شادتر زیستن ؛ در جست‌وجوی یک شادی بادوام

شادتر زیستن ؛ در جست‌وجوی یک شادی بادوام

فهرست مطالب

من اکنون دریافته‌ام برای شادتر زیستن باید بتوانم وقتی با روش‌های تأییدشده، چه علمی- درمانی و چه مبتنی بر قول و سخن قدیمی‌ها، زندگی و ذهن پیچیده خودم را مدیریت کنم. هیچ‌چیز سخت و رازآلودی وجود ندارد. من فرزند زمانه خویش هستم و می‌توانم از پس یک سری ناهمواری‌ها بربیایم!

برای شادتر زیستن چه باید کرد؟

شادتر زیستن چگونه ممکن می شود؟

تقریباً برای همه ما ثابت شده است که نوشتن از احساساتمان، چه خوب و چه منفی، و برای تماشای ستاره‌ها، شبی طولانی را زیر آسمان خاموش شب گذراندن ازجمله روش‌های بهبود حال روحی و گام نهادن در مسیر شادتر زیستن است.

ریزه‌کاری‌های جالب دیگری هم در ادامه وجود دارد که بنا بر قول روانشناسان اثرات محسوس و چشمگیری بر افزایش انرژی روحی می‌گذارد.

درک مفهوم شادی یکی از چالش‌برانگیزترین مبارزات بشر در اعصار مختلف بوده است.

سه چیز که بابت آن قدردان هستم

این فهرست کوتاه و کوچک از وجود سه شانس در زندگی را می‌توانید بالای تخت خواب یا روی در یخچال جلوی چشمتان بگذارید.

بنا بر مطالعات انجام‌شده در انجمن روانشناسی آمریکا، سه گروه از افراد داوطلب برای مطالعه هفتگی مجله، با تمرکز بر موضوعی خاص در نظر گرفته شدند. درحالی‌که گروه اول از پیشامدهایی نوشتند که در هفته گذشته برایشان اتفاق افتاد، گروه دوم به دردسرهایی که در آن هفته گرفتارش شدند پرداختند و گروه سوم هم از چیزهایی نوشتند که بابتش قدردان هستند.

از این دوره آزمایشی، ده هفته سپری شد. گروه قدردان احساس خوش‌بینی و رضایت بیشتری نسبت به زندگی‌شان داشتند و همینطور نشانه‌های درد و ناراحتی جسمانی کمتری را تجربه کردند.

از پیاده‌روی ساده تا شکار ستاره‌های آسمان شب

درمجموع انجام یک فعالیت باحال دلیل محکمی برای شادتر زیستن است.

همان دوهفته‌ای که مسافر جنوب شرق ایران دوست‌داشتنی بودم و از بندر جاسک تا کوه‌های مریخی چابهار و بندر بریس را در حافظه تصویری‌ام ثبت کردم، برای من کافی بود تا بفهمم شادی، فعالیت دور از ذهنی نیست.

مهم‌ترین و اولین ارمغان یک پیاده‌روی ساده و یک سفر کوتاه، حتی به کوتاهی یک پایان هفته، کاهش سطح استرس و افزایش میزان رضایت شخصی خواهد بود.

زندگی شهری، خیلی از ما را می‌تواند کج‌خلق و دل‌خسته کند. خبر خوب اینکه حتی با همین پیاده‌روی‌های روزانه و ثبت‌نام در گلگشت‌های آخر هفته به اطراف شهرتان می‌توانید از انرژی‌های منفی که مانع شادتر زیستن می‌شوند دور شوید.

ماه گذشته آزمایش جالبی روی یک گروه ۳۸ نفره ( ۱۸ زن و ۲۰ مرد) انجام شد؛ این آزمایش در دو گروه صورت گرفت؛ گروه اول نود دقیقه پیاده‌روی در طبیعت داشتند و گروه دوم همین کار را در شهر انجام دادند.

نتیجه به شرح زیر بود:

◄ گروه نخست- کاهش افکار منفی نسبت به خود پس از پایان پیاده‌روی

◄ گروه دوم- تغییری در روحیه خود مشاهده نکردند.

درواقع، اسکن مغزی این دو گروه بر کاهش فعالیت قشر پیشانی مغز، (بخشی که نقش کلیدی در برخی اختلالات رفتاری ناشی از افکار منفی دارد،) در گروه اول اشاره داشت. گروه دوم محروم از این مزیت بودند.

بهتراست بدانید: غرق شدن در شگفتی‌های طبیعی زمین، کاری می‌کند تا روحیه ماجراجویی و کنجکاوی در مورد هستی و طبیعت در شما تقویت شود.

کافئین؛ بهانه خوشمزه شادتر زیستن

نقش کافئین در شادتر زیستن

پر بیراه نیست که آن را « محرک مرکزی» می‌خوانند!

کافئین در نقش یک انگیزاننده اصلی سیستم عصبی، فقط به افزایش سطح هوشیاری شما کار ندارد، بلکه باعث بهبود خلق‌وخو هم می‌شود.

در بسیاری از مطالعات آزمایشگاهی و بالینی به ارتباط قوی مصرف کافئین و کاهش دل‌مردگی و حتی پایین آوردن آمار خودکشی و درنهایت شادتر زیستن پرداخته‌شده است.

ناگفته نماند که در یک سری از همین مطالعات به اهمیت کافئین موجود در قهوه در قیاس با چای و سایر نوشیدنی‌های کافئین دار پرداخته شد است.

مراقبه

فکر می‌کنید باید لباس یک بودائی را بر تن کرده یا مثل دراویش دوره‌گرد، از سفرهای معنوی بی‌پایان خود برای مردم تعریف کنید؟!

فعلاً دست از جاه‌طلبی بردارید و بدانید که در مطالعات انجام‌شده فراوانی به نقش پررنگ مدیتیشن یا مراقبه برای زمان کوتاهی در روز یا هفته پرداخته‌شده است.

در بررسی‌های منتشرشده روی تمرین کننده‌های مراقبه، مثل بودائی‌ها، نشان داده شد که مغز این گروه، مناطق بهبودیافته بهتری دارد که باعث تقویت آگاهی و کنترل احساسات می‌شود.

بد نیست بدانید که افرادی با مغزهای فعال احتمالاً تمایل بیشتری به انجام انواع مدیتیشن دارند که ازجمله محبوبترین آنها می‌توان به یوگا و مدیتیشن ذن اشاره کرد.

تکنیک مدیتیشن ذن ؛ هنر فکر کردن به هیچ

تأکید در مدیتیشن ذن بر رهاسازی و بی‌اعتنایی به هرگونه فکر است.

اکنون بخوانید

در مطالعات دیگر بر این حقیقت تأکید شده است که انجام دوره کامل مراقبه باعث تغییراتی در مغز می‌شود که نشانه‌هایی همچون خودآگاهی، داشتن  چشم‌انداز و بصیرت و تقویت حافظه را به همراه خواهد داشت.

خواننده شگفت‌انگیزی باش

احتمالاً هنوز از اثرات جالب‌توجه خواندن سفرنامه‌ها باخبر نیستید.

در سال ۲۰۱۲، مطالعه کوچکی روی یک گروه از سفرنامه خوان‌ها انجام شد. احساس رضایتمندی درونی، استرس کم و تمایل به انجام کارهای داوطلبانه در این گروه بیشتر از دیگران بود.

برای شادتر زیستن لازم نیست «حتماً» یا «همیشه» سفر کنید، از خواندن سفرنامه‌های ماجراجوهای ایرانی مثل آرش نورآقائی، هدی رستمی یا حسین عبداللهی لذت ببرید.

خوب بخواب

رابطه خواب خوب با شادتر زیستن

به این فکر نکنید که چطور زندگی مدرن باعث کم‌خوابی ما شده است، بلکه به خاطر بسپارید خواب کافی ازجمله حیاتی‌ترین منابع سلامت شخصی، بهبود عملکرد مغز و حافظه و عواطف انسانی باکیفیت، است.

◄◄ اگر خواننده بزرگ‌سال این مقاله هستید باید بین ۷-۸ ساعت خواب در روز داشته باشید و اگر نوجوان هستید یا فرزند کودک یا نونهالی در خانه دارید، این ساعت بیشتر می‌شود.

درصورتی‌که حتی برای یک قیلوله کوتاه چند دقیقه با خودتان سروکله می‌زنید باید منتظر پیام بدنتان برای ابراز نیاز خودش باشید:

  • بی‌خوابی باعث عصبی شدن شما می‌شود.
  • کاری می‌کند تا اشتهای کافی برای خوردن وعده‌های غذایی‌تان نداشته باشید.
  • انضباط فردی شما را مختل می‌کند.
  • روی روابط فردی، اجتماعی و عاطفی شما اثر بدی می‌گذارد.

وقتی غمگینی، کاری بکن

داشتن احساسات مثبت این قدرت را دارد که احساسات منفی شما را طبیعی جلوه بدهد و از آن بهتر، به فعالیت بیشتر و مثبت شما و درنتیجه شادتر زندگی کردن شما کمک خواهد کرد.

تابه‌حال روی این موضوع متمرکزشده‌اید که چه مواردی شامل احساسات مثبت می‌شوند؟

پس از یافتن پاسخ متناسب با تجربیات فردی خود، می‌توانید به تأثیر چشمگیر این احساسات در کنترل حال ناخوبتان پی ببرید.

من با احساس خوشایند پس از گردگیری ساده به سراغ مدیریت غم، بدبینی یا انزوا رفته‌ام

مشارکت

به‌عنوان یک راهنمای گردشگری تورهای فرهنگی در ایران با یک جمله خبری ساده می‌گویم که « مشارکت فرهنگی یک بهانه، حال خوب کن است».

پنجاه‌هزار نفر از بزرگ‌سالان نروژی برای ارزیابی سطح اضطراب، افسردگی و رضایت از زندگی انتخاب شدند:

◄ سطح اضطراب و دل‌خستگی گروهی که اهل سرگرمی بازدید از موزه یا رفتن به سینما یا تئاتر بودند بسیار پایین بود.

◄ افرادی که دل‌ودماغ انجام این کار را نداشتند رضایتمندی کمتری نسبت به زندگی داشتند.

و چه بهانه‌ای بهتر از این برای شادتر زیستن؟!

یک ترانه غم‌انگیز گوش بده

فراموش نکنید که شادی امری کاملاً درونی و شخصی است؛ به بیان ساده‌تر شاید گوش دادن به ترانه یاور همیشه مؤمن برای من، منبع الهام بخشی از شعف درونی باشد درحالی‌که فرد دیگری با شنیدن آن، احساس اندوه و مرور خاطرات غم‌انگیز داشته باشد.

اما نکته جالب‌توجه در مورد تکنیک‌های شادتر زیستن این است که گوش دادن به موسیقی غم‌انگیز تقریباً یکی از کارهای رایج بین هر فرهنگ و نژادی برای افزایش شادی است!

در مطالعات انجام‌شده روی ۷۷۲ نفر از ساکنین دو جهت مخالف کره زمین، این نتیجه به دست آمد که شنیدن موسیقی حزن‌انگیز، « اثرات عاطفی مفید مثل تنظیم احساسات و احوالات ناخوش و ایجاد حس دلداری» را باعث می‌شود.

اهداف قابل‌دسترسی

شما هم مثل من عاشق نوشتن یک « باید انجامشون بدم» یا to do list جمع‌وجور از کارهای روزانه هستید؟

اینفوگرافی شادتر زیستنپس با دقت این قسمت را بخوانید:

«باید انجامشون بدم» ها لزوماً یک لیست بلندبالا از اهداف سالانه یا بلند مدت نیستند. اینجا تأکید روی « انجام» دقیق و کامل « یک هدف» است و این هدف می‌تواند یک برنامه روزانه ساده باشد که لازم است شما برای انجام دادنش وقت و تمرکز لازم را داشته باشید.

پس فراموش نکنید که شادتر زیستن مساوی با رسیدن به هر هدفی به هر قیمتی نیست. شما باید اهداف مشخص را که میدانید برای رسیدن به آن توان و تمرکز کافی دارید، بررسی و انتخاب کنید.

◄ رسالت جهانی حفظ محیط زیست روی شانه‌هایتان سنگینی می‌کند؟ فقط کافی است زباله سازی نکنید.

کینه شتری ممنوع!

رنجیدن از رفتار ناعادلانه یک نفر بدون شک حق طبیعی هر انسان سالمی است اما ادامه‌دار کردن این رنجش برای طولانی‌مدت، موضوع دیگری است.

کینه‌توزی ازجمله موانع شادتر زیستن است. چون:

  • بخش زیادی از انرژی مثبت و حال خوب شما را دیوانه‌وار مصرف می‌کند.
  • عواطف منفی ناشی از آن، باعث ایجاد حس خشم در شما می‌شود.
  • شما را در مسیر سنگلاخی و بی‌پایان انتقام قرار می‌دهد.
  • انگیزه و فرصت زندگی باکیفیت را از شما می‌گیرد.

درحالی‌که بخشش و فراموشی ناشی از بخشیدن باعث این اتفاقات می‌شود:

  • بهبود سلامت جسمی
  • فشارهای روانی کمتر
  • افزایش توانمندی‌های جسمی
  • زندگی باکیفیت و بادوام‌تر

زندگی جنسی سالم و منظم

رابطه زندگی جنسی با شادتر زیستن

مقالات متعددی در این مورد نوشته و منتشرشده که به یک حقیقت علمی مهم پرداخته است:

کاهش فاصله رابطه جنسی از ماهی یک‌مرتبه به هفته‌ای یک‌مرتبه درواقع همان کیفیت شادی را به شما می‌دهد که واریز مبلغی در حدود یک میلیارد تومان پول بی‌خبر به حسابتان با روح و روان شما می‌کند!

خوش‌بین اما واقع‌گرا

این ترکیب جالب و مهم را در سال‌های نزدیک به دهه چهارم زندگی‌ام درک کردم. زندگی با عینک انسانی که واقعیت‌ها را با گوشت و پوستش حس کرده ولی همچنان خوش‌بین و محکم ادامه می‌دهد، بسیار شگفت‌انگیز و زیبا؛ اما سخت و ترسناک.

یک « خوش‌بین واقع‌گرا» ترکیبی از همه انواع شخصیت را در حوزه روانشناسی شخصیت خود دارد تا موفق باشد. برخلاف آن فرد ایده آل گرا در پی رویارویی با موقعیت‌های چالش‌برانگیز در قابی از واقعیت است؛ واقعیتی گریزناپذیر. شادتر زیستن برای او یعنی استفاده از نوآوری‌های فردی و چشم‌انداز مثبت برای مدیریت مشکلات و سختی‌ها.

خاک‌بازی

تنفس در هوای آغشته به بوی خاک کاری می‌کند تا شادی و انرژی درونی شما برای شادتر زیستن تقویت شود. در بررسی‌های آزمایشگاهی این نتیجه حاصل شد که باکتری موجود در خاک تقریباً همان اثر داروهای ضدافسردگی را دارد. باکتری بی‌خطر مایکوباکتریوم واکا Mycobacterium vaccae ، پس از تزریق به موش، باعث رهاسازی هورمون سروتونین ( شادی‌بخش و ضدافسردگی) می‌شود.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]افزایش انرژی درونی با انجام چند راهکار ساده ممکن می شود

[/su_box]

فراموش نکنید که کمبود ترشح این هورمون در مغز، زمینه‌ساز افسردگی در فرد است.

نکته جالب‌توجه اینکه، بیماران سرطانی بنا بر گزارش‌هایی اعلام کردند که پس از تماس با این نوع باکتری، طی باغبانی یا هرگونه تماس بدنی با خاک، احساس بهتری نسبت به زندگی پیداکرده‌اند.

ناهار در ساحل

به‌عنوان کسی که در شمال ایران و در فاصله ده‌دقیقه‌ای از ساحل دریا زندگی می‌کند، تأکید می‌کنم که چقدر وقت‌گذرانی لب ساحل حتی برای خوردن یک وعده غذا، لذت‌بخش و تأثیرگذار است.

منظور البته لزوماً ساحل دریا نیست. مهم این است که مسیر شادتر زیستن خود را در جایی غیر از خانه و محل کارتان هم پیدا کنید.

پایان‌بخش

نوشتن از شادی، به‌تنهایی عامل شادی‌آفرینی است مخصوصاً اگر شخصاً در جست‌وجوی آن باشی و احساس کنی شادی در ناکجاآباد است و امیدی برای رسیدن به آنجا وجود ندارد.

اگر هنوز دنبال دلایل بزرگ و خاص برای شادتر زیستن می‌گردید و تمرین‌های بالا برایتان ارزش واقعی خودش را پیدا نکرده است بد نیست این مقاله را با طرح یک پرسش ساده تمام کنم

« شادی قرار است چگونه من را مجذوب خودش کند؟»

هدی صادقی

من می‌نویسم. در کنار سفر، مهربانی، آشپزی و سکوت، از این هنر، برای معنا دادن به زندگی ام بهره می‌برم.

2 دیدگاه‌ها

  1. انصافا قهوه بهتر از چایی هست
    هرچی من توی خونه و بین رفقا اهل قهوه خوردن هستم انهای دیگه چایی خور هستن
    فقط چرا نگفتین قهوه فرانسه خیلی بهتر از قهوه اسپرسو هست و دل ادمیزاد رو شاد میکنه؟
    باتشکر از مقاله خوب شما

    • سلام اسی عزیز
      شکمو ها و خوش خوراک ها از این قسمت مقاله بیشتر خوششون اومد :))
      هرچی گشتم در کامنتت خبری از عطر جانفزای قهوه فرانسه ندیدم.
      خیلی ممنون که باعلاقه خوندی و نظر دادی.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید