چگونه با ریز عادت‌ ها کارایی‌مان را افزایش دهیم

چگونه با ریز عادت ها کارایی مان را افزایش دهیم

آیا می‌­دانید بهترین راه نهادینه کردنِ عادت­‌های خوب و استفاده از آن­‌ها در جهت بالا بردن کارایی‌تان این است که قدم­‌های کوچک و نه بزرگ بردارید؟ در این مقاله قصد داریم راه این کار یعنی ایجاد ریز عادت‌‌ها را به شما بیاموزیم!

عادت، پدیدۀ گمراه‌کننده‌ای است؛ خطرناک‌ترینِ آن­‌ها می­‌تواند تمام تلاش‌­های‌تان را بی­‌ثمر کند و بهترین‌شان هم به این راحتی‌­ها نهادینه نمی­‌شود. در دهۀ ۱۹۵۰، جراح پلاستیکی به نام ماکسول مالتز، اعلام کرد که ساختن هر عادت و روال جدیدی ۲۱ روز طول می­‌کشد.

نظریه او خیلی زود به یک قانون نانوشته تبدیل شد؛ اما در سال ۲۰۰۹، فیلیپا لالی، محقق علوم بهداشت بعد از انجام یک سری مطالعات گفت: «۲۱ روز خیلی کم است دکتر مالتز!». لالی و تیم محققانش دریافتند که درواقعیت، نهادینه کردن یک عادت بیش از دو ماه-یا به‌طور متوسط ​​۶۶ روز-زمان خواهد برد.

این مطالعه همچنین نشان داد که میزان موفقیت افراد در پایبندی به هر عادتی به خود فرد و نوع آن عادت بستگی دارد؛ برای مثال عاداتی مانند ۱۵ دقیقه دویدن قبل از شام، که به پیگیری و تلاش بیشتری نیاز دارند، چالش‌برانگیزتر هستند.

البته این خبر بدی نیست. بلکه برعکس؛ عادات خوب همچنان می‌­توانند بزرگ‌ترین متحدان شما در تلاش برای رسیدن به کارایی بیشتر باشند؛ اما بهترین راه شکل دادن به آن­‌ها این است که قدم­‌های کوچک بردارید و خودتان را زیاد خسته نکنید.

اینجاست که ریز عادت­ وارد صحنه می­‌شود؛ مفهومی که توسط استفان گیز، نویسندۀ کتاب ریز عادت­‌ها: عادات کوچک، نتایج بزرگ، ابداع شده است.

کتاب دیگری که می‌تواند به شما در درک هر چه بهتر این مفهوم کمک کند، کتاب عادت‌های خرد است. با کلیک بر روی لینک زیر می‌توانید این کتاب را مطالعه نمایید.

‎خلاصه کتاب عادت های خرد

کتاب عادت‌های خُرد اثر بی‌جی ‌فاگ از تغییرات کوچک و ریز عادت‌هایی که تغییرات بزرگ می‌آفرینند صحبت می‌کند.

‎اکنون بخوانید‎

 

ریز عادت­‌ها چه چیزهایی هستند؟

ریز عادت­‌ها روال­‌هایی هستند که هدف بی‌­نهایت ساده‌­ای دارند. روال‌­هایی مثل هرروز صبح دو صفحه از فلان گزارش را خواندن یا قبل از صبحانه یک لیوان آب نوشیدن.

تاثیر ریز عادت ها

چرا ریز عادت­‌ها اثربخش هستند؟

شاید این اهداف خرد، بیهوده به نظر برسند؛ اما این «دستیابی» به آن­‌هاست که قدرتمندشان می‌­سازد. درواقع برای انجام دادن ریز عادت­‌ها به ارادۀ بسیار کمی نیاز دارید و به همین خاطر، احتمال رها کردن‌شان نیز بسیار کم است.

ریز عادت­‌ها ازنظر روانشناسی چیزهای زیادی برای ارائه به ما دارند. «هرروز رسیدن به هدفی کوچک» باعث می‌شود نوعی احساس کامیابی دائمی داشته باشیم و همین احساس، کلید پیاده‌­سازی یک روال است.

ریز عادت خودتان را بسازید

۱.عادات درست انتخاب کنید

ریز عادت شما باید به چیزی که واقعاً می­‌خواهید به آن برسید مرتبط باشد. به‌عنوان‌ مثال، اگر می­‌خواهید زبان اسپانیایی یاد بگیرید، ریز عادت‌تان باید چیزی مثل «یادگیری یک کلمه اسپانیایی در روز» باشد.

۲. برای عادت‌تان یک نشانه بسازید.

نشانۀ عادت، احساس یا رویدادی است که انجام ریز عادت‌تان را به شما یادآوری می­‌کند. به‌عنوان‌مثال، هر بار که فلان سریال اسپانیایی از تلویزیون پخش شد وقت آن است که به سراغ حفظ کردن کلمۀ جدیدتان بروید.

۳. عملکردتان را پیگیری کنید

برای نظارت بر روند پیشرفت شکل­‌گیری عادات‌تان از اپلیکیشن­‌هایی مثل Coach.Me یا یک تقویم ساده استفاده کنید. بررسی دستاوردهای روزانه‌­تان به شما کمک می‌­کند تا به ریز عادات‌تان پایبند بمانید و ریشۀ آن­‌ها را قوی­‌تر کنید.

ره صدساله را نمی­‌توان یک‌شبه پیمود. برای رسیدن به مقصدهای دور باید قدم‌به‌قدم پیش بروید. اگر زندگی‌تان را پر از ریز عادت­‌‌ها کنید، از میزان کارایی‌تان شگفت­‌زده و به اهداف‌تان نزدیک­‌تر خواهید شد.

یکی از ریز عادت‌های موثری که می‌توانید به زندگی خود اضافه کنید، کتاب خواندن است. با دانلود اپلیکیشن ذهن می‌توانید مطالب مهم برترین کتاب‌های جهان را با صرف کمترین زمان مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید