با فعال کردن چاکراهای بدنتان به سوی موفقیت و سلامتی گام بردارید

با فعال کردن چاکراهای بدنتان به سوی موفقیت و سلامتی گام بردارید

فهرست مطالب

آیا احساس ناراحتی می‌کنید؟ می‌خواهید شکوفا شوید، اما این حس را دارید که در زندگی خود گیر کرده‌اید و احساس می‌کنید از سطح مطلوب خود فاصله دارید. شاید خسته باشید یا استرس داشته باشید. شاید با مشکلات جسمی‌ یا مشکلات عاطفی سر و کار دارید.

تمام این حالت‌ها به این معنی هستند که انرژی در بدن‌تان به درستی جریان ندارد و باعث ایجاد انواع مشکلات می‌شود. یا به عبارتی چاکراهایتان مسدود شده‌اند.

حتی اگر چیزی در مورد چاکراها نمی‌دانید، نگران نباشید. در این مقاله به شما خواهیم آموخت که چاکراها چه هستند و چگونه می‌توانید با فعال کردن چاکراهایتان نشاط، انرژی، آرامش، وضوح، سلامتی و شادی را در زندگی خود به دست آورید.

اول از همه بهتر است با توضیحی درمورد چاکراها شروع کنیم.

چاکرا چیست؟

در سانسکریت، کلمه “چاکرا” به معنای “دیسک” یا “چرخ” است و به مراکز انرژی در بدن اشاره دارد. این چرخ‌ها یا دیسک‌های انرژی در حال چرخش هر کدام به دسته‌های عصبی خاص و اندام‌های اصلی مربوط می‌شوند.

چاکراها در کالبد اختری، در امتداد ستون فقرات قرار دارند و از پایه آن شروع شده و به سمت بالا تا تاج سر ادامه می‌یابند. هر یک از چاکراها رنگ و انرژی خاصی را ساطع می‌کنند. هر یک با غده‌ای در بدن منطبق هستند.

از آن‌جایی که هر چاکرا به جنبه‌های روحی، عاطفی، روانی و جسمی‌ خاصی مربوط می‌شود، اعتقاد بر این است که انسداد یا عملکرد نادرست آن‌ها می‌تواند منجر به اختلالات جسمی، روانی و عاطفی شود. از سوی دیگر، شناخت آگاهانه و فعال سازی چاکراها منجر به رفاه و سلامتی می‌شود.

هرکسی سطوح انرژی متفاوتی در بدن خود دارد که‌ هاله و شخصیت کلی او را مشخص می‌کند و او را به‌عنوان یک فرد منحصربه‌فرد شکل می‌دهد.

گفته می‌شود هر فرد حداقل ۱۱۴ چاکرای مختلف در بدن دارد. اما تعداد چاکراهای اصلی که که در امتداد ستون فقرات قرار دارند، ۷ عدد است. که در ادامه در مورد آن‌ها توضیح خواهیم داد.

چاکراهای بدن در فعال سازی چاکراها

قبل از معرفی ۷ چاکرای اصلی و روش‌های فعال سازی آن‌ها به چند سوال رایج در مورد چاکراها می‌پردازیم تا دید روشن‌تری نسبت به آن‌ها پیدا کنید.

آیا چاکراها شکل دارند؟ چاکراها در چه اندازه‌هایی هستند؟

افسانه‌های زیادی در مورد شکل چاکراها وجود دارد. برخی می‌گویند که آن‌ها مانند دیسک‌های چرخان هستند، در حالی که برخی دیگر معتقدند که آن‌ها مانند گل‌هایی هستند که از ستون فقرات آویزان شده‌اند. حتی بعضی‌ها فکر می‌کنند شبیه قیف هستند!

همه این ایده‌های مختلف صرفاً به این دلیل وجود دارند که چاکراها با چشم یا هیچ وسیله‌ای قابل مشاهده نیستند. بنابراین، ما تمایل داریم هر چیزی که برایمان خوش‌آیند است را درمورد آن‌ها باور کنیم.

متون مقدس باستانی می‌گوید که چاکرا به شکل یک کره یا یک توپ است. 

آیا چاکراها واقعی هستند؟

چاکراها از ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد متون مقدس هندو و وداها توصیف شدند. از آن زمان و در طول تاریخ، مردم از تمرین‌هایی برای متعادل کردن چاکراهای خود بهره برده‌اند.

اما چاکراها مانند اندام‌ها نیستند. آن‌ها چیزهای ثابت و قابل مشاهده‌ای نیستند که پزشکان بتوانند آن‌ها را لمس و معاینه کنند. پس آیا آن‌ها از نظر علمی‌ ثابت شده‌اند؟ خیر، چاکراها هنوز از نظر علمی‌ ثابت نشده‌اند، اما انرژی موجود در شما ثابت شده است.

این تصور که “همه چیز انرژی است” یک واقعیت علمی‌ ثابت شده است که به طور گسترده در فیزیک کوانتوم پذیرفته شده است. این ایده انرژی همیشه در جریان است، اساس تئوری چاکرا و تکنیک‌های فعال سازی چاکرا است.

پس چه از صمیم قلب به چاکراها اعتقاد داشته باشید، چه شک دارید، یا جایی در این بین هستید، می‌تواید با تمرین‌های فعال کردن چاکراها، سلامت و سطح زندگی خود را بهبود دهید.

علت عدم تعادل یا فعال نبودن چاکراها

همان‌طور که گفته شد چاکراها مناطقی از انرژی در بدن هستند که از پایه ستون فقرات تا بالای سر شما عبور می‌کنند. انرژی یک چاکرا می‌تواند کم، زیاد یا جایی بین این دو باشد. این انرژی به صورت یک طیف وجود دارد. یک چاکرا هرگز به طور کامل «بسته» نمی‌شود. اما چاکراها زمانی بهترین عملکرد را دارند که متعادل باشند.

هنگامی‌ که چاکراها متعادل هستند و انرژی زندگی آزادانه در جریان است، ما در بهترین حالت خود هستیم. زندگی را به شیوه‌ای متعادل و کامل تجربه می‌کنیم. اما زمانی که یک یا چند تا از این چاکراها مسدود یا نامتعادل باشد، ما در آن حوزه از زندگی خود که مربوط به چاکرای مسدود یا نامتعادل شده است، دچار مشکل می‌شویم.

هنگامی‌ که در ناحیه یک چاکرا فعالیت بیش از حد وجود داشته باشد یا فعالیت کافی وجود نداشته باشد، چاکراها غیرفعال یا نامتعادل می‌شوند. یک چاکرای کم انرژی، به این معنی است که شما در بیان ویژگی‌های آن چاکرای خاص دچار مشکل می‌شوید. یک چاکرای بیش فعال بر دیگر سیستم‌های بدن شما مسلط خواهد شد.

به طور معمول، علت مسدود شدن چاکراها استرس یا یک رویداد بسیار احساسی است. استرس بیش از حد می‌تواند برای تمام سیستم‌های بدن ویران کننده باشد و همچنین بر عادات بدی که چاکراهای شما را دچار عدم تعادل می‌کند، تاثیر بگذارند.

سبک زندگی مضر تحت تأثیر روابط سمی، رژیم غذایی ناسالم، الگوهای خواب غیرمنظم، عدم فعالیت بدنی و درگیر شدن در عادات سمی‌ نیز می‌تواد هر فردی را دچار عدم تعادل در چاکراهای خود کند.

فعال کردن چاکراها بدن

در حالت ایده‌آل، شما می‌خواهید چاکراهای شما باز، متعادل، هم‌سو و فعال باشند. این اساساً به این معنی است که همه چاکراهای شما با فرکانس بالایی در حال ارتعاش هستند.

هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، شما از نظر عاطفی متعادل، در افکار و احساسات خود امن و از نظر جسمی‌ خوب خواهید بود. این بدان معنا نیست که مشکلات شما از بین می‌روند. با این حال، چاکراهای متعادل و فعال به شما کمک می‌کنند تا در مواجهه با چالش‌هایی که زندگی برایتان ایجاد می‌کند، احساس راحتی بیشتری کنید.

در ادامه راه‌های فعال‌سازی هر یک از ۷ چاکرای اصلی رابررسی خواهیم نمود.

۱. چاکرای ریشه یا مولادهارا

فعال کردن چاکرای ریشه

وقتی کلمه “ریشه” را می‌شنوید، ممکن است گیاهی با ساقه محکمی را تصور کنید که آن را به زمین زیر متصل می‌کند. برخی از سنت‌ها ادعا می‌کنند که مانند گیاهان، انسان‌ها نیز دارای نیرویی هستند که ما را بر روی زمین مستقر می‌کند: چاکرای ریشه.

این چاکرا که در سانسکریت به عنوان مولادهارا شناخته می‌شود، اولین چاکرا در بدن انسان است. چاکرای ریشه بین پرینه و پایین ستون فقرات یافت می‌شود.

برخی معتقدند که این مرکز انرژی در بدن انسان، پایه‌ای است که کل سیستم چاکرا بر آن بنا شده است. حتی برخی از انرژی‌درمان‌ها می‌گویند که برای متعادل کردن چاکراهای دیگر بدن، ابتدا باید چاکرای ریشه را درمان کنید.

بر اساس سنت‌های معنوی و مذهبی مختلف، چاکرای ریشه با احساس اساس، امنیت، در خانه بودن و اتصال به زمین ارتباط دارد. درواقع چاکرای ریشه نیروی محرکه‌ای است که به ما انرژی می‌دهد تا زندگی روزمره خود را انجام دهیم و به دستاوردهای فیزیکی برسیم.

ویژگی‌های اصلی چاکرای ریشه عبارتند از:

  • با رنگ قرمز نشان داده می‌شود
  • مرتبط با عنصر زمین است
  • در پایه ستون فقرات قرار دارد
  • با احساس امنیت، و بقا مرتبط است
  •  در  ۱-۷ سالگی رشد می‌کند

فعال کردن چاکرای ریشه

اگر چاکرای ریشه شما نامتعادل باشد، یک پایه متزلزل برای بقیه چاکراهای شما ایجاد می‌کند. مسدود شدن چاکرای ریشه می‌تواند منجر به مشکلات روده، روده بزرگ، مثانه، کمر و پاها شود. از نظر ذهنی، ممکن است احساس اضطراب، ناامنی، بی‌اساس و ترس، یا حتی ناامنی کنید.

راه‌های مختلفی برای فعال کردن، متعادل کردن و رفع انسداد چاکرای ریشه وجود دارد. که عبارتند از:

  • از طریق ورزش، یوگا، رقصیدن یا پیاده‌روی با بدن فیزیکی خود هماهنگ شوید.
  • با پیاده‌روی پابرهنه در میان چمن‌ها، چرت زدن در پای درخت، با طبیعت ارتباط برقرار کنید.
  • از رایحه درمانی برای تقویت چاکرای ریشه خود استفاده کنید. توصیه می‌شود چوب سدر خاکی یا چوب صندل را بو کنید.
  • از مانتراها استفاده کنید. هر چاکرا صدای منحصر به فرد خود را دارد. صدای چاکرای ریشه، صدای «لام» است که وقتی چندین بار خوانده شود می‌تواند تأثیر عمیقی در فعال کردن و بیدار کردن این مرکز انرژی داشته باشد.
  •  برای ارتباط با چاکرای ریشه در طول مدیتیشن، پیشنهاد می‌شود رنگ قرمز را در حالی که نفس‌های طولانی و آهسته می‌کشید تجسم کنید.
  •  از آنجایی که قرمز رنگ چاکرای ریشه است، پوشیدن لباس‌هایی به این رنگ می‎‌تواند به فعال شدن آن کمک کند.
  • از کریستال‌ها کمک بگیرید. رنگ‌های قرمز و سیاه با چاکرای ریشه مرتبط هستند. کریستال‌های شفابخش مانند یاقوت سرخ، ابسیدین و جاسپر قرمز را می‌توان به عنوان طلسم حمل کرد یا در طول مدیتیشن روی آن نشست تا به تعادل کمک کند.
  • برای التیام چاکرای ریشه خود، سبزیجات ریشه‌ای بیشتری مانند چغندر، هویج، تربچه، سیر، پیاز و جعفری را در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین از آن‌جایی که قرمز رنگ شفابخش چاکرای ریشه است، می‌توانید غذاهای قرمز مانند گوجه فرنگی، فلفل، فلفل قرمز و توت فرنگی را نیز در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۲. چاکرای خاجی یا سوادیشتانا

فعال سازی چاکرای خاجی

سوادیستانا، یا چاکرای خاجی (چاکرای دوم) ، دومین مورد از چاکراهای اصلی، است که توسط برخی به عنوان “چاکرای جنسی” نیز شناخته می‌شود.

چاکرای خاجی درست زیر ناف قرار دارد و چاکرای بخشندگی، لذت و از خودگذشتگی است. این چاکرا به شما در ایجاد ارتباط بهتر با اطرافیان‌تان کمک می‌کند، اما اگر نامتعادل و کم تحرک باشد، تمایل به بی‌احساسی دارید و بسیار محافظه کار می‌شوید. همچنین بر خلاقیت و انرژی جنسی حاکم است.

اولین نشانه‌های فعال نبودن چاکرای خاجی، احساساتی هستند که باعث بی تعادل شدن شما می شوند. مثل کناره‌گیری، انزوا، اضطراب، تنهایی ،میل جنسی کم، فقدان الهام خلاق است.

برخی از نگرش‌ها یا تجربیات خاص هستند که در مسدود کردن چاکرای خاجی نقش دارند. به عنوان مثال، اگر دائماً اعتقاد دارید که به آن تعلق ندارید یا فردی خلاق نیستید، ممکن است چاکرای خاجی شما مسدود شود.

بزرگ شدن در محیطی که بر سرکوب جنسی تأکید دارد می‌تواند منجر به مسدود شدن چاکرای خاجی و همچنین تجارب آسیب جنسی شود.

ویژگی‌های اصلی چاکرای خاجی عبارتند از:

  • با رنگ نارنجی نشان داده می‌شود
  • مرتبط با عنصر آب است
  • در پایین شکم، حدود ۲ اینچ زیر ناف قرار دارد
  • با احساس فراوانی، رفاه، لذت و تمایلات جنسی مرتبط است
  •  در  ۸-۱۴ سالگی رشد می‌کند

فعال کردن چاکرای خاجی

چاکرای خاجی مرکز انرژی جنسی شماست. اگر تمایل کمتری نسبت به شریک یا موقعیت‌های جنسی خود دارید، یا آن‌طور که باید معمولاً احساس لذت نمی‌کنید، ممکن است چاکرای خاجی شما مسدود شده باشد.

چاکرای خاجی همچنین مرکز انرژی خلاق شماست، بنابراین اگر احساس می‌کنید که الهام‌بخش نیستید یا نمی‌توانید از ماهیت خلاق خود استفاده کنید، این می‌تواند نشانه دیگری از بلوک باشد.

 اگر می‌خواهید تعادل را به چاکرای خاجی خود بازگردانید، چند تمرین زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • از مانتراها استفاده کنید. به آرامی‌نفس کشیدن را شروع کنید و روی چاکرای خاجی، در قسمت پایین شکم حدود یک یا دو اینچ زیر ناف با صدای شعار “VAM” تمرکز کنید. این کار را تا زمانی که کاملا آرام شوید ادامه دهید.
  • با شنا کردن، حمام کردن، یا استراحت کردن در کنار آب، فواره یا آبشار، از انرژی عنصری آب بهره ببرید.
  • با شریک زندگی خود صمیمی‌ شوید، خودتان را ماساژ دهید یا به یک قرار هیجان انگیز بروید. یا از طریق یک جریان متعادل کننده یوگا با بدن خود در تماس باشید.
  • استفاده از روغن‌ها می‌تواند به فعال سازی چاکراها کمک کنند. روغن‌های ضروری که ممکن است به تعادل چاکرای خاجی کمک کنند عبارتند از: گالنگال،چوب صندل، یاس
  • کریستال‌ها و سنگ‌ها اغلب در فعال سازی چاکرا استفاده می‌شوند و معمولاً در هنگام مدیتیشن روی چاکرا قرار می‌گیرند. برای چاکرای خاجی استفاده از سنگ ماه، چشم ببر (مخصوصاً طلایی رنگ)، سیترین،جاسپر پاییزی  توصیه می‌شود.
  • حرکات محبوب یوگا برای چاکرای خاجی عبارتند از: ژست شتر، حالت زاویه محدود، ژست گارلند
  • برای فعال سازی چاکرای خاجی خوردن غذاهایی که ویژگی‌های مرتبط با چاکرای خاجی و عنصر آب دارند، پیشنهاد می‌شود. غذاهای مانند کدو تنبل، سیب زمینی شیرین نارنجی، هویج، پرتقال، پاپایا، انبه، عسل و طالبی می‌توانند برای چاکرای خاجی شما شفابخش باشند. غذاهایی مانند انار و انجیر که به طور نمادین با باروری، جنسیت و خلاقیت مرتبط هستند نیز ممکن است به تعادل چاکرای خاجی و همچنین غذاهای مرتبط با عنصر آب کمک کنند.

۳. چاکرای شبکه خورشیدی یا مانیپورا

فعال سازی چاکرای شبکه خورشیدی

چاکرای سوم، چاکرای شبکه خورشیدی، از توانایی شما در داشتن اعتماد به نفس و کنترل زندگی خود صحبت می‌کند. به آخرین باری که احساس کردید در دلتان پروانه هست یا سوراخی در دلتان شکل گرفته فکر کنید: این چاکرای شبکه خورشیدی بوده است.

این چاکرا با نام چاکرای قدرت شناخته می‌شود و به تبدیل انرژی به شکل فیزیکی کمک می‌کند. زمانی که این چاکرا متعادل باشد، به شما احساس قدرت می‌دهد و تمام نیت‌هایتان را برآورده می‌کند. این چاکرا به شما اعتماد به نفس و کنترل زیادی می‌دهد.

چاکرای شبکه خورشیدی در معده قرار دارد و این مرکز انرژی با هضم و سلامت روده و همچنین عضلات شکم و هسته بدن مرتبط است.

انسداد آن می‌تواند به صورت درد معده، مشکلات گوارشی، رفلاکس اسید، گرفتگی عضلات، نفخ و گاز ظاهر شود. از نظر ذهنی، ممکن است کمبود اعتماد به نفس و احساس ناتوانی یا حتی بی ارزشی را تجربه کنید.

اشتهای زیاد، یا کمبود آن، نیز می‌تواند نشانه‌ای قوی باشد که نشان می‌دهد چیزی در ناحیه شبکه خورشیدی شما خاموش است. پس اگر با احساس عدم تعادل یا احساس عدم سیری می‌کنید، ممکن است این چاکرا فعال نباشد.

ویژگی‌های اصلی چاکرای شبکه خورشیدی عبارتند از:

  • با رنگ زرد نشان داده می‌شود
  • مرتبط با عنصر آتش است
  • در بالای شکم در ناحیه معده قرار دارد
  • با احساس ارزش خود، اعتماد به نفس و عزت نفس مرتبط است
  •  در  ۱۵-۲۱ سالگی رشد می‌کند

فعال کردن چاکرای شبکه خورشیدی

چاکرای شبکه خورشیدی در شکم قرار دارد و منبع انرژی شماست. هنگامی‌که این چاکرا فعال می‌شود، به خود و دیگران احترام می‌گذارید و احساس می‌کنید برون‌گرا، شاد، آرام و در عین حال پرانرژی هستید.

قدرت این چاکرا به شما کمک می‌کند تا از منیت خود فراتر بروید و انگیزه و اشتیاق برای بهترین زندگی خود را پیدا کنید.

برای فعال کردن چاکرای شبکه خورشیدی کافی است:

  • از مانتراها استفاده کنید. به آرامی‌ و عمیق نفس بکشید و روی چاکرای شبکه خورشیدی که کمی‌بالاتر از ناف قرار دارد تمرکز کنید و صدای “RAM” را بخوانید و نور یا گل زرد را تجسم کنید.
  • ار قدرت عنصری خورشید و آتش استفاده کنید: کمی‌آفتاب بگیرید، یک آتش کوچک روشن کنید، یا به سادگی شعله یک شمع را روشن کنید.
  • هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا احساس قدرت کنید یا چیزهای به رنگ زرد بپوشید که باعث درخشش‌تان می‌شود.
  • تعدادی حالت یوگا وجود دارد که می‌تواند به رفع انسداد چاکرای شبکه خورشیدی کمک کند. مانند ژست جنگجو، ژست کمانژست قایق
  • چشم ببر طلایی، سیترین، کلسیت زرد و کوارتز زرد سنگ‌های شفابخشی هستند که بهترین استفاده را برای همسویی با شبکه خورشیدی که با رنگ‌های طلایی و زرد مرتبط است، دارا هستند. سعی کنید هنگام مدیتیشن یک کریستال روی شکم خود قرار دهید یا آن را روی یک زنجیر بلند بپوشید تا بتواند در طول روز روی شکم شما قرار بگیرد.
  • هنگامی‌که چاکرای شبکه خورشیدی خود را بهبود می‌دهید، به دنبال غذاهای زرد مانند موز، آناناس و فلفل دلمه ای زرد باشید. برای ارتقای سلامت روده، ادویه‌های زرد مانند زنجبیل و زردچوبه می‌توانند برای درمان، کاهش حالت تهوع و بهبود هضم مفید باشند.
  • با رایحه لیمو روحیه خود را بالا ببرید.

۴. چاکرای قلب یا آناهاتا

فعال سازی چاکرای قلب

آناهاتا یا چاکرای قلب پلی بین چاکراهای پایینی (مرتبط با مادیات) و چاکراهای بالایی (مرتبط با معنویت) است. همان‌طور که از نام آن پیداست، این چاکرا می‌تواند بر توانایی ما برای دادن و دریافت عشق به دیگران و خودمان تأثیر بگذارد.

این چاکرا که در مرکز قفسه سینه قرار دارد ویژگی‌های عشق، شفقت و همدلی را افزایش می‌دهد و هنگامی‌که در حالت تعادل باشد، چاکرا بسیار آرام بخش، گرم و مغذی است.

هنگامی‌که چاکرای قلب شما مسدود می‌شود، ممکن است در ابراز یا دریافت عشق مشکل داشته باشید، ممکن است در احساس همدلی مشکل داشته باشید و ممکن است از درون احساس گم شدن یا خالی بودن کنید.

پس از پایان یک رابطه عاشقانه، گفتگوی دردناک با یکی از عزیزان‌تان یا اگر یکی از نزدیکان‌تان از دنیا برود، باید چاکرای قلب خود را بهبود بخشید.

از نظر فیزیکی، هر گونه مشکل مربوط به قلب با چاکرای قلب نامتعادل همراه است، از جمله تپش قلب، درد در قفسه سینه، مشکلات گردش خون یا فشار خون خیلی بالا یا خیلی پایین. حمله قلبی یک رویداد شدید مرتبط با مسدود شدن چاکرای قلب است.

ویژگی‌های اصلی چاکرای قلب عبارتند از:

  • با رنگ سبز نشان داده می‌شود
  • مرتبط با عنصر هوا است
  • در مرکز قفسه سینه، درست بالای قلب قرار دارد
  • با احساس عشق، شادی و آرامش درونی مرتبط است
  •  در  ۲۱-۲۸ سالگی رشد می‌کند

فعال کردن چاکرای قلب

چاکرای سبز قلب در مرکز قلب شما قرار دارد و مرکز تعادل و دلسوزی وجود شماست. هنگامی‌که این چاکرا فعال می‌شود، شما احساس دوستانه، صمیمیت می‌کنید و به راحتی با خود و دیگران ارتباط برقرار می‌کنید. عشق بی‌قید و شرط، همدلی و روابط خود را تقویت می‌کنید.

با کارهای زیر چاکرای قلب را فعال کنید:

  • با چشمان بسته روی صندلی بنشینید. عمیق نفس بکشید و روی چاکرای قلب که در همان موقعیت قلب قرار دارد تمرکز کنید. در حین انجام همین کار، صدای “YAM” را به طور مکرر با احساس آرامش، شادی و عشق بخوانید. در طول مدیتیشن، می‌توانید نور سبز زمردی را تجسم کنید که با هر شعار، روشن‌تر و قوی‌تر می‌شود. مدیتیشن را تا زمانی که احساس آرامش کنید ادامه دهید.
  • دیگران را بغل کنید! عشق خود را به دیگران نشان دهید و قدردانی خود را از نزدیک‌ترین دوستان و اعضای خانواده خود ابراز کنید.
  • عشق به خود را روزانه تمرین کنید. هر چه که این برای شما معنی دوست داشتن خودتان را دارد انجام دهید، خواه رقصیدن، گوش دادن به موسیقی، حمام با نور شمع، یوگا، یا بازی با بچه‌هایتان.
  • کمی‌سبز بنوشید، در میان درختان قدم بزنید، به باغ یا باغچه‌تان برسید یا چند گیاه خانگی به خانه خود اضافه کنید.
  • برای باز کردن چاکرای قلب، مطمئناً باید ژست‌های یوگای بازکننده قلب را امتحان کنید. یعنی هر چیزی که ناحیه قلب یا قفسه سینه شما را باز می‌کند و هر حرکت خم شدن کمر مفید است. به طور خاص، ژست شتر و ژست عقاب را امتحان کنید.
  • رنگ مرتبط با چاکرای قلب، قرمز نیست، بلکه سبز است. به دنبال کریستال‌هایی با رنگ‌های سبز مانند زمرد، پریدوت، یشم، کلسیت سبز و تورمالین هندوانه برای بهبود چاکرای قلب باشید. برای کمک به فعال‌سازی چاکرای قلب، یکی از آن‌ها را به صورت گردنبند روی قلب خود قرار دهید.
  • وقتی چاکرای قلب خود را التیام می‌دهید، تمام سبزیجات را بخورید. اسفناج، کلم پیچ، روما و سایر سبزیجات برگ‌دار سرشار از ویتامین‌ها، مواد مغذی و فیبر هستند. سبزیجات سبز، حبوبات و میوه‌هایی مانند خیار، نخود فرنگی، کنگر فرنگی و کدو سبز نیز خوراکی‌های شفابخش فضای قلب هستند.

۵. چاکرای گلو یا ویشودا

فعال کردن چاکرای گلو

چاکرای گلو (چاکرای پنجم) که در پایه گلو قرار دارد، بدن و ذهن شما را به هم متصل می‌کند و رابط بین نیازهای فیزیکی و شهود شما است. در حالی که این چاکرا در پایه گلو قرار دارد، شامل قاعده جمجمه، قسمت پایین گردن، شانه‌ها و پشت و همچنین گونه‌ها، گوش‌ها، فک، زبان و لب‌ها می‌شود.

چاکرای گلو خلاقیت و همچنین قدرت شنیداری شما را افزایش می‌دهد یا نیاز به شنیدن دیدگاه دیگران افزایش می‌یابد. علاوه بر این، این چاکرا جریان هورمون‌ها و تمام عملکردهای گلو و سر را تنظیم می‌کند.

چاکرای گلو، به چاکرای قلب صدا می‌دهد و توانایی ما را برای برقراری ارتباط با قدرت شخصی‌مان کنترل می‌کند. اگر نامتعادل باشد، افکار منفی انباشته شده را آزاد می‌کند، بنابراین باید برای احساس راحتی و رهایی از ضعف‌ها و ترس‌ها فعال شود.

وقتی این چاکرا متعادل باشد، شما احساس قدرت می‌کنید که حقیقت خود را بگویید و با دیگران ارتباط برقرار کنید. وقتی با ظرفیت کامل کار می‌کند، به ما امکان می‌دهد خودمان را به طور واقعی و واضح بیان کنیم. به همین دلیل است که  فردی با چاکرای گلو مسدود شده احساس می‌کند که در یافتن کلمات برای بیان احساس واقعی خود مشکل دارد.

ویژگی‌های اصلی چاکرای گلو عبارتند از:

  • با رنگ آبی روشن/فیروزه‌ای نشان داده می‌شود
  • مرتبط با عنصر صدا/موسیقی است
  • در گلو قرار دارد
  • با ارتباطات، ابراز وجود و حقیقت مرتبط است
  •  در ۲۹-۳۵ سالگی رشد می‌کند

فعال کردن چاکرای گلو

اگر چاکرای گلوی شما مسدود شده است (یا اگر چاکرای گلو بیش فعال دارید) ممکن است به طور کلی در برقراری ارتباط مشکل داشته باشید، هنگام صحبت کردن مضطرب شوید، از کلمات منفی بیشتر استفاده کنید، صدای خفه داشته باشید یا دچار مشکلات تیروئید شوید.

در اینجا چند راه برای فعال کردن چاکرای گلو پیشنهاد می‌شود.

  • روی زانوهای خود بنشینید و روی چاکرای گلو که در پایه گلو قرار دارد تمرکز کنید. با خواندن مکرر صدای “HAM” به آرامی‌ و عمیق نفس بکشید. شما می‌توانید نور آبی را تجسم کنید که روشن‌تر و درخشان‌تر می‌شود و جریان انرژی را از طریق هر چهار چاکرای قبلی و تا گلوی خود احساس خواهید کرد.
  • برای رفع انسداد چاکرای گلو، ژست‌هایی مانند‌ هالاسانا (ژست شخم زدن)، سارونگاسانا (ژست ملکه یا ایستادن روی شانه) و متاسیسانا (ژست ماهی) را امتحان کنید تا به رها شدن عضلات گردن و بازگرداندن انرژی به این ناحیه از بدن شما کمک کند.
  • مقداری انرژی در گلویتان جاری شود، به معنای واقعی کلمه! با آهنگ‌های مورد علاقه خود آواز بخوانید، با رادیو زمزمه کنید یا نفس شیر یوگا را تمرین کنید.
  • زمانی را صرف یادداشت افکار طوفانی خود کنید. خودتان را بیشتر درک کنید تا بتوانید ارتباط موثرتری با دیگران برقرار کنید.
  •  گفتگوی صمیمانه‌ای با یک دوست داشته باشید، یا فقط بر گوش دادن واقعی به صحبت‌های دیگران زمانی که سعی می‌کنند با شما ارتباط برقرار کنند، تمرکز کنید.
  • رنگ آبی را در زندگی خود بگنجانید.
  • مواد معدنی یکی از موثرترین راه‌ها برای کار با چاکرای گلو هستند، زیرا هر کدام فرکانس طنین متفاوتی دارند. پوشیدن گردنبند با یکی از این جواهرات ممکن است راه بسیار مفیدی برای فعال کردن چاکرای گلو شما باشد. کریستال‌های آبی رنگ مانند لاجورد، آکوامارین، فیروزه و سلستیت می‌توانند به تعادل چاکرای گلو کمک کنند.
  • غذاهای آبی کمی‌ در طبیعت یافت می‌شوند، اما تمام سعی خود را کنید که برخی از آن‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. زغال اخته، شاه توت و اسپیرولینا آبی چند گزینه هستند. کلپ، جینسینگ و علف گندم نیز غذاهای مفیدی برای تنظیم مجدد چاکرای گلو و همچنین چای‌های تسکین دهنده برای نوشیدن هستند.
  • کشش گردن را انجام دهید کشش‌هایی که ناحیه اطراف گردن شما را باز می‌کند ممکن است به تعادل چاکرای گلو شما کمک کند.
  • سیستم بدن خود را با روغن درخت چای تقویت کنید.
  • گردن خود را در راستای ستون فقرات‌تان نگه دارید.

۶. چاکرای چشم سوم یا آجنا

فعال کردن چاکرای چشم سوم

همان‌طور که بدن را به سمت بالا حرکت می‌دهیم، به ارتباط با خدا نزدیک‌تر می‌شویم. آجنا یا چاکرای چشم سوم (چاکرای ششم)، توانایی ما را برای دیدن تصویر بزرگ و اتصال به شهود کنترل می‌کند. آن را به عنوان چشم روح در نظر بگیرید.

این چاکرا بین چشمان شما روی پیشانی قرار دارد و اغلب به عنوان “چاکرای ابرو” نیز شناخته می‌شود. اگر به دنبال بهبود تمرکز خود هستید، این چاکرا برای شما بسیار مهم است و به ایجاد ذهنیت مثبت کمک می‌کند.

کسانی که در این ناحیه مدیتیشن می‌کنند یا چاکرای چشم سوم را فعال می‌کنند، از احساس غرق شدن در رویدادهای غیرقابل کنترل زندگی، استرس و اضطراب رهایی می‌یابند. همچنین به عنوان مرکز خرد و شهود شناخته می‌شود و به شما کمک می‌کند تا تمرکز کنید و همه تصمیمات را عاقلانه بگیرید.

وقتی این چاکرا فعال می‌شود، احساس تمرکز و ثبات می‌کنید. ممکن است احساس کنید همه چیز را از منظری بالاتر می‌بینید: فراتر از منیت و نگرانی‌ها یا ترس‌های کوچک. به طور کلی مزایای فعال کردن چاکرای چشم سوم می‌تواند شامل این موارد باشد: وضوح ذهنی، بهبود تمرکز، بیان واضح خود، تقویت شهود، حس خوشبختی، قاطعیت و بینش، بصیرت، درون بینی.

اگر چاکرای چشم سوم شما مسدود شده باشد، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید که می‌تواند شامل موارد گیجی ،عدم قطعیت، بدبینی، عدم هدف داشتن، بدبینی شود.

ویژگی‌های اصلی چاکرای چشم سوم عبارتند از:

  • با رنگ آبی تیره/بنفش نشان داده می‌شود
  • مرتبط با عنصر نور است
  • در پیشانی بین چشم‌ها قرار دارد
  • شهود، تخیل، و خرد را کنترل می‌کند
  •  در ۳۶-۴۲ سالگی رشد می‌کند

فعال کردن چاکرای چشم سوم 

چاکرای چشم سوم شما در فضای بین چشمان شما قرار دارد. این با مغز و چشم مرتبط است و می‌تواند مقصر مشکلات حافظه یا بینایی باشد. از آنجایی که چاکرای چشم سوم با خرد بالاتری نیز سروکار دارد، انسداد می‌تواند باعث شود که شناخت درونی یا شهود خود را از دست بدهید و همچنین برای تمرکز مشکل داشته باشید. برای همین فعال کردن چاکرای چشم سوم بسیار اهمیت دارد.

با این روش‌ها چاکرای چشم سوم خود را فعال کنید:

  •  روی چاکرای چشم سوم که روی پیشانی شما کمی‌بالاتر از مرکز دو ابرو قرار دارد تمرکز کنید و صدای “OM” را بخوانید. با شعار دادن و تمرکز روی رنگ نیلی که روشن‌تر و قوی‌تر می‌شود، احساس آرامش خواهید کرد.
  • وارد شدن به حالت‌های جریان را تمرین کنید. یعنی وقتی آنقدر درگیر فعالیتی هستید که زمان و مکان را از دست می‌دهید. این فعالیت‌ها به‌عنوان تمرین‌های تمرکز عمل می‌کنند و توجه شما را از پچ‌پچ‌های مغزی به فعالیت‌های در دست می‌برند.
  • یک ویژن برد برای آینده خود بسازید، یا نوشتن بی‌وقفه را تمرین کنید یعنی نوشتن با دست برای مدت زمان معینی بدون توقف در فکر کردن. ببینید با کاوش در خود برتر خود، چه گنجینه‌هایی را می‌توانید از زیر خاک بیرون بیاورید.
  • ذهن خود را آزاد کنید: کتاب بخوانید، سؤال بپرسید، اشعار را بخوانید، موضوعات مورد علاقه خود را در تحقیق عمیق جستجو کنید، تا جایی که می‌توانید مدیتیشن کنید، کاوش کنید…
  • هنگامی‌که انسداد چشم سوم خود را باز می‌کنید، به حرکات یوگای خاصی نیاز ندارید. کاری که به جای آن انجام خواهید داد این است که بر مدیتیشن و تجسم تمرکز کنید تا به روند بهبودی شما کمک کند. برای کمک به پاک‌سازی این فضای پر انرژی، هنگام شعار دادن یا گفتن جملات تاکیدی میانجی‌گری را تمرین کنید. اگر در مدیتیشن تازه‌کار هستید، هر بار با پنج دقیقه شروع کنید و راه خود را به دقایق بیشتر و بیشتر ادامه دهید تا با تمرین نشستن در سکوت راحت‌تر شوید.
  • نگاه کردن به خورشید را امتحان کنید. خیره شدن به خورشید نوعی مراقبه است که شامل خیره شدن به خورشید، به طور معمول هنگام طلوع و غروب خورشید است. گفته می‌شود که ارتباط معنوی را بهبود می‌بخشد، وضوح را افزایش می‌دهد و انرژی را افزایش می‌دهد.
  • کریستال‌ها برای فعال کردن چشم سوم تأثیرگذار هستند. از کریستال‌ها و سنگ‌های قیمتی در پالت رنگ بنفش، نیلی و بنفش استفاده کنید.کریستال‌های زیر را برای فعال سازی چشم سوم توصیه می‌کند: آمیتیست ، یاقوت کبود بنفش ،تورمالین بنفش بنفش. می‌توانید در حین مدیتیشن، کریستال یا سنگ قیمتی را بین و کمی‌ بالاتر از ابروی خود قرار دهید یا از شبکه کریستالی استفاده کنید.
  • برای درمان این چاکرا تا جایی که می‌توانید به دنبال غذاهای بنفش باشید. می‌توانید بادمجان، انگور، هویج بنفش، آلو و کاهو بنفش یا کلم پیچ را امتحان کنید تا به رفع انسداد کمک کند.

نکته : توصیه می‌شود قبل از فعال کردن چاکرای چشم سوم  همه چاکراهای دیگر فعال شده و هماهنگ شوند.

۷.چاکرای تاج یا ساهاسرارا

فعال کردن چاکرای تاج

این چاکرای هفتم است (بالاترین چاکرا در بالای سر قرار دارد) که برای ارتباط با آگاهی خالص استفاده می‌شود. هنگامی‌ که فعال می‌شود، به شما آگاهی، دانش می‌دهد و بدن را از لحاظ معنوی به امر الهی متصل نگه می‌دارد. کاری که افراد بسیار کمی‌ می‌توانند انجام دهند.

این چاکرا همچنین به عنوان پلی به کیهان شناخته می‌شود، اما اگر نامتعادل باشد باعث افسردگی، کسالت، ناامیدی و طمع می‌شود.

از آن‌جایی که چاکرای تاج کمی‌ اثیری‌تر از بقیه است، به اندازه سایرین علائم فیزیکی ندارد. ممکن است به نور یا صدا حساس شوید، اما بیش از هر چیز، احساس می‌کنید که با قدرت بالاتر خود هماهنگ نیستید یا ارتباط معنوی خود را از دست خواهید داد.

ممکن است متوجه شوید که بیشتر مادی‌گرا شده‌اید یا به جای ارزش‌های خود، بر دنیای فیزیکی متمرکز شده‌اید. برای ترمیم چاکرای تاج نامتعادل، باید خود را در آنچه واقعاً برای شما مهم است، مستقر کنید و در عین حال به قدرت بالاتر خود متصل شوید.

ویژگی‌های اصلی چاکرای تاج عبارتند از:

  • با رنگ بنفش/سفید نشان داده می‌شود
  • مرتبط با عنصر شعور الهی است
  • در بالای سر قرار دارد
  • زیبایی درونی و بیرونی، ارتباط معنوی را کنترل می‌کند.
  •  در ۴۳-۴۹ سالگی رشد می‌کند

فعال کردن چاکرای تاج

چاکرای تاج در مورد هوشیاری است. مهم است که قبل از این چاکرا روی شش چاکرای دیگر کار کنید، زیرا انرژی آم توسط دیگران تامین می‌شود.

وقتی چاکرای تاج را فعال می‌کنید. هدف روح خود را پیدا کرده اید. شما احساس روشنگری می‌کنید، زیرا می‌دانید که همه ما به هم متصل هستیم و همه چیز عشق است. هیچ محدودیتی برای سعادت شما وجود ندارد و شما کنترل کامل ذهن خود را دارید.

برای فعال کردن چاکرای تاج کارهای زیر را انجام دهید:

  • برای فعال کردن چاکرای تاج، روی صندلی بنشینید و پشتتان صاف باشد و چشمان‌تان باید بسته باشد. به آرامی‌ و عمیق نفس بکشید و روی چاکرای تاج که در بالای سر قرار دارد تمرکز کنید و مانترای مقدس “OM” را بخوانید.
  • اجازه دهید ذهن‌تان با گوش دادن به موسیقی کلاسیک یا آواز خواندن (یا خودتان صدای اوم) را بر امواج انرژی ارتعاشی خالص سوار کند.
  • برای چاکرای تاج، می‌توانید حالت ایستادن روی سر را امتحان کنید تا خون جدیدی به مغز شما وارد کند و انرژی کهنه را از بین ببرد. شما همچنین می‌توانید ژست نیلوفر آبی) یا ژست پروانه بنشینید تا روی مدیتیشن و حفظ تمرکز کار کنید تا بتوانید دوباره تمرکز کنید.
  • به دنبال کریستال‌های بنفش روشن، سفید یا شفاف باشید تا به رفع انسداد چاکرای تاج کمک کنند. مانند کوارتز، سنگ ماه، الماس، آمیتیست یا سلنیت کمک کنند. هنگام مدیتیشن یا استراحت، سنگی را روی پیشانی خود قرار دهید تا فواید معنوی آن از بین برود.
  • هنگام رفع انسداد چاکرای تاج، می‌توانید برای کمک به پاکسازی ذهن و یافتن آرامش، روزه گرفتن را امتحان کنید.

اگر دوست دارید درمورد فعال‌سازی ظرفیت‌های گسترده ذهنی از طریق مدیتیشن بیشتر بخوانید، می‌توانید از کتابخانه ذهن کمک بگیرید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و دانلود اپلیکیشن ذهن روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود اپلیکیشن خلاصه کتاب ذهن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید