آموزش مدیتیشن با شکلات تلخ برای کاهش استرس

آموزش مدیتیشن با شکلات
آموزش مدیتیشن با شکلات

فهرست مطالب

مدیتیشن شکلات یکی از هیجان انگیز ترین و «خوشمزه ترین » و در عین حال پر طرفدارترین روش های تمرکز ذهنی و کاهش استرس به حساب می آید . این روش مدیتیشن قطعا یکی از ساده ترین روشها برای افراد مبتدی است اما قطعا برای افرادی هم که سالها روش های دیگر را تجربه کرده اند می تواند در حین سادگی بسیار موثر باشد .

مدیتیشن شکلات دقیقا همان مزایای انواع دیگر مدیتیشن را دارد ، علاوه بر اینکه انجام آن از روش های دیگر ساده تر است و پاداش آن هم جذاب تر و خوشمزه تر از پاداش های بقیه مدیتیشن هاست خصوصا برای افراد شکلات دوست و تا حدودی شکمو!

پس اگر شما هم جزو طرفدارن شکلات هستید و عاشقانه آن را دوست دارید بهتر است از این به بعد کمتر دچار عذاب وجدان خوردن آن و کالری آن شوید و به آن به چشم یک غذایی برای تمرکز ذهنی و کاهش استرس نگاه کنید.

این همه از مزایای مدیتیشن شکلات گفتیم اما بهتر است زودتر یاد بگیریم که چگونه می توانیم با شکلات مدیتیشن کنیم و ذهن مان را آرام کنیم !

مدیتیشن با شکلات

آموزش یک مدیتیشن خوشمزه و جالب با شکلات تلخ

برای شروع به یک قطعه شکلات نیاز دارید : خب این که کاملا واضح است که ما برای شروع مدیتیشن با شکلات نیاز به تکه ای شکلات داریم . توصیه ما این است که این قطعه از شکلات را از یک شکلات تلخ و تیره با درصد بالای کاکائو انتخاب کنید . اما قطعا برای این انتخاب هیچ اجباری نیست و شما می توانید از شکلات های چیپسی و همین طور شکلات های شیرین و خلاصه هر نوعی شکلاتی که دم دست تان هست استفاده کنید .پس برای انتخاب شکلات سخت نگیرید .

بدن خودتان را در حالت مناسب مدیتیشن قرار بدهید

برای اینکار لازم است چند نفس عمیق بکشید ، و عضلات خودتان را شل کنید و کاملا بدن تان را در حالت آرامش قرار بدهید . چشمان تان را ببندید و سعی کنید در سکوت به بهترین لحظه هایی که داشتید فکر کنید یا شاید هم مثل من دوست داشته باشید که به طبیعت زیبا و صدای آن فکر کنید و حس کنید که همین حالا در یک گوشه امن و آرامی از طبیعت مثل کنار دریا یا رودخانه یا جنگلی پر از صدای دلنواز پرندگان در حال مراقبه و مدیتیشن هستید .

شکلات تان را بو کنید ، به آن خیره شوید و کمی مزه مزه کنید

شکلات تان را در این زمان به بینی تان نزدیک کنید و سعی کنید تا جای ممکن از عطر آن لذت ببرید ، بعد سعی کنید به قطعه شکلات تان خیره شوید و به جزئیات شکل و اندازه و ظاهرش توجه کنید جوری که انگار به معشوق نگاه میکنید ! در آخر هم به دهان تان نزدیک کنید و کمی از آن را مزه مزه کنید . دقت کنید مزه مزه نه اینکه یکباره آن را ببلعید و قورت بدهید . قطعه کوچکی که گاز زده اید را در دهان نگه دارید تا کاملا ذوب شود ، اجازه بدهید طعم واقعی شکلات را همین زمان برای اولین بار در زندگی تان حس کنید . بعد مجدد نفس عمیق بکشید و دوباره روی قطعه بعدی شکلات که در دهان تان میگذارید تمرکز کنید .

روی احساسات تان در زمان مزه مزه کردن شکلات تمرکز کنید

همزمان که در حال مزه مزه کردن و بعد هم قورت دادن قطعه شکلات هستید دقیقا روی پایین رفتن شکلات مذاب از راه گلوی تان دقت کنید . زمانی که شکلات را قورت دادید روی خالی بودن دهان تان و احساسی که دارید تمرکز کنید . زمانی که دست تان به سمت قطعه باقی مانده شکلات می رود و آن را به سمت دهان تان نزدیک میکنید تمرکز کنید . سعی کنید با تمام وجودتان حضور قطعه شکلات بین انگشتان تان و در دستتان را حس کنید . جز به جز لحظات مدیتیشن را با تمرکز روی احساس تان پیش بروید

همه فکرها را از ذهن تان حذف کنید و فقط روی لحظه حال تمرکز کنید 

اگر مدام بین گذاشتن شکلات در دهان تان و انجام مراحل مدیتیشن چیزهای دیگری به ذهن تان می آید که تمرکز شما را به هم می زند سریعا ذهن تان را از روی آنها منحرف کنید و دوباره به تمرکز روی شکلات برگردید . تا جایی که ممکن است نگذارید هیچ فکر و دغدغه دیگری شما را از لحظه حال و حس کردن لذت خوردن شکلات جدا کند .

از حسی که در زمان خوردن شکلات پیدا میکنید لذت ببرید و آن را در ذهن تان ثبت کنید 

سعی کنید مثل یک دوربین فیلمبرداری تمام لحظه های مدیتیشن با شکلات و لذتی که در زمان این مراقبه حس کرده اید را در ذهن تان ضبط و ثبت کنید . به این شکل هر زمان که دچار استرس شدید و دوست داشتید با مدیتیشن خودتان را آرام کنید حتی با فکر کردن به این لحظه و به شکلات می توانید ذهن تان را آرام کنید و احساس خوبی داشته باشید . بعد از تمام شدن قطعه شکلات تان ممکن است تصمیم بگیرید که مراقبه با شکلات را مجدد ادامه بدهید و یا اینکه به ادامه فعالیت های معمول روزانه تان بپردازید .

روش انجام مدیتیشن با شکلات
روش انجام مدیتیشن با شکلات

برای مدیتیشن با شکلات این موارد را باید رعایت کنید :

  1. اگر مدیتیشن شکلات را با این روشی که گفتیم کاملا دقیق و درست انجام بدهید ، قطعا نیازی به تکرار و افزایش دفعات خوردن شکلات نیست . پس حواستان به بحث اضافه وزن و ضررهای دیگر هم باشد و سعی کنید با یکبار انجام دادن این مراقبه نتیجه لازم را بگیرید و نخواهید که دوباره و چند باره آن را تکرار کنید . چون در این صورت بعد از مدتی باید دنبال راه کارهایی برای کاهش استرس و حس بد ناشی از اضافه وزن تان باشید !
  2. اگر از لحاظ پزشکی محدودیت استفاده از شکلات را دارید اصلا نگران نباشید . به جای شکلات می توانید برای این مدیتیشن از کشمش یا هر چیز دیگری که برای خوردن آن محدودیت ندارید و از خوردن آن لذت میبرید استفاده کنید.
  3. بهتر است برای اینکه از مزایای مدیتیشن استفاده بیشتری ببرید و واقعا به آرامش و کاهش استرس واقعی در روز های زندگی تان برسید، به انجام هر روزه مدیتیشن عادت کنید . البته نه مدیتیشن شکلات !

 

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید