید است که به شما کمک می‌کند تا درک بیشتری از خودتان و کسانی که با آن‌ها کار می‌کنید به دست آورید. علاوه بر این، می‌تواند به ایجاد اعتماد و پیوندهای قوی‌تر کمک کند.

اگر می‌خواهید درک بیشتری از اینکه چه کسی هستید و دیگران شما را چگونه می‌بینند به دست آورید، با این مقاله همراه شوید و با مدل پنجره جوهری بیشتر آشنا شوید.

“سه چیز بسیار سخت در دنیا وجود دارد: فولاد، الماس، و شناختن خود.” بنجامین فرانکلین

پنجره جوهری چیست؟

پنجره جوهری تکنیکی است که هدف آن کمک به افراد برای درک رابطه عاطفی و فیزیکی با خود و دیگران است. این مدل هم در زمینه خودیاری، هم در محیط گروهی و هم در محیط شرکت برای بهبود عملکرد فردی و تیمی‌ استفاده می‌شود.

پنجره جوهری ابزاری روانشناختی برای ارزیابی رفتار فرد و همچنین رابطه اش با دیگران از طریق بازخورد یا افشا است. این روش یکی از مؤثرترین ابزارهای خود تحلیلی است که دیدگاه دیگران برای درک بهتر خود را در نظر می‌گیرد. این مدل همچنین به عنوان “مدل افشا/بازخورد خودآگاهی” و توسط برخی افراد “ابزار پردازش اطلاعات” نامیده می‌شود.

در واقع پنجره جوهری مدلی است که با بهبود خودآگاهی و توضیح دیدگاه دیگران در مورد فرد به ارتباط بهتر با خود و دیگران کمک می‌کند

مدل پنجره جوهری بر دو چیز استوار است: جلب اعتماد دیگران از طریق افشای اطلاعات خود برای آن‌ها و یادگیری درباره خود از طریق بازخورد دیگران.

در مدل پنجره جوهری چهار ناحیه وجود دارد که دو ناحیه نمایان‌گر خود واقعی شما هستند در حالی که دو ناحیه دیگر نمایان‌گر بخشی است که برای دیگران شناخته شده است اما برای خودتان ناشناخته است.

چهار ناحیه پنجره جوهری

این اطلاعات که برای خود شناخته شده و برای دیگران ناشناخته است، از طریق معاشرت با دیگران قابل انتقال است. در حالی که بخشی که برای دیگران شناخته شده است اما برای خود ناشناخته است، از طریق بازخوردی که از طرف سایر اعضای گروه دریافت می‌کنید به شما منتقل می‌شود.

پنجره جوهری یکی از معدود ابزارهایی است که بر «مهارت‌های نرم» مانند رفتار، همدلی، همکاری، توسعه بین گروهی و توسعه بین فردی تأکید دارد. به دلیل سادگی و همچنین به دلیل اینکه می‌توان آن را در موقعیت‌ها و محیط‌های مختلف استفاده کرد، یک مدل عالی و مورد توجه است.

هدف از به کارگیری مدل پنجره جوهری برای یک گروه خاص، بهبود روابط کاری و دستاوردها، هم در سطح شخصی و هم به عنوان عضوی از یک گروه گسترده‌تر است.

خواندن کتاب زیر می‌تواند به شما در شناخت بهتر خودتان کمک کند.‎

کتاب کشف توانمندی‌ها

کتاب کشف توانمندی‌ها کمک می‌کند تا نقاط قوت نه تنها خودتان بلکه افرادی که مدیریت می‌کنید را را شناسایی کرده و از قدرت آن‌ها در زندگی و کارتان استفاده کنید.

‎اکنون بخوانید‎

 

تاریخچه نظریه پنجره جوهری 

مدل پنجره جوهری توسط روان‌شناسان آمریکایی جوزف لوفت و هری اینگام در دهه ۱۹۵۰، در حالی که آن‌ها در حال تحقیق در مورد پویایی گروه بودند، ابداع شد. جوزف لوفت به توسعه و بهبود مدل در طول زمان ادامه داد.

لوفت و اینگهام پس از ترکیب نام‌های کوچک خود، جوزف و هرینگتون، این مدل را پنجره جوهری نامیدند. در انتشارات اولیه این کلمه به صورت ” JoHari”  نمایش داده شد.

چهار ناحیه پنجره جوهری

مدل پنجره جوهری ببر مبنای چهار پنجره، ربع یا ناحیه کار می‌کند که در ادامه هر یک را بررسی خواهیم کرد.

ربع اول: ناحیه آشکار یا ناحیه باز

در این ناحیه اطلاعات مربوط به نگرش‌ها، رفتار، عواطف، احساسات، مهارت‌ها و دیدگاه‌های شخص قرار دارد که توسط خود شخص و همچنین دیگران شناخته شده است.

این ناحیه عمدتاً منطقه‌ای است که همه ارتباطات در آن رخ می‌دهد و هر چه ناحیه آشکار بزرگ‌تر شود، روابط مؤثرتر و پویاتر خواهند بود.

به همین جهت هدف نهایی هر گروهی باید گسترش”ناحیه باز” برای هر فرد باشد، زیرا وقتی در این ناحیه با دیگران کار می‌کنیم، در بهترین و موثرترین حالت خود هستیم و گروه نیز در بهترین حالت خود است.

اندازه ناحیه باز را می‌توان با جستجو و گوش دادن فعالانه به بازخورد سایر اعضای گروه به صورت افقی در ناحیه کور گسترش داد. این فرآیند به عنوان “درخواست بازخورد” شناخته می‌شود. سایر اعضای گروه می‌توانند با ارائه بازخوردهای مناسب همراه با حساسیت، به یکی از اعضای تیم کمک کنند تا فضای باز خود را گسترش دهد.

همچنین خود شخص با افشای اطلاعات، احساسات و … در مورد خودش برای گروه و اعضای گروه می‌تواند، اندازه ناحیه باز را به صورت عمودی به سمت پایین و در ناحیه‌های پنهان و ناشناخته گسترش دهد.

توجه داشته باشید که تیم‌های جدید به طور طبیعی با ناحیه آشکار کوچک‌تری شروع می‌کنند. با گذشت زمان و با به اشتراک گذاشتن دانش، مهارت و تجربه، منطقه باز رشد می‌کند.

پنجره جوهری به ایجاد آگاهی از ارزش‌ها و نقاط قوت یکدیگر کمک می‌کند و می‌توان از آن به عنوان پایه‌ای برای بهبود درک افراد تیم‌های جدید از یکدیگر استفاده نمود.

شناخت خود در پنجره جوهری

ربع دوم: ناحیه کور یا ناحیه نقطه کور

این ناحیه شامل اطلاعاتی می‌شود که دیگران درمورد شما می‌دانند اما خودتان از آن‌ها بی‌اطلاع هستید. با شناخت این ناحیه می‌توانید متوجه شوید که دیگران تا چه حد شما را متفاوت از آنچه انتظار دارید تفسیر می‌کنند. سه سناریوی وجود دارد که منجر به نقطه کور می‌شود:

  1. رابطه جدید یا کم عمق است. شخص به درستی نمی‌داند شما چه کسی هستید.
  2. هویت مورد نظر شما با رفتارتان هم‌خوانی ندارد. مردم شما را بر اساس رفتارها درک می‌کنند.
  3. شما نقاط قوت و ضعفی دارید که دیگران می‌بینند اما خودتان از آن آگاه نیستید.

ناحیه کور، فضای مؤثر یا سازنده‌ای برای افراد یا گروه‌ها نیست. ناحیه کور را می‌توان به عنوان جهل نسبت به خود یا مسائلی که فرد در آن دچار توهم شده است، نیز نام برد. به همین جهت هدف باید این باشد که از طریق افزایش خودآگاهی و درک، ناحیه کور را به حداقل برسانید.

با درخواست بازخورد از دیگران، می‌توان این ناحیه را کاهش داد و در نتیجه باعث افزایش ناحیه باز یعنی ناحیه ارتباط موثر شد. با کمک بازخورد دیگران می‌توانید از برخی از ویژگی‌های مثبت و منفی خود که توسط دیگران درک می‌شود، آگاه شوید و بر برخی از مسائل شخصی که ممکن است مانع پویایی شخصی یا گروهی شما در تیم شود، غلبه کنید.

برای کاهش این ناحیه، مهم است که با کنجکاوی به بازخوردها نزدیک شوید نه حالت تدافعی. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیدگاه‌ها سؤال بپرسید به عنوان مثال: چه رفتارهایی اتخاذ کرده‌ام که منجر به این بازخورد شما شده است؟

ربع سوم: ناحیه پنهان یا منطقه مخفی

اطلاعاتی است که برای خود فرد شناخته شده است اما برای دیگران ناشناخته می‌باشد. می‌تواند شامل هر گونه اطلاعات شخصی باشد که شما تمایلی به افشای آن ندارید مثل احساسات، تجربیات گذشته، ترس‌ها، رازها و…

طبیعی است که اطلاعات و احساسات زیادی به صورت شخصی و خصوصی پنهان بمانند، در واقع برخی از اطلاعات، احساسات و تجربیات هیچ تاثیری در کار ندارند و درنتیجه باید پنهان بمانند. با این حال، بسیاری از اطلاعات پنهان خیلی شخصی نیستند، به کار یا عملکرد مربوط می‌شوند و بنابراین بهتر است در منطقه باز قرار گیرند.

با گفتن احساسات خود به دیگران و سایر اطلاعات در مورد خود، می‌توانیم منطقه پنهان را کاهش دهیم و ناحیه باز را افزایش دهیم. این کار درک بهتر، همکاری، اعتماد، اثربخشی کار تیمی‌ و بهره‌وری را امکان‌پذیر می‌کند. کاهش ناحیه پنهان همچنین احتمال وجود سردرگمی، سوء تفاهم، ارتباطات ضعیف و … را کاهش می‌دهد.

همانند بازخورد دیگران در مورد ناحیه کور، افشای ناحیه پنهان باید با دقت مدیریت شود تا اطمینان حاصل شود که افراد – به ویژه شخصیت‌های آسیب‌پذیر – مجبور به افشای اطلاعات در مورد خود نمی‌شوند یا به هیچ وجه مورد قضاوت قرار نمی‌گیرند.

آشکار کردن خود پنهان می‌تواند مثبت باشد، برای مثال، یکی از اعضای تیم ممکن است استعداد پنهانی داشته باشد که هرگز فرصت درخشش را نداشته است. همچنین برعکس، آشکار کردن خود پنهان ممکن است منفی نیز باشد و باعث افشای یک ترس عمیق یا احساس سرکوب شده شود و زمینه سو استفاده دیگران را فراهم کند.

توجه داشته باشید که ناحیه پنهان برای روابط جدید بزرگ‌تر است. ممکن است زمان ببرد تا جنبه‌هایی از خود را برای دیگران آشکار کنید.

ناحیه پنهان در پنجره جوهری

ربع چهارم: ناحیه ناشناخته یا خود ناشناخته

هر چیزی که نه خود شخص و نه دیگران در مورد آن شخص نمی‌دانند، در این ناحیه قرار می‌گیرد. این اطلاعات پتانسیل ناشناخته‌ای برای تأثیرگذاری بر بقیه پنجره جوهری دارند.

ناحیه ناشناخته می‌تواند شامل احساسات، رفتارها، نگرش‌ها، قابلیت‌ها، استعدادهایی باشد که می‌توانند مثبت و مفید باشند یا می‌توانند جنبه‌های عمیق‌تری از شخصیت فرد باشند و رفتار او را به درجات مختلف تحت تأثیر قرار دهند.

ناحیه ناشناخته معمولاً در افراد جوان‌تر و افرادی که فاقد تجربه یا خودباوری هستند، بزرگ‌تر است. فرد تا زمانی که ویژگی‌ها و قابلیت‌های پنهان را کشف نکند یا از طریق مشاهدات دیگران متوجه آن‌ها نشود، از آن‌ها بی‌اطلاع خواهد بود.

همانند فرآیندهای درخواست بازخورد و افشا، تلاش برای کشف اطلاعات و احساسات در ناحیه ناشناخته با فرآیند «خودشکوفایی» که در مدل سلسله مراتبی نیازها و رشد مازلو توضیح داده شده است، مرتبط است.

فرآیندهایی که از طریق آن‌ها می‌توان این اطلاعات و دانش را کشف کرد، متنوع است و می‌تواند از طریق کشف خود یا مشاهده توسط دیگران، یا در موقعیت‌های خاص از طریق کشف جمعی صورت بگیرد.

بر اساس این که خود فرد یا دیگران خصوصیات ناشناخته را کشف نموده‌اند به ترتیب در ناحیه پنهان یا ناحیه کور قرار می‌گیرد. سپس باید هدف این باشد که در صورت نیاز این عوامل ناشناخته از ناحیه‌های پنهان و کور به ناحیه آشکار منتقل شوند.

باز هم مانند افشا و درخواست بازخورد، فرآیند کشف خود یک فرآیند حساس است. میزان و عمقی که یک فرد قادر است به دنبال کشف احساسات ناشناخته خود باشد، همیشه باید به اختیار خود فرد باشد.

توجه: ناحیه ناشناخته همچنین می‌تواند شامل احساسات سرکوب‌شده یا ناخودآگاه باشد که ریشه در رویدادهای شکل‌دهنده و تجربیات آسیب‌زا گذشته دارد، که می‌تواند برای تمام عمر ناشناخته بماند.

مراحل ترسیم پنجره جوهری 

برای این که بتوانید پنجره جوهری خودتان یا فرد دیگری را ترسیم کنید، بیش از هر چیزی نیازمند صداقت، گروهی از همتایان و کمی‌ اعتماد هستید.

به طور خلاصه برای تکمیل پنجره جوهری، باید کلماتی را انتخاب کنید که فکر می‌کنید شما را توصیف می‌کنند. سپس از مجموعه‌ای از همتایان خود بخواهید همین کار را انجام دهند. سپس تفاوت بین کلماتی که شما و آن‌ها انتخاب کرده‌اید را بررسی می‌کنید. هنگامی‌که متوجه شدید که تفاوت‌ها کجا هستند، می‌توانید برنامه‌ای ایجاد کنید تا به شما کمک کند شکاف را پر کنید.

مراحل زیر به شما در تکمیل هر چه بهتر پنجره جوهری، کمک می‌کند:

۱.همتایان خود را انتخاب کنید

اگر در حال تکمیل یک فعالیت تیمی‌ هستید، افرادی را که به آن‌ها اعتماد دارید و فکر می‌کنید شما را می‌شناسند یا اعضای تیم خود را شناسایی کنید.

۲. لیستی از کلمات یا صفات را تهیه کنید

فهرستی از کلمات یا صفات برجسته را به عنوان مرجع انتخاب کنید. برای این کار می‌توانید از لیست  ۵۶ کلمه‌ای زیر استفاده کنید.

جدول کلمات پنجره جوهری

۳. خود ارزیابی انجام دهید

با توجه به لیست کلمه‌ای که تهیه نموده‌اید، ۵ تا ۱۰ کلمه‌ای که فکر می‌کنید به بهترین شکل شما را توصیف می‌کنند را انتخاب کنید.

۴. بازخورد دریافت کنید

از همتایان منتخب خود بخواهید عمل مشابهی را انجام دهند و ۵ تا ۱۰ کلمه را انتخاب کنند که فکر می‌کنند بهترین توصیف شماست.

۵. پنجره جوهری خود را رسم کنید

برای رسم پنجره جوهری خود به صورت زیر عمل کنید:

ناحیه آشکار: صفت‌هایی که هم خودتان و هم دیگران انتخاب نموده‌اند، نشان دهنده ویژگی‌های شخصیتی است که برای هر دو گروه شناخته شده است، در نتیجه در ناحیه آشکار قرار می‌گیرند.

ناحیه پنهان: صفت‌هایی که فقط توسط خودتان انتخاب شده‌اند، نشان دهنده ویژگی‌های شخصیتی هستند که سایر افراد از آن آگاه نیستند، در نتیجه در ناحیه پنهان قرار می‌گیرند.

ناحیه کور: صفت‌هایی که توسط دیگران انتخاب می‌شود و خودتان آن‌ها را انتخاب نمی‌کنید و نشان دهنده ویژگی‌های شخصیتی است که خودتان از آن‌ها آگاه نیستید و در نتیجه در ناحیه کور قرار می‌گیرند.

ناحیه ناشناخته: صفت‌هایی که توسط هیچ یک از طرفین انتخاب نشده‌اند، یا نشان دهنده ویژگی‌های شخصیتی هستند که در این موقعیت به کار گرفته نمی‌شود یا ویژگی‌های پنهانی که هیچ یک از افراد از آن آگاه نیستند و در نتیجه در ناحیه ناشناخته قرار می‌گیرند. می‌توانید این ناحیه را خالی بگذارید.

۶. بررسی و تحلیل

صرف نظر از اینکه پنجره شما چگونه به نظر می‌رسد، نکته مهم در فرض مدل این است که ببینید چه کاری می‌توانید انجام دهید تا اندازه ناحیه “آشکار” ​​خود را افزایش دهید و اندازه‌ ناحیه‌های دیگر را کاهش دهید.

می توانید از راهکارهای زیر برای افزایش ناحیه آشکار خود کمک بگیرید:

برای کاهش ناحیه پنهان خود برنامه‌ریزی کنید: بررسی کنید که آیا موارد بیشتری وجود دارد که می‌توانید درباره خود به اشتراک بگذارید و چگونه می‌توانید آن‌ها را فاش کنید.

ناحیه کور خود را بررسی کنید: در مورد این که مایلید دیگران چگونه شما را درک کنند و چگونه می‌توانید بازخورد بیشتری دریافت کنید، راهکارهایی پیدا کنید.

پنجره و برنامه‌های خود را به اشتراک بگذارید: پنجره تکمیل شده خود را با همکارانی که بازخورد به شما را ارائه کرده‌اند به اشتراک بگذارید و به آن‌ها اجازه دهید از برنامه‌های شما برای رشد ناحیه باز و کوچک کردن سایر ناحیه‌ها مطلع شوند.

ترسیم پنجره جوهری

نکات مهم ترسیم پنجره جوهری

  • توجه داشته باشید که اندازه نسبی ربع‌های مختلف پنجره تابعی از عوامل مختلف است مانند مدت زمانی است که در تیم بوده‌اید، میزان باز بودن‌تان، میزان درک همتایان شما و طیف وسیعی از عوامل دیگر. به همین دلیل ممکن است لازم باشد تمرین را چند بار تکرار کنید تا تصویری واقعا واضح از پنجره جوهری خود پیدا کنید.
  • در حالی که این می‌تواند یک تمرین مفید باشد، بهتر است آن را با حساسیت اعمال کنید و از قضاوت و منفی بافی بپرهیزید.
  • بهترین روش برای ترسیم پنجره جوهری، استفاده از نظرسنجی ناشناس است. می‌توانید این کار را با استفاده پرسش‌نامه‌های آنلاین انجام دهید.
  • نکته مهمی‌ که باید به خاطر بسپارید این است که به تنهایی نمی‌توانید پنجره جوهری را کامل کنید. شما به نظرات دیگران برای کمک به درک بهتر خودتان نیاز خواهید داشت.
  • پنجره جوهری را می‌توان در موقعیت‌های مختلفی برای بهبود روابط استفاده نمود. به عنوان مثال، ممکن است تمرین خوبی برای ارزیابی یک به یک یا سالانه باشد. این مدل می‌تواند به شرکت کننده کمک کند تا بفهمد چرا بازخوردی را دریافت کرده است.
  • یکی دیگر از کاربردهای بالقوه این مدل، معرفی یک عضو جدید به یک تیم باسابقه است. علاوه بر این که «شما را بشناسم»، می‌تواند به گروه کمک کند تا بفهمد بهترین کار برای عضو جدید چیست. می‌تواند احتمال درگیری و سوء تفاهم را کاهش دهد.
  • همچنین می‌توان از مدل پنجره جوهری در یک گروه یا بین گروه‌های مختلف به عنوان مدلی برای بهتر نمودن تعاملات انسانی استفاده کرد.

مزایای پنجره جوهری

پنجره جوهری می‌تواند مزایای مثبت متعددی، هم برای فرد و هم برای تیم داشته باشد. به طور کلی می‌توان گفت، مدل پنجره جوهری می‌تواند به ایجاد مهارت‌های نرمی‌ که در دنیای مدرن موردنیاز است،کمک کند مانند:

  • خودآگاهی: به عنوان یک ابزار خود تحلیلی عمل می‌کند. بنابراین با در نظر گرفتن نظرات دیگران، فرد را از نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای خود آگاه می‌کند.
  • روابط صمیمانه: به بهبود روابط بین فردی کمک می‌کند زیرا همه یکدیگر را به روشی بهتر می‌شناسند و هر یک بر بهبود خود تمرکز می‌کنند.
  • ارتباطات را بهبود می‌بخشد: پنجره جوهری راه را برای تعامل باز هموار می‌کند و درک بین مدیران و زیردستان را توسعه می‌دهد.
  • توسعه تیم: اگر اعضای تیم با یکدیگر آشنا نباشند، تیم‌سازی قوی دشوار می‌شود. این مدل با آشنایی هر یک از اعضای تیم با سایرین در تیم، روابط بین فردی را تقویت می‌کند.
  • رشد شخصی: زمینه را برای بهتر شدن فراهم می‌کند زیرا ناحیه کور هر فرد حقایق ناشناخته‌ای را آشکار می‌کند که برای دیگران شناخته شده است اما ممکن است توسط خود فرد نادیده گرفته شود. این حقایق گاهی با نگرش، عادات، رفتار فرد مرتبط است که نیاز به اصلاح دارد.
  • پویایی گروه: پنجره جوهری مکالمات باز و بازخورد را در یک گروه تشویق می‌کند. این کار عملکرد گروه را بهبود می‌بخشد و با از بین بردن زمینه‌های مشکل و سوء تفاهم، درک متقابلی را در بین اعضای گروه ایجاد می‌کند.

معایب پنجره جوهری

پنجره جوهری در کنار تمام مزایایی که دارد به عنوان یک ابزار دارای اشکالاتی نیز هست. مانند:

  • معمولا افراد ترجیح می‌دهند برخی از اطلاعات شخصی (مانند ترجیحات جنسی، مسائل روانی/سلامتی، شکست‌های قابل توجه) را در اختیار دیگران قرار ندهند.
  • برخی از افراد ممکن است اطلاعاتی را که دریافت کرده‌اند، فراتر از آنچه می‌خواهید منتقل کنند یا از آن به شیوه‌ای منفی استفاده کنند.
  • برخی از افراد یا فرهنگ‌ها رویکرد بسیار باز و پذیرنده‌ای برای بازخورد دارند و برخی نه. افراد می‌توانند بازخورد شخصی را به عنوان توهین تلقی کنند، بنابراین هنگام استفاده از آن، رعایت احتیاط و شروع تدریجی مهم است.

توجه داشته باشید که مدل پنجره جوهری به عنوان یک تمرین اکتشافی (دستی) استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، یک روش واقعاً دقیق نیست، بلکه یک قانون سرانگشتی است. در نتیجه هنگام به کارگیری آن برای تیم یا نیروی کارتان باید آن را به عنوان ابزاری جهت گرفتن بهترین نتیجه از تیم‌تان در نظر بگیرید،نه ابزاری برای روانکاوی.

نمونه پنجره جوهری

کاربرد پنجره جوهری در سطح سازمانی

پنجره جوهری علاوه بر کمک در سطح فردی، یکی از مفیدترین ابزارها برای موفقیت سازمان‌ها نسبت به رقبای خود است. این مدل می‌تواند به عنوان یک ابزار ضروری برای تجزیه و تحلیل پتانسیل کارکنان، کار بر روی روابط سازمانی و بهبود عملکرد تیم عمل کند.

پنجره جوهری با در نظر گرفتن حقایق شناخته شده و ناشناخته شرکت و مشتریان، چهار ربع را در اختیار ما قرار می‌دهد که بررسی هر یک می‌تواند به روش های مختلفی بر اصلاح روابط تجاری تاثیر گذار باشد. در ادامه تعدادی از آن‌ها بررسی خواهیم نمود.

 کاهش ناحیه کور

گرفتن بازخورد مداوم از مشتریان و دانستن در مورد محصولات رقابتی که مصرف کنندگان ممکن است ترجیح دهند، شرکت را از سطح رضایت مشتری، عملکرد محصول، وفاداری مصرف کننده، سطح رقابت و … آگاه می‌کند.

گرفتن بازخورد با استفاده از پنجره جوهری می‌تواند باعث به روز شدن شرکت همراه با روند بازار و پاسخگویی بهتر شود. در نتیجه ناحیه کور سازمان کاهش می‌یابد، همچنین باعث افزایش ناحیه باز آن می‌شود.

کاهش ناحیه ناشناخته 

نوآوری منجر به یادگیری می‌شود و یادگیری به رشد و توسعه کمک می‌کند. بنابراین سازمان باید امکانات جدید را کشف کند یا از طریق تحقیق و توسعه مناسب به محصولات یا ابزارهای تولیدی خود تنوع دهد تا سهم بازار و سودآوری‌اش را افزایش دهد.

کاوش در فرصت‌های استفاده نشده و توسعه ایده‌های جدید می‌تواند با کاهش ناحیه ناشناخته و کوچک کردن ناحیه کور و همچنین نما، ناحیه باز را به حداکثر برساند.

 کاهش ناحیه پنهان

گاهی اوقات، برخی از نقاط قوت یا ویژگی‌های مثبت محصول یا سازمان وجود دارد که چندان تبلیغ نمی‌شود. این‌ها ممکن است برای سازمان یک ناحیه پنهان ایجاد کند که برای مشتریان شناخته شده نباشد.

سازمان باید نقاط قوت خود مانند کیفیت بالای مواد اولیه مصرفی، ماندگاری بهتر محصولات و غیره را برای ایجاد اعتماد و وفاداری مشتریان آشکار سازد. اطلاعات داخلی می‌تواند ناحیه پنهان را با گسترش ناحیه آشکار کاهش دهد.

خلاصه و نتیجه‌گیری 

پنجره جوهری یک تکنیک ساده است که به افراد امکان می‌دهد نقاط قوت، ضعف و نقاط کور خود را شناسایی کنند. همچنین پنجره جوهری ابزاری عالی برای بهبود ارتباطات و روابط درون تیمی‌ است.

افراد ممکن است نقاط کور، ترس‌های پنهان یا ناامنی‌هایی داشته باشند که با انجام این تمرین می‌توانند به آن‌ها رسیدگی کنند. با کاوش، به اشتراک گذاری و صحبت در مورد آن چیزها، می‌توانند به دنبال راه‌هایی برای غلبه بر آن‌ها باشند.

توجه داشته باشید که اگر پنجره جوهری را به فعالیت‌هایی که رفتار مثبت را تقویت می‌کنند یا رفتارهای منفی را اصلاح می‌کنند، پیوند ندهید، استفاده از آن بی‌فایده است. در واقع، پنجره جوهری‌ مانند هر ابزار بازخورد دیگری عمل می‌کند.

برای پیشرفت در شغل‌تان و کسب وکارتان حتما باید آموزش ببینید. یکی از بهترین راه‌های آموزش خواندن کتاب است. با دانلود اپلیکیشن ذهن می‌توانید مجموعه‌ای از برترین کتاب‌های جهان را در کمترین زمان مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن خلاصه کتاب ذهن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید