روش های بی فایده و اشتباه برای کنترل استرس

روش های بی فایده و اشتباه برای کنترل استرس
روش های بی فایده و اشتباه برای کنترل استرس

فهرست مطالب

بدون شک همه ما بارها و بارها طعم تلخ روزهای پر از التهاب و استرس را چشیده ایم و شاید روزهای بعد از آن هم عواقب تحمل این حجم استرس را بر روی روح و جسم مان را دیده ایم و قطعا دوست داریم راه هایی را بلد باشیم که بتوانیم این حجم از استرس را در شرایط خاص و بحرانی کنترل کنیم و نگذاریم که به روح و جسم مان آسیبی برساند .

اما به جای اینکه در منابع علمی و سایت های معتبر دنبال راه های کنترل استرس بگردیم معمولا به منابع یا دوستانی رجوع میکنیم که با راهکارهای اشتباه باعث بدتر شدن حال مان می شوند . و در کنار آن ممکن است باعث هدر رفتن زمان ، انرژی و منابع مالی مان هم بشوند و مشکل ما را به یک بحران جدی تر تبدیل کنند .

روش های بی فایده و اشتباه برای کنترل استرس

درد دل کردن با دیگران برای کاهش استرس

قطعا همه ما این راه کار را شاید بارها امتحان کرده باشیم که بعد از یک روز پر از استرس و تنش کاری دوست داریم در یک کافی شاپ یا حتی مسیر رفتن به خانه با یکی از دوستان مان حرف بزنیم و هر چیزی که در دل مان هست را بیرون بریزیم . بعضی از ما احساس می کیم که با این حرف زدن ها و درد دل کردن ها کمی از فشاری که روی مان هست کم می شود . این حمایت احساسی شاید برای مدت محدود جواب بدهد و حال ما را خوب کند اما قطعا برای استرس های بزرگ تر و مشکلات عمیق تر نه تنها نمی تواند موثر باشد بلکه باعث می شود ما گرفتار نشخوار ذهنی مشکلات شویم . در زمانی که ما گرفتار یک شرایط بحرانی و پر از استرس هستیم اگر قرار باشد هر روز که یکی از دوستان مان را میبینیم یا حتی برای اعضای خانواده درد و مشکل خودمان را بازگو کنیم قطعا درد این مشکل را بیشتر میکینم چون برای بازگو کردن این مشکل با دیگران در ذهن مان دائما در حال مرور این حس و حال بد و شرایط بحرانی هستیم . بنابراین نه تنها حال مان بهتر نمی شود بلکه دردمان هم بیشتر می شود و حتی برای یک لحظه هم این درد و ناراحتی از جلوی ذهن مان کنار نمی رود

ولی اگر جزو آدم هایی هستید که واقعا فکر میکنید این روش برای شما جواب خوبی می دهد پس تمام سعی تان را بکنید افرادی را پیدا کنید که با شنیدن حرف ها و درد دل های شما به جای دامن زدن به استرس بیشتر به دنبال دید منطقی نسبت به شرایط ، پیدا کردن جنبه های مثبت این قضیه و پیدا کردن فرصت ها و راهکارهایی برای کاهش استرس واقعی شما باشند و نشان بدهند خطر و درد کمتر از چیزی است که شما فکر میکنید .

شکستن و پرت کردن هر چیزی که دم دست مان است

همه ما در طول زندگی خودمان یا اطرافیان مان پیش آمده که وقتی به شدت عصبانی و ناراحت می شویم یا حجم استرس بالایی را تجربه میکنیم به اولین چیزی که در اطرافمان میبینیم رحم نمیکنیم و با تمام توان خودمان آن را به دیوار و زمین اطراف پرت میکنیم که به این شکل بخواهیم کمی خودمان را خالی کنیم . جالب است که حتی در بعضی از کشورها اتاق های خشم طراحی شده است و شما می توانید در زمان هایی که احساس خشم و ناراحتی شدیدی می کنید به این اتاق ها بروید و هر چیزی که دم دستان می رسد را بزنید داغون کنید ! شاید در ظاهر این روش هم راه مناسبی برای کاهش استرس و خشم به نظر برسد ولی از لحاظ علمی و در واقعیت روش مناسبی برای کنترل استرس نیست . حتی گاهی ممکن است باعث تشدید این حالت خشم و استرس هم بشود .

روش های کاهش استرس
روش های کاهش استرس

خوردن داروها یا مکمل های گیاهی کاهش استرس

این روزها طب سنتی به شدت در همه بیماری ها دوباره رو آمده است و به صورت تخصصی افراد متخصص در این زمینه به دنبال پیدا کردن عضاره های گیاهی برای درمان همه بیماری ها هستند . و با توجه به اینکه استسر هم جزو مشکلات قرن حاضر به حساب می آید و روزانه زندگی بسیاری از افراد را تحت تاثیر خودش قرار می دهد مشخصا متخصصا طب سنتی و گیاهی به شدت در پی این هستند که راهکارهایی را به مراجعانشان نشان بدهند که بتوانند به کمک آنها استرس شان را کنترل کنند و کاهش دهند .

مثلا از جمله مکمل ها و ترکیب های گیاهی که توصیه می شود می توانیم به کاوا ( یک مکل برای کاهش اضطراب و استرس استفاده می شود که البته تاثیرات مخربی روی کبد می گذارد ) ، گل راعی ، ریشه گیاه سنبل الطیب ( جزو گیاهانی که به میزان زیاد برای کاهش اضطراب و استرس استفاده می شود و حتی بعد از مدتی می تواند تاثیر دیازپام را داشته باشد اما تحقیقات زیادی هم نشان داده است که میزان مصرف بالای آن می تواند مشکلات جدی برای ریتم قلب و بینایی ایجاد کند )

پس اگر علاقه مند به گیاهان و روشهای سنتی درمان و کنترل استرس هستید چرا از رایحه درمانی یا آروماتراپی استفاده نمی کنید ؟ این روش هم کم خطر تر است و هم افراد زیادی گفته اند که واقعا در کاهش استرس به آنها کمک کرده است . رایحه درمانی می تواند یک روش آسان و کم هزنیه برای کنترل استرس باشد .

انکار کردن یا بی اعتنایی کردن به شرایط

شاید توصیه بسیاری از دوستان و نزدیکانمان در شرایط استرس این باشد که «رها کن و به این موضوع فکر نکن و به همه مشکلات بی اعتنایی کن ». قطعا بیخیالی و بی اعتنایی به عامل استرس و تصور اینکه همه چیز خوب و عالی است و هیچ مشکلی وجود ندارد می تواند برای چند دقیه و چند ساعت خوب باشد اما تا کی می توانید عامل استرس را نادیده بگیرید و در ظاهر نشان بدهید که هیچ مشکلی وجود ندارد ؟ قطعا این روش در طولانی مدت جواب نمی دهد و اتفاقا گاهی باعث یک سیل عظیم استرس بعد از مدت کوتاهی می شود ، چون در انکار و بی اعتنایی ما دنبال رفع مشکل و حل مساله پیش آمده نیستیم و قطعا رها کردن آن هم چیزی از اصل مشکل کم نمی کند و به همین خاطر بعد از مدتی با شدت بیشتری به سمت مان بر می گردد .

پس به جای اینکه بخواهیم بی اعتنا به اصل موضوع باشیم و دنبال هیچ راه حلی نگردیم بهتر است برای مدت زمان کمی سعی کنیم حواس مان را پرت کنیم و ذهن مان را مشغول چیزهای خوب کنیم تا آرامش لحظه ای به ما برگردد و بعد تصمیم های درست و عاقلانه تری بگیریم و مشکل را حل کنیم .

روش های کاهش استرس
روش های کاهش استرس

رها کردن فرد یا عامل استرس زا به حال خودش

بسیاری از ما زمانی که حس میکنیم دوستی یا عاملی باعث استرس ما شده است آن فرد یا عامل را از زندگی مان حذف میکنیم و فکر میکنیم همیشه این راهکار جواب می دهد . در صورتی که این راه یک نوع بی مسئولیتی در قبال شرایط و اتفاق پیش آمده است و هیچ نتیجه مثبتی در طولانی مدت نخواهد داشت . مثلا اگر بین ما و رئیس مان در کار اختلافی پیش آمده است  استعفا دادن در همان لحظه اول و رها کردن کار قطعا راهکار مناسبی نیست و حتی ممکن است در آینده به خاطر این تصمیم اشتباه و از دست دادن موقعیت شغلی خوب مان و مشکلات مالی استرس بیشتری را متحمل شویم . پس پاک کردن صورت مساله و حذف آن از زندگی مان در بیشتر مواقع راهکار مناسبی نیست . و البته قطعا این به این معنی نیست که اگر وارد رابطه اشتباه از هر نوعی شدید تا آخر عمر خودتان را مجبور کنید که بمانید و بسازید و بیرون نیایید و زندگی را به خودتان زهر کنید . بلکه بیشتر منظورمان تصمیم های آنی و لحظه ای است .

پس به جای حذف کردن صورت مساله در شرایط استرس زا به این فکر کنید که چگونه می توانید این مشکل را حل کنید و راه حلی برای آن پیدا کنید .

سرزنش دائمی خودمان یا حتی مقصر دانستن دیگران

اینکه در هنگام بروز مشکل و ایجاد شرایط خاص پر از استرس بخواهیم خودمان را مقصر بدانیم یا به دیگران فحش و لعنت بفرستید و آنها را مقصر تمام بدبختی هایمان بدانیم خیلی متفاوت است با اینکه بخواهیم عامل اصلی شکست و مشکل مان را پیدا کنیم و سعی کنیم در اولین فرصت آن را حل کنیم .

سرزنش کردن دائمی خودمان نه تنها هیج مشکلی را رفع نمی کند بلکه حجم استرس بیشتری را برای ما فراهم میکند .

هر زمان که به این نتیجه رسیدید که در بروز یک مشکل خودتان مقصر بودید به جای سرزنش دائمی خودتان فقط باید مسئولیت آن را به عهده بگیرید و تمام تلاش تان را بکنید که از بروز مجدد آن جلوگیری کنید .

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید