با یادگیری ضربه درمانی متخصص طب سوزنی خودتان باشید

ضربه درمانی

فهرست مطالب

ضربه درمانی، ضربه تراپی (tapping therapy) یا EFT (تکنیک رهایی ذهن یا تکنیک رها شدن از احساسات)  از سیستم کانال‌های انرژی یا مریدین‌های انرژی( energy meridians) در داخل بدن استفاده می‌کند.

ضربه درمانی ترکیبی از طب فشاری باستانی چینی همراه با روانشناسی مدرن می‌باشد. یادگیری EFT نسبتاً آسان است و به محض این که بدانید که چگونه این کار را انجام دهید، نتایج فوق‌العاده آن را کسب خواهید کرد.

طبق باورهای باستانی بدن هم مانند همه‌چیز در جهان، از انرژی تشکیل‌شده است. با بازگرداندن تعادل به انرژی‌های بدن، احساسات منفی و علائم جسمی ناشی از اختلال انرژی برطرف خواهد شد.

ضربه زدن، تعادل انرژی بدن را بازیابی می‌کند و احساسات منفی را مغلوب می‌کند.

در طول EFT، احساسات و عواطفی را مطرح می‌کنید که می‌خواهید پاک کنید. و بر روی مشکلاتی که می‌خواهید حل کنید، تمرکز می‌کنید.

به‌عنوان‌مثال، هنگامی‌که استرس دارید همراه با تحریک نقاط فشاری، در مورد آن صحبت کنید. در این حالت شما احساس آرامش کرده و به تمام افکار استرس‌زا جواب منفی خواهید داد و زمینه را برای افکار مثبت و تقویت‌کننده فراهم می‌کنید.

EFT می‌تواند برای بسیاری از جنبه‌های زندگی مفید باشد و به شما در هدایت زندگی‌تان به سمت بهترین‌ها کمک کند.

ضربه درمانی و کانال های انرژی

ضربه درمانی و طب سوزنی

حتماً تابه‌حال اسم کانال‌های انرژی بدن را شنیده‌اید. به زبان ساده، انرژی در بدن شما در امتداد شبکه خاصی از کانال‌ها جریان می‌یابد. شما می‌توانید از این انرژی در هر نقطه از این سیستم استفاده کنید.

این مفهوم از آموزه‌های طب سنتی چینی نشات گرفته است که از انرژی بدن به‌عنوان “چی” یاد می‌کنند. در دوران باستان، چینی‌ها ۱۰۰ نقطه برای کانال‌های انرژی کشف کردند. آن‌ها همچنین کشف کردند که تحریک این نقاط می‌تواند به بهبودی کمک نماید.

هر کانال انرژی دارای چندین نقطه فشار در طول مسیر خود است. با تمرکز بر روی یک مسئله خاص هنگام فشار دادن این نقاط، یک سیگنال به آمیگدالا ارسال می‌کنیم. آمیگدالا ناحیه‌ای از مغز است که مسئول احساسات، غرایز زنده ماندن و حافظه است.

تهدیدهای ادراکی مانند استرس یا پاسخ‌های منفی دیگران، آمیگدالا را تحریک می‌کند و می‌تواند استرس مزمن ایجاد کند. ایده پشت ضربه درمانی این است که پاسخ خود را در برابر این تهدیدها دوباره برنامه‌ریزی کنید. جهت انجام این کار باید بر عصبانیت، غم یا هر احساس دیگری که شما را متوقف می‌کند، تمرکز کنید. با این عمل سیگنالی به آمیگدالا ارسال می‌شود که می‌گوید در امنیت هستید.

از بعضی جهات، ضربه تراپی به طب سوزنی شبیه است. طب سوزنی از طریق تحریک کانال‌های انرژی بدن و جریان انرژی به بهبودی کمک می‌کند. بااین‌حال، برخلاف ضربه تراپی، طب سوزنی از سوزن‌های مختلفی استفاده می‌کند! عدم به‌کارگیری ” سوزن ” قطعاً یکی از مزایای ضربه درمانی است.

به‌علاوه استاد شدن در طب سوزنی سال‌ها به طول می‌انجامد. پزشکان طب سوزنی باید صدها نقطه‌ی کانال‌های انرژی در امتداد بدن را به خاطر بسپارند.

ضربه درمانی، ساده و بدون درد است. توسط هرکسی قابل یادگیری است و هر زمان که بخواهید، هرکجا که باشید می‌توانید آن را بر روی خود اعمال کنید.

ضربه درمانی و طب سوزنی

ضربه درمانی در چه چیزهایی می‌تواند مؤثر باشد؟

ضربه درمانی برای موارد مختلفی می‌تواند کارایی داشته باشد. می‌تواند احساس شما را در مورد خودتان بهبود بخشد. با کمک این روش می‌توانید از شر باورهای محدودکننده خلاص شوید.

به شما کمک می‌کند تا بر روی آسیب‌های گذشته کارکنید و از چیزهایی که مانع پیشرفتتان می‌شوند بگذرید و به جلو حرکت کنید.

هدف ضربه تراپی این است که بدن، ذهن و روح را دوباره مرتب کند تا احساسات منفی و تنش ناشی از آن را کنار بگذارید و در جهت مثبت و شفابخش پیش بروید. تکنیک‌های ضربه درمانی به طور خلاصه می‌تواند در موارد زیر به شما کمک کند:

  • از بین بردن دردهای مزمن مثل میگرن
  • کاهش وزن
  • کاهش خستگی و افزایش سطح انرژی
  • مقابله با مشکلات عاطفی مانند عزت‌نفس پایین، افسردگی و اضطراب
  • کاهش استرس کوتاه‌مدت یا مزمن
  • کمک به بهبود بیماری‌های خود ایمنی
  • کمک به بهبود کیفیت خواب
  • بهبود عملکرد ورزشی، تمرکز و هماهنگی

با ضربه درمانی الگوهای قدیمی ‌را تغییر دهید

اگر مانند بسیاری از افراد احساس می‌کنید گرفتار چرخه‌ای از احساس غم، ‏افسردگی، اضطراب، نارضایتی و ناراحتی شده‌اید، از درمان‌های گران و بی‌اثر خسته شده‌اید و می‌خواهید الگوهای قدیمی ذهنی و روانی که ‌زندگی روزمره را اداره می‌کنند تغییر دهید، می‌توانید از ضربه درمانی کمک بگیرید.

ضربه تراپی راهی برای تغییر کامل این الگوها، بازنویسی گذشته و ایجاد آینده‌ای جدید است. با یادگیری این تکنیک می‌توانید سریع‌تر از گذشته الگوهای ذهنی خود را تغییر دهید، رشد کنید، شکوفا شوید و بهترین خود ‏باشید.

بدنتان ازآنچه تصور می‌کنید قدرتمندتر است. مملو از زندگی، انرژی و توانایی برای ترمیم خود می‌باشد. با ضربه درمانی، می‌توانید قدرت آن را کنترل کنید.

اگر می خواهید در مورد قدرت ذهن بیشتر بدانید، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

ذهن درمانی چیست؟ چطور می‌توانیم با قدرت ذهن جسممان را درمان کنیم؟

[/su_box]

ضربه درمانی (EFT) را در ۵ مرحله بیاموزید

برای انجام ضربه تراپی به طور خلاصه باید روی احساسات منفی‌تان تمرکز کنید: ترس یا اضطراب، یک خاطره بد، یک مشکل حل‌نشده یا هر چیزی که شما را آزار می‌دهد.

درحالی‌که تمرکز ذهنی خود را بر روی این مسئله حفظ کرده‌اید، از نوک انگشتان استفاده کنید تا ۵-۷ بار روی هر ۱۲ نقطه کانال انرژی بدن ضربه بزنید. ضربه زدن بر روی این نقاط – ضمن تمرکز بر پذیرش و حل احساسات منفی – انرژی بدنتان را به حالت متعادل باز می‌گرداند.

برای به‌کارگیری مؤثر EFT می‌توانید پنج مرحله زیر را انجام دهید.

نکته: اگر بیش از یک مسئله یا ترس دارید، می‌توانید این مراحل را تکرار کنید تا به آن بپردازید و شدت احساسات منفی خود را کاهش دهید یا از بین ببرید.

به‌طورکلی یادگیری EFT،  پنج دقیقه زمان می‌برد، اما تسلط بر آن‌یک عمر طول می‌کشد.

 مشکل را شناسایی کنید

برای اینکه این تکنیک مؤثر باشد، ابتدا باید مشکل یا ترس خود را شناسایی کنید. هنگام ضربه زدن، این نقطه کانونی شما خواهد بود. هدف اصلی این است که هر بار فقط روی یک مشکل تمرکز کنید، اثبات‌شده انجام این کار موفقیت را افزایش می‌دهد.

 شدت اولیه را آزمایش کنید

پس از شناسایی حوزه مشکلتان، باید معیار سطح شدت را تعیین کنید. سطح شدت در مقیاس ۰ تا ۱۰، درجه‌بندی می‌شود. عدد ۱۰ نمایانگر بدترین یا دشوارترین حالت ممکن است. این مقیاس درد و ناراحتی احساسی یا جسمی که از مسئله موردنظرتان احساس می‌کنید را ارزیابی می‌کند.

ایجاد معیار به شما کمک می‌کند تا پس از انجام یک دوره کامل EFT، پیشرفت خود را کنترل کنید. اگر شدت اولیه شما قبل از ضربه زدن ۱۰ بود و در پایان به ۵ رسید؛ به معنی این است که توانستید ۵۰ درصد پیشرفت داشته باشید.

جمله تأکیدی مناسب را بیابید

قبل از ضربه زدن، باید عبارتی را پیدا کنید که توضیح دهد سعی دارید به چه چیزی بپردازید. این جمله تأکیدی باید بر دو هدف اصلی زیر متمرکز شود:

  • تصدیق مشکل
  • پذیرفتن خود باوجود مشکل

عبارت رایج این است: “حتی اگر این [ترس یا مشکل] را داشته باشم، خودم را عمیقاً و کاملاً قبول دارم.”

می‌توانید این عبارت را طوری تغییر دهید که متناسب با مشکلتان باشد. به یاد داشته باشید این عبارت نباید به شخص دیگری وابسته باشد.

به‌عنوان‌مثال، نمی‌توانید بگویید، “حتی اگر مادرم بیمار باشد، من خودم را کاملاً قبول دارم.” بهتر است این وضعیت را با گفتن این جمله بیان کنید، “باوجوداینکه به علت بیماری مادرم ناراحت هستم، من خودم را کاملاً قبول دارم.”

خواندن کتاب زیر می تواند به شما در قبول شرایط زندگی تان و رسیدن به آرامش کمک کند.

کتاب نیروی حال

این کتاب، روشی خاص را برای پایان دادن به رنج و دستیابی به آرامش درونی ارائه می‌دهد.

اکنون بخوانید

ترتیب ضربه زدن در EFT

۱۲ کانال انرژی اصلی وجود دارد که در هر طرف بدن به‌صورت آینه‌ای قرار دارند و با اندام‌های داخلی مطابقت می‌کنند. بااین‌حال، EFT به طور عمده بر روی ۹ مورد زیر تمرکز دارد:

نقاط ای اف تی

  • لبه‌ی دست (‌KC): این نقطه در قسمت گوشتی لبه‌ی خارجی دست، درجایی بین بالای مچ و پایه‌ی انگشت کوچک، قرار دارد. KC همان قسمتی از دست است که در کاراته برای شکستن اجسام با آن ضربه وارد می‌کنند.
  • بالای سر (TH): اگر از بالای سر یک گوشتان را با خطی به گوش دیگرتان وصل کنید و خط دیگری هم از بینی تا پشت سرتان بکشید، نقطه‌ی TH درست در محل تلاقی این دو خط خواهد بود.
  • ابرو (EB): این نقطه در ابتدای ابرو درست بالای کناره‌ی بینی قرار دارد.
  • گوشه‌ی چشم: (SE) این نقطه روی استخوان لبه‌ی خارجی گوشه‌ی چشم قرار دارد.
  • زیر چشم (UE): این نقطه روی استخوان زیر چشم حدود ۲.۵ سانتی‌متر پایین‌تر از مردمک قرار دارد.
  • زیر بینی (UN): این نقطه در محدوده‌ی کوچک بین انتهای بینی و بالای لب بالایی قرار دارد.
  • چانه (Ch): این نقطه دقیقاً روی چانه نیست، بلکه بین فرورفتگی چانه و لب پایینی قرار دارد.
  • ابتدای ترقوه (CB): این نقطه در محل تلاقی جناغ، ترقوه و دنده‌ی اول قرار دارد. برای پیدا کردن این نقطه ابتدا انگشت اشاره‌تان را روی شکاف U شکل بالای استخوان سینه قرار دهید، (تقریباً جایی که گره کراوات قرار می‌گیرد). انگشتتان را از پایین همین قسمت U شکل حدود ۲.۵ سانتی‌متر به سمت ناف حرکت دهید. این نقطه بااینکه دقیقاً روی ترقوه نیست، اما به این اسم شناخته می‌شود.
  • زیر بغل (UA): این نقطه حدود ۱۰ سانتی‌متر پایین‌تر از زیر بغل قرار دارد.

نقاط ضربه درمانی

مراحل ضربه زدن

درحالی‌که سه بار عبارت تأکیدی خود را بیان می‌کنید، با ضربه زدن روی نقطه لبه‌ی دست‎ شروع کنید. سپس، بر روی هر نقطه بین ۵ تا ۷ بار ضربه بزنید و به ترتیب از نقاط صعودی به سمت پایین حرکت کنید:

      • لبه دست
      • ابرو
      • کنار چشم
      • زیر چشم
      • زیر بینی
      • چانه
      • ابتدای استخوان ترقوه
      • زیر بازو
      • پس از ضربه زدن روی نقطه زیر بغل، این روند را با ضربه زدن بر روی نقطه سر تمام کنید.

هنگام ضربه زدن روی نقاط صعودی، یک عبارت یادآوری کننده را بیان کنید تا تمرکزتان را بر روی مشکل حفظ کنید.

مثلاً اگر عبارت تأکیدی‌تان این باشد: ” باوجوداینکه به علت بیماری مادرم ناراحت هستم، من خودم را کاملاً قبول دارم “، عبارت یادآوری‌تان می‌تواند این باشد: “غم و اندوهی که به خاطر مریضی مادرم حس می‌کنم.” این عبارت را در هر نقطه‌ای که ضربه می‌زنید، بیان کنید.

این فرآیند را دو یا سه بار تکرار کنید.

 شدت نهایی را آزمایش کنید

در پایان فرآیند ضربه درمانی، سطح شدت خود را در مقیاس ۰ تا ۱۰ ارزیابی کنید. نتایج خود را با سطح شدت اولیه مقایسه کنید. اگر به عدد ۰ نرسیده‌اید، این کار را تکرار کنید تا زمانی که به آن برسید.

ضربه درمانی

پژوهش‌ها درباره ضربه درمانی چه می‌گویند

مانند بسیاری از هنرهای شفابخشی که از دانش باستانی استفاده می‌کنند، ضربه درمانی نیز با بدبینی مواجه شده است. بسیاری از پزشکان و روانشناسان به‌رغم شواهد پزشکی و افرادی که خود از EFT استفاده کرده‌اند، آن را رد می‌کنند.

در سال‌های اخیر، تحقیقات انکارناپذیری موفقیت ETF را ثابت می‌کنند. یکی از آن‌ها، مطالعات انجام‌شده در دانشکده پزشکی هاروارد است که این ادعاها را تأیید می‌کند.

تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه‌های معتبر طی دهه گذشته نشان داده است که استرس و واکنش ترس در مغز – که توسط بخش بادام شکل مغز به نام آمیگدالا کنترل می‌شود – با تحریک نقاط کانال‌های انرژی مورداستفاده در طب سوزنی، طب فشاری و البته، ضربه تراپی می‌تواند کاهش یابد.

چندین مطالعه نشان داده‌اند که EFT ممکن است برای برخی بیماری‌ها مانند اضطراب و PTSD نیز مؤثر باشد.

بااین‌حال، تحقیقات تا به امروز محدود بوده‌اند و برخی از مطالعات در گروه بسیار کوچکی انجام‌شده‌اند. یک انتقاد دیگر این است که برخی از مطالعات قبلی در روش‌های علمی ‌خود دارای اشکال هستند که این امر می‌تواند نتایج را غیرقابل‌اعتماد کند.

دانلود اپلیکیشن

سخن آخر

ضربه درمانی یا EFT یک روش درمانی جایگزین برای بهبود شرایط عاطفی و جسمی ‌است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که ممکن است برای بهبود اضطراب، افسردگی و PTSD مؤثر باشد؛ اما همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز هست.

اگرچه خوددرمانی با ضربه تراپی به برخی افراد کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشند، اما استفاده از روش‌های درمان حرفه‌ای برای درد یا مسائل عاطفی نیز مهم است. اگر قصد استفاده از EFT را دارید، ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید