۷ استراتژی برای غلبه برتعلل و افزایش بهره وری

تعلل در زندگی
تعلل در زندگی

به قلم

شوان لیم

آیا در تلاش برای به پایان رساندن کارها هستید؟ اگر بله، در اینجا نکاتی عالی در مورد چگونگی غلبه بر تعلل و افزایش بهره وری آورده شده است.

همه  درمقطعی تعلل میکنند. مهم، داشتن لیست کارهای قابل انجام است و اینکه چه فعالیتهایی برای پیشرفت نیاز دارید و چقدر در زندگی می توانید هدفمندتر ادامه دهید .

با این حال به نظرنمیرسد که انگیزه انجام این کارها را پیدا کنید. یا شاید شما شروع به کارکرده اید، اما فقط برای پیدا کردن موانعی که سد راه رسیدن به موفقیتتان شده اند، تلاش میکنید.

موثرترین راههای غلبه بر تعلل چیست؟

غلبه بر تعلل
غلبه بر تعلل

تعلل برای همه ما اتفاق می ­افتد. خبر خوب این است که شما می­توانید یاد بگیرید که چگونه آن را کنترل کرده تا بتوانید به بهره وری بالا دست یابید. درحالیکه بیشترمردم فهمیده اند که عادت آنها را از انجام کارها باز میدارد، بسیاری از آنها نمیدانند که این امر،بر سلامتی آنها نیز تاثیرگذار است.

سخت، اما نه غیرممکن!

تحقیقات نشان داده است که تعلل می­تواند استرس را افزایش داده، مشکلات سلامتی و عملکرد ضعیف را درپی داشته باشد.عادت به تاخیردرانجام وظایف خود نیز میتواند باعث پایین آمدن اعتماد به نفس وعزت نفس شود. غلبه برتعلل کارآسانی نیست- اما این چیزی است که باید برای به دست آوردنش، تلاش کنیم.

استراتژیهایی برای غلبه بر تعلل وافزایش بهره وری

دراینجا ۷ راهکار برای کمک به شما درراستای غلبه بر تعلل ارائه شده است، بنابراین میتوانید بلافاصله افزایش بهره وری را شاهد باشید.

۱.) پیشرفت بیشتر را از طریق پاداش ترغیب کنید.

غلبه بر تعلل
غلبه بر تعلل

به محض اینکه کاری انجام دهید، بایستی به خود پاداش دهید تا احساس خوبی داشته و خودتان را ترغیب به ادامه نمایید.- شاون لیم

دلایل شایع مردم برای تعلل این است که آنها از انجام کار لذت نمی­برند. وقتی مردم درد را با تلاش مرتبط میکنند، تصمیم به تعویق انداختن، دارند.

به عنوان مثال: وقتی افراد برای اولین بار به ورزشگاه می­پیوندند، همه از تمرین طفره می­روند. آنها از فکر هدف قرار دادن، باشگاه ورزشی لذت می­برند. آنها احساس خوبی دارند که در حال پیشرفت هستند و به سمت اهدافشان سوق می­یابند. با این حال، اکثر آنهانمی­توانند سطح انگیزش خود را حفظ کنند. سرانجام انگیزه شان ناپدید شده و عنوان میدارند که با رفتن به باشگاه ورزشی درد با آنها همراه است.

 به خودشان میگویند بایستی زود از خواب برخیزی، یکساعتی رانندگی کنی، تغییر را بپذیری، سخت تمرین کنی، سپس برای بازگشت به خانه رانندگی کنی. آنها بیشتر سختی و مشقت کار را در نظر میگیرند تا پاداشش را. 

از طریق پاداش دادن به پیشرفتتان، با این اثر مقابله کنید. تا زمانی که اقدام کرده و به جلو حرکت میکنید، باید به خود پاداش دهید تا احساس خوبی داشته باشید و به خودتان کمک کنید تا در مسیرتان حرکت کنید. اینگونه میتوانید حرکت فعلی خود را حتی درصورت سختی راه، حفظ کنید.

۲.) درهرزمان تنها روی یک گام کوچک تمرکز نمایید.

تمرکز برکار
تمرکز برکار

یکی دیگر از دلایلی که افراد دچار تعلل می­شوند این است که از پیشرفت مستاصل میشوند. آنها سعی میکنند به جای تمرکز روی جزییات کوچک که بلافاصله میتوانند به آنها بپردازند، به شکلی کلی به قضیه بنگرند.

به عنوان مثال: اگر میخواهید باشگاه ورزشی را نشانه بروید، اما دوست ندارید این کار را انجام دهید، فقط روی یک گام که میتوانید بلافاصله انجام دهید متمرکز شوید: مثلا تغییر لباس .به من اعتماد کنید، وقتی لباستان را عوض کنید، روحیه شما نیز تغییر خواهد کرد. شما هم اکنون تکانه را تقویت نموده اید.

در مورد نوشتن هم همینطور است. اگر میخواهید مقاله ای با ۲۰۰۰ کلمه بنویسید اما انگیزه لازم برای انجام اینکار را ندارید، فقط به خود بگویید که تنها چیزی که برای نوشتن نیاز دارید فقط ۱۰۰ کلمه است. پس ازاتمام ، مطمئن باشید که میخواهید کلیه کار را ادامه داده و به پایان برسانید.

تمرکز بر روی انجام فقط یک گام کوچک در هر زمان، مقاومت شما را دربرابر اقدام بسیار کاهش میدهد. کار را آسان میکند. هنگامی که اینکار را کردید، خود را در یک حلقه عملی قرار میدهید که متوقفتان نمیکند!

۳.) یک شریک پاسخگویی بیابید وبه عنوان اهرم برای استرس مثبت از وی استفاده کنید.

انرژی مثبت
انرژی مثبت
 منبعی از انرژی مثبت برای خودتان بسازید که توسط شخصی مورداعتماد پیشرفتتان را بررسی کند.- شاون لیم 

بعضی اوقات استرس کم میتواند خوب باشد. دانشمندان از استرس مثبت به عنوان ” eustress” یاد میکنند. اما فقط ” عوامل استرس زا کافی نیستند- این مورد مرتبط با عکس العمل مثبت به عوامل استرس زا است که معمولا اکثر افراد را تحت الشعاع قرارمیدهد.

اما خوشبینی در مواجهه با چالشها در تمامی لحظات کار آسانی نیست. یک راه برای مقابله با این امر، ایجاد تعهد عمومی با یک دوست یا فرد مورد اعتماد معتبر است. این یک منبع ” استرس خوب” ایجاد میکند؛ چرا که شخصی حضور دارد تا پیشرفت شما را بررسی کند.

اینگونه است که میتوانید برای غلبه بر تعلل، از eustress استفاده کنید. بنابراین اگر میخواهید به چیزی برسید یا کاری انجام دهید، ایده خود را با افرادی که اماده حمایت از شما هستند به اشتراک بگذارید. وقتی اینکار را کردید، عهدی را ایجاد میکنید که احتمالا میخواهید آنرا حفظ کنید زیرا شخصی حضور دارد تا از شما فردی پاسخگو بسازد .

۴.) حواس پرتی را به حداقل برسانید.

تعلل و حواس پرتی
تعلل و حواس پرتی

همه ما میدانیم که حواس پرتی، یکی از رایج ترین عواملی است که مانع از انجام اقدامات مان میشود. تصور کنید وقتی میخواهید روی کاری خاص تمرکز کنید، اما ناگهان، دوست تان از شما میخواهد یک ویدئوی خنده دار را که در فیس بوک باب شده است، بررسی کنید، چه کار میکنید؟

اگر تصمیم دارید، ویدئو را بررسی کنید، کارتان را به تاخیر می­اندازید. به همین دلیل مهم است که پیشنهاد میکنم، تا حد امکان از شر حواس پرتی­ها خلاص شوید. روشی عالی برای مقابله با حواس پرتی و اطمینان ازانجام کار از طریق مسدودسازی زمان، صورت میگیرد.

به سادگی میتوانید تعداد بلوکهای زمان یا شکافها را در طول روزتان ایجاد کرده تا کارهای خاصی انجام دهید. در طی زمان معین، شما باید کاری انجام دهید مگراینکه فقط روی کارهایی که در مقابل شما قرار دارد تمرکزکنید تا اینکه کارتان به سرانجام برسد. به گفته کارشناسان، این یک روش کارآمدتر برای افزایش بهره وری است.

۵.) با مدیریت صحبت کردن با خود، بر تعلل غلبه کنید.

مدیریت خود
مدیریت خود

زمانیکه نحوه صحبت کردن با خودتان را تغییر میدهید، زندگیتان را تغییرمیدهید.- شاون لیم

ایا میدانید که تعلل اغلب از ذهن شما شروع میشود؟ باورکنید یا نه، این شما هستید که معمولا خود را از انجام کاری منع میکنید. این همان چیزی است که به خود می گویید : مرا از حرکت بازداشته است.

به خودتان بگویید که در آنجا باران می­بارد، بنابراین بهتر است در داخل خانه بمانید. شما خودتان را متقاعد میکنید که ایجاد یک وب سایت دشوار است.توجیه میکنید که از قبل خسته شده اید، بنابراین باید استراحت زیادی داشته باشید. همانطورکه میبینید، شما دشمن خودتان هستید.

غلبه بر تعلل شامل یادگیری چگونگی غلبه برگفتگوی منفی خود است. به جای فکر کردن در مورد همه بهانه هایی که مانع از اقدام شما میشود، این سوال را از خود بپرسید: این کار چه منافعی برایم دارد. ( ازنویسنده پرفروش ترین کتاب TheOneThing):

” آنچه میتوانم انجام دهم انجام کارهای آسان یا غیرضروری است؟ ”

این سوال میتواند به شماکمک کند یک کار کوچک و مهم را که بلافاصله میتوانید انجام دهید، شناسایی کنید. وقتی نحوه صحبت با خودتان را تغییرمیدهد، زندگی خود را تغییرمیدهد.

۶.) همیشه درمورد ” چرایی ” کار خود فکرکنید.

چرا تعلل؟
چرا تعلل؟

وقتی حس هدفمندی خود را از دست میدهید، به تعویق می­افتید. مردم به دلایلی کارها را انجام میدهند. دلیل هرچه باشد، وقتی آن را از دست بدهیم، ما نیز انگیزه وقدرت خود را برای انجام کارهای مهم از دست میدهیم.

به همین دلیل است که باید همیشه به خود یادآوری کنید که چرا کاری را انجام میدهید .چرا فکر میکنید بیشتر مردم در رسیدن به اهداف خود ناکام هستید؟ به این دلیل است که آنها علت روشن و مشخصی ندارند که بخواهند وظایفی را که آنها را به هدفشان نزدیک میکند، انجام دهند.

وقتی هدف شما قوی نباشد، انگیزه شما متزلزل خواهد شد. ترجیح میدهید کاری انجام دهید که لذت بخش تراز اقدام و کار بر روی اهداف خود باشد. بنابراین چرایی آنچه انجام میدهید را نیز درک کنید. هر وقت احساس وظیفه خود را به تعویق انداختید، به هدف تان فکر کنید و سپس ادامه دهید.

۷.) محیط خود را بهینه کنید.

بهینه سازی
بهینه سازی

محل کارتان را متحول کنید. مکانی عالی برای کاهش تعلل در وجودتان، خلق کنید.

محیطی که در آن قرار داریم، قدرت شکل دهی به زندگیمان را دارد.محیط پر سرو صدا و منفی هرگز شما را بهره ورنمیکند. برای غلبه بر تعلل، محیطی دلگرم کننده ایجاد کنید که به شما انگیزه میدهد تمام تلاش خود رابه کار ببندید.

به عنوان مثال: اگر مجبورهستید ساعت ها روی لپ و تاپ کارکنید، خودتان یک میز خوب و یک صندلی ارگونومیک راحت بگیرید. مطمئن شوید که درمعرض نور طبیعی کافی قرار دارید. بررسی کنید که دمای اتاق فقط برای عملکرد بهینه مناسب است.

یک ایستگاه کاری کثیف و بی نظم میتواند پریشان کننده باشد. لحظه ای که تعداد زیادی کاغذ و جدول کثیف را میبینید، قلم های پراکنده، کتابها و پرونده ها را درهمه جا مشاهده میکنید- ممکن است بخواهید محل کارتان را تر کنید، زیرا در حال حاضراحساس استرس دارید.

ایستگاه کاری خود را تغییر دهید. مکانی عالی برای کارتان ایجاد کنید تا عملکردتان کمتر به تعویق بیفتد.

آیا این راهکارها را برای غلبه بر تعلل مفید یافتید؟ چرا بلی یا چرا خیر؟ نظرات خود را با دیگران در میان بگذارید.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید