این ۴۱ کار برای شما شادی آفرین هستند ( ۵ ،۱۷ و ۳۹ از همه مهم تر هستند )

این 41 چیز برای شما شادی آفرین هستند ( 5 ،17 و 39 از همه مهم تر هستند )

فهرست مطالب

همه ما میدانیم که برای داشتن شادی در زندگی چه کارهایی باید انجام دهیم. شخصیت خودمان را بهبود ببخشیم، به فکر سلامتی خودمان باشیم، در کسب و کاری که مشغول هستیم پیشرفت کنیم و سعی کنیم که آدم خوبی باشیم؛ اما تا به حال به این فکر کردید که چه کاری نباید انجام دهید تا خوشحال‌تر باشید؟

خوشحالی سکه‌ای دو رو است، یک سمت آن از بایدها و یک سمت دیگرش از نبایدها تشکیل شده است. از آنجایی که مقالات زیادی در مورد بایدها گفته شده و انجام ندادن یکی از بایدها ممکن است موجب بروز ناراحتی و کم شدن کیفیت خوشحالی شود، ما به سراغ نبایدها رفته‌ایم. برای خوشحال‌تر بودن طی سال جاری باید سعی کنید ۴۱ مورد نباید را رعایت کنید.

در ادامه شاهد نبایدهایی خواهید بود که در دسته بندی‌های مختلف ارائه شدند. لازم نیست همه این ۴۱ مورد را حفظ کنید. بلکه با خواندن هر مورد، فکر کنید آیا این گزینه در شما صدق می‌کند؟ اگر پاسختان نه بود که چه‌بهتر؛ اما اگر تعداد پاسخ‌های مثبت شما بیش از سه مورد بود، باید آن‌ها را یادداشت و حذف کنید.

 

نبایدهای شخصیتی برای شادی بیشتر

۱-کم بینی و اعتدال منفی

شما همیشه از حد اعتدالی که تصور می‌کنید بهتر هستید. در سال جدید سعی کنید حس اعتدال منفی، کم بینی و همچنین نادیده گرفتن خودتان را کنار بگذارید. خفه شدن در بزرگ‌بینی به مراتب بهتر از خفه شدن در کم بینی است.

 

۲-به تعویق انداختن

به جای فکر کردن زیاد، امسال دست به کار شوید. مردن اصلاً ترسناک نیست بلکه ترس واقعی این است که انسان هیچ وقت زندگی نکرده باشد. شما نیز اگر تمام عمر خود را صرف خواندن کتاب، فکر کردن و عمل نکردن کرده باشید، بدون شک زندگی نکردید.

منفی نگری شخصی در جلوگیری از شادی
منفی نگری شخصی در جلوگیری از شادی

۳-منفی نگری شخصی

مثبت اندیش باش و تفکرات منفی که در مورد خودت در ذهنت وجود دارند را جدی نگیر بلکه هر آنچه که باعث پیشرفت و تعالی می‌شود، جدی بگیر. فقط به یاد داشته باش، کسی در دنیا هست که هر آنچه شما آن را ناپسند می‌دانید، دوست دارد و چه بسا آرزویش داشتنش را در سر می‌پروراند.

 

۴-خودخواهی

به جز موارد خاص، شما باید از خودخواهی خودتان دست بکشید. هر چقدر بخشنده‌تر باشید، خوشحال‌تر خواهید بود. کسانی که خودخواه هستند در پایان زندگی فقط خودشان را دارند.

 

۵-ایده آل گرایی

ایده آل گرایی را کنار بگذارید. حتی طبیعت هم ایدئال نیست و کاستی‌هایی در خود دارد. فقط تلاش کنید در نوع خود بهترین باشید. چرچیل در مورد ایدئال طلبی می‌گوید که این مفهوم می‌تواند مانع اصلی موفقیت باشد.

 

۶-بهانه‌جویی

به جای جستجو کردن بهانه‌های مختلف، سه بار از خودتان بپرسید چرا این اتفاق افتاد. در نهایت پاسخ سؤالتان را خواهید داد. ۹۹ % مشکلاتی که در دنیا وجود دارد به دست کسانی که عادت به بهانه‌جویی دارند، شکل می‌گیرد.

مقایسه کردن با دیگران و عدم شادی
مقایسه کردن با دیگران و عدم شادی

۷-مقایسه کردن با دیگران

زمانی که برای مقایسه کردن خودتان با دیگران صرف می‌کنید را صرف بهبود خودتان و استعدادهایتان کنید. مقایسه به گفته تئودور روزولت دزد شادی‌ها و انگیزه است.

 

۸-تصمیمات شتاب‌زده

بیشتر فکر کنید. هیچ تصمیم شتاب‌زده‌ای در نهایت منجر به موفقیت‌های بزرگ نشده است. عادت به شتاب‌زدگی در آینده باعث می‌شود که قدرت عمیق کردن از شما سلب شود و این اصلاً خوب نیست.

[su_box title=”حتما بخوانید :” box_color=”#483046″]این کارها را انجام دهید تا حتی بدون داشتن انگیزه هم به هدف تان برسید[/su_box]

خواب و سلامتی برای شادی بیشتر

۹-غذاهای ناسالم

هر چقدر غذاهای سالم‌تر بخورید مسلماً زندگی بهتر و شادتری هم خواهید داشت. از بدن خودتان مراقبت کنید. این تنها دارایی است که مطلقاً در اختیار شما قرار دارد.

 

۱۰-حذف یک وعده غذایی

مغز شما، فرمانده اصلی بدن و می‌توان گفت فرمانروای کل زندگی شما است. این فرمانده نیاز به غذای کافی و انرژی دارد. غذای کافی باید غذایی باشد که دارای مواد مغذی کافی نیز باشد. لذا توصیه شده است به جای کاهش دادن وعده های غذایی آن‌ها را سالم‌تر انتخاب کنید. با حذف کردن یک وعده غذایی، گرسنگی شما بیشتر می‌شود، پرخوری دامن شما را می‌گیرد و در نهایت اضافه وزن پیدا می‌کنید.

ماشین سواری و شادی
ماشین سواری و شادی

۱۱-ماشین سواری

تا هر جایی که امکان دارد پیاده روی کنید. چه لزومی دارد برای رفتن به فروشگاهی که تنها ۱۵ دقیقه با خانه شما فاضله دارد ماشین‌سوار شوید؟ توماس جفرسون در مورد پیاده روی می‌گوید که بهترین ورزش ممکن، پیاده روی است و هر چه زودتر آن را تبدیل به عادت کنید.

 

۱۲-دکمه تعویق آرام

تا زمانی که مهلت معینی برای خود به منظور انجام دادن کارهایتان قرار نداده باشید، به راحتی دکمه الارم گوشی خودتان را فشار می‌دهید و بیدار شدنتان را به تعویق می‌اندازید. به اهداف خودتان فکر کنید، آن وقت چرت زدن را فراموش می‌کنید. اگر می‌خواهید یک بازنده باشید، زنگ را خاموش کنید و بخوابید.

 

۱۳- استراحت

از لحظات زندگی خودتان لذت ببرید اما در این میان اهداف خودتان را فراموش نکنید. بدانید که برای رسیدن به موفقیت و اهداف روزانه نیاز به استراحت دارید. همه چیز در اعتدال معنی می‌گیرد، حتی خود اعتدال. این گفته اسکار وایلد است.

 

۱۴-کاهش کیفیت خواب

از هر کاری که باعث می‌شود کیفیت خواب شما دچار اختلال شود خودداری کنید. مسلماً کسانی که خوب نمی‌خوابند انسان‌های موفقی نمی‌شوند. خواب به گفته دالایی لاما، بهترین مراقبه است.

 

افزایش بهره‌وری برای شادی بیشتر

۱۵-مدت زمان رفت و آمد

سعی کنید تا جایی که امکان دارد، مدت زمان تلف شده برای کارهای غیر تولیدی و مفید را کاهش دهید. اگر شما مجبورید روزانه مدت زمان زیادی را صرف رفت و آمد کنید، بهترین راه بهره‌وری از این زمان، خواندن یا گوش دادن کتاب به شکل صوتی یا چاپی، استفاده از پادکست‌های مفید و همچنین فیلم‌های آموزشی در طول مسیر است.

حواس پرتی و شادی
حواس پرتی و شادی

۱۶-حواس‌پرتی

سخت است اما باید گوشی‌های همراه خودتان را برای زندگی شادتر در سال جدید هنگامی که مشغول به کار می‌شوید، کنار بگذارید. باید به جز گوشی همراه هر چیز دیگری که حواستان را پرت می‌کند هم فراموش کنید. چیزهای کوچکی که شما و ذهنتان را درگیر می‌کنند، نمی‌گذارند به کارهای بزرگ‌تر فکر کنید.

 

۱۷- موانع رسیدن به موفقیت فردی

شبکه تلویزیونی، حذف. دوستان بد، حذف. بازی‌های کامپیوتری، حذف. حذف تا زمانی که موفقیت مطلوب در زندگی‌تان به دست آید. به نظر من نگاه کردن یک سریال با چندین قسمت و فصل مختلف در طول هفته تنها کاری است که یک بیکار می‌تواند انجام دهد و از آن خوشحال باشد.

 

۱۸-خواندن هر آنچه که لازم نیست

به طور جدی تصمیم بگیرید، کتاب‌ها و مطالبی که هیچ وقت به دردتان نمی‌خورد را نخوانید. نویسنده از نیت شما خبر ندارد، پس خودتان کتاب مناسب یا محتوا خوب انتخاب کنید. چیزهای به درد بخوری در دنیا وجود دارد که می‌توانید به جای اوهام و کتاب‌های نامناسب بخوانید. زندگی آن قدر کوتاه هست که کتاب بد نخوانید.

 

۱۹-تکمیل چیزهای بی‌فایده

برای اهداف خودتان برنامه‌ریزی کنید. البته قبل از این کار، اولویت‌ها را مشخص کنید و برای رسیدن به اولین اولویت زندگی خودتان تلاش کنید. پیتر دراکر، در این مورد می‌گوید هیچ چیز به اندازه تلاش زیاد برای کاری که ارزش آن را نداشت، بیهوده نیست.

 

۲۰-برنامه‌ریزی افراطی

برنامه‌ریزی کردن و کشیدن نقشه راه رسیدن به اهداف لازم و ضروری است اما فراموش نکنید که شما نقشه‌کش ساختمانی نیستید و باید به برنامه‌ریزی‌های خودتان هم عمل کنید. شعار نایکی را یادتان هست: Just Do It.

[su_box title=”حتما بخوانید :” box_color=”#483046″]با این ۷ ترفند ذهنی اعتماد به نفس خود را بالاتر ببرید[/su_box]

تاثیر روابط عاطفی در شادی بیشتر

۲۱-افراد گیرنده

با افرادی که بخشنده هستند روابط بهتری داشته باشید و تا جایی که امکان دارد به آن‌ها کمک کنید. در عوض از انسان‌هایی که منتظر سوء استفاده از شما هستند دوری کنید. تفاوت میان کسانی که در پرورش درخت دخالت دارند با کسانی که فقط منتظر میوه چیدن هستند، درک کنید.

شبکه‌های اجتماعی و شادی
شبکه‌های اجتماعی و شادی

۲۲-شبکه‌های اجتماعی

فیس‌بوک، توئیتر و اینستاگرام را از روی گوشی خودتان پاک کنید. با این کار ساعت‌های زیادی از روزتان را دوباره به دست خواهید آورد. تا کنون نسلی به مانند ما وجود نداشته است که علاقه زیاد به ثبت دستاوردهای اندک خود داشته باشد.

 

۲۳-منفی نگری در مورد دیگران

پشت سر کسی غیبت نکنید و همیشه رو راست باشید. کسی نباشید که دیگران از او نفرت دارند. با دیگران آن طور رفتار کنید که دوست دارید آن‌ها با شما رفتار کنند.

 

۲۴-گوش دادن به شایعات

شنیدن شایعات همانند نوشیدن جام زهر است. از کسانی که دوست دارند شایعات را نقل کنند یا آن‌ها را به دیگران انتقال دهند و به پخش شدنش کمک کنند دوری کنید. کسی که شایعات دیگران را به شما می‌رساند در مورد خود شما هم شایعه خواهد ساخت.

 

۲۵-بی‌تفاوتی

برای کسانی که در مقابل شما بی‌تفاوت هستند، رفتار متقابلی داشته باشید. لازم نیست جان‌فشانی کنید. وقت شما با ارزش و صد البته اندک است پس بی‌تفاوتی در مقابل بی‌تفاوتی بهترین کار است. کسانی که رفتاری این ‌چنینی دارند، قدرت خود را از توجه ما می‌گیرند، در عمل هیچ هستند.

[su_box title=”حتما بخوانید :” box_color=”#483046″]فلسفه ژاپنی کایزن 改善 و راز موفقیت با ۱% تغییر روزانه[/su_box]

تعادل در کار و زندگی برای شادی بیشتر

۲۶-عادت‌های بد

سعی کنید از عادت‌هایی که باعث رکود هستند دوری کنید. شما باید بتوانید عادت‌های خوب را جایگزین آن کنید. وارن بافت در این خصوص می‌گوید که حلقه‌های از جنس عادت به سادگی در هم فرو می‌روند این در حالی است که پاره کردن این زنجیر عادت کار دشواری است.

جلسات کاری و شادی
جلسات کاری و شادی

۲۷-جلسات بدون برنامه‌ریزی

جلسات بدون برنامه‌ریزی عموماً طولانی مدت هستند و هیچ تمرکز موضوعی خاصی هم ندارند. سعی کنید از این جلسات دوری کنید. عدم سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی می‌تواند باعث بروز مشکلات فراوانی باشد.

 

۲۸-جلسات گروهی بیش از حد طولانی

در مقابل جلسات گروهی طولانی مدت دو نوع رفتار می‌توانید داشته باشید جلسه را ترک کنید یا ادامه جلسه را به وقت دیگر موکول کنید. به ظاهر هر دو این رفتارها می‌توانند زننده باشند، اما در طولانی مدت، همکارانتان هم از شما به خاطر این تصمیمات تشکر خواهند کرد. زمان تنها فاکتور اصلی در موفقیت نیست، فقط یکی از چندین فاکتور است.

 

۲۹-مشتریان بد

قید پول را بزنید و از شر مشتریان بد خلاص شوید. اگر همه مشتریانی که هم اکنون دارید بد هستند، بهتر است زمان و هزینه صرف کنید تا مشتریان خوب و مناسب پیدا کنید. تحمل کردن گرسنگی به مراتب بهتر از داشتن مشتریان بد است.

 

۳۰-قبول خوب به جای عالی

فقط به عالی‌ترین حالت بله بگویید. جیم کالینز در این مورد می‌گوید، خوب دشمن عالی و بهترین شکل از یک خواسته است.

 

۳۱-محیط کاری درهم و آشفته

سعی کنید محیط کاری تمیز و مرتبی داشته باشید، محیط کار فیزیکی یعنی همان دفتر کارتان و محیط کار رایانه‌ای شما باید آراسته و مرتب باشد. بی‌نظمی و آشفتگی باعث پیشرفت و بهتر شدن شما نمی‌شود.

 

۳۲-واکنش به پیام‌های تبلیغاتی

تا جایی که امکان دارد پاسخ دادن به پیام‌های تبلیغاتی را از برنامه خود حذف و منابع دریافت آن‌ها را مسدود کنید. ایمیل‌های تبلیغاتی شما را به واکنش وادار می‌کند و تلفن‌ها باعث می‌شوند مکالمات وقت‌گیر شروع شود. هر دو این عوامل مخرب تمرکز شما هستند.

۳۳-کارهای شخصی در محل کار

توجه کامل خودتان را هنگامی که در محل کارتان هستید، به آنچه که بر عهده شما قرار داده شده است، بدهید. شما همیشه می‌توانید زمان کافی برای حواس‌پرتی داشته باشید کافی است که به دنبالش باشید.

کار و شادی
کار و شادی

۳۴-انجام کار در منزل

همان‌طور که باید در محل کارتان فقط کار کنید تا جایی که امکان دارد باید در خانه هم وقت خودتان را به خانواده اختصاص دهید. در غیر این صورت حق اعضای خانواده‌تان را پایمال کردید. هنگامی که باید کار کنید، کار کنید. هنگامی که باید با کودکانتان بازی کنید، فقط بازی کنید. این دو را با هم عوضی نگیرید.

 

۳۵-انجام دادن همه کارها

بیایید واقع‌بین باشیم، هیچ کدام از ما نیروی فرا واقعیتی همانند سوپرمن نداریم و نمی‌توانیم همه کارهایی که در کسب و کارمان داریم را خودمان انجام دهیم. از این رو، قدرت‌های خودتان را شناسایی کنید و هر آنچه که نمی‌توانید انجام دهید را به افراد شایسته انتقال دهید. ریچارد برانسون در این مورد می‌گوید، شروع یک کسب و کار به اندازه شخصیت قوی در روح کارآفرین، به داشتن هنر تقسیم وظایف بین افراد توسط هیئت‌مدیره هم نیاز دارد.

 

۳۶-داشتن همکاران و شرکای بد

ارتباطات مهم است اما در رابطه کاری یا باید کار انجام داد یا از مسیر کنار رفت. برای خود و شرکا استانداردهایی تعریف کنید و از اینکه به آن‌ها در مورد رعایت این استانداردها تذکر دهید، خجالت نکشید. هر کسی باید روابط کاری خودش را سازمان‌دهی کند، اگر نمی‌تواند باید از سر راه شما هم کنار برود و مانع پیشرفت شما نشود.

[su_box title=”حتما بخوانید :” box_color=”#483046″]روی این ۱۰ رفتار مخرب که ویژگی افراد ناموفق است خط قرمز بکشید[/su_box]

موارد بیشتر

۳۷-تلویزیون و نشیمن

اگر می‌خواهید از دست تلویزیون و عوامل حواس‌پرت کن خلاص شوید بهتر است محیط را برای آن‌ها نامناسب کنید. می‌توانید آنتن تلویزیون را بردارید یا کنترل آن را دست کاری کنید. یادم هست یکی از دوستانم مبل جلو تلویزیون را برداشته بود تا سرپا مجبور به تماشای آن شود و مدت زمان کمتری جلو آن صرف کند.

 

۳۸-صبر کردن برای چیزهای غیرضروری

برای قهوه ساز چقدر صبر می‌کنید؟ چرا پشت چراغ‌قرمز وقتی مسیر جایگزین وجود دارد، صبر کنید؟ آپلود فایل‌های بیهوده زمان می‌خواهد؟ برای اینکه شادتر باشید دست از این انتظارهای بیهوده بردارید. شما هیچ وقت نمی‌توانید زمان از دست رفته را دوباره بازیافت کنید.

هدف ها و شادی
هدف ها و شادی

۳۹-کارهایی که در راستای اهدافتان نیستند

همیشه در مورد کارهایی که انجام می‌دهی سؤال کنید. آیا این کار مطابق با هدف‌هایی که در آینده می‌بینید است؟ در غیر این صورت از انجامش منصرف شوید.

 

۴۰-سیب را با کیوی مقایسه نکن

وقت خودتان را با مقایسه مواردی که اصلاً نقطه تشابه و قابل مقایسه کردن نیستند، تلف نکنید. کیفیت‌ها و کمیت‌ها در هر موضوعی می‌تواند متفاوت باشد از این رو مقایسه سیب با کیوی درست نیست. خودتان را با هیچ کسی در دنیا مقایسه نکنید. اگر این کار را بکنید، نوعی توهین به خودتان کرده‌اید. این گفته بیل گیتس بود.

 

۴۱-تلفن همراه

بیشتر کسانی که کارآفرین هستند، اغلب روز گوشی‌های همراه خود را در حالت پرواز قرار می‌دهند. چه خوب بود که تلفن همراه تبدیل به یک پاره اجر می‌شد. مسلماً تکنولوژی دوست خوب ما که توانسته زندگی ما را ساده‌تر کند و موهبت‌های زیادی به همراه آورده است؛ اما روند طبیعی زندگی را متوقف کرده است، توانایی ما برای فکر کردن و خیال‌پردازی در روز روشن را گرفته چرا که ما برای رسیدن به خواسته‌هایمان عجله داریم و اولین ابزارمان به جای فکر و تخیل گوشی همراه شده است.

 

 

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید